خرید درون برنامه ای از گوگل پلی - گیمفا
خرید درون برنامه ای از گوگل پلی - گیمفا
خرید درون برنامه ای از گوگل پلی - گیمفا
خرید درون برنامه ای از گوگل پلی - گیمفا

خرید درون برنامه ای از گوگل پلی

پست گیمفا
۱۹:۵۵ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
خرید درون برنامه ای از گوگل پلی - گیمفا

امکان خرید درون برنامه ای از گوگل پلی یکی از راه‌های محبوب کسب درآمد برای توسعه دهندگان نرم‌افزارهای بازی و نرم‌افزارهای کاربردی گوناگون است که از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند. این روش همچنین مورد استقبال بیشتر کاربران دستگاه‌های اندرویدی قرار گرفته است؛ زیرا می‌توانند یک نرم‌افزار را دانلود کنند و سپس در صورت نیاز، برای امکانات بیشتر، با استفاده از درگاه‌های پرداخت درون‌برنامه‌ای، این امکانات را خریداری کنند.

خرید درون‌برنامه‌ای چیست؟

خرید درون‌برنامه‌ای (in-app purchase) به امکان خرید کالاهای دیجیتالی و خدمات از داخل نرم‌افزارها در دستگاه‌های تلفن همراه و تبلت اشاره دارد. خرید درون‌برنامه‌ای به توسعه دهندگان نرم‌افزار اجازه می‌دهد تا نرم‌افزارهای خود را به‌صورت رایگان ارائه دهند و سپس امکانات جذاب بسیاری را در داخل خود برنامه به معرض فروش بگذارند.

خرید درون‌برنامه‌ای از نگاه کاربران نرم‌افزار

فقط به این دلیل که یک نرم‌افزار را به‌صورت رایگان دانلود می‌کنید به این معنا نیست که هزینه‌ای برای شما دربرندارد. بسیاری از برنامه‌های موجود در همه دسته‌ها در فروشگاه‌‌هایی مانند فروشگاه اپ‌استور (App Store) برای کاربران آیفون و آیپد و فروشگاه گوگل‌پلی یا پلی‌استور برای کاربران دستگاه‌های تحت اندروید، دارای خریدهای درون‌برنامه‌ای هستند. نوع امکانات قابل خرید در این نرم‌افزارها بستگی به دسته‌بندی نرم‌افزار و کاربرد آن دارد ولی برخی از کالاهای دیجیتالی و خدمات قابل خرید از این نرم‌افزارها عبارتند از:

  • امکان به‌اشتراک‌گذاری برخی از انواع محتوا
  • امکان دانلود محتواهایی مانند: عکس، موسیقی و ویدئو
  • امکان استفاده از خدمات استریم آنلاین شبکه‌های تلویزیونی و ایستگاه‌های رادیویی
  • خرید انواع قابلیت‌ها در نرم‌افزارهای بازی، مانند: قدرت یا سرعت بیشتر
  • خرید انواع کالای دیجیتال درون بازی مانند: سکه‌ مجازی، اسلحه، فشنگ و خودرو و لباس
  • امکان به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار

خرید درون برنامه ای از فروشگاه گوگل پلی

خرید درون‌برنامه‌ای از نگاه توسعه دهندگان نرم افزار

بیایید بپذیریم طراحی، تست و توسعه نرم‌افزار، کاری تخصصی و سخت است. توسعه دهندگان نرم‌افزار باید ساعات بی‌شماری در حال نوشتن و اصلاح کدهای پیچیده باشند؛ به نقاط مختلف سفر کنند تا ایده خود را با حامیان مالی احتمالی در میان بگذارند و سپس عملکرد مناسب برنامه را پس از انتشار با به‌روزرسانی‌های مداوم به‌طور منظم حفظ کنند. این افراد باید از این کار درآمدزایی کنند؛ نه تنها به خاطر تامین نیازهای فردی، بلکه برای تامین سرمایه لازم برای توسعه نرم‌افزارهای دیگر.

تعیین مبلغی به‌عنوان هزینه دانلود نرم‌افزار در فروشگاه‌های اینترنتی نرم‌افزار، کاری آسان است؛ اما این که کاربران بخواهند نرم‌افزاری ناآشنا را با پرداخت هزینه خریداری کنند، حرفی دیگر است. زیرا کاربران می‌توانند به‌راحتی یک جایگزین رایگان برای دانلود انتخاب کنند. مساله رقابت شدید بین توسعه دهندگان نرم‌افزار و ناشران نرم‌افزار را نیز باید درنظر بگیرید.

ایجاد امکان خرید درون برنامه ای از گوگل پلی و دیگر فروشگاه‌های نرم‌افزار برای کاربران، به توسعه دهندگان نرم‌افزار امکان می‌دهد برنامه خود را رایگان ا کنند تا حداکثر دانلود برای نرم‌افزار ممکن شود؛ سپس از طریق خرید درون‌برنامه‌ای به سود مناسب و معمولا بیش از حد انتظار خود برسند.

تاریخچه خرید درون‌برنامه‌ای

اولین تراکنش در روش خرید درون‌برنامه‌ای به شرکت بتسدا (Bethesda) تعلق دارد که در یک پروژه خرید آزمایشی، یک زره اسب را در بازی The Elder Scrolls V: Skyrim به قیمت ۲.۵ دلار به معرض فروش گذاشت. همچنین شرکت نرم‌افزاری ولو (Valve) در اوایل دهه ۲۰۱۰ میلادی توانست مفهوم تراکنش خُرد (Microtransaction) را که معادل خرید درون‌‌برنامه‌‌ای در دنیای بازی‌های ویدئویی است، رواج دهد. این شرکت از این ویژگی در بازی Team Fortress 2 استفاده کرد.

آشنایی با مزایای خرید درون‌برنامه‌ای

روش خرید درون برنامه ای از گوگل پلی و دیگر مراکز ارائه دهنده نرم‌افزار به روشی محبوب برای کسب درآمد برای کمپانی‌های نرم‌افزار و بازی‌های تلفن همراه و رایانه لوحی مبدل شده است. درآمدی که به روش خرید درون‌برنامه‌ای ایجاد می‌شود حدود ۴۸ درصد از درآمد برنامه‌های تلفن همراه را در دنیا به خود اختصاص داده است. در ادامه با برخی از مزایای روش خرید درون‌برنامه‌ای آشنا می‌شویم.

دسترسی به مدل Freemium

در چند وقت اخیر مدل freemium به عنوان راهی برای کسب درآمد از برنامه‌ها بسیار محبوب شده است. بازی‌های Clash of Clans و Supercell دو نمونه از بازی‌هایی هستند که با استفاده از این روش توانسته‌اند در فهرست پرفروش‌ترین برنامه‌ها قرار بگیرند. در این مدل، کاربران می‌توانند نرم‌افزار را با ویژگی‌های اصلی آن به صورت رایگان دانلود و امتحان کنند اما برای دسترسی به ویژگی‌های برتر و ویژه بیشتر یا ارتقا به نسخه بهتر و حرفه‌ای باید هزینه‌ای مشخص را پرداخت کنند.

توسعه‌دهندگان نرم‌افزار در این روش می‌توانند از تبلیغات هدفمند، پیشنهادات و پیام‌های درون‌برنامه‌ای برای جلب توجه مصرف کنندگان استفاده کنند. به عنوان مثال در یک برنامه خرید یا تحویل غذا، دسترسی به منوهای خاص و برخی امکانات سفارشی‌سازی، افزایش تخفیف‌ها یا پیشنهادات ویژه از طریق پرداخت هزینه درون‌برنامه‌ای ممکن می‌شود.

نرخ دانلود بیشتر

نرم‌افزارهای رایگان یا Freemium اغلب تعداد نرخ دانلود بسیار زیادی دارند؛ زیرا کاربران معمولا برنامه‌ای را دانلود می‌کنند که می‌توانند قبل از پرداخت هرگونه هزینه آن را امتحان کنند. همچنین این برنامه‌ها اغلب در بازارهای مربوط به پلتفرم تلفن همراه خود دارای رتبه بسیار بالایی هستند؛ زیرا اغلب این برنامه‌ها دارای تعداد دانلود زیاد و امتیاز کاربران مناسب هستند. به این شرط که برنامه freemium بتواند بین پیشنهادات رایگان و پولی، نقطه تعادل مناسب را بیابد، این افزایش حجم مخاطب، اغلب منجر به درآمد بیشتر نسبت به یک برنامه پولی می شود.

وفاداری بیشتر به نام تجاری

تقریبا هر فروشگاه نرم‌افزار با برنامه‌های مختلف از هر دسته اشباع شده است. مهم این است که این فروشگاه‌ها بتوانند کاربران خود را نگه دارند و از مهاجرت آن‌ها به سایر گزینه‌ها جلوگیری کنند. این هدف را می‌توان با ایجاد امکان خریدهای درون‌برنامه‌ای تضمین کرد. این روش باعث کاهش کاربران ناراضی از نرم‌افزارها می‌شود؛ زیرا این کاربران برای خرید نرم‌افزار پولی نپرداخته‌اند و اگر از نرم‌افزار رضایت نداشته باشند، به‌راحتی و بدون نارضایتی زیاد، آن را حذف می‌کنند. همین امر از سوی دیگر در زمان رضایت کاربران، موجب وفاداری و اعتماد بیشتر به برند می‌شود.

سهولت پرداخت

خریدهای درون برنامه ای گوگل پلی و پلتفرم‌های دیگر ارائه نرم‌افزار، معمولا نیازی به پر کردن فرم‌های طولانی از سوی کاربران ندارند و کاربران می‌توانند به‌راحتی با چند کلیک و طی مراحل احراز هویت، مبلغ مورد نظر را پرداخت کنند. از سوی دیگر راه‌های متعددی برای پرداخت هزینه برنامه‌ها در این روش وجود دارد که در این مقاله آن‌ها را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

خریدهای درون برنامه ای از گوگل پلی بسیار راحت است

گزینه‌های بازاریابی خلاق‌تر

استفاده از خریدهای درون‌برنامه‌ای می‌تواند به جنبه‌های بازاریابی freemium کمک کند؛ زیرا بازاریابی می‌تواند طوری طراحی شود که در زمان مناسب برای کاربر مناسب جذاب باشد. یک پیشنهاد به موقع برای خرید ویژگی‌های برتر یا ارتقا امکانات نرم‌افزار می‌تواند تفاوتی بین کاربر رایگان و کاربر پولی ایجاد کند. این ویژگی همچنین به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا بر روی بهبود بخش‌ها و امکانات پولی و افزایش جذابیت آن‌ها برای خرید، تمرکز کنند.

معایب خرید درون برنامه ای از گوگل پلی و دیگر مارکت‌های نرم‌افزار

خرید درون‌برنامه‌ای علاوه بر مزایایی که دارد با نقدهایی نیز مواجه است. این انتقادات در شرایط گوناگون و در زمینه‌های مختلفی هستند. برای مثال برخی از نرم‌افزارها هم برای دانلود نرم‌افزار درخواست پول می‌کنند و هم هزینه‌هایی متعدد برای امکانات درون برنامه. برخی شرکت‌ها نیز بازی را طوری طراحی می‌کنند که بدون خرید درون‌برنامه‌ای عملا امکان استفاده از نرم‌افزار ناممکن می‌شود.

یکی از مشکلات بزرگ روش خرید درون‌برنامه‌ای در مورد برخی از نرم‌افزارها این است که آن‌ها به‌طور مستقیم به شارژ اکانت شما دسترسی دارند و می‌توانند بدون درخواست اجازه از شما در هر بار خرید، از این شارژ برای خرید خودکار استفاده کنند. البته این امکان با انجام مراحلی قابل پیشگیری است.

یکی از دیگر از معایب خریدهای درون‌برنامه‌ای این است که شما بارها نیاز دارید که اطلاعات هویتی، کارت‌های اعتباری و رمزهای عبور را وارد کنید و در صورتی که نرم‌افزارهای جاسوسی روی تلفن همراه شما و بدون اطلاع شما نصب شده باشند، به راحتی می‌توانند به اطلاعات حساب شما دست یابند. بنابراین در استفاده از این روش باید تمامی نکات ایمنی را رعایت کنید. در پایان حتما مراقب امکان دسترسی کودکان به امکان خرید درون‌برنامه‌ای باشید زیرا سالانه هزاران مورد از خریدهای سرسام‌آور بدون آگاهی والدین توسط کودکان انجام می‌شود.

کدام فروشگاه‌های خارجی خرید درون‌برنامه‌ای دارند؟

در یک کلام تمامی فروشگاه‌های عرضه نرم‌افزارهای کاربردی و بازی‌ها امکان خرید درون‌برنامه‌ای را برای نرم‌افزارهایی که متقاضی این روش از کسب درآمد هستند، می‌پذیرند. همچنین این فروشگاه‌ها تلاش می‌کنند برای سهولت در پرداخت هزینه‌ها توسط کاربران به توسعه دهندگان نرم‌افزار تلاش کنند. در ادامه با برخی از برترین فروشگاه‌های نرم‌افزار در سیستم‌های عامل‌های اندروید و آی‌او‌اس آشنا می‌شویم.

خرید درون برنامه ای از گوگل پلی - گیمفا

خرید درون برنامه ای از گوگل پلی استور

فروشگاه گوگل پلی میزبان انواع محتوا از نرم‌افزار، فیلم و کتاب‌های الکترونیک است؛ این فروشگاه یکی از قدیمی‌ترین بازارهای نرم‌افزار است که از سال ۲۰۰۸ میلادی عرضه محصولات خود را آغاز کرد و منحصرا بازار نرم‌افزارهای اندرویدی را هدف قرار داد. این پلتفرم تا ماه سپتامبر ۲۰۲۱ تعداد ۲,۷۹۷,۵۸۱ نرم‌افزار را در خود جای داده است که بسیاری از آن‌ها دارای امکان خرید درون‌برنامه‌ای هستند.

اپ استور؛ فروشگاه برتر نرم‌افزارهای تحت IOS

برای کاربران دستگاه‌های اپل و سیستم عامل آی‌اواس، Apple App Store اغلب اولین مکانی است که در آن به دنبال برنامه‌های جدید و جذاب هستند. بنابر آمار سایت لایف‌وایر (Lifewire)، اپ استور دربرگیرنده ۲.۱ میلیون نرم‌افزار است. اگرچه این تعداد شامل نرم‌افزارهایی هم می‌شود که به‌طور خاص برای Apple TV و Apple Watch توسعه یافته‌اند.

فروشگاه نرم‌افزار سامسونگ

بسیاری از تولیدکنندگان دستگاه‌های تلفن همراه هوشمند و تبلت‌ها دریافته‌اند که می‌توانند با ایجاد یک فروشگاه برتر نرم‌افزاری، وفاداری مشتریان را به برند خود افزایش دهند. فروشگاه نرم‌افزار سامسونگ با نام Samsung Galaxy Apps یکی از این فروشگاه‌ها است؛ البته در این فروشگاه، تنها نرم‌افزارهای تحت اندروید عرضه می‌شوند؛ اما تعداد کمتر نرم‌افزارها روی این فروشگاه باعث می‌شود قابلیت کشف برای نرم‌افزارهای جدید افزایش یابد؛ افزایش امکان خرید درون‌برنامه‌ای نیز امکانی دیگر برای موفقیت نرم‌افزارها در اینگونه از فروشگاه‌ها است.

فروشگاه نرم‌افزار ال‌جی

برند ال‌جی یک فروشگاه برنامه تلفن همراه به نام SmartWorld دارد که به طور خودکار بر روی گوشی‌های ال‌جی نصب می‌شود. این فروشگاه نرم‌افزار همچنین برنامه‌هایی را ارائه می‌دهد که برای تلویزیون‌های LG و دیگر دستگاه‌ها طراحی شده است.

فروشگاه نرم‌افزار آمازون؛ یک انتخاب برتر

جایی برای تعجب وجود ندارد که بدانیم غول تجارت الکترونیک در جهان، یعنی شرکت آمازون، دستی هم در دنیای عرضه نرم‌افزار تلفن همراه داشته باشد. فروشگاه نرم‌افزاری آمازون با نام Amazon Appstore میزبان نرم‌افزارهای اندرویدی است و در برخی دستگاه‌ها مانند: Fire Phone و Kindle Fire به‌طور پیش‌فرض به‌جای گوگل پلی استور نصب شده است.

یکی از ویژگی‌های مهم خرید درون‌برنامه‌ای از آمازون نحوه نظارت قدرتمند این شرکت بر تمامی مراحل خرید کاربران است. همچنین تمامی مراحل خرید با رابط کاربری آمازون انجام می‌شود که امکان سوءاستفاده تا حد بالایی کاهش می‌یابد.

کدام فروشگاه‌های ایرانی خرید درون‌برنامه‌ای دارند؟

دست کم سه مزیت عمده برای دانلود نرم‌افزار از مارکت‌های ایرانی وجود دارد. مزیت اول، امکان جستجو نرم‌افزارها به زبان فارسی و وجود نرم‌افزارهای بیشتر ایرانی در این مارکت‌ها است. مزیت دوم مربوط به وجود توضیحات نرم‌افزار به زبان فارسی است و مزیت سوم مربوط به امکان خرید درون‌برنامه‌ای از نرم‌افزارهای ایرانی با استفاده از کارت‌های اعتباری بانک‌های ایرانی است. برای آشنایی بیشتر با صفر تا صد روش خرید درون برنامه‌ای، مزایا، معایب، انواع و افق پیش روی آن آشنا شوید بر روی آدرس زیر کلیک کنید:

https://igame.ir

Amirchsaeed Kh

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

خرید درون برنامه ای از گوگل پلی - گیمفا
خرید درون برنامه ای از گوگل پلی - گیمفا
خرید درون برنامه ای از گوگل پلی - گیمفا
خرید درون برنامه ای از گوگل پلی - گیمفا
خرید درون برنامه ای از گوگل پلی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

خرید درون برنامه ای از گوگل پلی - گیمفا