از هدست واقعیت مجازی PSVR2 چه می‌دانیم؟ - گیمفا
از هدست واقعیت مجازی PSVR2 چه می‌دانیم؟ - گیمفا
از هدست واقعیت مجازی PSVR2 چه می‌دانیم؟ - گیمفا
از هدست واقعیت مجازی PSVR2 چه می‌دانیم؟ - گیمفا

از هدست واقعیت مجازی PSVR2 چه می‌دانیم؟

امیرحسین رنجبر
۰۹:۰۰ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
از هدست واقعیت مجازی PSVR2 چه می‌دانیم؟ - گیمفا

در این مقاله قصد داریم تمام اطلاعات موجود از هدست واقعیت مجازی PSVR2 را با هم مرور کنیم. با گیمفا و ادامه این مقاله همراه باشید.

از ابتدای نسل هشتم، VR همواره بخشی جدا نشدنی از برنامه‌ریزی‌های سونی در عرصه سرگرمی بوده است. PSVR تقریبا یکی از بهترین و اقتصادی‌ترین هدست‌ها برای گیمرها بود. جدا از پشتیبانی خوب سونی از هدست‌های خود و عرضه بازی‌های انحصاری و غیرانحصاری، این هدست ویژگی‌هایی داشت که مشابه‌اش را در هدست‌های گران‌قیمت فیسبوک و ولو مشاهده می‌کردیم. حال با عرضه کنسول PS5، سونی تصمیم گرفته است تا نسل جدید هدست‌های VR خود را به بازار عرضه کند. در این مقاله قصد داریم تمام اطلاعات موجود از این هدست را با هم مرور کنیم. با گیمفا و ادامه این مقاله همراه باشید.

از هدست واقعیت مجازی PSVR2 چه می‌دانیم؟ - گیمفا

معرفی و عرضه کنسول نسل نهمی سونی، به سرعت صورت گرفت. همه ما می‌دانستیم که به زودی باید شاهد نسل جدید هدست‌های VR این شرکت باشیم، چرا که سونی بارها حمایت و پشتیبانی دائم خود را از این سخت‌افزار اعلام کرده بود. احتمالا سونی قصد داشت که این هدست‌ها را همزمان با عرضه PS5 در دسترس قرار دهد، اما پندمی ویروس کرونا به شرکت ژاپنی چنین اجازه‌ای را نداد. حقیقتا PS5 هم با کوله‌باری از کمبود موجودی به بازار عرضه شد و طبیعتا ساخت هدست‌های VR به دلیل کمبود قطعات، امری دشوارتر به نظر می‌رسید.

طولی نکشید که سونی رسما از نام تجاری محصول جدید خود تحت نام PSVR2 پرد‌ه‌برداری کرد. در ابتدای معرفی هدست، هیچ اطلاعات جدیدی در خصوص آن منتشر نشد. این معرفی در فوریه سال ۲۰۲۱ توسط جیم‌رایان صورت گرفت؛ جایی که رئیس پلی‌استیشن رسما خبر ساخت هدست‌های جدید VR را تایید کرد. این پروژه با نام رمزی NGVR یا ‌Next-Generation VR توسعه پیدا می‌کند. هرچند هنوز تاریخ انتشار دقیقی برای هدست‌ PSVR2 اعلام نشده است اما احتمالا در سال ۲۰۲۲، شاهد عرضه جهانی آن خواهیم بود.

با توجه به اینکه سونی اخیرا کمپین تبلیغاتی این هدست را شروع کرده است، می‌توان عرضه PSVR در سال ۲۰۲۲ را منطقی دانست. البته که کرونا دوباره در جهان مشکلاتی را به وجود آورده است؛ لذا هرگز بعید نیست اگر سونی با یک تاخیر یک‌ساله، هدست‌های خود را در سال ۲۰۲۳ عرضه کند. قبل از معرفی PSVR2، شک و شبهه‌هایی در خصوص ساخت هدست‌های نسل جدید پلی‌استیشن به گوش می‌رسید؛ به طوری که حتی برخی منابع ساخت آن را تکذیب می‌کردند. در اکتبر سال ۲۰۲۰، جیم رایان طی مصاحبه‌ای اذعان کرد که آینده‌ی جدید هدست‌های VR فاصله زیادی با ما دارند.

در ادامه با بسته شدن یکی از استودیوهای بریتانیایی مرتبط با VR توسط سونی، نگرانی‌های زیادی در دل طرفداران برای آینده‌ی این سخت‌افزار هوشمند به وجود آمد. خوشبختانه الان می‌توانیم با اطمینان بگوییم که هدست‌ PSVR به سرنوشت Kinect دچار نخواهد شد. به جز یک لوگو و تصاویر جدیدی از دسته‌های PSVR2، ما هیچ دیدی نسبت به طراحی خود هدست در اختیار نداریم؛ هرچند به نظر می‌رسد این هدست در رنگ مشکی یا خاکستری عرضه خواهد شد. بهتر است امیدوار باشیم که سونی در آینده‌ای نزدیک این ابهام را نیز برطرف خواهد کرد.

از هدست واقعیت مجازی PSVR2 چه می‌دانیم؟ - گیمفا

حالا سخت‌‌افزار داخلی و رسمی PSVR2 نیز اعلام شده که در ادامه آن را با هم بررسی خواهیم کرد. این هدست با پشتیبانی از رزولوشن ۲۰۰۰×۲۰۴۰، پیشرفتی عظیم نسبت به نسخه قبلی خود یعنی PSVR انجام داده است. همچنین PSVR2 از صفحه‌نمایش OLED با توانایی نمایش و پردازش HDR پشتیبانی می‌کند. وسعت Field of View یا وسعت دید هدست نیز تا ۱۱۰ درجه افزایش پیدا کرده است. همچنین این هدست از تکنولوژی‌های فوق‌ هوشمندی چون ردیاب حرکات چشم یا لرزش‌های منحصر به فرد استفاده می‌کند. قضیه زمانی جالب می‌شود که قدرت و توانایی‌های این هدست را با هدست‌های واقعیت مجازی روز دنیا مقایسه می‌کنیم.

همانطور که گفته شد، هدست PSVR2 از رزولوشن ۲۰۰۰×۲۰۴۰ پشتیبانی می‌کند که این عدد، بالاترین رزولوشن موجود در بازار هدست‌های واقعیت مجازی است. این در حالی است که هدست‌های Oculus Quest 2 و Valve Index به ترتیب تنها تا رزولوشن ۱۹۲۰ × ۱۸۳۲ و ۱۴۴۰ × ۱۶۰۰ توان نمایش دارند. در حالی که هر دو نسل از هدست‌های واقعیت مجازی پلی‌استیشن از صفحه نمایش OLED استفاده می‌کنند، دو هدست رقیب از فیسبوک و ولو، از صفحه نمایش‌های LCD در هدست‌های خود بهره می‌برند.

هدست PSVR2 در زمینه رفرش ریت هم سربلند بیرون می‌آید. هر دو نسل از هدست‌های پلی‌استیشن همانند Oculus Quest 2 تا ۱۲۰ فریم پشتیبانی می‌کردند؛ این در حالی است که Valve Index در این بخش پیروز شده و توانایی اجرای فریم ۱۴۴ را نیز در اختیار دارد. البته که هر چهار هدست در زمینه رفرش ریت سربلند بیرون می‌آیند. جالب است بدانید که PSVR2 تنها هدست بازار خواهد بود که از تکنولوژی پیشرفته Eye Tracking استفاده خواهد کرد. همچنین Field of View ‌در هدست‌های جدید پلی‌استیشن ۱۰ درجه بالاتر از هدست PSVR و ۲۰ درجه بالاتر از هدست Oculus Quest 2 قرار دارد.

همچنین از دیگر ویژگی‌های بارز و منحصر به فرد هدست‌ جدید سونی، پشتیبانی از تمام تکنولوژی‌های دسته‌های دوال‌سنس در موشن‌کنترلرهای خود است. از موارد ذکر شده می‌توانم به Haptic Feedback و Adaptive Trigger اشاره کنم. قطعا یکی از انقلابی‌ترین ویژگی‌های کنسول PlayStation 5، همین دسته‌های فوق پیشرفته آن است. استفاده از امواج صوتی برای القای حس طبیعی‌تر در دسته و همچنین تریگرهای واقع‌گرایانه، تجربه بازی‌ها را چندین برابر لذت‌بخش‌تر از گذشته کرده است. خوشحالیم که هردوی این قابلیت‌ها در دسته‌های PSVR2 نیز وجود دارد.

شما می‌توانید در تصویر زیر، مقایسه‌‌ی دقیق‌تر و فنی‌تری از هدست‌های واقعیت مجازی سونی با هدست‌های Oculus Quest 2 و Valve Index به دست آورید.

از هدست واقعیت مجازی PSVR2 چه می‌دانیم؟ - گیمفا

شاید بهتر بود به این مورد زودتر اشاره می‌کردم اما هدست‌ PSVR2 تنها روی دستگاه PS5 کار خواهد کرد و نمی‌توانید با استفاده از آن بازی‌های واقعیت مجازی در پلتفرم PC را تجربه کنید. البته که این مورد تعجب‌برانگیز هم نبود؛ بالاخره داریم در خصوص یک محصول که نام PlayStation روی آن حک شده است صحبت می‌کنیم. طی مصاحبه‌ای که جیم رایان در فوریه سال ۲۰۲۱ انجام داد، متوجه شدیم که روش اتصال هدست‌ PSVR2 به کنسول، به مراتب ساده‌تر از هدست‌های نسل قبلی سونی خواهد بود. هنوز اطلاعات رسمی و دقیقی در خصوص اتصال از طریق Wireless اعلام نشده اما قطعا سونی در این مورد شفاف‌سازی خواهد کرد.

طبیعتا بار پردازشی اصلی بازی‌های واقعیت‌مجازی برعهده‌ی سخت‌افزار پلتفرم خواهد بود. برای همین است که بازی‌های VR اکثرا سیستم‌های پیشنهادی بالایی را از پی‌سی‌پلیرها درخواست می‌کنند. خوشبختانه به دلیل سخت‌افزار قوی PS5، هدست‌های PSVR2 می‌توانند از نهایت پتانسیل خود در نمایش عناوین مختلف استفاده کنند. اولین هدست واقعیت مجازی سونی از سیستم ردیابی وابسته به دوربین استفاده می‌کرد؛ به طوری که شما باید دوربین مخصوص آن را در مقابل خود قرار می‌دادید.

استفاده از این روش، خطاهای احتمالی را به دنبال داشت و ممکن بود با نشستن خاک روی دوربین یا نورپردازی غیراستاندارد اتاق، حرکات شما به خوبی توسط سیستم شناسایی نشود. این مشکلات در PSVR2 وجود نخواهد داشت و همانطور که گفته شد، دوربین‌های داخلی تمام حرکات شما را ضبط و ثبت می‌کند. در تکنولوژی جدید این هدست که ردیابی دقیق حرکات چشم شما را میسر می‌کند، از قابلیتی به نام foveated rendering استفاده شده است. این قابلیت هدست را به رندر محیط‌هایی که شما به آن‌ها نگاه می‌کنید محدود می‌کند، لذا بار پردازشی کمتری از سوی سخت‌افزار مصرف می‌شود.

البته که بخش‌های دیگر محیط کماکان رندر می‌شود، اما با شفافیت کامل نیست و دقیقا مثل کارایی چشم شما در جهان واقعی، ناحیه متمرکز را شفاف کرده و دور دید را تار می‌کند. البته ما هنوز هیچ تست و خروجی‌‌ای من باب این تکنولوژی‌ها مشاهده نکرده‌ایم و سونی باید در زمان مناسب، آن‌ها را در عمل به نمایش بگذارد. جیم رایان طی مصاحبه‌های دیگر این هدست را هدستی انقلابی توصیف کرد که بازار واقعیت مجازی را وارد مرحله‌ی دیگری می‌کند.

از هدست واقعیت مجازی PSVR2 چه می‌دانیم؟ - گیمفا

همانطور که می‌دانید، سونی هیچ محصولی را بدون بازی معرفی نمی‌کند. درست حدس زدید، سونی همزمان با معرفی رسمی و کامل PSVR2، از اولین بازی اختصاصی این سخت‌افزار نیز رونمایی کرد. این بازی Horizon Call of the Wild نام دارد؛ نسخه‌ای اسپین‌آف از فرنچایز جذاب و آخرالزمانی سونی تحت نام Horizon. همانطور که می‌دانید استودیو Guerilla Games روی دومین نسخه سری Horizon کار می‌کند که طی یک ماه آینده، برای کنسول‌های PS4 و PS5 عرضه می‌شود. معرفی یک نسخه جدید از این سری در حالی که Forbidden West هنوز عرضه نشده است، اقدامی غافل‌گیر‌کننده از سمت سونی بود.

از نکات جالب پشت ساخت این بازی، این است که استودیو Firesprite توسعه بازی را با همکاری گوریلا گیمز برعهده دارد. این شرکت یکی از همان استودیوهای جدیدی است که سونی به شکلی ناگهانی در سال ۲۰۲۱ خریداری کرد. شما نقش Aloy را در بازی Horizon Call of the Wild ایفا نخواهید کرد؛ اما سازندگان تایید کردند که او در بازی حضور خواهد داشت. تاریخ انتشار این بازی هنوز اعلام نشده است اما احتمالا همزمان با عرضه PSVR2 در دسترس قرار می‌گیرد.

گرافیک بازی در تریلر به نمایش درآمده فوق‌العاده به نظر می‌رسد. این مورد نشان می‌دهد که قدرت سخت‌افزار PS5 چه توانایی‌هایی را در اختیار دارد. با مقایسه قدرت سخت‌افزار داخلی کنسول PS5 با کنسول‌های نسل قبلی سونی از جمله PS4 و PS4 Pro، می‌توان متوجه شد که بازی‌های هدست‌ نسل جدید سونی هم پیشرفت بزرگی نسبت به PSVR خواهند داشت. PS5 حدود شش برابر قدرت پردازشی بیشتری را نسبت به PS4 در اختیار دارد. حتی SSD کنسول PS5 که بارها توسط سونی به عنوان قوی‌ترین SSD بازار تبلیغ شده است، می‌تواند طراحی بازی‌های PSVR2 را دست‌خوش تغییر کند.

در اوایل سال ۲۰۲۱، سونی تصاویری از موشن‌کنترلرهای هدست PSVR2 منتشر کرد که بهبود طراحی آن را نسبت به دسته‌های PSVR به وضوح نشان می‌داد. در تصاویری که از زاویه‌های مختلف منتشر شد، می‌توان دو تریگر، دو دکمه و یک آنالوگ‌ را در یکی از دسته‌ها مشاهده کرد. همچنین یک دکمه Share روی موشن‌کنترلر قرار گرفته است. همزمان با معرفی این دسته‌ها، اعتراضاتی در اینترنت منتشر شد که افراد با سایز دست‌های کوچک و بزرگ در استفاده از این دسته‌ها به مشکل خواهند خورد. با این وجود شخصا فکر نمی‌کنم این مورد مشکلی را برای استفاده‌کنندگان به وجود بیاورد.

از هدست واقعیت مجازی PSVR2 چه می‌دانیم؟ - گیمفا

طراحی به شکلی صورت گرفته که همه افراد بتوانند بهترین تجربه را از آن‌ها دریافت کنند. خب بهتر است برگردیم به موضوع بازی‌ها. بالاخره این بازی‌ها هستند که ماهیت هر سخت‌افزار و پلتفرم را تشکیل می‌دهند. همانطور که گفتیم، بازی Horizon Call of the Wild تا الان تنها اثری است که برای هدست PSVR2 تایید شده است. طی نسلی که گذشت، سازندگان زیادی از جمله Capcom و IO Interactive، به هدست واقعیت مجازی سونی اعتماد کرده و محصولات مختلفی را برای آن توسعه دادند. سونی اذعان کرد که توانایی‌ها و تکنولوژی‌های PSVR2، حتی سازندگان را بیشتر از قبل به ساخت بازی‌های واقعیت مجازی ترغیب می‌کند.

قطعا سونی به کمک استودیوهای خود، بازی‌های زیادی برای PSVR2 عرضه خواهد کرد؛ اما احتمالا شاهد حضور مستمر و فعال استودیوهای Third-Party نیز خواهیم بود. از آن‌‌جا که Capcom یک نسخه واقعیت مجازی از بازی Resident Evil 7 برای PSVR ساخته بود، می‌توان چنین امری را برای بازی Resident Evil Village نیز پیش‌بینی کرد. همچنین Gran Turismo 7 می‌تواند از گزینه‌های جدی سونی برای عرضه پورت VR باشد. سونی استودیوهای بازی‌سازی زیادی از جمله Sony London و Stormland Studio در اختیار دارد که می‌توانند کمک حال این کمپانی برای ساخت بازی روی PSVR2 باشند.

به طور کلی، می‌توان انتظار داشت که سازندگان زیادی از PSVR2 پشتیبانی خواهند کرد و دارندگان این سخت‌افزار، نگرانی‌ای بابت بازی‌های اختصاصی نخواهند داشت. باید در ادامه‌ی راه منتظر معرفی بازی‌های بیشتری برای هدست‌ واقعیت مجازی جدید سونی باشیم. نه تنها کنسول PS5 توانایی اجرای بازی‌های PS4 را در اختیار دارد، بلکه هدست PSVR2 نیز می‌تواند تمام بازی‌های هدست نسل قبل سونی را اجرا کند. البته که برای این‌کار به یک آداپتور رابط برای اتصال دوربین مخصوص PSVR به PS5 نیاز خواهید داشت. خوشبختانه سونی به شکل رایگان این آداپتورها را در اختیار بازیکنان قرار خواهد داد.

متاسفانه برای تجربه اکثر این بازی‌ها نیز به کنترلرهای PSVR نیاز پیدا خواهید کرد. البته باید به این نکته اشاره کرد که سازندگان می‌توانند با انتشار به‌روزرسانی‌ برای بازی‌های PSVR، تجربه آن‌ها را روی هدست PSVR2 بهتر و راحت‌تر کنند. نکته مهم دیگر این است که شما تنها می‌توانید بازی‌های میان‌نسلی را با هدست PSVR تجربه کنید و برای تجربه بازی‌های نسل بعدی، قطعا به هدست PSV‌R2 نیاز پیدا خواهید کرد. نظر شما بابت محصول جدید سونی چیست؟ آیا هدست‌ PSVR2 را خریداری خواهید کرد؟ آیا تجربه‌ای از هدست‌های واقعیت مجازی داشته‌اید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

Moein MM2Black Knightshir taziyehO2Iran_gamerGramy kسم ناشناختهHard gamerعلیکسری نراقیGod of the gameMahyarMsmVahidsparda021S Ghost of SpartaDARKSIREN🤘Mohsenj74Sina_2081

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

از هدست واقعیت مجازی PSVR2 چه می‌دانیم؟ - گیمفا
از هدست واقعیت مجازی PSVR2 چه می‌دانیم؟ - گیمفا
از هدست واقعیت مجازی PSVR2 چه می‌دانیم؟ - گیمفا
از هدست واقعیت مجازی PSVR2 چه می‌دانیم؟ - گیمفا
از هدست واقعیت مجازی PSVR2 چه می‌دانیم؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

از هدست واقعیت مجازی PSVR2 چه می‌دانیم؟ - گیمفا
از هدست واقعیت مجازی PSVR2 چه می‌دانیم؟ - گیمفا