مایکل پکتر: ارزش بانجی بسیار کمتر از ۳.۶ میلیارد دلار است
مایکل پکتر به عنوان مدیر عامل ارزیابی سهام در شرکت ودبوش ادعا میکند که سونی بسیار بیشتر از ارزش واقعی بانجی برای خرید آن پول پرداخت کرده است.
ماه ژانویهی سال ۲۰۲۲ به عنوان یکی از مهمترین دوران صنعت گیم در تاریخ ثبت خواهد شد، چرا که در طی تنها یک ماه سه خرید عجیب و غریب توسط غول حوزهی فناوری و غولهای حوزهی سرگرمی انجام شد. در واقع، برای اولین بار در تاریخ در مدتی حدود یک ماه ۸۵.۴ میلیارد دلار توسط مایکروسافت، تیک-تو (Take-Two) و سونی برای خرید استودیوها و ناشران مختلف پول صرف شد.
اما دور از انتظارترین و عجیبترین خرید تاریخ فناوری توسط ردموندیها به ثبت رسید و مایکروسافت با پرداخت رقم غیرقابل هضم نزدیک به ۷۰ میلیارد دلار اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) را به عنوان بزرگترین ناشر غربی بازیهای ویدیویی خریداری کرد. جالب است بدانید که تنها تفاوت اکتیویژن بلیزارد با ایکس باکس و پلی استیشن این است که کنسول بازی اختصاصی ارائه نمیکند و اگر سری به فهرست آیپیهای این ناشر بزنید متوجه دلیل این امر خواهید شد.
اما پیش از آن و در اوایل ماه ژانویه، شرکت تیک-تو بود که همه را غافلگیر کرد، چرا که آنها با پرداخت مبلغی معادل ۱۲.۷ میلیارد دلار شرکت زینگا (Zynga) را برای سرمایهگذاری در زمینهی بازیهای موبایلی خریداری کردند. در انتها نیز شرکت سونی با پرداخت مبلغی معادل ۳.۶ میلیارد دلار استودیوی بانجی (Bungie) را که به دلیل خلق مجموعههای Halo و Destiny شناخته میشود، خرید.
مایکل پکر (Michael Pachter) به عنوان تحلیلگر مشهور صنعت بازیهای ویدیویی که هماکنون به عنوان مدیر عامل تحقیقات و ارزیابی سهام در شرکت ودبوش سکیوریتیز (Wedbush Securities) مشغول به کار است در مصاحبه با یاهو فایننشال لایو گفت که رقم پرداخت شده توسط سونی برای خرید بانجی اصلاً منطقی نیست. او به این موضوع اشاره کرد که برخلاف تیک-تو و مایکروسافت که با پرداخت رقمهای بالا به سرمایهای عظیم و با ارزش دست یافتند، سونی مبلغی بسیار بیش از ارزش واقعی بانجی برای خرید این استودیو پول پرداخت کرده است.
وی افزود:
من فکر میکنم که مایکروسافت یک چشمانداز و یک استراتژی خاص دارد و خرید اکتیویژن و سپس انتشار آن بیانیهی جسورانه ثابت میکند که این خرید با این استراتژی مطابقت دارد.
تیک-تو نیز ما را غافلگیر کرد و پیش از آن که ما به سراغ تحقیقات برویم خودشان توضیحات کافی را ارائه کردند. البته، ما تصور نمیکردیم که این شرکت قصد سرمایهگذاری هنگفت در بازار بازیهای موبایل داشته باشد. آنها با این پول از بین دو شرکت بزرگ فعال در زمینهی تولید محتوا برای موبایل یعنی زینگا و پلیتیکا (Playtika) یکی را خریداری کردند. در نهایت، گمان میکنم خرید سونی تنها یک پیام داشت: ما نمیخواهیم عقب بمانیم، پس بانجی را میخریم.
خریداری اکتیویژن و زینگا هر دو با رقمی کمتر از رکوردهای اخیر سهام آنها صورت گرفت. برای مثال، اکتیویژن رکورد ۱۰۰ را زده بود و این معامله روی ۹۵ صورت گرفت. این رکورد در ماه اکتبر حتی بالاتر از ۱۰۰ بود. من معتقدم زینگا نیز رکورد ۱۱ را زده بود و معامله در ۹.۸۶ بسته شد. بنابراین تیک-تو و مایکروسافت بیش از اندازهی واقعی آنها پولی پرداخت نکردند. اما بانجی به ازای هر توسعهدهنده ۴ میلیون دلار سهم خرید و از آن جایی که بیشتر معاملات بین ۲۵۰,۰۰۰ دلار تا یک میلیون دلار است، سونی به ازای هر توسعه دهنده نزدیک به ۲ میلیون دلار پرداخت کرده است. این موضوع دیوانه کننده است.
برای مقایسه کافی است به خرید استودیوی ریسپاون (Respawn) توسط الکترونیک آرتز (Electronic Arts) نگاه کنید. این شرکت استودیوی ریسپاون را به قیمت ۷۰۰ میلیون دلار با ۴۰۰ توسعهدهندهی آن خریداری کرد و این توسعهدهندهها به میزان ۷۰۰ میلیون دلار در سال درآمد کسب میکنند. این در حالی است که استودیوی بانجی حدود ۲۰۰ میلیون دلار درآمد دارد. بنابراین، من فکر میکنم که سونی به شدت بیش از اندازه برای خرید بانجی پول پرداخت کرده است. فکر میکنم این خرید تنها یک هدف داشت و آن این پیام بود که “ما اجازه نمیدهیم مایکروسافت از ما جلو بزند، بنابراین از روی ناامیدی چیزی را میخریم.” این واقعاً معاملهای نیست که برای من منطقی باشد.
علاوه بر پکتر، جمعی از کارشناسان نیز با پرداخت شدن هزینهی بیش از حد ارزش بانجی توسط سونی موافق هستند؛ حتی با در نظر گرفتن این موضوع که یک سوم این مبلغ صرفاً برای تشویق کارمندان برای ابقا در استودیو صرف شده است. با این حال و فارغ از رقم پرداختی، افراد زیادی با موضوع خریداری بانجی توسط سونی مخالفتی نداشتهاند و به نظر میرسد که این خرید برای هر دو طرف میتواند مفید باشد.
البته، در نظر داشته باشید که خرید مایکروسافت و تیک-تو با زیرکی هر چه تمام در بهترین زمان ممکن و با توجه به میزان سرمایهی شرکتها صورت گرفت؛ چرا که اکتیویژن بلیزارد به دلیل رسواییها و فشارهای اخیر زمینه را برای فروش خود آماده کرد و مایکروسافت از این فرصت بهترین بهره را برد و تیک تو نیز پیش از شروع اقدامات رقیبان خود استراتژی جدیدش را برای ورود به بازار موبایل کلید زد.
پر بحثترینها
- اینترگلکتیک، کانکورد، ناتی داگ؛ در اتاق فکر سونی چه میگذرد؟
- گزارش: طراحی سختافزار پلی استیشن ۶ برخلاف نسل بعدی ایکس باکس، به پایان رسید
- حساب توییتر پلی استیشن باعث ترند شدن دوباره Bloodborne Remake شده است
- یوشیدا: Horizon Forbidden West در حد انتظارم نفروخت
- یوشیدا: اگر خواهان بازی های انحصاری جدید PS5 هستید، بهتر است از ریمسترها حمایت کنید
- شایعه: اطلاعات فاش شده از GTA 6 توسط کاربری که ادعا میکند چندین ساعت از گیمپلی را دیده است
- رسمی: سونی بازی سرویس محور God of War از بلوپوینت و پروژه جدید Bend Studios را لغو کرد
- تحلیلگر: ناشران امیدوارند تا GTA 6 با قیمت ۱۰۰ دلار عرضه شود
- ۲۰ بازی خاطرهانگیز دیگر برای گیمرهای ایرانی
- گیمپلی جدید بازی Black State گرافیک خیرهکننده آن را به تصویر میکشد
نظرات
خب خودشون گفتن قیمت خرید بانجی ۲.۴ میلیارد بود که معقوله
ارزش بانجی ۱.۸ تا ۲.۵ بود
درست مقاله رو نخوندی – کامل توضیح داده که گفته ارزش بانجی چیزی در حدود ۹۰۰ تا میلیون دلار بوده – در واقع سونی این استودیو رو حداقل ۳ برابر ارزش واقعیش خریده
“”کامل توضیح داده که گفته ارزش بانجی چیزی در حدود ۹۰۰ تا میلیون دلار بوده “”
🔫🔫🔫😐😐😐😐😐
.
یه ip با محبوبیت و پلیر های دستینی قیمت میلیاردی داره ؛ همونطور که مایکرو توی ۲۰۲۰ میخواست با ۲ میلیارد بانجی رو بخره
.
بهتره یه نگاه به playdemic بکنید که با یه بازی خیلی ساده به اسم golf clash قیمتش بیشتر از ۱ میلیارده
من فکر میکنم اگر سونی صرفا از روی عجله و شتاب و صرفا در جواب به مایکروسافت حاضر شده این مبلغ رو بده خب می رفت با یه کم کمتر و بیشتر یه خریدی انجام میداد با چندین آی پی که سروصدای زیادی هم می کرد و انقدر هم حرف و حدیث براش در نمیومد و کلی هم هایپ ایجاد میشد. به نظرم خریدشون با یک برنامه طولانی مدت انجام شده و میدونستن که دارن چیکار می کنن. چون خریدی نبوده که طرفداراش انتظارش رو داشته باشن و خود طرفدارانش هم غافلگیر شدن تا حدودی. خیلی خریدی غیر قابل پیش بینی بود. ولی در کل شاید اگر خریدهای این دو سال اخیر مایکروسافت نبود، هرگز سونی هم این خرید رو با این مبلغ انجام نمی داد.
سلام
سونی دیگه این آخرتی عمری که به فوت نزدیکه حالش خوب نیست
داره به هر دری میزنه خودش رو نجات بده ولی به قول فیل اسپنسر این اجتناب ناپذیر است
این یارو انقد نمی فهمه که خرید یه استدیو به اون بزرگی و با این همه هزینه چند ماه برنامه ریزی و کاغذ بازی داره اونوقت میگه این خرید جوابی بوده به مایکروسافت که از روی ناامیدی چیزی خریده . بعد اسم خودشم گذاشته تحیلیل گر
شما هم هنوز نمیفهمید که مدت زمان مذاکره مهم نیس مهم اینه که توی چه شرایطی و چه موقعی قرارداد نهایی میشه.
اگه مایکروسافت اکتیویژن رو نمیخرید احتمالا این قرارداد هیچوقت نهایی نمیشد یا اگر هم میشد خیلی دیرتر و با مبلغ کمتر و شروط کمتر نهایی میشد. یخورده فکر کنین اینارو متوجه میشین ، اینقدر از روی احساسات و فشار و فنبوی بازی نظر ندید
در واقع میگه جوابی بوده به خرید بتسدا و مذاکرات چند ماه بعد از خرید بتسدا توسط مایکروسافت شروع شده که کاملا درسته
خودش میدونه ربطی به اعلام خرید اکتیویژن نداره، فقط اعلام رسمی خریدش رو جلو انداختن
این خرید هیچ ربطی به اقدامات اخیر مایکروسافت نداره مایکروسافت با خرید بتسدا و اکتی هدفش بزرگتر کردن لاین اپ بازیهای انحصاریش بوده ولی هدف خرید بانجی اصلا زمین تا آسمون با هدف مایکروسافت فرق میکنه سونی برای انحصاری ساختن بانجیو نخریده بازیهای آینده بانجی هم مولتی پلتفرمه سونی ده تا بازی سرویس محور تا ۲۰۲۶ میخواد عرضه کنه و وظیفه رهبری و مدیریت این ده بازی سرویس محور به عهده بانجیه در واقع سونی به صورت یه قرارداد زماندار ۱/۲ میلیارد دلار بیشتر از ارزش بانجی به کارمندان بانجی میده که این ده بازی سرویس محورش به موفقیت برسن که در آنصورت ده ها و صدها برابر این پولو در میاره
یعنی سونی بره بانجی که سرویس محور میسازه رو بخره برای مقابله با بتسدا که سینگل پلیر میسازه چقدر منطقی.اصلا هم علت این خرید های اخیر بخاطر این نیست که سونی تو بخش سینگل پلیر خودش کلی آی پی داره ولی تو بخش سرویس محور کمبود داره.
بله شش ماه برا خرید بانجی و احتمالا خرید مایکروسافتم بیش از این زمان بوده و سونی هم قطعا یچیزایی میدونسته
اما بازم قضاوت نمیشه کرد نه برا ایکسباکس فن خرید اکتیویژن جالب بود نه برا سونی فنا این ولی شرکتا احتمالا اهداف دیگه این دارن
منم معتقدم بیشتر از ارزشش پول داده ولی بانجی یجورایی بخش پشتیبانی بازی های سرویس محور سونی رو بر عهده گرفته
وقتی یه شرکت بشدت تحت فشار افت ارزش سهام و فشار روانی طرفداراش قرار بگیره مجبوره واسه نهایی کردن یه قرارداد هم چندین برابر پول بده هم هر شرطی رو قبول کنه
منطق حرفش اصلا غلط نیست.
ولی اولا فکر کنم حساب کتابایی که کرده با فرض قیمت اولیه اعلام شده ۳.۶ بوده (هر چند با ۲.۴ هم حساب کنیم بازم پول زیادی دادن).
و دوما نتیجه گیریش یکم عجولانست. بعید می دونم سونی صرفا به خاطر اینکه “عقب” نمونه بیاد خرید اینطوری کنه.
بنظرت سونی که اینسامینیاک رو با ۲۲۰ میلیون خرید امکان داشت واسه یه استودیویی که نه آیپی های بزرگی داره و نه نامهای بزرگی توش فعالیت میکنن میاد ۳.۶ میلیارد دلار بده؟
خییییلی تابلوعه که این خرید تحت تاثیر خرید اکتیویژن بصورت خیلی عجولانه و عجیب و غریب نهایی شده حالا اینکه ۱۰ سالم داشتن مذاکره میکردن اصلا مهم نیس .
جالبه ۳.۶ میلیارد دلار داده بعد گفته مستقل بمونین بازیاتون مولتی بمونه مثل قبل هم به کاره خودتون ادامه بدین
پیشنهاد می کنم مقاله آقای کریمی رو در مورد دلایل خرید سونی بخونین.
همچین خریدی صرفا یه وجه نداره. دلایل مختلفی توش نقش دارن.
میتوتید پاسخ ها و دیدگاه های منطقی خودتون رو بیان کنید و یا میتونید بیاید و چون از این پست احتمالا خوشتون نیومده چون یک تحلیلگر بازار اقتصاد و تجارت چیزهایی رو بیان کرده که خوشتون نمیاد ؛ پس هر کدوم تون نقش یک دانشمند همه چیزدان! رو بازی کنید و شروع به کوبیدن طرف کنید….صحبتهاش بنظر منطفی میاد بخصوص که خیلی منابع دیگه هم به این موضوع اشاره کردند.
دقیقا همه چیز رو با عدد و رقم و مثال دقیق بیان کرده و هم شغلش تحلیلگر همچین معامله هاییه.
بعد یه عده که قبول کردن واقعیت براشون سخته یه جوری بهونه میارن و توجیه میکنن که انگار تو صندوق بین المللی پول دارن فعالیت حرفه ای انجام میدن
واقعا به نظر من به سونی انداختن :/ خصوصا با توجه به اینکه کارشون ریسک بزرگی بود نسبت به بودجه و کش آن هندشون . ولی خب قطعا بی برنامه و همینجوری الکی نخریدن و دلیل داشته خریدشون.
دلیلیش اینه که یه کاری کرده باشن و ارزش سهامشون بیشتر افت نکنه دیگه. وگرنه چندبرابر ارزشش پول بدی بخری بعد بگی همون کاره قبلیو بکن و مستقلم بمون یعنی چی؟
به به فرمایشات اقای مایکل پچر بزرگترین تحلیل گر تاریخ نسل بشریت 😂 هم گیمفا پوشش داد حالا هی بیاین بگین گیمفا فقط به نفع سونی خبر کار میکنه 🤠 در مورد فرمایشات اقای پچر باید گفت وقتی شرکتی چیزی رو لازم داره و فک میکنه با پتانسیل فوق العاده اون میتونه موفق بشه در برنامه هاش باید هم در خرید عجله کنه و عقب نمونه خصوصا در زمان کنونی ، بنابراین اگر گرون هم خریده باشن رفتن یکی از بهترین ها رو خریدن و تعلل و خساست بازی در نیاوردن خیلی هم نکته مثبتی هست این ، حالا تاثیرات بانجی بعد ها خودشو نمایان میکنه اونا تو صنعت ویدیو گیم بسیار مهارت و تجربه بالایی دارن ، پچر جان شما زیاد تحلیل نکن اگه به تحلیل های گوهر بار شما در چندین سال گذشته بود الان ویدیو گیم باتلاق بود
بله تحلیلگر شمایی آقای پچر داره اداتو درمیاره😂😂😂
قبل از اینکه دوستان شروع به دکل نوردی و حق گویی بکنن یادمون نره همین جناب مایکل پچر چه نظرات فوق درخشانی درباره PC گیمر ها و مایکروسافت و همینطور فروش کنسول ها داده بود !
این هم بگم خود مایکروسافت میخواسته بانجی رو قبلا ۲ میلیارد بخره و سونی هم همونقدر پول داده در واقع قیمت اصلی که بابت بانجی خرج شده ۲.۴ میلیارد دلاره اون ۱.۲ میلیارد تشویقی برای خود کارمند هاست و در طول ماه بهشون داده میشه
حالا بماند که ایشون میگه این خرید در جواب به خرید اکتیویژن هست درحالیکه خود سونی تایید کرده از ۵ ۶ ماه قبل در دست جریان و نهایی شدن بوده !
پس قبل از ارسال نظرات فوق درخشان و بالا رفتن از دکل خبر فکر کنید :))
همه این اقارو میشناسن که برای پول چه نظراتی که نداده
اما این حرفت رو به دیگران نزن اینو به سونی فن ها بگو که حرفهای این بیچاره رو گرفتن دستشون و به دیگران میزنن
اونا هم اشتباه میکنن در ضمن چه ربطی به سونی فن ها داره مگه الان سونی فن ها دارن از دکل حرف های این آقا بالا میرن که باید به سونی فن ها بگم یه سری مایکرو فن دارن اینکار رو میکنن من خودم همیشه گفتم کوچک ترین اهمیتی برام نداره نظرات این بشر حالا میخواد درباره هر شرکت یا موضوعی باشه
والا اون زمان که خبر E3 و تحلیل این آقا هم اومد همین افرادی که الان دارن ترول میکنن اومدن ترول کردن دوباره
مشکل اینه هر وقت این حرف میزنه
به نفع سونی فن ها باشه میگیرن دست و از حرفهاش استفاده میکنن
ولی وقتی به نفع دیگران باشه مثل شما کامنت میدن میگن این نظراتش فلانه
به شخصه که پتکر برام منفور ترین تحلیل گر ممکنه
هیچ وقت هم هیچ کدوم از نظراتش برام مهم نیوده و نیست
الآ هم میگم یک طرفه به قاضی نرو یه سوزن به دیگران بزن یه جوال دوز به خودت
بله انتظار داشتی سونی بیاد بگه آره ما مجبووور شدیم از روی ترس و وحشت این خریدو انجام بدیم تا عقب نیوفتیم.
آقای دکل نورد خب مشخصه واسه اینکه تابلو نشه کارشون عجولانه بوده و چندبرابر پول دادن بیاد همچین چیزیو بگه.
بعدشم اون ۱.۲ میلیارد شیتیلی که به کارکنا دادن رو از رقم قراداد کم کردی، میشه بفرمایی مایکروسافت چقدر از این شیتیلا به بتسدا و اکتیویژن داده؟
اینکه معلوم شده اینقدر پول اضافی فقط برای پاداش دادن خودش بزرگترین رسواییه این قرارداده بعد شما یه همچین کاره خجالت آوریو کردین دکل و ازش بالا میرین؟
یعنی حدود ۵ برابر قیمت اینسامینیاک فقط باج سیبیل بهشون داده بعد بعضیا اینو توجیه میکنن
منطق فنبوی ها خیلی جالبه😂😂
کودک دو ساله
سونی این خریداری رو انجام داد تا ضعف هاش تو ژانر سرویس محور رو برطرف بکنه و از اونجایی که قیمت یه استودیو و شرکت بر اساس IP هایی که پر درآمد باشن حساب میشه و دستینی هم بازی پر درآمدی بوده نزدیک به ۲ میلیارد برای سونی هزینه داشت اون ۱.۲ میلیارد دلار هم برای این هستش که به اعضای استودیو تشویقی بده و ثابت بکنه مثل بقیه ناشر ها نیست و هیچ ربطی به قیمت بانجی نداره !!!
حالا امثال فنبوی هایی مثل تو هی بگن سونی بانجی رو گرون خریداری کرده هیچ فرقی برام نداره
هیچ شرکت و استودیویی رو نمیتونی پیدا بکنی که با قیمت واقعی خودش به فروش برسه !!!!
هر چند تو بطقی تر از این حرفایی که این چیزا رو بفهمی ولی من کلی گفتم بقیه بدونن حداقل 🙃🙃
خب ۱.۲ میلیارد پاداش بنظرت زیاد نیست ؟؟؟؟
البته قیمت خوده استودیو ۲.۴ میلیارد بوده ولی ۱.۲ میلیارد شیرینی پخش کرده بین اعضای استودیو ..خودم به شخصه دوس نداشتم بانجی رو ولی خب وقتی خریده دیگه نمیشه چیزی گفت که.. امیدوارم خرید بعدیشون یه استودیو دوس داشتنی باشه
خب همون ۱.۲ میلیارد که پاداش پخش کرده بنظرت خیلی زیاد نیست؟؟
پاداش نبوده باید گفت رشوه بوده
سونی ۱.۲ میلیارد شیرینی داد که اعضا استودیو نرن و سونی ثابت کنه که قرار نیس مثل بقیه ناشر ها که به استودیوهاشون زور میگن اینم زور بگه
قراره دست بانجی باز باشه و محتوا خاص خودشو تولید کنه ولی پولش میره تو جیب سونی
میگن شیرینی ولی در اصل همون رشوه غیر مستقیم هست