از سرویس اسپارتاکوس سونی چه می‌دانیم؛ رقیبی جدی برای گیم پس یا تقلیدی ناقص؟
از سرویس اسپارتاکوس سونی چه می‌دانیم؛ رقیبی جدی برای گیم پس یا تقلیدی ناقص؟
از سرویس اسپارتاکوس سونی چه می‌دانیم؛ رقیبی جدی برای گیم پس یا تقلیدی ناقص؟
از سرویس اسپارتاکوس سونی چه می‌دانیم؛ رقیبی جدی برای گیم پس یا تقلیدی ناقص؟

از سرویس اسپارتاکوس سونی چه می‌دانیم؛ رقیبی جدی برای گیم پس یا تقلیدی ناقص؟

آریا مقدم
۱۶:۳۰ ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
از سرویس اسپارتاکوس سونی چه می‌دانیم؛ رقیبی جدی برای گیم پس یا تقلیدی ناقص؟

گزارش‌های اخیر به سرویس جدید سونی با اسم رمز اسپارتاکوس اشاره دارند که برای رقابت با گیم پس طراحی شده است. در این مقاله به شایعه‌ها و احتمالات خواهیم پرداخت.

سال ۲۰۱۷ بود که شرکت مایکروسافت سرویسی قدرتمند به نام ایکس باکس گیم پَس را راه‌اندازی کرد و شعار «بازی برای همه» را بار دیگر به مرحله‌ی عمل درآورد. عملکرد این سرویس به‌قدری خوب بوده که در طی سه یا چهار سال گذشته، گیم پس همواره به عنوان یکی از نقاط قوت مایکروسافت ذکر شده و بسیاری از گیمرها را به سوی خرید کنسول‌های نسل هشتم و نهم مایکروسافت سوق داده است. سرویس گیم پس در حال حاضر بیش از ۲۵ میلیون نفر مشترک دارد که این رقم در حال افزایش است.

اما چه چیزی باعث شد که گیم پس تا این حد محبوب شود؟ اولین جوابی که برای این موضوع به ذهن می‌رسد، قیمت فوق‌العاده مناسب این سرویس است. برای استفاده از حالت عادی این سرویس، کافی است که فقط ۹.۹۹ دلار در ماه پرداخت کنید. حالت Ultimate این سرویس ۱۴.۹۹ دلار در ماه قیمت دارد که حدود یک چهارم قیمت یک بازی کامل به شمار می‌رود. این در حالی است که برای ماه اول اشتراک، تنها باید ۱ دلار بپردازید. یک دلار برای امتحان کردن بازی‌های روز جهان پیشنهاد منصفانه‌ای به نظر می‌رسد، این‌طور نیست؟

اما مقرون‌به‌صرفه بودن نمی‌تواند تنها دلیل محبوبیت یک سرویس باشد. بنابراین، محبوبیت گیم پس دلایل دیگری نیز دارد. از جمله این دلایل می‌توان به کلکسیون بزرگ بازی‌های این سرویس اشاره کرد. همان‌طور که اطلاع دارید، بسیاری از بازی‌های جدید، در همان روز عرضه در اختیار مشترکین این سرویس قرار می‌گیرند و این یعنی تعداد زیادی از گیمرها می‌توانند این بازی‌ها را فقط با پرداخت هزینه‌ی اشتراک تجربه کنند.

مایکروسافت با عرضه‌ی ایکس باکس سری اس و لانچ کردن این سرویس، بازی کردن را برای بسیاری از افراد در سرتاسر جهان که توانایی خرید کنسول یا بازی‌های آن را نداشتند، میسر کرده است. این موضوع در سال‌های اخیر به محبوبیت کمپانی مایکروسافت افزوده و گیمرهایی که به دلیل زندگی در کشورهای فقیرتر، توانایی انجام بازی‌های روز را نداشتند، حالا به لطف مایکروسافت می‌توانند این بازی‌ها را همزمان با عرضه‌ی جهانی تجربه کنند.

طبیعتاً وقتی مایکروسافت یا سونی دست به یک اقدام نوآورانه می‌زنند، همه از شرکت رقیب انتظار یک پاسخ درخور دارند. در سال‌های اخیر نیز با رشد روزافزون محبوبیت گیم پس، همه از سونی انتظار معرفی یک سرویس مشابه یا جایگزین داشتند. به نظر می‌رسد که این اتفاق به زودی رخ دهد. طبق گزارش‌های منتشر شده، از سرویس جدید سونی که با اسم رمز اسپارتاکوس شناخته می‌شود، در بهار امسال رونمایی خواهد شد. هنوز اطلاعات چندانی از این سرویس در دسترس نیست، اما در این مقاله قصد داریم حدس‌ها و پیش‌بینی‌های پیرامون این سرویس را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

اسپارتاکوس یا شکل جدیدی از پلی استیشن پلاس؟

اولین سوالی که در قبال اسپارتاکوس مطرح می‌شود، این است که فرق آن با PS Plus چیست؟ همان‌طور که می‌دانید، PS Plus سال‌هاست که به عنوان اصلی‌ترین سرویس سونی شناخته می‌شود. کاربران با خرید اشتراک این سرویس، می‌توانند از امتیازات مختلفی همچون دانلود رایگان بازی‌های منتخب هر ماه، تخفیف‌های ویژه و قابلیت بازی آنلاین استفاده کنند. از طرف دیگر، سونی سرویس دیگری به نام PS Now نیز دارد که کمی با PS Plus فرق می‌کند. شما با خرید اشتراک PS Now می‌توانید به کلکسیونی از بازی‌های قدیمی پلی استیشن دسترسی داشته باشید و آن‌ها را استریم کنید. البته سونی برخی از این بازی‌ها را برای دانلود هم قرار داده که در صورت دانلود، می‌توانید به شکل آفلاین نیز به تجربه‌ی آن‌ها بپردازید.

اما حالا برگردیم به سوال اصلی؛ آیا اسپارتاکوس قرار است چیزی متفاوت‌تر از PS Plus یا PS Now باشد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم: بله. به نظر می‌رسد که اسپارتاکوس دو سرویس قدیمی را با هم ادغام کرده و تجربه‌ای بهتر به مخاطبان خود ارائه می‌دهد. با توجه به اطلاعاتی که در دسترس است، سرویس اسپارتاکوس سه سطح خواهد داشت:

  1. سطح دسترسی اول شباهت‌های بسیاری به سرویس PS Plus خواهد داشت. مشترکین با پرداخت مبلغی که هنوز مقدار دقیق آن مشخص نیست، می‌توانند مشترک سرویس شده و از امتیازات آن بهره‌مند شوند. احتمالاً این امتیازات، با امتیازاتی که هم‌اکنون سرویس PS Plus در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد یکسان خواهند بود و کاربران خواهند توانست به تخفیفات ویژه و قابلیت بازی آنلاین دسترسی داشته باشند.
  2. سطح دسترسی دوم، علاوه بر امتیازاتی که برشمردیم، به کاربران اجازه می‌دهد تا به آرشیوی کامل از بازی‌های PS4 و PS5 دسترسی داشته باشند. در واقع می‌توان گفت که سونی در این سطح دسترسی، دو سرویس PS Plus و PS Now را با هم ترکیب کرده و به کاربران اجازه می‌دهد تا در آنِ واحد به هر دو سرویس دسترسی داشته باشند.
  3. در سطح دسترسی سوم، کاربران علاوه بر تمام امتیازات نام برده در موارد قبلی، به آرشیوی بزرگ از بازی‌های کلاسیک PS ،PS2 ،PS3 و حتی کنسول دستی PSP دسترسی خواهند داشت. در این سطح دسترسی، کاربران قادر خواهند بود تا دموهایی طولانی از بازی‌های معروف دنیا را قبل از عرضه‌ی رسمی آن‌ها تجربه کنند.

روی کاغذ به نظر می‌رسد که سونی قصد دارد وقت و سرمایه‌ی زیادی روی سرویس جدید صرف کند و به شکلی قوی وارد عرصه‌ی رقابت با گیم پس شود. اما آیا اسپارتاکوس، آن‌قدری مطرح خواهد شد که گیمرها را از خرید ایکس باکس منصرف کرده و به سمت خرید پلی استیشن سوق دهد؟ در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

بازار رقابت

با توضیحاتی که تا به اینجای کار در مورد اسپارتاکوس ارائه شده، به نظر می‌رسد که این سرویس و سرویس گیم پس، از بسیاری جهات شبیه به هم باشند. در واقع هدف هر دو آسان‌تر کردن دسترسی کاربران به بازی‌های قدیمی و جدید و همچنین پایین آوردن هزینه‌های بازی کردن است. پس چه عاملی تعیین‌کننده خواهد بود؟

اولین عاملی که سونی باید فکری برای آن بکند، قرار گرفتن بسیاری از بازی‌های AAA روی سرویس گیم‌ پس، به محض عرضه‌ی آن‌ها است. در یکی دو سال اخیر، بسیاری از بازی‌های بزرگ جهان در همان روز عرضه، روی سرویس گیم پس قرار گرفته‌اند و مشترکین این سرویس به شکلی رایگان توانسته‌اند این آثار را دانلود کرده و از آن‌ها لذت ببرند. در حال حاضر هم اگر به این سرویس سری بزنید، نام بازی‌های بزرگی مانند Halo ،Gears 5 ،Hellblade و NieR: Automata را در لیست بازی‌های این سرویس خواهید دید. این یعنی شما با خرید یک کنسول و پرداخت یک دلار برای اولین ماه گیم پس، می‌توانید به تعدادی از بهترین بازی‌های منتشر شده در سال‌های اخیر دسترسی داشته باشید. یک دلار هزینه‌ای است که برخی از بازی‌ها برای یک Skin یا اسلحه‌ی جدید در نظر می‌گیرند، حال شما با این هزینه می‌توانید به بازی‌های روز دسترسی داشته باشید!

بنابراین، این موضوع یکی از اصلی‌ترین زمینه‌هایی است که سونی باید در آن به رقابت با مایکروسافت بپردازد. قطعاً قرار دادن بازی‌های بزرگ روی سرویس گیم پس در روز عرضه، هزینه‌های هنگفتی برای مایکروسافت دارد، اما این امر در بلندمدت به نفع آن‌ها تمام شده و نه تنها این هزینه‌های هنگفت را جبران می‌کند، بلکه به سوددهی نیز می‌رسد. باید دید آیا سونی نیز حاضر است چنین بودجه‌ای برای سرویس خود در نظر بگیرد یا خیر.

البته خبرها حاکی از آن هستند که سونی قصد ندارد بازی‌های انحصاری‌ خود را در روز عرضه به شکل رایگان روی سرویس اسپارتاکوس قرار دهد، اما باید دید این قضیه در مورد بازی‌های چند پلتفرمی به چه شکل خواهد بود. آیا فشار رقابت باعث خواهد شد سونی تصمیمات دیگری اتخاذ کند یا خیر؟ این‌ها همه سوالاتی هستند که برای پاسخ به آن‌ها حداقل باید تا بهار صبر کنیم.

عامل تعیین‌کننده‌ی بعدی، طبیعتاً قیمت این سرویس خواهد بود. همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردم، هزینه‌ی یک ماه اشتراک عادی گیم پس حدود ۱۰ دلار و هزینه‌ی یک ماه اشتراک Game Pass Ultimate حدود ۱۵ دلار است. این در حالی است که قیمت یک بازی کامل در نسل نهم، ۶۰ یا ۷۰ دلار خواهد بود و این یعنی شما با هزینه‌ای به مراتب پایین‌تر، به تعداد بیشتری از بازی‌ها دسترسی خواهید داشت. حال این سوال پیش می‌آید که آیا سونی نیز می‌تواند چنین قیمت‌های مناسبی برای سرویسش در نظر بگیرد؟ اگر این قیمت بالاتر باشد، آیا محتوای کافی برای توجیه اختلاف قیمت خواهد داشت؟ این‌ها سوالاتی هستند که در مورد اسپارتاکوس مطرح هستند و همه منتظرند تا جواب مناسب را به زودی دریافت کنند.

مورد آخری که در موفقیت سرویس اسپارتاکوس قطعاً تعیین‌کننده خواهد بود، نحوه‌ی اجرا یا دانلود بازی‌های قدیمی و همچنین Backwards Compatibility است. همان‌طور که می‌دانید، گیم پس به شما اجازه می‌دهد تا بسیاری از بازی‌های قدیمی را به راحتی دانلود کرده و به شکل آفلاین روی سیستم خود بازی کنید. این در حالی است که سرویس PS Now هم‌اکنون برای اجرای بازی‌های پلی استیشن ۳ به اینترنت پرسرعت احتیاج دارد و پشتیبانی خوبی را از آثار قدیمی ارائه نمی‌دهد. باید دید که آیا سرویس اسپارتاکوس رویکرد بهتری را پیش می‌گیرد یا خیر.

نتیجه‌گیری

اطلاعاتی که هم‌اکنون از سرویس اسپارتاکوس در دسترس قرار دارد، کمی محدود است. بنابراین شاید برای قضاوت این سرویس کمی زود باشد. می‌دانیم که گیم پس مایکروسافت، توانسته تا حد زیادی تجربه‌ی گیمرها را بهبود ببخشد و هزینه‌های بازی کردن را به شکل چشمگیری کاهش دهد. آیا اسپارتاکوس هم خواهد توانست در همین حد موفق ظاهر شود؟ آیا مغزهای متفکر سونی ایده‌هایی به مراتب بهتر دارند و اسپارتاکوس قرار است در سطح گیم پس ظاهر شود؟ یا این‌ که صرفاً تقلیدی ناقص از این سرویس خواهد بود و برگ برنده در دست مایکروسافت باقی خواهد ماند؟ همه‌ی این‌ها سوالاتی هستند که باید حداقل تا بهار امسال برای پاسخ به آن‌ها صبر کنیم. اما سونی معمولاً طرفداران خود را ناامید نکرده و امیدواریم این موضوع در مورد سرویس جدید اسپارتاکوس نیز صدق کند.


اما نظر شما کاربران محترم گیمفا چیست؟ شانس موفقیت این سرویس را در چه حد می‌دانید؟ در بخش نظرات، منتظر شما عزیزان هستیم.

Moein MM2DARKSIRENRevenantalinerdGod of the gameRezaOmenXboss Series 5PayaCastعلیA,,shامینdamhazerNobodyJin sakaiM.MT❤GOD OF WAR❤Bounty HunterSquatlatexEllie terminatorReversepointmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

از سرویس اسپارتاکوس سونی چه می‌دانیم؛ رقیبی جدی برای گیم پس یا تقلیدی ناقص؟
از سرویس اسپارتاکوس سونی چه می‌دانیم؛ رقیبی جدی برای گیم پس یا تقلیدی ناقص؟
از سرویس اسپارتاکوس سونی چه می‌دانیم؛ رقیبی جدی برای گیم پس یا تقلیدی ناقص؟
از سرویس اسپارتاکوس سونی چه می‌دانیم؛ رقیبی جدی برای گیم پس یا تقلیدی ناقص؟
از سرویس اسپارتاکوس سونی چه می‌دانیم؛ رقیبی جدی برای گیم پس یا تقلیدی ناقص؟

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

از سرویس اسپارتاکوس سونی چه می‌دانیم؛ رقیبی جدی برای گیم پس یا تقلیدی ناقص؟
از سرویس اسپارتاکوس سونی چه می‌دانیم؛ رقیبی جدی برای گیم پس یا تقلیدی ناقص؟