راهنمای خرید کنسول بر اساس ژانر بازی‌ها؛ قسمت دوم: پلی استیشن - گیمفا
راهنمای خرید کنسول بر اساس ژانر بازی‌ها؛ قسمت دوم: پلی استیشن - گیمفا
راهنمای خرید کنسول بر اساس ژانر بازی‌ها؛ قسمت دوم: پلی استیشن - گیمفا
راهنمای خرید کنسول بر اساس ژانر بازی‌ها؛ قسمت دوم: پلی استیشن - گیمفا

راهنمای خرید کنسول بر اساس ژانر بازی‌ها؛ قسمت دوم: پلی استیشن

امیرحسین رنجبر
۱۶:۳۰ ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
راهنمای خرید کنسول بر اساس ژانر بازی‌ها؛ قسمت دوم: پلی استیشن - گیمفا

در این مقاله دلایل خرید کنسول پلی استیشن را با توجه به سبک و ژانر بازی‌ها توضیح می‌دهیم. با گیمفا و ادامه‌ی این مقاله همراه باشید.

بدون شک برند PlayStation محبوب‌تربن و نام‌آشناترین برند کنسول‌های بازی خانگی به شمار می‌رود. سونی بعد از اینکه نینتندو به پیشنهاد همکاری وی دست رد زد، تصمیم گرفت تا کنسول بازی خود را بسازد. نتیجه‌ی این جاه‌طلبی و حس رقابت، ساخت یکی از بهترین و خاطره‌انگیزترین کنسول‌های بازی تاریخ بود. کنسول‌های PlayStation از همان ابتدای تولد تا به امروز، خاطرات شیرین و تلخ زیادی را برای ما به ارمغان آورده‌اند. به لب ما لبخند آورده و حتی گاهی در بازی‌هایی چون Shadow of the Colossus، مسبب اشک‌های احساسی ما بودند.

چیزی که یک کنسول را خاطره‌انگیز و منحصر به فرد می‌کند خود کنسول نیست، بلکه بازی‌های آن است. شرکت‌های بازی‌سازی سونی از همان ابتدا تا به امروز، در ساخت عناوین با کیفیت و جذاب پیشرو بودند، عناوینی که هرکدام به تنهایی می‌توانستند دلیل خرید PlayStation باشند. از Crash Bandicoot در نسل پنجم، تا God of War در نسل ششم، Uncharted در نسل هفتم و Bloodborne در نسل هشتم؛ این تنها گوشه‌ای از خاطراتی است که PlayStation از سال‌ها قبل برای ما به ارمغان آورده است. مسلماََ وقتی یک نفر کنسول PS5 را به عنوان مقصد بعدی خود در نسل نهم انتخاب می‌کند، بازی‌های انحصاری آن را مدنظر قرار می‌دهد.

سونی علاوه بر حفظ و گسترش استودیو‌های بازی‌سازی خود، چند شرکت با استعداد چون Housemarque و Bluepoint هم خریداری کرد. آن‌ها قطعاََ برنامه‌های بیشتری برای ساخت بازی‌های با کیفیت دارند و هدف آن است که عناوین بیشتری نسبت به نسل هشتم به ارمغان آورند. اگرچه با توجه به پیشرفت فوق‌العاده‌ی مایکروسافت در تصاحب استودیوهای فرست‌پارتی، انتخاب برای گیمرها سخت‌تر از گذشته شده است. کسی که به بازی‌های با کیفیت اهمیت می‌داد، انتخاب کنسول PS4 در گذشته برایش منطقی بود؛ چرا که ایکس باکس به هیچ وجه عملکرد مناسبی در ساخت عناوین انحصاری نداشت.

در حال حاضر شرایط اندکی تغییر کرده است. بنابراین کسی که می‌خواهد یک کنسول را برای بازی‌های نسل نهمی انتخاب کند، باید سلایق و علایق خود را مدنظر داشته باشد. همانطور که در قسمت قبلی این مقاله کنسول ایکس باکس را به علاقه‌مندان سبک نقش‌‌آفرینی غربی و شوتر اول شخص پیشنهاد دادیم، در این مقاله نیز دلایل خرید کنسول PS5 را به شما توضیح خواهیم داد. با گیمفا و ادامه‌ی این مقاله همراه باشید.

راهنمای خرید کنسول بر اساس ژانر بازی‌ها؛ قسمت دوم: پلی استیشن - گیمفا

بعد از عملکردی که سونی در نسل گذشته داشت، سخت نیست که نتیجه‌گیری کنیم این شرکت ژاپنی تمرکز بیشتری را روی عناوین سوم شخص قرار داده است. هر چقدر که سونی در نسل هشتم و ابتدای نسل نهم، بازی‌های انحصاری سوم‌شخص داشت، به شدت فقدان عنوانی اول شخص در کتابخانه‌ی بازی‌های پلی‌استیشن احساس می‌شد. از دنباله‌ی فرانچایز‌های قدیمی‌ چون God of War، The Last of Us و Uncharted بگیرید، تا آی‌پی‌های جدیدی چون Ghost of Tsushima و Days Gone، تمام این بازی‌ها از زاویه دید سوم شخص دنبال می‌شدند.

پس با توجه به این موارد، باید نتیجه گرفت که اگر بازی‌های اول شخص موجب سردرد شما می‌شوند یا به بازی‌های سوم شخص علاقه‌ی بیشتری دارید، کنسول سونی باید انتخاب مناسب‌تری برای شما باشد. البته که در بازی‌های امروزی، شخصیت‌های اصلی در عناوین اول‌شخص بیشتر از گذشته دارای هویت و کاراکتر منحصر به فرد هستند، اما این حق را به برخی گیمرها می‌دهم که بازی‌های سوم شخص را کماکان ترجیح بدهند. در بازی‌های سوم شخص شیوه‌ی روایت و پردازش شخصیت اصلی، تفاوت‌های نسبتا زیادی با بازی‌های اول شخص دارد. گیمرها اصولاََ در بازی‌های سوم شخص می‌توانند رابطه‌ی بهتر و عمیق‌تری با شخصیت اصلی برقرار کنند.

به عنوان مثال تصور کنید که فرنچایز God of War از زاویه دید اول شخص دنبال می‌شد؛ آیا کریتوس می‌توانست تاثیرگذاری حال حاضر خود را داشته باشد؟ با توجه به بسته شدن وبسایت Killzone، بعید به نظر می‌رسد که شاهد بازگشت این فرنچایز باشیم. نتیجه‌گیری این است که اگر طرفدار بازی‌های اول شخص هستید، کنسول PS5 برای شما مناسب نیست، اما اگر طرفدار بازی‌های سوم‌‌شخص هستید، کنسول جدید سونی می‌تواند انتخاب ایده‌آلی برای شما باشد.

راهنمای خرید کنسول بر اساس ژانر بازی‌ها؛ قسمت دوم: پلی استیشن - گیمفا

نه تنها بازی‌های سونی از زاویه‌ دید سوم شخص دنبال می‌شوند، بلکه اکثراََ از سبک واحدی نیز پیروی می‌کنند. حتماََ تا به امروز نام سبک اکشن-ماجراجویی به گوشتان خورده است. اکشن-ماجراجویی به ژانری گفته می‌شود که به صورت خطی یا غیرخطی، با کم‌ترین المان‌های نقش‌آفرینی و پیچیدگی گیم‌پلی، گیمر را در سفری پر فراز و نشیب همراه می‌کند. در این سبک تمرکز اصلی بازی روی المان‌های اکشن و ماجراجویی مانند پلتفرمینگ و حل معما قرار دارد.

در این سبک بازی‌ها، گیمر خودش را در نقش اصلی یک داستان محاوره‌ای می‌یابد که باید با کاوش و جستجو، در مسیر بازی پیش برود. گیمر در این سبک به انجام کارهای فیزیکی مشغول شده و به حل کردن معما می‌پردازد. بهترین مثال برای درک ماهیت و رسالت بازی‌های Action-Adventure، عناوینی هستند که استودیوی ناتی‌داگ روی آن‌ها کار می‌کند. بدون شک یکی از بهترین بازی‌هایی که می‌تواند ویژگی‌های این سبک را به گیمر نشان بدهد، سری Uncharted است. فرنچایزی که علاوه بر المان‌های اکشن و درگیرکننده، تمرکز ویژه‌ای روی پارکور و پلتفرمینگ، به علاوه‌ی حل معماهای چالش برانگیز دارد.

حتی بازی The Last of Us هم مثال خوبی است. توجه داشته باشید که جهان‌باز یا خطی بودن یک بازی، رابطه‌‌ی مستقیمی با قرار گرفتن آن اثر در سبک اکشن-ماجراجویی ندارد. به عنوان مثال بازی‌هایی مانند Horizon و Days Gone هم می‌توانند در این زیرشاخه قرار بگیرند. نقطه‌ی آغاز سبک ماجراجویی به سال ۱۹۷۰ میلادی برمی‌گردد. سبکی که با استفاده از المان‌های چالشی و سرگرم‌کننده در گیم‌پلی خود، موفق به جذب طرفدار زیادی در دنیا شد. در بازی‌های کلاسیک ماجراجویی، معما و داستان ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشتند.

بازیکن در این عناوین می‌بایست معما یا چالشی را پشت‌سر گذاشته تا بخش جدیدی از داستان را از راوی بشنود. در ادامه، داستان‌گویی محیطی و لحظه‌ای به این سبک بازی‌ها اضافه شدند که به محبوب‌تر شدن آن‌ها کمک کرد. نکته‌ی دیگری که باید به آن اشاره کرد، سبک داستان‌گویی یا روایت در بازی‌های سونی است. حتما می‌دانید که خیلی‌ها به تمسخر، بازی‌های این شرکت را به عناوین سینمایی تشبیه می‌کنند؛ این مقایسه دلیل دارد. سونی معمولا از کات‌سین‌های جذاب، طولانی و کارگردانی شده‌ برای روایت داستان خود استفاده می‌کند. به این شیوه روایی اصطلاحاََ Game Movie می‌گویند.

راهنمای خرید کنسول بر اساس ژانر بازی‌ها؛ قسمت دوم: پلی استیشن - گیمفا

یکی از اولین سازندگانی که این سبک از داستان‌گویی را وارد صنعت گیم کرد، هیدئو کوجیما (Hideo Kojima)، سازنده و خالق سری Metal Gear، بود. خیلی‌ها ادعا می‌کنند که این سبک از داستان‌گویی می‌تواند به گیم‌پلی و سرگرم‌کننده بودن بازی لطمه بزند؛ اما در این میان سلیقه‌ی مخاطب اهمیت ویژه‌ای دارد. به هر حال، همانطور که بارها گفته شد، ترجیح افراد بسیار متفاوت است. این امکان وجود دارد که خیلی از گیمرها از این نوع وقفه‌ها بین گیم‌پلی رضایت نداشته باشند و سرگرم شدن برای آن‌ها در اولویت باشد و عده‌ای هم از صحنه‌های سینماتیک لذت ببرند. در مجموع، همانطور که متذکر شدم، اکثر بازی‌های سونی تمرکز ویژه‌ای روی کات‌سین‌ها دارند. بنابراین، هنگام خرید کنسول مورد نظر خود به این نکته توجه کنید.

در قسمت قبلی، توصیه کردم که اگر به بازی‌های ماشین‌رانی یا اتومبیل‌رانی علاقه دارید، نیم‌نگاهی به کنسول ایکس باکس داشته باشید. باید چنین توصیه‌ای را به متقاضیان کنسول PS5 هم بکنم. سونی محبوب‌ترین، ریشه‌دارترین و معروف‌ترین بازی ریسینگ شبیه‌ساز یعنی Gran Turismo را در اختیار دارد. فارغ از عملکرد منفی نسخه‌ی Sport که عوامل مختلفی مانند کمبود محتوا روی این موضوع تاثیر داشتند، این فرنچایز همواره آثار پرچم‌دار و بی‌نظیری را در این سبک تحویل گیمرها داده است. Gran Turismo 7 نیز به زودی عرضه و پیش‌بینی می‌شود که با اثر موفقی رو‌به‌رو باشیم.

در هر صورت، اگر طرفدار بازی‌های ریسینگ شبیه‌ساز هستید، سونی و استودیوی Polyphony نیز چیزی برای ارائه دارند. کمپانی سونی یک شرکت ژاپنی است و طبیعتاََ در کنار نینتندو، میزبان اصلی بازی‌های شرقی به حساب می‌آید. استودیوهای ژاپنی به دلایل مختلف، علاقه‌ی بیشتری به ساخت بازی روی کنسول‌های سونی و نینتندو دارند. همین امر باعث می‌شود که کنسول‌ ایکس باکس نتواند سلیقه‌ گیمرهای علاقه‌مند به بازی‌های شرقی را پوشش دهد. به عنوان مثال، کمپانی SEGA برای چیزی حدود دو دهه با شرکت سونی همکاری‌های متعددی انجام داد.

راهنمای خرید کنسول بر اساس ژانر بازی‌ها؛ قسمت دوم: پلی استیشن - گیمفا

یک دهه طول کشید تا فرنچایز Yakuza برای کنسول‌های ایکس باکس عرضه شود و تا سال‌ها در انحصار پلی‌استیشن قرار داشت. از طرفی می‌توان به سری محبوب Persona نیز اشاره کرد که یکی از بهترین بازی‌های نقش‌آفرینی شرقی به حساب می‌آید. حتی شرکت‌های تردپارتی در ژاپن، طی قراردادهای مختلف برای سونی بازی‌های انحصاری می‌سازند. گل سرسبد آن‌ها عنوان Bloodborne است که در سال ۲۰۱۵ توسط From Software عرضه شد. این بازی با وجود اینکه انحصاری بود، هم توانست بر تعداد علاقه‌مندان سبک سولزلایک بیفزاید و هم طرفداران بازی‌های هاردکور را به سمت اکوسیستم سونی جذب کند.

صحبت از بازی‌های سخت شد. پلی‌استیشن همواره توجه خاصی به گیمرهای هاردکور داشته است. بازی‌هایی چون Demon’s Souls، Nioh و Bloodborne مثال‌هایی از این قبیل هستند. اگر طرفدار بازی‌های سولزبورن و آثار چالش‌برانگیز هستید، باز هم PlayStation می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

با توجه به این موضوع که واقعیت مجازی تنها در کنسول‌های خانگی PlayStation قابل دسترسی است و برای تجربه‌ بازی‌های واقعیت مجازی روی کامپیوتر باید هزینه‌ی زیادی را متحمل شوید، کنسول PS5 برای علاقمندان به واقعیت مجازی و این‌چنین بازی‌ها گزینه‌ی بسیار مناسبی محسوب می‌شود. به این نکته هم باید اشاره کرد که استودیوهای داخلی سونی بعضاََ به ساخت بازی‌های انحصاری برای PSVR روی می‌آورند و خرید PS5 تنها راه تجربه‌ی آن‌ها است.


با توجه به مطالب گفته شده طی قسمت اول و دوم این سری مقالات، انتخاب شما برای نسل نهم چه کنسولی خواهد بود؟ سلایق شما با کدام پلتفرم گیمینگ هم‌خوانی دارد. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

Moein MM2Jin sakai.DARKSIRENmohsen62@alistardamhazerJonah hex (حامی حقوق بز 🗿🐐🐐🐐🐐)shir taziyehعلیA,,sh🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉Atomic Soldierعلی❤GOD OF WAR❤MahyarMsmKratosGod of the game...Eternal...Haj_Hosseinmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

راهنمای خرید کنسول بر اساس ژانر بازی‌ها؛ قسمت دوم: پلی استیشن - گیمفا
راهنمای خرید کنسول بر اساس ژانر بازی‌ها؛ قسمت دوم: پلی استیشن - گیمفا
راهنمای خرید کنسول بر اساس ژانر بازی‌ها؛ قسمت دوم: پلی استیشن - گیمفا
راهنمای خرید کنسول بر اساس ژانر بازی‌ها؛ قسمت دوم: پلی استیشن - گیمفا
راهنمای خرید کنسول بر اساس ژانر بازی‌ها؛ قسمت دوم: پلی استیشن - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • سلام

    بعد از خرید اکتیویژن اصلا دیگه کسی به خرید کنسول های پلی استیشن فکر هم میکنه؟؟؟

    پلی استیشن و کنسول وارز تموم شد رفت اینو خود جیم تریاکی هم قبول داره و کم کم داره همه بازی هاش رو به PC انتقال میده

    کنسولی که نمیشه باهاش کالاف و ۸۰ درصد بازی های مولتی پلتفرم آینده رو بازی کرد به درد زباله دونی هم نمیخوره

    آلان شاید بگید فقط کالاف هست ولی وقتی مایکروسافت تیک تو و EA و یوبیسافت و وارنر و سگا رو خرید چی؟؟؟که قطعا میخره

    Moein MM2mohamadtztA.A.VENOM ✅☑️✔️JoElmilibalaNathan Drakمهدی آرزومندیامیررضا ایزدپناهmore
  • من که انتخابمو خیلی وقته کردم :))))
    و اصلا هم پشیمون نیستم بابتش…
    حتی اگه مایکروسافت تیک-تو روهم مال خودش کنه…
    نوش جونش ، ولی این باعث نمیشه من مردد شم…

    .VENOM ✅☑️✔️Poorya.Badremonirکاپتان استخونیJin sakai❤GOD OF WAR❤A,,shNathanAtomic SoldierƁayoηettamore
    • Amirkhan گفت:

      به انتخابت احترام میزارم ….
      ولی ( اگه ) تیک تو رو خرید GTA vi انحصاری شد ، ایشالله فن پلی استیشن باقی بمونی … تیک تو کمپانی الکی که نیست یک لحظه فکر کن GTA vi انحصاری شه … دیگه کسی پلی استیشن نمیشناسه
      شما دیگه خیلی جی تی ای رو دست کم گرفتی ….
      ایشالله که تیک تو خریداری نشه چون خودم میخوام پلی استیشن بگیرم

      Jin sakaiVisible 6-tigh manPoorya.Badremonir
      • من دست کم نگرفتم GTA VI رو ولی خب راکستار دیگه شورش داره بابت بخش آنلاین GTA V در میاره! به قدری که این موضوع نگرانم میکنه ، حالا ممکنه سوال برات پیش بیاد که چرا نگران ؟!… چون به لطف پیشرفت چشم گیر گرافیک ۹۰ درصد بازی ها و نتایج کار استودیو های کثیر رو موتور آنریل انجین ۵ که خیلی هاشون رو قراره تا اواخر ۲۰۲۳ به چشم ببینیم ، هر چقدر عرضه ی بازی مورد انتظار GTA VI بیشتر به تعویق بیفته کار واسه راکستار سخت تر میشه ، حالا چرا سخت تر ؟! چون ۹۹٪ طرفداران انتظار یه دگرگونی گرافیکی رو از این بازی دارن ، اگه پیشرفت گرافیک و بافت های بازی یه درصد «خیلی» قابل توجهی از GTA V بیشتر نباشه ، حتی به اندازه یک سوم GTA V هم فروش نخواهد داشت برای راکستار ، و این یعنی یه شکست افتضاح برای تیک-تو …

        .
  • متاسفانه با جو های اکتیویژن خیلیا از سونی ناامید شدن انگار نه امگار که چه استودیو های شاهکار سازی داره ، یادتون رفت گاد آف واری که مراحل فرعیش به اندازه قسمت داستانی آدم را میخکوب میکردن!؟
    خب نسخه جدیدش میاد و دوباره همین راه را میده
    استودیو های تازه کار مثل firesprite و housmarque تجربه پیدا میکنن و بزرگتر میشن ، بازی های زیبای دیگه ای میسازن
    امیدوارم همه گیمرا از کنسولی که میخرن راضی باشن همه شرکتای صنعت گیم چه مایکروسافت و سونی و … در آمد خودشونو دارن ولی مهم اون هنر و ماهیت ویدیوگیم هست

    Mohammad Ali PSIah1372Poorya.Badremonirآنچه بر اصفهان گذشتکاپتان استخونیJin sakaiA,,shAtomic Soldierh00manshadowmore
  • اگه هر کسی قدرت احترام به نظرات متفاوتو توو خودش پیدا کنه ، دنیا گلستون میشه
    خلاصه این دو مقاله
    اول شخص ..ایکس‌باکس
    سوم شخص ..پلی‌استیشن

    ah1372.Poorya.Badremonirآنچه بر اصفهان گذشتK1😈Sadra_gamer😈shadowشبح اسپارتانکاپتان استخونیAlexmore
  • john117 گفت:

    جناب رنجیر بنظر مقاله ایکس‌باکس پر بارتر بود برا سونی همه جوانب رو نگفتین و از ابر قهرماناش اسم نبردین. کمتر پرداخته شد.خیلی منتظر این مقاله بودم

    ah1372Poorya.BadremonirAmirkhanshadowکاپتان استخونیزمین 52FelipeAlex❤GOD OF WAR❤Nathanmore
  • harvey bent گفت:

    الان دوباره دوستان میان میگن به به سونی رو ببین همه چی که پول نیست خلاقیت مهمه d:
    بله اگه پول نداشته باشی خلاقیتت هم نمیتونه کاری برات بکنه، با نور شمع که نمیتونن بشینن شبها بازی بسازن که بشه کالاف کیلر d:

    Poorya.Badremonirآنچه بر اصفهان گذشت😈Sadra_gamer😈O2shadowFelipeAlexJin sakaiعلی
  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    اگر کسی ژانر اکشن ادونچر و همچنین اکشن ار پی جی 💜🖤 و هاردکور رو ترجیح میده و البته بازی های داستانی براش اولویت هستن پلی استیشن مثل بهشت میمونه براش در کنار اینها پلی استیشن علاوه بر انحصاری های با کیفیتش که نمونه ایی نداره با بازی هایی که شرکت های دیگه براش میسازن هم معروفه و کمبود هاش رو به بهترین شکل پوشش میده اثاری همچون سری فاینال فانتزی و پرسونا و بلاد بورن و در اینده با عرضه فور اسپوکن و ریمیک استار وارز و …. ، همچنین کنسول پلی استیشن ۵ نسل نهی ترین کنسوله عرضه شده هست با نوآوری های بسیار جذاب و میتونم در وصف کنسول زیاد بگم وقتی که داشتم ریترنال بازی میکردم ترکیب دوال سنس و قطرات باران و اون حسی که القاء کرد یک تجربه جدید بود یک تجربه نسل نهی بود . البته میدونم که در ایران کنسول پلی ۵ خیلی گران هست و بازی هاش هم ارزون نیستن این واقعا منصفانه نیست و ناراحت کنندست اما اگر قسمت شد و این کنسول رو تهیه کردین باید بدونین نسلی شگفت انگیز برای تجربه خواهید داشت نسلی که در ماه های پبش رو با برنامه های منحصر به فردی همچون سرویس جدید و معرفی بازی های جدید و خریدن استودیو های با استعداد و با پتانسیل بالا زیباتر هم میشه

    Poorya.Badremonir𝗔𝗹𝗶𝟵𝟴𝟰shadowکاپتان استخونیایمان غلامی مهرآبادیFelipeعلیA,,shNathanƁayoηetta
  • Ali گفت:

    Horizon zero down
    Uncharted
    Last of us
    God of war

    هر وقت ماکروسافت بازی بسازه در حد این بازیها منم کنسول مو عوض میکنم

    .Poorya.BadremonirshadowAliزمین 52Jin sakai❤GOD OF WAR❤علیA,,shAlexmore
  • Alex گفت:

    به صورت کلی :
    سونی
    Action Adventure
    JRPG
    Souls
    Platformer
    Interactive Drama
    مایکروسافت
    Shooter
    RPG

    😈Sadra_gamer😈.Alishadowکاپتان استخونیزمین 52FelipeJin sakaiA,,shƁayoηetta
    • john117 گفت:

      platformer مایکروسافت از بهتریناش کم داره؟
      ریسینگ هم نگفتی الان بی رقیبه

      ah1372Poorya.Badremonir😈Sadra_gamer😈شبح اسپارتان𝗔𝗹𝗶𝟵𝟴𝟰کاپتان استخونی
      • Alex گفت:

        ریسینگ هر دو تو اون بازی دارن به خاطر همین اسم هیچکدوم رو ننوشتم (فورزا و گرن توریزمو)
        ولی از اونطرف سونی تو RPG و شوتر بازی کم داره و من بهش اشاره کردم همونطور که به بازی های مایکروسافت اشاره کردم

        Poorya.Badremonir
      • shir taziyeh گفت:

        پلتفرمر سونی عناوینش معروف تر و فروش بیشتر و باکیفیت تر از عناوین اکتیویژن هستند
        مایکروسافت : کراش و اسپایرو و سایکونات کیفیت خوبی دارن که اسپایرو ایپی خیلی خیلی قدیمه
        اما کراش خیلی خفنه سایکونات هم که عالیه
        اما سونی :
        لیتل بیک پلنت که سومین پلتفرمر برتر تاریخه تو متاکریتیک و رچت اند کلنک که نسخه جدید ازش زیاد میاد و فروش های قوی هم میکنن
        اما اکس باکس سایکونات فقط باکیفیته کراش هم نسخه ۴ زیادی سخت بود و زیاد شبیه کراش نبود
        ریسینگ که اره فورتزا هورایزن تو ارکید میتازونه شبیه ساز هم از نظر کاربر گرن توریسمو اسپرت جلوتر و محتوا فورتزا موتور بیاد ببینیم گرن ۷ و فورتزا موتور ریبوت چه میکنن اما در کل چون ارکید مایکروسافت جلوتره تو ریسینگ جلو تر هست

        hosseinPoorya.BadremonirO2Alex
      • برای ولتفرمر باید مایکروسافت رو میگفتی
        الان که اکتیویژن رو داره کراش هم داره کراش برگ چغندر نیست

        hossein😈Sadra_gamer😈Poorya.Badremonir
    • shir taziyeh گفت:

      سونی تو هک اند اسلش هم بخاطر گاد اف وار که از بهترین هک اند اسلش های تاریخه خیلی قوی عمل میکنه

      Poorya.BadremonirO2
    • harvey bent گفت:

      Souls 🤣🤣🤣🤣🤣 کلا یه بلادبورن انحصاریه دیگه سولز چی بود؟ چون ایکس باکس نداری دلیل نمیشه لیست های بذاری سونی رو تو همه چی بهتر جلوه بدی

      Mengoah1372Mahdi SamPoorya.Badremonir
  • من به عنوان صاحب یک عدد Xbox one، تنها حسرت‌هایی که دارم marvel’s spider-man و ghost of Tsushima هستش
    با تجربه نکردن بقیه انحصاری های سونی مشکلی ندارم، ولی این دوتا قشنگ میسوزونن منو….

    hosseinMengoah1372.اولترا پرومکس نوبPoorya.Badremonirharvey bentshadowشبح اسپارتان𝗔𝗹𝗶𝟵𝟴𝟰more
  • حق گو گفت:

    من بشخصه با سبک بازی هایی که توسط استودیو های سونی ساخته میشه خیلی حال میکنم فقط بنظرم باید سونی سبک شوتر، rpg و ریسینگ ارکید رو تقویت کنه(سلام میکنم خدمت همه کاربران عزیز و نویسندگان ، یکسالی هست مطالب سایت رو به دقت مطالعه میکنم. الان تصمیم گرفتم کامنت بذارم✋❤)

    متأثر گشتهshadowshir taziyehکاپتان استخونیJin sakai❤GOD OF WAR❤NathanAlex
  • Haj_Hossein گفت:

    این بازی های انحصاریه که مارو متقاعد میکنه کنسول رو بخریم،سونی هم با توجه به تعداد بیشتر انحصاری ها و نمرات متاکریک و مردمی بالاتر تا حالا پیشتاز بوده.از اون طرف مایکرو هم انحصاری های خوبی داره.

    shadowJin sakaiعلیNathanƁayoηetta
  • اگه شوتر اول شخص و سوم شخص
    و ار پی جی و پلتفرمر میخواید ایکس باکس
    اگه جی ار پی جی و اکشن ادونچر و سوروایور هارر و هک اند اسلش میخواید پلی استیشن
    اگه بازی میخواید که خیلی جذاب و اعتیاد آور باشه و شاهکار باشه و بارها تجربه اش کنید سوییچ

    Nathan
  • پلی استیشن عشقه ولی خیلی ها مثل خودم که ps4 دارم عاشق بازیهای اکشن هستند و ایکس باکس میزبان آنهاست

    Poorya.Badremonirshadowشبح اسپارتان𝗔𝗹𝗶𝟵𝟴𝟰Jin sakaiƁayoηetta
  • جیم گفت:

    یعنی کامنت های این پست رو میخونم دلم میسوزه 😔
    اگه دست من بود اکتیویژن رو بر میگردوندم ولی حیف که نیست 😔
    عیب نداره حالا اشکاتونو پاک کنید

    کاپتان استخونیshadowO2Alex
  • Nathan گفت:

    سلام جناب رنجبر خسته نباشید مقاله خوبی بود
    مایکرو اگه کل صنعت گیم رو بخره من بازم کنسول اصلیم پلی استیشن خواهد بود و کلی خاطره با گاد و لست و گرن توریسمو و گل سر سبدشون آنچارتد دارم
    قطعا اگه بشه علاوه بر ps5 میرم xbox x یا حتی شده s بخرم اما تا عمر دارم نمیتونم خاطرات تلخ و شیرینی رو ک با پلی استیشن داشتم رو رها کنم البته اکس فنا کاملا انتخابشون محترمه اما همیشه با پلی استیشن ادامه خواهم داد

    متأثر گشتهPoorya.BadremonirHamid_Death StrandingshadowCarddragonO2Alexایمان غلامی مهرآبادی
  • با خوندن کامنتا میتوان یک نتیجه ای گرفت

    بچه های اینجا = 🤡

    shadowAlex
  • من نمیدونم چرا یه عده به جای صحبت کردن انگار یه عمر دشمنی رو الان دارن نشون میدن عزیزان بچه مچه حرف نزنیدهر کنسولی رو که کیف میکنید بگیرد بازی کنید یعنی چی هر خبری میاد حرف از خرید کالاف و دور انداختن سونی میزنید من خودم شخصا دوست دارم کالاف رو ولی ps5 رو به خاطر ( حاج کریتوس )خریدم ولی در کنارش بقیه بازی هایی که بیاد رو تجربه میکنم حالا کالاف بود بود نبود نبود نهایتش دلار اومد پایین همه میتونن بخرن (اگه اومد پایین) هر دو کنسول رو میخریم یه سری ایکس رو هم میخریم و بلعکس برا ایکس باکس تمام.

    shadowP.morgan 𔓙Alexکاپتان استخونی
    • حق گو گفت:

      سلام استخونی با احترام بت ولی هروقت کامنتات رو میخونم پر از هیت و خنده های عصبیه چه مشکلی با پلی دستیشن داری. اصن وقتی مایکروسافت چیزی میخره یا گیم‌پس پیشرفت میکنه قند تو دلت اب میشه بعد سونی رو میکوبی ونگار خوشت میاد از زمین خوردن سونی. بسه رفتارای بچه گونی عمر گرانبهات سر هیت تو این سایت داره تلف میشه❤

  • پلی استیشن یعنی:گاد اف وار،انچارتد،لست آف اس ، جک اند دکستر،گوست اف سوشیما،بلادبورن،شدو آف کلوسوس،متال گیر سالید ۳(همینطور ۴)،کیل زون،سایفون فیلتر،دیزگان و بازی های دیگه که حوصله ندارم بنویسم⁦🤖

    Shahab×45shadow
  • یکسری از ps فن ها: پلی استیشن داداش به مولا که ولت نمی کنم😭 تا آخرش پات هستم و میمونم، این خرید های مایکرو هم هیچ تاثیری روی من نداره و اگر همه ولت کنن بازم تو منو داری❤️
    واکنش سونی و پلی استیشن: 😐 داداش مگه چی شده؟ بابا هنوز که خبری نیست دارین منو خاک می کنین. دِ صبر کنین ببینین اگر من شکست خوردم اونموقع حلوامو بخورین. عجب گرفتاری شدیم ها🙄. بابا شما هنوز ۹۹ درصد پلن های ۲۰۲۳ منو ندیدین نمی دونین قراره چه آتیش بازی ای راه بندازم😎💪

    .shir taziyehshadowاولترا پرومکس نوب
  • Carddragon گفت:

    ممنون از گیمفا به خاطر مقاله های جالب و پر محتواش. هر دو کنسول حرف های زیادی برای این نسل دارن.این بحث های بی سر و ته و بی فایده ام بهتره بزاریم کنار. همه شرکتا به فکر فروش بیشتر و در نهایت پول بیشترن.گرچه در این بین گاهی هم حرکات انسانی خوبی انجام میدن که بازم جنبه تبلیغات داره بیشتر. ماام باید ببینیم با توجه به شرایط و سلیقمون کدوم کنسول برامون بهتره. من با توجه به شرایط مالی و سرویس بی نظیر گیم پس سری اس خریدم ولی در کل چون سلیقم با بازیای پلی استیشن بیشتر جوره اگر بیشتر پول داشتم پی اس فایو میگرفتم اما الانم خیلی از خریدم راضیم و سری اس خیلی کنسول قوی، خاص و شیکیه.

    کاپتان استخونیshadow
  • والا ۳ تا کنسول بنظرم عالین ولی این قضیه اکتیویژن یکم ماجرا رو سخت کردع

  • shir taziyeh گفت:

    ممنون از مقاله
    سونی با عناوین ابر قهرمانی و ساخت بازی با کیفیت از اونها خیلی چرخه جذابی رو درست کرده
    تو ار پی جی بنظرم ضعف نداره الان کوتور و هورایزن و پروژه دوم استودیو دیویشن و فوراسپوکن و یه فرست پارتی تو از پی جی غربی ضعف نداره از اونطرف ار پی جی با فرام سافتور پرسونا فاینال فانتزی و ریمیک یه ار پی جی دیگه تو ار پی جی شرقی هم بشدت قوی هست و از رقیب که هیچی نداره جلوتره
    شوتر هم عناوین پرفروش خیلی قوی نداره اما در حال ساخت بازی های شوتر زیادی هست مثل بازی دیویشن و گوریلا و هوسمارک و فایر والک وفایر اسپریت
    اکشن ادونچر و هک ان اسلش و … که وضعیت خوبه

  • Shahab×45 گفت:

    با سلام به همه
    به نظر من باید منصفانه و دور از طرفداری الکی از برند خاص قضاوت کرد.
    اولا که همه چیز رو پول مشخص نمیکنه بالاخص کار هنری مثل ساخت بازی که میشه گفت هنر هشتمه.
    و این همه سرمایه گذاری مایکروسافت،تاکید میکنم مایکروسافت نه ایکس باکس،فقط در زمینه ساخت بازی نیست.
    و اونها یک آینده بزرگتر رو در نظر دارن برای ساخت جهانی به نان متاورس.که بازی ها هم جزئی از اون هستن.حالا دقیقا چقدر میتونه اون دنیا بزرگ باشه یا اینکه دقیقا چطور کار خواهد کرد فعلا معلوم نیست.
    اما فکر کنم چیزی شبیه به فیلم ready player one میتونه باشه.البته این آینده دوری هست.
    فقط میدونم که کار ساخت بازی پول هم لازم داره اما همه چیز پول نیست.خلاقیت در کنار پول جوابدهی بسیار بالاتری داره تا پوووووووول…

    ah1372
  • Alex گفت:

    اسپم فوری :
    سونی بانجی رو به قیمت ۳.۶ میلیارد دلار خرید !!!!

  • نتیجه ای که از این دو مقاله گرفتم:
    سوم شخص:پی اس
    شوتر اول شخص:ایکس باکس
    نقش آفرینی غرب:ایکس باکس
    شرق:پی اس
    ریسینگ:جفتش
    پلتفرم:ایکس باکس
    اکشن ادونچر:پی اس

    ah1372😈Sadra_gamer😈
  • RDR2 گفت:

    اسپایدرمن غیر از بازی های ناتی داگ از همه انحصاری های سونی سر تره و دلیل انتخاب پلی استیشن برای خیلیا این بازی اونوقت حتی یه بار ازش یاد نشد 😐 برید گاد بزنید خوش باشید حیف سونی برا چه کسایی شاهکار میسازه …..همیشه هم uncharted بالا تر از the last of us هست و ای کاش نیتن رو با تام هالند تو سینما نمیدیدیم

    😈Sadra_gamer😈
  • خوشم میاد ۹۰ درصد کسایی که الآن خودشون رو مایکرو فن و ایکس باکس فن میدونن و خودشون رو برای فیل اسپنسر جر میدن نسل هشتم رو ps4 داشتن الآنم اونو فروختن با پولش یه سری اس با یه گیم پس هکی بلند مدت مثلا ۳ ساله ۴۰۰ تومن خریدن و میان از مایکرو دفاع میکنن😂

    hosseinah1372
  • ah1372 گفت:

    بهترین هک اند اسلش نسل قبل به نظرم nier automata هستش و بازی های سولز لایکی که خیلیا بازی نکردن مثل code vein و surge و بازی فوق العاده remnant from ashes همین طور mortal shell بهتون پیشنهاد می کنم بازی کنید(تمامی بازیها روی گیم پس هست)

  • تنها موفقیت پلی استیشن خوشبختانه نبود مدیریت درست ایکس باکسه

  • راستین گفت:

    پول داشته باشی همه چیو مبخری

راهنمای خرید کنسول بر اساس ژانر بازی‌ها؛ قسمت دوم: پلی استیشن - گیمفا