بررسی تصاحب اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت- گیمفا
بررسی تصاحب اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت- گیمفا
بررسی تصاحب اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت- گیمفا
بررسی تصاحب اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت- گیمفا

صندلی داغ گیمفا: بررسی تصاحب اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت و پاسخ احتمالی سونی

مصطفی زاهدی
۱۶:۳۰ ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
بررسی تصاحب اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت- گیمفا

با توجه به اتفاقات اخیر و خرید غافلگیر کننده Activision Blizzard توسط مایکروسافت، با دو تن از اعضای تحریریه به گفت و گو نشسته‌ایم و این اتفاق بزرگ را مورد ارزیابی قرار داده‌ایم.

امروز، دو تن از اعضای تحریریه گیمفا، مهدی رضایی و امیرحسین رنجبر در کنار بنده نظرات خودشان را در مورد اتفاقات اخیر و حواشی آن بیان می‌کنند. شما عزیزان نیز نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

خب از همون اول شروع می‌کنیم. امیرحسین، اول نظرت رو در مورد این خرید بزرگ بگو و این‌که چقدر روی عملکرد گیم پس و آینده اکوسیستم مایکروسافت تاثیر می‌ذاره؟

امیرحسین رنجبر:

خب مایکروسافت در طول سال‌های اخیر کاملا نشون داد که تمرکز اصلی خودش رو روی سرویس گیم‌پس گذاشته. همه می‌دونستیم که مایکروسافت پتانسیل خرید بزرگ دیگه‌ای رو داره و این اتفاق هم افتاد. با خرید چند روز پیش، میلیون‌ها مخاطب کژوال می‌تونن به اکوسیستم ایکس باکس اضافه بشن. این چیزیه که مایکروسافت می‌خواد؛ مخاطبین بیشتر برای گیم‌پس.

بررسی تصاحب اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت- گیمفا
تمام استودیوهای داخلی مایکروسافت در یک قاب

مهدی نظر تو در این مورد چیه؟

مهدی رضایی:

-چیزی که من فکر می‌کنم اینه که گیم پس رشد بسیار سریع تری رو نسبت به قبل از این خرید تجربه می‌کنه. شما نمی‌تونید میزان افزایش سابسکرایبرهای گیم پس رو بعد از اضافه شدن ea play و بازی‌های بتسدا با افزایش مخاطبین این سرویس بعد از اضافه شدن بازی های اکتیویژن و بلیزارد مقایسه کنید.

گیم پس رشد انفجاری‌ای رو تجربه می‌کنه. سال آینده و حتی در اثر این هایپی که به وجود اومده این رشد می‌تونه قبل از اضافه شدن بازی‌ها هم به تدریج رخ بده. این خرید باعث میشه تقریبا کسی نمونه که با گیم پس آشنایی نداشته باشه و این یه قدم بسیار بزرگه برای مایکروسافت در تصاحب بازار گیم. فراموش نکنیم که اکثر مخاطبین این بازار کژوال هستن و کالاف دیوتی سهم بزرگی از ویدئوگیم رو در اختیار داره.

مصطفی نظر خودت چیه در این مورد؟

به شخصه فکر می‌کنم همانطور که از دو سال قبل مشخص بود، مایکروسافت قدم به قدم داره خودش رو تبدیل می‌کنه به نتفلیکس دنیای گیم و حتی باید گفت که الان هم به این عنوان رسیده. الآن نتفلیکس صدها میلیون دلار فقط بابت یک پروژه هزینه می‌کنه و از این بابت مشکلی هم نداره. مایکروسافت هم شرایط مشابهی داره و به لطف درآمد فوق‌العاده‌ای که سالانه از بخش نرم‌افزار کسب کرده، می‌تونه با فراغ بال خرج کنه و دست به جیب بشه. البته نکته‌ای رو هم نباید فراموش کرد، هم تعداد استودیوهای داخلی مایکروسافت بیشتر شده و هم IP‌های مختلفی رو به خودش اضافه کرده. استودیو‌های داخلی بیشتر یعنی تولید عناوین بیشتر و تولید عناوین بیشتر یعنی پر بار‌تر شدن گیم پس.

امیرحسین، از موارد فنی که بگذریم، خودت به شخصه چه حسی پیدا کردی یعد از شنیدن این خبر؟

امیرحسین رنجبر:

حس خوشحالی! دلیلش هم مشخصه، اکتیویژن داشت کارمنداش رو آزار می‌داد و از استعدادشون به درستی استفاده نمی‌کرد. ipهاش هم در خطر بود و احتمال کنسل شدن پروژه‌های آینده‌ش وجود داشت. حالا مدیریت عوض میشه، بازی‌های بهتر ساخته می‌شه و ipهای قدیمی برمیگردن.

مهدی حس تو چی بود؟

مهدی رضایی:

کاملا شوک شدم وقتی خبر رو دیدم، شوکه کننده‌ترین اتفاقی بود که توی عمر گیمری خودم تجربه کردم. تصور این که نسخه دوم اورواچ، دیابلوها، کالاف دیوتی‌ها و وارکرفت‌ها رو قراره رایگان روی ایکس باکس و پیسی خودم با گیم پس بازی کنم برام لذت خیلی زیادی داشت.

دقیقا اکثر افراد هم همین حس رو داشتن. یا به شدت شوکه شدن یا به خاطر پلتفرمشون خوشحال شدن از اتفاقات آینده.

از این موارد که بگذریم، یک سوال بزرگ ایجاد میشه. آیا سونی باز هم دست روی دست می‌ذاره و کاری نمی‌کنه یا این که بر برخلاف خریداری شدن بتسدا واکنش نشون میده؟ نظر شما چیه؟

امیرحسین رنجبر:

من به دوستام این موضوع رو گفتم اینجا هم میگم؛ دیروز کارمندهای بخش گیم سونی بعد از چیزی حدود پنج نسل، حس شکست و ناتوانی رو برای رقابت احساس کردن. ولی خب سامورایی‌ها هیچوقت تسلیم نمی‌شن! به نظر من سونی به این خبر جواب میده اما نه به شکلی که فکرش رو می‌کنیم. قطعا ابعاد جواب سونی خیلی کوچیک‌تر از این خریده، ولی به نظرم بی‌جواب نمی‌ذاره.

مهدی رضایی:

– سونی قطعا واکنش نشون میده و کاندیداهای خریدن استودیو توسط سونی به نظرم اسکوارانیکس و فرام سافتور هستن. هرچند اگه بخواد یکم رقابتی‌تر عمل کنه می‌تونه سگا رو صاحب بشه که رابطه خیلی خوبی با مایکروسافت داره.

به نظر من خیلی بعیده که سونی دست به خرید بزرگی بزنه. اون هم به دو دلیل. اول اینکه شاید از لحاظ مالی براش مقدور نباشه، دوم هم این که آیا اصلا نیازی به خرید بزرگ داره؟ بیاین صادقانه نگاه کنیم. بیش از ۲۵ بازی بزرگ و کوچیک برای پلی‌استیشن توسط استودیو‌های داخلی در دست ساخته. از طرف دیگه هنوز فروش PS5 فوق‌العاده است و در شرایط عالی به سر می‌بره.

به نظرم سونی می‌تونه تمرکزش رو بذاره روی سرویس اسپارتاکوس که گفته شده قراره با گیم پس رقابت کنه و از طرف دیگه اگر بنا بر خرید استودیو یا شرکت باشه، کمپانی‌ها و استودیوهای ژاپنی می‌تونن گزینه‌ خوبی باشن‌.

بررسی تصاحب اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت- گیمفا
گل سر سبد IP‌های اکتیویژن بلیزارد را باید Call of Duty دانست که فعلا انحصاری نخواهد شد.

اما یک سوال جذاب. فیل اسپنسر شب گذشته در توییتر اعلام کرد که Call of Duty (حداقل برای مدتی) انحصاری نخواهد شد. نکته‌ای که غافلگیر کننده به نظر می‌رسید. امیرحسین به نظر تو مایکروسافت چرا این تصمیم رو گرفت؟

امیرحسین رنجبر:

می‌تونه دلایل مختلفی داشته باشه. از قرارداد‌های از پیش نوشته شده، تا حفظ احترام بین کامیونیتی گیمرها و حتی از دست ندادن بازار فروش بازی روی کنسول PlayStation. با این وجود، توئیت فیل اسپنسر دو پهلو بود. احتمالش هست بعد از پایان این قرارداد دوباره تصمیمشون عوض شه. چیزی که مشخصه اینه که فعلا خبری از Call of Duty انحصاری نیست.

تو خودت نظرت چیه؟

حقیقتا یکم برام عجیب بود در ابتدا، اما وقتی توییت رو به دقت خوندم متوجه یه نکته شدم. توییت فیل اسپنسر به شدت روی قرارداد‌ها و Agreement‌های قبلی مانور داده بود. به همین دلیل فکر می‌کنم به خاطر پایبند بودن به قرارداد‌های از قبل تنظیم شده، مایکروسافت تصمیم گرفته فعلا Call of Duty رو انحصاری نکنه. اما فکر می‌کنم بعد مثلا دو سال، عناوین Activision Blizzard هم مسیر آثار بتسدا رو میرن و کاملا انحصاری اکو سیستم مایکروسافت خواهند شد.

یک سوال دیگه هم پیش میاد، آیا به نظرتون ممکنه مایکروسافت دست به خرید بزرگ دیگه‌ای هم بزنه؟

امیرحسین رنجبر:

به نظر من نه! نه تنها دیگه از یه حدی قانون اجازه این‌کار رو بهش نمیده، بلکه مایکروسافت هم بالاخره رمز پول بی‌نهایت نزده! بالاخره یک بودجه‌ی محدودی وجود داره. برگشتن پول خرید اکتیویژن خودش یک پروسه چندین ساله‌ست. شاید در آینده‌ی دور همچین کاری انجام بده، اما به نظر من خریدهای آینده مایکروسافت به استودیو‌های کوچک‌تر ختم می‌شه، اما به نظرم متوقف نمیشه!

مهدی رضایی:

فکر نمی‌کنم. مایکروسافت به اندازه کافی استودیو داره و بار خودش رو تا انتهای نسل بسته. اونا ۳۴ تا استودیو دارن و خیلی بعیده خبر خرید دیگه‌ای از مایکروسافت بشنویم.

خیلی ممنونم از مهدی و امیرحسین عزیز که با من همراه بودن، یه سوال نهایی ازتون دارم. در کل نظرتون در مورد خرید‌های هنگفت و انحصاری کردنای ip‌های مشهور چیه؟ به نظرت در کل ممکنه اثر منفی روی صنعت گیم بذارن؟

امیرحسین رنجبر:

همونطور که بالاتر گفتم بستگی به شرایط اون ip و وضعیت سازنده‌هاش داره. اگه بازی‌های یک شرکت مثل Activision از کیفیت بد رنج ببرن، مشخصا خریداری شدنشون توسط یک کمپانی بزرگ‌تر می‌تونه وضعیت‌ رو بهتر کنه. کی از بازی بهتر بدش میاد؟ باید خدا رو شکر کرد که مایکروسافت داره این خریدها رو انجام میده نه اپل و آمازون و گوگل! در خصوص سطح دسترسی هم بعضی‌ها صحبت می‌کنند که برای من خنده‌داره. دوتا کنسول با دو بودجه‌ متفاوت داده. پلتفرم PC هم ساپورت می‌کنه. از طرفی می‌شه بازی‌های انحصاریش رو روی موبایل هم تجربه کرد. الان سطح دسترسی کی محدود شده؟ صنعت گیم یک سرگرمی پرهزینه هست. اگه بهترین تجربه رو خواستار هستید، باید هزینه کنید.

مهدی رضایی:

اگه سونی هم مثل مایکروسافت یک سرویس اشتراکی با قیمت معقول در دسترس قرار بده و خریدهای سونی هم در آینده ادامه دار باشه که به نظرم هست، این خریدها رو چیز بدی نمیدونم. موضوع اصلی توی ضرر انحصار دسترسی محدود هست اما وقتی سرویس‌های ارزون قیمتی مثل گیم پس وجود داشته باشه که هر کس با توجه به پلتفرمش اون رو تهیه کنه این خریدها اصلا چیز بدی نیس و اتفاقا به رشد و رقابت کمپانی‌های بزرگ جهت ساخت عناوین باکیفیت‌تر کمک می‌کنه.

بررسی تصاحب اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت- گیمفا
در طی تنها چند سال، ترکیب مدیریت هوشمندانه و پول شرایط Xbox را دگرگون ساخته است.

ممنونم از دو دوست عزیز که نظرات خودشان را با ما در میان گذاشتند.

نظر شما دوستان عزیز چیست؟ آیا سونی واکنش بزرگی در قبال این اتفاق نشان خواهد داد؟ آیا با انحصاری شدن در ابعاد وسیع موافق هستید؟

Jin sakaiRaidenPARASITE EVE 2DARKSIRENLucciola Balladکسری نراقیAlirezaAliPC gamer ;)GidoraMEYSAMB300Sami 227Vito scalettaآرینفریدStarwarszeroƁayoηettablackcityHadroMr.Jmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بررسی تصاحب اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت- گیمفا
بررسی تصاحب اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت- گیمفا
بررسی تصاحب اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت- گیمفا
بررسی تصاحب اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت- گیمفا
بررسی تصاحب اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت- گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • NicK گفت:

    من به شخصه با اقای رضایی موافقم سونی این قضیه رو بی جواب نمیذاره و یه حرکتی میزنه حالا چه فرام سافتور چه اسکوئر انیکس ولی تو این که جواب میده مطمعنم

    Jin sakaiPoorya.BadremonirRaidenshadowAlirezaPC gamer ;)Amir(PC & PS4)MEYSAMB300علیCirilla Riannonmore
    • ShinjiMikami گفت:

      رفیق، فرام سافتور خریدنی نیست..

      Moein MM2Jin sakaiPoorya.BadremonirBlack KnightRaidenshadowAlirezaPC gamer ;)Amir(PC & PS4)علیmore
    • Omid گفت:

      فرام سافتور خودش متعلق به یک مجموعه بزرگ رسانه ای هست و یک استودیوی مستقل نیست.

      Jin sakaiPoorya.BadremonirRaidenshadowAlirezaPC gamer ;)Amir(PC & PS4)MEYSAMB300@alistarعلیmore
    • Zabuza گفت:

      الان دیگه دعوا سر کمیته نه کیفیت
      فرام سافتور هر دو سه سال یه بازی میسازه و در مقابل عرضه سالانه کالاف و پشتیبانی بلند مدت اوورواچ و وارکرافت اصلا خرید منطقی نیست

      Moein MM2RaidenshadowAlirezaPC gamer ;)Cyberpunk77Amir(PC & PS4)MEYSAMB300@alistarعلیmore
    • john117 گفت:

      چرا سونی رو دست کم میگیرین خودشون گفتن ۱۳میلیارد برا خرید اختصاص دادن با این شرایط شاید ۷ میلیارد دیگه بذارن روش میتونن یه ناشر بزرگ بخرن.
      فرض کنین کل وارنر رو بخرن هم بخش سینما هم گیم دست مایکرو رو از بابت ابر قهرمانا از پشت میبنده دیگه پول خرج کردن هم فایده نداره
      بنظرم اگه صرفا بخاطر گیمپس بود یا رقابت با سونی اول وارنر رو میخرید دنیایی آی پی توش هست که نیاز مایکروسافته

      Moein MM2Poorya.BadremonirRaiden
      • Financial times گفته سونی در حال حاضر قصد خرید EA رو دارد که البته تصورش سخته ولی در این شرایط هیچی بعید نیست ، سونی اکنون وضعیت مطلوبی چه به لحاظ دارایی و میزان درآمد و سوددهی دارد اما مدیران سونی برنامه های توسعه خود را روی وضعیت سونی در بلند مدت قرار می دهند که با توجه به امکان ورود دوباره گوگل با خرید کلان و یا اپل و آمازون ، سونی در بین مبارزه با سنگین وزن ها قدرت خود را از دست بدهد پس به نظرم ریسک کردن روی خرید بزرگ بهتر از ریسک نکردن ‌‌و از دست دادن جایگاهش است

        SquatlatexPoorya.Badremonirعلی
    • allgamesgood گفت:

      بنظر من حالا که مایکروسافت چنین شرکت بزرگ آمریکایی رو خریداری کرده سونی هم باید کپکام ژاپن رو بخره و تمام عناوین رزیدنت اویل و دویل می کری رو انحصاری کنه.

      Poorya.BadremonirRaiden
  • پاسخ احتمالی سونی: عرضه دنباله گادفال و محتوای انحصاری جدید توت فرنگی کوچولو 😏

    SquatlatexPoorya.BadremonirRaidenRyan BonesPlaystation x BungieDARKSIRENshadowAlirezanima_nz09PC gamer ;)more
  • ببخشید بخشی از کامنتم تکراری .
    اول بگم چند ساعت بعدvg 247 پیش‌بینی عجیبی کرد که یا سونی یوبیسافت میخره یا متا سونی میگیره یا نتفلیکس رو.
    اینجا تکراری
    …..
    همونطور که دیروز گفتم و سه خبر اخیر هم تایید کرد، مایکروسافت بدون دادن غرامت میلیارد دلاری نمیتونه codانحصاری کنه .پس سعی میکنه صورت مسئله عوض کنه وبازیهایی بجزcodبسازه .
    چه بسا بازی شوتر جنگی با عنوانی متفاوت .
    سونی با نخرید Leyou و۴a games وFlying Wild Hog فرصت ارزنده ای رو از دست داد و بازی به چینیها و نودریکی ها و مایکروسافت باخت .
    الانم سونی فرصت چندانی نداره چون پول بزرگی نداره اوضاع crytek خوب نیست هم چنین لهستانی هم اگر بتونه رایزنی کنه متخصص اول شخص هستند tech land ,cigames و نفرات زیاد هم در cdوFlying Wild Hog هستند که میتونه با خریدن یه استدیو لهستانی اونا رو هم بیاره سمت خودش ،متاسفانه رایان مدیریتش خیلی بد بوده قرارداد اکتیویژن هم مال زمان لیدن هست.
    ….
    بجز این مطلب بنظرم سونی گر با اپیک شریک نمیشد و روی valveسر مایه گزاری میکرد هم بد نبود به سه دلیل
    ۱- ولو بخاطر اپیک تحت فشار و از طرفی سونی هم میخواد بیاد بازارpcو ولوو بهترین گزینه است.
    ۲_ ولوو مثل سونی روی واقعیت مجازی کار کرده و برایند تجربشون خیلی خوب میشه . همچنین ولوو رویsteamدک سرمایه گذاری کرده و سونی با تجربه روی کنسول دستی میتونه کمکش کنه
    ۳- تبحرvalve روی اول شخص و مولتی پلیر و اینکه اونها کارمندان جدا شده و ناراضی مایکروسافت بودن و همچنین علاقه دراکمن به همکاری با ولوو وhalfe life

    shadowSAlirezafarshadxآرینTlou part 2 game of the centuryStarwarszeroعلیMr.Jجیمmore
    • bbb10 گفت:

      عزیزم شما خیلی عجیبه نظرتون
      valve تهت فشار اپیک؟
      سونی قرار داد بنویسه با valve ? سونی پول نداره استدیو بخره بعد اونوقت میخواد بیاد قرار داد بنویسه با valve که واسه خود مایکرو هم قفل هست؟
      اگر صنعت گیم به ترتیب ۳ تا خدا داشته باشه اولیش valve هست که سونی و مایکرو هم دندون تیز کردن بلکه بازی هاشون از طریق و تویه مارکت valve فروش بره ۳۰ درصدم حق valve رو بدن
      هیچ یک از کمپانی ها در حد و اندازه بستن قرار دادی جز انتشار بازی و حالا نهایتا ۲ تا تکنلوژی جا به جا کردن با valve نیست
      وقتی سونی و مایکرو چشماشون ۲ قدم جلوتر رو میدید فقط valve و pc رشد کردن و رسیدن به اینجا حالا سونی با صورت خونی و دندون هاش که دیگه به ردیف نیستن آخرین امیدش نهایتا بتونه انتشار بازی هاش رو استیم باشه و کسب پول نقد ازش همونطور هم که دیدیم سونی فهمید اپیک پیش ما pc پلیر ها قد نخود ارزش نداره :)) سونی خیلی اشتباه کرد و الان راه برگشتی نیست جز جا باز کردن تو دل پی سی گیمر ها تا به پول نقد برسه

      Poorya.BadremonirshadowAlirezaStar1علیrecidivistReversepointآرینTlou part 2 game of the centuryStarwarszeromore
      • shir taziyeh گفت:

        داداش یجوری میگی انگار ولو اپل هست 🗿 که برای مایکرو قفل باشه 🗿 شاید خیلی شرکت خوبی باشه ولی مایکرو الان همرو جز تنسنت میتونه بخره 🗿 البته با دیدگاه پولی وگرنه ژاپن اجازه نمیده سونی بفروش برسه

        shadowAlirezaعلیrecidivistO2آرینTlou part 2 game of the centuryMax22ali 110 gamer@alistarmore
        • ارزش اسمی سونی بین ۱۸۰ تا ۲۴۰ میلیارد متغیره و تقریبا نصف مایکروسافت ارزش داره.
          ولی برای خرید یه کمپانی باید چند برابر ارزشش هزینه کنید مایکروسافت یعنی میتونه ۵۰۰ میلیارد بده و سونی بخره ؟!
          این سوال آینده مشخص میکنه .
          بحث ادغام با خرید متفاوت هست.

          Poorya.BadremonirRaidenshadowAlirezaMr.Jعلیfarshadx
        • farshadx گفت:

          والو یه شرکت خصوصی هست
          و نه شرکت سهامی عام که قیمت سهامش با خبر ها و اتفاقات سیاسی و اجتماعی و …. کم و زیاد بشه
          والو بخاطر اپیک تحت فشار نیست اپیک بخاطر استیم تحت فشار هست
          دیگه از عملکرد و رکوردها و شفافیت هر کدوم میشه اینو فهمید
          نه این که والو با سونی یا ماکرو قرار داد نمیبنده درواقع میخواد بیطرف باشه
          حتی اگر قرار دادی هم ببنده فکر میکنم جوری باشه که به طرف مقابل (سونی/ ماکرو / نیتندو …)
          ضرری نرسه و بیطرف باشه
          ولو با کل اپل مقایسه میکنی؟!
          البته بزرگارو با بزرگا مقایسه میکنن👍😎

          shadowSAlireza@alistarعلی
          • shir taziyeh گفت:

            عالی میدونی ارزشش چقدره ؟ از اپیک و سونی بیشتره ؟( من در باره ارزش ولو تحقیق خاصی نکردم)

            RaidenAlireza
            • farshadx گفت:

              نه من میدون نه هیچ کس دیگه ای اگر بر داراییهاش رو حساب کنن و بگن چقدر ارزش داره
              اما تو شرکت خصوصی ارزش خود شرکت مهم نیست
              اونجا صاحب شرکت مهمه چه قیمتی بده
              چون مالش هست میتونه هر قیمتی بده هیچ کس هم نمیتونه بگه چرا
              مثلآ امروز شما پراید میخری ۱۵۰ میلیون
              فردا تو دیوار اگهی میدی ۵۰۰ میلیون مالت هست حق داری اما کو مشتری که این قیمت بخره😂 یا اصلآ بزار قیمتش رو ۱۰هزار تومان بازم کسی نمیتونه بگه چرا مالت هست میتونی اصلآ اتیش بزنیش
              الآ منظورم رو گرفتی؟!
              شاید والو قیمت واقیعیش ۱۰۰ میلیون دلار باشه ولی این صاحبش هست که قیمت رو تایین میکنه

              shir taziyeh
      • ارزش اسمی ولو ۱۰ میلیارد ولی باتوجه به اینکه اکتیویژن ۲۳ تا می‌رسید و ۶۸ تا فروش رفت ولو هم بیست و اندی براش نیاز هست .بتسدا هم تقریبا دوبرابر ارزش واقعیش فروش رفت.

        shadowSAlirezaعلیfarshadxFΛИŦΛSY
        • farshadx گفت:

          ولو شرکت خصوص هست و قیمت به این شکلی که شما میگی نداره
          هرچی که گیب قیمت بزار همون قیمت فروش میره مثل اینه که من یه خونه داشته باشم میتونم به هر قیمتی که خواستم بفروشم و کسی نمیتونه بهم بگه چرا اینقدر گرون و یا چرا اینقدر ارزون
          اکتیویژن هم تا جایی که میدونم زمانی که سویچ معرفی شد بیشتر از ۸۰میلیارد قیمتش بود نه ۲۳ میلیارد به مرور زمان و با خراب کردن فرانچایزهاش قیمتش افت کرد و الآ قیمت دقیقش ۶۳.۳۶ میلیاد دلار هست
          یعنی ماکرو نزدیک به ۵ ۶ میلیارد بیشتر خرج کرده
          بتسدا رو هم خبر ندارم ولی هیچ وقت هیچ وقت ۲برابر قیمت خودش فروش نمیره یتسدا کمتر از ۶ میلیارد فکر نکنم قیمتش بوده باشه نهایتآ ۵ میلیارد
          قیمت سونی هم دقیقآ الآ ۱۴۰.۶۹ میلیارد دلار هست
          قیمت ماکروسافت هم دقیقآ الآ ۲.۲۳ تریلیون دلار هست
          برای که قیمت هر شرکت رو ببینید اسمش رو به همراه stock سرچ کنید
          اون لینک اولی که بزرگ هم هست Mkt Cap رو پیدا کنید میشه قیمت کل
          والا نمیدونم این قیمتهارو از کجا میارید؟! منبع خاصی هم داری؟!
          در اخر هم قیمت گذاریتون خیلی دوست دارم
          سونی ۱۴۰ میلیاردی = ۵۰۰ میلیارد
          گفتن باید بیشتر از قیمت خودش بدی اما نه ۲.۵ برابر قیمت خودش
          نهایتآ ۲۰ ۳۰ میلیارد بالاتر تو این رنج قیمت

          S
          • سونی فقط میزان دارایی موجودش ۲۳۶ میلیارد دلار ، دوست عزیز حق دارن اگه قصد خرید شرکت رو داشته باشه که هر چند قانون تجارت ژاپن اجازه نمی‌دهد ، باید دو برابر قیمت دارایی رو پیشنهاد بده که سهامداران سونی راضی بشوند

            farshadx
            • farshadx گفت:

              والا اینی که شما میگی باور اول هست میشنوم
              Mkt Cap = کل شرکت و داراییهاش و پول نقدش و ………….. همه چی
              تو خواب اگر ببینید شرکتی با ۲ برابر قیمتش به فروش برسه
              والا سونی الآ فکر میکنم شرکت امریکایی حساب میشه نه ژاپنی با اینکه اون قانونی هم که میگی کلآ قیول ندارم مثل خرید تانگو اون موقع این قانون کجا بود؟!
              الآ نمونه اش همین اکتیویژن ۶۳ میلیارد ارزش خودش بود با ۵ میلیارد اضافه راضی شد بفروشه
              البته اگر تو دوران اوجش بود شاید با ۱۰ میلیارد دلار اضافه هم راضی به فروش نمیشد
              حالا اصلآ دارین بحث چی میکنید؟!
              نه سونی افت کرده نه میخواد بفروشه و نه کسی خریدار هست
              بعد شما میگی اگر بخواد بفروشه ۲برابر قیمت میفروشه؟!
              با ۲ برابر قیمت شما میتونی هر چیزی رو بخره
              اما باید طرف هم فروشنده باشه
              سونی تو اوجش هست و هنوز هیچ تمایلی به این اتفاق نداره
              اکتیویژن بشددت افت کرده بود و هر سال هم بیشتر افت میکرد اگر راضی به فروش نمیشد سال دیگه باید با ۶۰ یا ۵۰ میلیارد میفروخت

              • شما تانگو رو با سونی که بزرگترین شرکت سرگرمی ژاپن است مقایسه می کنید ، شما خودتان در تعریف یه استودیو کوچک با غول ژاپنی مشکل دارید .

                • farshadx گفت:

                  عجب
                  بحث بزرگی و کوچیکی نیست بحث یه قانون بود که شما داری میکشی وسط و میگی شرکتهای خارجی نمیتونن استودیوهای ژاپنی بخرن
                  که من مثالش رو براتون گذاشت فروش تانگو
                  در ضمن تا جایی که میدونم سونی کلآ نقل مکان کرد امریکا و شرکت ژاپنی حساب نمیشه البته مطمعآ نیستم

                  Playstation x Bungie
        • عزیز اینکه مایکروسافت پول زیادی رو به پای خرید اکتیویژن ریخته دلیل نمیشه که همه خریدها از همین فرمول تبعیت کنن ،،،

          شرکتهای بسیار بزرگ برای اینکه از سود سهام خریدشون بعد از اتمام خرید استفاده کنن ، معمولا یک قرارداد رو با مبلغ بالاتری انجام میدن ، توضیح میدم ….
          مثلا شرکت ایکس هر سهم یک دلاره
          شرکت مایکروسافت میاد و این شرکت رو سهمی ۳ دلار میخره …. بعد اتمام قرارداد ، سهمی ۳ دلار یا بیشتر از ۳ دلار میتونه به سهامداراش بفروشه ، خب پول دوباره به کجا برمیگرده ؟! … اینجوری برای خودشون ارزش گذاری هم میکنن …

  • ETERNALMAN گفت:

    سلام ، موافق انحصاری شدن آی پی های اکتی نیستم ، سونی هم فک نمیکنم فعلا واکنش خاصی نشون بده تا تکلیف آی پی های مطرح اکتیویژن روشن بشه

    shadowFΛИŦΛSYTlou part 2 game of the century🗿YasinSLI🗿علیBlack KnightMahdi
  • ETERNALMAN گفت:

    آقای زاهدی کاش در قالب پادکست هم میزاشتید

    shadowعلیآرینTlou part 2 game of the century🗿YasinSLI🗿Black Knightکاپتان استخونیAtomic Soldierجیم
  • جیم گفت:

    احسنت 👍👍👍
    عالی بود امیدوارم این جور مقاله باز هم ادامه داشته باشن
    راستی چند ماهه که خبری از آیتم ویدئویی تون که اسمش راوی بود نیست
    لطفا ادامه بدید

    shadowAlirezaعلیآرینChief🗿YasinSLI🗿
  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    خوندم کل صندلی داغ رو قشنگترین جاشو اقای رنجبر گفت که دیگه مایکرو رمز پول بی نهایت نزده 😂😂 این چند روز خیلی راجب این اتفاق حرف زده شده به هر حال این اتفاق افتاده و خوشبختانه تجربه بازی های ایکس باکس با کمترین مبلغ ممکن هست و مشکل بزرگی برای اکثر گیمر ها پیش نمیاد با پول ۵ تا بازی ۶۰ و ۷۰ دلاری میشه سری اس تهیه کرد ، موضوع دیگه اینه که خیلی ها نگرانن حتی خودم که این خریدن ها میتونه برای ویدیو گیم و برند های بزرگ حتی خود ایکس باکس ! خطرناک باشه که احتمالش خیلی کم هست چون حرکت به سمت رو به جلو هست اگر رو به عقب باشه اول خود ایکس باکس اسیب شدید میبینه امیدوارم ایکس باکس از این نعمتی که گیرش اومده بهترین استفاده رو ببره که زنده کردن ای پی های قدیمی و جلوگیری از عرضه سالانه کالاف برای کیفیت بهتر میتونه فوق العاده باشه و امیدوارم در حد حرف نباشه و ایکس فن ها کلی عشق کنن ، پلی استیشن و نینتندو هم گرگ بارون دیده این صنعت هستن به نظرم جای نگرانی اصلا نیست داریم در مورد معماران این صنعت حرف میزنیم اگر فکر کردین این هنر هشتم فقط با پول و سرمایه موفق میشه به نظرم اشتباه کردیم ، نکته بعدی که خیلی آزارم میده اینه که مثلا شرکتی ۵ میلیارد دلار ارزش داره و همه اونو کوچک میبینن انگار ۵ میلیارد دلار همش ۲ هزار تومانه 😂 با ۲۰۰ میلیون دلار و خیلی کمتر و خلاقیت و حمایت میشه خفن ترین اثار تاریخ رو خلق کرد همونطوری که شرکتی مثل کپکام نسل هاست در حرکات بزرگ ویدیو گیم نقش داشته حتی قبل از پلی استیشن …. ژاپن از این حیث معدن طلاست و فقط هم برای ژاپنی هاست فروشی نیست فقط محصولات عرضه میشن 😍 واقعا دمشون گرم حتی موقعی که میشه با یک بازی انلاین بسیار سود کرد وقت و هزینه خودشون رو میزارن برای فرنچایز های داستانی و از این حیث طرفدارانی میدا کردن که به این راحتی ها ولشون نمیکنن
    .
    .
    در مورد سوال پست به نظرم سونی ناشر نمیخره اینکارو هیچ وقت نکرده احتمالش خیلی کم هست و با اهداف سونی هم راستا نیست ولی اسکوئر انیکس و کپکام نزدیک ترین ناشر ها بهش هستن اگرم نخره نمیراره کس دیگه ایی بخره با حمایت هایی که میکنه و تا الانم کرده البته همکاری دو طرفه بوده همیشه و همونطور که اقای زاهدی گفت همین الانش ۲۵ بازی در دست ساخت داره و تا دندون مسلح هست و کلی برنامه دارن برا نسل ۹ و با انحصاری شدن در ابعاد وسبع ۱۰۰٪ مخالفم و امیدوارم ویدیو گیم هرگز به این سمت نره
    .
    .
    تشکر بابت پست خوبتون ببخشید که طولانی شد.

    shadowAlirezaPC gamer ;)exampleآرینrecidivistO2Tlou part 2 game of the centuryS Ghost of SpartaMax22more
  • برگشتن پول خرید اکتیویژن خودش یک پروسه چندین ساله‌ست
    دوستی که این جمله رو گفته باید یک نکته بهش بگم کسی که پول میده استودیو میخره پولشو که آتیش نمیزنه پولش همون استودیویی هعست که خریده چیزی ازدست نرفته که بخواد جبران شه و برگرده مثلا شما یه ماشین میخری از فردا میفتی دنبال جبران پولی که صرف خرید ماشینت کردی؟ نه چون ماشینت اندازه همون پولی که داشتی ارزشمنده فقط پول کاغذیت تبدیل شده به یه ماشین با همون ارزش همون کاغذها تازه اگه با ماشینت کار کنی ته سال علاوه بر اون ماشینت ان ملیون سود بدستت میاد این خرید هم همونه

    Black Knightshadowjohn117AlirezaPC gamer ;)امیرحسین رنجبرpacman remasteredزمین 52Amir1990Mr.Jmore
  • Cry about it گفت:

    سلام
    مایکروسافت به خرید هاش تا زمانی که سونی رو از صنعت گیم کنار بزنه ادامه خواهد داد و هدفش هم همین هست
    سونی هم مانند سگا بخاطر قفیر بودن هیچ کاری نمیتونه برای پاسخ دادن بکنه و تا چند سال دیگه تبدیل به یک ناشر خواهد شد.

    Squatlatex
  • Cry about it گفت:

    سلام
    مایکروسافت به خرید هاش تا زمانی که سونی رو از صنعت گیم کنار بزنه ادامه خواهد داد و هدفش هم همین هست
    جلوگیری از ورود آمازون و گوگل همه توجیح بچه گانه هست
    سونی هم مانند سگا بخاطر قفیر بودن هیچ کاری نمیتونه برای پاسخ دادن بکنه و تا چند سال دیگه تبدیل به یک ناشر ساده خواهد شد و کنسول ساختن رو کنار می‌گذارد.

    حقیقت مثل ته خیار تلخه و قبول کنید
    پول تو این صنعت حرف اول رو میزنه
    مایکروسافت از زمان ورودش به صنعت گیم هیچ چیزی جز ضرر نبوده

    اولین پلتفرمی که برای آنلاین بازی کردن براش پول میدادی همین ایکس باکس بود
    وقتی همه بازی کنند ما برنده هستیم 🤡

    shadowSjohn117AlirezaPC gamer ;)examplerecidivistVito scalettaMr.JTlou part 2 game of the centurymore
    • bbb10 گفت:

      نه نه نه سونی رو با سگا یکی نکن سگا رو سونی زد زمین

      shadowAlirezaERFAN TEAX PLAYSMr.JMax22🗿YasinSLI🗿علی
    • Chief گفت:

      یه عده بعد خرید یه جوری جو زده شدید و یه جوری درباره سونی حرف میزنید انگار بغالی سر کوچه ماست
      مرد حسابی داری راجب برند پلستیشنی صحبت میکنی که مایکرو با سه تا ناشر گردن کلفت(اکتیویژن، بتسدا،ایکس باکس گیم استدیو) هنوزم از لحاظ درآمد سالانه بهش نمیرسه
      این خرید به نفع مایکرو شد ولی سونی چیزی رو از دست نداده همونطور که گفته شد کال اف که مهم ترین ای پی هستش فعلا(بخاطر این میگم فعلا چون واقعا معلوم نیس مایکرو بعد ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۵ باهاش چیکار میکنه) قراره مولتی پلتفرم بمونه

      دارین خیلی بد به قضیه نگاه می کنید

      shadowjohn117AlirezaPC gamer ;)recidivistERFAN TEAX PLAYS
      • Cry about it گفت:

        سلام
        دو بار گفتم اولین کالاف انحصاری بیاد سونی محو میشه از رقابت
        زیاد متوجه قضیه نیستین
        در ضمن این آخرین خرید نیست
        مایکروسافت با ادامه دادن خرید هاش تا آخر نسل نزدیک ۸۰ درصد آیپی های مولتی پلتفرم انحصاری میکنه

        recidivistERFAN TEAX PLAYSAlireza
      • john117 گفت:

        دقیقا ایکس‌باکس یه نسل رو با ۵تا انحصاری سر کرد نابود نشد حالا سونی این نسل پر قدرت تر از همیشه ۲۵ انحصاری در حال ساخت داره نابود میشه؟چه حرفایی میشنویم
        خودن
        خودم فن ایکس‌باکسم همیشه فن مایکروسافت بودم میدونم اگه رقابت از بین بره کیفیت هم از بین میره اینو ما ایرانیا با گوشت و پوست حس میکنیم همچی در انحصار یکی دو شرکتهو با هم رقابتی ندارن
        امیدوارم این یا آخرین خرید شرکتها باشه یا یه مرجعی جلوشون رو بگیره

        SquatlatexrecidivistPlaystation x Bungie
    • recidivist گفت:

      سونی فقیره؟🤣🤣🤣
      سندروم شوگرددی واقعا هوش از سر شما‌ها برده!
      باید برای صنعت گیمی که “گیمر‌هاش” چشم به پول شرکت دوختن بجای هنر بازی سازیش تاسف خورد.

      SquatlatexERFAN TEAX PLAYSshadowAlireza
  • به جد میگم از دو روز پیش رسما برند کالاف برای سونی تمام شد و سونی همین الان هم با وجود مولتی پلتفرم بودن کالاف قیدش رو زده
    اما چرا
    ۲۰۲۳ هستیم و روند خرید طی شده و قراره کالاف جدید معرفی بشه خب
    اول اینکه از این پس تمام معرفی ها داخل ایونت های مایکروسافت هست تمام تبلیغات با XBOX هست تمام مسابقات این بازی با XBOX هست تمام باندل های تبلیغاتی کنسول با XBOX هست
    دوم بازی نزدیک به زمان عرضه هست و مایکروسافت اعلام میکنه از الان تمام کاربرای گیم پس میتونن ۲ تا ۳ هفته زود تر به بازی دسترسی داشته باشن و بوووووم عملا تمام فن بیس میلیونی کالاف برای تجربه زود ترش میان سمت گیم پس از اون طرف محتوا ها و DLC ها تمام انحصاری زمانی سریز ها
    و ضربه اخر وقتی بازی عرضه شده روی استور سونی ۷۰ دلار و روی سریز ها برو گیم پس!!!!!!!
    دقت کنید ۷۰ دلار VS گیم پس
    به نظرتون فن بیس کالاف کدوم گزینه رو انتخاب میکنه؟؟
    تمام موارد بالا داره داد میزنه کالاف برای سونی تمام شده هست و قطعا سونی امسال نسخه جدید کیلزون یا کیلزون کالکشن یا ریمیک و یا IP جدید خودش در سبک FPS رو معرفی میکنه و تمام

    Omid_FshDARKSIRENshadowAlirezaPC gamer ;)آرینVito scalettaMr.JTlou part 2 game of the centuryStarwarszeromore
    • من تا اواسط سال ۲۰۲۳ هیچ احتمالی رو در نظر نمیگیرم ، هنوزم هضم این خرید برام سخته ، ولی اگر واقعی باشه قطعا همین چیزی که شما میگین اتفاق میوفته ….

      من از زمان دیابلو ۲ میشه گفت تقریبا گیمرشدم ….. همیشه سری دیابلو رو میپرستیدم ، عاشق پی سی و مایکروسافت بوده و هستم ، خداییش برای سخته قبول کنم ، منی که برای انجام بازی دیابلو ۳ نزدیک یک دهه صبر کردم تا بتونم تجربه ش کنم ، سال بعد به راحتی میتونم دیابلو ۴ رو تجربه کنم ، هنوز فکر میکنم خوابم 🥲🥲🥲🥲🥲🥲🥲🥲🥲🥲🥲🥲🥲🥲

      Omid_FshshadowAlirezaPC gamer ;)آرینMr.JTlou part 2 game of the centuryAmir1990ChiefMax22more
      • شک نکن مواردی که گفتم اتفاق میفته و سونی خودش میدونه کالاف تموم شده هست برای PS5
        ………………..
        نه تنها دیابلو۴ که کلی IP میاد روی گیم پس
        نسخه چهارم کرش- کرش تیم ریسینگ – اسپایرو و کلی IP های قدیمی و جدید
        خداروشکر این نسل سریز اس هست و خیلی از گیمر های ایران به راحتی با ۹ تومن میان نسل جدید اونم کنسولی که با گیم پس تماما بتسدا و اکتیویژن بلیزارد رو در اختیار داره

        Omid_FshshadowAlirezaPC gamer ;)آرینVito scalettaMr.JTlou part 2 game of the centuryStarwarszeroAmir1990more
    • bbb10 گفت:

      دقیقا درسته کلا مایکرو علاقه داره تو ایونت هاش در بیاد بازی رو تبلیغ کنه ولی مشخص نکنه واسه پلتفرم رقیب میاد یا نه فکر کن یه تریلر از بازی بیاد و زیرش فقط لوگو pc و xbox خورده باشه
      تا ۲ ۳ ماه حدقل سونی بازا گیج میمونن که آیا میاد بازی واسه سونی یا نه و همین باعث میشه پلیر ها و فن بیس cod همون ۲ ۳ ماه برن خرید بزنن اکس رو (آدم تو زمان هایپ خیلی کار ها میکنه این ثابت شده هست )

      shadowAlirezaMr.JStarwarszeroAmir1990ChiefMax22علیÆMıř ĤªSŚÅŊPØØŔMICROSOFT.xbox one
    • Cry about it گفت:

      سلام
      تموم شدن برند کالاف برای سونی=تموم شدن پلی استیشن

      Alireza
  • Iran_gamer گفت:

    این مصاحبه در ذهن تاریخ خواهد ماند. واقعا از این نوع طرز فکر اعضای تحریریه گیمفا شوکه شدم. این اتفاق به هیچ وجه به نفع گیمرها نیست. زمان ثابت خواهد کرد. اولین اتفاق هم گران شدن سرویس گیم پس، بعد از یکی دو ساله دیگه خواهد بود. شمارش معکوس برای نابودی صنعت گیم آغاز شده و تنها نجات دهنده این صنعت گیمرها و انتخاب هاشون خواهد بود.

    Omid_Fshshadowjohn117AlirezaPC gamer ;)exampleAmirStar1مطالب طنزrecidivistmore
    • باید به این نکته اشاره کنم که ما توی صحبت‌هامون به هیچ وجه از سیاست خرید ناشر حمایت نکردیم. از خرید این مورد به خصوص، یعنی کمپانی Activision حمایت کردیم.

      Omid_FshDARKSIRENshadowSAlirezaAmirMax22Star1O2FΛИŦΛSYmore
      • Iran_gamer گفت:

        بازهم هیچ فرقی نمیکنه. شما از سیاستی حمایت می‌کنین که تیشه به ریشه این صنعت میرنه. مثال : فرض کنین دو دانش آموز غیر هم سطح مالی رو که یکی علیرغم مشکلات مالی با استعداد و شاگرد ممتازه و دیگری به خاطر تمکن مالی به راحتی مدارج عالی آموزشی رو طی می‌کنه و بدون تلاش و پشتکار صاحب منصب و شغل پر درآمد میشه. و فرد با استعداد به دلیل عدم قدرت مالی و نفوذ بیکار میمونه . در آخر هم از عرصه رقابت کنار میره. آیا به نظرتون با پول نمیشه هر کار غیر ممکن رو ممکن کرد؟ ناشران صاحب نام رو خرید و تلاش های چندین ساله رقیب رو با رقابت نابرابر به باد فنا داد؟ انحصار گرایی نتیجه ی چنین سیاستی هستش و آخرش میشه مثل کشورمان که مردمش جز سایپا یا ایران خودرو با اون کیفیت مثال زدنی شون حق انتخاب دیگه ای ندارن.

        Omid_FshDARKSIRENshadowAlirezaexampleAmirآرینعلیO2FΛИŦΛSY
        • شما چرا همش جنبه کنسول وار رو نگاه می‌کنید؟ می‌دونستی با این خرید هم مایکروسافت کماکان عقب‌تر از شرکت نینتندو و سونی موند از نظر ارزش؟
          هنوز روی کاغذ مالی برتری وجود نداره.
          جالبه شما حاضرید به کارمندای یک شرکت تجاوز کنند، بازیا کنسل بشه. بازیا با کم‌ترین کیفیت عرضه بشه. استودیوها تعطیل بشه؛ فقط به خاطر اینکه از تجربه بازی مورد علاقتون روی کنسول مورد علاقتون محروم نشید! این نهایت خودخواهی شما رو می‌رسونه.

          Omid_FshDARKSIRENshadowSMICROSOFT.xbox onejohn117Wild RageAlirezaIran_gamer
          • Iran_gamer گفت:

            شما هنوز متوجه منظورم نشدین.بحث من ربطی به جنگ کنسول ها نداره. چه سونی چه مایکروسافت اگه دنبال خرید های اینچنینی باشند مثل سم مهلک صنعت بازی را به نابودی خواهد کشاند. برتری مالی هر کدوم از شرکت ها اگه در راستای اعتلای این صنعت نباشه هیچ نفعی برای گیمرها نداره. شما فکر میکنین تنها کارکنان اکتیویژن از کرانچ و شرایط کاری طاقت فرسا رنج میبرن؟ و تو استودیو های سونی یا دیگر ناشران چنین وضعیتی وجود نداره؟ که مایکروسافت ناجی کارکنان اکتیویژن شده. اگه این شرکت دلش به حال کارکنان اکتیویژن می‌سوخت خوب میومد به نحوی این ناشر رو تحریم میکرد. نگین که اصلا هیچ نفع مالی تو این خرید نداشته. من فن یا طرفدار هیچ یک از برندهای سونی یا اکس باکس نیستم .که با انحصار یک بازی از طرف یکی ناراحت بشم . از قضا این نوع انحصار گرایی از اول هم وجود داشته و به نظرم فی نفسه جهت جذب مخاطب و ایجاد رقابت سالم کار درستی. مشکل من با انحصار گرایی هستش که ریسک پذیری رو در این صنعت با این خرید ها جهت کشف استعداد های جدید حمایت از استودیو های کوچک و نوپا حمایت از اونا و اعتلای اونها به شدت کاهش میده و این صنعت رو به ورطه ی تکرار و سقوط خواهد انداخت.

          • Alireza گفت:

            یک فن بوی که تمام عمرش رو با یک نوع کنسول سر کرده بیشتر از این نمی تونه چیزی رو تجربه کنه…

          • کیوان گفت:

            حرفتون کاملا اشتباهه
            یکی از دلایل همین پیشنهاد خرید از طرف اکتیویژن همین فرار کردن از زیر بار فشارها بوده. اگه تحلیلا رو بخونین بابی با این انتخاب بیشترین سود ممکنه رو کرد. بعد دو سال بیرون میره از شرکت،از زیر بار خیلی از چیزایی که میتونست یقه‌شو گرفت فرار کرد و بعلاوه یه سرمایه خیلی عظیم رو صاحب شد (پیشنهاد خرید دو تا رسانه گیمینگ رو تاحالا داده که با هدفمند کردن اخبار چهره خودشو پاک کنه، که البته مخالفت شده با فروش).
            خرید توسط مایکرو تنها راه حل این مشکل نبوده واقعا!!!! چند ده تا گزینه بوده که راه حل فقط هوش مدیر اکتیویژن رو نشون میده.

            Iran_gamer
        • آرین گفت:

          سلام
          نه تنها کیفیت مثال‌زدنی (نقاط حساس به ایربگ)
          بلکه قیمت‌های مثال‌زدنی! خدایی الآن یه ماشین ۵۰۰۰ دلاری که صد برابر سمند و پرشیا و پژو ست وارد کنیم، فوقش می‌خواد ۲۵۰ تومن آب بخوره.
          بعد ماشین ۵۰۰ دلاری رو ۲۵۰ تومن می‌فروشند.
          احسنتم! یک دزدی عاشقانه و عارفانه.

          Iran_gamer
      • آرین گفت:

        سلام
        باز خوب نیست قربان، من پایین تو پیامم هم گفتم، شما یجوری فرمودید انگار اکتیویژن خیلی بدبخت و بی‌چیزه.
        این کال‌آف ساختن‌ها فقط از عهده اکتیویژن براومده.
        و در بدترین حالت، هیچکدوم از بازی‌ها از سطح متوسط پایین‌تر نمیان.

        AlirezaPC gamer ;)recidivistFΛИŦΛSY
    • Amir1990 گفت:

      آره داداش شما درست میگی ولی اگه همین جریان برعکس بود چی میگفتی؟
      اگه سونی میخرید بدون حتی ۱اپسیلونیوم همه بازی ها انحصاری میشد اونوقت همه شما دم از ناجی دنیای گیم نجات دهنده بلیزارد مبارز با تبعیض جنسی/نژادی درصنعت گیم وووو میزدین اما الان مایکروسافت شده به عق برنده صنعت گیم به عصر حجر 👏👏

      shadowSjohn117AlirezaPC gamer ;)exampleAmirMax22Mr.J...Eternal...more
    • Hamid گفت:

      بلاخره ی نفر حرف حساب زد بقیه که تو دنیای دیگه یا حذب باد هستن

      shadowAlirezaPC gamer ;)exampleAmirMax22...Eternal...آرینAmir1990Star1more
  • PlayDead گفت:

    واقعا چطوری سرویس این همه مهمه برای همه؟! هزینه کمتر رو درک میکنم منتها مگه چقدر بازی خ.ف.ن داریم توی سال؟یه زمانی توی نسل ۷ اگه این سرویس میومد خود منم میرفتم سمت پلتفرمی ک ارائه میده چون پر از بازی های خفن و جذاب بود اون نسل…مقاله بهترین بازی های نسل ۸ رو ک خود گیمفا کار کرده بود از ۱۵ تا بازی برتر ۴ تاش مال سونی بود و از ۱۱ تای باقی مونده ۶ تای دیگه رو هم ژاپنی ها ساخته بودن ک با توجه به ژاپنی بودن سونی ۱۰ تا از ۱۵ تا بازی رو شرکت های ژاپنی ساخته بودن(منظورم مدیریت ژاپنی کاری به نیروها ندارم)یعنی دو سوم از شاهکارهای یه نسل رو ژاپنی ها ساخته بودن!(بقیه رو هم راکستار و سی دی پراجکت) اینارو گفتم ک اینقدر این خریدها رو بزرگ نکنین سونی همین الانم بهترین بازی های نسل ۹ رو مطمئن باشین تحویل طرفداراش میده منتها اگه فکر میکنین این همه شاهکار کافی نیست باید اشاره کنم کافیه سونی فقط یه چندتا ناشر و یا استدیوی ژاپنی رو بخره که نخوادم زیاد هزینه کنه اون وقت میفهمین کفه ترازوی ساخت شاهکار به سمت کی سنگینی میکنه…قبلا هم گفتم سیاست یه شرکت مهمه نه تعداد استدیو و نیرو واسه مثال هم مایکروسافت و ea و اکتیویژن و یوبی سافت کافیه ک کل نسل پیش تقریبا هیچ تاثیر مثبتی روی این صنعت ک نذاشتن هیچ تاثیرهای منفی زیادی هم گذاشتن همشون هم کلی سرمایه و نیرو داشتن خلاصه جوگیر نشین دوستان و حرص و جوش الکی نخورین هنوزم بهترین مکان واسه تجربه شاهکار کنسول سونیه و بهترین مکان واسه درآمدزایی مایکروسافت و این وسط طرفدارای ایکس باکس میتونن از درآمدزایی شرکتشون لذت ببرن و طرفدارای سونی از انجام شاهکارها…منفی و مثبت هم چیزی از واقعیت امر کم نمیکنه یا حق

    Omid_FshDARKSIRENshadowAlirezaPC gamer ;)example...Eternal...زمین 52Dream in Red (Playstation T)Chiefmore
    • متاسفانه عزیزدلم آمار بازیکنها و خرید بازی ها چیز دیگه ایی رو ثابت میکنه ، این بازی های شاهکار نیستن که درآمدزا هستن ، متاسفانه(یا خوشبختانه) بازی های ساده و گیم پلی محور تو جذب مخاطب بهتر عمل میکنن ….. …
      و اما هدف شرکت از صنعت گیمینگ تنها راضی کردن مخاطبان خاص نیست ، اون شرکت باید به هر دو طرف در حال تعادل اهمیت بده ….. شرکتی که فقط بازی های شاهکار بسازه ، تو همون سطح درآمدزایی اندکش باقی میمونه و پیشرفت چندانی نمیکنه و چه بسا در آینده به مشکل بودجه هم بربخوره

      shadowAlirezaAmir1990FΛИŦΛSYChiefMax22Iran_gamerMahdi
    • Chief گفت:

      تو بخش اول کامنتتون گفتید سرویس چقدر مهمه
      یه لیست کوچولو راجب بازی های شوتری که تا چند ماه اینده رو گیم پس میان و با ماهی ده دلار میشه تجربشون کرد رو برات مینویسم
      بازی های
      رینبو سیکس
      کرایسیس
      بتلفیلد
      تایتانفال
      کوییک
      دووم
      ولفنشتاین
      گرز
      هیلو
      کالاف
      اورواچ
      بک فور بلاد
      کرک داون
      دیز (days)
      اسنایپر الیت
      مس افکت
      اوتر ورلد
      استار وارز
      مدال افتخار
      کنترل
      پری
      پرفکت دارک
      فالووت
      (اینایی که گفتم یا ژانر اصلیشون شوتره یا المان هایی از شوتر دارند)

      یه جمع ببندید ببینید با چه هزینه ای میتونید بازیشون کنید اگه بخواید بخرید شون
      حالا میفهمید چرا سرویس اینقدر مهمه؟

      DARKSIRENbbb10shadowAlirezaزمین 52PC gamer ;)Max22...Eternal...Amir1990علیmore
  • Grandmaster گفت:

    به نظرم این که ایکس باکس میخواد بازی هاش رو انحصاری کنه شاید یه سریا رو که پلی استیشن دارند نگران کرده که حقم دارند ولی به خودی خود مساله بدی نیست اگه کیفیت بازی هاشون بالا باشه اتفاقا خیلی هم خوبه دمشون هم گرم بازی با کیفیت بساز همه رو هم انحصار کن من که خودم پلی استیشن دارم خوشحال میشم چون کنسول عوض کردن کاری نداره یه چند سال که استفاده کردی به صورت چرخه ای میشه به همه عناوین دست پیدا کرد. مشکل من گیمر کیفیت بازی هاست من دلم بازی شاهکار میخواد که شاید سالی یه دونه بیاد یا نیاد اونم معلوم نیست. من ترسم از اینه که تو سال های اینده مایکروسافت سونی رو زمین گیر کنه همون چند تا بازی شاهکاری که میداد رو هم دیگه نداشته باشیم.

    shadowAlirezaPC gamer ;)Amir...Eternal...FΛИŦΛSYChiefHamidMax22علیmore
  • قطعا سونی تا سال آینده واکنش بزرگی از خودش نشون میده ، حالا هر چی میخواد باشه چه خرید ناشر چه خرید آیپی

    shadowAlirezaPC gamer ;)FΛИŦΛSYERFAN TEAX PLAYSChiefHamidعلیMax22
  • chibikenpachi گفت:

    پول در دسترس سونی کمتر از ۲۸ میلیارد دلاره که تازه نمیتونه همش رو برای برای بخش سرگرمی هزینه کنه .امیدوارم چند تا ژاپنی قوی رو به استودیوهاش اضافه کنه در غیر اینصورت شرایط خیلی سختی تا ۳ سال آینده و شروع انحصار ها بوجود میاد…

    shadowAlirezaPC gamer ;)Max22زمین 52علی
  • @alistar گفت:

    یه عده تحلیل گر گفتن احتمال داره سونی EA رو بخره ، از این بگذریم که میتونه یا نمیتونه همچین خریدی بکنه ، اما به نظرم خرید به شدت هوشمندانه ای میتونه باشه ، اول اینکه کمپانی EA ایپی های زیادی داره هم شوتر و هم نقش افرینی و هم ریسینگ ، به نظرم تنها خریدی که میتونه با اکتیویژن رقابت کنه همینه ، از یه طرف سونی یکی دو تا رقیب خیلی خوب برای کالاف داره که بتلفیلد ، ایپکس لجندز و تایتانفال هم هست که خیلی بزرگن ، از طرف دیگه این کمپانی صاحب کدمسترزه یکی از بزرگترین استودیو های رسینگ ساز که میتونه خیلی به سونی توی حوضه ریسینگ کمک کنه و نباید فراموش کرد که EA دارنده یکی از محبوب ترین ریسینگ های تاریخ صنعت گیمه یعنی نید فور اسپید ، در کنار اینا آیپی هایی مثل مث افکت ، دراگون ایج که فرانچایز های پر طرفدار و بزرگی هستن میتونن خیلی به کمبود بازی های پلی استیشن توی بعضی ژانر ها کمک کنن ، نکته دیگه که وجود داره سرویس EA PLAY هستش که خیلی به پلی استیشن کمک کنندس یعنی سونی بیاد این سرویس رو از روی گیمپس برداره و بیارش کنار سرویس جدید خودش خیلی خوب میشه واسشون و نکته یعدی اینکه EA کمپانی ای هستش که کمکم داره به حوزه موبایل هم وارد میشه و وارد هم شده و میتونه به پلی استیشن خیلی کمک کنه و شاید مهم ترین نکته این باشه که EA سازنده معروفترین و پرفروشترین و پر طرفدارترین بازی ورزشی یعنی فیفاس و در کنار اون NFL هم هست که خیلی خوب نبوده این چند وقته ، در کل این خرید خیلی بعیده ولی به نظرم الارقم قیمت زیاد این کمپانی فوایدش هم کم نیست و خیلی به کمپانی سونی کمک میکنه و این رو هم باید در نظر گرفت که الکترونیک ارتز ناشر استودیو های دیگه ای هم هست پس برای پلی استیشن بد نیست و میتونه با خرید این کمپانی حضور خیلی پرقدرتی روی پیسی داشته باشه . این تحلیل بود باز ازم شاکی نشین ، ببینید اسکوئر انیکس هم خوبه ولی تفاوت اینجاس که اسکوئر با سونیه و از اینکه که کنار برند پلی استیشن باشه همیشه سود خوبی برده و پلی استیشن توی بودجه خیلی از بازی هاشون بهشون کمک میکنه و کرده و میتونن با یک قرار داد خیلی شیک کنار هم بمونن ، ولی EA کمپانی ای هستش که ما اونو دست اکس باکس میدونیم و خریدش خیلی جذاب و غیر قابل تصوره .

    shadowAlirezaexampleS Ghost of Sparta🗿YasinSLI🗿علیÆMıř ĤªSŚÅŊPØØŔکاپتان استخونیMahdi@alistarmore
  • PlayDead گفت:

    ببینید اگه مایکروسافت بتونه از بتسدا و اکتیویژن بازی های داستانی خوب در بیاره ک خیلی عالیه اینجوری سونی هم بازی های داستانیش رو تقویت میکنه و هم از لحاظ کیفیت هم کمیت بیشترشون میکنه قطعا ولی اگه مایکروسافت صرفا بخواد گیم پسش رو پر بکنه و عناوین معمولی تولید بکنه اون وقت چیز خاصی گیر طرفداراش نیومده و صرفا جیب خودش رو پر پول کرده و طرفداراش رو هم با چندتا بازی معمولی سرگرم…این وسط تنها نگرانی ک باید PS گیمرها و در کل جامعه گیمری داشته باشه اینه ک سونی به خاطر درآمدزایی بیشتر نزنه جاده خاکی مثل خیلی از شرکت هایی ک نامبردم اونوقت هیچکس نباید ذوق کنه بازم تاکید میکنم هیچ آدم سالمی نباید از این قضیه خوشحال باشه چون اون روز دیگه فاتحه این صنعت خوندس و مثل چندتا آدم شل مغز باید بشینیم و کف و سوت بزنیم ک کدوم شرکت بیشتر سود میکنه یعنی صنعتی بدون شاهکار و بدون هنر و صرفا حکم کارت اعتباری رو داریم واسشون.

    shadowAlirezaPC gamer ;)ChiefIran_gamer🗿YasinSLI🗿علیHadro
  • امیدوارم هر اتفاقی که میوفته دیگه نه سونی و نه مایکروسافت شرکت‌هایی به این بزرگی رو تصاحب نکنن. هر چقدر تعداد ناشرهای بزرگ و مستقل در دنیای گیم بیشتر باشه بهتره. وقتی تعداد شرکت‌های بزرگ در این زمینه کم بشن دیگه خیلی از بازی‌ها ساخته نمیشن و من دوست ندارم همچین اتفاقی بیوفته. الان شما یه ناشر بزرگ مثل باندای نامکو رو فرض کنید. این شرکت هر ساله چندین بازی جی‌آر‌پی‌جی کوچیک منتشر میکنه که خود من اسم خیلی‌هاشون رو بلد نیستم! این بازی‌ها بودجه زیادی ندارن ولی مخاطب خاص خودشون رو دارن و به‌قدر کافی میفروشن که همچنان سود‌ آور باشن. این‌جور بازی‌های کوچیک هوادارهای خاص خودشون رو راضی میکنن و باعث بوجود اومدن تنوع در صنعت گیم میشن. یا مثلا اسکوئر انیکس رو فرض کنید. این شرکت نه تنها هرسال کلی بازی کوچیک و خاص پسند میسازه (مثلا سال پیش Neo twewy)، بلکه حاضره روی خیلی از بازی‌هایی که حتی روی کاغذ هم شانس موفق شدن نداره سرمایه گذاری کنه (مثل کوآیت من، بلن واندرورلد و لفت الایو). الان فکر کردید اگه باندای نامکو مستقل نبود این همه بازی جمع و جور و خاص پسند منتشر میکرد؟ یا اگه اسکوئر انیکس مستقل نبود حاضر بود روی همچین بازی‌های عجیب و غریبی سرمایه گذاری کنه و به بازی‌هایی مثل نیِر که نسخه اولشون از همه نظر عملکرد بدی داشتن شانس دوباره بده؟ نه! الان همه بازی‌های استودیوهای سونی شدن عناوین بسیار امن که بودجه فوق‌العاده عظیم دارن و سعی میکنن بزرگ‌ترین بازار ممکن رو هدف قرار بدن. آخرین بازی واقعا متفاوت و جمع و جوری که از یکی از استودیوهای سونی اومد بیرون گراویتی راش دو بود که استودیوی سازنده‌اش کلا بسته شد! راجب به شانس مجدد هم فقط کافیه یه نگاه به اوردر ۱۸۸۶ بندازید که کلا استودیوی اون فروخته شد!
    صنعت گیم به این جور بازی‌ها نیاز داره؛ بازی‌های کوچیکی که به دنیای گیم تنوع تزریق میکنن و باعث میشن همه چیز شکل هم نباشه. برای من مهم نیست اگه شرکت‌هایی مثل یوبیسافت، ای‌اِی و اکتیویژن خریداری بشن چونکه اون شرکت‌ها همین الانش هم هیچ کار بدرد بخوری نمیکنن؛ ولی ناشرهای مستقل خوبی مثل باندای نامکو، سگا، اسکوئر انیکس و… تنوع رو در دنیای بازی نگه میدارن و حاضرن روی بازی‌های خاص پسند سرمایه گذاری کنن. با از بین رفتن این شرکت‌ها دنیای گیم میشه مثل هالیوود و همه محصولات یا میشن آثار بلاک باستر فوق‌العاده امن و یا آثار مستقل.

    shadowAlirezaexamplerecidivistآرینChiefMax22Iran_gamer🗿YasinSLI🗿علیmore
    • آرین گفت:

      سلام
      احسنت عزیزجان، گیمینگ بدنه!
      بلاک‌باسترها دارند کم‌کم بیچاره می‌کنند ما رو.
      حالا ما نمی‌دونیم شما از “مارول” خوشتون میاد یا نه، ولی کاری که می‌کنند مثل دنیای سینمایی “مارول” هست.
      یه جریان عظیم که جای همه رو تنگ می‌کنه.

      shadowIran_gamerrecidivistFΛИŦΛSY
  • erfangg0009 گفت:

    خیلی مطلب جالبی ممنون از تیم گیمفا

    Chief🗿YasinSLI🗿
  • sam snake 47 گفت:

    خوب بود ولی یه ویدیو میرفتید بهتر بود.

    shadowPC gamer ;)آرینChiefƁayoηetta🗿YasinSLI🗿علیکاپتان استخونی
  • RDR2 گفت:

    سلام من یه سوال دارم : ایا بعد از خرید اکتیویژن و تصاحب بازی هاش توسط مایکروسافت ممکنه مایکرو بتونه برای بازی The amazing spider man 2 که اکتیویژن ساخته یه اپدیت خفن بده و بازی رو شدیدا از همه نظر درست کنه و با این کار جای خالی بزرگ یه بازی اسپایدرمن‌ مثل بازی اینسامنیاک رو روی ایکس باکس پر کنه ؟؟؟؟؟ لطفا جواب بدین اگر اشتباه بود حمله نکنید چون یه چند روزیه فکرمو مشغول کرده و بنظرم سونی بدلیل اینکه فقط یه اپدیت نمیتونه اعتراضی کنه…..حتی اگر بشه هم مایکرو این کار رو نمیکنه ولی بنظرم جالب میشه

    Black KnightshadowAlirezaexampleRDR2علیMax22جیم
    • آیپی بازی های اسپایدرمن که دست سونی نیست و باید از دیزنی رضایت بگیره که همونم ممکنه با سونی قرارداد داشته باشه و همچنین این بازی خیلی قدیمیه و با یه آپدیت نمیشه درستش کرد به حدی که با بازی اینسامنیاک قابل مقایسه باشه.

      shadowAlireza@alistarChiefMax22علی
    • خیر. آی‌پی‌ها (مخصوصا آی پی های مشهوری مثل اسپایدر من) تحت لایسنس ساخته میشن، شما نمی‌تونی تا هر وقت دلت بخواد یک بازی رو آپدیت کنی یا گسترش بدی یا بدون اجازه صاحب آی‌پی، کوچک‌ترین اثری حول اون آی پی توسعه بدی. در حال حاضر:
      ۱- سونی پیکچرز اجازه‌ی کار با آی‌پی Spider-Man در سینما و مدیا رو داره.
      ۲- کامیک‌ها و محصولات فیزیکی و … تحت نام و نظارت دیزنی / مارول منتشر میشن.
      بازی‌های اسپایدرمن تحت نظارت هر دو قرار میگیرن و لایسنس به سونی داده شده و از اونجایی که حق و حقوق در سینما و مدیا رو هم دارن احتمالا چنین رویکردی هیچوقت تغییر نکنه و روابط سه بخش مذکور اختلالی درش پیش نیاد. مخصوصا که بازی ها تحت نظارت سونی با کیفیت هستند.

      بنابراین در جواب به سوال، چنین چیزی امکان نداره که بدون اجازه از کمپانی‌های فوق به خصوص دیزنی، یک بازی قدیمی رو آپدیت کنی چون لایسنس اکسپایرد شده. اگرچه با موافقت شرکت‌های فوق این امکان وجود داره که چند Spider-Man توسط شرکت های مختلف ساخت بشه. همانطور که لوکاس آرت یک star wars رو به ubisoft داده و چندین star wars به ea و … اما به نظر نمیاد چنین اتفاقی رخ بده. البته، در زمینه‌ی ابرقهرمان‌ها مایکروسافت گزینه‌های زیادی پیش رو داره که باید اول تصمیم ساخت یک اثر ابرقهرمانی رو داشته باشه.

      Black KnightDARKSIRENshadowRDR2Vito scalettaChiefAmirkhanعلی🤘Mohsenj74@alistarmore
    • pengu گفت:

      فکر نکنم، آیپی اسپایدرمن مطلق به سونیه و ساخت هر گونه ریمیک، ریبوت، ریبوت عملا یه بازی جدید حساب میشه و نیاز به اجازه سونی داره
      از آپدیت هم نمیدونم منظورت چیه ولی سونی میتونه به هر تغییری اعتراض بکنه
      خود اکتیوژن هم از مایکروسافت پول پرست تره اگه میتونستن کاری کنن تا حالا کرده بودن

      Max22🗿YasinSLI🗿علی
  • از لحاظ این که بازیهای اکتیویژن کرک نمیشه حداقل برای ما خبر خوبی بود . چون از سال دیگه با قیمت خیلی کم رو گیم پس بازیشون میکنیم

    shadowAmir1990FΛИŦΛSYآرینChiefHamidƁayoηettaعلیP.morgan 𔓙جیم
    • pengu گفت:

      احتمالا وقتی بره زیر دست مایکرو مثل بازیای استودیو های خودش قفلشون رو برداره

      shadowزمین 52Star1Reversepointآرین🗿YasinSLI🗿علیکاپتان استخونی
    • ali 110 gamer گفت:

      بچه ها خیلی خوشبین نباشید … اگر حتی کالاف رو کاملا انحصاری نکنه طبق اخباری که اومده، میتونه DLC انحصاری بده یا در یک سناریو بدتر مثلا بیاد بخش داستانی رو انحصاری کنه و بخش انلاین رو فقط برای PS منتشر کنه. اینجوری هم یه فروشی میکنه روی PS هم می تونه تبلیغ گیم پس کنه !!!

      فقط همینوجر که دوستمون گفت این روزا PC گیمر ها دارن کیف می کنن !!!

  • راجب پاسخ سونی
    بنظرم هیچ پاسخی در کار نخواهد بود
    به جای خرید ناشر سونی احتمالا به سراغ ساخت یک یا چند بازی شوتر انحصاری و گنده میره

    DARKSIRENshadowPC gamer ;)@alistarReversepointChief🗿YasinSLI🗿آقای تربچه🤘Mohsenj74RezaOmenmore
  • farshadx گفت:

    یکی از دلایل خوشحالی خیلیها افت شدید اکتیویژن بیلیزارد بود
    بله ip ها خیلی خوبی داره ولی بخاطر درامد بیشتر کیفیت شون اومده پایین
    و کلی ip که فراموش شدن
    اینارو گفتم که اینو جواب بدم سونی اگر بخواد جوابی بده
    به نظرم خیلی بهتره شرکتهای غیر موفقی مثل کونامی و کرایتک رو بخره
    تا یه استودیو که تو اوج خودش هست و نیازی به خریده شدن نداره مثل فرام سافتور
    سونی عادت داره برای گرافیک بازیهاش کم نمیزاره خوب چه شرکتی بهتر از کرایتک هم تمام موارد فنی رو داره
    هم ip ها خوبی که سونی بهشون نیاز داره
    بشخصه هیچ وقت فکر نمیکردم ماکرو اکتیویژن بلیزارد بخره بخاطر قیمت زیادش
    و همیشه دوست داشتم کرایتک و استودیو های خیلی بیشتر به مشکل خوردن رو بخره
    خلاصه دوست دارم اگر سونی میخواد خریدی بکنه کرایتک هم جزو خریداش باشه👍

    shadow...Eternal...Tlou part 2 game of the centuryP.morgan 𔓙Max22🗿YasinSLI🗿ÆMıř ĤªSŚÅŊPØØŔکاپتان استخونی
    • ALFAR3D گفت:

      کرایتک رو خیلی فرصت داشت بخره…میتونست حتی به عنوان استدیو پشتیبان واسه هیلو و بقیه بازی ها بزارتش و در عین حال بازی خودشون رو هم توسعه بدن…خرید کرایتک الان جالب نیست چون یه سری از استدیو هاشو تا جایی که میدونم برای اینکه ور شکست نشه فروخت یا بستشون سر همین الان به غیر از کلی متخصص چیز خاصی ندارن…

      Max22
    • Chief گفت:

      من قبل این خرید شنیده بودم که خرید داره و دلم میخواست این سه استدیو باشند
      ۱_ کرایتک
      ۲_ پلاتینیوم گیمز
      ۳_رمدی اینترتیمنت

      که از نا کجا آباد یهویی سر و کله اکتیویژن پیدا شد
      کرایتک خیلی خرید خوبی میتونه باشه برای سونی
      (کسی میدونه فعلا داره رو چه پروژه ای کار میکنه؟!)

    • Black Knight گفت:

      فرام سافتور از اونجایی که سابقه طولانی مدتی با سونی داره و خیلی وقته داره برای سونی انحصاری میسازه و سکند پارتی سونی محسوب میشه اصلا بعید نیست یه زمانی حالا نمیگم الان ولی بخرتش
      برخلاف خیلی ها خود فرام سافتور و میازاکی بار ها از همکاریش با سونی صحبت کرده و همین چند وقت پیش هم سونی بخشی از سهام کمپانی صاحب فرام سافتور رو برای همکاری های بیشتر تو زمینه های مختلف از جمله انیمه و گیم و غیره خرید حتی اگه بخواد خود کمپانی صاحب فرام سافتور هم بخره اونقدر گرون در نمیاد که نتونه

      • farshadx گفت:

        نگفتم گرونه یا نباید بخره
        گفتم فرام سافتور تو اوج خودش هست و هیچ نیازی به سونی و ماکرو نداره
        برعکس کلی استودیو هست که بخاطر کم بود بودجه یا سیاستها ی غلط افت کردن
        و اگر خریده بشن میتونن خیلی بهتر عمل کنن

        • Black Knight گفت:

          آخه موضوع اینه فرام اصلا ناشر نیست خودش زیر مجموعه یه شرکت دیگه هست که اون هم صرفا صاحبش هستش وگرنه اونقدر فعالیت گسترده ای تو ویدئو گیم نداره
          حالا جدای از این ها تو خودت جای سونی بودی چه ناشر یا استودیویی میخریدی که بتونی هم شرایط رو کنترل بکنی هم از رقابت عقب نیافتی

          • farshadx گفت:

            من هم گفتم استودیو نه ناشر
            من جای سونی باشم انتشار معرفی و انتشار بازیهام رو جلو میندازم(تا هر جایی که به کیفیتشون اسیب نزنه)
            خریدهام رو هم سرعت میدم من فکر نمیکنم سونی ناشر های گرون قیمت بخره
            ولی با کلی استودیو داره همکاری میکنه و هر کدوم موفق بشن رو میخره
            خرید ماکرو تو یک شب ورق رو برنمیگردونه
            تا ۲۰۲۳ که هیچ کاری نمیتونن بکنن تازه از اون موقع شروع کنن حداقل ۲ سال طول میکشه تا نتیجه کار معلوم بشه و ما تازه اوایل ۲۰۲۲ هستیم یعنی سونی کمترین حالت تا ۲ سال و بیشترین حالت تا ۴ سال وقت داره
            مطمعآ باش تا اون زمان خودش رو رسونده و عقب نمیوفته حتی اگر ماکرو خریده دیگه ای بکنه که بعید میدونم بازم طول میکشه تا تاثیراتش رو ببینیم

            Black Knight
            • Black Knight گفت:

              من ترسم از همین خرید ناشر هاست که دیگه بیش از اندازه داره اتفاق میافته و داره گند میزنه به صنعت گیم وگرنه حرفت درسته خود من دوست دارم سریع تر به فکر سکند پارتی های خوبش که بازیشون خوب شد باشه ولی همونطور که گفتی باید خرید های دیگه رو هم بررسی بکنه و حواسش حسابی جمع باشه

  • Ali گفت:

    به نظرم اگه cd project red بخرن عالیه

    @alistarƁayoηettaMax22Ali
    • 🤘Mohsenj74 گفت:

      اگه بخره من به کل گیمفا شیرنی میدم 😁 چون خیلی دوسشون دارم و زیر سایه پلی استیشن جاشون بی نظیر میشه اما این سیدی جان یک دنده ترین شرکت جهان تو نفروختن هست عمرا بشه خریدش اصلا دولت لهستان اجازه نمیده و یه مقدار بحث پیرامونش پیچیده هست و خب ویچر ۴ و بازی های بعدیشونم مولتی پلتفرم میمونه و همه تجربه میکنن ، اینا حاظر نشدن سایبر پانک بدن رو گیمپس ، حرف حرف خودشونه بعید میدونم بشه خریدش هر چند من خیلی خیلی این خرید رو میپسندم ، خیلی وضع بدیه هم خوشحال میشم هم ناراحت چون بازی هاش انحصاری میشه ، چه وضعیتی شده ویدیو گیم این روز ها ….

      shadow@alistarVito scalettaAmirkhanS Ghost of SpartaƁayoηettaMax22🗿YasinSLI🗿Cry about itایمان غلامی مهرآبادی
    • bbb10 گفت:

      اگه هم بخره باز انحصاری از توش در نمیاد (البته سونی پولشم نداره بخره) ولی در کل سی دی بزرگترین مبارز با انحصار گری هست در حال حاظر از سرپا نگه داشتن gog که در حال ضرر دادن هست تااااا بدون قفل عرضه کردن بزرگترین هایپ دنیا یعنی سایبر پانک
      cd و کلا استدیو های که علاقه شدید و پلتفرم اصلیشون pc هست به یه بازار آزاد و به دور از انحصار ایمان وحشتناک دارن در حدی که بابتش حاظرن باخت هم بدن

      shadowمطالب طنزChieffarshadxETERNALMANƁayoηettaMax22🗿YasinSLI🗿علی
    • ETERNALMAN گفت:

      CD Project Red مدیر عاملش گفته در آیین نامهٔ استودیو بند هایی هست که موجب میشه خریدش توسط دیگر شرکت ها غیر ممکن بشه ، خبرش تو سایت هست :

      https://gamefa.com/783946/cd-projekts-president-insists-the-company-is-not-for-sale/

  • MahyarMsm گفت:

    جناب اقای رنجبر، هیچکس شرایط کسی رو توی این مملکت نمیدونه. صحیح، اگه بنده توی خارج زندگی میکردم شاید الان یه سیستم خوب برای اجرای بازی ها و یه اینترنت با کیفیت و یه کنسول ps5 داشتم. قطعا محدودیتی نیست. منتهی مردم اینجا محدودن! به نظرتون ما اگه وضع و شرایطمون اینجا خوب بود سر انحصاری شدن و منتشر نشدن بازی روی یک کنسول ناله میکردیم؟

    Black KnightshadowReversepointƁayoηetta🗿YasinSLI🗿
    • بحث توانایی خریده و اینکه حق انتخاب با شماست چه کنسولی رو مطابق با سلیقه خودتون انتخاب کنید. ولی باور کنید خریداری همون کنسول PS5 هم کار ساده‌ای نیست. بالاخره این صنعت یک صنعت رقابتیه و شرکت‌ها برای دل من و شما کار نمی‌کنند. فقط به فکر سود خودشون هستن. فکر نکنید الان نینتندو و سونی هم حلوا پخش می‌کنند. نکته دیگه هم اینه که ما تو بررسی‌هامون اکثرا جامعه آماری جهانی رو مدنظر قرار میدیم و مشخصا مخاطب ما فقط یوزرهای ایران نیست. ولی کماکان معتقدم خریدار PS5 می‌تونه با کمی صبر به یک ایکس باکس هم دسترسی پیدا کنه. حداقل دید من به عنوان عضوی از قشر کم‌توان جامعه این شکلی هست.

      Black KnightOmid_FshshadowAmir1990FΛИŦΛSYƁayoηetta🗿YasinSLI🗿علی
  • RezaOmen گفت:

    روزی رو‌میبینم که تعداد مشترکین گیم‌پس از نتفلیکس پیشی میگیره!😇😍
    نهایتا پنج سال دیگه!
    سونی فنا هم دست به دامان مایکروسافت که یه دی ال سی کال آف آنلاین بده بهشون ۵۰ دلار!😂😛😂

    shadowPC gamer ;)example@alistarReversepointChiefRezaOmenAliƁayoηettaMax22more
  • Big Bad Wolf گفت:

    الان دیگه مونده راکستار
    هرکی بخره ، اون برنده میشه 😂😂
    جمع کنید این مسخره بازیا رو بابا
    گند زدن به سرگرمی مردن

    shadowAliPC gamer ;)ChiefETERNALMANMax22🗿YasinSLI🗿
    • Chief گفت:

      یادش بخیر یه زمانی بود فوتبال که میزدیم اخر بازی (فارق از هر نتیجه ای) میگفتیم خب زمان گل طلایی هستش هر کی این گل آخر رو زد برندس
      الان با حرفت که گفتی «فقط راستای مونده هرکی بخرتش اون برندس» یاد اون دوران افتادم😂
      چقدر خوب بود
      دمت گرم جمله باحالی بود شادم کردی🙌😂

      Big Bad Wolf
  • bbb10 گفت:

    “هرچند اگه بخواد یکم رقابتی‌تر عمل کنه می‌تونه سگا رو صاحب بشه که رابطه خیلی خوبی با مایکروسافت داره.”
    حتی اگه یار کشی هم باشه و سگا بدون تیم بمونه نمیره زیر دست سونی بخاطر تاریخچه ای که با هم داشتن
    سونی یه زمان چندین استدیو رو زد زمین به شکل واقعا بد و نا پسندیده ای
    عاشق وقتی ام که میبینم کارما هنوز داره کار میکنه

    Xboss Series 5shadowStar1PC gamer ;)ETERNALMAN🗿YasinSLI🗿علی
  • Omid گفت:

    نویسنده محترم ! فرام سافتور یک استودیدی مستقل نیست و خودش،متعلق به شرکتی بزرگتره…..پس خرید اون به معنای خرید یک استودیو نیست بلکه خرید یک مجموعه عظیمه

    shadowPC gamer ;)ETERNALMANsorenaƁayoηettaعلی
  • sorena گفت:

    رسانه‌های ایرانی سعی میکنن کارای ماکروسافت رو یا بد جلوه بدن یا کم ارزش. مضمونا، ماکروسافت هشتپایی که افتاده رو صنعت گیم و داره نوب پروری میکنه، داره انحصار طلبی میکنه، خیلی بده که فلان بازی افتاده دستش، بچه ی بی هنری که با پول باباش جلو افتاده وو..
    اما واقعیت چیه؟ ایا همه کارای سونی خوبه ولی مال ماکروسافت بد شد؟ نسل قبل که چپ و راست از طرف سونی مورد تمسخر قرار میگرفت و طرفداران سونی در توییتر و غیره مدام ماکروسافت رو مورد هجوم قرار میدادن، اشکالی نداشت اما الان ورق برگشته؟حالا بد شده!؟
    من بعنوان یک طرفدار قدیمی سونی(اما نسیتا بی طرف) اینو میگم سونی هیچ جوابی نمیتونه به این خرید ماکروسافت بده تاکید میکنم هیچ جوابی نمیتونه بده،(به کسی بر نخوره واقعیت محضه) از ۲۰۲۳ هم باید التماس ماکروسافت رو بکنه که کد رو برای کنسولش بده، (مگر از قبل قرارداد داشته باشن) اما، ایا این اخرین خرید بزرگ ماکروسافت هست؟ من فکر میکنم که نیست، ماکروسافت میتونه از ژاپن هم خرید بزرگ دیگه ای داشته باشه، شرکت مادر فارم سافتور یا اسکوارانیکس یا حتی کپکام. (مطمئنم از ژاپن میخره) قبلا میشد ea یا ubi رو هم متصور شد اما با توجه به این که سرویس ea با گیم پس یکی شده و در اینده مال ubi هم اضافه میشه شخصاً احتمال خرید اونا رو صفر میدونم اما مطمئنم از ژاپن هم میخره، در غرب هم فعلا کاری نمیکنه. سونی فقط میتونه استودیو های کوچک رو بگیره که ابدا جوابی برای عظمتی به اسم اکتویژن بیلزارد نخواهد بود.
    من از این خرید خوشحالم چون بازی های فوق‌العاده ای رفتن تو یه خونه ی عالی.

    کیوانOmid_FshshadowexampleAmir...Eternal...Amir1990مطالب طنزReversepointFΛИŦΛSYmore
  • bbb10 گفت:

    این روزا که wow نابود شده امید وارم عرضه بشه رو گیمپس رویکرد و نحوه فروش wow هم که شباهت داره به گیم پس

    shadowPC gamer ;)...Eternal...Chiefآرین🗿YasinSLI🗿
  • Nathan گفت:

    سلام
    خداییش انتظار داشتم یه چیزی مثل سایت همسایه یه ویدیو کست خوب برید درباره این موضوع این شکل در حد سایت نیست

    shadowChief
  • Armin Ezati گفت:

    سلام
    از نظر من اگه سونی بخواد با خرید ناشر جواب مایکرو رو بده یوبیسافت بهترین گزینه ست هم قیمتش معقوله هم فرانچایز ها و هم استودیوهای زیادی داره و همچنین میتونه ضعف سونی رو در ژانر شوتر ها و rpg ها خیلی خوب بپوشونه تازه یوبیسافت بازیهای سرویس محور و انلاین زیادی داره که برای سونی میتونه به شدت پولساز بشه
    در کل خرید ea و تیک تو خیلی بعیده و همین یوبیسافت بهترین گزینه ست ( سونی میتونه یوبیسافت رو به اوج برگردونه )

    shadowPC gamer ;)آرین
  • Ɓayoηetta گفت:

    به به درود اصلا این مصاحبه باید در تاریخ ثبت شود
    پشم هایم ریخت از این تحلیل ها احسنت به این آینده نگری
    اصلا مایکروسافت باید لقب ناجی صنعت گیم را بهش داد

    Wild Rageshadowمهدی ملکیChiefETERNALMANزمین 52Iran_gamerStar1PC gamer ;)Amirmore
  • Ali گفت:

    با arkane studio هم موافقم نظرتون؟

    shadowAliآرین
  • Nathan گفت:

    سونی اگه تو حالت الان بمونه قطعا شکست میخوره و دوراه بیشتر نداره
    یا وارد زمین مایکروسافت بشه
    یا وارد زمین نینتندو
    اگه وارد زمین مایکروسافت بشه با همین پروژه اسپارتاکوس باید رقیبی جدی برای گیمپس باشه و فکری هم ب حال وضع خودش تو آینده دنیای واقعی و گیمینگ یعنی متاورس کنه
    اگه بخواد وارد زمین نینتندو بشه باید از اینکه سه الی چهار سال برای یک بازی هایپ ایجاد کنه تو گیمر ها کنار بذاره و دیگه استدیو هاش ( اونایی ک از الان ب بعد زیر سایه اون قرار میگرن ) هویت مستقل نداشته باشن
    منظورم اینه ک همه ما زلدا و ماریو و … رو همه با نام نینتندو مشناسیم
    اما وقتی میگیم آنچارتد اسم سونی نمیاد تو ذهنمون فقط ناتی داگ میاد
    حتی نام کامل ندارن استدیو های نینتندو و همشون RD1 / RD2 و … هستن ( البته اسم رو مطمئن نیستم ولی همچین چیزیه )
    ینی کاملا فوکس کنه رو خود خود گیم و دیگه اصن اهمیتی ب ارایه خدمات بهتر یا تخفیفات و سرویس های مختلف نباشه فقط و فقط ب بازی هاش معروف باشه و هر اسمی هم از هر بازی بیاد نام سونی بیاد تو ذهن نه مثلا ناتی و گوریلا و ….
    البته این دو تا راه هر دو چیزی نیستن ک تو دو سه سال انجام بشه و یه چیزی بیش از ده سال برنامه ریزی لازم داره
    یه راه دیگه ای هم هست ک سونی بیخیال رقابت با مایکرو بشه و با عرضه بازی هاش رو پلتفرم های مختلف سود کلانی ب دست بیاره و دیگه خبری از ps6 نباشه
    به نظرم این سه راه محتمل ترینن و ب نظرم دیگه این سونی و سیاستی ک داره چند نسل باهاش پیش میاد رو نخواهیم دید و اگه هم بخواد با همین سیاست الان ادامه بده قطعا شکست میخوره

    shadowETERNALMANStar1PC gamer ;)آرین
  • آرین گفت:

    سلام
    اولا جناب رنجبر بزرگ ما ست، ولی یکم احترام بزاریم، انقد “کژوال” رو تکرار نکنیم.
    بار منفی داره، و از کجا معلوم ما خودمون کژوال نباشیم و چه تفاوتی داریم؟
    کیفیت بد بازی‌های اکتیویژن رو قبول ندارم، خیلی می‌زنید دیگه! کیفیت بد، اینطوریه می‌فرمائید، یعنی یه اثری که هیچی برای عرضه نداره.
    آخه یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های ۱۰ سال اخیر چطور می‌تونه بسیاربسیار بد باشه؟
    بعد همش خریدخرید نکنیم، خریدن که هنر نیست! شاید سونی لازم نباشه حتما چیزی بخره.
    همینطور بازی خوب بده بیرون کفایت می‌کنه، فرضا اگه ایکس‌باکس ۱۰۰ تا استودیو فرست‌پارتی هم داشته‌باشه، ولی بازی خوب نده، چه فایده‌ای داره؟
    لازم نیست حتما انقدر خرید کنیم، کارای دیگه هم می‌شه کرد.
    بعد غول شدن مایکروسافت (که غول هم هست)، اصلا خوب نیست، کلا بازار رو قبضه می‌کنه.
    همین الآن ما همه تو شوکیم، از اهالی بیرون ویدئوگیم هم، همه تو شوک اند.
    انقدر قدرت، زور بقیه رو می‌گیره و ضعیف می‌کنه.
    فرضا حالا اگه مایکروسافت هزینه‌های میلیاردی کنه، بازار رو کاملا به چنگ بگیره (که نمی‌گیره)، دیگه بقیه چیکار می‌تونن بکنن؟
    محکوم می‌شن به شکست، خیلی غم‌انگیزه.
    اصلا بازار تکنولوژی داره همین می‌شه، غول‌ها بیش از اندازه قوی شدند، بیش از اندازه!

    Xboss Series 5shadowمهدی ملکیChiefStar1Fight ClubFΛИŦΛSY
  • Alireza گفت:

    بسیار عالی👌👌👌
    خیلی زیبا ود…

  • baabak گفت:

    اگر به سیاست های کلی ماکروسافت نگاه کنیم متوجه میشیم که بعیده عملا قصد انحصاری کردن Ip بزرگ رو داشته باشه .
    به نظرم ماکروسافت راه درآمدزایی متفاوتی رو پیش گرفته , برای مثال الان سالهاست بستر دات نت خودش رو با سورس باز و به صورت کراس پلتفرم عرضه میکنه منتها راه درآمدزایی رو به کشوندن مشتریاش به فضای آجور تغییر داده . ایکس باکس هم بخشی از ماکروسافته و به نظرم عناوین رو انحصاری نمیکنه در عوض سعی میکنه با کراس اوور کردن و پرداخت درون بازی یا بزرگ کردن بازار مشتریاش روی تمام سکوها پول بیشتری دربیاره

  • Ali گفت:

    از همش هم باحال تر فکر کنم سونی بره سمت کوجیما پروداکشن خیلی جذاب بشه

  • Raiden گفت:

    مایکروسافت کار خیلی عالی انجام داد، انشاالله خیلی موفق بشن، شرکت مایکروسافت همیشه به فکر گیمرهاست اما سونی فقط به فکر مصالح خودش و پلی‌استیشن هست و به گیمرا زیاد اهمیتی ندار، بیشتر فکرش به پول هست.

  • Raiden گفت:

    مایکروسافت کار خیلی عالی انجام داد، انشاالله خیلی موفق بشن، شرکت مایکروسافت همیشه به فکر گیمرهاست اما سونی فقط به فکر مصالح خودش و پلی‌استیشن هست و به گیمرا زیاد اهمیتی ندار، بیشتر فکرش به پول هست.!

  • ایکس باکس توی این نسل برنده هم نشه ولی با ps توی فروش برابر میشه بااین شرکتایی که خرید به خدمت گرفت بنظر من صنعت گیم یه قدم به جلو میبره از این به بعد از دوتا شرکت مایکروسافت،سونی برای صدر جدول وایسادن حرف اول زدن بازیای با کیفیتی میبینیم

  • Ali گفت:

    اینا که همش گمانه زنی هست ولی در کل بهترین خرید واسه سونی ناتی داگ هست همراه با thq نوردیک

بررسی تصاحب اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت- گیمفا
بررسی تصاحب اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت- گیمفا