از کارت گرافیک Geforce RTX 3090 Ti رونمایی شد
از کارت گرافیک Geforce RTX 3090 Ti رونمایی شد
از کارت گرافیک Geforce RTX 3090 Ti رونمایی شد
از کارت گرافیک Geforce RTX 3090 Ti رونمایی شد

از کارت گرافیک Geforce RTX 3090 Ti رونمایی شد

محسن رضوی فر
۲۱:۳۱ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
از کارت گرافیک Geforce RTX 3090 Ti رونمایی شد

شرکت انویدیا (Nvidia) سرانجام به صورت رسمی در جریان رویداد CES 2022، از کارت گرافیک Geforce RTX 3090 Ti رونمایی کرد.

کارت RTX 3090 Ti دارای ۲۴ گیگابایت حافظه‌ی داخلی است و سریع‌ترین کارت گرافیکی تاریخ به شمار می‌رود. همچنین این کارت از پردازنده‌ی گرافیکی کامل Ampere GA102 نیز بهره می‌برد.

طبق اطلاعات منتشر شده، کارت RTX 3090 Ti از ۴۵۰ وات توان طراحی حرارتی (TDP) برخوردار است. علاوه بر این موارد، این غول گرافیکی از هسته‌های بیشتر، حافظه سریع‌تر، کارایی بالاتر و همچنین نسل بعدی هسته‌های Ray Tracing و تانسور بهره می‌برد.

انویدیا کارت GeForce RTX 3090 Ti را نه تنها برای هر گیمر، بلکه برای طراحان حرفه‌ای طراحی کرده است که می‌خواهد بهترین عملکرد گرافیکی را نیز در اختیار داشته باشد تا نسل بعدی بازی‌های AAA را با جلوه‌های بصری عالی و دیوانه‌وار تقویت کند. این روزها فقط نرخ فریم در ثانیه مطرح نیست، بلکه جنبه‌ی بصری و نرخ فریم نرم‌تر نیز اهمیت دارد و این دقیقا همان چیزی است که سری GeForce RTX 30 برای برتری در آن ساخته شده است.

در قلب کارت‌ گرافیک RTX 3090 Ti، پردازنده‌ی گرافیکی GA102 قرار دارد. GA102 یکی از پردازنده‌های گرافیکی Ampere است که در بخش گیمینگ قرار می‌گیرد. این پردازنده‌ی گرافیکی، سریع‌ترین پردازنده‌ی گرافیکی محسوب می‌شود که تاکنون انویدیا تولید کرده است. GA102 مبتنی بر گره‌ی پردازش شخصی‌سازی شده‌ی ۸ نانومتری سامسونگ است که به طور خاص برای NVIDIA طراحی شده است و در مجموع ۲۸ میلیارد ترانزیستور دارد. همچنین اندازه‌ی آن ۶۲۸ میلی‌متر مربع است که آن را به دومین پردازنده‌ی گرافیکی بزرگ گیمینگ تبدیل می‌کند.

هسته‌ی Shader جدید در معماری NVIDIA Ampere حدود ۲.۷ برابر سریع‌تر است. همچنین هسته‌های جدید RT تقریباً ۱.۷ برابر سریع‌تر هستند. این در حالی است که هسته‌های جدید Tensor تا ۲.۷ برابر سریع‌تر از نسل قبلی پردازنده‌های گرافیکی Turing هستند. هسته‌ی RT نسل دوم عملکرد اختصاصی Ray Tracing را با شتاب‌سخت‌افزاری ارائه می‌کند و دارای دو برابر تقاطع پرتو/مثلث با گرافیک RT و عملیات محاسباتی همزمان است.

کارت RTX 3090 Ti علاوه بر هسته‌های CUDA، با هسته‌های نسل بعدی Ray Tracing، هسته‌های Tensor و واحدهای چند پردازنده‌ای کاملاً جدید SM نیز عرضه می‌شود. این پردازنده‌ی گرافیکی با سرعت کلاک پایه ۱۵۶۰ مگاهرتز و سرعت کلاک تقویتی ۱۸۶۰ مگاهرتز کار می‌کند.

از کارت گرافیک Geforce RTX 3090 Ti رونمایی شد
کارت Geforce RTX 3090 Ti

انویدیا یکی از بهترین و قدرت‌مندترین طراحی‌های خنک کننده Founders Edition را تا به امروز برای کارت‌های گرافیک سری GeForce RTX 30 توسعه داده است. خنک‌کننده Founders Edition از یک هیت سینک کامل آلیاژ آلومینیومی استفاده می‌کند و از یک محفظه بخار هیبریدی با فن‌های مبتنی بر فناوری محوری دو طرفه بهره می‌برد. هیت سینک خنک‌کننده با پوشش نانو کربنی پوشانده شده است و باید عملکرد خوبی در کنترل دما داشته باشد.

طراحی جدید Founders Edition نسبت به خنک‌کننده‌های محوری دوگانه سنتی بی‌صداتر است و همچنان عملکرد خنک‌کننده‌ای تقریباً ۲ برابر راه‌حل‌های نسل قبلی ارائه می‌دهد. تمام جنبه‌های کارت‌های Founders Edition به گونه‌ای طراحی شده‌اند که جریان هوا را به حداکثر رسانده، دما را به حداقل می‌رسانند و بالاترین سطوح عملکرد را با کمترین نویز، ممکن می‌سازند.

کارت گرافیکی RTX 3090 Ti در تاریخ ۷ بهمن ۱۴۰۰ (۲۷ ژانویه ۲۰۲۲) در دسترس مصرف‌کنندگان قرار خواهد گرفت. این کارت در زمان عرضه، در دو نوع مرجع و سفارشی در دسترس خواهد بود، اما با توجه به وضعیت موجود بازار، انتظار می‌رود قیمت آن خرده فروشی بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار متفاوت باشد.

شرکت انویدیا هنوز هیچ‌گونه اطلاعاتی از عملکرد کارت RTX 3090 Ti را منتشر نکرده است، اما با توجه به آنچه که به نمایش گذاشته شد، این کارت سریع‌تر از RTX 3090 معمولی است و جایگزین کارت RX 6900 XT می‌شود.

Moein MM2Old_axe1100Omid_FshعلیAldiaKiaMehran.BaLucciola Balladfarshadx

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

از کارت گرافیک Geforce RTX 3090 Ti رونمایی شد
از کارت گرافیک Geforce RTX 3090 Ti رونمایی شد
از کارت گرافیک Geforce RTX 3090 Ti رونمایی شد
از کارت گرافیک Geforce RTX 3090 Ti رونمایی شد
از کارت گرافیک Geforce RTX 3090 Ti رونمایی شد

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • ALI_BABA گفت:

    دو صباح دیگه که پالس چین و اتریوم ۲ بیاد دیگه اتریوم به قهقرا می‌پیونده و از سال ۲۰۲۳ ماین اتریوم هم تموم میشه و قیمت کارت گرافیک و کنسول ها واقعی میشه فقط امیدوارم دیگه اون موقع دلار در ایران سر به فلک نکشه که تمام هموطنان بتونن از این صنعت گیم لذت ببرن

    Pouria_gamer_gotyDARKSIRENgod of war1100علیRedgurd.X_Wolverine_XMehran.Ba
    • Omid گفت:

      دوست عزیز! اوضاع و احوال اقتصادی و وضع قیمتها رو در کشورمون اصولا نباید زیاد با اوضاع اقتصادی دنیا سنجید!…..اینجا برای بالارفتن نجومی قیمتها ، اوضاع جهانی اقتصاد و هزارتا دلیل علمی! و اقتصادی رو بهانه میکنن اما هیچکدوم از اون علتها واس پایین اومدن قیمتها کارکردی نداره!……وقتی که بازار رو نه علم اقتصاد و علت و معلول های واقعی بلکه طمع و رانت و فساد و جولان دادن یکعده خاص تعیین میکنه اصولا امیدوار بودن به امورات منطقی اوج بی منطقی و ساده لوحیه.

      Pouria_gamer_gotyP.morgan 𔓙DARKSIRENvitto corleone1100...Eternal...علیMehran.BaRedgurd
    • majidam گفت:

      خدا کنه اتریوم پایدار بمونه و از بین نره . و اگر هم اتریوم از بین رفت هزار نوع ارز هست که میشه با کارت گرافیکها استخراج کرد اسیک ماینرهای اتریوم بله نابود میشن چون روی معماری اتریوم تنظیم شدن اما کارت گرافیکها هیچوقت از بین نمیرن و این مفسرها و تحلیلگرهای قدرتمند و فهمیده گفتن خوب این از این . دوست عزیز در ایران درامد شما با ریال هست بی ارزشترین پول دنیا و خرید شما با دلار اونوقت اگر درامد دلاری نداشته باشی تا چند سال اینده باور کن همه میمیریم چون وضعیت به شدت خرابه و گرانی هر دقیقه داره بیداد میکنه پس بهترین روش برای خلاص شدن از سیاستهای حکومتی و دولتها داشتن درامد ارزهای دیجیتال هست این ارز میتونه خیلی از ادمهای دنیا که کشورشون در فقر و بی اعتباری به سر میبره نجات بده

      سم ناشناخته
    • Star1 گفت:

      کمبود تراشه خیلی ربطی به ماینرا نداره و حتی به حوزه خودرو ها و تلویزیون های هوشمند هم کشیده شده، امید نداشته باش به این زودی قیمت ها ثابت بشن

      Pouria_gamer_gotyسم ناشناختهPotato shooter
  • ۳۰۹۰ ti که چیزی نیست همین فردا ۴۰۹۰ معرفی کنن هممون گرفتیمش مثل آب خوردن

    Pouria_gamer_goty1100Black Knightعلی
از کارت گرافیک Geforce RTX 3090 Ti رونمایی شد
از کارت گرافیک Geforce RTX 3090 Ti رونمایی شد