کدام استودیوها برای پلی استیشن بازی سرویس محور می‌سازند
کدام استودیوها برای پلی استیشن بازی سرویس محور می‌سازند
کدام استودیوها برای پلی استیشن بازی سرویس محور می‌سازند
کدام استودیوها برای پلی استیشن بازی سرویس محور می‌سازند
کدام استودیوها برای پلی استیشن بازی سرویس محور می‌سازند
کدام استودیوها برای پلی استیشن بازی سرویس محور می‌سازند

کدام استودیوها برای پلی استیشن بازی سرویس محور می‌سازند

امیرحسین رنجبر
۱۷:۰۰ ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
کدام استودیوها برای پلی استیشن بازی سرویس محور می‌سازند

در این مقاله قصد داریم بازی‌های سرویس‌ محوری که احتمالا در آینده برای پلی استیشن منتشر می‌شوند را با یکدیگر مرور کنیم.

صنعت گیم در حال تغییر است. نه تنها تعداد بازیکنان این سرگرمی نسبت به گذشته بیش‌تر شده است، بلکه سبک‌های جدیدی از بازی‌ها نیز وارد این صنعت شده‌اند. دیگر تمام آثار به ارائه‌ی یک محتوای کامل و یک‌بار مصرف خلاصه نمی‌شوند و بازی‌های لایوسرویس در میان بازیکنان در حال کسب محبوبیت هستند. منظور از بازی‌های سرویس‌محور، عناوینی هستند که به انتشار محتوای پس از عرضه می‌پردازند و تاریخ انقضای مشخصی ندارند. سازندگان دائما از این عناوین پشتیبانی می‌کنند و به ساخت محتوا می‌پردازند.

شرکت پلی استیشن و استودیوهای زیرمجموعه‌ی آن، همواره به ساخت بازی‌های تک‌نفره و داستانی مشهور بوده‌اند. بازی‌های سونی معمولا با کم‌ترین المان آنلاین‌محور عرضه می‌شدند و به ارائه‌ی محتوای آفلاین و کامل معروف بودند. این سیاست در شرایطی بود که مایکروسافت از همان ابتدای فعالیت خود، با ساخت ایکس باکس لایو و عرضه بازی‌های چندنفره، شروعی را برای بازی‌های آنلاین کنسولی رقم زد. به عنوان مثال، هیلو یکی از این آثار بود. با اینکه بازی‌های چندنفره از همان نسل ششم طرفداران مختص به خود را داشتند، اما قشر عام، بازی‌های داستانی و تک‌نفره را ترجیح می‌دادند.

استارت یا شروع محبوبیت بازی‌های سرویس‌محور، از اوایل نسل هشتم رقم خورد. سازندگان با تغییر در قوانین بازی‌های چندنفره و ارائه‌ی چارچوب‌های جدید، سبکی از بازی‌ها را توسعه دادند که به شدت در میان گیمرها مطرح شد. بازی‌هایی چون Fortnite و PUBG وارد بازار شدند و به شناخته‌تر شدن بازی‌های سرویس‌محور کمک کردند. در ادامه سری Call of Duty و Battlefield هم به طور جدی‌تری این سیاست را در پیش گرفتند و به بالاتر رفتن اهمیت این نوع از بازی‌ها، کمک کردند.

مایکروسافت هم به عنوان یکی از قطب‌های صنعت گیم، بیکار ننشست. بازی‌‌های Sea of Thieves و State of Decay 2 از جمله عناوین سرویس‌محور این شرکت در نسل هشتم بودند. فارغ از این‌ها، مایکروسافت در عناوین دیگری نیز به صورت ناچیز، المان لایو‌سرویس را قرار داد. به عناون مثال Gears و Forza Horizon با وجود تمرکز کامل روی ارائه‌ی محتوایی کامل در روز عرضه، از ویژگی‌های سرویس‌محور هم برخوردار بودند. در میان این هیاهو، سونی با سیاست گذشته خود در نسل هشتم، به جلو پیش رفت و انصافا موفق هم ظاهر شد. بازی‌های تک‌نفره‌ی سونی کماکان فروش فوق‌العاده‌‌ای دارند؛ اما این عملکرد برای آینده‌ی سونی تضمین‌کننده نیست.

کدام استودیوها برای پلی استیشن بازی سرویس محور می‌سازند

جدا از خلاء بازی‌های شوتر اول شخص و آنلاین، عدم وجود عنوانی سرویس‌محور به شدت در لاین‌آپ سونی احساس می‌شد. این ابرشرکت ژاپنی می‌دانست که صنعت گیم مسیر دیگری را در پیش گرفته و باید در این سبک از بازی‌ها سرمایه‌گذاری کند. این سرمایه‌گذاری نه به‌خاطر اینکه سونی با بازی‌های داستانی نمی‌تواند به موفقیت برسد، بلکه بیش‌تر به‌خاطر این بود که بازار جدیدی را به دست بگیرد و درآمد بیشتری کسب کند. حالا شایعات و اخبار رسمی همه حاکی از آن هستند که سونی چندین بازی‌ سرویس‌محور و آنلاین در دست ساخت دارد.

خرید بانجی هم عامل دیگری بود که به این اخبار اعتبار بیش‌تری بخشید. خرید بانجی به ما ثابت کرد که سونی سیاست‌های جدیدی را در قبال بازی‌های خود در پیش خواهد گرفت. سونی در گزارش مالی جدید خود اعلام کرد تا مارس سال ۲۰۲۶، تعداد ۱۰ بازی سرویس‌محور را به بازار عرضه می‌کند. یعنی عملا تا اواخر نسل نهم، سونی بازی‌های سرویس‌محور زیادی را منتشر خواهد کرد.

جیم‌ رایان، رئیس بخش بازی و سرگرمی پلی‌ استیشن، نیز در مصاحبه‌های مختلف خبر از ساخت بازی‌های لایو‌سرویس را داد. در این مقاله قصد داریم بازی‌های سرویس‌محوری که احتمالا در آینده توسط سونی منتشر می‌شوند را معرفی کنیم و ضمن بررسی استودیوهای سازنده‌ی آن‌ها، زمان انتشار تقریبی آن‌ها را پیش‌بینی کنیم.

Naughty Dog

کدام استودیوها برای پلی استیشن بازی سرویس محور می‌سازند

طبق پست اخیر وبلاگ ناتی داگ، اسپین‌آف چند نفره از دنباله‌ی The Last of Us هنوز در حال ساخت است. اگر از طرفداران بازی The Last of Us باشید، حتما می‌دانید که نسخه‌ی اول این بازی، دارای یک بخش چندنفره محبوب بود که در آن بازیکنان به بازی در مقابل یکدیگر می‌پرداختند. نسخه‌ی دوم The Last of Us با تمرکز کامل روی بخش داستانی ساخته شد و هنگام عرضه از هیچ بخش چندنفره‌ی مجزایی برخوردار نبود. با این حال، ناتی‌داگ بارها به صورت غیرمستقیم ساخت بخش چندنفره‌ی نسخه‌ی دوم را تایید کرده است.

خرداد امسال، دومین سالگرد عرضه‌ی The Last of Us Part 2 است، اما هنوز خبری از بخش چندنفره‌ی این بازی نشده است. هم‌اکنون که دارید این مقاله را مطالعه می‌کنید، چندین آگهی شغلی توسط ناتی داگ برای جذب متخصصین ساخت بازی‌های چندنفره منتشر شده است. از جمله این شغل‌ها، می‌توان به طراحان محیط، برنامه‌ریز اقتصادی، طراح سیستم و طراح فنی اشاره کرد. وقتی صحبت از برنامه‌ریز اقتصادی به میان می‌آید، متوجه می‌شویم که احتمالا Factions، یک بازی چندنفره با المان‌های سرویس‌محور است.

ناتی‌داگ احتمالا قصد دارد پس از عرضه‌ی این پکیچ، کماکان به پشتیبانی از آن و انتشار محتویات ماهیانه ادامه دهد. البته شایعه‌ای وجود دارد که این بخش چندنفره یک نسخه فرعی و جدا در سری The Last of Us بوده و ارتباطی با نسخه‌ی دوم سری ندارد. از طرفی این فهرست شغلی می‌تواند به یک بازی یا آی‌پی جدید اشاره داشته باشد. اگر ۳ سال پیش کسی می‌گفت که ناتی‌داگ قصد دارد یک بازی سرویس‌محور بسازد شاید تعجب می‌کردیم، اما با توجه به سیاست‌های جدید سونی، هیچ‌چیز غیرممکن به نظر نمی‌رسد. باید صبر کرد و دید استودیوی سازنده‌ی بازی سال ۲۰۲۰، چه برنامه‌ای برای ما آماده کرده است.

Guerilla Games

کدام استودیوها برای پلی استیشن بازی سرویس محور می‌سازند

استودیوی گوریلا گیمز برای سال‌های متمادی، بخش اساسی‌ای از خط تولید سونی بوده است. با عرضه‌ی بازی Horizon Zero Dawn و فروش فوق‌العاده‌‌‌ی آن، اهمیت این استودیوی هلندی در لیست شرکت‌های سونی بیش از قبل شد. این شرکت پیش‌تر با ساخت سری Killzone عملکرد موفقی داشت، اما آن‌ها هیچ‌وقت به موفقیت‌های تجاری Horizon نرسیدند. اخیرا اعلام شد که نسخه‌ی اول این عنوان بیش از ۲۰ میلیون نسخه به فروش رسانده که آمار بی‌نظیری به حساب می‌آید.

دنباله‌ی این بازی، Horizon Forbidden West، یکی از موردانتظارترین عناوین در سال ۲۰۲۲ است، اما استودیوی مذکور برنامه‌های دیگری نیز در آینده دارد. در نوامبر ۲۰۲۱، وبسایت Push Square گزارش داد که گوریلا گیمز یک فهرست شغلی برای ساخت عنوانی باکیفیت منتشر کرده است. در این لیست شغلی، گوریلا به دنبال کارمندانی با حداقل سه سال تجربه در ساخت بازی‌های آنلاین و سرویس‌محور بود. این فهرست شغلی هنوز بسته نشده و گوریلا کماکان در حال جذب کارمند است.

با توجه به اینکه سری Horizon کاملا روی داستان و ویژگی‌های تک‌نفره تمرکز دارد، بعید به نظر می‌رسد که این آگهی شغلی مربوط به این بازی باشد. از طرفی سایت Killzone هم به صورت رسمی بسته شده و بعید است محصول بعدی گوریلا گیمز ارتباطی با این فرنچایز داشته باشد. مشخصا استفاده از از کلمه‌ی سرویس‌‌محور در لیست شغلی مربوطه، نشان می‌دهد که این بازی احتمالا یک آی‌پی جدید خواهد بود. اینکه پروژه‌ی مذکور چیست، چه زمانی معرفی شده و چه زمانی منتشر می‌شود، سوال‌هایی هستند که امیدواریم به زودی به جوابشان دست پیدا کنیم.

Insomniac Games

کدام استودیوها برای پلی استیشن بازی سرویس محور می‌سازند

شرکت اینسامنیاک بخش مهمی از موفقیت سونی در بازی‌های ویدیویی برای بیش از دو دهه بوده است. این شرکت به‌ویژه از طریق سری‌ عناوین Ratchet & Clank و Spyro، توانست اعتبار خود را بالاتر ببرد. طولی نکشید که سونی به این همکاری‌های موقت پایان داد و به شکل کامل اینسامنیاک را خریداری کرد. اخیرا، به لطف همکاری مارول و سونی، اینسامنیاک با انتشار عناوین تحسین شده‌ی Spider-Man و Spider-Man: Miles Morales، بیش از پیش محبوب شده است و Spider-Man 2 و Wolverine نیز در آینده عرضه خواهند شد.

به جرئت باید عملکرد این شرکت در بالاتر بردن کمیت در عین حفظ کیفیت را تحسین کرد. این استودیوی بااستعداد در کم‌تر از یک سال بعد از عرضه‌ی کنسول پلی استیشن ۵، دو بازی با کیفیت و مهم را برای این پلتفرم توسعه داد. یکی از این آثار Spider-Man: Miles Morales بود که نقش یک بازی سیستم‌سلر را برای پلی استیشن ایفا می‌کند. بازی دیگر هم Ratchet and Clank: Rift Apart بود که توانست تبدیل به یکی از بهترین بازی‌های نسل نهمی تا به امروز شود. در ژوئن سال ۲۰۲۱، اینسامنیاک یک فهرست شغلی منتشر کرد که در آن به دنبال طراحان سیستم برای یک بازی‌ چندنفره بود.

چند ماه بعد، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه سونی به دنبال توسعه‌ی یک عنوان چند نفره انحصاری برای پلی‌استیشن است که در دنیای مارول اتفاق می‌افتد. با نشانه‌های زیادی که در دسترس بود، می‌شد فهمید که این گزارش‌ها به اینسامنیاک اشاره دارند. ما می‌دانیم که بازی‌های Spider-Man 2 و Wolverine احتمالا عناوینی تک‌نفره و داستانی هستند؛ بنابراین آیا این پروژه‌ی چندنفره‌ی مارول توسط تیم سومی در دست توسعه قرار دارد؟ اینکه آیا این اثر چندنفره از ویژگی‌های لایوسرویس هم استفاده می‌کنند یا نه، هنوز مشخص نیست. احتمالا پروژه‌ی سوم اینسامنیاک تا اواخر نسل نهم منتشر نخواهد شد.

Haven Studios

کدام استودیوها برای پلی استیشن بازی سرویس محور می‌سازند

خانم جید ریموند که یکی از افراد کلیدی سری Assassin’s Creed ،Splinter Cell و Watch Dogs محسوب می‌شود، مدتی پیش تحت حمایت شرکت سونی، استودیوی خود را تحت عنوان Haven تاسیس کرد. این همکاری پس از استعفای او از شرکت‌ بازی‌سازی Google اتفاق افتاد. این استودیوی بازی‌سازی به صورت مستقل اما با حمایت و پشتیبانی سونی، به ساخت یک بازی انحصاری برای این شرکت مشغول است.

با توجه به آگهی‌های شغلی و نیروهای مورد نیاز این شرکت در لینکدین، به نظر می‌رسد که پروژه‌ی در دست ساخت استودیوی Haven، یک عنوان آنلاین و سرویس‌محور باشد. این استودیو به دنبال یک مهندس ارشد نرم‌افزار با تجربه در زمینه‌ی توسعه‌ی شبکه، بخش چندنفره و بازاریابی آنلاین بود. همچنین استودیوی Haven از قبل نیز برای استخدام یک مهندس ارشد در توسعه‌ی زیرساخت‌های شبکه‌ای و یک مهندس نرم‌افزار با تجربه در زمینه‌ی طراحی بازی‌ها و توسعه‌ی آن‌ها روی سرویس ابری، درخواست نیرو کرده بود.

در همان لیست شغلی، مشخص بود که بازی این شرکت در مراحل اولیه‌ی توسعه یا اصطلاحا در مراحل پیش‌تولید قرار دارد. جید ریموند در ادامه در مصاحبه‌ای با وبسایت Ledevoir، اطلاعات بیشتری از بازی خود به اشتراک گذاشت. ضمن تایید عرضه‌ی همزمان این بازی برای PC، اعلام شد که پروژه‌ی مذکور یک بازی آنلاین عظیم خواهد بود.

Deviation Games

کدام استودیوها برای پلی استیشن بازی سرویس محور می‌سازند

در رویداد Summer Game Fest، سرانجام به صورت رسمی اعلام شد که سونی و Deviation Games قصد دارند تا همکاری‌های خود را بیش از پیش گسترش داده و کار روی توسعه‌ی یک عنوان جدید را به زودی آغاز کنند. بر اساس اعلام رئیس استودیوی مذکور، این بازی فعلا در مراحل پیش تولید قرار داشته و تازه در سال ۲۰۲۲ وارد مرحله‌ی توسعه‌ی کامل خواهد شد. لازم به ذکر است که Deviation Games یک استودیوی تازه تاسیس به شمار می‌رود.

جیسون بلاندل، رئیس استودیوی Deviation Games و مدیر سابق Treyarch، در صحبت‌های خود گفت که استودیوی تحت رهبری وی، اکنون بیش از ۱۰۰ کارمند دارد و روی یک بازی شوتر اول شخص کار می‌کند. در صحبت‌های این فرد، به وضوح بر اهمیت گیم‌پلی تاکید شده است. در چه بازی‌هایی گیم‌پلی مهم‌تر از داستان است؟ درست است، بازی‌های سرویس‌محور. در ماه بهمن، آگهی شغلی جدیدی از Deviation Games منتشر شد که خبر از جذب یک کارمند مسلط به طراحی یک بازی تک‌نفره و چندنفره، با تمرکز روی المان‌های نقش‌آفرینی می‌داد.

به احتمال بسیار زیاد، اولین بازی این استودیو شامل هر دو بخش آنلاین و آفلاین خواهد بود. در این آگهی شغلی، روی تسلط بر ساخت بازی‌های آنلاین و چندنفره، بیش از بخش داستانی تاکید شده بود؛ همین نشان می‌دهد که Deviation Games قصد دارد یک بخش چندنفره با کیفیت و پرمحتوا را برای مخاطبین و طرفداران خود آماده کند. اخیرا شایعه‌ای هم منتشر شد که خبر از عرضه‌ی احتمالی این بازی در سال ۲۰۲۴ می‌داد.

Sucker Punch

کدام استودیوها برای پلی استیشن بازی سرویس محور می‌سازند

براساس یک آگهی شغلی منتشر شده، ظاهرا استودیوی Sucker Punch سازنده‌ی عنوان Ghost of Tsushima، در حال کار روی یک عنوان چندنفره است. در این فهرست شغلی شاهد نیازمندی به جذب یک برنامه‌نویس شبکه و ساخت گیم‌پلی آنلاین‌محور هستیم. در واقع، در این آگهی شغلی به طور مشخص، از یک بازی چند نفره‌ی خاص و جذاب نام برده شده است که نشان می‌دهد پروژه‌ی جدید آن‌ها احتمالا یک اثر کاملا چندنفره خواهد بود و یک حالت چندنفره برای اثری تک‌نفره نیست.

این اولین تجربه‌‌ی شرکت آمریکایی Sucker Punch در ساخت پروژه‌ای چندنفره نیست. آن‌ها پیش‌تر یک بخش چندنفره و آنلاین تحت نام Legends را برای بازی Ghost of Tsushima عرضه کرده بودند. این حالت، ماموریت‌های داستانی دو نفره و حالت‌های قابل بازی چهار نفره را به عنوان اصلی اضافه می‌کرد. Ghost of Tsushima: Legends عملکرد موفقی داشت و توانست خیلی از بازیکنان را سرگرم کند. به احتمال بسیار زیاد، Sucker Punch نیز توسعه‌ی یک آی‌پی چندنفره یا سرویس‌محور جدید را برای پلی‌استیشن در پیش گرفته است.

Firewalk Studios

کدام استودیوها برای پلی استیشن بازی سرویس محور می‌سازند

چیزی نزدیک به یک سال پیش، بخش سرگرمی‌های تعاملی سونی به طور رسمی از همکاری خود با شرکت ProbablyMonsters و مشخصا استودیوی Firewalk، پیرامون یک بازی AAA چندنفره خبر داد. شرکت Firewalk Studios که زیرمجموعه ProbablyMonsters به حساب می‌آید، متشکل از اعضای قدیمی اکتیویژن، ریسپاون، بایووِیر و بانجی است که قبلا بر روی عناوین چندنفره‌ی متعددی مانند Apex Legends و Call of Duty کار کرده‌اند.

این شرکت هم‌اکنون درحال جذب نیروهایی مسلط به ساخت بازی‌های سرویس‌محور است؛ همین نشان می‌دهد که بازی بعدی این شرکت احتمالا اثری لایوسرویس خواهد بود. اطلاعات زیادی از پروژه‌ی این شرکت در دسترس نیست و از زمان اعلام این همکاری در اردیبهشت گذشته، اطلاعات بیشتری از آن به اشتراک گذاشته نشده است.

PlayStation London Studio

کدام استودیوها برای پلی استیشن بازی سرویس محور می‌سازند

طبق آخرین اخبار منتشر شده، شرکت PlayStation London Studio که سابقه‌ی ساخت بازی‌های آنلاین زیادی در کارنامه‌اش دیده می‌شود، در حال جذب نیرو برای توسعه‌ی یک عنوان انحصاری تمام آنلاین برای پلی استیشن ۵ است. این استودیو در نسل گذشته بیشتر به عنوان یک تیم پشتیبانی فعالیت داشت. البته که در اوایل نسل هشتم، عناوینی همچون Blood & Truth و PlayStation VR Worlds را منتشر کرد.

هرچند اطلاعات زیادی از این بازی در دست نیست، اما شور و اشتیاق زیادی میان سازندگان این شرکت برای بازی مربوطه وجود دارد. به گفته‌ی توسعه‌دهندگان، افرادی که موفق به استخدام در این استودیو می‌شوند، قرار است تا در انجام اموری همچون ساخت کاراکتر‌، اسکین، سلاح‌ها و تجهیزات متعدد مشارکت کنند. PlayStation London تا حدی برای این پروژه هیجان‌زده است که قصد دارد آن را تبدیل به نمادی برای کنسول پلی استیشن کند. همچنین به احتمال زیاد این بازی در انحصار کامل PS5 قرار دارد و برای PS4 عرضه نخواهد شد.

Firesprite Studios

کدام استودیوها برای پلی استیشن بازی سرویس محور می‌سازند

در شهریور سال جاری بود که سونی از خرید یک استودیوی جدید به نام Firesprite خبر داد. به گفته سونی، یکی از اهداف این خرید، توسعه بازی‌های واقعیت مجازی با کیفیت برای دستگاه PSVR2 بوده است. البته هرمن هولست، رئیس استودیوهای پلی استیشن، متذکر شد که فایراسپرایت صرفا به توسعه‌ی بازی‌های واقعیت مجازی نخواهد پرداخت. این استودیو بیشتر به خاطر توسعه‌ی بازی‌های The Persistance و The Playroom شناخته می‌شد و واقعیت مجازی، بخش بزرگی از هر دو بازی بود.

مدیر این شرکت نیز استودیوی خود را محدود به ساخت بازی‌های واقعیت مجازی نمی‌‎داند و احتمال ساخت پروژه‌های مستقل در سبک‌های دیگر را رد نکرد. در ادامه، شایعه‌ای منتشر شد که این استودیو روی ریبوت سری Twisted Metal کار خواهد کرد که دارای ویژگی‌های سرویس‌محوری مانند خرید اسکین یا پوشش ظاهری خواهد بود. هرچند گفته شد که این بازی تمرکز زیادی روی لایو‌سرویس نخواهد داشت، ولی از برخی موارد آن برای درآمدزایی بیشتر استفاده خواهد کرد. البته هنوز هیچ خبر رسمی و قابل استنادی از ریبوت Twisted Metal در دسترس نیست و همه‌ چیز در حد شایعه است.

Bungie

کدام استودیوها برای پلی استیشن بازی سرویس محور می‌سازند

سونی و پلی استیشن به شدت روی بانجی برای مشارکت در برنامه‌های بزرگتر خود در امر ساخت بازی‌های سرویس محور، حساب می‌کنند. بدیهی است که ادامه‌ی پشتیبانی و توسعه‌ی Destiny 2 بخش اساسی آن برنامه خواهد بود، اما سونی همچنین مشتاقانه منتظر معرفی و عرضه‌ی یک پروژه‌‌ی جدید از این شرکت است. این پروژه با نام “Project Matter” شناخته می شود که طبق شایعه‌ها، یک عنوان رقابتی PvP با تمرکز زیاد روی ویژگی‌های مسابقات آنلاین eSport است.

طبق فهرست شغلی‌ای که در اوایل سال ۲۰۲۱ منتشر شد، بانجی به دنبال یک طراح سیستم چندنفره است تا مکانیکی در یک بازی چندنفره‌ی رقابتی با استراتژی عمیق ایجاد کند. در فهرست دیگری که اولین بار توسط Dexerto به اشتراک گذاشته شد، بانجی به دنبال یک طراح بازی/مبارزه با تجربه در «بازی های اکشن متمرکز بر شخصیت» بوده است.

ایده‌ی یک بازی استراتژیک چندنفره مبتنی بر شخصیت، ما را به یاد عناوینی مانند Overwatch و VALORANT می‌اندازد، اما هنوز برای حدس و گمان حول این پروژه زود است. هر دوی این لیست‌ها دیگر باز نیستند و این نشان می دهد که افراد مورد نیاز جذب شده‌اند. همچنین پیش‌تر تایید شد که بازی‌های آینده‌ی این شرکت انحصاری نخواهند بود و برای پلتفرم‌های دیگر نیز منتشر می‌شوند.


در این لیست ۱۰ بازی سرویس‌محوری که سونی احتمالا تا سال ۲۰۲۶ عرضه می‌کند را با یکدیگر مرور کردیم. اگر از طرفداران بازی‌های تک‌نفره بوده و از عناوین آنلاین بی‌زار هستید، نگران نباشید؛ سونی هرگز ساخت بازی‌های تک‌نفره را متوقف نخواهد کرد. اخیرا شایعاتی درخصوص سرویس جدید پلی استیشن با نام اسپارتاکوس به گوش می‌رسد. احتمالا سونی قبلا از انتشار این بازی‌های سرویس محور، سرویس اسپارتاکوس را معرفی خواهد کرد. شخصا حدس می‌زنم که بازی‌های سرویس‌محور این شرکت، روز عرضه در سرویس اسپارتاکوس در دسترس قرار خواهند گرفت.

نظر شما در مورد رویکرد جدید سونی چیست؟ آیا مسیر درستی را در پیش گرفته است؟

Moein MM2DARKSIRENMEYSAMB300LaraMrnewfolderS Ghost of SpartaRezaOmenآنچه بر اصفهان گذشتalinerd@alistarSquatlatexMengowhitedaybreakbellO2Mr.J🤘Mohsenj74عشق پژوEllie terminatorSina_2081علیmore

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

کدام استودیوها برای پلی استیشن بازی سرویس محور می‌سازند
کدام استودیوها برای پلی استیشن بازی سرویس محور می‌سازند
کدام استودیوها برای پلی استیشن بازی سرویس محور می‌سازند
کدام استودیوها برای پلی استیشن بازی سرویس محور می‌سازند
کدام استودیوها برای پلی استیشن بازی سرویس محور می‌سازند
کدام استودیوها برای پلی استیشن بازی سرویس محور می‌سازند
کدام استودیوها برای پلی استیشن بازی سرویس محور می‌سازند

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • سلام

    همین حرف رو که ناتی داگ و گوریلا گیمز و اینسامینیاک و ساکر پانچ مشغول ساخت بازی سرویس محور هستند رو من قبلا تو کامنتام گفته بودم و فن های متعصب سونی به شدت فشاری شدند و دیسلایک زدند
    آقای Squatlatex کجا رفتی؟😹😹😹

    دیگه سونی هم فهمید که دوران بازی های داستانی و یکبار مصرف تمام شده است🙌

    Moein MM2Javad.Starking nima shamsSkyrim : The Elder Scrolls VerfankarimiMrHill93MoReKaMEYSAMB300K1Mengomore
    • Squatlatex گفت:

      داداش من همینجام شما گفتی همه‌ ی بیست تا بازی رو داده دست استودیو های فرست پارتیش من گفتم پس چراdiviation,fire walk,BangiوHavenرو خریده بعدشم هر کدوم دارن یک دونه می‌سازن مگه لست۱فکشن اگه اشتباه کنم نداشت؟انچارتد چهار بخش آنلاین نداشت مگه کل بازی های ایکس باکس بخش آنلاین ندارن چرا فقط به سونی میرسه بد میشه؟تازه اینا اول بخش سینگل پلیر رو کامل میکنن بعد میرن سراغ آنلاین برخلاف xbox.

      Moein MM2Jin sakaiعلیSkyrim : The Elder Scrolls Vah1372A,,shFarshid
      • سلام

        این بازی ها قراره کاملا سرویس محور باشند و فاقد بخش داستانی و نیاز به ساپورت طولانی مدت و هزینه دارند
        در نتیجه هیچ تایمی برای ساخت بازی تک‌نفره برای این استودیو ها نخواهد ماند

        ناتی داگ همین نسل فکشن ۲ را عرضه کند باید تا آخر نسل مشغول پشتیبانی و عرضه محتوای پس از عرضه باشد و خبری از ساخت بازی جدید از طرف ناتی داگ و البته گوریلا گیمز و اینسامینیاک و ساکر پانچ نخواهید دید(نهایتا لست ریمیک)

        بانجی با دستنی ۲ نیز همین بود و تمام نسل مشغول ساخت محتوا براش بوده و بازی جدیدی نساخت

        Moein MM2Jin sakaiSkyrim : The Elder Scrolls VerfankarimiMrHill93Amir(PC & PS4)K1کاپتان استخونی
        • Squatlatex گفت:

          علیک.
          خب تو چرا ناراحتی ما مخاطب psهستیم به تو فشار اومده همین سونی که داری میگی فقط داره آنلاین می‌سازه پس چرا فشنگی داره بازی داستان محور میده sifu,هورایزن یادته دیگه؟بعدشم هنوز درباره اینکه دارن روی چه مدل بازی آنلاینی می‌سازن چیزی نمی‌دونیم بعدشم اگه مقاله رو میخوندی جای اینکه سریع بیای تیکه بندازی می‌دیدی که دارن کلی نیرو برای همین بخش استخدام میکنن فکر کردی استودیو های سونی کلا از دونفر تشکیل شدن؟سونی به همین معروفه که بازی هایی که۸سال طول می‌کشه رو به واسطه کمک های استودیو های مختلفش به هم ۴ساله میده بیرون الآنم همینه.الان یعنی چون هیلو مولتی داره کلا دیگه نمی‌خوان هیلو بدن؟

          Moein MM2Jin sakaiعلیSkyrim : The Elder Scrolls Verfankarimi
    • ETERNALMAN گفت:

      ببین کلا میگم : نتیجهٔ کامنت های این پست + تمام پست های گیمفا در ده سال اخیر = مهم نیست توی چه زمینه ای باشه ، هر کاری مایکرو بکنه بده ، سونی اگه همون کارو بکنه میشه آیندهٔ صنعت گیم – حالا هم اساتید میگن نیازه به این بازی ها به هر حال ، اما اونموقع که مایکرو بازی سرویس محور می‌ساخت نیاز نبود به این بازی ها به هر حال! مثه قضیهٔ گیم پس و اسپارتاکوس – البته عاقبت سلطهٔ کژوال گیمرها بر بازار گیم چیزی جز چنین جوی هم نیست ؛ جمعیتی که حافظه رو با پردازنده اشتباه می گیرن

      Moein MM2Jin sakaiعلیArnaldfarshadxSkyrim : The Elder Scrolls VAtomic SoldierMrHill93SKing Phill Spencer 2077more
  • AmirAgha گفت:

    از کی تا حالا چند نفره بودن شده سرویس محور؟؟
    ینی یه بازی اگه بخش آنلاین داشته باشه میشه سرویس محور؟
    آقای رنجبر از شما انتظار بیشتری میرفت!

    Moein MM2Skyrim : The Elder Scrolls VMoReKaGravity_Rushمحمد حسین کریمیAmir1990علیZFBDream in Red (Playstation T)Jin sakaimore
      • AmirAgha گفت:

        😐😐
        یه لحظه برگشتم بالا ببینم چیزی رو اصلاح کردین یا نه😐
        .
        تیتر: کدام استودیو برای ps بازی سرویس محور میسازند؟
        اینسامنیاک گیمز:
        ((چند ماه بعد، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه سونی به دنبال توسعه‌ی یک عنوان چند نفره انحصاری برای پلی‌استیشن است که در دنیای مارول اتفاق می‌افتد.))😐😐
        شما تو همه متنتون احتمال دادین که شااااید سرویس محور باشه😐😐😐
        ناتی داگ:
        ((خرداد امسال، دومین سالگرد عرضه‌ی The Last of Us Part 2 است، اما هنوز خبری از بخش چندنفره‌ی این بازی نشده است. هم‌اکنون که دارید این مقاله را مطالعه می‌کنید، چندین آگهی شغلی توسط ناتی داگ برای جذب متخصصین ساخت بازی‌های چندنفره منتشر شده است. از جمله این شغل‌ها، می‌توان به طراحان محیط، برنامه‌ریز اقتصادی، طراح سیستم و طراح فنی اشاره کرد. وقتی صحبت از برنامه‌ریز اقتصادی به میان می‌آید، متوجه می‌شویم که احتمالا Factions، یک بازی چندنفره با المان‌های سرویس‌محور است.)) خوبه نوشتن چند نفره بعد باز هم احتمال دادین که شاااید سرویس محور باشه
        ساکرپانچ:
        ((براساس یک آگهی شغلی منتشر شده، ظاهرا استودیوی Sucker Punch سازنده‌ی عنوان Ghost of Tsushima، در حال کار روی یک عنوان چندنفره است. در این فهرست شغلی شاهد نیازمندی به جذب یک برنامه‌نویس شبکه و ساخت گیم‌پلی آنلاین‌محور هستیم. در واقع، در این آگهی شغلی به طور مشخص، از یک بازی چند نفره‌ی خاص و جذاب نام برده شده است که نشان می‌دهد پروژه‌ی جدید آن‌ها احتمالا یک اثر کاملا چندنفره خواهد بود و یک حالت چندنفره برای اثری تک‌نفره نیست.))
        والا من نمیدونم مگه ممکن نیست یه بازی در کنارش یه بخش چند نفره داشته باشه؟😐

        Jin sakaiعلیSkyrim : The Elder Scrolls Verfankarimiامیرحسین رنجبرMoReKaGravity_RushAmir1990Squatlatex
  • Hasan0930 گفت:

    به صورت خلاصه:
    تمام استودیوهای پلی استیشن دارند روی عناوین سرویس محور کار می کنند 😂😂 فکر کنم فقط سانتا و بند رو نگفتین.. تازه همینایی هم که گفتین کلا ۵ یا ۶ تا بیشتر نمیشه پس تازه ۳ یا ۴ تای دیگه هم هست

    Moein MM2Hasan0930Skyrim : The Elder Scrolls VK1Gravity_RushAmir1990ah1372علیZFBJin sakaimore
  • sorena گفت:

    Naughty Dog
    Insomniac
    Sucker Punch
    Guerilla
    عرض کرده بودم سونی از استودیو های اصلیش هم استفاده میکنه چون درواقع راه دیگه ای نیست هرکی بود مجبورا این کار رو میکرد. امیدوارم رو کیفیت کاراشون تاثیر منفی نزاره، بهرحال بازی سرویس محور نیاز به صرف وقت و هزینه مداوم داره. به نظر من بانجی بهترین گزینه برای این کار هست و سونی بهتره از ناتی داگ و گوریلا چشم پوشی کنه…
    تو این زمینه فعلا ماکروسافت پیش دستی کرده و دستش خیلی باز تر از سونیه و همین باعث شده سونی با جدیت این موضوع رو دنبال کنه. بگذریم که دل واپسان سایت نگران ماکروسافت هستن و فکر میکنن قراره ۳۰ استودیویی که داره توانایی لازم رو نداشته باشن!!..
    از این حرفا که بگذریم بازی های سرویس محور پول سازن چه سونی چه ماکروسافت و حتی نینتندو به این بازی ها رو میارن. حال چه ما خوشمون بیاد چه نه این اتفاقی هست که می‌افته.

    Moein MM2Skyrim : The Elder Scrolls VSMoReKaGravity_RushfarshadxFarshid...Eternal...علیZFBmore
  • ZFB گفت:

    خارجو نمی دونم ولی واسه ما ایرانیا بازیه سرویس محور اصلاً خوب نیست الکی برای اینکه شرکت مورد علاقتون رو خوب جلوه بدید نگید خوبه چه سونی چه مایکرو.

    الان به چشم نمیاد ولی به مرور زمان با بیشتر شدن بازی های سرویس محور بازی های داستانی یکی یکی از دور خارج می شن و از چشم میفتن ،حداقل اگه سرویس محور می سازن باید درست و شاهکار بسازن

    Moein MM2Atomic SoldierMoReKaAmir1990ah1372The صخرهعلیJin sakaiDream in Red (Playstation T)محمد حسین کرمیmore
  • field man گفت:

    ولی شما استودیو های سونی رو اوردین .
    آره بعضی هاشون می سازن ولی نه همه این هایی که گفتین ، اکثرا هم اون استودیو هایی که تازه خریده یا تاسیس کرده

    Moein MM2MoReKaAmir1990The صخرهعلیZFBJin sakaiسونی فن قدیمیMr.JHidetaka Miyazakimore
  • Ashen One V گفت:

    بازی Firesprite یک بازی شوتر اول شخص با تم Dark هستش.
    بازی London Studios هم احتمالا یک بازی MMO RPG باشه

    Moein MM2MoReKaZFBJin sakaiکاپتان استخونیMax22Uncle kojimaکریم@alistarTlou part 2 game of the century
  • Haj_Hossein گفت:

    با تجربه ای که گوریلا و بانجی دارن احتمالا سونی موفق بشه،تا اون موقع خدا بزرگه.

    Moein MM2Skyrim : The Elder Scrolls Vآنچه بر اصفهان گذشتعلیZFBJin sakaiکاپتان استخونیMr.Jخودکفا@alistar
  • ساکرپانچ رو نمی دونستم. یعنی فقط روی پروژه آنلاین کار می کنه؟ یا مثل بقیه استودیوها به عنوان پروژه دوم یا سومش در نظر داره؟

    SquatlatexMoReKaSoosmar (بازنشسته)exampleعلیZFBبراتون یه جوک بگمRE..عاشقmore
  • Mateus گفت:

    “”محصول بعدی گوریلا گیمز ارتباطی با این فرنچایز داشته باشد. مشخصا استفاده از از کلمه‌ی سرویس‌‌محور در لیست شغلی مربوطه، نشان می‌دهد که این بازی احتمالا یک آی‌پی جدید خواهد بود.””
    Socom 🗿
    .
    “”احتمالا پروژه‌ی سوم اینسامنیاک تا اواخر نسل نهم منتشر نخواهد شد.””
    🗿
    .
    “”به احتمال بسیار زیاد، Sucker Punch نیز توسعه‌ی یک آی‌پی چندنفره یا سرویس‌محور جدید را برای پلی‌استیشن در پیش گرفته است.””
    خب پشتیبانی از لجندز میتونه گزینه بهتری باشه

    MoReKaعلیZFBJin sakaiDream in Red (Playstation T)براتون یه جوک بگم..عاشقسونی فن قدیمی𝗔𝗹𝗶𝟵𝟴𝟰more
  • Kratos گفت:

    اسپم ببخشید
    خط داستانی سری بایوشاک به ترتیب کدوما هست؟
    اینفینیت
    ۱
    ۲
    ؟

    Soosmar (بازنشسته)The صخرهعلیZFBJin sakaiسونی فن قدیمیمحمد حسین کریمی کونی گیمفاMr.JJoELDEN RING
  • البته همشون به غیر از اونایی که رسما گزارش دادن ، حتمی نیست
    ممکنه بقیه پروژه های سرویس محور دست استودیو های دیگه یا حتی استودیو هایی باشه که دارن با سونی همکاری میکنن و جزو زیرمجموعه ها نیستن باشه
    البته امیدوارم بازی های داستانی و آفلاین خیلی بیشتر از آنلاین ها منتشر بشوند تا الآنهم به اندازه کافی سرویس محور دیدیم به نظرم بهتره تمرکز سونی مثل نسل ۸ بره سمت این نوع بازی ها

    Jin sakaiSkyrim : The Elder Scrolls VMoReKaعلیZFBMr.Jبراتون یه جوک بگمعاشقسونی فن قدیمیمحمد حسین کریمی کونی گیمفاmore
  • قیافه کسایی که می گفتن سونی به استودیو های خارجیش سرویس محور ها رو میده بسازن الان دیدنیه🗿😂
    فقط شیش تا از ۱۰ تا استودیوی داخلی هستن که بانجی رو حساب نکردم و Deviation و هیون هم احتمالا اگر بازیشون موفق باشی فرست پارتی خواهند شد.
    متاسفانه کسایی که یک زمانی هیتر سرویس محور بودن الان نهایتش میگن اکثر آیپی های سرویس محور سونی آیپی جدید هست و این خوبه🗿
    بیاین یکبار برای همیشه هردو طرف قبول کنید که همونطور که در ژانر های مختلف مثل اکشن ادونچر و شوتر و rpg و غیره بازیه خوب و بد داریم، سرویس محور خوب و بد هم داریم و صرفا بخاطر اینکه یه بازی سرویس محوره نمیشه جلو جلو گفت که بازیه بدیه و باید هیت بشه.

    Moein MM2MoReKaGravity_RushaliboostaniAmir1990farshadxah1372FarshidعلیZFBmore
  • اوووووووف . لوگوی بانجی رو دیدم هیجان زده شدم . سال ها بازیش برام بهترین بازی عمرم بود . هاف لایف و هیلو بهترین بازی های عمرمن .

    MoReKa🤘Mohsenj74ZFB𝗔𝗹𝗶𝟵𝟴𝟰
  • ShinjiMikami گفت:

    بله نگران شایعه ی سرویس محوری تنها پرفکت دارک نباشید
    نگران این عناوین سرویس محور سونی باشید که به این حد زیاده😂
    البته که زیر این پست ها از هیت خبری نیست و همه میگن سونی دمت گرم و همچین عناوینی نیازه و فلان بهمان 😂
    کسی هم چیزی بگه افراد اعظم سایت میاد و ۱۰ سطر براش مقاله و تحلیل مینویسن و راضیش میکنن که سونی کار خوب رو میکنه ولی زیر پست پرفکت دارک فقط هیت هیت و هیت
    واقعا این جو رو دوست دارم خخ

    Gravity_RushMengoAmir1990ah1372Farshidexample...Eternal...علیZFBعاشقmore
  • shir taziyeh گفت:

    ممنون از مقاله
    اما بنظرم اینسامنیاک و گوریلا نمیسازن (شاید گوریلا ساخت )
    چون تا جایی که میدونم بانجی ۲-۳ بازی در دست ساخت داره
    یعنی اینجوری حساب بشه
    گرن توریسمو ۷
    ۲ بازی بانجی
    توییستد متال
    فکشن
    بازی فایر والک
    بازی هیون
    بازی دیویشن
    بازی استودیو یی که سازندگان سابق ریسپاون دارن میسازن
    حالا این بازی میتونه ۱۰ ام میتونه بازی گوریلا یا بازی سوم بانجی یا یه بازی که نمیدونیم کدوم استودیو میسازه باشه
    اما خدا رو شکر همه ایپی جدیدن 🙂

    علیLaraسونی فن قدیمی𝗔𝗹𝗶𝟵𝟴𝟰HamidJoMr.JخودکفاHidetaka MiyazakiSina_2081
  • جیم گفت:

    همه استدیو های سونی سرویس محور میسازن
    از ۲۰ تا ۱۵ تا ندید میگم سرویس محورا

    Gravity_RushMengoAmir1990...Eternal...علیZFBLaraسونی فن قدیمیShinji is sadMax22more
    • Lara گفت:

      بجای اینکه خوشحال بشید باید غمگین بشید چون فاتحه مایکرو خوندس اگر سونی کامل پاش باز بشه تو این سرویس محور همونجور که توی بازی های داستانی مایکرو در مقابلش حقیر شد و هیچکاری نتونست بکنه توی سرویس محور هم دست و پا میزنه فعلا همین دستینی بانجی کل پلیراش از فورزا و هیلو بیشتره

      Jin sakai
  • Sina_2081 گفت:

    با همشون موافقم به جز sucker punch که به نظرم بازی سرویس‌محور نمیسازه . به جاش استودیو arrowhead رو میشه در نظر گرفت با ساخت helldrivers 2 .
    و به نظر من تمام بازیهای سرویس محور و تماما آنلاین پلی‌استیشن ، همزمان برای پلی‌استیشن و pc عرضه میشن . پس انتظار این رو داشته باشید به نظرم

    🤘Mohsenj74FarshidعلیZFBshir taziyehJin sakaiMahyarMsmMr.JUncle kojima
    • Sina_2081 گفت:

      و اگه به لیست دقت کنید می‌بینید که تقریبا هیچ دخالتی در روند بازیهای تک نفره و داستانی اتفاق نیافتاده ، و این دقیقا چیزیه که سونی و تمام شرکتها باید درنظر بگیرن . امیدوارم تجربه پول و درآمد بازیهای آنلاین سیاستشون رو عوض نکنه

      🤘Mohsenj74Farshidعلی
  • farshadx گفت:

    همین چند تا پست قبلی با شیر تعزیه و بلک در این مورد بحث کردیم
    در ادامه اون بحث
    شما که میگفتین بیشترش ip جدید هست و با استودیوهای تردپارتی قرار داد داره
    این که بیشتر استودیوهای خود سونی هستن🙄
    الآ عناوین سرویس محور خوب هستن یا بد؟! یا فقط برای ماکرو بد هستن؟!🤔

    Gravity_RushAmir1990ah1372Farshid...Eternal...علیZFBLaraسونی فن قدیمیمجید قاسمیmore
    • MahyarMsm گفت:

      من کاری به بحثتون ندارم و مشکلی با عرضه بازی سرویس محور توسط اکس باکس هم ندارم، من هدفم این حرفه: “این که بیشتر استودیوهای خود سونی هستن🙄”
      من یه نظری بدم
      دویشن
      بازی جید ریموند
      بازی فایرواک
      بازی گرویتی ول که اینجا بهش اشاره نشد
      استودیویی که داره توییستد متال رو میسازه
      ۵ تا استودیو رو در نظر داشته باشید. بانجی هم که جز ps studios حساب نمیشه:)
      لندن استودیو که تا قبلش برای vr بازی میساخت براش چیزی به نام کنسول پلی استیشنی وجود نداشت!
      ساکرپانچ هم فکر نکنم روی بازی سرویس محور کار کنه

      farshadxSoosmar (بازنشسته)FarshidSina_2081
    • shir taziyeh گفت:

      ۱- تو همون بحث اشاره شد و اینا ( بازی های بانجی و دیویشن و فایر والک و هیون و فایر اسپریت و .. ایپی جدیدا
      فکشن که مولتی پلیره همه بازی ها دارن
      گرن توریسمو و تویستد متال سرویس محور شدن که الان تو دنیای ریسینگ از ارمید بگیر تا شبیه ساز سرویس محور شدن نمونش فورتزا
      2- گوریلا و اینسامنیاک اصلا تایید نشدن
      در حالی که بانجی ۲-۳ بازی میسازه
      درمورد سرویس محور و بد یا خوب بودنش حرف نمیزنم اما وقتی پرفکت دارک میاد تمام ساختمانش رو عوض میکنه و بازی ناقص که در آینده محتوا میاد رو سرویس محور میکنه صد ها پله فرق هست بین پروژه بانجی
      سونی اعلام میکنه ۱۰ تا برا مایکرو خیلی بیشتر از این حرفاست هیلو و فورتزا پرچمدار هاش رو همین امسال بصورت سرویس منتشر کرد ریر هم سرویس محور میسازه
      ارکین با ردفال اکتیویژن سلطان سرویس محور فورتزا ها بازی اوالانچ و الدر آنلاین و بازی موبایلی تانگو و گراندد اینشتیو و با بازی های اکتی بلیز میگن میدونی چندین تا سرویس محور میشه ؟!

      علیah1372farshadx
  • ای کاش خرید بعدی سونی کپکام یا اسکوئر انیکس باشه

    Farshidعلی
  • بازی سرویس محور باعث شادی و شادمانی است

    saman
  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    ممنون مقاله مفیدی بود ، من شخصا اهل بازی انلاین و کلا بازی های سرویس محور نیستم نه وقت و شرایطش رو دارم و نه اصلا با سلیقه من جور هست اما برای پروژه Haven Studios هایپ هستم چون جید ریموند در این استودیو هست و در خبر ها دیدیم که مارک سرنی بزرگ هم در این پروژه همراهی میکنه تیم سازنده رو و امیدوارم که بازی موفقی بشه و در نهایت جید ریموند به پلی استیشن استودیوز بپیونده 😍 پیوستن بانجی هم میتونه در بالا بردن لول بازی های شوتر و سرویس محور تاثیر شگرفی بزاره چون اونا یکی از اساتید اینکار هستن و تیم بسیار بزرگ و مستعدی در اختیار دارن …

    MahyarMsmSoosmar (بازنشسته)Sina_2081
  • Mengo گفت:

    توی پست نوشتین کدوم استودیو های پلی استیشن سرویس محور میسازن ولی تو متن اومدید اسم Deviation و Haven و Firewalk که اصلا زیر مجموعه سونی نیستن هم نوشتید
    جدای از اون Bungie اصلا جزء PlayStation Studios محسوب نمیشه و بازی هاش هم مولتی هستن و خودشون ناشر بازی هاشون هستن سونی گفته ۱۰ تا سرویس محور قراره تا ۲۰۲۶ خودمون منتشر کنیم که یعنی ناشر PlayStation Studios هستش و قطعا Bungie تو این دسته قرار نمیگیره با توجه به حرف های خودشون
    این مقاله رو باید میزاشتید یکم بگذره و بیشتر اطلاعات بیاد بعد ازش مقاله میرفتید نه مثل مقاله سرویس اسپارتاکوس و بقیه مقاله ها که هنوز هیچی مشخص نشده یه مقاله برید اون هم از چند تا پروژه که هنوز اصلا مشخص نیستن چی هستن مثل پروژه گوریلا و اینسامنیاک

    Amir1990علیZFBسونی فن قدیمی𝗔𝗹𝗶𝟵𝟴𝟰مجید قاسمیHamidMr.JREsamanmore
  • Squatlatex گفت:

    از قرار معلوم سونی قراره خیلی روی بازی های آنلاین و سرویس محور درکناربازی های داستانی سرمایه گذاری کنه تا الان هم اکثر خرید هایی که انجام داده مربوط به همین بازی های آنلاین بوده و یک عادت خوبی که استودیو های سونی دارن باهم کار کردن هست اکثر استودیو ها باهم همکاری میکنن مثلا لست با کمک ساکر پانچ اسب رو طراحی می‌کنه و همینطور بخش سیاتل رو و از طرفی ساکر پانچ با کمک گوریلا روی طراحی پوشش گیاهی کار میکنن بخش آنلاین هم همینه قراره کلی از تجربیات بانجی و باقی استعدادها با همدیگه استفاده کنند.

    Gravity_RushZFB...Eternal...علی
  • @alistar گفت:

    توی یوتیوب قبلا یکی از این استریمرای امریکایی که پلی استیشن فن هم بود ، اسمشو یادم نیست میگفت از یه جایی شنیده که سونی یه سری افراد رو از راکستار که روی GTA ONLINE , RED DEAD ONLINE کار کرده بودن استخدام کرده که بیان روی نسخه انلاین هورایزون کار کنن ، اسمشم احتمال داره همون هورایزون انلاین یا یه همچین چیزی باشه .

    @alistarکاپتان استخونیعلیSquatlatex
  • Hamid گفت:

    دیگه خلاقیت و هنر حتی تو مقاله های گیمینگتون هم مرد
    80درصد مقاله ها شده راجب خرید و فروش و کی چکار میکنه کی قراره چی بخره اخبار و شایعات راجب این چیزا کمه شما مقالات هم واسش مینویسید حیف وقت واسه گذاشتن روی این چیزا

    علیSkyrim : The Elder Scrolls VGravity_RushfarshadxFarshid
  • Sina_2081 گفت:

    ارزش واقعی بانجی به دلیل آیپی بسیار محبوب destiny حدود ۲.۱ میلیارد دلار بود که سونی با هزینه ۲.۴ میلیارد دلار استودیو رو خرید . تا اینجا هدف صرفا استفاده از درآمد destiny و آیپی بعدی بانجی بود اما ۱.۲ میلیارد دلار دیگه هم سونی هزینه کرده برای تشویق کارکنان بانجی برای موندن در استودیو . اینجا دلیل اصلی خرید سونی مشخص میشه ، یعنی استفاده از استعداد و تجربه بیش از ۹۰۰ نیرو کاربلد برای ساخت بازیهای آنلاین و سرویس محور

    Squatlatex
  • Raiden گفت:

    سازنده های بازی های مستقل باید به مایکروسافت پناه ببرن حالا هر چند گیماش رو گیم پسه خوبه ولی انگار سونی باهاشون رابطه خوبی نداره چرا ؟ نمیدونم 😐

کدام استودیوها برای پلی استیشن بازی سرویس محور می‌سازند