مجموعه بازی های باکیفیتی که به بیراهه رفتند - گیمفا
مجموعه بازی های باکیفیتی که به بیراهه رفتند - گیمفا
مجموعه بازی های باکیفیتی که به بیراهه رفتند - گیمفا
مجموعه بازی های باکیفیتی که به بیراهه رفتند - گیمفا

مجموعه بازی های باکیفیتی که به بیراهه رفتند

مهدی رضایی
۱۳:۳۰ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
مجموعه بازی های باکیفیتی که به بیراهه رفتند - گیمفا

تاریخ بازی های ویدئویی مجموعه بازی‌های محبوب زیادی به خود دیده است. متاسفانه بعضی از این فرنچایزها به بیراهه کشیده شدند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.  

ما بازی‌های ویدئویی را دوست داریم. در واقع یکی از دلایلی که دوست نداریم یک مجموعه باکیفیت راه اشتباهی برود و از محبوبیتش کاسته شود همین علاقه ما به ذات بازی‌ها است. ما بازی‌ها را دوست داریم و نمی‌خواهیم روزی را ببینیم که مجموعه‌های محبوبی که با آن‌ها بزرگ شده‌ایم نابود شده‌اند و اثری از آن‌ها باقی نمانده است. هر کدام از ما بنا بر سلیقه‌مان، مجموعه بازی‌های خاصی را دوست داریم و می‌دانیم که در طولانی مدت از یک مجموعه بازی محبوب چه می‌خواهیم؛ زمانی که یک فرنچایز به سمت و سویی کشیده شود که مطابق با خواسته و علاقه اکثر گیمرها نباشد، می‌توان گفت این مجموعه به سمت و سوی اشتباهی کشیده شده است.

بازی‌هایی که در این مقاله انتخاب شده‌اند، ممکن است مخالف نظر شما باشند یا حتی هزاران گیمر در سراسر جهان همچنان آن‌ها را دوست داشته باشند؛ اما موارد انتخاب شده بر اساس نظر منتقدین، شبکه‌های اجتماعی و گیمرهای قدیمی این مجموعه‌ها انتخاب شده و احتمالا نظر اکثریت هم با انتخاب این بازی‌ها موافق باشد. با گیمفا در مجموعه بازی‌های محبوبی که راه اشتباهی را برای ادامه انتخاب کرده‌اند، همراه باشید.

۱- Battlefield

battlefield 2042

انتخاب این بازی شاید کمی سخت‌گیرانه باشد؛ اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. مجموعه بازی‌های Battlefield از ابتدای نسل هفتم با ما بوده‌اند و ما با نسخه‌های Bad Company و شماره‌های ۳ و ۴ خاطرات بسیار خوبی را ساختیم. حتی بازی Battlefield 1 که مربوط به جنگ جهانی نخست بود نیز بسیار اثر خوش‌ساخت و باکیفیتی بود. افت اصلی این سری از Battlefield V آغاز شد؛ نسخه‌ای که در بخش داستانی خود به شدت درگیر مسائل حاشیه‌ای و موارد این‌چنینی که بیش‌تر در هالیوود مشاهده می‌شود شده بود و در بخش چندنفره هم مسائلی چون افت کیفیت سرورها و Eventهای نه چندان جالب، گیمرها را کم‌تر از قبل پای این نسخه نگه داشت.

با همه این مسائل، نسخه پنجم هم به صورت کلی تجربه چندنفره خوبی بود و به خصوص بخش داستانی Last Tiger بسیار زیبا روایت می‌شد. اما فاجعه اصلی با عرضه Battlefield 2042 رخ داد. عنوانی که با وعده و وعیدهای بسیار مبنی بر ارائه یک تجربه چندنفره فوق‌العاده باکیفیت و وفاداری به هر آن‌چه گیمرها از بازی می‌خواهند عرضه شد. بازی فاقد بخش داستانی بود و دلیل آن تمرکز سازندگان روی بخش چندنفره‌ای بسیار خوب اعلام شد. نتیجه اصلا جالب نبود و بازی دارای سرورهایی پر از مشکل، باگ‌های مشکل‌زای زیاد، کمبود تنوع مادها و اسلحه و مشکلات دیگری است.

با این حال، به شخصه معتقد هستم مجموعه بازی‌های Battlefield به این زودی‌ها از پا نمی‌نشیند و احتمالا عنوان اخیر آن هم با آپدیت تا حد زیادی مشکلاتش برطرف شود؛ اما حتی اگر این مهم هم رخ دهد، این واقعیت که Battlefield 2042 به صورت نیمه‌کاره عرضه شد تغییری نمی‌کند.

۲- Mass Effect

mass effect

واقعا دردآور است. یک سه‌گانه کم‌نظیر که با عنوانی به نام Andromeda خدشه‌دار شد. احتمالا شما هم با سه‌گانه‌ی Mass Effect آشنا هستید و می‌دانید که هر ۳ نسخه آن یک تجربه بسیار لذت‌بخش و عالی در دنیای ویدئوگیم هستند. با این حال عرضه بازی Mass Effect Andromeda به مانند یک Fatality برای مجموعه بازی‌های Mass Effect بود و پس لرزه‌هایش همچنان تا عرضه نسخه چهارم بازی باقی خواهد ماند. البته نه تنها بازی ضعیفی چون Andromeda که پر از حفرات داستانی و مشکلات گرافیکی و دارای گیم‌پلی یکنواخت و خسته‌کننده‌ای بود؛ بلکه شاید اگر عنوانی خوب هم به جای این بازی عرضه می‌شد، در مقام مقایسه با سه‌گانه اصلی باز هم ضعیف جلوه می‌کرد.

بسیاری از گیمرها در مورد Mass Effect Andromeda صبور بودند. آن‌ها تا عرضه آپدیت‌های کامل بازی صبر کردند و در نهایت آن را با مشکلات گرافیکی بسیار کم‌تری به پایان رساندند. حتی به گفته بعضی از طرفداران داستان بازی هم در اواسط آن بهتر می‌شود و حتی در قسمت‌هایی به خوبی به سه گانه اصلی متصل می‌شود. اما به صورت کلی، عرضه بدون مشکل بازی زمان زیادی طول کشید و صبوری بسیاری را طلب می‌کرد.

حال از عرضه‌ی Andromeda بیش از چهار سال گذشته است، اما هنوز هم طرفداران بازی این نسخه‌ی ضعیف را به یاد دارند. می‌دانیم که EA و Bioware این مجموعه را رها نکرده و نسخه چهارم نیز سرانجام عرضه خواهد شد. امیدواریم بعد از انتشار موفقیت آمیز Legendery Edition، نسخه چهارم نیز مجموعه‌ی Mass Effect را به اوج برگرداند.

۳- Metal Gear

metal gear solid

یکی از بهترین سری بازی‌های مخفی‌کاری، حال مدت زیادی می‌شود که در خواب عمیقی فرو رفته است. بعد از درگیری‌های کونامی و کوجیما و خروج این کارگردان خبره از کونامی، بازی‌های Metal Gear سرنوشت نامعلومی پیدا کرده‌اند. آخرین بازی از این فرنچایز با حضور کوجیما، Phantom Pain بود که البته آن هم به صورت ناقص به پایان رسید و چپتر نهایی هیچگاه عرضه نشد.

بازی Metal Gear Survive که بدون حضور کوجیما و توسط کونامی ساخته شد، هیچ چیز به جز یک بازی Survival کلیشه‌ای مبارزه با زامبی‌ها نبود که تنها نشانه‌هایی از گیم‌پلی Metal Gear را در خود داشت و از اسم این مجموعه سوء‌استفاده می‌کرد؛ عنوانی که حتی قبل از عرضه هم شکست آن مشخص بود. مطمئنیم مجموعه بازی‌های Metal Gear هنوز زنده‌اند. این مجموعه در منجلاب عمیقی فرو رفته، اما به زودی کونامی بوی پول حاصل از عرضه نسخه جدید را استشمام خواهد کرد و یک نسخه جدید از آن خواهد ساخت.

۴- Medal of Honor

medal of honor

همگی آن روزهایی را که با کنسول پلی استیشن ۱ خود بازی Medal of Honor را انجام می‌دادیم، به یاد داریم. به صورت دسته جمعی و با افراد بزرگ فامیل تجربه آن بازی لذت بخش بود. مجموعه Medal oof Honor یکی از قدیمی‌ترین و بهترین فرنچایزهای شوتر است که تقریبا با سلیقه همه گیمرها تطابق داشت و لحظات خاطره‌انگیز زیادی هم در داستان‌های این مجموعه رقم خورده است.

بازی‌های Medal of Honor ،Medal of Honor Upfront و Medal of Honor Airborne از جمله آثار باکیفیت این سری بودند. EA سعی کرد با عرضه Medal of Honor در سال ۲۰۱۰ که به نوعی یک ریبوت بر این مجموعه بود و همچنین انتشار Medal of Honor Warfighter در سال ۲۰۱۲ دوباره این مجموعه را زنده کند، اما تلاشش بی‌فایده بود. بازی از ریشه‌هایش فاصله زیادی گرفته و بیشتر شبیه به یک مجموعه شوتر بسیار کلیشه‌ای شده بود.

بازی Medal of Honor Warfighter داستانی واقعی داشت، صحنه‌های درگیری جالبی را شامل می‌شد و حتی گرافیک زیبایی را هم به نمایش می‌گذاشت؛ اما آن حس مدال افتخار را نداشت و انگار در حال بازی کردن یک عنوان از مجموعه‌ای جدید بودیم. در نهایت هم بازی در بازار و در نظر منتقدین شکست خورد.

آخرین شماره این مجموعه Medal of Honor با نام Above And Beyond به صورت انحصاری برای هدست‌های واقعیت مجازی در سال قبل عرضه شد که باز هم بازخورد خوبی را در بازار و در متاکریتیک کسب نکرد. بازی باز هم از همان مشکلات نسخه‌های ریبوت بهره می‌برد و کیفیت چندان بالایی را هم نداشت. با این حال جای این سوال وجود دارد که آیا این مجموعه می‌تواند به روزهای اوج خود برگردد؟ شاید هنوز کمی جای امید باشد. باید منتظر باشیم.

۵- Silent Hill

بازی silent hill

مجموعه بازی‌های Silent Hills به خصوص شماره‌های دوم و سوم یک اثر خارق‌العاده‌ی واقعی و بی‌بدیل هستند. این دو نسخه آن‌قدر کیفیت بالایی داشتند که اگر همین امروز هم به آن‌ها برگردید و بازی کنید، از آن‌ها لذت خواهید برد! داستان‌پردازی، معماها، مبارزات، طراحی دشمنان، گرافیک و موسیقی این دو نسخه به مانند یک بَند هماهنگ موسیقی به خوبی در کنار هم قرار گرفته‌اند و هرکدام گوشه‌ای از زیبایی بازی را بر دوش می‌کشند. البته نسخه‌های یک و چهار هم بازی‌های بسیار زیبایی هستند؛ اما شماره دو و سه از جمله باکیفیت‌ترین آثار Survival Horror تاریخ به شمار می‌آیند که هنوز هم گیمرها در انتظار ریمیک آن‌ها هستند.

متاسفانه بعد از عرضه ضعیف نسخه‌های پنج و شش بازی که به ترتیب Homecoming و Downpour نام داشتند؛ کونامی این بازی را به کلی فراموش کرده است. ساخت نسخه‌ای از این مجموعه به نام Silent Hills که دموی آن با نام P.T عرضه شد، به دلیل اختلافات کوجیما و کونامی به کلی متوقف شد و دیگر کونامی حتی نامی از این مجموعه هم نبرده است. تنها آثار باقیمانده از Silent Hill در دنیای بازی‌ها DLCهایی است که گاها برای بازی‌های دیگر با نام این مجموعه عرضه می‌شود؛ شبیه DLCای که برای بازی Dead By Deadlight عرضه شد.

واقعا وضعیت مجموعه بازی‌های Silent Hill تاسف‌بار است. هر از چند گاهی خبری از ساخت نسخه انحصاری Silent Hill برای پلی استیشن ۵ به گوش می‌رسد و دوباره سکوت بر این بازی حکم‌فرما می‌شود. امیدواریم به زودی خبری موثق و رسمی از ساخت نسخه جدید بازی به گوشمان بخورد.

Dynasty Warrior -6

بازی dynasty warriors

نهمین و آخرین نسخه مجموعه بازی‌های Dynasty Warriors تیر خلاصی بر پیکره‌ی آن بود. این نسخه گیم‌پلی چندان بدی نداشت و مکانیزم‌های تازه‌ای به بازی اضافه کرده بود؛ اما Open World بودن بازی آن را بسیار مضحک کرده بود. ریشه و نوع گیم‌پلی این مجموعه هیچ تناسبی با جهان‌ باز ندارد و واقعا مشخص نیست که چرا سازندگان چنین تصمیم عجیبی را گرفتند و گیم‌پلی را در یک محیط Open World شکل دادند.

نقشه بازی خالی از تنوع و موارد جالب بود. ماموریت‌های فرعی بازی یک مشکل عظیم بود و حتی در اواسط بازی ماموریت‌های اصلی هم کاملا تکراری، یکنواخت و خسته‌کننده می‌شدند. وقتی این موارد را در کنار گرافیک بسیار ضعیف بازی در سال ۲۰۱۸ و موسیقی‌ای که فقط برای رفع تکلیف ساخته شده بود بگذارید، به اوج فاجعه پی می‌برید. وقتی از دور به مجموعه بازی‌های Dynasty Warriors نگاه کنید، فکر می‌کنید بازی‌های احمقانه‌ای هستند؛ اما وقتی به آن‌ها نزدیک شوید و آن‌ها را تجربه کنید، متوجه گیم‌پلی زیبا و داستان‌های عمیق آن‌ها می‌شوید. امیدواریم این مجموعه هم روزی راه خود را مجددا پیدا کند و به روزهای خوب خود بازگردد.


به پایان این مقاله رسیدیم. امیدوارم شما با انتخاب‌های من موافق و از این مقاله لذت برده باشید. شما هم بازی‌های خود برای مجموعه‌هایی که راه اشتباهی در پیش گرفته‌اند را بنویسید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

امینAlirezaBehtfazGod of the gameAmir khanJin sakai1100آرینMahyarMsmفریدTlou part 2 game of the centuryکسری نراقیAtomic Soldier🤘Mohsenj74levineP.morgan 𔓙alinerdPaprikaSBlack Knightmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مجموعه بازی های باکیفیتی که به بیراهه رفتند - گیمفا
مجموعه بازی های باکیفیتی که به بیراهه رفتند - گیمفا
مجموعه بازی های باکیفیتی که به بیراهه رفتند - گیمفا
مجموعه بازی های باکیفیتی که به بیراهه رفتند - گیمفا
مجموعه بازی های باکیفیتی که به بیراهه رفتند - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

مجموعه بازی های باکیفیتی که به بیراهه رفتند - گیمفا