طراحی بازی موبایل به زبان ساده - گیمفا
طراحی بازی موبایل به زبان ساده - گیمفا
طراحی بازی موبایل به زبان ساده - گیمفا
طراحی بازی موبایل به زبان ساده - گیمفا

طراحی بازی موبایل به زبان ساده

پست گیمفا
۲۱:۵۷ ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
طراحی بازی موبایل به زبان ساده - گیمفا

بازی‌های موبایل یکی از سرگرم‌کننده‌ترین فعالیت‌هایی هستند که هر کسی می‌تواند روی گوشی هوشمند خود انجام دهد. برای برخی، بازی کردن یک راه بسیار مؤثر برای گذراندن زمان است، اما گیمرهای زیادی وجود دارند که برای آنها یک سرگرمی جذاب است. امروزه همه می توانند طراحی بازی موبایل را انجام دهند و ما در این مقاله مراحل آن را به شما یاد خواهیم داد.

راهنمای طراحی بازی موبایل (۱۳ مرحله)

برای توسعه و طراحی بازی موبایل باید مراحل ساخت آن گام به گام طی کنید که این مراحل عبارتند از:

۱- ایده سازی

۲- داستان سازی

۳- مفهوم سازی

۴- انتخاب پلتفرم

۵- انتخاب موتور بازی سازی

۶- توسعه سند طراحی بازی

۷- طراحی ساختار بازی

۸- ایجاد وایرفریم بازی

۹- توسعه بازی موبایل

۱۰- تست بازی موبایل

۱۱- انتخاب استراتژی کسب درآمد

۱۲- انتشار بازی موبایل

۱۳- پشتیبانی و بروزرسانی

اپ استورها پر از بازی های موبایل هستند. روزانه هزاران برنامه و بازی به اپ استور و پلی استور اضافه می شود، اما همه بازی ها نمی توانند به پتانسیل Candy Crush و PUBG دست یابند. هدف همه توسعه دهندگان این است که برنامه های خود را یک شبه به موفقیت برسانند. مسئله این است که حتی PUBG و Candy Crush نیز یک شبه موفق نشدند.

آنها نتیجه ساعت ها سرمایه گذاری، تلاش و یک ایده عالی بودند. این بازی ها فقط یک ایده بودند و پس از طی یک روند مناسب و اجرای موفقیت آمیز آن، موفق شدند.

طراحی بازی موبایل به زبان ساده - گیمفا

طراحی بازی موبایل موفق با مطالعه دقیق بازار هدف، با ایجاد گیم پلی منحصر به فرد و تعاملی و با انتخاب استراتژی کسب درآمد عالی ایجاد می شود. برای ساده کردن این فرآیند، راهنمای گام به گامی برای توسعه بازی های موبایل موفق ایجاد کرده ایم. مطمئن شوید که مراحل ذکر شده در زیر را دنبال کرده اید تا برنامه ای را توسعه دهید که به طور کامل این شایستگی را داشته باشد تا در صنعت بازی های موبایلی جا بیفتد.

۱- ایده سازی

تقریباً هر چیز بزرگی با یک ایده عالی شروع می شود. ایده پایه و اساس کل بازی شماست. هرچه ایده بهتر باشد، شانس موفقیت بازی شما بیشتر است. ایده پردازی یک گام خلاقانه است که نمی توان آن را آموزش داد. شما باید به تنهایی یک ایده فوق العاده بیابید. لازم نیست خلاقانه باشد، می تواند یک ایده ساده باشد، اما باید یک ایده تازه و جدید باشد، یعنی چیزی که تا به حال هیچ کس به آن فکر نکرده باشد.

به همین ترتیب، ایده شما می‌تواند یک بازی ساده مانند چرخاندن بطری و مشابه آن باشد. لازم نیست تمام داستان های علمی-تخیلی یا در دنیای فانتزی بروید. فقط به چیزی منحصر به فرد و هیجان انگیز فکر کنید.

مثال:  Candy Crushیک نسخه پیشرفته از بازی matching-grid است. بازیکن قرار است برای گذراندن مراحل، همان لوبیاهای رنگی را مطابقت دهد. اما آنها شخصیت ها، داستان ها، چالش ها، تغییرات، انیمیشن های مختلفی را اضافه کرده اند و این باعث شده است که بازی در مورد بازی های موبایل به یک بازی طلایی تبدیل شود.

۲- داستان سازی

فرض کنید کل روز برای انجام یک بازی فرصت دارید، کدام بازی را انتخاب می کنید، Subway Surfer یا Mario؟

Subway Surfer تقریباً بی پایان در حال دویدن است و این چیزی نیست که مخاطب را ساعت ها درگیر خود نگه دارد. به بازیکن خود یک داستان و هدف بدهید و این چیزی است که مخاطبان را ساعت ها درگیر بازی شما خواهد کرد.

طبق یک گزارش، بسیاری از بازی ها در هفته اول نصب، حذف می شوند، زیرا این بازی ها می توانند کاربر را جذب کنند، اما قادر به سرگرم و نگه داشتن کاربر نیستند. داستان در اینجا کلید اصلی است.

شما می توانید داستان را تا جایی که می خواهید ساده نگه دارید، اما نکته اصلی این است که باید یک داستان وجود داشته باشد. با پرسیدن یک سوال ساده از خود داستان بسازید: انگیزه بازی شما چیست یا اگر شخصیتی در بازی دارید، او می خواهد به چه چیزی برسد؟

۳- مفهوم سازی

مفهوم سازی باید بر اساس چهار نکته زیر باشد.

  • مکانیک بازی

Mechanic بازی قواعد بازی شماست، یعنی مراحلی که بازیکن باید انجام دهد تا به هدف بازی برسد.

  • تنظیمات

تنظیم هر بازی باید بر اساس دو بخش داستان و مکانیک باشد.

  • فناوری

در ابتدا توسعه هر بازی باید مشخص کنید که کدام دستگاه ها می توانند بازی شما را اجرا کنند و بازی شما از چه ویژگی هایی استفاده می کند.

  • تعامل

تعامل کاربران با بازی یا شخصیت چگونه است؟ آنها چگونه بازی یا شخصیت را کنترل خواهند کرد؟ همچنین، بازی چگونه از فضای صفحه نمایش استفاده خواهد کرد؟

۴- انتخاب پلتفرم

آیا شما یک بازی اندروید می سازید یا یک بازی iOS یا یک بازی ویندوز؟

این سوال یک معضل واقعی است. بیش از ۵۰ درصد از کاربران گوشی های هوشمند از گوشی های هوشمند مبتنی بر اندروید استفاده می کنند و تعداد کاربران iOS نیز بسیار زیاد است. انتخاب این مورد بیشتر به بودجه شما بستگی دارد.

انتخاب یک پلتفرم چیزی نیست جز راه اندازی بازی شما برای یک بازار محدود. اگر می خواهید منطقه دسترسی بازی خود را بهبود بخشید، باید توسعه چند پلتفرمی را انتخاب کنید.

این را می توان به راحتی با تحقیق در مورد بازار مخاطبان بالقوه خود حل کرد. اگر بیشتر کاربران اندروید هستند، باید بازی‌سازی اندروید را انتخاب کنید و اگر بیشتر کاربران iOS هستند، باید توسعه بازی‌های iOS را انتخاب کنید. اگر بودجه خوبی دارید، باید توسعه چند پلتفرمی را انتخاب کنید.

نکته مهم: اگر توسعه یک پلتفرم را انتخاب کنید، مخاطبان خود را محدود می کنید و این باعث محدود شدن دسترسی و عملکرد بازی شما در بین مخاطبان می شود.

۵- انتخاب موتور بازی سازی

Backend Technology و موتور توسعه بازی، مکانی است که بازی شما در آن توسعه می یابد. بنابراین انتخاب پلتفرم مناسب یک گام بسیار مهم برای طراحی بازی موبایل است. شما باید پلتفرمی را انتخاب کنید که مزایا و ویژگی های آن بتواند برای بازی شما مفید باشد.

تعداد زیادی پلتفرم وجود دارد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید، به عنوان مثال، Unity 3D برای طراحی سه بعدی، CryEngine برای محیط های هنری، Corona SDK برای زبان ساده، BuildBox برای ویژگی کشیدن و رها کردن و غیره.

به همین ترتیب، زبان‌های پشتیبان مختلفی مانند C++، C#، Node.js، Python و غیره وجود دارند که می‌توانید برای توسعه بازی یکی از آنها را انتخاب کنید.

۶- توسعه سند طراحی بازی

Game Design Document همانطور که از نام آن پیداست سندی است که حاوی جزئیاتی در مورد تمام عناصر بازی است. این یک سند زنده است. بنابراین می توان بازخورد داد و با تغییر در بازی آن را نیز تغییر داد.

مثال: بازی در مورد صید ماهی است. یک سند طراحی بازی نه تنها اطلاعاتی در مورد بازیکن دارد، بلکه اطلاعاتی در مورد چوب ماهیگیری، قدرت میله، قابلیت صید میله، وزن ماهی، اندازه، قایق مورد استفاده ماهیگیر خواهد داشت. چگالی آب، جزر و مد، و غیره دارد.

۷- طراحی ساختار بازی

جذابیت، کلید فروش است. اگر بازی شما دارای گرافیک و صحنه های خارق العاده و منحصربه فرد باشد، کاربران بازی شما را انجام خواهند داد. طراحی ساختار بازی شامل عناصر مختلفی مانند شخصیت ها، محیط، بافت، تمام اشیاء و غیره است. این مرحله ای است که نحوه ظاهر بازی شما را مشخص می کند.

طراحی بازی موبایل به زبان ساده - گیمفا

۸- ایجاد وایرفریم بازی

Wireframe طرح کلی بازی شما است. این یک دید واضح از نحوه عملکرد، ظاهر و احساس برنامه شما ارائه می دهد. در اصطلاح عامیانه می توان آن را به عنوان یک نمونه اولیه بیان کرد.

طراحی بازی موبایل یک فرآیند پرهزینه است. بنابراین قبل از شروع توسعه واقعی، باید وایرفریم بازی را توسعه دهید تا یک مرور سریع داشته باشید.

وایرفریم راهنمای تصویری در مورد نحوه عملکرد بازی و نحوه انتقال از یک قسمت بازی به قسمت دیگر خواهد بود. از آنجایی که فقط یک نمونه اولیه است، تجربه گرافیکی کاملی وجود نخواهد داشت، اما برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا بازی احساس خوبی دارد یا نه، کافی است.

۹- توسعه بازی موبایل

پس از ایجاد نمونه اولیه، توسعه واقعی بازی شروع می شود. این مرحله از مهمترین مراحل طراحی بازی موبایل است، بنابراین حتی کوچکترین کارها باید با دقت انجام شود.

اپلیکیشن برای تمامی پلتفرم هایی که می خواهید هدف گذاری کنید، توسعه داده می شود و تمامی قابلیت ها و ویژگی ها وارد بازی می شود.

۱۰- تست بازی موبایل

بازی طراحی شده نشان دهنده شرکت شما در بازار خواهد بود. بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که بازی شما یک نسخه کامل باشد که هیچ باگ یا لگی نداشته باشد.

تست بازی موبایل را می توان با راه اندازی و اجرای نسخه بتا در دستگاه های مختلف انجام داد. با این کار اشکالات مختلفی برای شما ظاهر می شود. بنابراین می توانید آنها را حل کنید و نسخه کامل بازی خود را نیز توسعه دهید.

۱۱- انتخاب استراتژی کسب درآمد

شما در حال توسعه بازی به عنوان یک منبع درآمد هستید و در این مرحله باید تصمیم بگیرید که چگونه این درآمد را کسب کنید.

در اینجا ۴ راه وجود دارد که از طریق آنها می توانید از طراحی بازی موبایل خود کسب درآمد کنید.

  • خرید درون برنامه ای

خرید درون برنامه ای اساسی ترین راه کسب درآمد از طریق بازی است. شما می توانید پوسته ها، صحنه ها، شخصیت ها و غیره را بفروشید و از این طریق می توانید درآمد کسب کنید.

  • تبلیغات

یکی از بهترین راه های برای کسب درآمد از طریق تبلیغات است. شما می توانید تبلیغات را به بازی اضافه کنید و از آن درآمد کسب کنید.

  • بازی های موبایلی پولی

می توانید با توسعه یک بازی پولی درآمد کسب کنید. این بدان معناست که بازیکنان برای دانلود بازی شما مقداری پول به شما می پردازند.

  • بازی های نسخه پریمیوم

می توانید به کاربران اجازه دهید تا بازی را ابتدا رایگان دانلود کرده و تا زمان یا سطح مشخصی بازی کنند و پس از آن در صورت تمایل به ادامه بازی شما باید نسخه پریمیوم بازی را خریداری کنند.

۱۲- انتشار بازی موبایل

شما بازی را توسعه داده اید، بازی را تست کرده اید، استراتژی کسب درآمد را انتخاب کرده اید، اکنون زمان انتشار بازی است.

اما انتشار بازی کار ساده ای نیست. بازی شما باید با استانداردهای اپ استورهای مربوطه مطابقت داشته باشد. تیم بررسی اپ استور مربوطه بازی را بررسی می کند و پس از تایید، بازی شما را در اپ استور قرار می دهد تا کاربران آن را دانلود کنند.

۱۳- پشتیبانی و بروزرسانی

با انتشار بازی کار تمام نمی شود. شما باید از کاربران حمایت کنید و باید بازی را حفظ کنید. شما باید برنامه را به روز کنید تا جذاب بماند و باید حالت ها، سطوح، ویژگی ها و غیره جدید را اضافه کنید.

کاربران هر روز چیز جدیدی می‌خواهند و رویدادهای هفتگی و ماهانه می‌توانند به درگیر نگه داشتن کاربران کمک کنند.

خلاصه ای از فرآیند طراحی بازی موبایل

ساخت بازی موبایل به هیچ وجه آنقدرها هم که به نظر می رسد، ساده نیست و در طول این فرآیند باید با انحرافات و مشکلات مختلفی روبرو شوید. شما باید تلاش زیادی کنید و اگر می خواهید یک بازی عالی را توسعه دهید، باید سخت کار کنید. به یاد داشته باشید که یک الماس با فشار زیاد ایجاد می شود. بنابراین، این انحرافات و مشکلات به شما در صیقلی کردن بازی کمک می کند.

طراحی بازی موبایل به زبان ساده - گیمفا

طراحی بازی موبایل با اَپمون

شرکت اَپمون یکی از قدیمی ترین و معتبرترین شرکت ها در زمینه طراحی اپلیکیشن و بازی موبایل است. اَپمون علاوه بر ایجاد ارتباط موثر و هم افزایی بین تیم های مختلف خود توانسته در زمینه های مختلف طراحی اپلیکیشن مانند طراحی اپلیکیشن فروشگاهی، سفارشی، خدماتی، تبلیغاتی، خبری و … فعالیت کند. پس اگر نیاز به طراحی اپلیکیشن موبایل یا بازی موبایل دارید اما تخصص آن را ندارید، می توانید روی تیم اَپمون حساب کنید.

Gramy kDARKSIRENֆǟʍʊʀǟɨ

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

طراحی بازی موبایل به زبان ساده - گیمفا
طراحی بازی موبایل به زبان ساده - گیمفا
طراحی بازی موبایل به زبان ساده - گیمفا
طراحی بازی موبایل به زبان ساده - گیمفا
طراحی بازی موبایل به زبان ساده - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

طراحی بازی موبایل به زبان ساده - گیمفا