نقد و بررسی بازی Horizon Forbidden West؛ تازیانه بر آهن
نقد و بررسی بازی Horizon Forbidden West؛ تازیانه بر آهن
نقد و بررسی بازی Horizon Forbidden West؛ تازیانه بر آهن
نقد و بررسی بازی Horizon Forbidden West؛ تازیانه بر آهن

نقد و بررسی بازی Horizon Forbidden West؛ تازیانه بر آهن

حسین غزالی
۱۶:۳۰ ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
نقد و بررسی بازی Horizon Forbidden West؛ تازیانه بر آهن

بازی Horizon Forbidden West، نه‌تنها به تمام قول‌های سابق‌ عمل کرده، بلکه شجاعانه از پس وعده‌های جدیدش هم برمی‌آید. با گیمفا و بررسی این عنوان همراه باشید. 

در قسمت پایین می‌توانید نقد و بررسی ویدیویی بازی Horizon Forbidden West را مشاهده کنید؛ بررسی کامل و مفصل در ادامه‌ی مطلب آمده است.

این ماهیتِ مسری «جهان‌آزاد» به‌خودی خود عیب مبرهنی ندارد که از حرکت به‌مانند دومینوی آن میان سازندگان متوالی غم‌زده باشیم. با اینکه ما چند صباحی عناوین کوچک و بزرگی دیده‌ایم که از این سرنوشت شوم پیروی نمی‌کنند، اما تا زمانی که سایه سنگینِ عاشقان «این بزرگِ توخالی» یعنی نقشه‌های غول‌آسا و XP طلبان و لول‌آپ کنندگان روی سر بازی‌های نقش‌آفرینی و اکشن ماجراجویی حی و حاضر است، این «دردِ فانتوم» پابرجاست. عوامل توسعه‌دهنده متصور می‌شوند که بزرگی نقشه الاً و بلاً به معنای «خفن» بودن و عظیم بودن بازی است؛ یا اضافه کردن مراحل و ساید کوئِست‌های بی‌خاصیت و دِکوری، یعنی پرمحتوا بودن گیم‌پلی. غافل از این‌که این کپی کردن‌های متتالی یک درخت در نقشه یا یک سناریوی تکراری، برای اثر جدیدشان نان و آب نمی‌شود.

در دست‌پخت جدید گوریلا گیمز اما، برخی از مهم‌ترین مشکلات این ادویه‌جاتِ بیهوده و کار خراب‌کن دیده نمی‌شوند یا حداقل به میزان لازم قرار گرفته‌اند تا دلِ مخاطبِ خوش‌بخت را نزنند و به هاضمه‌ی سابقاً آسیب دیده‌اش، گزندی اضافه نکند. این‌جاست که به عقیده نگارنده، دیگر ما با یکی از سطح‌بالاترین بازی‌های جهان‌آزاد، نقش‌آفرینی و اکشن ماجراجویی در این چندسال اخیر طرف هستیم.

در دشت‌های مریدین، باد، سخت می‌وزد.

Horizon Forbidden West پس از پنج سال از خاکستری که رویش را گرفته بود بازگشته است.

حتی اگر بخواهیم مهم‌ترین پس‌زمینه فکری ساختِ بازی Horizon Forbidden West را نگاه کنیم، چیزی جز تلاش برای بهتر شدن در هر زمینه‌ای نمی‌بینیم. قسمت اول، یعنی Zero Dawn، حکم سنگ‌ِ بنای محکمی را داشت که گوریلا گیمز جسورانه روی آن پا گذاشت تا بازی جدیدش را بسازد. تازه با این‌که این اسکلت ساختمانی اولیه در نسخه «زیرو داون»، در جاهایی سستی و شکنندگی‌های واضحی داشت، سازندگان و عوامل تیم توسعه از وام گرفتن ایده‌های امتحان شده و درس پس‌داده نترسیدند. قسمت دوم از مجموعه Horizon، به‌حکم برادری بزرگ‌تر، کفیلِ قسمت اول شده تا تمام قول‌هایی که قبلاً توسط او به واقعیت نرسیده بودند را با افتخار عملی کند و تازه وعده‌های جدیدی هم بدهد. یعنی هرآنچه که در نسخه سال ۲۰۱۷ کم داشتیم، حالا دور هم جمع شده‌اند و در کمال تواضع نه ادعای نقشه‌های پرِ توخالی دارند و نه محتوای بی‌نهایت. اتفاقاً بازی به‌خودی خود طولانی است، اما این طولانی بودن‌اش، خود از ثمرات و نتایج تصمیمات درست سازندگان ریشه می‌گیرد.

ماجرای بازی Horizon Forbidden West درست شش ماه پس از شکست و خاموشی Hades، هوش مصنوعی یاغی در قسمت اول، از سر گرفته می‌شود. ایلوی (Aloy) یک‌بار دیگر در تنگنای زمان، دنیا را نیازمند به خود می‌بینید و تصویر بی‌احساس مادرِ ژنتیکی‌اش، گرمای شب‌های سردِ غرب ممنوعه است برای او؛ سفری که اتفاقاً به‌هیچ عنوان کوتاه نیست و تمام کردن‌اش برای بازیکنان بسته به سلیقه‌ی بازی کردن، چیزی حدود ۲۵ تا ۳۰ ساعت از عمرشان را می‌گیرد. اما این سفر و مسافرت، آن‌قدر نسبت به قسمت اول متفاوت است که حتی می‌توان آن را یک بازی جداگانه، با شخصیت و استایلی مجزا در نظر گرفت. قسمت دوم خیلی استوار برای خودش می‌ایستد و با جمع کردن ویژگی‌های خوب سابق‌اش، از قرض گرفتن از دیگر بزرگان این سبک هم نمی‌ترسد و در عین حال، اصالت، پایستگی و حتی بایستگی هنری خودش را هم حفظ می‌کند.

سیر درونی ایلوی در دنیای خودش و دنیای دیگران، از یک روایت بسیار شخصی‌تر و صمیمانه‌تر خبر می‌دهد. او هم نگرانی‌ها و غم‌های خودش را دارد و برای تحقق آرزوی مادری که تا به‌ حال ندیده، الیزابت سوبِک، سرسختانه می‌جنگد. نمایش ابتدای بازی با نقش‌آفرینی هنرمندانه صدای کلویی در Life is Strange بر این فضای هنرمندانه اضافه می‌کند.

مشخص است که عوامل سازنده در گوریلا گیمز حسابی از اشتباهات‌شان در Horizon Zero Dawn درس گرفته‌اند و نه‌تنها این آشنایی و آموختن از طرف خودشان، بلکه با گوش کردن و شنیدن صدای طرفداران و منتقدان شکل گرفته است. از این حیث باید برای این روحیه‌ی خاص، به تیم پشت بازی تبریک گفت. بازی از حفره‌های داستانی و انتخاب‌های اشتباه طراحی سابق‌اش درس گرفته و حالا همه‌‎ی آن‌ها دیگر در گذشته به‌سر می‌برند. جهانِ بازی Forbidden West پر از حکایت و داستان است. این «پر شدن حفره‌های داستانی» که در قسمت دوم اتفاق افتاده، یعنی حالا ما شاهد شخصیت‌هایی هستیم که از بُعد اول‌شان خارج شده‌اند و مشکلات، خواسته‌ها و فکر خودشان را دارند و تنها ابزاری برای پیش‌بردن داستان بازی نیستند. حتی قصه‌ی اصلی نیز یک سر و گردنِ کامل از بازی قبل بالاتر است و به قولی مخاطب‌اش را پای بازی نگه می‌دارد.

برای کسانی که قسمت اول را بازی نکردند اما، بخش مقدمه خود نکته مضافی است بر محتوایی که هنگام شروع بازی به‌صورت ویدیویی خلاصه داستان قبلی را بازگو می‌کند. در مرحله مقدمه، که شدیداً یادآور فضا و حس و حال بازی Uncharted 4 است، ایلوی در مکالمه با هم‌سفر قدیمی‌اش یعنی وارل (Varl)، مدام مونولوگ‌هایی را برای یادآوری اتفاقات گذشته به‌زبان می‌آورد که شنیدن‌شان خالی از لطف نیست. البته اشارات به داستان قسمت اول تنها به بخش مقدمه خلاصه نمی‌شوند و دائماً در جریان بازی، هرجا که لازم باشد یک شرح مختصر از گذشته به میان می‌آید.
در «زیرو داون» ما هنوز هم این ایده‌های بکر را از جهانی زیر سلطه‌ی ربات‌های وحشی می‌دیدیم، اما با وجود گیم‌پلی درگیر کننده، داستان بازی علی‌رغم تلاش‌هایش، آنچنان درگیرکننده ظاهر نمی‌شد و به‌سادگی اسیر شخصیت‌های مقوایی و کاغذی داستان شده بود که بیش از اندازه حرف می‌زدند. اما «فوربیدن وست» این اشتباه را تکرار نمی‌کند و از همان شخصیت‌هایی که در ابتدا می‌بینید مثل وارل، که از دوستان نزدیک ایلوی است، تا NPCهای کم‌اهمیت‌تر، همه کار و زندگی خودشان را دارند. گاهی حتی یک شخصیت فرعی در یک مکان دورافتاده و خارج از سیرِ اصلی داستان، با بار احساسی و سرگذشتی که دارد، بازیکن را به فضای جاذب بازی می‌کشد و غوطه‌ور می‌کند.

همیشه می‌توانید در جهان این بازی، ته‌چهره‌ای از آنچارتد و قوانین نانوشته‌ی بازی‌های پلی استیشن ببینید.

این نکته قابل توجه که Horizon Forbidden West در داستان‌سرایی و شخصیت‌سازی‌اش از خاکستر «زیرو داون» به‌مثابه ققنوسی بازگشته، از اولین دقایق حضور در بازی با پوست و گوشت احساس می‌شود. ماجرای ایلوی شخصی‌تر شده و بازی در تلاشی بی‌سابقه برای نشان دادن زد و خوردهای درونی ایلوی، و رابطه‌اش با مادری که هیچ‌گاه ندیده، اولین میخ را با چکشِ داستان‌سرایی و نویسندگی قوی‌تر، بر بردنه محکم‌کاری شده بازی می‌کوبد. ‌در ثانی، چیزی که به این «نوشتار بهتر داستان» کمک می‌کند، قطعاً نقش‌آفرینی موتور گرافیکی دسیما (Decima) در خط نخست است. جدای از بالا رفتن کیفیت بافت‌ها، جزئیات چهره و بیانِ زنده‌ی احساسات به‌واسطه ابروها، لب‌ها و گونه‌ها به‌شکلی دراماتیک و حماسی روی دست نسخه اول می‌زنند. بازی از همان ثانیه اول با بلندترین صدای ممکن این را به مخاطبی که از سال ۲۰۱۷ آمده می‌گوید.

نکته قابل توجه اما، این نیست که ایلوی می‌تواند فقط با تکان دادن ابروهایش حرف بزند، بلکه این است که علی‌‌الظاهر، بیشتر NPCها و شخصیت‌های حتی جانبی و مختصر از این قابلیت استفاده می‌کنند. احساسات مختلف در تکان دادنِ عصبی دست‌های شخصیت‌ها یا لبخندهای چندمنظوره‌شان کاملاً پیداست و سنگینی زیادی به فضای بازی و مکالمات میان شخصیت‌ها می‌دهند. این‌ها از جمله قول‌هایی هستند که در نسخه زیرو داون عملی نشده بودند ولی حالا به‌واسطه گذشت زمان، شاهد حضورشان هستیم.

مختصاتِ زیبای چهره‌ها و جزئیات بیان احساسات اولین تغییر بزرگی است که در Horizon Forbidden West به چشم می‌آید.

که من این‌جا ریشه در خاک‌ام

از بختِ بد، ماجراجویی ایلوی در غرب ممنوعه، تنها به لبخند و ابرو خلاصه نمی‌شود. آن‌چه که در خاک ریشه زده، یعنی آن مریضیِ ویروس‌گونه‌ی قرمز به‌نام Red Blight، جهانِ زیبای بازی را تهدید به نابودی می‌کند و راه حل این معما که زمین‌های کشاورزی اهالی منطقه و طبیعت را هدف گرفته، یافتن یک نسخه پشتیبان از هوش مصنوعی‌ای ملقب به «گایا» است.

این‎‌جاست که اوج هنرِ داستان‌گویی گوریلا گیمز روح می‌گیرد و برخلاف گذشته و به‌رسم واقعیت، دنیایی ساخته شد که تنها حول ایلوی نمی‌چرخد و تاریخچه، فرهنگ‌ها، مشکلات و دردها و آدم‌های بادغدغه خودش را هم دارد. اگر بازی Horizon Zero Dawn در این مورد لنگ می‌زد، دنیا وابسته‌ی نفس کشیدن ایلوی بود و به این واسطه روحِ زندگی از جهان بازی گرفته شد، حالا در غرب ممنوعه همه‌‌چیز دچار وارونگی شده و این ایلوی است که باید نفس‌های دنیای پیرامون‌اش را ذره ذره بشمارد و از احوال مردمان اطراف‌اش با خبر بماند و حتی برای رسیدن به بسیاری از مهمات و نیازمندی‌هایی که دارد، فقیرِ کمک بقیه باشد.

هرکجا که بروید، شرایط و روزگار خودش را دارد. این شهر مرزی خاک خورده و قدیمی میان دو قبیله‌ی معروف بازی هم داستان‌های خودش را دارد.

در راه رسیدن به مقصد و طی کردن مسیرِ قریب به ۳۰ ساعته بازی، با سخنانی رو‌به‌رو می‌شوید که همیشه جای فکر دارند. شخصیت‌هایی که می‌بینید گاهی رفتاری مشکوک اتخاذ می‌کنند و دنیای بازی پر است از آدم‌های بی‌رنگ و خاکستری و حتی توزَرد که شناخت انگیزه‌های‌شان در همان حدس اول کار سختی است. گاهی هم مسئله بزرگ‌تر از درگیری‌ها و تصمیمات شخصی می‌شود و در دنیای Horizon Forbidden West، که پر شده از آدم‌هایی با فرهنگ‌های متفاوت، هرکجا که قدم بگذارید شرایط اجتماعی مخصوص به خودش را دارد. برای مثال مردم قبیله اوتارو (Utaru) برخلاف تِناکث‌ها (Tenakth)، بیشتر از آن‌که جنگاورانی خبره باشند، کشاورزان حاذقی هستند که به‌دلیل خرابی ماشین‌های مخصوص به کِشت، دچار کمبود غذا شده‌اند و حالا که ضعیف‌اند، مدام توسط غریبه‌ها تهدید به حمله می‌شوند. یا در یکی از مراحل ابتدایی بازی، زمانی که ایلوی مشغول پاک‌سازی مسیر برای حرکت کاروان مخصوص به پادشاهِ خورشید است، در یکی از شهرهای نزدیک، کارگران ساختمان‌سازی به‌دستور رئیس‌‌شان دست از کار کشیده‌اند و با «کارجاها» بر سر مالکیت اراضی و حقوق دچار اختلاف هستند.

در دنیای بازی به‌رسم تاریخی این سبک، می‌توانید با اکثر غریبه‌ها و شخصیت‌های جانبی، حتی ساده‌ترین‌شان صحبت کنید. مکالمه با غریبه‌هایی که به‌طور اتفاقی ملاقات می‌کنید هم خوبی‌های خودش را دارد و کوتاه است. نه‌تنها مکالمات جانبی خسته‌کننده نمی‌شوند، بلکه همیشه با دادن اطلاعات مفید در راستای روایت داستان، دانش بازیکن را از جهانی که در آن قدم گذاشته فراتر می‌برند و دادن عقل و دانش به آن‌ها از بهترین تصمیمات استودیوی سازنده برای افزایش درگیری ذهنی بازی‌باز با این دنیای علمی–تخیلی است.

دیالوگ‌هایی تمیزتر، تیزتر و صدالبته بامعنی‌تر در این قسمت جای لاین‌های بیش از حد بی‌مناسبت و عجله‌ای گذشته را گرفته‌اند و انتخاب کلمات و سوال پرسیدن از شخصیت‌های بازی همیشه متفاوت و در موارد ضروری نیازمند فکر است.

وقتی اطراف و حوالی روایت اصلی، داستان‌های جانبی به موازات قصه‌ی اصلی این‌گونه درخشان (دلیل‌اش را در ادامه توضیح می‌دهم) حرکت می‌کنند، روال اصلی آن است که انتظار از مراحل اصلی هم به‌همین شکل باشد. باید در این‌جا این اعتراف نابه‌جا را داشته باشم که قبل از آغاز بازی، انتظار این‌چنین تنوعی از مراحل و فعالیت‌های جانبی در من نبود؛ اما با گذشت زمان، و هرچه بیش‌تر در غرب ممنوعه پیش می‌رفتم، مدام بر تحیرم از چیرگی و غلبه‌ی «تنوع» بر «حجم» افزوده می‌شد. مساحت جهانِ بازی Horizon Forbidden West شاید در حد یکی دو کیلومتر از هم‌زاد سابق‌اش بیش‌تر باشد و تازه از نگاهِ دور که همان است؛ ولی تراکم نقشه و کارهایی که می‌توانید انجام بدهید این توانایی را دارد به‌اندازه یک بازی دیگر وقت طلب کنند. بدین معنا که مراحل اصلی هم در همین کاروان حاضرند و با پیکر اصلی بازی هم‌نوا. ایلوی در مسیر یافتن نسخه پشتیبان از هوش مصنوعیِ گایا، با پازل‌های محیطی روبه‌رو می‌شود و با ماشین‌های بی‌اعصاب؛ هم در جنگ‌ میان قبایل شرکت می‌کند و هم با باس‌فایت‌های با شخصیت و به یاد ماندنی وارد مبارزه می‌شود.

بعضی اوقات باید بی‌خیال جمع‌آوری آیتم و گنج باشید و از منظره شبان‌گاهی دنیای گاهی آرام Forbidden West استفاده کنید.

بازی با تمرکز روی قدرت احساسات ایلوی که این‌بار به لطف سخت‌افزار پیشرفته قابل دیدن شده، سعی در ایجاد یک روایت شخصی دارد که تأثیر آن روی ایلوی به‌عنوان یک فرد، و هم روی دوستان و دشمنان او دیده می‌شود. هرچند یکی از مشکلات کوچک‌تر این روایت، مربوط به شخصیت‌پردازی خودِ ایلوی است؛ در جریان بازی، بارها پیش می‌آید که از خودتان بپرسید: «دقیقاً این‌کار را برای چه انجام داد؟» و این سوالِ واضح نشان از ضعفِ راویان قصه در توجیه انگیزه‌های ایلوی دارد. یعنی گاهی تلاشِ خستگی‌ناپذیر و بتمن‌گونه ایلوی برای «نجات جهان» جای سوال دارند و در بعضی موارد، کمی سخت است به آن‌ها خیلی جدی نگاه کرد.

با این‌وجود، Horizon Forbidden West در کلیت داستانی که می‌گوید کم نمی‌گذارد و چینش مراحل بازی به‌قدری خوب انجام شده که بتواند شما را پای هر مرحله بنشاند و آن احساس پیش‌روی و پرده برداشتن از رازها، مانند مرحله‌ای که در آن باید از یک هوش مصنوعی بازجویی کنید کاملاً پدیدار می‌شود. در نهایت هم با یک پایان کاملاً رضایت‌بخش و دراماتیک، پرونده مجموعه را نه، اما پرونده قسمت دوم از مجموعه را فعلاً بسته نگه می‌دارد. آن‌چه که در دیدی شخصی، به‌خوبی از ایستادن روی پایه‌های قسمت اول می‌درخشد، روابط میان شخصیت‌هاست. ما مردی به نام اِرِند (Erend) را داریم که در شماره قبلی حضور داشت، اما اوج پردازش شخصیت او را در این‌جا می‌بینیم که چگونه با بذله‌گویی‌هایش و علاقه شخصی‌ای که به ایلوی دارد، کله‌اش بوی قرمه سبزی گرفته و حاضر است حتی به افراد رتبه‌دارِ پادشاه خورشید حرف‌های نامناسب بزند.

شخص متشخص «ارند» در این نسخه تبدیل به یکی از بهترین همراهان و کاراکترهای پخته‌ی بازی شده که مکالمه با او همیشه خوبی‌های خودش را دارد.

این مسئله نه فقط برای ارند، بلکه برای اغلب شخصیت‌های قسمت قبل اتفاق افتاده؛ یعنی شخصیت‌هایی که قبل‌تر نه شناسنامه‌ای داشتند و نه گذشته‌ای، حالا پر از داستان و علاقه و تنفر و احساس شده‌اند تا به‌طور اتوماتیک داستان را بالا بکشند و مکالمه با هرکدام‌شان موهبت باشد. در نتیجه این اتفاق مبارک، دیالوگ‌هایی تمیزتر و تیزتر به گوش‌مان می‌خورند و مشخص است که لفظ «عجله» این‌جا معنی ندارد. بسیار پیش‌ می‌آید که در جریان بازی، ناگهان با صدای بلند خنده‌تان از لفاظی‌ها و لطیفه‌های بی‌مزه اما خنده‌دار این کاراکترها، به خودتان می‌آیید. کسانی که حتی از غم‌ها و شکست‌های‌شان طنز می‌سازند. هرچند نکات درخشان این اثر در اینجا تمام نمی‌شوند.

آن‌چه که در مقدمه این بررسی آورده شد، از آن‌جایی به بازی Horizon Forbidden West ربط دارد که اولاً عنوانی است به قولی جهان‌باز و ثانیاً نقش‌آفرینی. با این توصیف، لاجرم است که از درخشان‌ترین صفت بازی به عقیده نگارنده، در این مجال صحبت کنیم؛ این‌که این عنوان جهان آزاد، خود فارغ و رها از قید و بندهای محتواییِ این برچسب است. سوال می‌پرسید چگونه؟ به‌ آن دلیل که در کمال ناباوری، گوریلا گیمز در تیغ و دام هزاربار شناخته شده و کلیشه‌ای کوئِست‌های آبکی و «تناقض بازی-روایتی» رنج نمی‌برد. جهان‌باز یک سبک نیست، اما به همان اندازه در دنیای بازی‌های ویدیویی تأثیرگذار است. از بیچارگی بازیکنان اما، این تأثیر دائماً خوب نبوده و با خودش خیالاتی برای سازندگان به همراه آورده که درنهایت چیزی جز یک مشت مرحله فرعی بی‌ در و پیکر و جهانِ پر از خالی نصیب مخاطبین گول خورده نمی‌کند. جالب اما این‌جاست که اوج هنر و نقطه درخشانِ کارنامه Forbidden West، همین مرحله‌های فرعی هستند.

Horizon Forbidden West از معدود عناوین جهان‌باز است که دوباره از همان سوراخ همیشگی شبه‌سبک‌اش گزیده نمی‌شود و اوج هنر گوریلا گیمز این بوده که مراحل فرعی‌ای بسازد بسی جالب و هم‌خوان با تنش لحظه‌های داستانِ اصلی که کار را خراب نمی‌کنند؛ چه بسا شخصیت‌های فرعی‌ای را ببینید که از کاراکترهای اصلی داستان هم دوست‌داشتنی‌تر باشند. این‌جاست که ایلوی می‌تواند به سبک «سالید اسنیک» زیر باران بایستد.

این مرحله‌های فرعی حتی گریبان بازی‌هایی مثل «ویچر» و «فال‌اوت» را می‌گیرند. حالا اگر زمانی مشکل‌مان با آن‌ها مراحل فرعی بازیافت شده بود، حالا لااقل این مسئله مطرح نیست. مشکل از آن‌جایی شروع می‌شود که مراحل فرعی، به‌واقع در حکم دشمنی خونین و قسم خورده برای قصه‌ی اصلی بازی ظاهر می‌شوند و اول، با مدت‌زمان بی‌منطقی که دارند، مانع تب و تاب گرفتن داستان اصلی می‌شوند و دوم، نظم و منطق بازی را به‌هم می‌زنند؛ همان چیزی که برخی از آن به‌عنوان «تناقض بازی-روایتی» یاد می‌کنند. یعنی جریان گیم‌پلی با داستانی که قرار بوده روایت شود در تناقض است. مثلاً در قسمت سوم از سری ویچر، شخصیت اصلی بازی یعنی «گرالت» در یک جستجوی فوری و سخت برای یافتن دخترش یا حتی بدتر، در یک شرایط نابه‌سامان و بحرانی قرار دارد، اما خیلی راحت بازیکن می‌تواند غرق در سری مراحل جانبی مخصوص به شخص Bloody Baron شود.

اما بازی Horizon Forbidden West می‌تواند بزرگ‌ترین دست‌آوردش را رهایی از این زنجیر تخریب‌گر داستان اعلام کند. مراحل فرعی در این بازی کلاس درسی هستند برای توسعه‌دهندگان بازی و مطمئناً در آینده شاهد تأثیر این نوآوری و متد جدید برای فرار از مخمصه ناهماهنگی روایی می‌شویم. اگرچه نمی‌توان تک‌تک مراحل فرعی بازی را تا این حد ستایش کرد، اما درصد واقعاً بالایی از آن‌ها کاملاً متفاوت از آن‌چه که پیش‌تر دیده بودیم هستند. برای مثال ممکن است ایلوی به‌طور کاملاً تصادفی در جریان یک رویداد مهم مثل ملاقات قبلیه تناکث‌ها با کارجاها، با یک دلال ابزار رباتیک آشنا بشود. نکته‌ای که این آشنایی را خاص می‌کند و از یک مرحله فرعی زجرآور جدا، این است که باتوجه به شرایط محیطی، مکالمه‌ی ایلوی و دلال قطعات شدیداً کوتاه است و قرار نیست مثلاً دلال قطعات در اوج جنگ و دعوا، ایلوی را بفرستد دنبال نخود سیاه. اما تاثیر این مکالمه در آن است که بعدها در غرب ممنوعه، وقتی دوباره با او ملاقات می‌کنید، او شما را به‌خاطر می‌آورد و از این کنجکاوی‌ها سود می‌برید.

همیشه می‌توانید با غریبه‌های خوش‌اخلاق حرف بزنید و بدین واسطه از احوال‌شان و آخرین اخبار روز آگاه شوید.

مدلی دیگر از این نوآوری زمانی است که ایلوی درست وارد همان شهر مرزی شده و کلی مرحله‌ی جانبی و شخصیت جالب اطراف اوست. بازی به‌جای این‌که در آستانه دعوای دو طرف بازیکن را درگیر داستان‌های جانبی نامرتبط با خط داستانی اصلی بکند، به‌طرز خلاقانه‌ای به ایلوی می‌گوید: «قبیله‌ی تناکث‌ها هنوز به محل ملاقات نیامده‌اند و تو می‌توانی تا زمان رسیدنشان با بقیه صحبت کنی.» تازه همه‌ی این‌ها جدای از این هستند که خودِ مراحل فرعی یاد شده به‌واسطه‌ی پاداش‌های ارزنده‌ای که نصیب بازیکن می‌کنند و قدرت روایی جدید بازی، هیچ‌گاه رنگ خستگی را به خودشان نمی‌گیرند.

صحبت از یاران خوش است اما برای زنده ماندن در جهانِ بی‌احساس و آهنین Forbidden West، چاره‌ای جز شناختن دشمنان‌تان ندارید. البته که قسمت دوم هنوز هم شامل هیولاهای ماشینی و دشمنان انسانی می‌شود؛ اما این وسط، ماشین‌های قاتل در قسمت دوم شامل مهم‌ترین تغییرات شده‌اند و سنگینی وزنه مبارزات و اکشن بازی روی دوش آهنین آن‌هاست. علاوه بر آن‌هایی که در Zero Dawn دیده بودیم، حالا هیولاهای ماشینی جدیدی مانند Bristlebacks و Burrowers هم حی و حاضر شده‌اند. اما ماشین‌های پرنده‌ای مانند Sunwingها نیز به‌میان آمده‌اند که ایلوی می‌تواند از آن‌ها برای جابه‌جایی استفاده کند. به‌نظر می‌رسد که اگر معجونی برای افزایش سطح خلاقیت در طراحی دشمنان جدید بوده، توسط توسعه‌دهندگان مصرف شده است. از جمله جالب‌ترین ماشین‌های جدید می‌توان به همین Burrowerها اشاره کرد که حرکاتی شبیه به سنجاب‌ها دارند و با سرعت و پرش‌های بلندشان، حسابی شما را به چالش می‌کشند.

سیستم Focus بازی نیز پیشرفته‌ شده و در آنِ واحد جزئیات دقیق‌تری از محیط نشان می‌دهد تا امکان برنامه‌ریزی بهتری برای بازیکن میسر باشد.

نکته جالب ماجرا این است که ماشین‌های غرب ممنوعه، اول از همه شخصیت‌های گسترده و متنوعی پیدا کرده‌اند و دوم آن‌که شخصیت‌هایی نزدیک به حیوانات واقعی دارند. مثلاً نوعی از ماشین‌ها رفتاری شبیه به میمون‌ها از خود نشان می‌دهند. این موضوع نه‌فقط در جریان گیم‌پلی، بلکه در راستای هم‌سو شدن با داستان و هدف هوش مصنوعی گایا، یعنی بازسازی اکوسیستم‌های زمین به‌واسطه حیات رباتیک کاملاً هم‌خوانی دارد. تمامی این ماشین‌های جدید، علاوه بر این‌که در شرایط و انواعی، خودشان را به‌عنوان باس‌فایت‌های جهان‌‌باز معرفی می‌کنند، حمله‌ها و استراتژی‌های مخصوص به خودشان را نیز دارند. «بارووِر»ها مثل سنجاب‌ها زمین را حفر می‌کنند و ناگهان از ناکجاآباد در صورت بازیکن ظاهر می‌شوند یا ماشین‌های پرنده اغلب از چیرگی و مهارت‌شان در پرواز برای دور زدن ایلوی و حمله‌های ناگهانی استفاده می‌کنند. قابل حدس است که این تنوع و گستردگی در رفتارهای دشمنان منجر به چه اتفاقی در جریان گیم‌پلی می‌شود.

دعوای ایلوی البته فقط بر سر ماشین‌های آهنی بی‌تربیت نیست؛ در جریان بازی مبارزات به‌یاد ماندنی زیادی انتظار شما را می‌کشند.

در راستای این پیشرفت بی‌سابقه در تاکتیک مبارزه‌ی ماشین‌ها، حالا سیستم Focus ایلوی نیز پیشرفته‌تر شده و تمامی نقاط ضعف دشمنان را در آن واحد به نمایش می‌گذارد و با قابلیت نشانه‌گذاری کردن جداگانه، به بازیکن کمک می‌کند تا برای مقابله با هر ماشین برنامه‌ریزی معینی داشته باشد. بررسی ماشین‌ها با ابزار فوکِس و سپس برنامه‌ریزی و انتخاب نوع کارآمد مهمات، باعث می‌شدند تا همیشه به سناریوهایی که ممکن است پیش آیند فکر کنم و تصور آینده‌ی مبارزات، واقعاً احساس برنامه چیدن برای حمله و مبارزه را به بازی‌باز منتقل می‌کند.

مبارزه کردن و جنگیدن اما، فقط به مطالعه‌ی دشمنان اکتفا نمی‌کند؛ بارها پیش می‌آید که خودتان را میان علف‌زاری می‌بینید و از قضا، یک بارووِر یا چارجِر بخت‌برگشته هم روبه‌روی شماست. گزینه‌های در دسترس ایلوی تشکیل شده‌اند از مخفی‌کاری و شیوه‌ای که آن‌ را «آنچارتدبازی» می‌نامیم. در آخر ماجرا، این شمایید که انتخاب می‌کنید کدام راه را بروید اما بسته به شرایط، گاهی مخفی‌کاری گزینه معقول‌تری است، چراکه به‌نظر می‌رسد جای‌گذاری منابع هم این‌بار با دقت بیشتری انجام شده و ممکن است گاهی کمبود منابع پیدا کنید. مخفی‌کاری یکی از بخش‌های گیم‌پلی است که در Forbidden West به‌شدت پیشرفت کرده و بازی هم برای استفاده از آن شما را تشویق می‌کند. چراکه هوشیاری ماشین‌های بی‌اعصاب هم بیشتر شده و این موضوع در درجات سختی بالاتر واقعاً سطح دیگری از ترسناک بودن و واقعی بودن را به این هیولاها تزریق می‌کند. سیستم جدیدی از تله‌گذاری هم به میان آمده که واقعاً در شرایط سخت کارآمد و نجات‌دهنده است. اگر هم زمانی احساس کردید حوصله شنیدن صدای کوجیما را ندارید، می‌توانید وارد حالت آنچارتدبازی بشوید که واقعاً نسبت به گذشته خوشایند‌تر هم شده است.

سیستم جابه‌جایی میان سلاح‌ها کماکان شبیه به نسخه ۲۰۱۷ است؛ با اینکه همیشه می‌توانید در سریع‌ترین فرصت ممکن چوب برای ساخت پیکان پیدا کنید، اما در مبارزات بزرگ‌تر و مخصوصاً سخت‌تر، مبحث کمبود مهمات نیز به میان می‌آید.

هوش مصنوعی بالاتر ماشین‌ها یقیناً به این معنی است که آن‌ها توجه و تسلط بیشتری روی محیط اطراف‌شان دارند و باید دانست که همیشه شلوغ‌کاری راه‌حل خوبی نیست. حتی ساده‌ترین و بی‌چالش‌ترین نوع و نژاد از ماشین‌ها وقتی به‌صورت دسته‌جمعی و نابرابر با شما وارد مبارزه شوند، شانس پیروزی شما ناگهان در سایه‌ی شک می‌افتد. حملات آن‌ها بی‌رحمانه‌تر شده و دیگر کسی صبر نمی‌کند حمله‌ی دیگری تمام شود. اما جای نگرانی نیست؛ تعادل حکم می‌کند که ایلوی هم قدرتمند‌تر از سابق بازگردد. علاوه بر وجود سلاح‌های جدید و مطرح شدن تنوع سلاح‌ها به شکلی نو، شاهد حضور نوع جدیدی از مهمات همانند تیرهای اسیدی هستیم که بسته به نوع دشمنان، می‌توانند به نقاط ضعف‌شان آسیب زیادی برسانند. مهمات آتشین، بمب‌های مخصوص و تله‌های برقی نیز از سال ۲۰۱۷ برگشته‌اند تا تجربه‌ی مبارزه از آن عمقی که در آن بود، پایین‌تر هم برود.

البته با وجود همه‌ی تغییرات مثبت، مشکل بزرگی که در رابطه با سلاح‌های موجود در Forbidden West وجود دارد، تنوع آن‌ها نیست؛ بلکه بی‌برنامگی موجود در ذات‌شان است. جدای از اینکه سلاح‌های بازی زیاد هستند، شلختگی در نام‌گذاری آن‌ها و نبود شناسنامه و رده‌بندی قابل اعتماد، باعث می‌شود که بیشتر اوقات درک درستی از سیستم اسلحه‌ی موجود در بازی پیش نیاید و شک بر این موضوع رخ افکند که اصلاً فرق این سلاح با دیگری چیست؟ بیشتر اوقات ممکن است ندانیم سلاحی که در حال خرید آن از دلالان و فروشندگان هستیم، در واقع همان نقشی را بازی می‌کند که سلاح قبلی بازی می‌کرد.

سیستم ارتقای ابزار بازی به‌روزرسانی شده و ایلوی می‌تواند در جهان غرب ممنوعه برود سراغ آهنگران و یا خودش روی میزِ کار مشغول به آپگرید کردن وسایل‌اش شود.

حالا تنوع و تعدد سلاح‌های بازی را با درخت مهارت کاملاً به‌روز شده‌ی ایلوی ترکیب کنید تا به آن فرمول واقعی مبارزات روان و پراسترس Horizon Forbidden West که تا پیش از این فقط در تریلرهای سینماتیک دیده بودیم برسید. درخت مهارت مخصوص به ایلوی حالا تبدیل شده به شش بخش کاملاً مجزا و عمیق که هرکدام با سه‌ نوع از آیتم‌های آزاد کردنی همراه هستند. اولین نوع از آیتم‌ها، همان مهارت‌هایی هستند که انیمیشن‌ها و حملات یا دفاع جدیدی به ایلوی می‌دهند؛ آیتم‌هایی هم وجود دارند که صرفاً به ارتقای آن‌چه که سابقاً داشتید ختم می‌شوند.

درخت مهارت در نسخه Forbidden West بسیار عمیق‌تر و پیشرفته‌تر شده و حالا ما شش قسمت از جمله شکارچی و جنگ‌جو و مخفی‌کار داریم که هرکدام شامل تعداد زیادی آیتم عادی و برخی از آیتم‌های ویژه مانند Valor Surgeها می‌شوند.

آیتم‌های نوع سوم اما، که Valor Surge نام دارند، یک سری از حرکت‌های کاملاً متفاوت و سینماتیک را شامل می‌شوند که در آن ایلوی بسته به شرایطی که در آن قرار دارد و آن شاخه از درخت مهارت که روی آن تأکید بیشتری داشته، انیمیشن خاصی را اجرا می‌کند. این موضوع می‌تواند در شرایط حساس ورق مبارزه را به نفع دوستان بازگرداند. مثلاً اگر شاخه «شکارچی» را در درخت مهارت تقویت کنید، با بازکردن مهارت‌های مرتبط به آن Valor Surge (مهارت‌های کوچک‌تر زیرمجموعه مهارت بزرگ‌تر می‌شوند)، می‌توانید در شرایط سخت، برای مدت قابل توجهی زمان را نگه‌ دارید و به نقاط ضعف دشمنان شلیک‌های پیاپی داشته باشید. چیزی شبیه به قابلیت Dead Eye در سری «رد دد». البته باید توجه داشت که آیتم‌های Valor Surge در هر شاخه، یک قابلیت بزرگ مخصوص به خودشان را دارند و هرکدام بسته به شرایط، یک حرکت قدرتمند دفاعی یا رو به جلو را برای ایلوی آزاد می‌کنند.

با وجود همه این‌ها، باز هم بر عمق مبارزات بازی به واسطه‌ی درخت مهارت افزوده می‌شود. مبارزه با نیزه اکنون در Forbidden West پویاتر شده؛ با آزاد کردن کمبوهای مخصوص و کمک گرفتن از قابلیتی به‌نام Resonator Blast که جدیداً به بازی اضافه شده، ایلوی می‌تواند ترکیبی از مرگ‌بارترین حملات ممکن را با اعمال هم‌زمان ضربات نیزه و کمان‌اش داشته باشد. برای استفاده از این کمبوهای مخصوص و حملات قدرتی، باید با مبارزه یا حتی ضربه خوردن، منتظر تغییر رنگ نیزه‌ی ایلوی باشید. نیزه‌ی ایلوی البته به رنگ‌های مختلفی از جمله آبی و بنفش ملبس می‌شود که هر کدام برای انجام نوعی از ضربات یا کمبوها مفید هستند.

هرچند مکانیک‌های صخره‌نوردی و پلتفرمر بازی هنوز هم محدود و کمی ساده هستند، اما با وجود ابزارهای جدیدی مثل Pullcaster و ارتقای بصری مسیریابی، به‌خوبی از پس وظیفه‌شان برمی‌آیند.

محال است که با وجود این ترکیبات متنوع، مبارزات بازی به‌زودی روح پرانرژی و پرتحرک خودشان را از دست بدهند. تازه باوجود یک بخش پلتفرمینگ ارتقا یافته، ایلوی می‌تواند واژه‌های پلتفرمر و اکشن را ترکیب کند و لحظاتی بسازد که کو ندارند نشان از پرخرج‌ترین اکشن‌های سینمایی. به‌واسطه‌ی پیشرفت و تبرج انیمیشنی بازی نیز، حرکات ایلوی در مبارزات و حتی تحرکات ماشین‌ها روان‌تر و زیباتر از همیشه به‌نظر می‌رسند. این زیبایی فقط به‌واسطه‌ی سخت‌افزار قوی‌تر یا پیشرفت موتور گرافیکی نیست؛ کنترلر دوال‌سنس در این ماجرا نقش‌آفرینی به‌یادماندنی خودش را دارد و فشار سخت کشیده شدن قوسِ کمان در دستان ایلوی کافی است تا طرفداران پلی استیشن به دنیای تیر و کمان بازگردند. گاهی هم وقتی درکنار ماشین‌های غول‌پیکری مانند Tallneckها قدم می‌زنید، کوبش پاهای سنگین‌شان دستان‌تان را از قرن‌های آینده می‌لرزاند.

بالا رفتن از گردنِ دراز این Tallneckهای بی‌آزار چه پنج سال پیش و چه امروز، یک احساس ورای توصیف دارد که شاید نزدیک‌ترین واژه برای آن از بازی «سایه‌ی کلوسوس» خارج شود.

با رسیدن مسافر تازه‌نفس سونی به نسل نهم، دریچه‌ی جدیدی از امکانات به‌سوی توسعه‌دهندگان برای استفاده از قابلیت‌های پلی استیشن ۵ باز شد. این امکانات مخصوصاً برای استودیوی گوریلا گیمز که تحت مالکیت سونی است با سخاوت بیشتری مطرح می‌شوند. عوامل کار در تیم گوریلا گیمز، مطمئن شدند که جهان بازی‌شان، حرف‌های محکمی برای گفتن داشته باشد و این حرف‌ها را با تجربه کاری زیاد درکنار کنسول‌های سونی ثابت می‌کنند. بازی در یک کلمه روی پلی استیشن ۵ زیباست؛ با آن پوشش غنی گیاهی و انعکاس‌های دستی نور که از بخار آب و ابرها می‌گذرد و خرابی و آسیب‌های موهای ایلوی، و جزئیات چندش‌آور موهای دستان و پیشانی شخصیت‌ها که عاشقان بخش فنی و «مثلث‌ها» را کاملاً درک می‌کند.

زیبایی بازی غیرقابل انکار است و انعکاس‌ها و بازخوردی که از محیط دریافت می‌کنید به قوی‌ترین رقبای نسل هشتم و نهم تکه می‌اندازد.

به جز تنظیمات گرافیکی که نرخ فریم ۶۰ یا کیفیت ۴K را میسر می‌کنند و البته پوشش گیاهی و جلوه‌های بصری دقیق‌تر و استادانه‌تر، Forbidden West نه‌تنها به عناوینی مثل Red Dead Redemption 2 تنه می‌زند، بلکه برخی از باکیفیت‌ترین مناظر را به تصویر می‌کشد. اما این خصیصه نبود مشکل فنی را انکار نمی‌کند. برای مثال، در نسخه بدون به‌روزرسانی که نگارنده مشغول تجربه آن بوده، مشکلاتی از جمله دیر لود شدن تکسچرها و مخصوصاً پردازش نامناسب سایه‌ها در برخی موارد مشخص دیده شده است. گاهی پیش می‌آمد که مشغول «چارجر»سواری بودم اما ناگهان یک جسم بزرگ و کامل در وسط مسیر سبز می‌شد.

تنوع محیط در Horizon Forbidden West
تنوع بصری به این شکل کاری می‌کند که در گشت و گذار با ایلوی اولاً برخلاف نسخه سابق، حس واقعی پویا بودن و حرکت در یک منطقه واقعی را داشته باشید و دوماً همیشه چشمان و ذهن‌تان زنگ تفریحی از محیط سابق پیدا کند.

و این جهانی که قرار است در آن بمانیم، فقط برای دیدن ساخته نشده؛ دنیای Horizon Forbidden West پر شده از معماها، شهرها و اماکن متروکه و حتی سرگرمی‌های جانبی درون بازی که زنگ تفریحی باشند بر داستان پر پیچ و خم ایلوی. به‌لطف بخش ارتقایافته صخره‌نوردی و پلتفرمر، بخش زیادی از جهان بازی در دسترس است و بازی به خودی خود جز در مواقع ضروری، مسیر ایلوی را محدود نمی‌کند. یکی از ابزارهایی که به قسمت دوم اضافه شده و جابه‌جایی را خیلی آسان‌تر کرده، وسیله‌ای به‌نام Pullcaster است که به کمک ماهیت طناب‌مانند آن می‌توانید ایلوی را به جاهای دور از دسترس برسانید.

مشخص است که با این کار، استودیوی گوریلا گیمز سعی در نشان دادن تلاش تحسین‌برانگیزش در ساخت جهانی پویا و زنده داشته که در جای‌جای شرایط پسا-آخرالزمانی آن می‌توان حیات و نفس کشیدن مردمان روستاهای کوچک را دید. مردمان شهر که همگی در حال تکاپو و تلاش برای درآوردن رزق و روزی‌شان هستند، حالا دیگر صاحب انیمیشن‌های منحصر به خودشان شده‌اند که با کار و زندگی و کلاسی که در آن قرار دارند هم‌خوانی دارند. گاهی اوقات ایلوی می‌تواند وارد سالن مخصوص شهرهای بزرگ شود و کنار دوستان کمی گپ و گفت صمیمانه داشته باشد یا اگر وقتش پیش بیاید، یک دست از بازی رومیزی Machine Strike را تجربه کند؛ از جمله فعالیت‌های تفریحی جانبی که در قسمت دوم به بازی اضافه شده و اگرچه نمی‌توان شباهت‌اش را به دیگر بازی‌های رومیزی موجود در عناوین دیگر انکار کرد، اما قطعاً عمق و جایگاه خودش را در دنیای غرب ممنوعه دارد.

این نمای دور ما را مجبور می‌کند تا به نیتن درِیک فکر کنیم؛ حتی کارهای نسبتاً ساده‌ی قسمت اول مثل بالا رفتن از Tallneckها این‌جا تبدیل به یک مینی‌گیم کوچک شده‌اند تا حسابی حال‌تان جا بیاید و حتی داستان خودتان را داشته باشید.

در زندگی ایلوی هم البته روزهای تنهایی و خلوت پیش می‌آید و همیشه دورش شلوغ نیست. گاهی ایلوی خودش را در دنیای بازی تنها می‌بینید و خوش‌بختانه برای فرار از این دنیای غم‌زده، کلی فعالیت جانبی دیگر نیز در جهان بازی تعبیه شده که هرکدام در تنوع روی دست دیگری می‌زنند. برای مثال بالا رفتن از «گردن‌درازها» که نوعی ربات‌های بی‌آزار جمع‌آوری داده هستند، باعث می‌شود تا خوانش دقیق‌تری از محیط اطراف ایلوی پیدا کنید و نقشه‌ی بازی به‌روزرسانی بشود. این گردن‌درازها در کنار ربات‌های پرنده‌ای مثل Sunwingها، به‌شیوه‌ای هنرمندانه ما را به یکی از نمادهای پلی استیشن ۲ یعنی Shadow of the culousus می‌برند و دیدن کوچکی ایلوی نسبت به آن پاهای عظیمِ چندهزار کیلویی، قلقلک حس نوستالژی و غم خانه است. رسیدن به بالای این جانوران بی‌آزار (!) همیشه آن‌قدر ساده نیست و هرکدام از این گردن‌درازها، خود یک پازل نسبتاً چالش‌برانگیزی را می‌طلبند. اگر با دیدن این پازل‌ها پوزخند می‌زنید و این‌ها برای‌تان ساده هستند، فقط کافی است تا تشریف ببرید به اماکن متروکه‌ی دنیای قدیم که با نام Relic Ruins شناخته می‌شوند و برای یافتن اسرار مردمانی که زمانی مثل ما زندگی می‌کردند تلاش کنید. پازل‌های سخت این بخش، یادآور شخصیت بازی‌هایی مثل Tomb Raider هستند و رهایی از برخی، حتی ممکن است دقایق طولانی یا ساعت‌ها به طول انجامد و حسابی فسفرهای مغز مبارک را بسوزانند.

همیشه هم در هوا نیستید؛ در دنیای بازی اماکن متروکه‌ای وجود دارند که شاید ادای احترامی باشند به «لارا کرافت» که حضور ایلوی در جهان‌ بازی‌ها، طلایه‌دار موفقیت اوست.

در کنار این‌ها، اگر هم روزی حوصله فسفر سوزاندن نداشتید، یک‌سری از آیتم‌های قابل جمع‌آوری باارزش و زیبا وجود دارند که کشف کردن‌شان، پیاده‌روی و تفریحی سالم در Forbidden West است. برای مثال، با رسیدن به یک‌سری آنتن، ایلوی بخش‌هایی از یک تصویر قدیمی متعلق به بیش از ۱۰۰۰ سال گذشته را پیدا می‌کند که از دنیای حال حاضر ما گرفته شده و بازی به‌تنهایی، دوست دارد تا موزه‌ای باشد از جهانی که امروز در آن زندگی می‌کنیم. و این احساس غریب، که دنیای ما برای آیندگان تا چه حد ناآشنا و مرموز باشد را متاسفانه یا خوش‌بختانه می‌توان با مغزِ استخوان در جریان بازی احساس کرد. دیدن خرابه‌های بی‌ارزشی مثل پل گلدن گیت سان‌فرانسیسکو که روزی نماد شکوه و تمدن انسانی بودند، حقیقتاً احساس عجیبی به آدم می‌دهد.

گالری تصاویر گیمفا:


Horizon Forbidden West

بازی Horizon Forbidden West، یک کلاس درس استادانه است در طراحی جهان و مراحل‌اش که مطمئناً میراثی گران‌بها در خاطرات بازی‌بازان و حتی بازی‌سازان نگه‌ می‌دارد. با شخصیت‌های دوست‌داشتنی، داستان‌نویسی کاملاً ارتقا یافته و عمدتاً قانع‌کننده و تجربه‌ی روان و هیجان‌انگیز مبارزات با انتخاب‌های متعدد، یکی از بهترین عناوین اکشن ماجراجویی و نقش‌آفرینی سال‌های اخیر به حساب می‌آید. اگرچه مشکلات فنی مثل مسئله‌ی دیر لود شدن بافت‌ها حداقل در ابتدای کار بخشی از بازی بودند، اما زیبایی و قدرت Forbidden West مدام کاری می‌کند که آن‌ها را فراموش کنید؛ آن هم در یکی از زیباترین جهان‌هایی که در بازی‌های ویدیویی دیده‌ام.


نکات مثبت:

  • شخصیت‌پردازی و داستان‌‎سرایی حالا از خاکستر نسخه سابق بازگشته‌اند
  • مراحل بازی با قهرمان‌های به‌یادماندنی و پلات‌تویست‌های متعدد پیوستگی خودشان را حفظ می‌کنند
  • احساسات حالا در چهره و نحوه پردازش انیمیشن‌ها مشخص است
  • طراحی استادانه مراحل فرعی
  • کیفیت بصری بالا و اجرای روان بازی

نکات منفی:

  • دیر لود شدن بافت‌ها گاهی به‌صورت غیرمنتظره و گاهی از دوردست پدیدار می‌شوند
  • پردازش سایه‌ها در برخی مواقع دچار مشکل می‌شود
  • شاخه‌هایی از شخصیت‌پردازی ایلوی می‌توانستند قانع‌کننده‌تر باشند

۹

این بازی براساس کد ارسالی ناشر روی پلی استیشن ۵ تجربه و نقد شده است

milad saBehzad zargaryHaj_Hossein𝐓𝐡𝐞 𝐆𝐮𝐚𝐫𝐝𝐢𝐚𝐧 𝐀𝐧𝐠𝐞𝐥Moein MM2پیشنروred-eyed Banished KnightTin Tingod of war.Spider-Manهادی صفائیآرینEspressoPlayStation Studios PS5AlirezaMehdi NitaM.MTVito ScalettaDARKSIRENmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی Horizon Forbidden West؛ تازیانه بر آهن
نقد و بررسی بازی Horizon Forbidden West؛ تازیانه بر آهن
نقد و بررسی بازی Horizon Forbidden West؛ تازیانه بر آهن
نقد و بررسی بازی Horizon Forbidden West؛ تازیانه بر آهن
نقد و بررسی بازی Horizon Forbidden West؛ تازیانه بر آهن

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Armin Ezati گفت:

    نقد واقعا خوبی بود
    با تشکر از اقای غزالی گل 👍

    mehMoein MM2red-eyed Banished KnightGamerGodTheMHitasepآرینEspressoKing Jim RyanAlirezamore
  • O2 گفت:

    بازی به این شاهکاری ولی یه عده خراج بگیر و مفت خور توی متاکریتک بهش ۶ دادن، انشاالله تجربش کنیم همه مون، البته الان نه، یه ماه بگذره آپدیت هاش کامل شه بعدا، اینجوری خاطره انگیز تر میشه این شاهکار صنعت گیم. ❤️❤️❤️

    Moein MM2Neon93پدر بزرگ دانته و ویرجیلAlirezaSpider-ManAmirgmasterDARKSIRENA,,shMengoSkyrim : The Elder Scrolls Vmore
  • Amirhossein80 گفت:

    دیگه شاهکار ساختن برای استودیو های پلی استیشن عادی شده :/

    DANIMoein MM2Neon93UNCLE ARTHURپدر بزرگ دانته و ویرجیلArthur MorganKing Jim RyanAlirezaSpider-ManDr.Gamermore
  • ALIREZA0111 گفت:

    اسپم مرتبط به سونی
    دوستان یه شایعه ای پیچیده که به نظر واقعی میاد
    ساکرپانچ داره یه بازی از دیمن اسلیر میسازه و الهام خوبی از گوست گرفتن.. تو بازی بازم مپ و قطب نما نیس و شخصیت های اصلی از طریق بو راه رو پیدا میکنه (اگه دیمن اسلیر دیده باشین متوجه منظورم هستین)
    تو بازی اسبی نیس برعکس گوست. سبک گرافیکی شبیه فاینال فانتزی هفت ریمیک هستش خیلی جالبه یعنی بالاخره قراره یه بازی انیمه ای با گرافیک واقع گرایانه ببینیم؟
    https://s6.uupload.ir/files/img_20220221_221705_797_iofb.jpg
    اینم عکسشه.. خیلی خیلی خیلی واقعی به نظر میاد.. شدت جزئیات شخصیت اینوسکه خیلی بالاست تو این پوستر و عکس.. به نظر کاملا واقعی میاد .. اگه فیک باشه باید برای سازنده این عکس ایستاده دست زد واقعا ساخت چنین چیزی کاره هرکسی نیس
    به شخصه امیدوارم واقعی باشه این سری پتانسیل بالایی داره تو ساخت بازی
    تصور اینکه مبارزات بازی با توجه به گوست چه رنگ و لعابی قراره داشته باشه خیلی دیوونه کنندس
    یکی یه خبر بده که امیدوارم کنه این واقعیه

    Moein MM2King Jim RyanAlirezaK1Haj_HosseinعلیTlou part 2 game of the centurySaeidmVisible 6-tigh manکاپتان استخونیmore
    • AmirAgha گفت:

      داداش بنظر منم خیلی راسته
      ولی یه نکته
      باتوجه به تصویر سوم ینی همزمان روی pcام‌میاد؟
      اونم از یه استودیو فرست پارتی سونی؟
      واقعا عجیبه!
      ولی بنظرم درسته
      آخه تصویر خیلی واقعیه
      به قول خودت اگه اشتباه باشه باید دست سازندرو بوسید
      ولی مثل اینکه خیلی به demon slayer علاقه داری

      Moein MM2King Jim RyanSpider-Man
    • Amirhossein80 گفت:

      همین چند وقت پیشم یه بازی ازش منتشر شد
      در کل ب احتمال زیاد واقعیه چون از این اثر خیلی خیلی پول در اوردن و بازم هرجوری شده با بازی و …… ازش پول در میارن

      King Jim RyanAlirezaK1Atomic SoldierVisible 6-tigh manکاپتان استخونیJin sakaiO2Squatlatex
    • Mengo گفت:

      شخصا هیچ علاقه این ندارم استودیو های سونی برن بازی های لایسنس شده بسازن اون هم یه استودیو با استعدادی مثل ساکرپانچ بره یه بازی انیمه محور از دیمن اسلیر بسازه اون هم زمانی که کلی استودیو ژاپنی هستن که میتونن بسازن !
      به نظرم شایعه هست و حقیقت نداره

      Moein MM2King Jim RyanAlirezaSkyrim : The Elder Scrolls VAtomic SoldierAmir(PC & PS4)SaeidmVisible 6-tigh manJin sakai@alistar
      • ALIREZA0111 گفت:

        استودیوهای ژاپنی هم اخه فکر نکنم بتونن چنین چیزی بسازن
        دیمن اسلیر خیلی به بازی قبلی ساکرپانچ یعنی گوست شباهت داره
        سبک مبارزه و استنس های مختلف.. راه یابی بدون استفاده از مینی مپ و قطب نما گرافیک هنری و زیبا دقیقا مشابه خوده دیمن اسلیر

        Moein MM2Alireza
    • kian1990 گفت:

      اگر ساکر بسازه که دیگه برا pc نمیاد
      پس
      بنظرم واقعی نیس

      Moein MM2AlirezaSkyrim : The Elder Scrolls V
    • Amir1100alo گفت:

      اگه واقعی باشه که واقعا از لحاظ گرافیکی شاهکاره.ای کاش برا نسل هشت میومد😢من تازه دوساله ps4 خریدم.البته عکس میگه مال سال ۲۰۲۴ هست که یعنی تا اون موقع دیگه شاهد مرگ نسل هشتم خواهیم بود

      Alirezared-eyed Banished Knight
  • Hamid گفت:

    بعد از مدت ها نقد پر محتوا و خوبی دیدم تو گیمفا
    دمتون گرم خیلی نقد کاملیه من عاشق نقدهای پرداخته شده و طولانی هستم

    سر وقت به طور کامل میخونمش ولی انصافا نکات منفی که گفتید ارزش یک نمره کم کردن نداشت حداقلش نیم نمره

    شخصیت‌پردازی و داستان‌سرایی بازی هر دو از خاکستر برگشته‌اند و حالا از نقاط قوت بازی محسوب می‌شوند.

    بعد گفتید که شخصیت پردازی الوی میتونست قانع کننده تر باشه.

    در کل ایرادات بسیار جزئی هستند و بازی ایرادی نداره که بخواد به چشم بیاد

    خلاصه خسته نباشید خیلی هیجان دارم برای خوندن کامل نقد♥️

    Moein MM2AlirezaDARKSIRENSkyrim : The Elder Scrolls VAtomic Soldierعلیحسین غزالیTlou part 2 game of the centuryժ๏ςτ០я នτяคղցҽ🤘Mohsenj74more
    • سلام. خیلی ممنونم از توجهتون و لطفتون. سلامت باشید.
      خب درباره این نکته‌ای که گفتید، منظور از «شخصیت‌پردازی» اینجا کلاً مسئله همه‌ی شخصیت ها و کاراکترهای داستان هستند. بله قبلاً در نسخه ۲۰۱۷ عجله‌ای ترین سناریوهای ممکن پیش می‌اومدن اما این‌جا شخصیت‌های جانبی مخصوصاً مثل ستاره می‌درخشن. بنابراین چاره‌ای نبود جز گفتنش.
      اما مشکل اینه که ایلوی هنوز هم یه سری کارهای خارج از موضوع و مکان و زمان انجام میده. یعنی بعضی اوقات احساس میشه که ایلوی نسبت به بقیه شخصیت‌ها به اون بلوغ و قوس نرسیده. این هم دیده میشه. من ایرادی نمی‌بینیم این ها هردو جزو نکات مثبت و منفی بازی باشن و تداخلی با هم ندارن. به هر حال قطعاً وظیفه ایلوی به عنوان شخصیت اصلی اینه که من باهاش همراه بشم اما نمیتونستم بعضی جاها باهاش همراه بشم حتی اگر تلاش کنم که این یک ضعفی رو نشون میده. مثال زیاده اما توضیحشون میتونه اسپویلر باشه. امیدوارم ببینید این رو خودتون بعداً.
      بازم ممنونم.

      Haj_HosseinMoein MM2AlirezaO2Dr.GamerDARKSIRENSkyrim : The Elder Scrolls VBAXY bachsJin sakaiSaeidm
  • damhazer گفت:

    به به جناب غزالی خوش برگشتین خیلی وقت بود شما رو ندیدم تو سایت

    Moein MM2Haj_HosseinAtomic Soldierحسین غزالیعلیVisible 6-tigh manشبح گیمفا 👣Jin sakaiSquatlatexxpdpadmore
  • A,,sh گفت:

    برای مشکلات فنی که داشت که امروز گوریلا اپدیت داد و برطرفشون کرد هر چند نمره ۹ هم برای این شاهکار مناسبه

    Moein MM2King Jim RyanAlirezaSpider-ManHaj_HosseinAtomic Soldierحسین غزالیNicKVisible 6-tigh manJin sakaimore
  • ALIREZA0111 گفت:

    بازی رو هنوز تموم نکردم فقط دارم مرحله فرعی میرم تا کش پیدا کنه برسه به الدن رینگ چون اصلا دوس ندارم این بازی تموم شه زیباست
    حالت ۶۰ فریمش یکم مشکل داره تو حالت بصری برعکس بقیه بازیا تو متن هم اشاره شد به پردازش سایه ها ولی خودم چند تا اسکرین شات تو یه صحنه گرفتم مقایسه که میکردم یکم حالت ۶۰ فریم مشکل داشت خوده گوریلا گفت خبر داره در حال رفع این موضوعه
    موزیک بازی مثل نسخه قبل عالیه مبارزات خیلی خیلی بهتر شدن
    تنوع سلاح های مختلف خیلی بالاس با انواع تیر های گوناگون داستانش رو تموم نکردم ولی تا اینجا دوس داشتم
    ماموریت های فرعی عالی ان ..مثل ویچر نیس که گره خورده باشن با ماموریت های اصلی ..ولی هر کدوم یه داستان جدا و جذاب دارن که خیلی خوب میکنه این موضوع رو
    دوستانی که بین الدن رینگ و این بازی گیر افتادن ..کیفیت هورایزن کاملا تضمین شدس ولی اگه شک دارین صبر کنید نقد های الدن منتشر شه تصمیم بگیرید مسلما الدن هم عالی میشه انتخاب سختیه

    Moein MM2Alirezared-eyed Banished KnightHaj_HosseinexampleTlou part 2 game of the centuryVisible 6-tigh manShinjiMikami
  • نقد منصفانه ای بود . خوشم اومد. البته اگر با توجه به نقدای قبلیتون بخوام بگم منصفانه نبود ولی این نمره ای که دادین خوبه.

    Moein MM2King Jim RyanAlirezaDARKSIRENA,,shHaj_Hosseinexample...Eternal...حسین غزالیعلیmore
  • mehmeh گفت:

    جالبه که اکثرا انتظار داشتیم دیزاین جهان باز و مراحل فرعی نکات ضعف و دیزاین فنی و شخصیت پردازی الوی نقاط قوت باشن ولی برعکسه!
    بازم دستخوش گوریلا که میتونستن یه اوپن ورلد بی روح و اوبیسافتی مثل روح سوشیما یا دیزگان بسازن و راحت‌ بفروشن ولی انتخاب کردن پیشرفت کنن
    استودیو جهان باز ساز خوب کم داریم(بتزدا راکستار سیدی و نینتندو) خوشحالیم که یکی از استودیوهای سونی هم داره به جمع اینها اضافه میشه هرچند هنوز کار داره تا بتونه بزنه رو دست بتزدا و نینتندو

    ممنون بابت نقد آقای غزالی👌

    Moein MM2Behzad zargaryDARKSIRENSkyrim : The Elder Scrolls VHaj_Hosseinحسین غزالیTlou part 2 game of the centuryժ๏ςτ០я នτяคղցҽVisible 6-tigh man🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉more
    • خیلی از ایرادات بازی با آپدیت روز اول و پچ منتشر شده رفع شده
      از بابت شخصیت پردازی نقطه ضعف نیست حتی در نکات مثبت اورده شده بلکه بعضی جاها میتونسته بهتر عمل کنه

      Haj_HosseinMoein MM2Skyrim : The Elder Scrolls VعلیJin sakaiTlou part 2 game of the century
    • AmirAgha گفت:

      ترول زیر پوستی
      آفرین
      فقط این کاری که تو الان داری میکنی رو ما توش پیر شدیم دیگه
      نمیخاد بیای توی این جمع اینجور حرفا بزنی
      دیگه دوران جنگ سرد تموم شده
      میخای ترول کنی
      قشنگ بیا ترول کن
      جرئتشو داشته باش

      Haj_HosseinMoein MM2جیمXBGSaeidmJin sakaiemadTlou part 2 game of the century
    • Squatlatex گفت:

      یاد اونی افتادم که میگفت بتسدا از راکستار بهتره میشه بدونم چند ساعت بازی رو رفتی؟یوبی سافتی؟هیچ کس به مراحل فرعی ایراد نگرفته بعد تویی که بازی رو از کنارشان رد نشدی میگی یوبی سافتیه عجب.یعنی طرفدار های مایکرو آنقدر تو پست سونی کامنت میدن بری مثلا پست سریال هیلو رو ببینی صدات اکو میشه.

      Haj_HosseinMoein MM2Jin sakaiemadTlou part 2 game of the century
  • Squatlatex گفت:

    بلاخره یک نقدی که میتونیم بهش اعتماد کنیم قبلاً هم نقد ویدویی داشتیم یا به تازگی اومده؟

    Haj_HosseinMoein MM2King Jim Ryanحسین غزالیTlou part 2 game of the centuryNicKJin sakaiEllie terminatorO2اتزیو آدیتوره
  • خیلی از دوستان نگرانن که نکنه متای الدن رینگم مثل هورازن زیر ۹۰ بشه
    باید به این دوستان اطمینان خاطر بدم که مطمعن باشید این اتفاق نمی افته
    چزا که هورازن انحصاری سونی بود و به خاطر رسانه ای فن بوی نمره کمی نسبت به حقش گرفت
    اما الدن رینگ این طور نیست چون انحصاری نیست و کسی نمیاد بخاطر دعوا با کنسول رقیب بهش نمره کم بده
    موفق باشید

    Moein MM2Dr.GamerجیمSkyrim : The Elder Scrolls VHaj_HosseinIran_gamerعلیJin sakaiTlou part 2 game of the century
  • FΛИŦΛSY گفت:

    یک نمره کم زیاده برای همچین ایرادایی

    Moein MM2K1A,,shTlou part 2 game of the centuryNicKLaraƁayoηettaJin sakaiO2𝗔𝗹𝗶𝟵𝟴𝟰more
  • Mengo گفت:

    کل ایراداتون از بازی سر یه ایراد که تو پچ اول عرضه رسما برطرف شدن و برای همه بازی های اوپن ورلد وجود دارن !
    اون شاخه های شخصیت پردازی هم خود سازنده بازی توضیح داد قرار نیست چند تا پایان داشته باشه و بازی در اون حد انتخاب که تو پایان بازی تاثیر بزاره نداره
    رسما ایراداتون یه سری ایراد بنی اسرائیلی بود !
    اون از نقد فورزا هورایزن ۵ این هم از نقد این بازی

    Moein MM2EspressoSkyrim : The Elder Scrolls VexampleعلیemadTlou part 2 game of the centuryJin sakaiMR_William𝗔𝗹𝗶𝟵𝟴𝟰more
    • XBG گفت:

      بخاطر جمله آخرت بهت دیس میدم

      Moein MM2King Jim RyanجیمSkyrim : The Elder Scrolls V...Eternal...علیemadTlou part 2 game of the centuryLaraƁayoηettamore
    • در واقع اون ایراد به طرز محترامانه ای شلنگ رو گرفته رو شخصیت الوی:)
      نه اون چیزی که شما میگی
      دفعه ی بعد نقد رو هم بخون بعد بگو
      بازی با تمرکز روی قدرت احساسات ایلوی که این‌بار به لطف سخت‌افزار پیشرفته قابل دیدن شده، سعی در ایجاد یک روایت شخصی دارد که تأثیر آن روی ایلوی به‌عنوان یک فرد، و هم روی دوستان و دشمنان او دیده می‌شود. هرچند یکی از مشکلات کوچک‌تر این روایت، مربوط به شخصیت‌پردازی خودِ ایلوی است؛ در جریان بازی، بارها پیش می‌آید که از خودتان بپرسید: «دقیقاً این‌کار را برای چه انجام داد؟» و این سوالِ واضح نشان از ضعفِ راویان قصه در توجیه انگیزه‌های ایلوی دارد. یعنی گاهی تلاشِ خستگی‌ناپذیر و بتمن‌گونه ایلوی برای «نجات جهان» جای سوال دارند و در بعضی موارد، کمی سخت است به آن‌ها خیلی جدی نگاه کرد.

      Moein MM2EspressoSkyrim : The Elder Scrolls Vحسین غزالیemadTlou part 2 game of the centuryLaraƁayoηettaJin sakaiLucciola Ballad
      • Mengo گفت:

        بازم تو صورت مسئله تغییری ایجاد نمیکنه الان همه بازی های اوپن ورلد کلی باگ دارن این هم تا جایی که من دیدم کسی خیلی به باگ هاش اعتراضی نداشته که در حد بازی های یوبیسافت باشه و همین الان همگی با آپدیت جدید رفع شدن
        ایلوی هم کلا شخصیت پردازیش اینطوریه و یه دختر خجالتی و درون گراست بیشتر دلیلشون برای نمره پایین دادن منطقی نبود مثل نقد فورزا هورایزن که سر موسیقی از بازی نمره کم کردن (البته میدونم نویسنده ها یکی نبودن ولی به هر حال)

        Moein MM2Jin sakaiTlou part 2 game of the century
        • تکرار میکنم ، به درون گرا ، خجالتی و … بودن الوی کم نمره داده نشده ( که عمرا نیست یه همچین چیزی )
          به این کم داده شده که هرچند یکی از مشکلات کوچک‌تر این روایت، مربوط به شخصیت‌پردازی خودِ ایلوی است؛ در جریان بازی، بارها پیش می‌آید که از خودتان بپرسید: «دقیقاً این‌کار را برای چه انجام داد؟» و این سوالِ واضح نشان از ضعفِ راویان قصه در توجیه انگیزه‌های ایلوی دارد. یعنی گاهی تلاشِ خستگی‌ناپذیر و بتمن‌گونه ایلوی برای «نجات جهان» جای سوال دارند و در بعضی موارد، کمی سخت است به آن‌ها خیلی جدی نگاه کرد.
          نیم نمره از قضیه برا باگ ها و مشکلات فنی کم شده احتمالا نیم نمره برا این

          Moein MM2EspressoemadMengo
    • دلت میاد با چند جمله ی کوتاه و مسخره کل نقد و بررسی رو که چند روز براش زحمت کشیده شده بی ارزش کنی؟

      Moein MM2EspressoSkyrim : The Elder Scrolls VTlou part 2 game of the century🤘Mohsenj74کاپتان استخونیJin sakaiMengoO2Squatlatex
    • MR_William گفت:

      جدی الان سر یه نمره این چه بساطیه ، ایشون نقد کردن از نظرشون مشکل بوده و تمام ، اصن واسه شما ۲۰ از ۱۰ بازی کن کیفشو کن ، دیگه چرا باید درگیر بشی

      EspressoSkyrim : The Elder Scrolls Vنyasi
    • سلام.
      دقیقاً متوجه نمی‌شم چرا نباید همین ایراداتی که شما گفتید در بازی وجود دارند گفته نشند به این دلیل که توی بازی‌های اپن ورلد دیگه هم وجود دارند. یعنی اگر یک روزی همه بازی‌ها مراحل تکراری پیدا کردند نباید ازشون ایراد گرفت؟
      درباره شاخه‌های شخصیت پردازی من معذرت می‌خوام اگر منظور رو بد رسوندم در بخش نتیجه‌گیری. اما این نتیجه‌گیری در ارتباط با متنه. منظور از شاخه‌های شخصیت پردازی، همون بخش هایی یا قسمت هایی از شخصیت پردازی ایلوی هستند که از بقیه بخش ها عقب موندن. مثلاً ایلوی الان با بقیه بحث میکنه و دوست نداره قهرمان صداش کنند و یه سری از بخش های شخصیت اون واقعاً تغییر کردن، اما در عوض بخش هایی از شخصیت اون هم هنوز عقب‌مونده هستند و بعضی اوقات این قهرمان‌بازی‌های بی دلیلش کلاً قابل ارتباط نیستند. ممنونم.

      Haj_HosseinMoein MM2EspressoSquatlatexSkyrim : The Elder Scrolls VCommander jensen𝗔𝗹𝗶𝟵𝟴𝟰محمد حسین کریمیandro
      • Mengo گفت:

        سلام و درود
        همه بازی های اوپن ورلد یه سری باگ دارن که از دست سازنده ها خارج هستش و ایراد درستی نیست که از بازی بگیرین باز اگه یه چیزی مثل سایبرپانک یا باگ های یوبیسافت بود حرفتون منطقی بود ولی برای یه بازی اوپن ورلد که سازنده ها تمامی تلاششون رو کردن انقدر بازی رو PS4 بهینه بکنن واقعا بی انصافیه
        و درباره حرفتون درباره شخصیت پردازی ایلوی
        بنده هر جا دیدم داشتن از شخصیت پردازی ایلوی تعریف میکردن و این نکته رو هم بگم ذات شخصیت ایلوی کلا طوری طراحی شده که خیلی درون گرا و خجالتی هستش و شاید در نگاه اول شاید مسخره باشه ولی با یکم دقت میبینید منطقیه
        ممنون بابت پاسختون ولی با احترام به نظرم کمی سختگیرانه نمره دادید

        Moein MM2حسین غزالی
  • Haj_Hossein گفت:

    خیلی سریع نقد و بررسیش کردین دمتون گرم👌🏻در مورد مشکلات فنی هم یکم سخت گیری کردید.

    Moein MM2حسین غزالیSkyrim : The Elder Scrolls VHaj_HosseinNicKƁayoηettaJin sakai
  • خسته نباشید.به این میگن یه نقد و بررسی درست و مفصل

    Moein MM2حسین غزالیNicKJin sakaiSquatlatex
  • Geralt74 گفت:

    گیم پلی دیدم ازش فوق العاده اس
    ❤️❤️❤️❤️❤️❤️
    واسه تجربه این شاهکار پلی کرایه میکنم
    امیدوارم تو یه هفته بتونم لذت کافیو ببرم 🙂

    Moein MM2UNCLE ARTHURNicK🤘Mohsenj74Jin sakaiSquatlatex
  • جیم گفت:

    اگه والهالا هم یکم کم باگ تر بود و گرافیک بالاتری داشت و اسم سونی رو به جای یوبیسافت به عنوان ناشر یدک میکشید الان متاش ۸۸ بود

    Moein MM2King Jim RyanMariomanSkyrim : The Elder Scrolls VجیمXBGJin sakaiemadTlou part 2 game of the century
  • حسین غزالیه دیگه ، حسین غزالی به مس افکت دو هم بده من باز قبولش دارم
    مثل همیشه پر و پیمون و دقیق و طولانی و طوفانی:)

    Moein MM2MandoSkyrim : The Elder Scrolls Vحسین غزالیعلیTlou part 2 game of the centuryNicKsamanJin sakaiMengomore
  • Alireza1882 گفت:

    بنظر من میتونست نمرش بیشتر باشه
    آدم گرافیک و محیط بازیو میبینه نفسش بند میاد
    من نسخه اولشو بازی کردم و واقعا عالی بود ولی بنظرم شاهکار نبود فقط به دلیل مراحل فرعی تکراری وگرنه در بقیه بخش ها عالی کار کرده بود
    ولی نسخه جدیدو فقط با یه نگاه میتونی پیشرفت هاشو ببینی و به راحتی شاهکار خطابش کنی

    ببخشید ولی هنوزم وقتی فکر به نمره ای که به رد دد۲ دادین میکنم اعصابم خورد میشه
    چون واقعا ایراد هایی که ازش گرفتین به هیچ وجه قابل قبول نبودن ونمره کامل حقش بود
    یه سری ایراد بنی اسرائیلی گرفته بودین
    این نظر منه اگه رددد۲نتونه نمره کامل بگیره هیچ بازیی این لیاقتو نداره البته فکر کنم تعداد افرادی که باهام موافق باشن کم نیستن

    Moein MM2Alireza1882حسین غزالیJin sakaiSquatlatex
  • Haj_Hossein گفت:

    حدود نیم ساعت طول کشید تا بتونم فیلم رو بیینم😑طرح صی.انت اجرا شده😐

    Skyrim : The Elder Scrolls VTlou part 2 game of the centuryNicKJin sakai
  • MahyarMsm گفت:

    نقد بسیار خوبی بود اقای غزالی، عالی👍👍👍
    هنوز فرصت نشده بازی کنم ولی با توجه به نقد شما میشه فهمید بازی نسبت به نسخه ی قبلی پیشرفت زیادی داشته. از لحاظ بصری که بی نظیره، دیالوگ های بازی مثل نسخه ی پیشین سطحی نیست، قبیله های متفاوت و جدید، سایدکوئست های سرگرم کننده که به بهترین نحو روشون کار شده و داستانی خوب که باعث میشه این نسخه نسبت به زیرو داون برتری داشته باشه. فقط مثل اینکه شخصیت پردازی ایلوی بازم جای بهتر بودن داشت. یکی از دوستان عزیز گفتش شخصیت پردازی کاراکتر های فرعی در حد ایلوی عالیه!!!! ما نفهمیدیم مشکل از ایلویه یا کاراکتر های فرعی خیلی خوبن؟! یه چیز دیگه هم که همش درگیرشم اینه که چهره ی الوی توی نسخه ی ps4 یه جورایی بهتر به نظر میاد!
    خلاصه از اینا بگذریم. مشخصا بازی پیشرفت های زیادی داشته و تجربه هیجان انگیزی رقم میزنه. مثل اکثر فرنچایز های صنعت ویدیو گیم که توی نسخه ی دوم پیشرفت زیادی داشتن و از هر جهت بهتر بودن، فوربیدن وست هم همینطور بوده. به امید اینکه این بازی به جمع *فرنچایز* های پلی استیشن بپیونده.
    خسته نباشید اقای غزالی

    Moein MM2حسین غزالیNicK🤘Mohsenj74Visible 6-tigh manJin sakai
    • سلام مهیارجان.
      درباره اون سوالی که پرسیدید، شما فرض رو بر این بگیر که بازی نسبت به قسمت اول کلاً شیفت شده و رفته توی یک سطح بالاتر. استودیوی گوریلا گیمز انگار دیگه به اون تجربه و فرمول لازم برای ساخت اکشن ماجرایی و نقش آفرینی رسیده و الان دیگه بازی از هر نظر واقعاً خوبه. و به خاطر همین هم شخصیت پردازی ایلوی باز هم نسبت به نسخه اول یک سر و گردن که نه، حتی بیشتر از اون بهتر شده. اما شخصیت‌های جانبی اونقدر رشد کردن و بالغ و فهمیده و پرجزئیات شدن که این تغییرات نسبت به خود ایلوی بیشتره گاهی. این اتفاقاً خیلی نکته خوبیه اما گاهی نمیشه با قهرمان بازی های ایلوی کنار اومد. بعضی اوقات بی دلیل واقعاً نقش ناجی و اون استایل رو که میگیره، مثل بازیگری میمونه که از نقشش خارج شده.
      ایلوی از مجسمه هایی که براش ساختن بدش میاد، و اصلاً دوست نداره کسی قهرمان صداش کنه، اما ادای قهرمان‌های کامیک بوکی رو درمیاره. تناقض ماجرا این جاست. درنهایت بازم میگم این موضوع از ارزش بازی و شخصیت‌های خیلی خوبی که قراره ببینید هیچی کم نمیکنن. مثل اینکه سازنده ها چاره‌ای نداشتن جز اینکه این تیپ شخصیتی رو به ایلوی بدن.

      Moein MM2Jin sakaiMahyarMsm
  • blackcity گفت:

    به معنای واقعی کلمه این بازی یکی از شاهکارهای صنعت گیم هست
    امیدوارم تمامی گیمرها بتونند این بازی زیبارو تجربه کنند

    Skyrim : The Elder Scrolls VJin sakai
  • سلام

    نمره زیادی دادید
    بخوام نکات منفی رو خودم بگم
    اولیش پایان بندی چرت و پرت و عجیب و پیچش غیرمنطقی آخر بازی هست (فکر کنم از لست ۲ الهام گرفته بودن)

    بعدی دیالوگ نویسی سطحی و شخصیت پردازی ضعیف شخصیت منفی های بازی هست که حتی از شخصیت های فرعی کیلزون هم پایینتره

    شخصیت پردازی الوی هم مثل نسخه اول همچنان نچسب و داغون هست و یکی از بدترین و مقوا ترین main character هایی هست که تو کل بازی ها دیدم

    به شدت باگ و مشکلات داره و باید یکماه دیگه هم تاخیر میزدن
    پلتفرمینگش خیلی اوقات لبه های صخره رو با اینکه میپری Grab نمیکنه و سقوط میکنی

    درکل گوریلا گیمز همون باید برگرده کیلزون خطی رو بسازه و مثل بقیه استودیو ها سوار ترند اپن ورلد ساختن نشه چون اصلا تو این سبک استعداد ندارن با اختلاف بدترین بازیشون بعد کیلزون شدوفال و کیلزون ۱ هست

    Moein MM2King Jim RyanMengoSquatlatexMariomanSkyrim : The Elder Scrolls VArminXBGJin sakaiemadmore
    • سلام
      تلاشتون رو برای منطقی جلوه دادن کامنتتون و همینطور بیخودی زور زدنتون برای نشون دادن اینکه واقعا بازی رو تجربه کردین ستایش میکنم ولی این تلاش کافی نبود.دفعه بعد بیشتر تلاش کنین.

      Moein MM2EspressoKing Jim RyanSquatlatexMariomanJin sakaiSkyrim : The Elder Scrolls VXBG
    • با اینکه هنوز به پایان بازی نرسیدم نمیدونم ولی دیالوگ نویسی سطحی و بدون حس رو قبول دارم . شخصیت پردازی الوی به نظرم خوبه و همونطور که قبلا گفتم اینکه شما از شخصیت پردازی یک نفر خوشت نیاد و نتونی درکش کنی دلیل نمیشه که بد باشه.
      باگ خاصی هم من به اون صورت جدی ندیدم. فقط یکم باگ داستانی دیدم که در نسخه ی قبلم بود برای مثال با وجود اون همه شیء الکترونیکی خفن و حرفه ای در بازیچرا سلاح الوی باید یک تیرکمون باشه :/
      در کل بخوام بهش نمره بدم نمره ۸.۵ رو به این بازی میدم. البته هنوز به پایانش نرسیدم که بخوام نظر قطعیم رو بگم

  • ETERNALMAN گفت:

    👏👏👏🤝🌺 گیم خوبی شد مخصوصا از بعد گرافیکی که این استودیو همیشه از پیشتازان بوده

    علیTlou part 2 game of the centuryNicKJin sakaiSquatlatex
  • Ryder گفت:

    خسته نباشید،از نقد جامعتون لذت بردم(شاتا هم عالییی بودن)
    برای پلی دادنشم صبر ندارم

    حسین غزالیNicKVisible 6-tigh manکاپتان استخونیJin sakaiSquatlatex
  • دست حسین غزالی درد نکنه، واقعا برای نوشتن این نقد خوب وقت گذاشته.
    دیگه با این تفسیر کامل، خیالم از شاهکار بودن بازی راحت شد.

    Mariomanحسین غزالیNicK🤘Mohsenj74Visible 6-tigh manƁayoηettaJin sakaiSquatlatex
  • ممنون آقای غزالی
    خوشحالم که از بازی لذت بردین و به ما هم انتقال دادین.☺️

    محمد حسین کریمیMariomanحسین غزالیNicK🤘Mohsenj74Visible 6-tigh manJin sakaiSquatlatex
  • گیمفا لطفا از این به بعد برای هر نقد بازیت بررسی ویدیویی هم بزار

    حسین غزالیTlou part 2 game of the centuryNicKVisible 6-tigh manJin sakaiSquatlatex
  • alinerd گفت:

    به به (: مرسی بابت نقد
    مثل اینکه بازی خیلی نسبت به نسخه اول پیشرفت کرده،دم گوریلا گرم (:
    یکی این و یکی الدن رینگ از بازی هایی هستن که حتما این ماه تجربه شون میکنم

    🤘Mohsenj74حسین غزالی
  • انحصاری خوب، حسرت همیشگی ظرفیت زن‌های ۱ دلاری.

    XBGSkyrim : The Elder Scrolls VshojaiJin sakaiemadTlou part 2 game of the century
  • mj گفت:

    شانس گند ما این بازی فریمور ۹.۳ رو. میخاد واسه اجرا برا همین هک نمیشه فعلا تا اون فریمور هک بشه

    Jin sakai
  • ممنون بابت نقد اقای غزالی ،
    بی صبرانه برای پلی دا‌دن این بازی منتظرم…

    Squatlatexحسین غزالیJin sakai
  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    درود خدمت آقای غزالی عزیز ، بسیار نقد زیبایی بود و از خوندنش کاملا لذت بردم یکی از بهترین نقد های گیمفا در چند وقت اخیر که واقعا جای تقدیر داره در حقیقت موقعی که اقای کریمی گفتن در پست نمرات فوربیدن وست نقد هورایزون رو به شخص بسیار درستی سپردم مطمئنم شدم شما هستید و خیالم راحت شد اما در مورد خود نقد من فقط پیشرفت دیدم و پیشرفت اونم در هر زمینه ایی و بسیار خوشحال شدم که الان پلی استیشن هم صاحب استودیویی هست که در عناوین جهان باز حرف های زیادی برای گفتن داره و اون قسمت ماجراجویی با الوی که عناوین تومب ریدر رو تداعی میکنه منو خیلی هایپ کرده ، به عقیده من این بازی لایق نمره کامل و ۱۰ هم میتونه باشه اما مشخص هست هر منتقد معیار خودش رو داره برای دادن نمره و با توجه به شناختی که از شما دارم نمره ۹ از طرف آقای غزالی یعنی همون ۱۰ 😁 و ایراداتی که فرمودین در نقد بعید میدونم برای مخاطب اصلا جلب توجه کنه خصوصا بعد از بروز رسانی …
    .
    .
    آخر نشد من یک بازی رو بتونم همزمان با گیمفا شروع کنم این بازی دیسکش باید شنبه به دست من میرسید اما رفیق ما تصادف کرد و قول فردا رو داره خلاصه نشد 😁 در آخر ذکر این نکته رو هم بگم اون منتقدایی که در سایت متا نمرشون ثبت شده و نمره زرد دادن واقعا براشون متاسفم چون بویی از ویدیو گیم نبردن . باز هم ممنون از نقد زیباتون 🌹🔥

    حسین غزالی
    • محسن جان من اونجا که آرمان گفت ایشاالله حسین غزالی باشه دیدم حسین لایک کرده بعد لایک رو برداشت😂 اونجا تقریبا مطمئن شدم حسین نقد رو داره مینویسه.

      حسین غزالی🤘Mohsenj74
    • سلام و عرض ادب خدمت آقا محسن بزرگوار.
      من افتخار می‌کنم بابت این دیدگاه‌تون و خیلی لطف بزرگیه. ایشون هم خیلی لطف دارن نسبت به بنده و قدردان هستیم دائماً. درباره اون بخش تومب ریدر بله واقعاً، یک بخش‌هایی هستند که شما وارد مکان‌های متروکه می‌شید از زمان گذشته (که میشه زمان حال ما) و در اونجا باید پازل‌هایی رو حل کنید که واقعاً موتور مغز گرامی رو راه میندازن!! و بازی در عین حال که خودشه و اصالت خودش رو داره، کاملاً مشخصه که چه‌طور از بازی‌هایی مثل آنچارتد و تومب ریدر قرض گرفته و ترسی هم از گفتن اینها نداره.
      درباره خودِ نقد اما اتفاقاً ۱۰ دادن به این بازی خیلی چیز عجیب و بعیدی هم نیست از نظر ما. خیلی از جاهای خوب دیگه هم به بازی ۱۰ دادن. اما خب مطمئن باشید این نمره‌ی ۹ به قول شما چیزی از ۱۰ کم نداره و صرفاً یک برداشت خیلی ریزتر هست از بازی. نمره ۹ رو واقعاً نباید به هر عنوانی داد و نمره بالاییه ولی متاسفانه استفاده زیاد ازش باعث شده تا به چشم نیاد و هر بازی خوبی رو ما ۱۰ بدیم دیگه. بله صد در صد که ایرادات فنی رفع میشن اما خب طول میکشن و زمان تجربه‌، این مورد سایه‌ها خیلی اذیت میکرد حتی بیشتر از تکسچرها. بنابراین حتماً قبل از شروع آپدیت روز اول رو انجام بدید.
      آقا محسن جان نظر لطف شماست. امیدوارم سلامت باشید.

      🤘Mohsenj74
  • Silverhand گفت:

    همچنان مثل زیر داون در زمینه draw distance ضعیفه، وگرنه مناظرش خیلی دیدنیتر بودن

    Jin sakaiemadTlou part 2 game of the century
  • NicK گفت:

    نقد جامع کامل و عادلانه و عالی بود تشکر از گیمفا و اقای غزالی
    مبارک سونی فن ها و کل جامعه ی گیمر ها امیدوارم همه لذت ببرن ازش

    حسین غزالیJin sakaiTlou part 2 game of the century
  • بنظر خودم ۹.۵ حقشه
    این بازی رو فقط بااااید بازی کنید..
    قابل توصیف نیست..

    Skyrim : The Elder Scrolls VJin sakaiTlou part 2 game of the century
  • درود بر حسینِ عزیزم🌺
    از این کلاسِ آموزشی برای نقد و بررسی با قلمی بسیار دوست‌داشتنی ؛ بسیار لذت بردم.کاملا منصفانه و منطقی.واقعا خسته‌نباشی حسین جان.
    پس هنوزم اون مشکل مربوط به بی‌برنامگیه سلاح‌ها و رده‌بندیشون که در نسخه ۱ بود در نسخه ۲ هم وجود داره😂😂.امیدوارم تو نسخه سوم برطرف بشه.انتظار داشتم پلتفرمینگ مقداری بیش از این بهبود پیدا کنه ولی همین هم عالیه و مطمئنا این هم تو نسخه ۳ بیشتر بهبود پیدا میکنه.حالا دلیل اینکه هی من میگم نسخه ۳😂😂 اینه که از دوستی شنیدم ؛ پایانبندی به شکلی هست که نسخه سوم قطعیه.من حداقل تا آخر نسل انتظار ۲ بازیه بزرگ از گوریلا رو دارم.جایی ندیده بودم به پازل‌های مثال زدنیه توم رایدر اشاره بشه.واقعا جای تقدیر داره این اشاره.با این اشاره بیشتر از قبل هایپ شدم‌.
    خیلی خیلی ممنون بابت این نقد عالی حسین جان🌻🌻🌹.

    حسین غزالی🤘Mohsenj74
    • سلام ایمان جان گل.
      چه حرفیه ما هنوز درس پس میدیم. واقعاً باعث افتخار ماست این لطفت و محبتت که حرفی برای گفتن نمی‌ذاره. بله متاسفانه هنوزم همینه و آدم نشدن!! هنوزم یه کمان بهت میده، بعد میبینی ۶ تا کمان دیگه با همون کار یا همون شکل هستند یا اصلاً بعضی اوقات یادت میره کدوم، کدوم بود! در رابطه با نسخه سوم هم مثل اینکه حقیقت داره! سونی و گوریلا گیمز اصرار دارن بر اینکه هورایزن رو تبدیل به یه فرانچایز کنند؛ اتفاقاً الان چالش ساختن یه نسخه دیگه بیشتره، ببینیم که بعد از این همه پیشرفت، چه‌طور میتونن ادامه بدن.
      در رابطه با الهامات از بقیه بازی‌ها، محاله نبینید این رو. به محض اینکه بازی رو شروع می‌کنید قشنگ میتونید روح آنچارتد رو ببینید توی حتی دیالوگ‌ها. طوری که با هم حرف میزنن حتی. تقریباً از هر بازی توی این سبک و سیاق یه چیزی گرفتن که نتیجه خیلی خوبی دراومده.
      خیلی خیلی ممنون از شما ایمان بزرگوار. امیدوارم همیشه سلامت باشی.

      ایمان غلامی مهرآبادی
  • شاهکاری دیگه از سونی واقعا زیبا و قشنگه بازی
    من رو پی اس ۴ فت بازی نمیگم باگ نداره ولی حتی رو پی اس ۴ معمولی هم بازی به شدت قشنگ هستش

  • . گفت:

    عجب نقدی ، خسته نباشید👌

    حسین غزالی
  • mo1234 گفت:

    یواش یواش ps5 داره قدرت واقعیش نشون میده طفلک صداشم در نمیاد با تشکر

    Squatlatex
  • Kuros گفت:

    نقد گیمفا عالی و منصفانه…
    این بازی اگه انحصاری نبود مثل شاهکار الدن رینگ بالای ۹۰ میگرفت

  • 30nabhl گفت:

    ایران روز به روز اینترنتش داره به گند کشیده میشه
    ولی گیمفا کیفیت ۴۸۰ رو حذف کرده 😑

    Espresso
  • در لود شدن بافتها و پردازش سایه ها؟
    من که چیزی ندیدم..
    اگه هم باشه نباید بخاطرش امتیازشو کم کنید..
    ازیرا با دو تا آپدیت حله

نقد و بررسی بازی Horizon Forbidden West؛ تازیانه بر آهن
نقد و بررسی بازی Horizon Forbidden West؛ تازیانه بر آهن