۱۰ بازی ژانر وحشت که در برخی کشورها ممنوع شدند؛ خفه شده در نطفه - گیمفا
۱۰ بازی ژانر وحشت که در برخی کشورها ممنوع شدند؛ خفه شده در نطفه - گیمفا
۱۰ بازی ژانر وحشت که در برخی کشورها ممنوع شدند؛ خفه شده در نطفه - گیمفا
۱۰ بازی ژانر وحشت که در برخی کشورها ممنوع شدند؛ خفه شده در نطفه - گیمفا

۱۰ بازی ژانر وحشت که در برخی کشورها ممنوع شدند؛ خفه شده در نطفه

آرمان زرمهر
۰۹:۰۰ ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
۱۰ بازی ژانر وحشت که در برخی کشورها ممنوع شدند؛ خفه شده در نطفه - گیمفا

ژانر وحشت گاهی اوقات بسیار پر حاشیه می‌شود. در گذشته ما شاهد عرضه عناوین خاص با نگرش یا نوآوری‌های متفاوت در این ژانر بوده‌ایم که باعث ممنوعیت آن‌ها شده‌اند.

در حالی که امروزه بسیاری از کمپانی‌ها و استودیوها در ساخت عناوین خود و همچنین میزان خشونت و ترس آن‌ها محافظه‌‌کارانه عمل می‌کنند، اما همچنان در برخی اوقات شاهد عرضه‌ی عناوینی هستیم که به دلایل بیش از اندازه بودن ترس یا خشونت خود در برخی کشورها ممنوع می‌شوند.

امروز می‌خواهیم ۱۰ مورد از بازی‌های ژانر ترس که به دلایل مختلف در برخی نقاط جهان ممنوع شدند را بررسی کنیم پس با من همراه باشید.

۱۰. Dead Rising

۱۰ بازی ژانر وحشت که در برخی کشورها ممنوع شدند؛ خفه شده در نطفه - گیمفا

فرنچایز Dead Rising همیشه سعی داشته است خلاقانه‌ترین راه‌ها را برای کشتن زامبی‌ها فراهم کند. حال این راه‌های خلاقانه می‌توانند با خون و اندام‌های تکه‌تکه شده‌ی زیادی همراه باشند. ظاهراََ مقامات مربوطه در کشور آلمان اصلاََ از این موضوع راضی نبودند و به همین دلیل عرضه‌ی کل فرنچایز را در این کشور ممنوع کردند.

سازمان رتبه‌بندی بازی‌های ویدئویی این کشور در سال ۲۰۰۶ فروش اولین نسخه‌ی این فرنچایز را در آلمان ممنوع اعلام کرد. طبق توضیحات آن‌ها، دلیل این تصمیم خشونت بیش از اندازه‌ی این بازی بوده است. جالب است بدانید که تا به امروز تنها نسخه‌ی چهارم این سری اجازه‌ی انتشار در این کشور را دریافت کرده است.

به طور کلی، کشور آلمان قوانین سخت‌گیرانه‌ای نسبت به خشونت در بازی‌های ویدئویی وضع کرده و این مسئله بسیاری از عناوین منتشر شده در این کشور را تحت شعاع قرار داده است؛ به طوری که برخی بازی‌‌ها در این کشور نسخه‌ای جداگانه دارند یا به شدت سانسور شده‌اند.

۹. We Happy Few

۱۰ بازی ژانر وحشت که در برخی کشورها ممنوع شدند؛ خفه شده در نطفه - گیمفا

بازی We Happy Few عنوانی در ژانر وحشت بقاء محسوب می‌شود که یک داستان بریتانیایی متفاوت را روایت می‌کند، داستانی که در آن دولت‌مردان سعی دارند با استفاده از مواد مخدر توهم‌آور، خوش‌حالی خیالی را به شهروندان خودشان تلقین کنند و چشم آن‌ها را روی واقعیت‌های شوم اطرافشان ببندند.

این حجم از استفاده از مواد مخدر به هیچ عنوان به مذاق سازمان رده‌بندی سنی کشور استرالیا خوش نیامد و باعث شد که رده‌ی سنی +۱۸ را برای این عنوان نپذیرند و آن را در کشور خود ممنوع کنند. به گفته‌ی هیئت سازمان مذکور، از آنجایی که استفاده از مواد مخدر تصویری زیبا را در این عنوان برای مردم ترسیم می‌کند، چنین موضوعی می‌تواند روی گیمرها تاثیرگذار باشد و آن‌ها را به استفاده از مواد مخدر در دنیای واقعی نیز تشویق کند.

این موضوع باعث ناراحتی سازندگان بازی شد و آن‌ها طی اظهاراتی بیان کردند که سازمان مربوطه در کشور استرالیا به طور کلی از پیام اصلی بازی چشم‌پوشی کرده است.

دو ماه پس از عرضه، ممنوعیت این عنوان در استرالیا برداشته شد؛ اما دوباره پس از یک‌سال به دلیل عرضه‌ی یک محتوای اضافه‌ی جدید، دوباره این ممنوعیت‌ از سر گرفته شد.

۸. Condemned: Criminal Origins

۱۰ بازی ژانر وحشت که در برخی کشورها ممنوع شدند؛ خفه شده در نطفه - گیمفا

ممنوعیت این عنوان داستان جالبی دارد. به طور کلی سری Condemned، بازی‌های بسیار خشونت آمیزی در ژانر وحشت محسوب می‌شوند. حدود دوماه قبل از انتشار نسخه‌ی دوم این سری، بازی اول آن یعنی Condemned: Criminal Origins که در سال ۲۰۰۵ منتشر شده بود، به دلیل نمایش خشونت بیش از حد، دچار ممنوعیت انتشار شد در حالی که حدود ۲ سال از عرضه‌ی آن در آلمان می‌گذشت!

همچنین از دیگر دلایل ممنوعیت این اثر، نمایش اعمال به شدت غیرانسانی و خشونت آمیز در قبال انسان‌های دیگر و همچنین ایجاد حس شکوه و افتخار در انجام این اعمال بود که به گفته‌ی مقامات مربوطه، باعث وارد شدن صدمه به شان و مقام انسانی می‌شود.

وقتی نسخه‌ی دوم این سری یعنی Condemned 2: Bloodshot در سال ۲۰۰۸ منتشر شد، بلافاصله کشور آلمان آن را جزو عناوین خشونت‌‎آمیز در نظر گرفت و چند ماه بعد، عرضه‌ی آن در این کشور به طور کلی ممنوع شد. لازم به ذکر است که این عناوین تا به امروز همچنان در کشور آلمان ممنوع هستند.

۷. Left 4 Dead 2

۱۰ بازی ژانر وحشت که در برخی کشورها ممنوع شدند؛ خفه شده در نطفه - گیمفا

بیایید دوباره به استرالیا برگردیم. زمانی که بازی Left 4 Dead 2 به عرضه‌ی خودش نزدیک می‌شد، سازمان رده‌بندی سنی این کشور تصمیم گرفت که به دلیل هم‌خوان نبودن آن با استانداردهای بالاترین رده‌بندی سنی این کشور در زمان یاد شده (MA15+) آن را ممنوع اعلام کند. طبق اعلام این سازمان، بازی Left 4 Dead 2 نمایش دهنده‌ی میزان بالایی از خشونت بود. جالب است بدانید که نسخه‌ی اول این عنوان بدون هیچ مشکلی در این کشور عرضه شده بود.

با وجود تلاش کمپانی Valve برای جلوگیری از این ممنوعیت، متاسفانه موفقیتی حاصل نشد و از همین رو این کمپانی مجبور شد نسخه‌ای به شدت سانسور شده را در کشور استرالیا عرضه کند. نسخه‌ی سانسور شده مواردی همچون قطع اعضای بدن زامبی‌ها، جمع شدن جنازه‌ی زامبی‌ها روی زمین و همچنین جزئیات خون و زخم‌های زامبی‌ها را حذف کرد.

این نسخه تا حدود ۵ سال در استرالیا به فروش رسید تا این که در سال ۲۰۱۴ رده‌بندی +۱۸ تصویب شد و نسخه‌ی اصلی بازی توانست در این کشور عرضه شود.

به طور کلی می‌توان گفت که کشورهای استرالیا و آلمان با برخی از قوانین سرسختانه‌ی خود، لذت تجربه‌ی بسیاری از عناوین و بازی‌ها را در بازه‌های زمانی مختلف از شهروندان خود گرفتند.

۶. Outlast 2

۱۰ بازی ژانر وحشت که در برخی کشورها ممنوع شدند؛ خفه شده در نطفه - گیمفا

عنوان Outlast 2 نسبت به نسخه‌ی پیشین خود تاریک‌تر و خونین‌تر شده بود، اما نه به اندازه‌ای که در کشور استرالیا با استانداردهای R18+ مغایرت داشته باشد! داستان ممنوعیت بازی در این کشور بسیار جالب است.

هنگامی که بازی برای سازمان ACB (رده‌بندی سنی استرالیا) فرستاده شد، این انجمن به سرعت آن را به دلیل وجود خشونت‌های جنسی شدید و مغایرت آن با رده‌بندی R18+، ممنوع اعلام کرد.

این موضوع نه تنها برای طرفداران، بلکه حتی برای استودیوی سازنده‌ی بازی یعنی Red Barrels نیز عجیب بود. بعد از انجام برخی تحقیقات، استودیوی سازنده متوجه شد که به اشتباه نسخه‌ی آلفای بازی را برای سازمان ABC ارسال کرده‌ است. این نسخه از بازی شامل صحنه‌های خشونت آمیز بسیار شدید می‌شد که سازندگان در آخر تصمیم گرفتند آن‌ها را از بازی نهایی حذف کنند.

در نهایت استودیوی Red Barrels دو روز پس از اعلام ممنوعیت، با ارسال نسخه‌ی نهایی برای سازمان ABC توانست از ممنوعیت آن جلوگیری کند و این عنوان را با رده‌بندی سنی R18+ در این کشور عرضه کند.

سوالی که باقی می‌ماند این است که نسخه‌ی آلفای بازی شامل چه محتویاتی بوده است که حتی با بالاترین رده‌بندی سنی استرالیا نیز در تضاد قرار می‌گرفته است؟

۵. Silent Hill: Homecoming

۱۰ بازی ژانر وحشت که در برخی کشورها ممنوع شدند؛ خفه شده در نطفه - گیمفا

یک ممنوعیت دیگر، یک داستان دیگر در استرالیا! البته این‌بار آلمان نیز در این ممنوعیت با استرالیا شریک است. شخصاََ با وجود آن که از بازی Silent Hill: Homecoming به عنوان نسخه‌ای به یادماندنی در این فرنچایز یاد نمی‌کنم، اما می‌توانم بگویم که برخی از سکانس‌های خونین این بازی به یاد پلیرها باقی می‌ماند.

زمانی که این عنوان در سازمان OFLC استرالیا در حال رده‌بندی شدن بود، این سازمان با اشاره به یکی از صحنه‌های خونین بازی که در آن پروتاگونیست یعنی Alex و Margaret Holloway وارد مبارزه شده و در نهایت با فرو رفتن دریل در سر یکی از این دو کاراکتر به پایان می‌رسد، از رده‌بندی کردن آن خودداری کرد.

سازمان مذکور با اشاره به این صحنه و همچنین چند بخش دیگر از بازی، اظهار داشت که به دلیل شدت بالای خشونت، اجازه‌ی عرضه و فروش آن در استرالیا داده نمی‌شود. آلمان نیز روندی مشابه را پیش گرفت و عرضه‌ی Homecoming را ممنوع کرد.

این ممنوعیت‌ها باعث شد که چند ماه بعد، کمپانی Konami نسخه‌هایی سانسور شده را در این دو کشور منتشر کند که در آن، بسیاری از صحنه‌های خشونت آمیز ویرایش شده بودند و همچنین در برخی از بخش‌ها زوایای دوربین به کلی تغییر کردند.

جالب است بدانید که مقامات آلمانی در طی چند ماهی که کمپانی Konami در حال ساخت نسخه‌های ویرایش شده بود، یک محموله از نسخه‌های اصلی Silent Hill: Homecoming را توقیف کردند. این موضوع نشان می‌دهد که طرفداران نمی‌توانستند تا عرضه‌ی بازی در کشور خودشان صبر کنند و به شدت مشتاق تجربه‌ی آن بودند.

۴. Phantasmagoria

۱۰ بازی ژانر وحشت که در برخی کشورها ممنوع شدند؛ خفه شده در نطفه - گیمفا

در مورد اکثر ممنوعیت‌های بالا که درباره‌ی آن‌ها صحبت کردیم، می‌توانیم بگوییم که شاید قوانین استرالیا کمی سخت‌گیرانه‌تر هستند، اما در مقابل عنوانی که الآن می‌خواهم صحبت کنم، قوانین مذکور کاملا منطقی به نظر می‌رسند. این بازی عنوانی است که شاید بسیاری از شما حتی اسم آن را نشنیده باشید اما در زمان عرضه‌ی خود در سال ۱۹۹۵، نه تنها به یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های پلتفرم PC در آن سال بدل گشت، بلکه با حواشی زیادی نیز مواجه شد.

Phantasmagoria به دلیل خشونت بسیار بالا، خشونت‌های جنسی و همچنین خونین بودن بیش از اندازه‌، در بسیاری از مناطق ممنوع شد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سنگاپور و استرالیا اشاره کرد. در حالی که بازی در آلمان ممنوع نشد، اما رده‌بندی سنی ۱۸+ دریافت کرد که در آن دوره، مانند امروز رایج نبود. صحنه‌های خشونت آمیز این عنوان شامل نصف شدن سر پروتاگونیست اصلی بازی یا تکه تکه شدن صورت او توسط یک هیولا می‌شوند.

این اثر در هفته‌ی اول فروش خود حدود ۱۲ میلیون دلار درآمد داشت و همچنین به پرفروش‌ترین عنوان استودیوی Sierra Entertainment تا به امروز تبدیل شد. استودیوی Sierra پس از این عنوان، چندین نسخه‌ی Crash Bandicoot و همچنین Spyro را نیز منتشر کرد.

شخصاََ با وجود آن که سال‌ها پس از انتشار این بازی توانستم آن را تجربه کنم، اما باز هم از آن لذت بردم و اعتقاد دارم که همچنان در این دوره از صنعت گیمینگ می‌تواند برای علاقه‌مندان به عناوین FMV جذاب باشد.

۳. Danganronpa V3: Killing Harmony

۱۰ بازی ژانر وحشت که در برخی کشورها ممنوع شدند؛ خفه شده در نطفه - گیمفا

سری Danganronpa را نمی‌توان کاملا در ژانر وحشت قرار داد، اما قطعا می‌توان از آن به عنوان زیر مجموعه‌ی کوچک و در حاشیه‌ی این ژانر یاد کرد. با این توصیف احتمالاََ از خود می‌پرسید: پس چرا یک کشور باید دست به ممنوعیت فروش آن بزند؟ در جواب باید بگویم کشوری که بازی را ممنوع کرده است، دلیل بسیار خوبی دارد.

سازمان رده‌بندی سنی کشور کره‌ی جنوبی یعنی GRAC، فروش این عنوان را چندین ماه قبل از انتشار ممنوع اعلام کرد. دلایل اعلام شده برای این ممنوعیت، ایجاد گسستگی در جامعه به دلیل نمایش میزان بالای جرم و خشونت در این بازی و تحریک کننده بودن آن برای مخاطبین بود.

همچنین در همان دوره دختر بچه‌ای ۸ ساله توسط یک پسر ۱۷ ساله به قتل رسیده و سپس تکه تکه شده بود که یکی از اتفاقات دل‌خراش و پر سروصدای آن زمان برای کره جنوبی محسوب می‌شد. GRAC اعلام کرد که این بازی از یک سری خط قرمزها عبور کرده که اجازه‌ی انتشار آن را در این جامعه دشوار می‌کند. بسیاری بر این عقیده‌اند که این اظهارات اشاره به قتل ذکر شده داشته است.

به طور کلی از آن‌جایی که فرنچایز Danganronpa بر قتل‌های وحشتناک و همچنین تم نوجوانانه‌ای تمرکز دارد، مشخص است که مقامات مربوطه از تحریک آمیز بودن این بازی برای نوجوانان نگران بودند و به همین دلیل انتشار آن را ممنوع کردند.

۲. F.E.A.R 2: Origin Story

۱۰ بازی ژانر وحشت که در برخی کشورها ممنوع شدند؛ خفه شده در نطفه - گیمفا

همانند بازی Left 4 Dead 2، عنوان F.E.A.R 2 نیز درگیری‌هایی با رده‌بندی سنی MA15+ داشت. از آن‌جایی که این بازی نیز در سال ۲۰۰۹ و حدود ۴ سال قبل از تصویب رده‌بندی R18+ منتشر شد، به مشکلات مختلفی با سازمان OFLC استرالیا برخورد.

آن‌ها فروش این عنوان را به دلیل وجود قابلیت قطع عضو یا بریدن گلوی دشمنان و مسائلی از این قبیل در کشور استرالیا ممنوع کردند.

شخصاََ به هیچ عنوان دلیل این حجم از سخت‌گیری در قبال عناوین ترسناک در استرالیا را متوجه نمی‌شوم. در آن دوره نیز بسیاری از رسانه‌ها و گیمرها این قوانین عجیب استرالیا در قبال بازی‌های ترسناک را محکوم و به عناوینی مانند GTA و Gears of War اشاره کردند که با وجود داشتن برخی خشونت‌های مشابه و حتی مسائلی همچون استفاده از مواد مخدر، به هیچ عنوان با این حجم از مقاومت و سخت‌گیری رو‌به‌رو نمی‌شوند.

در نهایت، حدود یک ماه بعد از عرضه‌ی بازی، سازمان ABC ممنوعیت OFLC را از بین برد و اظهار داشت که عنوان F.E.A.R 2: Project Origin می‌تواند با رده‌بندی MA15+ در استرالیا عرضه و به فروش برسد.

۱. Manhunt 2

۱۰ بازی ژانر وحشت که در برخی کشورها ممنوع شدند؛ خفه شده در نطفه - گیمفا

هرکس که تا به حال اسم Manhunt به گوشش خورده باشد، از شهرت آن به دلیل خشونت فوق‌العاده زیاد با خبر است. این بازی در کشور آمریکا رده‌بندی Adults Only (تنها برای بزرگسالان) دریافت کرد و از آنجایی که کمپانی‌هایی همچون سونی و مایکروسافت اجازه‌ی انتشار این گروه از بازی‌ها را روی کنسول‌های خود نداشتند، دسترسی به این عنوان در کشور آمریکا کار آسانی نبود.

از طرف دیگر حدود یک ماه قبل از عرضه‌ی نسخه‌ی دوم Manhunt، دو کشور بریتانیا و نیوزیلند از رده‌بندی سنی این عنوان خودداری کردند و دلیل آن را تاریک و سنگین بودن بیش از اندازه‌ی محیط و حس و حال بازی، وجود خشونت، تقویت و القای سادیسم به پلیر، تمرکز زیاد بر سلاخی و برخی مسائل دیگر ذکر کردند. همچنین این عنوان را تهدیدی برای گیمرهایی با سنین کم و حتی افراد بالغ دانستند!

همه‌ی این مسائل می‌تواند به خوبی دلایل شهرت این عنوان را یادآور شود. یکی دیگر از نگرانی‌های این سازمان‌ها واقع‌گرایانه بودن بیش از اندازه‌ی قتل‌ها بود که می‌توانست الهام بخش بسیاری از جوانان باشد. چند ماه بعد با سانسورها و ویرایش‌های متعدد راکستار گیمز، شاهد انتشار بازی بودیم. برخی از این ویرایش‌ها شامل حذف کلی تعدادی از انیمیشن‌های قتل بود. همچنین سیستم جمع‌آوری XP برای قتل‌ها نیز از این عنوان به طور کامل حذف شد.

انتشار نسخه‌ی سانسور شده‌ی این عنوان در بریتانیا نیز پس از مسائل و مذاکرات قانونی بسیار، حدود یک‌سال پس از عرضه و در تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۰۸، صورت گرفت. به طور کلی Manhunt 2 یکی از پرحاشیه‌ترین عناوین دو دهه‌ی اخیر است. اما با وجود تمام حواشی، این عنوان همچنان یک بازی به یادماندنی برای بسیاری باقی خواهد ماند.


سخن پایانی

ژانر وحشت دائماََ سعی دارد تجربیات جدید را در قالب‌های متفاوت ارائه دهد. عناوینی که در این لیست نام بردیم از آن دسته قالب‌هایی بودند که سعی کردند به نوعی متفاوت ترس را به پلیرها معرفی کنند و گاهی اوقات این تفاوت‌ها باعث تاریک شدن بیش از حد برخی عناوین می‌شوند. در حالی که این مسئله لزوما بد نیست، اما ممکن است با قوانین برخی کشورها مغایرت داشته باشد.

در برخی کشورها همانند استرالیا، این قوانین در قبال ژانر ترس، می‌توانند بیش از حد سخت‌گیرانه یا غیر منطقی باشند و در برخی کشورها همانند کره جنوبی که از جامعه‌ای حساس‌تر برخوردار است، محافظه‌کارانه محسوب می‌شوند. شما کاربران عزیز نیز اگر عناوین دیگری مدنظرتان است که به دلایلی در منطقه‌ یا کشوری ممنوع شدند، حتماََ آن‌ها را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

iliya scorpionامینKurosCommunistREZA_OXُSinesعلیVito scalettaآرینmatrix4221489ReversepointM.MT🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉فریدAlirezaChiefJin sakaimarioCorvoBlack Knightmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

۱۰ بازی ژانر وحشت که در برخی کشورها ممنوع شدند؛ خفه شده در نطفه - گیمفا
۱۰ بازی ژانر وحشت که در برخی کشورها ممنوع شدند؛ خفه شده در نطفه - گیمفا
۱۰ بازی ژانر وحشت که در برخی کشورها ممنوع شدند؛ خفه شده در نطفه - گیمفا
۱۰ بازی ژانر وحشت که در برخی کشورها ممنوع شدند؛ خفه شده در نطفه - گیمفا
۱۰ بازی ژانر وحشت که در برخی کشورها ممنوع شدند؛ خفه شده در نطفه - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

۱۰ بازی ژانر وحشت که در برخی کشورها ممنوع شدند؛ خفه شده در نطفه - گیمفا