نقد و بررسی بازی Sifu؛ طعم شیرین مبارزه - گیمفا
نقد و بررسی بازی Sifu؛ طعم شیرین مبارزه - گیمفا
نقد و بررسی بازی Sifu؛ طعم شیرین مبارزه - گیمفا
نقد و بررسی بازی Sifu؛ طعم شیرین مبارزه - گیمفا

نقد و بررسی بازی Sifu؛ طعم شیرین مبارزه

آرمان زرمهر
۱۶:۳۰ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
نقد و بررسی بازی Sifu؛ طعم شیرین مبارزه - گیمفا

امروز قصد داریم بازی Sifu، عنوان مورد انتظار استودیوی Sloclap را زیر ذره‌بین قرار دهیم. با گیمفا و نقد این عنوان همراه باشید.

در گذشته، استودیوی Sloclap به کمک Devolver Digital عنوان Absolver را با محوریت مبارزات رزمی آنلاین عرضه کرد که با بازخوردهای مثبتی روبه‌رو شد. رد پای بسیاری از بخش‌های این عنوان در بازی Sifu نیز قابل مشاهده است، اما این بار در مقیاسی کاملا متفاوت.

روایت سینماتیک یک انتقام

نقد و بررسی بازی Sifu؛ طعم شیرین مبارزه - گیمفا
داستان این عنوان در حالی که بسیار ساده است، اما به خوبی در راستای حس و حال و هدف بازی حرکت می‌کند و روایت جذاب و گیرایی دارد.

داستان عنوان Sifu حول پسر/دختر بچه‌ای شکل می‌گیرد که نظاره‌گر کشته شدن پدرش توسط یکی از شاگردان طرد شده‌ی وی است. پس از کشته شدن پدر، خود شخصیت اصلی نیز به قتل می‌رسد، اما به وسیله‌ی یک طلسم یا به اصطلاح Pendant خاص به زندگی بازگردانده و پس از هشت سال تمرین آماده می‌شود تا انتقام پدرش را از ۵ نفری که در قتل او دست داشته‌اند بگیرد.

نقد و بررسی بازی Sifu؛ طعم شیرین مبارزه - گیمفا
تخته‌ای که در اقامتگاه خود دارید تمام اطلاعات حول باس‌های بازی را شامل می‌شود، اطلاعاتی که در جریان بازی خودتان پیدا می‌کنید. همچنین، شما می‌توانید آیتم‌های کلیدی را در این بخش مشاهده و اطلاعات مربوط به چگونگی استفاده از آن‌ها را مطالعه کنید.

تصاویری از این کاراکترها و اطلاعات مربوط به آن‌ها روی تخته‌ای در خانه‌ی شما قابل مشاهده هستند و شما با گذراندن مراحل مربوط به هر یک از این شخصیت‌ها و پیدا کردن سر نخ‌های مختلف، اطلاعات بیشتری از آن‌ها به دست خواهید آورد. برخی از این سر نخ‌ها در گذراندن آسان‌تر مراحل و باز کردن راه‌های جدید نیز نقش دارند که در بخش طراحی مراحل بازی بیشتر به آن‌ها خواهیم پرداخت.

به طور کلی، بازی یک روایت کلیشه‌ای رزمی را دنبال می‌کند که بارها در سینما آن را به شکل‌های مختلف مشاهده کرده‌ایم، اما با وجود کلیشه‌ای بودن، قصه بسیار خوب روایت می‌شود، محرک و مکملی بسیار مناسب برای گیم‌پلی و استایل این عنوان به حساب می‌آید و روند سینماتیک لذت‌بخشی را در این عنوان پدید می‌آورد.

شکست مرگ

نقد و بررسی بازی Sifu؛ طعم شیرین مبارزه - گیمفا
مکانیزم بازگشت از مرگ قطعا یکی از جذاب‌ترین مکانیزم‌های این عنوان محسوب می‌شود که تاثیر پررنگی در بازی و روند آن دارد و آرام آرام حس ارزشمند بودن زندگی را به پلیر انتقال می‌دهد.

یکی از مکانیزم‌های برجسته‌ای که سازندگان از همان ابتدای معرفی این عنوان بر آن تاکید داشتند، قابلیت بازگشت از مرگ در ازای افزایش سن بود. این امکان را همان طلسمی ایجاد می‌کند که بالاتر درباره‌ی آن صحبت کردم. شما با سن ۲۰ سالگی بازی را آغاز می‌کنید و این طلسم به شما اجازه می‌دهد تا زمانی که به سن ۷۰ سالگی برسید از مرگ بازگردید.

به ازای هر بار کشته شدن، به تعداد Deathها افزوده می‌شود و آن تعداد به سن شما در هنگام مرگ اضافه می‌گردد. فرض کنید شما در سن ۲۰ سالگی یک بار شکست می‌خورید و شمارنده‌ی مرگ شما به عدد یک تغییر می‌یابد. در اینجا شما با سن ۲۱ سالگی به زندگی برمی‌گردید، اما اگر دوباره شکست بخورید و شمارنده‌ی مرگ شما به ۲ افزایش یابد، بار بعد با سن ۲۳ سالگی به زندگی باز می‌گردید.

با گذشت هر ۱۰ سال، یکی از حلقه‌های طلسم شما می‌شکند، نوار سلامتی‌تان کوچک‌تر می‌شود و میزان Damage یا آسیبی که کاراکتر شما به دیگران وارد می‌کند افزایش می‌یابد.

نقد و بررسی بازی Sifu؛ طعم شیرین مبارزه - گیمفا
با افزایش سن کاراکتر اصلی، نه تنها در خصوصیات بدنی و قدرتی او تغییراتی ایجاد می‌شود، بلکه در خصوصیات ظاهری و لباس او نیز شاهد تحولاتی خواهید بود و می‌توان پخته‌تر شدن او را از نظر ظاهری مشاهده کرد.

پس از گذراندن ۷۰ سال، طلسم شما به کلی متلاشی می‌شود و مرگ بعدی به معنای Game Over خواهد بود. همچنین، تمام اسکیل‌هایی که به صورت دائمی آنلاک نکرده‌اید، در کنار میزان پیشروی‌ در آن مرحله و همچنین میزان XPای که تا به آنجا به دست آورده‌اید، به کلی از بین می‌روند و شما باید دوباره اقدام به گذراندن آن مرحله بکنید.

البته سیو مراحل پیشین و سن شما در مراحل قبل حفظ می‌شود. به عنوان مثال اگر مرحله‌ی قبل را با سن ۳۰ شروع کرده و در ۴۲ سالگی آن را به پایان رسانده باشید، دوباره می‌توانید آن را بازی کنید و این بار با بهتر بازی کردن و همچنین استفاده از آیتم‌هایی که پیدا کرده‌اید، آن مرحله را با افزایش سن کمتری به پایان برسانید.

سازندگان راه‌هایی را برای ریست کردن شمارنده مرگ شما به صفر در بازی تعبیه کرده‌اند که به کمک آن‌ها می‌توانید از افزایش سن بیش از حد کاراکتر خود جلوگیری کنید. یکی از این راه‌ها، استفاده از مجسمه‌‌های اژدهایی است که در سراسر بازی پراکنده هستند.

علاوه بر ریست کردن شمارنده‌ی مرگ، این مجسمه‌ها به شما اجازه‌ می‌دهند برخی Perkها و قابلیت‌های کاراکترتان را ارتقاء دهید.

تبدیل شدن به یک استاد کنگ فو

نقد و بررسی بازی Sifu؛ طعم شیرین مبارزه - گیمفا
شما در طول بازی با تمرین و تکرار دائما در حال پیشرفت هستید و هنگامی که سن شما در حال افزایش است، درست مانند زندگی واقعی، دانش و مهارت شما نیز بیشتر می‌شود و به خوبی منطبق شدن این مکانیزم بر روند بازی را احساس می‌کنید.

روح این عنوان در سیستم مبارزات آن دمیده شده است. هسته‌ی اصلی بازی را مبارزات رزمی عمیق و بسیار چالش‌برانگیز تشکیل داده‌اند که مانند یک استاد در صورت پیشرفت به شما پاداش می‌دهند و در صورت ضعف و ناتوانی در یادگیری به شدت شما را تنبیه می‌کنند.

در شروع بازی، یک بخش آموزشی جذاب وجود دارد که برخی از کمبوها را در مقابل باس‌های مختلف به شما آموزش می‌دهد و همچنین یک بخش training نیز در اقامتگاه شما وجود دارد که با ورود به آن، می‌توانید برای ساعت‌ها پستی و بلندی‌های مکانیزم‌های مختلف مبارزات بازی را بررسی بکنید.

بازی یک درخت مهارت‌ها نیز در اختیار شما قرار می‌دهد که هم از طریق مجسمه‌هایی که بالاتر درباره‌ی آن‌ها توضیح دادم و هم از طریق اقامتگاه خود، می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید. این درخت مهارت تعداد بسیار زیادی از حرکت‌ها و کومبوهای جدید و متنوع را به شما پیشنهاد می‌دهد که می‌توانید با استفاده از XPهایی که در طول مراحل به دست می‌آورید، آن‌ها را خریداری کنید. از طرفی، شما می‌توانید مهارت‌هایی که به آن‌ها علاقه‌ی بیشتری دارید را به صورت دائمی آنلاک کنید که در صورت Game Over شدن آن‌ها را از دست ندهید. لازم به ذکر است که برخی مهارت‌ها با کهولت سن قابل آنلاک کردن نخواهند بود.

مبارزات و تنوع آن

نقد و بررسی بازی Sifu؛ طعم شیرین مبارزه - گیمفا
سیستم مبارزات بازی بسیار عمیق و گسترده است، نه تنها پلیر را محدود نمی‌کند، بلکه به شما اجازه می‌دهد هر طور که دوست دارید در بازی پیش بروید و مهارت‌هایی که با آن‌ها راحت‌تر هستید را کسب کنید و با استایل خاص خودتان مبارزه کنید.

همانطور که متذکر شدم، مبارزات این بازی می‌توانند به شدت چالش برانگیز شوند و همچون عناوین Batman Arkham هیچگونه علامت یا صدایی شما را از حملات دشمنان آگاه نمی‌کند. این موضوع در مبارزات گسترده و شلوغ نیازمند حواس جمع و واکنش سریع است. شما می‌توانید با استفاده از Parry و Avoid از برخورد ضربات جلوگیری و همچنین از این مکانیزم‌ها در راستای ساخت کومبوهای مختلف نیز استفاده کنید.

همچنین یک نوار به نام Structure نیز در اختیار شما قرار می‌گیرد که در اصل میزان استحکام فرم و گارد شما در هنگام دفاع در برابر ضربات را به تصویر می‌کشد.

این نوار با برخورد ضربات به شما در حالت دفاع پر می‌شود و در صورت کامل شدن آن، فرم شما می‌شکند و در برابر ضربات برای چند ثانیه بی‌دفاع خواهید شد و همین چند ثانیه برای مرگ شما کافی است. Avoid ،Parry و همچنین خارج شدن از حالت دفاع، باعث خالی شدن نوار Structure شما می‌شوند.

نقد و بررسی بازی Sifu؛ طعم شیرین مبارزه - گیمفا
مبارزه با تعداد زیادی از دشمنان در عین چالش برانگیز بودن لذت‌بخش است و به شما اجازه می‌دهد تا آموخته‌های خود را در معرض امتحان بگذارید. البته گاهی اوقات دوربین بازی در مبارزات شلوغ بسیار بد عمل می‌کند و با قرار گرفتن در زوایای نامناسب باعث ضربه خوردن و حتی مرگ شما می‌شود.

مکانیزم Focus نیز یکی دیگر از قابلیت‌های مهم پروتاگونیست است. شما با آنلاک کردن مهارت‌های مربوط به آن، می‌توانید برتری قابل توجهی را در طول مبارزات کسب کنید. همچنین میزان نوار این قابلیت نیز مانند Perkهای دیگر، با استفاده از مجسمه‌هایی که قبلاََ ذکر کردم قابل ارتقاء است.

علاوه بر موارد ذکر شده، اسلحه‌های متنوعی نیز برای کمک به شما در مبارزات این عنوان وجود دارند که می‌توانید قابلیت‌های مخصوص به آن‌ها را نیز در درخت‌ مهارت به دست بیاورید.

به طور کلی بخش مبارزات از تنوع و عمق بسیار بالایی برخوردار است و شما می‌توانید دائما در آن پیشرفت کنید، کومبوهای بیشتر و طولانی‌تر خلق کنید و در نتیجه مراحل بازی را بهتر از قبل به پایان برسانید. همچنین شاهد انیمیشن‌های به شدت روان و لذت‌بخشی در این عنوان هستیم که تجربه‌ی فنون رزمی حرفه‌ای را به بهترین شکل ممکن به تصویر می‌کشند.

تنها مشکل جدی‌ بازی زوایای دوربین است که گاهی اوقات در طول مبارزات به خوبی تنظیم نمی‌شوند و گاهی اوقات حتی می‌توانند باعث مرگ شما به دلیل کمبود دید در بازی شوند.

طراحی مراحل و شخصیت‌ها

نقد و بررسی بازی Sifu؛ طعم شیرین مبارزه - گیمفا
تمام مراحل بازی از طراحی و رنگ آمیزی خاص خود برخوردارند. شما با پیشروی در آن‌ها، می‌توانید برخی از خصوصیات و کش‌مکش‌های درونی باس‌های بازی را دریابید.

از گیم‌پلی این عنوان که بگذریم، به طراحی محیط، مراحل و شخصیت‌های آن می‌رسیم. بگذارید این طور بگویم که طراحی مینیمالیستیک زیبای مراحل و محیط این بازی به بهترین شکل انجام شده است، به خوبی بر استایل و دیگر بخش‌های این عنوان منطبق می‌شود و در برخی بخش‌ها، گرافیک هنری چشم نوازی را به نمایش می‌گذارد.

مراحل بازی بسیار پر جزئیات طراحی شده‌اند و راه‌های مختلفی را برای گذراندنشان در اختیارتان قرار می‌دهند. همچنین شما در برخی موارد می‌توانید با استفاده از مکانیزم انتخاب دیالوگی که بازی در اختیارتان قرار می‌دهد، از برخی مبارزات پرهیز کنید و در نتیجه احتمال مرگ و افزایش سن خود را کاهش دهید.

نقد و بررسی بازی Sifu؛ طعم شیرین مبارزه - گیمفا
مراحل بازی در حالی که تا حدی خطی هستند، اما چندین مسیر مختلف را پوشش و به شما اجازه می‌دهند راه و مسیر را خودتان انتخاب کنید. همچنین با گشت و گذار در مراحل می‌توانید کلید‌هایی را پیدا کنید که برخی درهای مفید را برایتان باز می‌کنند.

کمی بالاتر درباره‌ی تجربه‌‌ی دوباره‌ مراحل و آسان‌تر شدن آن‌ها با استفاده از آیتم‌هایی که پیدا می‌کنید صحبت کردم. طراحی گسترده و پر جزئیات مراحل باعث می‌شود ارزش تجربه‌ی چندی باره‌ی این عنوان به شدت بالا برود.

شما با پیدا کردن آیتم‌های مهمی همچون کلیدها در طول مراحل مختلف، می‌توانید از میانبرها استفاده کنید که راه شما را کوتاه می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود تا احتمال مرگ شما در طول مبارزاتی که در آن مرحله با آن‌ها روبه‌رو بودید کاهش یابد و با سن کمتری به سراغ باس فایت (Boss Fight) بروید.

مراحل تنوع بسیار بالایی از لحاظ ظاهری و رنگ‌آمیزی دارند و هر کدام بر اساس شخصیت باسی که در آن مرحله حضور دارد طراحی شده‌اند. این نوع از طراحی باعث می‌شود محیط مانند مکملی برای شخصیت، رفتار و چگونگی مبارزه‌ی با باس عمل کند.

sifu
دشمنان بازی از چهره، مدل و رنگ مو و پوشش‌های متفاوتی برخوردارند که آن‌ها را بسیار منحصر به فرد می‌کند. این مسئله تنوع و پویایی بیشتری به بازی می‌بخشد.

طراحی دشمنان، مینی‌باس‌‌ها و باس‌های بازی نیز بسیار متنوع است. دشمنان عادی طبق مرحله‌ای که در آن حضور دارند، با چهره و پوشش متفاوتی طراحی شده‌اند. علاوه بر خصوصیات ظاهری متفاوت، دشمنان عادی از نظر استایل مبارزه نیز غیر قابل پیش‌بینی هستند و از الگوهای مختلفی پیروی می‌کنند.

باس‌ها نیز هر کدام از استایل اختصاصی خود برخوردارند و از اسلحه‌ها و سبک مبارزه‌ی متفاوتی استفاده می‌کنند. همچنین هر کدام از باس فایت‌ها به دو بخش تقسیم می‌شوند و در هر یک از این بخش‌ها، آن باس شما را در محیطی متفاوت و استایل خاصی از مبارزه به چالش می‌کشد. می‌توان گفت مبارزه با این باس‌ها به شدت لذت‌بخش و چالش‌برانگیز است.

موسیقی متن و صداگذاری

نقد و بررسی بازی Sifu؛ طعم شیرین مبارزه - گیمفا
موسیقی‌های این بازی نه تنها به بهترین شکل ممکن با مبارزات همراهی می‌کنند، بلکه کاملا بر محیط، حس و حال و باس هر مرحله نیز منطبق هستند.

تقریبا یکی از مهم‌ترین بخش‌های تمام فیلم‌های رزمی که در طول سال‌ها دیده‌ایم، موسیقی متن آن‌ها است. شخصا اعتقاد دارم که در این نوع فیلم‌ها و بازی‌ها، موسیقی متن نقش بسیار مهمی در ترشح آدرنالین و خلق یک تجربه‌ی به یادماندنی دارد.

موسیقی متن این بازی فوق‌العاده است و یک مکمل عالی برای مراحل، طراحی و مبارزات تن به تن بازی محسوب می‌شود. در طول تجربه‌ی بازی حتی یک ثانیه هم از شنیدن موسیقی آن خسته نشدم. موسیقی در هنگام مبارزات خون را در رگ‌هایتان بیش از پیش جاری می‌کند و این خود محرکی است برای مبارزه‌ی بهتر و سعی بر خلق یک صحنه‌ی مبارزه‌ی سینماتیک.

صداگذاری در این بازی با کیفیت بسیار خوبی انجام شده، به طوری که اگر دشمنی شیشه‌ای را در سر شما بشکند، سنگینی آن را در گوش خود احساس می‌کنید یا وقتی که با چوب بیسبال به سر دشمنانتان ضربه می‌زنید، کاملا سنگینی و مهلک بودن آن ضربه را احساس می‌کنید.

دیالوگ‌های دشمنان شما در طول مبارزات نیز از تنوع قابل قبولی برخوردار است و باعث پویایی بیشتر تجربه‌ی بازی می‌شوند. همچنین دیالوگ‌ها و صداگذاری کاراکتر شما و باس‌ها در طول کات‌سین‌ها و مبارزات بسیار خوب انجام شده‌اند و به خوبی احساسات این کاراکترها را انتقال می‌دهند.


Sifu

استودیوی Sloclap با درس گرفتن از برخی اشکالات عنوان Absolver و همچنین ارائه‌ی مکانیزم‌های بسیارجذاب، موسیقی متن فوق‌العاده، گرافیک هنری عالی و سیستم مبارزات عمیق، توانسته‌ است اثری خلق کند که نه تنها تجربه‌ای متفاوت در ژانر Beat’em Up را ارائه می‌دهد، بلکه حتی می‌توان از آن به عنوان یکی از عناوین مبارزه‌ای برجسته‌ی چند سال اخیر یاد کرد که کاملا لیاقت ستایش را دارد.


نکات مثبت:

  • سیستم مبارزات عمیق و چالش‌برانگیز
  • گرافیک هنری چشم‌نواز
  • طراحی بسیار خوب مراحل
  • تنوع و طراحی ظاهری بسیار خوب باس‌ها و دشمنان
  • تنوع مهارت‌ها و تاثیر آن‌ها در ساخت کومبوها
  • مکانیزم بازگشت از مرگ و افزایش سن
  • وجود اسلحه‌های مختلف و مهارت‌های اختصاصی آن‌ها
  • وجود باس فایت‌های متنوع، دقیق و چالش‌برانگیز که نیازمند تمرین و تکرار هستند
  • موسیقی متن فوق‌العاده

نکات منفی:

  • ضعف دوربین بازی در مبارزات شلوغ که گاهی منجر به مرگ پلیر می‌شود

۹.۲۵

Mohsen bakhtiariBlack SwordsmanCyrusMoein MM2Meme.shezAlirezaگیمر غمگینSkyrim : The Elder Scrolls VHunTeR007IrNAlirezaMehran.BaDARKSIRENAmirboldآرینA,,shTlou part 2 game of the centuryժ๏ςτ០я នτяคղցҽSTARFIELDGravity_Rushdamhazermore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی Sifu؛ طعم شیرین مبارزه - گیمفا
نقد و بررسی بازی Sifu؛ طعم شیرین مبارزه - گیمفا
نقد و بررسی بازی Sifu؛ طعم شیرین مبارزه - گیمفا
نقد و بررسی بازی Sifu؛ طعم شیرین مبارزه - گیمفا
نقد و بررسی بازی Sifu؛ طعم شیرین مبارزه - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی Sifu؛ طعم شیرین مبارزه - گیمفا