جاده ها تورا می خوانند | پیش نمایش Roads of Battle | گیمفا
جاده ها تورا می خوانند | پیش نمایش Roads of Battle | گیمفا
جاده ها تورا می خوانند | پیش نمایش Roads of Battle | گیمفا
جاده ها تورا می خوانند | پیش نمایش Roads of Battle | گیمفا

جاده ها تورا می خوانند | پیش نمایش Roads of Battle

بهزاد شعبانی
۱۹:۴۷ ۱۳۹۲/۰۳/۱۵
جاده ها تورا می خوانند | پیش نمایش Roads of Battle | گیمفا

به جرات می توان گفت که صنعت بازی سازی کشورمان ایران در حال طی کردن پله های ترقی است و هر کسی می داند که کپی از عناوین نام دار غربی راه بالا رفتن از این پله ها نیست. استودیو خلاق پارسه ماه ها بر روی عنوان استراتژی خود یعنی جاده های نبرد کار کرده است تا این بار با یک بازی متفاوت از سوی بازی سازان ایرانی روبرو شوید.

نام: Roads of Battle (جاده های نبرد)

سازنده: استودیو پارسه

ناشر: مشخص نیست (نشر دیجیتالی بر عهده سازنده است)

سبک: استراتژی دفاع از قلعه (Tower Defence)

تاریخ انتشار: اوایل تابستان ۱۳۹۲

پلتفرم: PC Windows

جاده های نبرد

شاید خیلی از شما ها نتوانید با سبک دفاع از قلعه کنار بیایید اما حقیقت این است که این ژانر با قدمت یکی از زیر شاخه های سبک با ابهت استراتژی به حساب می آید. در سال های اخیر اسمارت فون ها و تبلت ها مورد توجه سازندگان بازی های دفاع از قلعه واقع شده و توانسته مخاطبان بسیاری برای خود بیابد و غرور این ژانر را باری دیگر تجدید کند. ممکن است در نگاه اول بگویید که این سبک از آن دسته بازی هایی است که گرفتار عدم تنوع می شود و به سرعت دلتان را می زند اما تنها تجربه چند دقیقه عناوین مطرح این ژانر کافی است تا به اعتیاد آور (!) بودن تاور دیفنس پی ببرید.

و اما داستان بازی. در بازی جاده های نبرد همانند بسیاری دیگر از بازی های Tower Defence مسئله دفاع و مقابله با بیگانگان فضایی مطرح است که طی آن ارتشی از سوی سیاره ی آونر به مردمان صلح گرای سیاره ی آرام سینپ حمله می کنند. خوب یا بد، در اختیار داشتن تاور هایی نظامی و جنگی که در این سبک تعریف می شود رخ دادن وقایع بازی در شرایط علمی تخیلی و آینده را نیازمند است که در بازی جاده های نبرد نیز چنین جوی حکمفرماست.

شما باید با چینش تاور ها در راه هایی که در میدان نبرد تعبیه شده مانع از رسیدن بیگانگان به پایگاه تان شوید تا مردم تان در امان بمانند. داستان بازی بسیار ساده و تک خطی است اما مانند بسیاری از بازی های استراتژی نباید توقع یک بازی داستان محور را داشت و در این جا گیم پلی جذاب بازی است که انگیزه ی ادامه و اتمام بازی را در شما ایجاد می کند.

نقشه ی انتخاب مراحل در منوی ابتدایی بازی

نقشه ی انتخاب مراحل در منوی ابتدایی بازی

همانطور که می دانید بازی در سبک تاور دیفنس است و چرخش محوریت گیم پلی بازی بر دوش تاور ها و مدیریت شماست. ولی آن چه که به این بخش جذابیت می بخشد تنوع فوق العاده تاور ها و چالش های به وجود آمده توسط میدان های نبرد است. البته تنوع خوب دشمنان را هم به باد فراموشی نسپاریم.

تعداد زیادی تاور با قابلیت های متنوع در بازی وجود است که هر یک از آن ها بسته به توانایی شما در اداره و پیشبرد بازی و با دریافت XP  تا سه یا چهار مرحله ارتقا می یابند که این آپگرید شما را در افزایش قدرت دفاعی سازه ی تاور ها و قدرت نجومی و دقت آن ها کمک می کند. اجازه دهید تا به چندی از تاور های نظامی بازی پیش نگاهی داشته باشیم:

GroundLava: این تاور یکی از قوی ترین سلاح هایی است که در اختیار تان قرار می گیرید. این تاور همانند یک اسنایپ عمل می کند به این صورت که پس از تمرکز بر روی یکی از افراد دشمن آن ها را از پای در می آورد.

Flighter: این تاور دشمنان پرنده شما را هدف قرار می دهند. این دشمنان پرنده قادر به خروج از مسیر های اصلی هستند پس بهتر است در مراحل پایانی به تعداد کافی از این تاور ها بهره ببرید. لازم به ذکر است که این تاور ها که تا سه مرحله ارتقا می یابند (از مهم ترین آپگرید های این تاور می توان به افزایش محدودیت دید آن اشاره داشت) به صورت رگبار به دشمنان تان حمله ور می شوند.

Mortar: این تاور ها بمب های بسیار قدرتمندی را نثار بیگانگان می کنند. از نقاط ضعف این تاور می توان به سرعت کم آتش آن ها اشاره داشت.

این ها تنها بخشی از تاور های این بازی بودند چرا که تاور های مهم و کارآمدی چون Snower که کاهش سرعت حرکت دشمنان تان را در بازه ی زمانی خاصی را موجب می شود، یا Machinegm که در آسیب پذیری انرژی دشمنان تان در بازه زمانی معینی تاثیر گذار است، در بازی RoB وجود دارد. هم چنین در بازی تله های با نام Trap تعبیه شده تا با کارگذاری آن ها می توانید تا دومرتبه به حساب دشمنان تان برسد. پس از نظر تنوع در سلاح ها و تاور هایی که در اختیار تان قرار گرفته می گیرد (ضمن سیستم آپگرید) جای هیچ گونه نگرانی نیست.

جاده های نبرد | تاور snower

جاده های نبرد | تاور Snower

اما چالش های شما در این بازی تنها در چینش و مدیریت تاور ها و تله ها خلاصه نمی شود بلکه به دلیل تنوع در دشمنان قادر به استفاده از هر سلاحی نیستید. به طور کلی می توان بیگانگان را در این بازی به دو دسته پیاده رو و پرنده تقسیم کرد که البته بیشتر مدت زمان گیم پلی بازی با ارتش زمین رو درگیر هستید.

مطمئنا حضور سی نوع دشمن در بازی ضمن انواع تاور ها کافی است تا یک بازی تنوع پذیر را به ارمغان شما بیاورد. برخی از این دسته دشمنان حتی قادر هستند تا به تاور های شما آسیب بزنند که ضمن قدرت دفاعی آنان یک چالش جدی حساب می شوند. برخی دیگر از سرعت بالایی برخورداند که برای دفع آن ها به یک نقشه حساب شده نیازمند هستید. هچنین برخی دیگر که با نام آرسنیکا از آن ها یاد شده با پیکر بزرگشان یک دردسر جدی برای شما تلقی می شوند.

دشمنان پرنده شما نیز بُعد دیگری از چالش های شما را تکمیل می کنند. بعضی از آن ها قادر هستند تا با استفاده از توربو هایشان از مهلکه فرار کنند اما از طرفی به دلیل محدودیتی که برای استفاده از توربوی آن ها تعیین شده پس مدتی به اهداف معمولی تبدیل می شوند که مورد هدف تمامی تاور ها می توانند قرار بگیرند.

اما جاده ها خود یکی دیگر از سختی های این بازی است. چرا که در برخی از نقشه ها طراحی به گونه ای است که در هر منطقه ای که مورد نظرتان است نمی توانید از تاور ها استفاده کنید و این به معنای زنگ تفریحی برای دشمنان در برخی بازه های مکانی است.

همانطور که مطالعه کردید مهندسی سلاح های شما تناسب کامل و تحسین برانگیزی با انواع دشمنان تان دارد. همچنین قابلیت ارتقا سلاح ها هم به کمک این ویژگی آمده. پس سادگی ظاهری جاده های نبرد را تعریفی از تمام این بازی ندانید. شما در Roads of Battle به عنوان یک بازی استراتژی نیازمند مدیریت سلاح های تان در زمان های محدودی هستید.

روند مراحل بازی هم به این گونه است که در آغاز هر مرحله تعدادی تاور در اختیازتان قرار می گیرد و می بایست بنابر جاده های موجود در میدان نبرد به چینش مناسب آن ها بپردازید و هر موقع خواستید با یک کلیک مرحله را آغاز کنید و انتظار هجوم دشمنان تان بکشید. البته با کسب XP ها همانگونه اشاره شد می توانید از سلاح های بیشتری پس از آغاز مرحله و حین نبرد استفاده کنید و به ارتقای آن ها بپردازید.

خودتان را برای نبرد با این هلی کوپتر ها آماده کنید

خودتان را برای نبرد با این هلی کوپتر ها آماده کنید!

همانطور که می دانید این بازی با بهره گیری از موتور گرافیکی کاملا ایرانی SeganX ساخته می شود. اعضای استودیو پارسه دو سال وقت خود را بر روی این موتور گرافیکی گذاشتند تا جاده های نبرد یک بازی تماما ایرانی تلقی شود. این انجین که زبان آن ++C است در حال حاضر تنها با PC سازگار است پس انتظار عرضه ی این بازی را بر روی سیستم عامل های آندروید و iOS را نداشته باشید.

اما گرافیک بازی. مطمئنا اگر سابقه ی تجربه ی این قبیل بازی ها را داشته باشید توقع خود را از نظر عوامل بصری در بازی جاده های نبرد کم می کنید. البته خودتان بهتر می دانید که بنابر شرایط حاکم بر صنعت بازی سازی در کشورمان اکثر بازی ها از یک گرافیک پر زرق و برق به دور هستند.

در این جا خلاقیت هر سازنده ای است که می تواند با بهره گیری از سبک ها و طراحی های هنری و استفاده از تم خاص جلوه ای چشم نواز به عوامل بصری و گرافیک بازیش ببخشد. در همین راستا استودیو پارسه با طراحی های هنری خاص و همه پسند گرافیکی خالی از نقص های محوری به شما عرضه می کند. به هر حال جاده های نبرد یک بازی مستقل است و سبک آن به گرافیکی در حد و اندازه های گرافیک کرایسیس ها و هیلو ها نیازی ندارد.

محدوده میدان نبرد در این مرحله با آن درخت های عجیب و شاید هم ترسناک در مرحله قبرستان مشخص شده

محدوده میدان نبرد با آن درخت های عجیب (و شاید هم ترسناک!) در مرحله قبرستان مشخص شده

همچنین اگر به طراحی دشمنان تان نگاهی بیندازید شاید در نگاهی متفاوت بتوان نوعی درون مایه طنز را در آن ها دید؛ برای مثال می توان به چهره ی متفاوت بیگانگان فضایی در این بازی اشاره داشت که با توجه به +۷ بودن این بازی متفاوت از هر بیگانه ای که در نظر داشته ایم در این بازی ظاهر شده اند؛ یا در یکی از مراحل که در کوهستان رخ می دهد این بیگانگان با آن چهره ی عجیب شان در یکی میدان نبرد به دار آویخته شده اند که تضاد جالبی را با محیط جنگ و رنگ بندی نقشه به وجود آورده. به طور کلی طراحی محیط ها ضمن گیم پلی بازی یک عنوان سرگرم کننده را عرضه کرده است.

طراحی های زیبای محیط بهانه ی محکمی برای گرافیک فنی نه چندان قدرتمند بازی است. بازی در ۱۰ مرحله پیگری می شود که در مرحله با محیطی متفاوت روبرو می شوید. برای مثال می توان به محیط های بیابانی، فرودگاه و شهربازی (که رنگ بندی این مرحله جالب توجه است) و قبرستان و غیره اشاره داشت. علاوه بر این شرایط آب و هوایی، جوی خاص را در میدان نبرد به وجود می آورد حدِ اکثر آن را می توان در مرحله فرودگاه مشاهده کرد. در این مرحله با افکت فوق العاده باران مواجه هستیم که رنگ بندی خاصی را به میدان نبرد القا کرده و طعم نبرد در این نقشه را نسبت به سایر محیط ها متفاوت کرده.

چه از نظر گیم پلی و چه از نظر عوامل بصری و رنگ بندی ها، بازی جاده های نبرد از تنوع محیطی خوبی برخوردار خواهد بود که علاوه بر این که طراحی های هنری خوب بازی را به رخ می کشد می تواند تنوع در چالش های مراحل را تضمین کند.

افکت زیبا و چشم نواز باران در بازی جاده های نبرد

افکت زیبا و چشم نواز باران در بازی جاده های نبرد

به طور کلی بازی جاده های نبرد یا همان Roads of Battle یک بازی تماما ایرانی است چرا که به لطف و همت سازندگانش با موتور گرافیکی بومی SeganX ساخته شده است. این بازی استراتژی با سایر استراتژی های نوبتی (Turn-Based) یا هم زمان (Real time) که در حال حاضر از مطرح ترین آن ها می توان به کمپانی قهرمانان یا تمدن و یا سری بازی های توتال وار اشاره کرد، کاملا متفاوت است. درست است که نه از نظر گرافیکی و از وسعت در حد این بازی ها نیست اما در عوض می تواند مانند بسیاری دیگر از بازی های مستقل یک عنوان سرگرم کننده تر از این بازی ها را به شما عرضه کند؛ به ویژه رده سنی مخاطب این بازی که افراد بالای هفت سال را خطاب قرار داده باعث شده تا جمع کثیری از جامعه ی بازیبازان قادر به انجام این بازی باشند.

به امید آن که با یک بازی ایرانی کاملا متفاوت روبرو باشیم. این بازی با حجم کمش می تواند در سطح بازی های داخلی و چه در سطح جهانی در بازار بازی های دیجیتالی خوش بدرخشد که در این راه قیمت مناسب این بازی می تواند بسیاری را به سوی خود جذب کند.

برای کسب کامل ترین اطلاعات موجود از بازی ایرانی جاده های نبرد به طور اختصاصی از گیمفا به بخش پرونده ی اختصاصی این عنوان فاخر مراجعه کنید.

exclusive case of iranian game roads of battle1

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

جاده ها تورا می خوانند | پیش نمایش Roads of Battle | گیمفا
جاده ها تورا می خوانند | پیش نمایش Roads of Battle | گیمفا
جاده ها تورا می خوانند | پیش نمایش Roads of Battle | گیمفا
جاده ها تورا می خوانند | پیش نمایش Roads of Battle | گیمفا
جاده ها تورا می خوانند | پیش نمایش Roads of Battle | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

جاده ها تورا می خوانند | پیش نمایش Roads of Battle | گیمفا
جاده ها تورا می خوانند | پیش نمایش Roads of Battle | گیمفا