آنالیز: چرا پلی استیشن شرکت Bungie را خریداری کرد
روز گذشته پلی استیشن شرکت بانجی (Bungie) را خریداری کرد. در این مقالهی تحلیلی قصد داریم این خرید را به طور کامل و همهجانبه مورد بررسی قرار دهیم.
در بازهی هیجانانگیزی از صنعت بازیهای ویدیویی قرار داریم. کمپانیهای عظیم به تصاحبهای خود سرعت دادهاند و استودیوها و ناشرهای کوچکتر به دنبال پیدا کردن خانهای برای خود هستند. شک نداشته باشید که در ادامهی سال ۲۰۲۲ شاهد خریدهای بیشتری از سوی شرکتهای عظیم خواهیم بود، اما در حال حاضر بررسی جوانب مختلف خرید بانجی توسط سونی بر هر چیزی ارجحیت دارد.
بانجی و قیمت ۳.۶ میلیارد دلاری
مخاطبین همیشه به خریدهای عظیم در صنایع مختلف واکنشهای گوناگونی نشان میدهند. در سطح اینترنت میتوانید واکنشهای متفاوتی را پیدا کنید، عدهای باور دارند هزینهی ۳.۶ میلیاردی بیش از حد بوده و بانجی ارزشش را ندارد، برخی نیز قیمت را منطقی میپندارند. حقیقت آن است که بانجی بیش از ارزش حقیقیاش به فروش رفته، اما این موضوع بیدلیل نیست. شرایط کنونی این صنعت به شدت تهاجمی است. یک معامله دو سو ندارد، بلکه خریداران مختلفی پای معاملات هستند و هر کدام بر مبنای شدت نیاز خود به یک مجموعه، قیمت تعیین میکنند. با توجه به صحبتهای برخی از افراد مطلع، چندین شرکت دیگر نیز خواهان بانجی بودهاند و مشخصاََ زمانی که تعداد مشتری بالا برود، خریدار به راحتی قیمت تعیین میکند.
بنابراین، اولین مسئله این است که کسب و کار بازیهای ویدیویی وارد فاز تهاجمی شده و شرکتها گرسنه هستند. تیمهای «ادغام و خرید» دائماََ با استودیوها و ناشرهای مختلف در تماسند تا قراردادی را منعقد کنند، اگرچه مطمئناََ هر کدام مبنی بر نیاز خود قیمت تعیین میکنند. ناشری مانند سونی که در زمینهی عناوین سرویس محور و شوتر کمبودهای جدی دارد، قطعاََ حاضر به پرداخت قیمت پریمیوم خواهد بود.
از طرفی، تعداد آیپی، تکنولوژی و افراد بااستعداد در یک کمپانی، تعیینکنندهی اصلی ارزش آن نیستند. در حقیقت عوامل زیادی در ارزشگذاری یک شرکت اثر دارند، اما مهمترین آنها کاربران فعال (Active Users) هستند، همان مشتریان بالقوهای که روزانه ساعتها وقت صرف بازی میکنند. بعضاََ افرادی که برای چندین سال عنوانی را تجربه میکنند و در تمام این مدت با خرید بتل پس، آیتمهای ظاهری و خریدهای درونبرنامهای به صورت پیوسته تزریق درآمد را به دنبال میآورند. بله، در حال حاضر Destiny تنها آیپی (IP) محوری بانجی است، اما مطرح بودنش پس از ۵ سال باعث میشود که سود قابل توجهی روانهی ناشر شود.
در این میان، پر واضح است که ۳ بازی محبوب Candy Crush ،Call of Duty و World of Warcraft دلایل اصلی قیمت نجومی اکتیویژن بلیزارد هستند. هر سه بازی با کاربران فعال خود درآمدزایی میکنند.
انتخابی هوشمندانه
چند سالی میشود که سونی قصد دارد به عرصهی بازیهای سرویسمحور وارد شود، اما زیرساخت مناسب و قدرتمندی در میان استودیوهای پلی استیشن برای چنین آثاری وجود نداشت، مگر آن که ریسک عجیب و غریب سفارش یک بازی سرویسمحور را به استودیویی ماهر در عناوین تکنفره میپذیرفت. حتی اگر چنین رویکردی را پیش میگرفت، برای موفقیت آن عنوان سرویسمحور میبایست شاهد پشتیبانی تمام وقت استودیوی یاد شده باشیم و دیگر خبری از بازی داستانی نبود. از طرفی، تشکیل استودیویی با مهارت و منابع قابل توجه، زمان میبرد و شرکتهای دیگر منفعل نخواهند بود و با منابع عظیمی که در اختیار دارند همواره یک قدم جلوتر حرکت میکنند. بانجی کلید اصلی سونی برای ورود به دنیای بازیهای سرویسمحور محسوب میشود و موفقیت این دسته از محتویات با تعداد پلیرهای آن رقم میخورد. دو عامل پشتیبانی خوب و جذب پلیر، کافی هستند تا بانجی را به یک خرید منطقی تبدیل کنند.
در کنار تمامی اطلاعات مبرهن، بخش قابل توجهی از ارزش بانجی در هالهای از ابهام قرار دارد. بانجی از آن دسته شرکتهایی به شمار میرود که میتواند «بازی آنلاین بزرگ بعدی» (Next Big Thing) در صنعت گیم را در دست ساخت داشته باشد، یک IP که به مانند Overwatch سرنوشتساز ظاهر شود. همانطور که Fortnite چنین حکمی را برای اپیک گیمز (Epic Games) داشت. طبق شایعههای منتشر شده، بانجی مدتی میشود که روی یک بازی آنلاین عظیم و عنوانی داستانی (یا یک بازی چندنفره با المانهای داستانی) کار میکند. گزارشها حاکی از آن هستند که این پروژه بسیار گسترده بوده و در ژانر شوتر قهرمانی (شبیه Overwatch) قرار میگیرد. شک نداشته باشید که پلی استیشن به دقت پتانسیلهای بانجی و آیندهی این شرکت را زیرنظر داشته است. پلی استیشن مجموعهای متخصص در زمینهی پیدا کردن پتانسیلها و شکوفا کردن ایدهها محسوب میشود.
یک خرید استراتژیک
شاید اعلام خبر تصاحب بانجی توسط سونی در واکنش به اکتیویژن بلیزارد زودهنگام رخ داده باشد، اما بدون هیچ شکی این خرید استراتژیک بوده، از مدتها پیش در دست انجام قرار داشته است و ارتباط مستقیمی به رقابت با مایکروسافت ندارد. در چند گزارش مالی قبلی، سونی همواره به این نکته تاکید داشته که قصد ورود قوی به عرصهی عناوین سرویس محور را دارد. بانجی و مستقل نگه داشتن آن، این مزیت بزرگ را به سونی میدهد که استودیوهای دیگر را تحت فشار قرار ندهد. حالا دیگر لازم نیست که استودیوهای دیگر به سمت پروژههای سرویسمحور بروند، این مسئولیت را یک متخصص برعهده میگیرد.
توجه داشته باشید که بانجی یک استودیو نیست، بلکه ناشر به حساب میآید. بنابراین نه تنها با استقلال خود میتواند عناوین سرویسمحور باکیفیتی توسعه دهد، بلکه از دیدگاه نشر نیز بخش عظیمی از دغدغههای سونی را کاهش خواهد داد. در سطح گستردهتر، خرید بانجی هدفی جز افزایش سهم در بازار سرویسمحور را ندارد و به عبارتی هدف افزایش فروش کنسول نبوده است. حالا سود حاصل از فروش خود بازی، محتویات اضافه، آیتمهای ظاهری و خریدهای درونبرنامهای Destiny یا پروژهی بعدی بانجی روی پلی استیشن به طور تمام و کمال به سونی میرسد. روی پلتفرمهای دیگر نیز دو سوم سود به حسابهای سونی سرازیر خواهد شد.
بانجی قدیم را با بانجی جدید مقایسه نکنید
بانجی خالق سری Halo است، اما به دنبال جدا شدن از مایکروسافت، شاهد خلق Destiny بودیم. Halo و Destiny از زوایای مختلفی قابل مقایسه هستند، اما هدف سونی از خرید بانجی به تفاوت این دو فرنچایز بر میگردد. Halo یک عنوان سرویس محور نیست، بلکه شوتر چندنفرهای است که برای مدتی قابل توجه پشتیبانی میشود. Destiny یک بازی سرویسمحور (GaaS) به شمار میرود که مسیری بلندمدت برای آن ترسیم میشود. اصولاََ عناوین سرویسمحور با فیدبک و بازخورد گیمرها شکل میگیرند و به پتانسیل خود دست پیدا میکنند. Fortnite ،Call of Duty Warzone و PUBG بازخوردی بهتر از Destiny از سوی منتقدین نداشتند، حتی در ابتدا پلیرها نیز واکنش ضد و نقیضی به این آثار نشان دادند.
ارزش و بازدهی بانجی زمانی مشخص میشود که اهداف سونی از این خرید را تحقق بخشد. به عبارتی اگر سوددهی میلیونی به ارمغان آید و پلیرهای زیادی درگیر Destiny و بازی بعدی بانجی شوند، این یک خرید هوشمندانه بوده است. مباحثی مانند تعداد استودیوهای زیرمجموعه، تعداد آیپیها و وسعت استودیو مباحثی غیرمرتبط و غیرحرفهای هستند که صرفاََ ارتباطی مستقیم با سوددهی ندارند. استودیوهای کوچکی با تنها یک آیپی وجود دارند که از ناشری مثل کونامی که دهها آیپی پرطرفدار را در چنته دارند، سود بیشتری به خود جذب کردهاند.
بانجی باید بازی چندپلتفرمی بسازد
اگر تعداد پلیر شرط اصلی سوددهی بازیهای سرویسمحور باشد، بنابراین محدود کردن چنین آثاری به یک پلتفرم چیزی جز یک اشتباه بزرگ نخواهد بود؛ مگر آن که هدفی بلندمدت و متفاوت وجود داشته باشد. همانطور که متذکر شدم، بانجی یک مهره برای فروش کنسول بیشتر یا منحصر به فرد کردن پلی استیشن نیست، بلکه بانجی کلیدی برای سودآوری هر چه بیشتر و باز شدن پای سونی به عرصهی عناوین سرویسمحور است. Call of Duty: Warzone نیز از سمت مقابل عنوانی است که باید چندپلتفرمی باشد و تا میتواند از پتانسیل پلتفرمهای مختلف استفاده کند.
اگرچه خرید بانجی از دیدگاه تجاری، گسترش کسب و کار و پا گذاشتن به عرصههای جدید، یک خرید کاملاََ هوشمندانه است، اما مخاطبین همیشگی پلی استیشن شاید آن طور که باید و شاید از چنین خریدی هیجانزده نشوند. به طور کلی، پایهی پلی استیشن بر محور عناوین تکنفره بنا شده است و احتمالاََ خرید استودیویی مانند کوجیما پروداکشنز (Kojima Productions) یا خرید ناشری مانند کپکام (Capcom) باعث خشنودی بیشتر طرفداران هاردکور پلی استیشن میشد. با این وجود، هیچکدام از این دو گزینه پای سونی را به عرصهی آثار سرویسمحور باز نمیکردند، بلکه صرفا لاین آپ عناوین تکنفرهی آنها غنیتر از قبل میشد.
کلام پایانی
بدون هیچ شکی بانجی میتواند بستری مناسب را برای سونی فراهم کند تا در زمینهی شوتر اول شخص، عنوانی باکیفیت را به مخاطبین خود ارائه دهد. مهمتر از آن، با مدیریت صحیح و تامین منابع، میتواند بدون اعمال فشار بر استودیوهای خود، یک بازی سرویسمحور را در دسترس جمع وسیعی از گیمرها قرار بدهد. بانجی سرآغاز تحولی وسیع برای پلی استیشن و سونی محسوب میشود، اگرچه بانجی نیز با منابع مالی سونی آزادی عمل بیشتری پیدا میکند.
پر بحثترینها
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- فیل اسپنسر: تولید کنسولهای ایکس باکس در نسلهای آینده متوقف نخواهد شد
- کار ساخت بازی جدید ناتی داگ از سال ۲۰۲۰ آغاز شده است
- فیل اسپنسر: STALKER 2 یکی از مدعیان بهترین بازی سال است
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
- بازی GTA V با این هدف ساخته شد که از هر نظر بهتر از GTA IV باشد
نظرات
ممنونم واقعا نیاز بود به همچین مقاله ای برای خیلی از ما قابل درک نیست چرا سونی اومده اینهمه پول داده به بانجی که صد در صد تو مقاله بهش پرداخته شده
میتونیم با گوریلا گیمز با بانچی یک شوتر با کیفیت داشته باشیم گرافیک و گیم پلی بهتر
دویشن 🥲
فایرواک 🥲
.
سلاطین تری ارک و بانجی توی این استودیو ها مشغولن
احتمالا گوریلا بعد از فوربیدن وست برگرده سمت شوتر اول شخص تا کمبود سونی در این سبک جبران بشه و حتما هم انحصاریه. ولی بانجی دقیقا همین صحبت اقای کریمیه. نقش انحصاری ساز نخواهد داشت بیشتر نقش ماشین چاپ پول رو قراره بازی کنه. از طرفی شایعاتی هم بود مبنی بر نسخه جدید سوکوم که نشون دهنده اینه که سونی میخاد بخش شوتر رو کلا سیراب کنه حتی سوم شخص رو
قطعا بهترین پاسخ ممکنه رو داده و کاملا قابل درکه . این خرید نشون داد برخلاف نظرات دوستانی که میگفتن سونی کاری نمیکنه یا توجهی به طرفداراش نداره سونی با این انتخاب هوشمندانه هم دست گذاشته روی یه آی پی پولساز و یه شرکتی که تخصصش شوتر هستش چه هیلو و چه دستینی این تیم نشون داده در هر شرایطی میدونه چی بسازه و از نظر توجه به هوادارا سونی تونسته هواداراشو در مقابل ترول های این مدت که کراش رفته سمت مایکروسافت با خرید استودیویی که هیلو رو برای مایکروسافت ساخته دلشونو بدست بیاره پس این نشون میده سونی کاملا بازار و واکنش همه رو رصد میکنه و این واقعا بهترین پاسخ کوتاه مدت سونی میتونست باشه. بانجی حالا پشتیبانی عالی سونی رو داره مسلما دستش حالا برای چند تیمه شدن و کار بر روی آی پی های جدید بازه . مطمئنم اگه سونی میتونه با یه خرید دویست و خوردی میلیون دلاری اینسامنیاک گیمز در حد یه ناشر ازش سودآوری داشته باشه پس میتونه این خرید سه و نیم ملیاردیشو تبدیل به استودیویی کنه که هم با دستینی واسش پول ساز بشه و هم استعدادهای نخبگان اونجارو مثل سایر استودیوهاش طوری پرورش بده که به خلق آی پی های ناب آینده منجر بشه . مسیر پیشرفت استودیوهای سونی رو دقت کنید . چه از قدیمی ها مثل ناتی داگی که بعد از چند نسل به استانداردی میرسه که بازی های هر نسلش میگن مال این نسل نیست و مال یه نسل جلوتره و پرافتخاترین بازی تاریخ تلو دو رو میسازه . گوریلاگیمزی که با شوتر کیلزون شروع میکنه ولی یه آی پی بی نظیر مثل هورایزن رو تحویلمون میده و یه نماد به نمادهای پلی استیشن اضافه میکنه . سانتا مونیکایی که با جسارت تمام گاد رو میکوبه و از اول میسازه و تحسین همگانو جلب میکنه و میشه گفت الان دیگه وقتشه سری به یه آی پی جدید بزنه چه از استودیوهایی که جدید اومدن مثل بلو پویینت که شک ندارم اونم یه استودیوی صاحب سبک و ناتی داگی دیگر با استایل خاص خودش میشه چه هوس مارک چه بانجی که الان اومده ولی تجربه بزرگان رو داره و قواعد بازی رو بلده … حرف زیاده بخوام همه رو بگم یه مقاله میشه فقط مطمئنا سونی پتانسیل عظیمی در بانجی دیده و برای کوتاه مدت بهترین پاسخو داده . به شخصه منتظر پاسخ میان مدت و بزرگ سونی هستم . آیا سونی یه ناشر بزرگ رو میخره که جواب مایکروسافت رو کامل داده باشه یا اینکه با معرفی یه آی پی و نماد جدید پلی استیشن کل توجهات دنیای گیم و شبکه های اجتماعیشو به سمت خودش برمیگردونه یا اینکه به سیاست پرورش خودش ادامه میده و با خرید چند استودیوی جدید و جویای نام اونارو تبدیل به برگ برنده آینده خودش میکنه ؟ راستش خودم کنجکاوم کدومشه…
نخوندم
برای عناوین انلاین و شوتر که ضعف سونی هستن خرید خوبی هست
خدا وکیلی یکی crytek بخره این بچاره ip های خوبی هم داره
هم شوتر داره هم اول شخص خطی هم انلاین رقابتی
هم انجین و تکنولوژیهای خوبی
یه حسی بهم میگه سونی میخره کرایتک رو
خدایی اگه کرایتک رو بخره تو شوتر حرفی برای گفتن میتونه بزنه
کرایتک دیگه به درد سونی و مایکروسافت نمی خوره. اگر هر کدومشون بخرنش واقعا تعجب می کنم.
بیزنس انجینشون ترکید. علاوه بر اون استودیو های سونی و مایکروسافت کلی متخصص برای ساخت و توسعه انجیناشون دارن. تازه اپیک و یونیتی هم هستن.
بازیاشونم ترکیدن. کرایسیس که فروش چندانی نکرد. فارکرای هم که دست یوبیه. یه بازی آنلاینم داشتن که فقط تو روسیه یکم پا گرفت. غیر اینا چیز خاصی واسه عرضه ندارن واقعا.
crysis
ryse
Hunt: Showdown
قیمت کلش نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار هست
که برای سونی و ماکرو پولی نیست
اتفاقآ با تیم های سونی و ماکرو ip هاشون بهتر از همیشه میشه
خودشون هم میتونن یه استودیو ساپورت بشن برای انجین هاشون
ماکرو کلی پول داد برای ساخت انجین اختصاصی برای هیلو که به نظرم خیلی چیزه خوبی هم نشد
اگر بجاش کرایتک رو میخرد خیلی بیشتر سود میکرد
در اخر هم حتمآ نباید بگردن موفقترین شرکتهارو بخرن من با اینجور خریدها مخالف هستم
بجاش با خرد شرکتهای ضعیف بیشتر موافقم
کرایتک و کونامی ۲ تا استودیو هستن که واقعآ دوست دارم یکی اینارو بخره
کرایتک چوب مدیریت غلطش رو خورد. وگرنه از لحاظ فنی هنوزم بهترینن. فکر کن با مدیریت سونی چه شود!!!!!
کرایتک بدلیل شعبه های متعددی که تو کشورایی مثل ترکیه چین و اگه اشتباه نکنم روسیه/اسرائیل داره به دردسرهای حقوقیش نمیارزه
دولت چین بیشتر از ژاپن مراقب شرکت هاش هست که حتی تنسنت هم با اینکه چینیه ولی بشدت توسط دولت محدود به خرید ۱۰٪ سهام میشه
هیچ ربطی به شعب اش نداره
کرایتک یه شرکت المانی حساب میشه عزیز
اگه کرایتک رو بخره مثل بمب عمل میکنه خبرش. خداوندگار گرافیک بیاد زیرمجموعه سونی. به به حتی فکرشم دیوانه کننده س
به امید موفقیت سونی
ممنون بابت مقاله
سونی با همین توان مالی کمش خیلی کارها میتونه بکنه و قطعا موفق میشه
ممنون از اقای کریمی بسیار مطلب مفیدی بود.به نظر من این خرید مهم ترین خرید تاریخ سونی هست
بچه های ردموندی الان کافی میزنن میگن انتقام سخت 😎😂
آقای کریمی ایز آن فایر
چند وقت پیش مقاله فوقالعاده شون در مورد کارگردانی هنری دیمنز سولز و الانم موشکافی خرید بانجی.
مقاله مفصل و مفیدی بود. کاملا موافقم. بانجی کلید ورود سونی به بازاریه که تجربه آنچنان قدرتمندی توش نداره.
تا وقتی که بازی هاشون رو روی پی سی منتشر کنن برای من پی سی فن فرقی ندارد هر شرکتی که دوست دارن رو برن بخرن گرچه فکر میکنم بخاطر این خرید بازی های آینده سونی مثل رگناروک خیلی زودتر رو پی سی منتشر بشن بالاخره این ۴ میلیارد دلار یه جوری باید جبران بشه
۴ میلیارد دلار از بودجه سالانه پلیاستیشن خرج میشه . قرار نیست وقتی که هزینهای رو انجام میدن با تغییر در کار دیگه هزینه اون رو جبران کنن . همه اینها حساب کتاب داره . اما در کل سونی نشون داده که به بازار سونی علاقه داره و قطعا فاصله عرضه رو کم میکنه ، اما به برند خودش آسیبی نمیزنه
۴ میلیارد برا سونی چیزی نیست که بخاطرش کاری انجام بده
رگناروک سیستم سلر ترین انحصاری ممکن هست کمتر از ۲ سال امکان نداره
هر موقع فروش رگناروک روی فایو کم بشه و ارزش تجاری نداشته باشه فرداش رو پیسی پورت میشه میخاد ۶ ماه بعد از عرضه باشه میخاد ۴ سال. فقط سوده که جیم رایان میفهمه و من سونی فن هم باهاش موافقم
داداش تو که کرکی میزنی مثلا میخوای تو جبران هزینه هاش کمکش کنی؟
با عرضه چند عنوان شاهکار جو گرفتدتون پی سی گیمر ها،این عناوینی که هی دارین میگین انتظار داریم روی پی سی بیایم انحصاری هستن.برای مثال عرضه هورایزن زیرو داون روی پی سی یه نوع بازار یابی بود تا پی سی گیمر ها با پلی دادنش ترغیب بشن کنسول سونی بخرن،فکر نکن که قراره انحصاری های سونی بعد یه مدت هی بیان روی پی سی،اینجوری دیگه ادم میره پی سی میخره چون هم انحصاری سونی روش میاد هم مایکرو نه اشتباهه،بازی های انحصاری قدیمی که فروششون رو به اندازه کافی کردن و نسخه جدیدشون در دست ساخته برای بازاریابی و فروش نسخه جدید برای پی سی پورت میشن
یه خرید پرهزینه اما درست . من امیدوارم سونی هیچوقت سمت ناشر نره (بجز کونامی) تا ناشرها همیشه مستقل بمونن . سونی برای آینده برنامههای زیادی برای بازیهای آنلاین و سرویس داره که متاسفانه باید در این زمینه که آینده گیمینگ هست خودش رو تقویت کنه . سونی در این زمینه تجربهای نداره و آخرین تلاشش هم نتیجهاش destruction allstar بود . حالا با داشتن بانجی و حدود ۸۰۰ فرد بااستعداد و با تجربه در این زمینه ، میتونه علاوه بر کمک گرفتن از تمام اون استعدادها برای توسعه بیشتر و باکیفیتتر این عناوین ، از خود destiny هم به عنوان یک منبع درآمد بزرگ استفاده کنه (پلیرهای این بازی بعد از پنج سال چندین برابر پلیرهای halo و فورتزا ۵ هست که نشون میده چقدر آیپی پرمخاطبی هست) . سود بعدی این خرید به بخش سینما مرتبط میشه . چندوقت پیش بانجی گفت که ما میخوام دنیامون رو وارد فیلم و سریال کنیم و حالا که سونی هم دقیقا داره این مسیر رو برای آیپیهای خودش طی میکنه ، پس چه بهتر در این زمینه هم ازش استفاده کنن . علاوه بر همه اینها ، خرید اسم بانجی (خالق هیلو) باعث شد فشار منفی جو بعد از خرید اکتیویژن هم کم بشه . خوشبختانه سونی با مدیریت جیم رایان و هرمن هالست از روش مدیریتی سنتی در اومده و با کنارهم قراردادن کیفیت و کمیت در زمینههای بازیهای فرست پارتی ، همکاری با دیگر استودیوها ، پورت بازیهای با برنامه برای pc ، خریدهای استراتژیک و کنارهم قراردادن گیمینگ سنتی و مدرن پلیاستیشن رو موفق نگه میدارن و موفقتر هم میکنن . اینقدر ساده به قضیه نگاه نکنید که بگید سونی اشتباه کرد و با چند میلیارد بیشتر میتونست بین چندین ناشر بزرگ انتخاب کنه و یکی رو بخره . خودشون این رو نمیدونن به نظر شما ؟ بعدش هم قیمت خرید ، بیشتر چیزیه که سهامشون نشون میده . چون درواقع شما باید پول سهام و همچنین بازاریابی آینده اون کمپانی رو هم بدی . مثلا برای خرید تیک تو ، هزینه زیادی رو برای gta vi که آینده اون کمپانی هست اما جز سهامش نیست رو پرداخت کنید . پس این اعداد و ارقام رو ساده نبینید
تو لینکدین زده ۱۱۵۰ نفر
دنیل احمد زده بود ۸۰۰ . درکل یکی از بزرگترین استودیوها هستن
به نام خدا
واضحه که پول نداشت وگرنه میرفت تیک تو EA با جاش میخرید همه آیپی هاشم انحصاری میکرد 😂
این خرید از پنج ماه پیش برنامه ریزی شده بود اونموقع روحشون هم خبر نداشت اکتیویژن رو مایکروسافت میخره،Account NGT که فاش کننده بازی Star wars Eclipse بوده گفت که سونی به خرید یه ناشر بزرگ علاقه مند شده
البته به احتمال زیاد خبر داشتن اما من نمیدونم چرا همه منتظر جواب سونی هستن ؟؟ سونی نشون داده که مسیر خودش رو میره و کاری که لازمه رو انجام میده . قرار نیست مثل کسی باشه یا جواب کسی رو بده
اینجوری فقط زیر پا له میشه آخرشم اپل گوگل متا وارد میدون میشن و مایکرو میمونه تک تنها
Account NGT فقط یه حدس زده و منبعی نداره، اقای کریمی هم اینو گفتن منم ازش پرسیدم و گفت این یه حدس بوده ولی همه اینو به عنوان لیک برداشت کردن
تو دیگه چه سمی هستی وارد گیمفا شدی. تاکسیک به اندازه کافی بود تو دیگه نوبرشونی! از کامنتتم معلومه چقد عمیق و موشکافانه نگاه به خبرها میکنی…
میرساجد هستم جناپ
یه جوری صحبت میکنی انگار دبه ماست میخواد بخره ://
خرید یه شرکت یا ناشر مطرح تو زمینه ویدیو گیم پروسه چند ماهه و سیاست های منحصر به فرد خودش رو داره ، و خریدار باید به فکر منابع مورد نیاز کادر فنی ، هنری و بازاریابی خودش که تحت تاثیر این معامله قرار میگیرن باشه و تمام تبعات احتمالی اون رو بپذیره که موجب ضرر مالی در دراز مدت نشه براش… همینجور کشکی نیستش…
قبوله سید نظرت برام سنده مهرشم مکتوب
به نام خدا،نمیخوام جوابتو بدم😐😂
به نام خدا ، دارای کمترین اهمیت
جناب کریمی تو مقاله اشاره کردین که چرا سونی کوجیما یا کپکام رو نخریده
بنظرم به احتمال ۹۰٪ حداقل یکی از اینارو میخره
دلیلشم صحبت های یوشیدا رئیس سونی هست که گفته بدنبال آیپی های قدرتمند برای استفاده مالتی مدیا(فیلم،گیم،سریال) هستن
که تو خرید بانجی هم مشاهده میشه(سریال دستینی درحال ساخته)
کوجیما پروداکشنز به تازگی استودیو فیلم سازی با کمک سونی تاسیس کرد و کوجیما به شخصه عاشق کارگردانیه
کپکام هم چندین سال هست با سونی از آیپی هاشون فیلم میسازن(مانسترهانتر، رزیدنت ایول،استریت فایتر) و میتونن با ساخت انیمه های دراگنز دوگما دویل می کرای به بخش انیمه سونی هم کمک کنند
اسکوئر انیکس هم گزینه محتملی هست از اونجایی که خودش استودیو فیلم و انیمه سازی داره، با سونی فیلمهای تومب ریدر رو ساخته، قطب JRPG هست و شایعه شده که سریال FF14 رو با سونی میسازه
سیدی پراجکت رد هم گزینهای شبیه بانجی هست، رفع ضعف آرپیجی سونی با آیپی های ارزشمند ویچر و سایبرپانک که میتونن به فیلم و سریال تبدیل بشن
آرک سیستم ورکز یا ندررلم هم با آیپی های مورتال کامبت و گیلتی گیر بسیار کارامد هستن برای مسابقات evo (چون برای فایتینگ داشتن آیپی معروف حیاتی است)
arrowhead
deviation
haven
probably monster
IOI
crytel
و کادوکاوادهم بدرد سونی مخصوصا انیمه و مانگا میخورن
دقیقا . خیلیها خرید EVO رو فراموش کردن . الان پلیاستیشن پلتفرم اصلی بازیهای فایتینگه و قطعا به فکر استودیوهایی در این زمینه هم هست . خیلی دوست دارم نسخه دوم playstation allstar رو ببینیم . بخصوص با این همه شخصیت جدیدی که سونی از اون موقع خلق کرده . در کل سونی میتونه خریدهایی مثل بانجی رو داشته باشه که بدردش بخورن ، نه اینکه صرفا اسمشون بزرگ باشه یا آیپی معروف دارن
سلام
بازم قانعکننده نیست.
حتما ژاپن استودیو هم تعطیل کردند تا شوتر بسازند.
قابل درک نیست، شما فکر میکنید فقط بانجی شوتر بلده بسازه؟
یعنی از ناتیداگ و سانتا مونیکا تا گوریلا و اینسمنیاک و بلوپوینت و هاوسمارک و هزارتا توسعهدهنده، هیچکدوم نمیتوانند شوتر بسازند؟
شوتر ساختن فقط کار اینفینیتی وارد و بانجی یه؟
استودیو خاص؟
کس دیگهای نمیتونه شوتر بسازه؟
بعد بانجی بااسنعداده؟
اینطوری همه بااستعداد اند.
بااستعداد اصلی، نینجا تئوری و هاوسمارک و بلوپوینت اند.
بانجی کجاش بااستعداده؟
تا قبل اینم که دستینی اخواوخ بود، بانجی هم کلاهبردار بود.
در بهترین حالت میگم چیه:
سونی براش ۳.۶ مهم نیست، اگه ۵ بود هم میخرید.
فقط میخواسته یه سرویس بزرگ در اختیار داشتهباشه.
تا در آینده، از دستینی و کارهای بانجی، درآمد زیادی داشتهباشه.
این خرید ۳.۶ میلیاردی، و گران، با هدف درآمدهای زیاد آینده ست.
وگرنه خود بانجی و دستینی و همه و همه، ۳.۶می نیستند.
اصلا بحث خرید بانجی مطرح نیست، بحث استفاده از بانجی و دستینی مطرحه.
و حتی خود دستینی هم مطرح نیست.
بیشتر ساخت یک پلتفرم و بستر مطرحه، تا سرویس بسازد و ما را سرویس کند!
دور از جانمان البته، روغن موتورمان را سرویس کند، بنزینمان هم سوپر بزند.
البته با کارت سوخت.
” فقط میخواسته یه سرویس بزرگ در اختیار داشتهباشه.”
دقیقا، کار درستی هم کرده. ما در مورد علاقهی سونی به گیمرها و ناجی صنعت گیم بودنش صحبت نکردیم، صرفا از point of view تجاری صحبت کردیم. اگرچه قطعاََ ناتی داگ و … به هیچ عنوان توانایی ساخت بازی سرویس محور در سطح دستنی رو نداره برای این کار هم ساخته نشده علاقهای هم ندارن به بازی های سرویس محور. شما دوست داری سونی استودیوهاشو مجبور کنه سرویس محور بسازن یا تیمی در اختیار داشته باشن که استادن داخل بازی های سرویس محور؟ یه سوال دیگه، این همه خالق و طراح خبره در بازیهای تکنفره که فعالیت دارن داخل استودیوهای سونی باید چیکار کنن (منظورم همین دو جین بازیساز خبرهای که ازشون نام بردین)؟ همه باید مجبور بشن به سمت یه بازی سرویس محور بزرگ برن یا اخراج بشن و کل تیم تغییر پیدا کنه؟ کسی که علاقه به کاری نداره یا علاقه داره استعدادش رو نداره، دست رنجش خوب در میاد؟ گیریم ناتی داگ رو دادن شوتر اول شخص سرویس محور بسازه، کل اعضاشم جایگزین چندین نیروی خبره و مستعد لایو سرویس ساز شدن، میدونین چقد طول میکشه تا این تیم مچ بشه مثل استودیوی the initiative که هنوز هم مشکل دارن و مجبور شدن از کریستال داینامیکس کمک بگیرن.
سلام
بله درسته، همینه دیگه.
ولی مهم اصلی بازیسازی یه.
دیگه شوترساز بودن و سرویسساز بودن درجه چندمه.
بنظر میاد، عجله داشتند، صبر لازم رو نداشتند، و اصلا گفتند چه کاریه؟ لقمه آماده هست دیگه، ما چرا زیادی خودمون رو خسته کنیم؟
زورمون رو میزاریم از اینجا به بعدش.
تشکر، زنده باشید!
هر نوع بازیای به متخصص نیاز داره هیچ ژانری بر دیگری ارجحیت نداره. ساخت بازی سرویس محور درگیریها و سختیهای خودش رو داره و اتفاقا پیچیدگی بیشتر و ریسک بالایی هم داره. پشتیبانی بلند مدت و گسترش به نحو احسن کار به شدت سختیه. پروژهای که بسته نشه برای ده سال باید خیلی قوی طرح ریزی شده باشه تا پلیر جذب کنه.
اما با این Inflation، صبر بدترین کاره و جوابگو نیست در این شرایط مخصوصا که سونی در موقعیتی قرار گرفته شرکتهای دیگه با یه هزینهی بزرگ کلی بازی سرویس محور به دست میارن. سونی نمیتونه استودیو تشکیل بده ۵ سال صبر کنه و این ۵ سال رو به تماشای مایکروسافت بشینه که داره از wow و cod پول پارو میکنه به امید این که تیمی که تشکیل داده شاید یه بازی موفق بسازه شاید هم نه. کنترل ریسک یعنی این که از سرمایهات استفاده کنی با پایین ترین خطر ممکن در سریع ترین زمان سودآوری داشته باشی. البته حتی سونی آینده نگری هم داشته، و تیمهای Haven و Deviation و firewalk دارن بازیهای مولتی پلیر و سرویس محور پوشش میدن و تنها به بانجی بسنده نکرده، اما امیدبخش ترین بخش این قضیه برای من گیمر اینه که اینسامنیاک و سانتا مونیکا رو مجبور نکردن سرویس محور بسازن، البته امیدوارم در آینده هم این اتفاق نیوفته. موفق باشید.
سلام
آینده گنگ و نامعلومی ست، و معلوم نیست چارچوب و ضوابط چیه.
خیلی هم مستعد هرجومرج و آشفتگی یه.
کل این جریان و این خط، غلطه.
شما که نباید فقط سیاستهاشون رو تأیید کنید، در دفاع هم بگید آینده دنیاست و هرکی با ما نیست کسی نیست و…
استراتژیهای هم نیست، آخه چیزی که من کودن میفهمم، چطوری استراتژی یه؟
منی که نه سوادی دارم، نه فهمی.
و نه مطالعهای.
انگار یکی بنز خریده، شما میفرمائید، بهبه! چقدر هوشمندانه!
بابا پراید رو که بنز نکرده، بنز خریده، هر کسی میتونه بنز بخره، بنز خریدن که هنر نیست!
خب معلومه که بحث سرویسه ! امروزه بحث همه سرویسه اما خودت هم میدونی هیچ شرکتی به اندازه سونی به بازیهای بلاک باستر تک نفره و کیفیت اونها اهمیت نمیده و بدودجههای بسیار بزرگی در اختیارشون میذاره . اما متاسفانه چنین بازیهایی برای ادامه در این صنعت کافی نیستن و به پول بسیار زیادی نیاز دارن . کنار هم قراردادن این بازیها و بازیهای سرویسی و درآمدزا ، مسیر رو پیش بره
سلام
باز من میگم، “سرویسمحور” دقیقا یعنی چه؟
بازی در قالب “فیلم و سریال” یعنی چه؟
کلمات گنگی ست که همه بکار میبرند، دقیقا هم معلوم نیست منظور چیه.
و آینده تاریک است! روشن نیست، واضح نیست، زلال نیست.
خط بنظرم کلا غلطه، مسیر اشتباهه.
حالا شما میفرمایید: هر کی با ما نیاد، محکوم به نابودی ست.
که شما ۱۰ سال پیش هم اینو راجب ساخت بازی داستانی میگفتید، همینو تحویل شما میدادند.
در کل امیدوارن، پدیده “سرویس”، پیش از سرویس کردن ما، شکست بخورد.
داداش آینده گیمینگ با سینما گره خورده الان ازلست دارن سریال میسازن گوست آف سوشیما هم همینطور باعث میشه کلی گیمر از سمت سینما تزریق بشه سرویس محور هم برو تحقیق کن یک اصطلاح ساده است
سلام
سرویسمحور رو که شما باید تعریف کنید، من به نوبه خودم کردم:
محوری که مخاطب را سرویس میکند، سرویسِمحور نامیده میشود.
سلامت باشید!
باشه سید.
تو متن اشاره شده و کاربر sehsanhs هم گفتن که این بازی کلی فروش و پلیر داره و این مبلغ برا اون پرداخته شده
از اونطرف بانجی به هر حال سالهاست شوتر میساخته و فناوری های خاص این رو داره میتونه کمک کنه همینطور ۱۲۰۰ نفر نیروی کار
سلام
صحیح عزیز، ولی باز خود دستینی هم چندان مطرح بنظر نمیاد.
بیشتر خواستند یه چیزی، با این مشخصات و تواناییها، بخرند.
حالا هر چقدر ارزون یا گرون.
دیستینی چندان مطرح نیست ؟! دیروز بعد از ۵ سال از زمان عرضه حدود ۸۶۰ هزار پلیر داشته !
سلام
آره دیگه، صرفا خریدار دنبال خودخود دستینی که نبوده.
اصلا شاید اگه بانجی دستینی رو نداشت، یه بازی نیمهشکستخورده داشت، بازم همه موافق بودند.
دیدی میازاکی رو اوردن شبکه ۳؟😂😂
سلام
آره، احسنتم!
چقدر بادانش، مؤدب و کاردرست.
حمیدخان هم اومدهبود.
بسیار تحلیل و آنالیز عالی بود و کاملا باهاتون موافقم خدا رو شکر هنوز کسانی هستند که مسائل رو حرفه ای نه شتاب زده تحلیل و آنالیز کنند ، اون قسمت که گفتین بانجی توانایی خلق یک اثر بزرگ داره مثل فورتنایت رو خیلی موافقم چون واقعا بازیسازان ماهری هستند ، چیزی که واضحه پلی استیشن شدیدا به چیزی مثل بانجی در شرایط کنونی نیازمند بود و بهش رسید
جامع و دقیق بود این تحلیل برخلاف تحلیل قبلی که فقط ظاهر دیده شد و آینده اون خرید و جوانبش دیده نشد تو تحلیلی که گیمفا رفته بود این واقعا خوب بود
دقیقا مسئله فقط انحصار کردن نیست حرف اول و آخر رو سود میزنه تو همه صنایع اگرم چیزی انحصاری میشه بازم برای سوده بیشتره ولی بعضی چیزا رو میشه انحصاری کرد سود در انحصاری کردنشونه مثل خیلی از بازی های تک نفره بعضی هارو اشتباهه انحصاری کردنش مثل همین بازی های سرویس محور ، مگه اینکه برنامه ای بازم پشتش باشه مثلا مایکروسافت احتمالش زیاده کال آف رو انحصاری کنه چون اون خرید فقط برای مقابله با سونی نبوده اصلا برای گسترش هرچی بیشتر گیمپس بوده و آینده این سرویس و آینده گیمینگ بوده یعنی ممکنه مایکروسافت برای اینکه بخواد مخاطب های خیلی بیشتری برای گیمپس جذب کنه کاملا کال آف رو انحصاری کنه که بعدا با افزایش چشمگیر کاربرای گیمپس به سود نجومی برسه
یا اینکه این روند رو کندترش کنه و برای کنسول رقیب هم منتشر کنه و ۷۰ دلار از هرکس بگیره که با این سیاست های جدید مایکروسافت گزینه اول برای رشد هرچی بیشتر گیمپس محتمل تره
به هرحال خرید های نجومی مایکروسافت قطعا بیجواب نمیموند ولی سونی درحد و اندازه خودش میتونه خرید کنه مایکروسافت هم همینطور بنظرم یه خرید بزرگ دیگه سونی داره باز
ولی این راهی که برای خرید ناشر باز شد قبلا خیلی راه بدی بود و خیلی چیزا رو تحت شعاع قرار داد
از این نکته هم نباید غافل بود که هرچی به مالکیت شرکت رقیب درمیاد دیگه مالکش خودشه یعنی ممکنه سیاست امروز اقتضا کنه بازی هارو برای همه پلتفرم ها منتشر کنه ولی معلوم نیست سیاست فرداشون چی باشه یعنی هر ناشری که خریده بشه این احتمال ممکنه بره با تغییر سیاست انحصاری کامل بشه سونی و مایکروسافت هم نداره سونی به تازگی سیاستش درقبال پی سی تغییر کرده مایکروسافتم قبلا نسل هفتم بازیهاش رو برای پی سی منتشر نمیکرد برای همین از این جهت هم جالب نیست این نوع مالکیت ها
به هرحال سونی برای اینکه از این وضعیت سنگین رقابت خرید های نجومی و سنگین عقب نمونه و بتونه آینده ای برای خودش متصور بشه قطعا باید حرکتی میزد و حرکتایی میزد و قطعا این فقط نیست و بازم برنامه دارن
الان چیزی که خیلی برای سونی حیاتیه داشتن یه سرویس عالی مشابه گیمپس هست ولی از نظر من بعیده بتونه اون خرج ها و ضرر هایی که مایکروسافت متحملش شده برای گیمپس رو سونی هم متحمل بشه(بصورت مشابه مایکروسافت غیرممکنه) یا باید راهی پیدا کنه که خلاقانه باشه و میانبر باشه براش و به همون نتیجه مشابه گیمپس برسه یا مستقیم رقابت کردن با پول مایکروسافت براش غیر ممکن میشه یجورایی و عقب میمونه عقب موندن تو این حیطه هم عقب موندن از آینده صنعت گیمه ، آینده گیم هم به اون سمت میره مایکروسافت هم آینده نگری کرده چون سخت افزار ها یروزی که خیلیم دور نیست کنار میرن و محتوا مهمه اینجا و سرویسی که بتونه محتوای عالی داشته باشه
سونی هم دیگه بیش از حد ضعف داشت تو بازی شوتر همون کیلزون هم فراموش کرده بود آخرین کیلزون هم که اصلا خوب نبو د این درحالیه که بازی های شوتر خیلی پر سود هستن الان اوضاعش خیلی بهتر شد ولی بازم بنظرم خیلی عقب تره مخصوصا که اونور ناب ترین و پرطرفدارترین شوتر هارو داره مایکروسافت و سونی حتما باید یه حرکت های دیگه هم بزنه حداقل با همین خرید چنتا آی پی خوب تولید کنه یا خرید هایی در همین جهت داشته باشه باز
درکل خرید خوبی بود ولی مایکروسافت بتسدارو با قیمت واقعا خوبی تونست صاحب بشه
مطمئن باشید این خرید دست گرمی محسوب میشه!
خرید بعدی هم به نظرم با سونی هست
بعدش دوباره فیل میاد یه گردو خاک به پا میکنه
خلاصه که بد زمونه ای شده
مطمئن باش تا آخر ۲۰۲۲ سونی چندتا خرید دیگه هم خواهد داشت اما مایکروسافت….
هیچ حدسی نمیشه زد قراره چیکار کنه.
سونی یه سوریس مث گیمپس بسازه تمومه دیگه. اکس باکس جر میخوره. تمام کامیونیتی سونی که بخاطر گیمپس و خرید های خرکی مایکرو به شک افتاده بودن و شل کرده بودن برن سمت اکس باکس، همه شون با ساخت سرویس سونی دیگه هیچ جا نمیرن و توی خونواده میمونن. بالاخره سونی هم باید یه تکونی به خودش بده و هماهنگ و هم مسیر بشه با دنیای جدید گیم
آقای کریمی! :/
این سانسور علیه ایکس باکس چه معنی ای داره؟ الان کامنت من در جواب به ایشون چه مشکلی داشت که تایید نشد؟
تایید کامنت، رد کامنت، بن، مشکلات فنی و … به من مربوط نمیشه لطفا با آقای نراقی صحبت کنید.
-__- ایشون رو من از کجا پیدا کنم.
آقای نراقی نکن برادر این حرکات درست نیست.
مثل گیم پس !!!! شوخی میکنی میخای بخندیم خدایش ی چیز بگو که ازش بربیاد ….راستی میشه به تمام کامیونیتی سونی بگی یکم بیشتر بازی های انحصاریشو نظیر گاد رو بخرن که سونی زیر حرفش نزنه و بیاره برای پیسی بازی هاشو ….تمام کامیونیتی سونی بیشترشون گژوال گیمرن فقط یک پنجم حاضرن بازی های سونی رو بخرن نمونش امار فروش لست و گاد و اسپایدرمن که همه چیزی حدود بیست میلیون هستش یعنی چیزی حدود یک پنجم فقط خریدن این بازی ها رو …..بعدم راجب حرفت که نمیرن و توی خانواده میمونن بخاطر ساخت سرویس سونی خخخخ ی جوری میگی انگار رفته اپی گیمز رو خریده اگه بانجی انقدر خوب بود ایکس باکس راهاش نمیکرد و مهم اسم و رسم نیست مهم ادمای یک برند هستن که زمانی که بانجی جدا شد از ایکس باکس خیلی هاشون رفتن از بانجی …پس انتظار زیادی نداشته باشین از این خرید درسته خرید خوبی هستش ولی هیچ وقت نمیتونه جوابی به خرید بزرگ ایکس باکس برسه نه این بلکه خریدهای بعدی فقط خریدی در حد تیک تو یا EA ,یا سی دی پراجکت میتونه درحد این خرید باشه که عملن غیر ممکن هستش
امیدوارم یه killzone مشتی داشتی باشه امسال سونی
فیل اسپنسر و شرکا قصد داشتن کاری کنن که گیم پس به پلی استیشن هم نفوذ کنه و انحصار و دیوار پلی استیشن رو بشکنه
ژاپنی ها راه طولانی سرویس خودشون رو در پیش گرفتن و تن به این قضیه ندادن
در واقع سونی نیازی به کپکام و کونامی نداره! وقتی این همه استودیو خفن تک نفره ساز داره!
اونا میخوان سرویس اشتراکی خودشونو داشته باشن و شما با استودیو های حساس و خفن ساز که شاید ۵ سال رو یه بازی کار میکنن نمیتونی سرویستو پر بازی کنی!
به دور از حاشیه خرید بانجی شروع بلند مدت سونی به سمت آنلاین محور کردن و درامد های درون برنامه ای شاید باشه
خیلی ساده اید اگر فکر می کنید گیم پس روزی به پلی استیشن خواهد اومد چون هیچکدوم از طرفین بهش نیاز ندارن و هرکدوم می خوان جداگونه توی این صنعت پیشرو باشن.
این خرید تهاجمی بود بانجی یه استدیو بزرگ تو واشنگتن هست دقیقا جایی که اکثر استدیو ها مهم مایکروسافت تو ایالت مریلند هستند
و از هم اکنون نزاع میان کارمندان ravenبا مدیریت آغاز شده .
احتمالش کمه سونی EA رو بخره ولی بنظرم انتخاب خوبی میتونه باشه با خرید ای پی های EA، سونی میتونه تو ژانر هایی که بازی کمتر داره یا ضعف داره، قوی تر بشه
RPG : mass effects – Dragon Age
Racing : Need For Speed – Grid
Shooter :Battlefield – Star wars
به شخصه دوس دارم این اتفاق بیوفته
قطعا اگر سونی میتونست ea رو بخره، بهترین انتخاب در مقابل خرید اکتیویژن بود. ولی بنظر من احتمالش خیلی کمه که این اتفاق بیفته حتی در حد غیر ممکن.
قطعا اگر روزی سونی اینکار رو کنه خیلی شگفت زده میشم.
.
Ea در کنار rpg و ریسینگ و شوتر، عنوانی مثل دد اسپیس و فیفا و بازی های ورزشی دیگری داره که بسیار عالی هستن.
به شخصه منتظر خرید کونامی توسط سونی بودم. نمیدونم چرا اینکارو نکرد، بنظر میرسه به دلیل اینه که عناوین کونامی یعنی سایلنت هیل و متال گیر و حتی کسلوانیا رو خود کونامی یا استدیو های خارجی مثل (بلوبر برای سایلنت هیل) میسازن. حتی ممکنه سونی به کونامی مثل اسکوئر دست درازی کرده و عناوینشو انحصاری کرده.
.
در واقع سونی بدون خرید، عناوین اسکوئر و کونامی رو انحصاری میکنه و در کنارش بانجی رو برای ساخت شوتر و انلاین میخره.
ولی بنظرم بازم بجای همین بانجی و کونامی، میتونست یوبیسافت رو بخره. بسیار مفید بود
هیچ کسی اصلا فکر همچی خریدی نمیکرد اما بنظرم پلی استیشن اگه قراره همچنان پابرجا بمونه بایستی اتفاقا خریدهای بیشتری مثل این انجام بده.
هیچوقت دوست نداشتم اینو بگم اما اگه پلی استیشن زودتر ازینا وارد همچی بازاری میشد بهتر بود.
پس مطمئنا منتظر خریدهای ازین دست هستم
با تشکر از مقاله خوبتون جناب کریمی
فقط زیر اون عکسی که پیوستن بانجی به پلی استیشن هست و دستینی ۲ نوشته شده فارق نوشتید درحالیکه صحیحش فارغ هستش
درباره خود مقاله هم باید بگم هدف بسیار هوشمندانه ای بود و علاوه بر اینکه با این خرید جا پای سونی تو بازار بازی های شوتر و به صورت کلی لایو سرویس محکم تر شده باعث افزایش درآمد سونی هم میشه و دیگه باعث میشه استودیو فرست پارتی و اصلی خودش رو بازی های داستان محور خودشون کار بکنن
بازم ممنون برای مقاله
همین که بانجی رفت هیلو خراب شد..
البته نسخه ی اینفینیتی خوبه
دستینی بازی خوبیه
ولی زیاد از دستینی ۲ خوشم نیومد
بنظر من خرید بیهوده ای بود 😂
بانجی برای سونی اصلا فایده ای نداره. ۳۵۰ نیرو دارن که تنها یه دستینی رو ساختن.
این خرید رو هم نباید با خرید ۷۰ میلیاردی مایکرو مقایسه کرد، اکتیویژن چندین ایپی بزرگ و پولساز داره. ۹۵۰۰ تا کارمند داره و …
.
من از این خرید سونی خوشحال شدم 😂
منتظر خرید های بعدی سونی و مایکرسافت هستم.
انگار تعداد نفرات بانجی در همین ۲۰۲۲ تازگیا اصلاح شده و نوشته شده ۹۰۰ نفر. من امار قدیمش یادم بود
ولی در کل بازم خرید بانجی برای سونی رو الکی و بیهوده میدونم.
ببینیم بانجی ۳ ۴ تا عنوان میسازه و شگفت انگیزمون میکنه یا خیر
نظرم اینکه خرید خوبی هست
به نظر شما بانجی بتونه یک شوتر خوب به سونی بده
من فن psم وقتی کنسولای نسل۹ وارد بازار شد من نتونستم توی این نسل کنسول جدید سونی بخرم بجاش series X خریدم اونم بخاطر هزینه های خرید بازی که متاسفانه تو کشور ما یه پول زیاد برا من میشد درسته من عاشق گیمم بهترین بازیای عمرم انحصاریps ولی من نگاه به جیبم کردم درآمدم نسل ۹ توی بازیا کیم پس خلاصه کردم از خرید کنسولمم ناراضی نیستم خیلی دوست دارم رقابت این دوتا شرکت برابر باشه چون برا جلو زدن از هم شاهد بازیای باکیفیتری هستیم خدایشم تعصب الکی برای یه کنسول بخرج ندین یکم نگاه به جیبتونم بندازین
من نمیتونم از لست و انچارتد و گاد بگزرم😂😑از بازی های ریسینگ(فورزا)و شوتر های اول شخص(هیلو)هم خوشم نمیاد.
واقعا هم منم نتونستم بگذرم چند روز پیش سریX فروختم به فامیلمون بجاش یه سریS گرفتم چون ایکس باکس با این گیم پس قیمتاش نمیشه گذشت دیروزم برا بازیای انحصاری ps که واقعا نمیشه ازشون گذشت ps5 خریدم
پلی استیشن خیلی دیر اهمیت بازی های Gaas باکیفیت رو درک کرد. ولی این خرید قطعا موفقیت برای پلی استیشن تو این بازار رو در پی خواهد داشت.
چی شع گوریلا گیم و بانجی یه نسخه ی عالی از کیلزون بسازن
واقعا ای پی با پتانسیلی هست ک دارع محو می شع
آقا کریمی دست گُلد درد نکنه خدا قوت 🙏🏻🌹
لذت بردم و کلی چیزا برام روشن شد
قطعا انتخاب هوشمندانه و درستی کرد سونی
یه جای خالی رو به خوبی پر کرد و تجربیات تیم بانجی خیلی به بقیه استدیو ها کمک میکنه
منتظرم شدید برای این نسل که سونی چ میکنه برامون 🤘
یه مقاله نوشتم به نام بررسی ریمستر مافیا ۲
https://vrgl.ir/FI71v
از ۱ تا ۱۰ به این بررسی چند میدید؟
سلام
مقاله روشنگرانه ای بود تشکر🌹
درود ❤❤❤
مقاله بسیار زیبا ….