راهنمای خرید کنسول بر اساس ژانر بازی‌ها؛ قسمت اول: ایکس باکس - گیمفا
راهنمای خرید کنسول بر اساس ژانر بازی‌ها؛ قسمت اول: ایکس باکس - گیمفا
راهنمای خرید کنسول بر اساس ژانر بازی‌ها؛ قسمت اول: ایکس باکس - گیمفا
راهنمای خرید کنسول بر اساس ژانر بازی‌ها؛ قسمت اول: ایکس باکس - گیمفا

راهنمای خرید کنسول بر اساس ژانر بازی‌ها؛ قسمت اول: ایکس باکس

امیرحسین رنجبر
۱۶:۳۳ ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
راهنمای خرید کنسول بر اساس ژانر بازی‌ها؛ قسمت اول: ایکس باکس - گیمفا

در این مقاله قصد داریم با توجه به سبک‌ بازی‌سازی و ژانرهای تحت مالکیت کمپانی مایکروسافت، راهنمای خرید کنسول Xbox بر اساس بازی‌های آن را به شما ارائه دهیم.

خرید استودیو و ساخت بازی‌های انحصاری، همیشه یکی از عوامل تاثیرگذار در انتخاب کنسول بوده است. بعضی گیمرها به دلایل مختلفی مثل محدودیت مالی، سلیقه و موارد مختلف، توانایی خرید همه‌ی کنسول‌ها را ندارند. با توجه به خریدهای پیاپی از جانب مایکروسافت و توجه همیشگی نینتندو و سونی به بازی‌های انحصاری، دیگر نمی‌توانیم بگوییم این کمپانی‌ها از نظر کمیت، کمبودهایی دارند. چیزی که اینجا مطرح می‌شود، بحث سلیقه و علایق گیمر است.

در این مقاله قصد داریم با توجه به سبک‌ بازی‌سازی و ژانرهای تحت مالکیت کمپانی مایکروسافت، کنسولی که باید با توجه به سلیقه خود خریداری کنید را معرفی کنیم. با گیمفا و ادامه‌ی این مقاله همراه باشید.

راهنمای خرید کنسول بر اساس ژانر بازی‌ها؛ قسمت اول: ایکس باکس - گیمفا

چه کسی می‌تواند ضعف مایکروسافت در ساخت عناوین انحصاری را طی چند سال گذشته انکار کند؟ مایکروسافت با شروع نسل هشتم، تعداد زیادی از استودیوهای تحت مالکیت خود را از دست داد و نه تنها از نظر کمیت بازی‌ها از رقبای خود عقب افتاد، بلکه از نظر کیفیت بازی‌ها نیز با افت شدیدی مواجه شد. با اخراج دان متریک و روی کار آمدن فیل اسپنسر، سیاست‌های مایکروسافت در قبال ساخت بازی تغییر کرد. مایکروسافت به سرعت شروع به گسترش تیم‌های بازی‌سازی خود کرده و خرید استودیوها را رسماََ آغاز کرد.

ماجرا ابتدا با استودیوهای کوچک‌تر شروع شد. سازنده‌ی بازی تحسین ‌شده Hellblade یعنی Ninja Theory، سازنده‌ی بازی موفق Fallout New Vegas یعنی Obsidian و سازنده یکی از بهترین بازی‌های ریسینگ آرکید یعنی Playground Games، تنها گوشه‌ای از خریدهای مایکروسافت طی سال‌های اخیر بودند. گیمرها کم کم متوجه شدند که مایکروسافت به شکلی جدی قصد گسترش استودیوهای خود را دارد و بی‌محابا می‌خواهد بازی‌های خود را از نظر کیفی و کمی بهبود ببخشد. نوبت به کمپانی‌های بزرگ‌تر هم رسید.

در سال ۲۰۲۰ طی خبری غافل‌گیرکننده و غیر قابل پیش‌بینی، مایکروسافت کمپانی Zenimax Media را با ارزشی معادل ۷.۵ میلیارد دلار خریداری و تمام استودیوهای زیرمجموعه‌ی آن‌ را به تیم بازی‌سازی خود اضافه کرد. از جمله استودیوهایی که با این خرید به Xbox Games Studios اضافه شدند، می‌توانم به id Software ،Tango Gameworks ،Bethesda ،Arkane و Machine Games اشاره کنم. نه تنها این استودیوها تحت مالکیت مایکروسافت درآمدند، بلکه تمام ipهای آن‌ها نیز به مایکروسافت واگذار شدند. اما این شرکت آمریکایی دست بردار نبود و نوبت به خریدی به شدت بزرگ‌تر و عجیب‌تر رسید!

چند روز پیش بود که جیسون شرایر حوالی غروب، خبری تکان‌دهنده را منتشر کرد. او ادعا کرد که مایکروسافت با قیمتی معادل ۷۰ میلیارد دلار، قصد دارد کمپانی Activision Blizzard را خریداری کند. تنها در عرض چند دقیقه، مایکروسافت این خبر را به شکلی رسمی تایید کرد. با بسته شدن این معامله، نه تنها شاهد گران‌ترین خرید مایکروسافت خواهیم بود، بلکه لقب گران‌ترین خرید تاریخ صنعت گیم را نیز از آن خود خواهد کرد. با این خرید تعداد استودیوهای داخلی مایکروسافت از ۲۳ استودیو به ۳۲ استودیو افزایش می‌یابد و چیزی حدود ۸ شرکت بازی‌سازی به زیرمجموعه‌ی ایکس باکس اضافه می‌شوند.

حالا با این تعداد، کسی نمی‌تواند ادعا کند که مایکروسافت از نظر کمیت بازی‌های انحصاری با مشکل مواجه خواهد شد. فارغ از اینکه مایکروسافت در حال حاضر دامنه وسیعی از ژانرهای گیم را پوشش می‌دهد، کماکان باید بحث سلیقه را در خرید کنسول ایکس باکس مدنظر قرار داد. بهتر است خیالتان را راحت کنم؛ اگر طرفدار دو آتشه‌ی بازی‌های شوتر اول شخص یا FPS هستید، باید پلتفرم Xbox را در لیست خرید خود قرار دهید.

راهنمای خرید کنسول بر اساس ژانر بازی‌ها؛ قسمت اول: ایکس باکس - گیمفا

مایکروسافت یکی از پرچم‌داران عناوین شوتر اول شخص بوده و بازی مهمی مانند Halo را سالیان سال است که در اختیار دارد. Halo با سبک خاص و منحصر به فرد خود، به علاوه‌ی داستان فانتزی و گسترده‌اش، یکی از بهترین شوتر های اول شخص و آثار Sci-fi صنعت گیم به شمار می‌رود. ویژگی Shield یا سپر محافظ در گیم‌پلی، Halo را از شوترهای اول شخص پرطرفدار مثل Call of Duty یا Battlefield متمایز می‌کند. Halo با فن‌‌بیس چند میلیون نفری، می‌تواند تا مدتی طولانی پشتیبانی شده و محتوای زیادی از جهان آن عرضه گردد.

در حال حاضر استودیوی ۳۴۳i وظیفه‌ی ساخت بازی‌های Halo را برعهده دارد و بازی Halo Infinite با متای ۸۷، عنوان موفقی است که این شرکت اخیراََ عرضه کرده است. از Halo که بگذریم، به سری DOOM می‌رسیم. به جرئت می‌توانیم فرنچایز DOOM را پدر بازی‌های شوتر اول شخص خطاب کنیم. اولین نسخه‌ی این بازی در سال ۱۹۹۳ با همین نام در دسترس قرار گرفت و در سبک‌ FPS انقلاب ایجاد کرد. در ادامه با عرضه‌ بازی‌هایی مثل DOOM 2 و DOOM 3، این فرنچایز توانست جایگاه ویژه‌ای در صنعت گیم به دست بیاورد و به یکی از آی‌پی‌های محبوب بدل گردد.

البته این سری با عرضه نسخه‌ی سوم در سال ۲۰۰۴، به خوابی طولانی فرو رفت و طرفداران با سکوت مواجه شدند. این سکوت تا سال ۲۰۱۶ ادامه داشت و در نهایت id Software با ساخت بازی DOOM 2016، دوباره نشان داد که پدر این ژانر هنوز چیزهای زیادی برای ارائه دارد. همه فهمیدیم که id Software قصد ندارد دوباره به این فرنچایز استراحت دهد و با توجه به موفقیت‌های ریبوت، ساخت نسخه‌‌ی دوم محتمل بود. در نهایت این اتفاق هم رخ داد و DOOM Eternal به انتشار رسید. اگر طرفدار شوترهای سرعتی و خشن هستید، امکان ندارد عنوانی بهتر از DOOM Eternal نصیب‌تان شود.

راهنمای خرید کنسول بر اساس ژانر بازی‌ها؛ قسمت اول: ایکس باکس - گیمفا

این بازی در نهایت با کسب متای ۸۷، دوباره به یکی از بهترین بازی‌های شوتر اول شخص در نسل هشتم تبدیل شد. از سری DOOM که بگذریم، به فرنچایز Wolfenstein می‌رسیم. سری بازی‌هایی که حتی از DOOM هم تاریخچه‌ی بلندتری دارند. اولین نسخه این سری در سال ۱۹۸۱ تحت نام Castle Wolfenstein عرضه شد. می‌توان گفت که این عنوان، یکی از اولین بازی‌های FPS صنعت گیم بود. تنها ایرادی که وجود داشت، فاصله طولانی بین عرضه‌ی نسخه‌های مختلف بود. حتی کیفیت آن‌ها نیز با افت قابل توجهی مواجه شده بود و بازی Wolfenstein در سال ۲۰۰۹، یک اثر عقب‌افتاده نسبت به شوترهای روز به حساب می‌آمد.

حالا وقتش رسیده بود که Bethesda تغییرات بزرگی در این سری ایجاد کند. استودیوی تازه‌ تاسیس Machine Games وظیفه‌ی ساخت بازی‌های Wolfenstein را برعهده گرفت و این سری را ریبوت کرد. بدون هیچ شکی Wolfenstein The New Order در سال ۲۰۱۴ و Wolfenstein The Old Blood در سال ۲۰۱۵، شوترهایی مدرن، خونین و جذابی بودند. اوج هنرنمایی استودیوی ذکر شده در بازی Wolfenstein 2 خودش را به همگان نشان داد. اگر Wolfenstein 2: The New Colossus را بهترین شوتر اول شخص نسل هشتم خطاب نکنیم، قطعا می‌توان آن را به عنوان یکی از بهترین‌ها مطرح کرد که با کسب متای ۸۷، سنگ‌تمام گذاشت.

بعد از این عناوین، به سری قدیمی و ریشه‌دار Quake می‌رسیم. عنوان Quake برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ توسط id Software و Nightdive Studios ساخته شد و توانست انقلابی دوباره در بازی‌های شوتر ایجاد کند. نسخه‌ی PC این عنوان، متای ۹۴ را کسب کرده و همین موضوع نشان می‌دهد Quake با کسی شوخی ندارد! نسخه دوم این بازی هم یک سال بعد از عرضه بازی اول منتشر شد و تا حدودی موفقیت‌های فوق‌العاده اثر قبل از خود را تکرار کرد. در نهایت Quake 3 هم در سال ۱۹۹۹ عرضه شد و تجربه‌ی دلنشین دیگری را تقدیم گیمرها کرد.

متاسفانه از آن سال تا به امروز، چیزی حدود ۲۰ سال گذشته و هنوز نسخه‌ی جدیدی از Quake به دستمان نرسیده است. شاید با خریداری شدن بتسدا توسط مایکروسافت، به آرزوی خود برسیم. هرچند شایعاتی در مورد ساخت ریبوت این بازی به صورت انحصاری برای ایکس باکس به گوش می‌رسد. در ادامه به محبوب‌ترین شوتر اول شخص صنعت گیم، یعنی سری Call of Duty می‌رسیم. هرچند هنوز شک و شبهه‌هایی در خصوص انحصاری شدن یا نشدن بازی‌های بعدی این فرنچایز وجود دارد، اما شکی نیست که پس از این، پلتفرم‌های مایکروسافت بهترین مکان برای تجربه‌ی عناوین این سری خواهد بود.

این سری تقریبا ۲۰ سال قدمت دارد. شاید تاثیرگذاری Call of Duty بین شوترهای نام‌برده کم‌تر باشد، اما فروش و محبوبیت آن‌ با اختلاف از همه‌ی آن‌ها بیشتر است. از زمان انتشار اولین نسخه در سال ۲۰۰۳، چیزی نزدیک به ۱۸ بازی از این فرنچایز عرضه شده است. فکر نکنم نیازی باشد بیش از این سری COD را به شما معرفی کنم؛ چرا که احتمالا همه‌ی شما با عظمت این فرنچایز آشنا هستید.
در نهایت به بازی Overwatch می‌رسیم که در سال ۲۰۱۶ با کنار زدن بازی‌های بزرگی مثل Uncharted 4، توانست جایزه‌ی بازی سال ۲۰۱۶ را از آن خود کند.

بدون شک Overwatch انقلابی بزرگ در بازی‌های شوتر اول شخص چندنفره ایجاد کرد و شوترهای قهرمان‌محور و Arena را در بین گیمرها جا انداخت. نسخه دوم این بازی هم‌اکنون در دست ساخت قرار دارد، اما گزارشات زیادی مبنی بر مشکلات ساخت آن به گوش می‌رسد. خوشبختانه با خریداری شدن اکتیویژن، می‌توانیم به آینده‌ی این پروژه و به سرانجام رسیدن آن امیدوار باشیم.

راهنمای خرید کنسول بر اساس ژانر بازی‌ها؛ قسمت اول: ایکس باکس - گیمفا

ایکس باکس خانه‌ی بازی‌های شوتر اول شخص خواهد بود، اما می‌توانیم لقبی مشابه را در قبال بازی‌های نقش‌آفرینی غربی نیز یه ایکس باکس بدهیم. با خریدن شرکت‌های مستقلی چون Obsidian و Inxile و در ادامه کمپانی بزرگی چون Bethesda، مایکروسافت بخش عظیمی از بازار عناوین نقش‌آفرینی غربی را به انحصار خود در آورد. از همان Bethesda Game Studios شروع می‌کنیم که بدون شک، یکی از بهترین استودیوهای بازی‌سازی در تاریخ است.

این شرکت نام خود را در سال ۲۰۰۳ با عرضه بازی شاهکار The Elder Scrolls 3: Morrowind بر سر زبان‌ها انداخت. جالب است بدانید این بازی در انحصار پلتفرم‌های مایکروسافت قرار داشت و هرگز برای کنسول دیگری عرضه نشد. بازی‌های نقش‌آفرینی Bethesda که در ادامه به The Elder Scrolls IV: Oblivion و Fallout 3 ختم شد، انقلابی را در سبک بازی‌های Western RPG ایجاد کردند. این بازی‌ها علاوه بر فروش بالا، جوایز متعددی نیز کسب کردند. اوج هنرنمایی این شرکت در بازی The Elder Scrolls V: Skyrim به نمایش گذاشته شد.

این بازی نقش‌آفرینی جهان آزاد، اولین بار در سال ۲۰۱۱ در دسترس PC و کنسول‌های نسل هفتمی قرار گرفت و بازخوردها فوق‌العاده بودند. این اثر توانست میانگین نمره ۹۶ را روی پلتفرم Xbox 360 کسب کند و به گفته‌ی خیلی‌ از گیمرها، به بهترین ساخته‌‌‌‌ی Bethesda تبدیل شود. حتی Skyrim یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ نیز به شمار می‌رود. این عنوان تا نوامبر سال ۲۰۱۷، بیش از ۳۰ میلیون واحد به فروش رساند و با عرضه شدن نسخه‌ی Anniversary، احتمالا فروش بیشتری را نیز تجربه کرده است. بدون شک باید از بازی The Elder Scrolls V: Skyrim، به عنوان نقطه‌ی عطفی در بازی‌های نقش آفرینی غربی یاد کنیم.

البته شرکت Bethesda به ساخت بازی‌های نقش‌آفرینی ادامه داد و عناوین Fallout 4 و Fallout 76 را در نسل هشتم عرضه کرد. اگر از بازی Fallout 76 که یکی از بدترین آثار چند سال اخیر بود فاکتور بگیریم، Fallout 4 هم با وجود تمام مشکلاتش، یک بازی تحسین‌برانگیز بود. در سال ۲۰۱۸، تیم Bethesda Game Studios رسما اعلام کرد که دو پروژه مهم و بزرگ در دست ساخت دارد. یکی از آن‌ها The Elder Scrolls VI و دیگری Starfield است. Starfield اولین ip جدید Bethesda بعد از چیزی نزدیک به دو دهه محسوب می‌شود و برای انتشار در سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده است.

راهنمای خرید کنسول بر اساس ژانر بازی‌ها؛ قسمت اول: ایکس باکس - گیمفا

از طرفی بازی The Elder Scrolls VI تکلیف مشخصی ندارد و کسی نمی‌داند چند سال تا انتشار آن فاصله داریم. شرکت بازی‌سازی بتسدا تنها دارایی مایکروسافت برای نسل حاضر نیست. این کمپانی شرکت موفق و با سابقه‌ی Obsidian Entertainment را هم در اختیار دارد. این استودیو سابقه‌ی طولانی و بلندی در زمینه‌ی ساخت بازی‌های نقش‌آفرینی دارد. از ساخت Star Wars Knights of the Old Republic II: The Sith Lords در سال ۲۰۰۴، تا توسعه‌ی بازی Fallout New Vegas در سال ۲۰۱۰ که خیلی‌ها آن را بهترین نسخه سری Fallout خطاب می‌کنند.

این استودیو هنر خود را باری دیگر در بازی Pillars of Eternity، محصول سال ۲۰۱۵ به نمایش گذاشت. یک بازی نقش‌آفرینی و تحسین شده که با استفاده از موتور گرافیکی Unity ساخته شده بود. Obsidian به ساخت‌ بازی‌های نقش‌آفرینی ادامه داد و نسخه دوم Pillars of Eternity را در سال ۲۰۱۸ و در نهایت بازی The Outer Worlds را در سال ۲۰۱۹ عرضه کرد. از نکات جالب بازی The Outer Worlds شباهت بی‌حد و اندازه‌ی آن به سری Fallout بود. این بازی متای ۸۵ را کسب کرد و Obsidian باری دیگر نشان داد که بعد از گذشته یک دهه، باز هم می‌تواند یک نقش‌آفرینی جذاب بسازد.

بعد از خریداری شدن توسط مایکروسافت و تزریق بودجه، Obsidian جاه‌طلبانه‌تر از قبل به ساخت بازی ادامه خواهد داد. تاکنون سه اثر Grounded ،Avowed و The Outer Worlds 2 تایید شده‌اند و خیلی‌ها خبر از چندین پروژه‌ی معرفی نشده از سوی این شرکت را می‌دهند. مشخص است که با نیرو، بودجه و حمایت مایکروسافت، این شرکت آمریکایی می‌تواند محصولات باکیفیتی خلق کند. از Obsidian که گذر کنیم، به Inxile Entertainment می‌رسیم. این شرکت آمریکایی در اکتبر سال ۲۰۰۲ تاسیس شد و از قدیمی‌ترین استودیوهای بازی‌سازی حال حاضر به حساب می‌آید.

شما قطعاََ این استودیو را با ساخت بازی‌های Wasteland می‌شناسید، اما این شرکت سابقه‌ی بیشتری در ساخت بازی‌های نقش‌آفرینی دارد. به عنوان مثال، می‌توان به The Bard’s Tale اشاره کرد؛ یک اثر اکشن-نقش‌آفرینی که در سال ۲۰۰۴، طرفداران زیادی از سرتاسر جهان به سمت خود جذب کرد. حتی انتشار بازی Wasteland 2 در سال ۲۰۱۴ هم توانست به بالاتر رفتن اسم و رسم این شرکت کمک کند. محصولی که داستان جنگ هسته‌ای میان آمریکا و شوروی را در سال ۱۹۹۸ به نمایش می‌گذاشت.

قطع به یقین گل سرسبد محصولات Inxile بازی Wasteland 3 است. این عنوان که در سال ۲۰۲۰ به صورت چندپلتفرمی عرضه شد، با کسب متای ۸۵ به یکی از بهترین ساخته‌های استودیوی Inxile بدل گشت. تا دسامبر سال ۲۰۲۱، این بازی به چیزی حدود ۳ میلیون بازیکن در سرتاسر جهان دست پیدا کرد. Wasteland 3 حتی نامزد بهترین بازی نقش‌آفرینی سال ۲۰۲۰ شد اما این جایزه را به بازی Final Fantasy 7 Remake واگذار کرد. شایعات مختلفی در خصوص بازی بعدی این شرکت به گوش می‌رسد اما بدون شک، Inxile چند پروژه مهم را در دست ساخت دارد.

راهنمای خرید کنسول بر اساس ژانر بازی‌ها؛ قسمت اول: ایکس باکس - گیمفا

چند سالی است که ایکس باکس، یکی از ناشران کلیدی عناوین ریسینگ محسوب می‌شود. این شرکت نه تنها یکی از بهترین و قدیمی‌ترین بازی‌های ریسینگ و شبیه‌ساز تاریخ یعنی Forza Motorsport را در اختیار دارد؛ بلکه مالک بهترین بازی ریسینگ آرکید در صنعت گیم نیز به شمار می‌رود. سری بازی‌های Forza Horizon چند سالی است که در سبک بازی‌های آرکید و اتومبیل‌رانی پادشاهی می‌کنند. حتی اگر بخواهیم Gran Turismo را در سمت دیگر رینگ تصور کنیم، سونی کماکان از خلاء یک بازی آرکید رنج می‌برد و همین موضوع، به ایکس باکس در سبک ریسینگ برتری می‌بخشد.

البته قبل از تصمیم‌گیری، باید به این نکته توجه کنید که از چه نوع بازی‌های ماشین‌رانی خوشتان می‌آید. مثلا بازی‌های شبیه‌ساز را بیشتر از بازی‌های آرکید می‌پسندید؟ این گونه سوالات به تصمیم‌‌گیری نهایی شما برای خرید کنسول کمک می‌کند. Forza Horizon 5، به تنهایی مثال خوبی‌ است که برای خیلی‌ها خرید کنسول ایکس باکس را توجیه می‌کند. حتی در نسل هشتم که ایکس باکس از کمبود بازی خوب رنج می‌برد، این Playground Games و Forza Horizon بودند که آبروی پلتفرم مایکروسافت را حفظ کردند. حتی در نسلی که مایکروسافت به جز Halo و Gears، بازی سیستم‌سلر دیگری در اختیار نداشت، Forza Horizon به خوبی این بار را بر دوش کشید.

نسخه پنجم این بازی با اختلاف یکی از بهترین بازی‌های سال گذشته بو،. اما همانطور که گفته شد، دارایی ایکس باکس در سبک ریسینگ تنها به Forza Horizon محدود نمی‌شود. مایکروسافت سری قدیمی‌تری از بازی‌های ریسینگ را در اختیار دارد که به Forza Motorsport معروف هستند. نسخه هفتم این بازی در حالی که GT Sport به یکی از ضعیف‌ترین بازی‌های سری Gran Turismo تبدیل شده بود، توانست تا حدودی محبوبیت خود را در بازار و در میان گیمرها بیشتر کند. البته باید به این نکته توجه داشت که Gran Turismo کماکان معروف‌ترین و محبوب‌ترین بازی شبیه‌ساز در میان حرفه‌ای‌ها به حساب می‌آید.

استودیوی Turn 10 وظیفه‌ی ساخت نسخه‌های مختلف این بازی را برعهده داشته و هم‌اکنون روی شماره جدید این بازی تحت نام Forza Motorsport کار می‌کند. به نظر می‌آید که این بازی در سال ۲۰۲۲ عرضه خواهد شد و همانند Forza Horizon 5، چند ماه قبل از عرضه به طور کامل معرفی می‌شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود که با یک بازی سرویس‌محور با پشتیبانی طولانی روبرو باشیم. البته نباید از بازی Blur هم بیخیال شد که با به فروش رفتن اکتیویژن، مالکیت آن به مایکروسافت واگذار خواهد شد.

راهنمای خرید کنسول بر اساس ژانر بازی‌ها؛ قسمت اول: ایکس باکس - گیمفا

صحبت از بازی‌های سرویس محور شد. حتما می‌دانید که تمام تمرکز مایکروسافت برای نسل پیش‌رو، روی سرویس گیم پس خواهد بود. مایکروسافت با عرضه‌ی بازی‌‌های انحصاری خود در روز عرضه روی سرویس گیم‌پس، آن را به پیشنهادی وسوسه‌انگیز برای گیمرها تبدیل می‌کند. طبیعتاََ ماهیت سرویس‌ها، نگه داشتن بازیکنان و پشتیبانی طولانی مدت از آن است. مایکروسافت قطع به یقین در کنار بازی‌های داستانی متعددی که عرضه می‌کند، به بازی‌های سرویس محور هم نیم‌نگاهی خواهد داشت. به عنوان مثال، سازندگان ۳۴۳i تایید کردند که پیشتیبانی از Halo Infinite می‌تواند تا ۱۰ سال هم ادامه پیدا کند.

حتی با نگاهی کلی به پشتیبانی آنلاین بازی‌هایی چون State of Decay 2 و Sea of Thieves، می‌توان متوجه این امر شد که برخی آثار پتانسیل ماندگاری بالا را در خود دارند. ختم کلام، اگر دوست دارید بازی‌هایی تجربه کنید که دائما محتوای جدید و به‌روز دریافت کرده و محتوای آنلاین خوبی را در اختیارتان می‌گذارند، از خرید ایکس باکس غافل نشوید. نکته اینجاست که سونی و پلی استیشن چند سالی است که تمرکز کمی روی بازی‌های آنلاین دارد و همین موضوع می‌تواند مخالف سلیقه‌ی برخی گیمرها باشد. مایکروسافت بخشی قابل توجه از بازی‌های خود را با دو بخش داستانی و چند نفره عرضه می‌کند؛ همین موضوع می‌تواند دامنه‌ی بازیکنان آن محصول را گسترش دهد.

راهنمای خرید کنسول بر اساس ژانر بازی‌ها؛ قسمت اول: ایکس باکس - گیمفا

در نهایت همانطور که گفته شد، مایکروسافت هم‌اکنون ۳۲ استودیوی بازی‌سازی را در اختیار دارد و سبک‌های تحت پوشش آن به ژانرهای نام‌برده خلاصه نمی‌شود. به عنوان مثال، استودیوهای Ninja Theory و Compulsion Games در حال ساخت عناوین اکشن-ماجراجویی برای ایکس باکس هستند. یا مثلا مایکروسافت با خرید Blizzard و همچنین مالکیت بر Age of Empires، به دامنه‌ی وسیعی از بازی‌های استراتژی دسترسی دارد؛ اما به دلیل اینکه تجربه این سبک از بازی‌ها روی کنسول پیشنهاد نمی‌شود، در لیست ما قرار نگرفتند. حتی Ori ،Crash Bandicoot ،Psychonauts و Spyro به ما اثبات می‌کنند که مایکروسافت از بازی‌های پلتفرمر هم غنی است.

استودیوهای Tango Gameworks و Ninja Theory می‌توانند بازی‌های ترسناک و روان‌شناختی برای ایکس باکس توسعه دهند. استودیوی Arkane هم می‌تواند بازی‌های Immersive Sim جالبی را برای ایکس باکس به ارمغان آورد. به طور کلی، مهم‌ترین رکن در خرید یک کنسول، سلیقه شماست. باید ببینید بازی‌های آینده مایکروسافت با سلایق یا علایق شما هم‌خوانی دارند یا خیر. در ادامه‌ی این هفته، قسمت دوم این مقاله برای راهنمایی خرید کنسول‌های پلی استیشن و نینتندو منتشر خواهد شد. تا آن زمان، نظرات خود را با ما در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

Jin sakai😈Sadra_gamer😈امینمتأثر گشتهonepunkmanGod of the gamemohsen62فریدDARKSIRENRezaOmenGidoraHadroSahand.RGramy kChiefCarddragonBlack KnightSkyrim : The Elder Scrolls Valinerdیوهانmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

راهنمای خرید کنسول بر اساس ژانر بازی‌ها؛ قسمت اول: ایکس باکس - گیمفا
راهنمای خرید کنسول بر اساس ژانر بازی‌ها؛ قسمت اول: ایکس باکس - گیمفا
راهنمای خرید کنسول بر اساس ژانر بازی‌ها؛ قسمت اول: ایکس باکس - گیمفا
راهنمای خرید کنسول بر اساس ژانر بازی‌ها؛ قسمت اول: ایکس باکس - گیمفا
راهنمای خرید کنسول بر اساس ژانر بازی‌ها؛ قسمت اول: ایکس باکس - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • “به طور کلی، مهم‌ترین رکن در خرید یک کنسول، سلیقه شماست. باید ببینید بازی‌های آینده مایکروسافت با سلایق یا علایق شما هم‌خوانی دارند یا خیر”
    سوپر حق

    😈Sadra_gamer😈Felipeمتأثر گشته.erfangg0009گیمرDARKSIRENSTARFIELDRezaOmenHadromore
  • Conor گفت:

    بدون تعصب بخام بگم از لحاط انحصاری سونی خیلی بهتره درسته ک الان خیلی از گیمرا کژوال و انلاین بازا میان سمت ایکس باکس بخاطر گیمپس و خرید اکتیویژن ولی از لحاظ کیفی سونی همیشه برتره البته ک ایکس باکسم کلی بازی خفن داره ولی در کل بازی شوتر اول شخص مولتی فراوانه تو این مارکت این بازی های داستانی و سوم شخصه ک تعیین کننده س اخه مثه د لست او اس و گاد او وار و گوست او سوشیما و انچارتد و تا حدودی هورایزون چنتا مولتی وجود داره؟؟ منم سونی ندارم و تازه گاد او وار و دان کردم و باس بگم فوق العاده س لامصب در کل ک جفتشون عالین ولی ای کاش این انحصاری بازیا تموم شه

    😈Sadra_gamer😈onepunkmanLittle∞Godhosseinerfangg0009SDARKSIRENSTARFIELDGramy kRezaOmenmore
    • ETERNALMAN گفت:

      دربارهٔ بقیه صحبت هاتون نظری ندارم ، کیفیت و کمیت بازی های دو کنسول آخر نسل مشخص میشه و باید منتظر سال های آینده بود – ولی جملهٔ اولتون برعکس واقعیات هست ، کژوال گیمرها اصلا غیر پلی استیشن کنسول دیگه ای رو نمیشناسن ، و گر نه فروش اکس باکس جلوتر از رقیبش می بود

      Jin sakaiمتأثر گشتهonepunkmanLittle∞Goderfangg0009STARFIELDRezaOmenHadroO2Chiefmore
      • nazli pinar گفت:

        اونی که هیچ کنسولی غیر از پلی استیشن نمیشناسه فقط در دسته کژوال گیمر ها قرار میگیره و بیانگر کلی این دسته نیست
        کژوال گیمر یعنی کسی که بازی رو برای سرگرمی و لذت انجام میده و درآمد مستقیم و یا جانبی ای از این صنعت نداره
        ۹۹ درصد کاربرای این سایت در دسته کژوال گیمر ها قرار میگیرن

        Jin sakaionepunkmanRezaOmenO2ChiefMoReKaKurosAmir(PC & PS4)Tlou part 2 game of the centuryAmir1990more
      • پلی استیشن بخاطر قدیمی بودن، تمرکز بر quality و اثبات چندین باره خود به طرفدار‌ها پر فروش و پرطرفداره و صرفا کژوال ها فن پلی استیشن نیستند. به خصوص که بیش از هر پلتفرم دیگری در بازی‌های هاردکور و niche مثل bb و ds و nioh و death stranding و ریمیک‌ یک بازی هاردکور و returnal سرمایه‌گذاری و پشتیبانی کرده.
        همانطور که ایکس باکس با حرکت مثبتی مثل گیم پس داره برمیگرده و برند خودش رو ارتقاء میده، پلی استیشن هم با تلاش این برندسازی رو انجام داده، کلمه برند حاصل اعتماد گیمرها به این سازنده هستش و کارنامه کاری نشان میده که به هیچ وجه تمرکز صرف روی کژوال پلیرها نذاشته بلکه سایر کمپانی‌ها بیشتر این کار رو انجام دادن که در راس نینتندو قرار می‌گیره. شما همیشه از “صرفا” برند بودن پلی استیشن به عنوان دلیل موفقیتش نام می‌برید اما کلی پیشینه از “چرایی موفقیت برند” صحبت نمی‌کنید، کارهای ویژه و مهمی در این صنعت سونی انجام داده که برند شده و کلی طرفدار داره. اگر کلی بازی سینماتیک رلیز شده اکثریت با ریسک همراه بودن و در کنارش بیش از هر کمپانی دیگری به قشر هاردکور اهمیت داده، پس بر خلاف صحبت شما اتفاقا پلی استیشن دوستدار و حامی اول گیمرهای هاردکور هستش که هیچوقت دست از ریسک برنداشته از دیمنز سولز و پشتیبانی ازش گرفته تا ریمیک کردن دوباره یه بازی niche و پشتیبانی از دث استرندینگ. پلی استیشن همیشه بیش از همه به سلایق خاص و گیمرهای هاردکور اهمیت داده و جای تقدیر داره.

        شکل و شمایل کنونی ایکس باکس بیشتر یک اکوسیستم باب دل گیمرهای کژوال رو نشون میده. یه سرویس که عام مردم بتونن ازش استفاده کنن پر از بازی های شوتر و آنلاین جذاب (+ چندین پروژه نقش آفرینی و داستانی). اصلا هدف گیم پس اینه قشر عظیمی از کژوال‌ها رو به خودش جذب کنه و موفق هم خواهد شد چون یک گیمر هاردکوره که حاضر به پرداخت ۷۰ دلار خواهد بود یک گیمر که برای وقت گذرانی بازی میکنه هیچوقت حاضر نیست هر ماه ۱۴۰ تا ۱۹۰ دلار پول بازی بده و اکوسیستم ایکس باکس براش بیشتر بازدهی داره. اگرچه دید مایکروسافت خیلی گسترده‌تر هست و ممکنه در آینده بازی‌های هاردکوری هم تحت قرارداد یا حتی خرید به این مجموعه اضافه بشن.

        *اهمیت به قشر کژوال یا عام گیمرها چیز بدی نیست، سونی هم قصد داره بیشتر بازدهی داشته باشه در این زمینه. خیلی از افراد وقت بازی کردن ندارن یا علاقه شدید به گیم ندارن، نه این که توانایی رد کردن برخی مراحل رو نداشته باشن. و این منطقیه که بخش مهمی از تمرکز سازندگان روی گیمرهای کژوال باشه. در راس نینتندو قرار داره که به شدت موفقه و بازی‌های پر از خلاقیت رلیز می‌کنه. کژوال هم کلمه بدی نیست، منظور شخصیه که هر از چند گاهی بازی میکنه و این اصلا منفی نیست.

        hosseinفریدSPayaCastDARKSIRENنyasiHadroO2Chiefexamplemore
      • O2 گفت:

        بعد از ۲۰ سال اگر کسی کنسول ایکس باکس رو نشناسه، تنها دلیلش مضخرف بودن اون میتونه باشه، جالبه برام با حرفات خودزنی میکنی، ایکس باکس رو هیت میکنی ناخواسته.
        اینم که میگی کژوال گیمر ها غیر از پلی استیشن کنسول دیگه ای نمیشناسن اونم توی دنیایی که کلا ۳ مدل کنسول توش وجود داره یه حرف چرت بیشتر نیست، یه حرف چرت توی قرن ۲۲ با این همه تکنولوژی و تبلیغات در جهان.
        ادای منطقی ها رو در نیار خدا وکیلی…😹😹😹

        متأثر گشتهزمین 52john117مطالب طنزNOTHING.Tlou part 2 game of the century
    • PC gamer ;) گفت:

      داداش چرا چرت میگی
      کل حرفت تعصب بود
      حداقل این قدر ضایع بازی درنیار

      متأثر گشتهonepunkmanSTARFIELDRezaOmenTlou part 2 game of the centuryChiefMoReKaAmir(PC & PS4)جیمSkyrim : The Elder Scrolls Vmore
  • Ryder گفت:

    پرفکت دارکو بعنوان یه شوتر اول شخص جا انداختین،عنوان خیلی بزرگیه ولی مثل کوئک تو خواب بوده
    از آرپیجی ها هم فیبل رو درسته سازندش فعلا سابقه خاصیی نداشته اما فن بیس بازی اصلا کم نیستن
    برا پی اسم ژانرا رو اینطور دسته بندی کردم:
    jrpgو بازیای شرقی،سولزا و اکشن ادونچرای که پرچمدار این ژانرن

    متأثر گشتهonepunkmanjohn117ChiefMoReKaFelipeNOTHING.Atomic SoldierMahdi...Eternal...more
  • ShinjiMikami گفت:

    بهترین انتخاب کنسول در این نسل، ایکس باکسه. هم از نظر مالی و پول و هم از نظر استدیو ها و تنوع.
    تاد هاوارد و شینجی میکامی رفتن سمت مایکروسافت.
    بتسدا و اکتیویژن هم که با تمام ایپی هاشون رفتن زیر دست مایکروسافت.
    استدیو هایی مثل نینجا تئوری و ابسیدین و پلی گراند و اینگزایل و کامپلوشن و ریر و … هم خریده شده و دارن ایپی های جدیدی همچون پروژه کبالت و اوروایلد و اوود و فیبل و … رو با کیفیت بالا و با دقت تمام میسازن.
    هیلو با متای ۸۷ و فورتز با ۹۲ کاملا کیفیت بازی های آینده ایکس باکس رو برامون نشون داده.
    شوتر و rpg و ریسینگ و شبیه سازی و استراتژی و اکشن ادونچر های جالبی از طرف نینجا تئوری و مشین گیمز و اینیشیتیو و … رو داریم. شینجی میکامی پدر ترس و بقا هم که این طرفه. همچنین بازیای انلاین برجسته ای هم وجود داره.
    .
    زمان هم نشون خواهد داد چی به چیه😂

    😈Sadra_gamer😈.onepunkmanGod of the gamejohn117STARFIELDRezaOmenO2Chiefسونی جهان خوارmore
  • نمی دونم چرا هم تیتر رو دیدم فهمیدم نویسندش آقای رنجبره😂
    آقای رنجبر خسته نباشید، مقاله خوبی بود و حدس میزدم که استراتژی رو چون روی کنسول در دسترس نیست نام نبرین و درست حدس زدم و خودتون هم آخرش به همین موضوع اشاره کردین.
    بشدت منتظر قسمت دوم و سوم این مقاله برای پلی استیشن و نینتندو هستم و همچنین اون مقاله خوبتون درمورد بهترین انجین های صنعت گیم پارت دومش قرار نیست بیاد؟ چون اونم مقاله آموزنده و جذابی بود.

    ChiefMoReKajohn117جیمSkyrim : The Elder Scrolls VNOTHING.Atomic Soldier...Eternal...علیزمین 52more
  • برای اولین بار میخوام بدون ترول بازی نظر بدم:

    اگه بازی‌های شوتری و آنلاین دوست دارید ایکس باکس بگیرید یه گیم پس هم بندازید روش حالشو ببرید.
    اگر هم مثل من بازی‌های طولانی و آفلاین داستانی و هنری دوست دارید پلی استیشن بخرید و با شاهکارهای انحصاریش حال کنید.

    peyman3DARKSIRENjohn117STARFIELDBlack KnightO2Sahand.RChiefMoReKaAmir(PC & PS4)more
    • PC gamer ;) گفت:

      بچه جون اینقدر فن بوی بازی کورت کرده که به سلاطین rpg و شوتر های کبیر نمی گی شاهکار بعد فقط به بازی سونی میگی شاهکار
      متاسفم

      متأثر گشتهDARKSIRENSTARFIELDO2ChiefMoReKaAmir(PC & PS4)paymanجیمTlou part 2 game of the centurymore
      • ببخشید، ولی من نمیتونم به شعور خودم توهین کنم و به هیلو پیلو با متای ۸۳ و گرافیک کارتونی و نسل هفتش بگم شاهکار.

        متأثر گشتهpeyman3DARKSIRENjohn117O2Sahand.RعلیChiefسونی جهان خوارMoReKamore
        • NOTHING. گفت:

          فکر کنم شما تو مدرسه معلم ادبیات بهت معنی بلند مدت نگفته؟؟؟🤡
          چون تا جای که مغز من یاری میکنه بازی های ارپی جی و جهان باز میتونن بالای ۶۰ ساعت گیم تحویل بون نه یه گیم خطی؟؟؟درست دکتر علی فشار(پاور)

          بعدش فرق تو با کسی که اکس باکس و پیسی داره اینه تا مجبوری بمونی تا یه گیم خوب بیاد تازه اگه بابات پول بده بخریش بعدبازی کنی یه ماه دیه تموم بشه میشینی میبینیییی فشار میخوری از اکس باکس تا گیم بعدی بیاد؟
          ودرهمین حین من جز عناوینAAAگیم پس که روز اول دراختیار منه از این ۳۲تا استودیو وکلی تردپارتی کلی بازی ایندی گیرم میاد(فکت)

          خلاصه علی فشار این همه تو فشار میخوری چیزی گیرت اومد؟نه
          مثلا میخوای بگیییی تو بابات بهت قسطی Ps4خریده؛ بعدخرید تو بهتر از بقیه بوده؟؟یعنی تو حالیت بقیه نه؟؟

          متأثر گشتهSTARFIELDali_pcgamer7732O2ChiefعلیMoReKaAmir(PC & PS4)جیمکارمند خستهmore
        • PC gamer ;) گفت:

          چقدر فن بوی ها جدیدا پررو هم شدن😂

          داوش ساعتت ۱ سال عقبه
          اون چیزی که تو میگی مال قبل از تاخیر هیلو بود
          غیر از اینه؟

          متأثر گشتهNOTHING.ChiefعلیTlou part 2 game of the centuryشبح اسپارتانAmir1990Skyrim : The Elder Scrolls V
        • Wild Rage گفت:

          اره ولی مشکل اینجاس که ادم باید شعور داشته باشه که از توهین بهش جلو گیری کنه.
          شما مس که اون قدر ازش نداری که قدر زحمت های دیگرانو بدونی
          البته خب ترولید
          انتظار دیگه ای نمیره ازتون

          ...Eternal...NOTHING.ChiefعلیPC gamer ;)Amir(PC & PS4)farshadxجیمTlou part 2 game of the century
        • Amir1990 گفت:

          بازی داستانی طولانی؟ جدیدا ۱۰-۱۵ ساعت شده طولانی؟
          پس فکرکنم بازیای rpg باحداقل ۶۰ساعت کوتاه مدت میشن، شرمنده من ریاضیم بده.
          راستی الان میتونی شوتری بهتر از هیلو معرفی کنی دوست بدون تعصب؟
          آها یادم رفت، خیل زون منظورته با متای فوق کهکشانیش، شرمنده یادم نبود ببخشید

          متأثر گشتهDARKSIREN...Eternal...NOTHING.ChiefعلیPC gamer ;)سونی جهان خوارAmir(PC & PS4)farshadx
    • Starwarszero گفت:

      کدوم بازیها طولانی بیشتر توضیح میدی

      ChiefPC gamer ;)Amir(PC & PS4)زمین 52Tlou part 2 game of the centuryBlack KnightAmir1990Wild RageFelipeSkyrim : The Elder Scrolls Vmore
    • ROCKGAMER گفت:

      دقیقا با چه منطقی این حرف رو میزنی فن بوی؟کلی بازی شوتر و ارپی جی شاهکار هست بعد میای طرفداری سونی رو میکنی؟دوما منظورت دقیقا از بازی های طولانی چی هست؟کامنت بی محتوا ندید

      DARKSIRENChiefعلیPC gamer ;)Amir(PC & PS4)زمین 52Tlou part 2 game of the centuryشبح اسپارتانAmir1990NOTHING.more
    • مزخرف ترین و ناپخته ترین نظر رو دادی
      بازی طولانی و آفلاین ایکسباکس نداره؟ بهتر از نقش آفرینی های ایکسباکس داریم؟ یه اسکایریم ده سال پیش ده برابر گاد آو وار و لست پلی تایم داره

      DARKSIRENSTARFIELDNOTHING.ChiefعلیAmir(PC & PS4)مطالب طنز
    • Chief گفت:

      نمیدونم چرا همه تو ایکس باکس فقط دارن شوتر انلاین میبینن
      مرد حسابی خود مقاله راجب بازی های ار پی جی و ریسینگ صحبت کرده باز تو میگی انلاین؟
      دابل فاین / ورلدز اج / اینگزایل / اینشتیو / ترن تن / کوالیشن / آرکین / اندد لیبز / ابسیدین / کمپالیشن / نینجا تئوری / پلیگراند / بتسدا گیم استدیوز / اید سافتور / تانگو / ماشین گیمز / آرکین
      این هیفده استدیو دارن رو بازی های داستانی کار میکنن
      استدیو هایی مثل ۳۴۳ ، زنیمکس انلاین ، موجانگ و ریر و…… رو ننوشتم چون اینا بازی انلاین میسازن ( استدیو های اکتیویژن و بیلزارد رو هم حساب نکردم چون هنوز خرید نهایی نشده) (استدیو های برد پارتی مثل اوالانچ ، کریستال داینامیک و آی او اینتراکتیو و……. رو هم ذکر نکردمم ) بعد شما این هیفده تا استدیو رو نمیبینی گیر دادی به اون شیش تا؟!
      بازی ایندی هم کم نداره گیم پس

      در کمال احترام واقعا خنده داره وضعت

      متأثر گشتهزمین 52DARKSIRENSTARFIELD...Eternal...NOTHING.
  • Armin Ezati گفت:

    خوب با توجه به اینکه pc یم توانایی اجرای بازیهای نسل نه رو نداره به احتمال زیاد بخاطر علاقم به بتسدا و ژانر نقش افرینی کنسول xbox series x یا حتی s رو انتخاب میکنم

    STARFIELDChiefAmir(PC & PS4)paymanTlou part 2 game of the centuryAmir1990FelipeSkyrim : The Elder Scrolls VPC gamer ;)NOTHING.more
  • جیم گفت:

    واقعا مایکروسافت طیف گسترده ای سبک ها رو داره ولی هنوز تو بخش اکشن ماجراجویی سوم شخص سونی سلطانه
    باید به فکری به حال این سبک بکنه

    Black Knightکارمند خستهChiefسونی جهان خوارAmir(PC & PS4)جیمNOTHING.Skyrim : The Elder Scrolls VPagan min (گیم پس باز سابق)زمین 52
  • خیلی مقاله کاملی بود امیر حسین رنجبر عزیز👍👍
    یه زمانی اگر یادم باشه ۲۰۱۸ بود که چند تا مقاله اومد که مایکروسافت قصد خرید ناشر داره توی همین گیمفا پستش امد و کامنت گذاشته بودم اقای CV هر جا هست سلامت باشه باهم گفتگو کردیم دربارش که میگفت امکان نداره همچین خریدی ولی به هر جهت انجام شد و دو ناشر گردن کلفت خرید
    واقعیت این هست مایکرو خیلی سعی کرد IP متنوع عرضه کنه ولی چون سیاست عرضه کنسول شکست خورد بازی ها هم موفق نشدن یا فروش کمی داشتن سخت افزار کنسولش هم ضعیف تر بود
    رایز شکست خورد
    دد ریزینگ ۳ انحصاری کرد بازم موفق نبود
    سانست فروش موفقی نداشت
    کوانتوم بریک در این عین اینکه خوب بود بازم قوی عمل نکرد
    sea of thieves محتوای زمان عرضه کار دستش داد
    هیلو و گرز چون سازنده ها عوض شدن مثل قبول نبود
    اسکیل باند دچار مشکلات ساخت شد
    کرک داون ۳ رو اسپنسر سعی کرد با بودجه حفظه کنه ولی خراب شد
    و …..
    نسل خوبی نبود اسپنسر چاره ای جز خرید ناشر نداشت شما حساب کنین اگر میخواست استودیو تاسیس کنه باید نسل۹ و ۱۰ رو فدا میکرد تا تازه به جایی برسه مجبور به خرید بود تا رقابت رو نگه داره
    به لطف همین خرید ها شوتر و RPG و ریسینگ در تصاحب کامل XBOX هست و مطمئنم این نسل راحت موفقیت ۳۶۰ رو رد میکنه چه بسا حتی بهتر

    DARKSIRENSTARFIELDکارمند خستهSahand.RChiefAmir(PC & PS4)Lone WolfTlou part 2 game of the centuryشبح اسپارتانPC gamer ;)more
  • نظر شخصی

    سولزها ، بازی های شرقی ، بازی های ابرقهرمانی ، اکشن ادونچر : پلی استیشن

    آر پی جی ، شوتر ، ریسینگ : ایکس باکس

    در مورد ابرقهرمانی هم بگم بهترین ها تو این ژانر وارنر گیمز و اینسامنیاک هست که یکیش مولتیه و یکی انحصاری

    Black Knightکارمند خستهChief...Eternal...کاپتان استخونیNOTHING.
  • بقول امیر گیم شو فن‌های xbox تو ایران شبیه انجمن‌های مخفی برادری هستند.
    یک نظر منطقی و بدون تعصب دادم همه بهم دیس دادن!
    “انشالله خداوند همه ما را آدم کند”

    متأثر گشتهPouria_MNpeyman3DARKSIRENO2Sahand.RChiefعلیAmir(PC & PS4)Tlou part 2 game of the centurymore
  • Cry about it گفت:

    سلام
    در کل اگر میخواهید در آینده به ۸۰ درصد آیپی های مولتی پلتفرم دسترسی داشته باشید باید اکس باکس انتخاب کنید
    شاید الان فقط محدود به شوتر اول شخص و RPG و ریسینگ باشه ولی وقتی مایکروسافت تیک تو رو خرید چی؟
    بعدش بره سراغ EA چی؟بعدش سراغ وارنر و یوبیسافت و اسکوئر انیکس و کپکام و اونا رو بخره چی؟که صد در صد اینکار رو خواهد کرد

    DARKSIRENکارمند خستهO2شبح اسپارتانAmir(PC & PS4)Tlou part 2 game of the centuryشبح گیمفا 👣NOTHING.
  • Amirkhan گفت:

    سونی جز بازی ماجراجویی تو بقیه موارد ضعیفه…

    DARKSIRENکارمند خستهTlou part 2 game of the centuryشبح اسپارتانBlack Knightشبح گیمفا 👣NOTHING.Pagan min (گیم پس باز سابق)
  • در واقع ماکروسافت تو تمام ژانر ها بهترینه بجز اکشن داستانی که دست سونیه
    امیدوارم اینم برطرف بشه

    NOTHING.کارمند خستهChiefشبح اسپارتانکریتوس بزرگ(😐میشناسیم)
  • واقعا سلیقه خیلی مهمه من خودم به شخصه عاشق خدای جنگم اگه روزی قرار بود خدای نکرده خدای جنگی دیگه نباشه با توجه به اینده ای که ایکس باکس داره میرفتم سمتش

    AliSTARFIELDNOTHING.کارمند خستهکریتوس بزرگ(😐میشناسیم)شبح اسپارتان...Eternal...
    • john117 گفت:

      اگه به ۲.۳تا بازی تو یک نثل باشه که اونارو از دوستات کنسول میگیری یه هفته بازی میکنی
      به محض اومدن هورایزن فوربیدن وست کنسول دوستمو میگیرم دوست ندارم ازش بگذرم.گاد هم بیاد همینکارو میکنم.دوست دارم گاد ۲۰۱۸ رو بازی کنم ولی اینقدر اسپویل شدم که رغبتی ندارم

  • Ali گفت:

    هر وقت ماکرو یه بازی انحصاری بسازه در حد last of us منم ایکس باکس میخرم

    متأثر گشتهزمین 52john117کارمند خستهsamanNOTHING.Sahand.Rکریتوس بزرگ(😐میشناسیم)علیAlimore
  • مایکرو سافت با سری اسش گیمرای مثل من که سونی فن بودیم و و قدرت خرید پلی ۵ نداریم تازه اگه پولشو هم داشته باشیم زورمون میاد ۲۰ تومان بدیم کنسول بعد پول بازیاش بماند رو سمت خودش جذب میکنه
    سونی و مایکرو ارث بابام نیستن که بخاطرشون سر کله هم بزنیم هدف من گیمه نمیخوام گیم از دست بدم الان گزینه خوبی مثل سری اس هست ارزون و سرویس عالی مثل گیم پس داره همون ۱۰۸۰ ۳۰ فریم هم راضی هستم فقط گیمو داشته باشم بس هدف سرگرمی خودمه

    متأثر گشته...Eternal...زمین 52STARFIELDNOTHING.کارمند خسته
راهنمای خرید کنسول بر اساس ژانر بازی‌ها؛ قسمت اول: ایکس باکس - گیمفا
راهنمای خرید کنسول بر اساس ژانر بازی‌ها؛ قسمت اول: ایکس باکس - گیمفا