ارث ترس | نقد و بررسی Resident Evil: Revelations | گیمفا
ارث ترس | نقد و بررسی Resident Evil: Revelations | گیمفا
ارث ترس | نقد و بررسی Resident Evil: Revelations | گیمفا
ارث ترس | نقد و بررسی Resident Evil: Revelations | گیمفا

میراث ترس | نقد و بررسی Resident Evil: Revelations

بهزاد شعبانی
۲۳:۳۳ ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
ارث ترس | نقد و بررسی Resident Evil: Revelations | گیمفا

هنوز یک سال هم از خداحافظی با آخرین Resident Evil نگذشته که با سورپرایز کپکام مواجه شدیم. سورپرایزی که برای کسانی که چند نسخه ی اخیر رزیدنت را تجربه کرده اند در حد و اندازه های یک نوستالژی ظاهر شده است. بله، Resident Evil: Revelations…..

نام: Resident Evil: Revelations

سازنده: CAPCOM

ناشر: CAPCOM

سبک: Third person shooter / Survival horror

پلتفرم: PC / X360 / PS3 / Wii U (سال گذشته برای ۳DS منتشر شده)

resident evil revelations

در بدو ورود به فصل گیمر ها در سال گذشته، یعنی اکتبر ۲۰۱۲ با یکی از مورد انتظار ترین بازی های سال مواجه شدیم: Resident Evil 6. هر چند لیان اس کندی و آدا وانگ در با همان ابهت گذشته بازگشتند و قبل از ورود به منوی بازی همان صدای مخوف نام رزیدنت ایول ۶ را به زبان می آورد اما از آن رزیدنتی که خیلی توقع داشتند فاصله گرفته بود؛ چرا که اعتقاد بسیاری بر آن بود که نسخه ششم اسیر افزایش اکشن شده و دیگر نمی توان آن را یک رزیدنت واقعی برشمرد. البته از نقد های مثبت این بازی هم نباید گذشت.

اما کپکام یه هیچ عنوان دلش نمی خواست که طرفداران چندین و چند ساله ی این IP کارکشته را از دست بدهد و در این راستا Revelations را که سال گذشته در انحصار Nintendo 3DS بود که برای چهار پلتفرم رایج عرضه کرد. خلاقیت های بسیاری در این نسخه گنجانده شد و با بازگشت به سبک و سیاق رزیدنت های قدیمی، به راحتی می توان تضمین کرد که Revelations دل بسیاری از هواداران را دوباره به دست آورده. زیبایی های بازی و تاکید بر دوباره ترسناک بودن آن از همان منوی بازی آغاز می شود تا ویروس جدید و بازگشت جیل ولنتاین.

کابوس دریایی

داستان بازی بسیار ساده و تک خطی است اما به لطف هنرنمایی کپکام جذابیت و روند داستانی بازی دارای جذابیت شده. Jill Valentine (جیل ولنتاین) و Parker Luciani (پارکر لوچیانی) به کشتی مخوف و مشکوک زنوبیا کویین اعزام می شوند. تنها بعد از چند دقیقه متوجه می شوید که پیش از جیل و دستیارش، کریس ردفیلد و جسیکا شراون به این کشتی تجاری و عظیم اعزام شده بودند و بنابر ناپدیدی آن ها، جیل موظف به پیدا کردن این دو تن از همکارانش است. اما سریعا همه چیز تغییر می کند. داستان بازی به همین سادگی پیش نمی رود. اشتباه BSAA در مدیریت نیرو هایش کل روند داستانی بازی را در همان یک ساعت ابتدایی تغییر می دهد و داستان را محتاج به چندین فلش بک می کند. گروهی تروریستی به نام El Veltro (ال ولترو) بانی تمام مشکلات است و کشتی زنوبیا را هم به عنوان چشمه ای از تهدیدات ویروسی اش آلوده کرده و حالا هم جیل و پارکر در دام افتاده اند. با یک فلش بک در آغاز اپیزود سوم با سابقه درگیری BSAA و ال ولترو آشنا می شوید. در حالی که سینماتیک ها و کات سن ها نفوذ زیادی در محیط و سران BSAA دارند تا تمام گره های داستانی در مورد این سازمان باز شود، با اولین فلش بک سازمان FBC وارد داستان بازی می شود. روابط دوجانبه این سازمان نظامی با BSAA با وضوح روشن است اما حضور دوباره ی اعضای FBC در واقعه ی زنوبیا گره داستانی را به موجب این گروه و اعضایش بیشتر می کند.

بازگشت جیل و حضور کریس تنها نقطه ی قوت شخصیت پردازی بازی است. سایر شخصیت ها آن قدر نچسب و بی هویت هستند که به راحتی می توانید عاقبت شان را در انجام ماموریت ها پیش بینی کنید.

سوی دیگر روند داستانی را دو تن از اعضای BSAA در مناطق کوهستانی و سردسیر اروپای شمالی بر دوش می کشند تا موفق به نفوذ در پایگاه ال ولترو شوند. شخصیت جک و دستیارش به نوعی بخش طنز بازی را شامل می شوند که چندان با آن چیزی که از یک RE انتظار می رود مطابقت ندارد.

به طور کلی شیوه ی روایت داستان ضمن تغییر بُعد روایت به طور ناگهانی، پیچیدگی ها و جذابیت خاصی را طی ۱۲ اپیزود به داستان بازی داده است اما افسوس که حضور شخصیت های بسیار باعث شده تا آن طور که باید به آن ها ارتباط برقرار نکنیم.

resident evil revelations

Resident Evil: Revelations

میراث اقامتگاه شیطان

ترس! واژه ای که در سال های اخیر کمتر طعم آن را در بازی های ویدئویی می چشیم. خوشبختانه اولین چیزی که در مکاشفات دیده می شود بازگشت ترس و دلهره و حس بقا است؛ البته نه ترسناک به اندازه اولین ملاقات جیل و نمسیس. راهروها و دالون های تنگ و تاریک و یک اسلحه که به لطف تعداد خشاب هایش چندان نمی توان بر روی آن حساب باز کرد، خبر از یک رزیدنت واقعی را می دهد. به لطف این عناصر دلهره در RE: Revelations وجود دارد. اکثر زمان گیم پلی بازی در کشتی زنوبیا رخ می دهد و طراحی کشتی هم همین محیط های تنگ و کوچک را تحویل ما داده است. بار ها مجبور می شوید از مناطق تکراری این کشتی عبور کنید و علیرغم آشنایی با محیط های آن باز هم تضمینی وجود ندارد در این تاریکی یک Ooze جلوی تان سبز نشود. بله، Ooze چون در مکاشفات خبری از آن زامبی های احمق raccon city نیست و این موجودات نکرومورف مانند دشمنان اصلی تان هستند. اوز ها به صورت مایع در درز ها و یا کانال های تهویه پنهان هستند و بیشتر مواقع به طور ناگهانی اطراف تان ظاهر می شوند؛ ظاهرشان هم خیلی ترسناک تر از زامبی های قسمت های قبل است. بعلاوه این که این موجودات در مقابل سلاح گرم چندان آسیب پذیر نیستند و بارها مجبور به نبرد تن به تن با آن ها، آن هم در محیط های تنگ و تاریک می شوید که البته قابلیت جاخالی دادن و توانایی چاقو و لگد زدن کمک بسیاری به شما می کند. مراحل تک نفره هم در این قسمت زیاد شده. حتی تقریبا نیمی از یکی از اپیزود ها را مجبور هستید تا بدون سلاح پیشروی کنید. متاسفانه مکاشفات هم از هوش مصنوعی رنج می برد. البته بهانه ی افزایش دلهره در مراحل را می توان توجیهی برای ضعف در هوش مصنوعی یار هایتان محسوب کرد اما این نقص در هوش مصنوعی موجودات جهش یافته هیچگونه توجیهی را نمی پذیرد.

پس از نظر ترس و دلهره می توان RE: Revelationsرا یک عنوان موفق بدانید.

اینجا ها دیگه خبری از هدشات و غیره نیست

اینجا ها دیگه خبری از هدشات و غیره نیست

تعادل در طراحی مراحل فوق العاده زیباست. بخش های اکشن که با اسلحه های سریع و اتوماتیک پیگیری می شوند مانند RE 6 در کمپین جداگانه ای نیست و بخش کمی از گیم پلی ۹ ساعته ی بازی را شامل می شود که تناسب فوق العاده ای در تنوع مراحل به وجود آورده. البته دشمنان تان در این مراحل همان Ooze های معمولی نیستند؛ چرا که اکثریت این مراحل حول پایگاه ال ولترو رخ می دهد و هانتر ها (البته هانتر های نامرئی هم اضافی شده اند؛ واقعا ترسناک اند) یا گله ای از سگ های جهش یافته و غولآخر ها هدف اسلحه تان واقع می شود. قابلیت حمل چند اسلحه هم تفاوت هایی با نسخه های قبلی داشته. شما هر تعداد اسلحه که بخواهید می توانید داشته باشید اما تنها مجاز به انتخاب سه تا از آن ها هستید و انتخاب این سه اسلحه با قرار گرفتن باکس های اسلحه در محیط بازی است. سیستم نوار سلامتی هم همانند رزیدنت های قدیمی با همان گیاهان سبز ترمیم می شود. با این تفاوت که دیگر خبری از تزکیب انواع گیاهان نیست و تنها با فشردن دکمه ی Y سلامتی تان تکمیل می شود.

بخش Raid Mode هم که می توانید پس از اتمام بازی به صورت دو نفره آن را تجربه کنید، خوش ساخت بودن اکشن بازی را بیش از قبل نمایان می کند.

و اما معما های بازی. وجود درهای قفل شده ی بسیار در اولین نگاه یادآور رزیدنت های قدیمی است و برای گذر از آن نیازمند گشت و گذار در محیط هستید. به مرحمت دستگاهی به نام Genesis می توانید آیتم های پنهان شده ی بازی را پیدا کنید؛ البته به کمک جنسیس قادر به یافت مهمات مخفی شده هم هستید پس گذار در تمام نقاط نقشه را فراموش نکنید. برخی از پازل هاهم شما را به فکر وادار می کند. تعداد کمی از معما های بازی هم به لطف یادداشت های به جا مانده از قربانیان کشتی زنوبیا قابل حل است به همین دلیل پیشنهاد می کنیم به راحتی از کنار این نوشته ها نگذرید چرا که علاوه بر کمک کردن به شما باعث می شود تا کمی هم به حال کشته شدگان اهالی این کشتی افسوس بخورید.

 

تصویری از محیط جنسیس

تصویری از محیط جنسیس

سیاه تر از همیشه

بازی با استفاده موتور گرافیکی منقرض شده ی MT Framework ساخته شده است. علیرغم این که گرافیک مکاشفات بر روی N3DS مورد تحسین منتقدان واقع شد اما نسخه HD شده اش که برای پلتفرم های رایج عرضه شد به هیچ عنوان گرافیک فنی رضایت بخشی را تحویل نمی دهد. البته در این مورد نمی توان کپکام را متهم به کم کاری کرد چرا که این بازی تنها برای پلتفرم های مذکور پورت شده. خوشبختانه محیط های زیبا و ترسناک ضمن نورپردازی بسیار زیبا و چشم نواز باعث شده تا توجه چندانی به گرافیک فنی نداشته باشیم. رنگ بندی های بازی هم از سایر نکات مثبت بخش گرافیک است که همواره ابهت بازی را به عنوان یک بازی ترسناک حفظ کزده است.

همچنین این که مانند بسیاری دیگر از بازی ها افت فریم حین چک پوینت نیز شامل حال RE: Revelations هم شده.

فیزیک بازی هم تا حدی انعطاف دارد که سرعت بازی بالا نرود و به طور کلی می توان گفت فیزیک RE: Revelations به اصالت رزیدنت ایول احترام گذاشته است.

حتی در محیط های روشن هم به خاطر این حملات ناگهانی نمی تونید نفس راحت بکشید

حتی در محیط های روشن هم به خاطر این حملات ناگهانی نمی تونید نفس راحت بکشید

و…

و این که Resident Evil: Revelations یک بازی موفق است و تمام. شیوه روایت داستان که به نحوه ی خود خلاقیت را یدک می کشد یا معماهای خلاقانه ی بازی با اکشن های خوش ساخت و دلچسب یک بازی زیبا را حاصل شده که باعث می شود تا هم طرفداران قدیمی RE ابراز رضایت کنند و هم این که با یک اکشن زیبا و متعادل طرفداران بازی های شوتر از حضور مکاشفات خوشحال شوند.

پس به راحتی از کنار Resident Evil Revelations نگذرید.

resident evil revelation review

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

ارث ترس | نقد و بررسی Resident Evil: Revelations | گیمفا
ارث ترس | نقد و بررسی Resident Evil: Revelations | گیمفا
ارث ترس | نقد و بررسی Resident Evil: Revelations | گیمفا
ارث ترس | نقد و بررسی Resident Evil: Revelations | گیمفا
ارث ترس | نقد و بررسی Resident Evil: Revelations | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • من هنوز نخوندم بهزاد جان.ولی اینجور که از روی عکس آواتارت پیداست معلومه که خیلی باهاش حال کردی.اشالا فردا مقالت رو میخونم.مرسی بابت زحمتی که کشیدی

    • M.R.A گفت:

      بعد ازشنیدن شایعه ی اومدن ResidentEvil 7خیلی خوشحال شدم وبدجوری منتظرشم تا اون موقع هم بابازی کردن شماره های گذشته این بازی خودم روسرگرم میکنم هرچنددیگه رزیدنت اویل اون رزیدنت اویل قدیم نیست ممنون بابت نقدوبررسی قشنگت بهزادجان. :reallyangry: :laugh: :chic:

      AHC
  • Altair گفت:

    مرسی هنوز کامل نخوندم
    به نظر من نمرهای که دادین زیاده
    (یه چیز بگم این نظر من و اصلا نمیگم شما اشتباه کردی
    با این متن زیادی که نوشتی ۱۰۰ در ۱۰۰ بهتر و بیشتر از من در مورد ای بازی می دونی :yes: )

  • mehrshad111 گفت:

    گرافیکش چقدر نمره ی پایینی گرفته :razzmad:
    بازی قشنگیه ولی چون بیشتر مراحلش تو کشتیه خوشم نمیاد خیلی پیچ در چیچه ادم قاطی میکنه :yes:
    ممنون از نقدتون

  • amir nakhaee گفت:

    اصلا دیگه نمیخوام اسم این بازیو بشنوم

  • TLR گفت:

    ممنون برای نقد :yes:
    ولی زیادم ترسناک نبود :-/

  • Altair گفت:

    یه چیز دیگه من هنوز می گم از ۵۰ نمره بدین بهتره 😉

  • ... گفت:

    درود….من تنها چیزی که از این بازی دیدم یک دموی قابل بازی بود که از استیم گرفتم…ولی نمی دونم چرا موقعه ی بازی کردن احساس می کردم شخصیت پردازی کارکتر ها با اون گونی سیب زمینی کنار دیوار یکیه …ولی تاحدودی میشد اسم یک اویل رو روش گذاشت …مخصوصا وقتی برای اولین بار بازیش می کنیم و از هیچی خبر نداریم !…با توجه به دمویی که من از بازیش دیدم بازی جالبی بود و میشد بهش گفت اویل !

  • بهزادجان دستت درد نکنه بابت نقد
    ولی من با بازیش حال نکردم …
    شخصیتاش واسم جالب نبودن ولی موجوداتش خوب بودن …
    مرحله ی دوم که تو برفه بدترین مرحلش بود به نظر من خیلی ضایع بود این مرحلش ولی مرحله ی یکش خوب بود خوشم اومد بیشتر نرفتم دیگه .. :yes: :yes:

    • آره مرحله ۲ ضعیف بود خیلی.. ولی بعد مرحله ۲ داستان بازی و روند بازی خیلی جالب میشه.. اشتباه کردی ادامه ندادی.. :inlove:

    • هادی بازی دوازده تا اپیزود داره هر اپیزودش طولانی تر از اپیزود قبلیه..اپیزود دوم یه بخش ۵ دقیقه ای داره تا یک گره ی داستانی بزرگ باز بشه و هم این که قلق و شیوه ی مبارزه با گله ی سگ و گرگ های جهش یافته بیاد دستت و قریب بر نیم ساعت دیگه از اپیزود بر می گرده به کشتی و یکی از بهترین مراحل Evil های HD رو رقم میزنه (مرحله ای که توش هیچ سلاحی در دسترس نیس 😀 )
      باید بگم طراحی و تعادل در مراحل عالیه و اشتباه قسمت ششم رو تکرار نکردن (که انگار کمپین های جیک و کریس یه بازی دیگه اند) و همونطور که تو نقد اشاره کردم مراحل فوق اکشن بسیار کوتاه اند که در راستای ایجاد تنوع مراحل خیلی هم خوب عمل کردن! 😉

      • من اکشنشو نمی گم … من یکی از عاشقای Evil 4 هستم … همونی که واسه تیر زدن باید وامیستادی و سه تا دکمرو با هم نگه می داشتی !
        مثلا اون قسمتی که کریس رو زمینه گرگا بهش حمله میکنن… آخه من میگم تو اینقدر زور نداری خودتو بلند کنی که یه نفر دیگه باید بیاد دستتو بگیره … همین صخنرو دیدم بازیو پاک کردم وگرنه مرحله ی یکش خیلی خوب بود به نظرم …
        اینم میزارم واسه تابستون با اویل ۶ با هم برم 😀 😉

  • مرسی تیتر بهزاد جون 🙂
    نقد که هنوز وقتش نرسیده بخونم اما بعد از اتمام بازی حتما میخونمش …

  • من هنوز بازی نکردم شاید هم اصلا بازی نکردم… 😕

  • یکی که آواتارش Resident Evil: Revelations هست نباید Resident Evil: Revelations رو نقد کنه که.. 😀 😀
    ولی مرسی نقد خوبی بود.. فقط به گرافیک نمره کم دادی.. چون گرافیکش خیلی خوب بود چون باید اینو در نظر گرفت که ی بازی hd از کنسول دستی بود..
    بازم ممنون من تا اپیزود ۱۰ رفتم.. دیگه آخراشم :inlove: :inlove:

    • خب دیگه..ما اینیم 😀
      به گرافیک خیلی هم کم ندادم..شما ۷/۱۰ در نظر بگیری درست میشه..خب واقعا اگر بخوام به استاندارد های حال حاضر گرافیک GTA V ها و کرایسیس ها و هیلو ۴ ها نگاه کنیم، واقعا در حق این بازیا کم لطفیه که بخوایم به RE نمره بیشتری بدیم!
      بعدم، این مشکل ما نیس که کپکام بازی پورت کرده..می خواست از همون اول فک پورت بازی رو می کرد و با یه انجین دیگه کار می کرد! علیرغم همه این ها تو نقد هم ذکر کردم که کپکام رو به کم کاری متهم نمی کنم (به خصوص این که به شخصه کمتر از هرچیزی به گرافیک بازیا اهمیت میدم 😀 )
      سپاس بابت مطالعه ی نقد :yes:

  • Mahdi081 گفت:

    خب من یکی از طرف دار های قدیمی این سری هستم
    ممنون بابت نقد خسته نباشی
    بازیش رو خریدم یکم بازی کردم خوشم اومد با اولین نگاه یاد re4 اوفتادم
    البته باید بیشتر بازی کنم تا بتونم نظرم رو بدم
    گرافیک فنی که هیچ ولی طراحی ها خوب بودند و بفادار به سری re
    البته مشکلات انیمیشن هم در بازی وجود داری تا حدودی ولی چون نسخه اصلی بازی
    برای ۳ds ساخته شده نمیشه زیاد ازش ایراد گرفت
    امیدوارم re 7 یه چیزی در خور اسمش باشه :yes:

  • Ali 8075 گفت:

    تشکر از بهزاد عزیز بازیش اصلا جذاب نبود من همون مرحله اول دنبال یه کلید بودم بعد یه سری مراحل Scan داره که حوصلم سر رفت کلا بی خیال شدم قصد دارم بازی رو کاملا پاکش کنم حیف ۸ گیگ دانلودی که کردم واقعا بازی مسخره ای بود آدم سر درد میگیره 🙁
    ولی بازم تشکر از نقد

    • یه سری مراحل اسکن؟!؟!؟!؟اون فقط یه فلش بک ۵ دقیقه ای در همان آغاز بازی هست..فقط یه فلش بک پنج دقیقه ای در یک بازی ۱۰ ساعته!
      با تمام احترام خدمتت باید بگم که اصلا نمیشه اینجوری در مورد یه بازی قضاوت کرد!

      • Ali 8075 گفت:

        🙂 بله داداش راست میگی خب اگه تونستی یه راهنمایی بکن تا اون قسمت رو رد کنم 🙁
        بعد از اینکه از داخل کشتی از دوستت جدا میشی یکم جلوتر دو تا از اون زامبی یا هیولا یا هرچی که شما میگین دارن یه شخصیت زن رو داغون میکنن اون ۲ تا رو میکشم سمت چپ بالای صفحه مینویسه Search for the key بعدش باید یه نفر رو نجات بدی که فکر کنم اسم اون شخص جک باشه من که هرچی گشتم کلید یا چیزی شبیه اون پیدا نشد ….. 😐
        به نَظرت باید افرادی رو که کشته شدن یا خودم با اسلحه کشتم رو با اون وسیله که توسط کلید C رو کیبورد میاد اسکن کنم یا نه بی خیالش بشم 😀 :yes:

  • اون دوتا مرد اسمشون keith و quint هست معماهاشم خیلی بد بودند ساده بود گیم چلی هم درحد ۳۹ نبود کمتر بود واقعا aiming بد کارشده بود
    ممنون

  • BIG SHOW گفت:

    من فکر کنم این نسخه رو باید قبل از ۶ منتشر می کرد.
    آخه اونایی که بازی کردن شاید بدونن داستانش قدیمیه.
    (البته این نظر شخصی منه)
    من از بازیش خوشم اومد. :yes:

  • سپاس بهزاد جان عالی بود :inlove:
    هنوز در شکم که این بازی رو بگیرم یا نه؟ ?:-)

  • MammadEvil گفت:

    سلام به همگی من این بازی رو ۳ بار تموم کردم
    واقعا هیجان انگیز و عالی بود هر بار تمومش میکنم بازم واسم تازگی داره….
    تو بعضی صحنه ها هم واقعا بازی ترسناک و شبیه به سایلنت هیل از کار دراومده در کل تا الان بهترین بازی عمرم بوده جدی میگم چون من هیچ بازی ای رو ۳ بار تموم نمیکنم و تازه قصد دارم حالا حالا ها این بازی رو بازی میکنم….. پر از معما زامبی های ترسناک داستان بی نظیر محیط های پیچ در پیچ و خشاب کم بهترین چیزایی هستن که از یک RE انتظار دارید :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:

  • joorchin گفت:

    چرا انقدر بد حرف میزنی Jill نچسبه!؟ :pain:

    • اینطوری کامنت ندید که مجبور شم پاکش کنم 😀 ..شما متن نقد رو خوندی؟ زدم بازگشت جیل نکته ی مثبت به بگم شخصیت پردازی بدی داره؟ یعنی شخصیت پردازی همشون به غیر از جیل بده!
      ____________________________________________
      در این مورد بحث نشه..تو حوزه ی نقد برای شخصیت پردازی بد از اصطلاح شخصیت های نچسب استفاده میشه..لطفا حاشیه نرید 😀

  • بازی افتضاحه.ادم یک بار زامبی میسازه بعد از شهر میره و تمام.حالا هی از راکون به افریقا و…..
    با گرافیک افتضاح.

    • من هم باهاتون موافقم..بازی یعنی گرافیک…اصلا گیم پلی و داستان و شخصیت پردازی و صداگذاری و اینا تاثیری نداره که…واقعا که این کپکام بلد نیست بازی بسازه! در نتیجه خدای بازیسازا: کرایتک……بهترین بازی تاریخ صنعت گیم: کرایسیس!
      ______________________________
      شاید باید تو این کامنت به قول یکی از دوستان می زدم: بدون شرح! 😐

      • دقیقا.rember me هم گرافیکش داغونه.

        • sam_sam گفت:

          بازی یعنی گرافیک؟!
          این مثل اینه بگی کتاب یعنی فونت
          موسیقس یعنی ویدیو کلیپ
          و فیلم یعنی اکشن!
          بهتربود درجواب شما فقطمیگفتم
          بدون شرح!!!

          • sam_sam گفت:

            البته آقای شعبانی ظاهران شوخی کردن ولی شوخیشم برا یه متقد زشته!
            من برعکس دوستانی میگم من نخوندم ولی ممنون و عالی بود/ من کامل و با حوصله نقدتونو خوندم که یکی از بهترین نقدها بود که تو این مدت خوندم!

            اشاره چندانی به موسیقی بازی نکردید که اونم جای اشاره نداره!
            فقط چند مطلبو خواستم عنوان کنم:

            یکیش در مورد موجودات جدید جایگزین زامبی سری رزیدنت اویل و مخصوصان این شماره که به نظر شخصی من جدا ازینکه از اصالت داستان و بازی کم میکنه بلکه کاملا به داستان بی ربط و به طرز غیرقابل گذشتی مسخره و مضحکند! از سبک راه رفتن تا دهان خرطومی و وقتی میزنی چند لحظه گیج میشن و خرطومشون آویزون میشه!(من میزدم گیج میشدن بعد میرفتم نزدیکشون نگاشون میکردم و میخندیدم!

            درمورد گرافیکم که به قول خوتون جای حرف نداره ولی با همون بخش طراحی هنریشم موافق نیستم که خوبه چون این فاکتور در برخی از مراحل به هیچوجه رعایت نشده و شاهد مراحلی با فضای بسیار تکراری و یکنواخت مانند تابلوهای رو دیوار و فرشهای کنار زمین یک شکل و گلدانهای کپی پیست شده گوشه و کنار کمدها و میز و صندلی ها که در هر گوشه یکی عین همه بود! و و همه و همه نشان از صحت این موضوعه. و با وجود دارا بودن موتور گرافیکی نسل بوق ولی میشد انتظار داشت از لحاظ گرافیک هنری و بصری کمی بهتر از resident evil 4 یا همتایان hd شده دیگر (و نه در حد god of war hd collection یا متال گیر) عمل میکرد که در واقع به نصیت شوخی بیش نبود!

            دیگری در نکان مثبت نوشتید بازگشت جیل که هیچوقت به تنهای یک نکته مثبت برای بازی نمیتونه باشه. مثلان در متال گیر ۲ که رایدن بجای اسنیک بازی میکرد مشه بازگشت اسنیک به ادامه بازی جزیی از نکات مثبت باشه به خاطر تاثیری که رو گیم پلی و داستان و روند بازی میزاره ولی تو این بازی بازگشت جیل بجز بازگشت یه خانوم خوشکلتر که بازی باز ازون شخصیتهای مضحک بیشتر باهاش ارتباط برقرار میکنه هیچ نکته مثبت دیگری نداره و تازه جزیی از نکان منفی شخصیت پردازی داستان باید ذکر میشد!

            تنها نکته مثبت بازی تک تلنگرهایی به سری چهارم و یا سری های قبله این عنوان هست و گیم پلیه درگیر کننده و تا حدودی موفق با نور پردازی خوب محیط و چاشنی قابل قبولی از طعم ترس در محیط بازی و نه موجودات!

            ودر کل یه نظر شخصی دیگه خطاب به کل نقدهای این بازیه که برای سه فاکتور ضعیف و یک فاکتور خوب نباید یک نمره عالی به یک عنواد داد و نمره ۳۵ از ۴۰ یعنی ۸.۷۵ از ۱۰ که از مترو هم بیشتره و اگر مبنای امتیاز کلیتون این باشه این بازی حتی از god of war ascension هم بهتر عمل کرده با وجود گرافیم بصری ضعیف و هنری متوسط و داستان ضعیف و شخصیت پردازی مضحک و موسیقی کمرنگ!

            و دیگر اینکه میانگین این چهار فاکتور شما میشه ۳۴.۵ و چرا شما ۳۵ نوشتید و نه عدد دیگری؟!

            بازهم با تشکر از نقد خوبتون

            گرافیک ۷
            موسیقی ۶
            داستان ۵
            گیمپلی ۸
            ۶.۵/۱۰

            • بله..من شوخی کردم..قبلا هم گفتم بازم میگم: به شخصه برای من گرافیک آخرین اولویت رو داره
              .
              اشاره به موسیقی نکردم چون ایراد خاصی نداره.ذکرش در روند مقاله سکته ایجاد می کرد که از نظر زبانی شان مقاله رو میاورد پایین
              .
              اتفاقا اون موجودات ضعیف دقیقا یکی از نکات مثبت هست.همونطور که ذکر کردم آسیب پذیری این موجودات در مقابل گلوله خیلی کمتر از زامبی هاست و با توجه به محیط های کوچیک و تاریک و مهمات اندک طراحیشون طوریه که شما رو به نبرد نزدیک مجبور کنه..نه مث ایول ۶ که کاور بگیری و تیراندازی کنه.به نوع خودش خلاقیت قابل ذکری در سری رزیدنت محسوب میشه
              .
              در مورد گرافیکم که بهش ۷/۱۰ دادم، باید بگم در همون چند خط و نمرم حرفمو زدم..حقیقت اینه که از ۳ نمره فقط دو نمرشو بابت گراف فنی کم کردم.چون محیط های تاریک و روند بازی واقعا طوری بود که نمیشه از نبود گرافیک سطح بالا گله کرد
              .
              بازگشت جیل نه به عنوان یک شخصیت مونث، بلکه در جایگاه ملاقات دوباره پس از سه سال با یکی از قدیمی ترین کاراکتر های این IP (فک کنم) ۱۵ ساله هست.تقریبا (توجه کنید: تقریبا) میشه گفت دیدن شجاعت دوباره ایشون یه جور نوستالژی..به خصوص این که تو نسخه پنجم اگر بگیم اصلا نبوده، حرف بدی نزدیم.خب شما الان مکس پین ۳ رو در نظر بگیر.محبوبیت این بازی در بخش داستانی به خاطر ملاقات دوباره با مکس پین هست نه IP به نام مکس پین و مبارزه ضد تروریستی!
              .
              در مورد سیستم نقدم توجه کنید که نمرات رو باید نسبت به سبک اون بازی در نظر بگیرید.سیستم امتیازدهی سایت مشکل نداره.سعی کنید خودتون رو وفق بدید.
              و این که در سیستم نمره دهی از چهل (که الگوی اصلیش از مجله قدیمی Famitsu هست) اعداد اعشاری معنایی نداره!
              .
              سپاس از وقتی که گذاشتید 😉 :yes:

  • FARDAD.MG13 گفت:

    بهزاد جون خسته نباشی!دلم برا نقدات تنگیده بود 😀 :yes:
    تجربه این سری از رزیدنت هم میره واسه بعد امتحانات!!!(۷ روز دیگه!)

  • blackj گفت:

    سلام نقد شما رو کامل خوندم و کاملا درست و بجا ایرادات بازی و نکات مثبت رو نوشتید من از طرفداران سر سخت اویل هستم و یادم میاد اون موقع که اویل ۳ تازه اومده بود جذب این بازی شدم ولی این اواخر دو عنوان بسیار بد از این سری یعنی اویل ۶ و راکون سیتی اومد که اصلا نمیشد اسم اویل روش گذاشت. ولی اویل revelatons با اینکه خیلی از دوستان از گرافیکش ایراد میگیرن خیلی خیلی بهتر و جذابتر از اویل ۶ هست در ضمن دوستان یادتون نره که این عنوان انحصاری ۳ds بوده و حالا که راحت میتونید رو pc یا کنسول بازیش کنید باید از سازنده ها تشکر هم کرد من که خیلی با این اویل حال کردم فقط تنها چیزی که خیلی بدم اومد وجود چند شخصیت بیخود و اضافی بود که بازی رو کمی مسخره میکرد

  • :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:

  • مرسی بهزاد جان. هنوز فرصت تجربه ی یکی از فرانچایز های مورد علاقه مو پیدا نکردم. در اولین فرصت مکاشفات رو هم تجربه خواهیم کرد.

  • این جور که از عکس ها پیداست همش جک و جونورند اما در کل از زحمت شما آقای بهزادی متشکرم :laugh:

  • XBOX ONE گفت:

    من الان ۱۲ سال اویل بازی میکنم ولی این نسخه هم باز ترس نداشت اویل ۱ تا ۳ بیشتر ترس داشت مثلا وقتی نمسیس دنبال جیل میکرد من خیلی میترسیدم بازم زیاد بازی معما نداشت بخدا اویل ۴ معما های بیشتری داشت کپکام همون سبک اویل ۴ را دنبال میکرد بهتر بود

  • Black One گفت:

    چندروزه میخوام این بازیو بگیرم هیج جور وقت نمیکنم 😀
    مطمئنم ارزش بازی کردن رو داره…امروز یا فردا یا میرم میخرمش یا دانلودش میکنم
    مـرسی بهزاد جان بابت نقدت :yes:

  • ممنون بهزاد جان :yes:
    ۳۸ میدادی خلاص 🙂

  • blackj گفت:

    اون دو مامور که جزو بدترین شخصیت های بازی هستن و اصلا تو این بازی هیچ ربطی ندارن! دو تا دیگه هم مثل parker بنظرم یکم چاق و خپل هست و اون یکی که موهاش قرمز هست زیاد جالب نیست و لباسهای جسیکا خیلی مضحک و بی ربط نسبت به محیط بازی هست ولی jill و cris عالین و بهترین شخصیت بازی هستن در کل بازیش به اویل بازا میچسبه البته با توجه به چند شماره اخیر و اینکه این بازی اول واسه ۳ds بود و حالا پورت hd شده خیلی هم عالیه امیدوارم اویل ۷ دیگه واقعا برگرده به ریشه ها و اون حالت ترس و معما های زیبا و فکر شده رو بسازن

  • اینقدر این بازی آشغاله که اصلا ارزش نظر دادن رو نداره :reallypissed: همیشه از سری بازیهایREخوشم نیومده و نخواهد اومد :no: ولی اقای شعبانی چون میدونم زحمت زیادی واسه این نقد کشیدی یه خسته نباشی بهت میگم :yes: :rotfl:

  • منکه گفتم از خود بازی خوشم نمیاد وگرنه به کامنتهای بقیه کاری نداشتم و سلیقه خودم رو نشون دادم :struggle: و قصد بی احترامی به کسی رو نداشتم.فقط یه سوال دارم اونم اینه که چرا هرکسی میخواد هر بازی رو نقد بکنه همش از پلتفرم ایکس باکس این کارو میکنه؟مگه پلتفرم های دیگه ای وجود ندارن که همه میرن سراغ ایک باکسیش؟

  • k1 گفت:

    بسیار ممنونم این نقد هم حتی یه درصد نظرم رو برای خریدش عوض نمی کنه 😐

    اویل رو نابود کردن رفت اویل فقط وفقط PS1 :yes:

    بسیار قدر دانم وخدا قوت می gم 🙂

  • saints man گفت:

    زامبی رو برداشتن هیولا کردن من با زامبیاش بیشتر حال میکردم 😎 :chic:

  • ممنون خیلی عالی بود نقد :yes:

    من مرحله اولش جایی که هیولا داشت دست به آب میکرد خیلی باحال بود میدونستم

    اون صدای آبی که میاد الکی نیست رفتم جلو یهو پرید بیرون نامرد سکته زدم رفت بازیم زدم بیرون خخخخ 😀 :rotfl: شوخی کردم :pain:

  • ببا این بازی هارو نکنین مثل من سکت میکنین :beatup:

    ولی حیولاهاش انگار سوسک بودن :rotfl:

  • God Of Game گفت:

    ممنون بهزاد جان نقدت خیلی خوب بود … :yes:
    با تیترش بیشتر حال کردم : دی 😐
    میگم چرا تو نقد درباره صداگذاری و موسیقی توضیح ندادی ؟؟؟ ?:-)

    • اشاره به موسیقی نکردم چون ایراد خاصی نداره (وقتی بهش ۸/۱۰ میدم دیگه بدونین که در حد استانداردای سبکش هست.مثلا صداهای ناگهانی و این که تا یه در باز میشه یهویی یه نت زننده بیاد وسط و غیره).ذکرش در روند مقاله سکته ایجاد می کرد که از نظر زبانی شان مقاله رو میاورد پایین!
      با تشکر از شما 😉

  • ممنون بابت نقد ولی با تمام این مشکلاتی که داشت گیم پلی جالبی داشت و از ۶ بهتر بود

  • Sky-hawk گفت:

    من که با کنسول دستی بازی کردم آنچنان دلچسب نبود فقط قسمت raid mode ش تا یه مدت آدم رو سرگرم میکرد اما این قسمت ایرادش اینه که اسلحه هایی که باز میشه بدرد بخش داستانی نمیخوره حالا دیگه نمیدونم این نسخه چه تغییراتی داشته

    • اگر به گرافیک اهمیت ندی، باید بگم تغییرات جزئی مثبتی صورت گرفته که در خور فاصله قدرت ۳DS و چهار پلتفرم رایج هست..از همه مهم تر وجود دو سه نوع اسلحه جدید و تغییر زاویه اول شخص هنگام زوم به همون سوم شخص…علاوه بر این گیم پلی بازی در دو مود اکشن و کلاسیک مود هست که اون اکشن (پیش فرض) تو مایه های ایول ۶ و گیم پلی کلاسیک هم دقیقا می برتت که چند سال قبل توی Evil 4 😀

  • MMB گفت:

    نقد خوبی بود!
    دوستان بازی خوبی بود ولی اصلا خوب نبود :rotfl:
    درسته کمی در سبک کلاسیک وارد شده بود و حس ترس رو به سختی انتقال می داد
    ولی باز هم به دل نمی نشست مثل انیمیشن های بچگانه بود
    ولی بالاخره رزیدنت اویل بود دیگه :yes:

  • نقد خوب وجالبی هستش… :heh: سپاس بابت نقد خوب وعالیت آقا بهزاد عزیز. :yes: :yes: 😉

  • H-PC Gamer گفت:

    ممنون امید وارم مثل RE6 اعصاب خردکن نباشه
    البته ۶ بد هم نبود ولی نمیشه گفت که خوب بود :smirk:
    ولی با توجه به نقد این نسخه خیلی بهتره
    کسایی که جیل رو نمیشناسند فیلم Resident Evil: Apocalypse 2004) رو از دست ندید

    http://www.farskids401.com/wp-content/uploads/2013/06/MV5BMTc1NTUxMzk0Nl5BMl5BanBnXkFtZTcwNDQ1MDIzMw@@._V1_.jpg

    امید وارم به عکس گیر ندید 🙄

  • pitbull گفت:

    من تو اپیزود ۵ یکجا هست که یه نوع گازی هست باید برم اون طرف پسر میمونه این طرف وقتی که من میرم اون طرف باید با هم یه چیزیو فشار بدیم ولی طرف من کلید میخواد اون کلید کجاست خواهش میکنم کمکم کنید دارم دیوونه میشم

    • دوست عزیز لطفا سوالاتتون در فروم مطرح کنید! تاپیک ویژه ای به این مورد سوالات اختصاص داده شده..اما جواب میدم 😀 :
      البته اینم بگم که تو نقدمم اشاره کردم که اون کتابچه هایی که افتاده زمین و کاغذای آویزون به دیوار رو بی خیال نشید..این یکی از همون پازلاس که با کمک اونا حل میشه!
      شما اول سعی با استفاده از اون دو هندل قدرت موتور کشتی رو درجه ی A قرار بدی..بعد باید مسیری که اومدی رو برگردی..یه چراغ یه اتاق خیلی کوچکی که به خاطر اون دودکشا نمی تونستی واردش بشی روشن میشه که تو یه چرخ دنده هست..بعد دوباره برو به سمت Engine room (از طرفی که بار اول با پارکر میری) یه در طلایی هست که باید با استفاده از اون چرخ دنده باز بشه بعد کلید بردار و برو موتورخونه!
      بعدم یه سینماتیک بشدت عجیب و غریب میاد 😀

  • H-PC Gamer گفت:

    عجیبه چرا انقدر تعداد نظرات تو سایت کم شد ی دفعه ?:-) :yawn:

  • orka گفت:

    من که خوشم نیومد حیجان نداره کریس شبه چی بگم :pain:

  • واقعا بازی بسیار خوبی هست و همینطور طراحی محل در ها و محل های تاریک عالی کار شده من که دلهره رو حس کردم ، تنها مشکلی که به نظر من داره این هست که وارد میشی از یک در تا یک جایی رو را میره و نمیزاره که دوربین رو تکون بدی و ترسناکترین قسمتشم همینجاست :laugh:

  • نمره گرافیک بنظرم بدتر از این نمیشد بدی.حالا میخواستی کم بدی حداقل ۳۴ میدادی دیگه اون قدر هم گرافیکش پایین نیست که. :sarcasm:

  • سری اویل تنها بازی هستش که غیر از انحصاری های سونی من خیلی طرفدار شدیش هستم.

    و با این که فقط تو اویل ۶ از مراحل لیون خوشم اومد ولی چند با رفتمش.

    بهزاد جان نقد را هم که خوندم یه جورایی متوجه شدم که این مثل مراحل لیون تو اویل ۶ و حتی بهتر هستش که خیلی عالیه.

    با این توضیحاتی که در مورد قسمت های ترسناکش بیان کردی واقعا خیلی حال کردم. 🙂

    اگه همه چی خوب پیش بره پنج شنبه بازیش می کنم.

  • FCB گفت:

    بازیش عالی بود ولی کوووو ترس؟؟؟؟!!!! ?:-) ?:-)

  • feriyOo گفت:

    این بازی واااقعا یه شاهکاره!عاشقشم :inlove:

  • nfs3forever گفت:

    ممنون بررسی عالی بود . بازی دارای ترس و دلهره واقعی بود اما چند نکته منفی داشت که باید بهشون اشاره کرد :
    شکل و شمایل دشمنان بازی بیشتر شبیه فضایی ها بودن تا انسانهاییکه به خاطر تهدید زیستی تغییر شکل پیدا کردن یکی از تفاوت های خوب رزیدنت اویل از همون ابتدا نسبت به هیولاکشی های پرتعداد دیگه وجود دشمنان و آنتاگونیست های باور پذیر بوده بالاخره بین دشمنان بازیهایی مثل دویل می کرای و دارک سولز و رزیدنت اویل باید یه فرقی باشه .
    ایراد بعدی بازی گرافیک بازیه . گرافیک فنی بازی که کلا تعطیله ! تو نسل هفت ما بازیهایی مثل کرایسس ۳ ، بتلفیلد ۳ و آنچارتد ۳ رو شاهد بودیم . حتی گرافیک هنری هم با اینکه ایجاد ترس میکنه اما شاهکار نیست مثلا با گرافیک هنری رزیدنت اویل اچ دی ریمستر مقایسه اش کنین .
    نکته سوم کاملا نظر شخصیه و درک میکنم بعضی هارو اونو حسن بازی بدونن : شکنجه آور ترین بخش بازی گذشتن از محل های تکراری بازی بود که مجبور بودید بارها و بارها از یک راهرو یا هر مکان دیگه ای بگذرید مخصوصا اینکه باید دایما با جنسیس تو همین جاهای تکراری دنبال کلید یا راه حل مرحله بگردید اونم در زمین و هوا از کف تا سقف مکان

ارث ترس | نقد و بررسی Resident Evil: Revelations | گیمفا
ارث ترس | نقد و بررسی Resident Evil: Revelations | گیمفا