۱۰ عنوان کنسل شده‌ی ژانر وحشت؛ قبرستان ترس - گیمفا
۱۰ عنوان کنسل شده‌ی ژانر وحشت؛ قبرستان ترس - گیمفا
۱۰ عنوان کنسل شده‌ی ژانر وحشت؛ قبرستان ترس - گیمفا
۱۰ عنوان کنسل شده‌ی ژانر وحشت؛ قبرستان ترس - گیمفا

۱۰ عنوان کنسل شده‌ی ژانر وحشت؛ قبرستان ترس

آرمان زرمهر
۱۱:۵۰ ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
۱۰ عنوان کنسل شده‌ی ژانر وحشت؛ قبرستان ترس - گیمفا

در طول دهه‌ها استودیوها و کمپانی‌ها عناوین مختلفی را معرفی کرده‌اند که متاسفانه هیچوقت پا به بازار جهانی نگذاشتند و در دوزخ توسعه‌ی خود گرفتار شدند. حال امروز قصد داریم برخی از این عناوین گمنام در ژانر وحشت که از آن‌ها تنها اسمشان باقی مانده است را معرفی کنیم و شمعی به یادبود آن‌ها در کنار مزارشان روشن کنیم.

۱۰. Sadness

۱۰ عنوان کنسل شده‌ی ژانر وحشت؛ قبرستان ترس - گیمفا

این عنوان در اصل یک بازی وحشت روانشناختی ( Psychological Horror) بود که توسط استودیوی Nibris معرفی و برای عرضه برای کنسول Wii و Wii U برنامه ریزی شده بود و در نهایت در سال ۲۰۱۰ به دلیل بسته شدن این استودیو کنسل شد.

طبق اطلاعات منتشر شده از این عنوان، داستان آن قبل از جنگ جهانی اول و در کشور روسیه روایت می‌شود. کرکتر اصلی بازی به نام Maria سعی دارد از پسر نابینایش پس از تصادف قطارشان محافظت کند. همچنین دشمنان بازی نیز قرار بود شباهت‌های زیادی به Werewolfها داشته باشند.

لازم به ذکر است که این عنوان بیشتر بر المان‌های مخفی‌کاری تکیه می‌کرد و همچنین به پلیر اجازه می‌داد که انتخاب‌های خودش را در طول داستان بازی داشته باشد و حدود ۱۰ پایان مختلف نیز برای آن در نظر گرفته شده بود.

۹. Insane

۱۰ عنوان کنسل شده‌ی ژانر وحشت؛ قبرستان ترس - گیمفا

عنوانی که الان قرار است درباره‌اش صحبت کنم عنوانی بسیار جالب و خاص به نظر می‌رسید و کنسل شدنش هم برای من و هم برای بسیاری از دوست‌داران ژانر وحشت ناراحت کننده بود. این عنوان در سال ۲۰۱۰ معرفی شد و قرار بود برای پلتفرم PC و کنسول‌های نسل هفتمی منتشر شود. لازم به ذکر است که ناشر این بازی  THQ و استودیوی Volition نیز توسعه‌دهنده‌ی آن بود و قرار بود مراحل ساخت این عنوان زیر نظر کارگردان سرشناس یعنی Guillermo Del Toro باشد و این موضوع خود به تنهایی می‌تواند برای بسیاری از گیمرها هیجان‌انگیز باشد.

همچنین Guy Davis نیز که سابقه‌ی برجسته‌ای در صنعت سینما دارد و ما شاهد کار او در فیلم‌هایی مانند Pacific Rim و Shape of Water بوده‌ایم، قرار بود به عنوان یکی از طراحان ارشد این عنوان در تیم توسعه دهنده حضور داشته باشد.

حتی سازندگان فقط به این عنوان بسنده نکرده‌اند و برای تبدیل کردن آن به یک سه گانه نیز برنامه‌ریزی کرده بودند. اما جالب است بدانید این عنوان هنوز شانسی برای عرضه دارد! پس از بسته شدن کمپانی THQ لایسنس این بازی به Del Toro بازگشت و استودیوی سازنده‌ی آن یعنی Volition نیز به Deep Silver ملحق شد.

بنابراین اگر Del Toro بخواهد ممکن است روزی شاهد نجات این عنوان از قبرستان عناوین کنسل شده باشیم.

۸. Black Death

۱۰ عنوان کنسل شده‌ی ژانر وحشت؛ قبرستان ترس - گیمفا

این عنوان قرار بود الگوبرداری‌های زیادی از عناوینی همچون Dead Island و Condemned داشته باشد و در سال ۲۰۱۱ توسط استودیوی Darkworks در دست توسعه قرار داشت. در گذشته در برخی دیگر از مقالاتم درباره‌ی استودیوی Darkworks و عناوین ساخته شده به دست آن اشاره کرده بودم. از شناخته شده‌ترین عناوین این استودیو می‌توان به Cold Fear و Alone In The Dark: The New Nightmare اشاره کرد.

به طور کلی این استودیو عناوین زیادی را در گذشته معرفی و کنسل کرده بود. از این عناوین می‌توان به The Deep و State of Crisis اشاره کرد، اما می‌توان گفت Black Death میخ آخر بر روی تابوت این استودیو بود.

داستان این عنوان درباره‌ی یک بیماری خاص و مرموز بود که باعث تبدیل شدن انسان‌ها به هیولاهایی خون‌خوار می‌شد. همچنین طبق برنامه‌ای که توسعه‌دهندگان برای این بازی و طراحی گیم‌پلی آن در نظر داشتند قرار بود شاهد آزادی و سرعت عمل بسیار زیادی در این عنوان باشیم که متاسفانه هیچ‌وقت قرار نیست آن را ببینیم.

۷. Resident Evil 3.5

۱۰ عنوان کنسل شده‌ی ژانر وحشت؛ قبرستان ترس - گیمفا

از آنجایی که بنده درحال نوشتن این مقاله هستم، امکان ندارد که از فرنچایز موردعلاقه‌ی خودم نام نبرم! فرنچایز Resident Evil نیز سهم خودش را از نسخه‌ها و ایده‌های کنسل شده داشته است.

قبل از عرضه‌ی نسخه‌ی چهارم این فرنچایز و محبوبیت فراوان آن برنامه‌هایی که برای این عنوان وجود داشت بسیار متفاوت با عنوانی بود که در آخر به بازار عرضه شد. به طور کلی کمپانی Capcom همیشه عادت داشت که در طول مراحل توسعه‌ی عناوین خود تغییرات عمده‌ای در آن‌ها ایجاد کند و به عنوان مثال در گذشته ما شاهد عنوانی با نام Resident Evil 1.5 نیز بودیم که نمایش دهنده‌ی نسخه‌ی اولیه قسمت دوم بود.

شینجی میکامی قبل از تبدیل کردن نسخه‌ی چهارم به یک نسخه‌ی Action Horror و تغییر راه فرنچایز برای همیشه فکرهای دیگری در سر داشت.

در ابتدا قرار بود این نسخه مانند نسخه‌های قبلی، استایل Survival Horror اصیل خود را حفظ کند و کمی به سمت Supernatural و موضوعات فراطبیعی برود. اگر دموی این عنوان را تماشا کرده باشید احتمالا حس‌وحال عناوین Silent Hill و ترکیب آن با Resident Evil را احساس کرده‌اید.

به طور کلی اگر به عنوان یک طرفدار قدیمی که عاشق این فرنچایز است، از من بپرسند که کدام یک از این دو استایل را برای نسخه‌ی چهارم می‌پسندی به احتمال بسیار زیاد می‌گویم نسخه‌ی ۳.۵ اما از طرفی هم احساس می‌کنم تصمیم تبدیل این نسخه به یک عنوان Action Horror انتخاب منطقی‌تر و بهتری برای پیشرفت و پیشروی فرنچایز بود.

اما چه کسی می‌داند؟ شاید همین الان در یک دنیای موازی گیمرها نسخه‌ی ۳.۵ را تجربه کرده‌اند و در حال صحبت درباره‌ی Resident Evilای هستند که به طور کامل به سمت Psychological Horror رفته است.

۶. Legions of Fear

۱۰ عنوان کنسل شده‌ی ژانر وحشت؛ قبرستان ترس - گیمفا

این عنوان توسط استودیوی Delphine Software در دست ساخت بود و برای انتشار برای دو پلتفرم PC و PS2 برنامه‌ریزی شده بود اما متاسفانه استودیوی سازنده با وجود اینکه کمپانی سونی از ایده‌ی این پروژه راضی بود ورشکست شد و این عنوان نیز به قبرستان عناوین کنسل شده‌ اضافه شد.

داستان بازی در بازه‌ی اولین جنگ جهانی جریان داشت و شما را در نقش کرکتر Helena قرار می‌داد که پس از گم شدن به امارتی مرموز به نام Wildcastle می‌رسد و وارد آن می‌شود. کمی بعد متوجه می‌شود که صاحب این امارت که در اصل مرده است به “اربابان” خودش قول داده است که روح Helena را برای آن‌ها ببرد.

این عنوان در اصل قرار بود ترکیبی از دو ژانر Survival Horror و Point & Click Adventure باشد (از عناوین برجسته‌ی ژانر Point & Click می‌توان به عناوین استودیوی Telltale اشاره کرد).

۵. P.T

۱۰ عنوان کنسل شده‌ی ژانر وحشت؛ قبرستان ترس - گیمفا

بعید می‌دانم که اسم این عنوان به گوش گیمری نخورده باشد. عنوان P.T در اصل دمویی برای نسخه‌ی جدید فرنچایز Silent Hill بود که برای کنسول PS4 منتشر شد و زیر نظر افراد برجسته‌ای همچون Hideo Kojima، Junji Ito و Guillermo Del Toro در حال توسعه بود و قرار بود Norman Reedus به عنوان شخصیت اصلی این عنوان نقش آفرینی کند.

جالب است بدانید در ابتدا که این دمو در دسترس قرار گرفت حسابی مورد توجه طرفداران ژانر وحشت قرار گرفت اما در اصل کمی بعد از انتشار آن اعلام شد که این دمو در اصل مربوط به فرنچایز Silent Hill است که حسابی در فضای اینترنت غوغا به پا کرد.

متاسفانه کمپانی منفور Konami در طی یک حرکت فوق احمقانه در سال ۲۰۱۵ این عنوان را از استور PlayStation حذف کرد و کمی بعد هم خبر کنسل شدن این بازی منتشر شد.

به طور کلی کونامی در طی سال‌های اخیر دائما در حال گرفتن تصمیمات اشتباه و غیر حرفه‌ای در قبال فرنچایزهای خودش است و از آخرین فجایع مربوط به این کمپانی می‌توان به عنوان Efootball اشاره کرد. به نظر نمی‌رسد که این کمپانی هیچوقت از اشتباهاتش درس بگیرد و شخصا به شدت از آن ناامید شده‌ام.

در هرصورت امیدوارم در آینده‌ای نزدیک شاهد معرفی یک عنوان لایق و شایسته برای این IP دوست‌داشتنی باشیم.

۴. Sundown

۱۰ عنوان کنسل شده‌ی ژانر وحشت؛ قبرستان ترس - گیمفا

عنوان Sundown توسط استودیوی Terminal Reality در دست ساخت قرار داشت و قرار بود برای دو کنسول نسل هفتمی Xbox 360 و PlayStation 3 منتشر شود. لازم به ذکر است که Guillermo Del Toro در ساخت این عنوان نیز همچون عنوان Insane دست داشته است.

این عنوان پلیر را در یک دنیای آخرالزمانی قرار می‌دهد و از المان‌هایی همچون Scavenge و چرخه‌ی شب و روز نیز برخوردار بوده است به طوری که پلیر در طول روز توانایی گشت و گذار و پیدا کردن مهمات را دارد و پس از غروب خورشید شاهد ظهور خطرات شب خواهد بود. طبق اظهارات آقای Del Toro این عنوان، عنوانی شبیه به عناوین Left 4 Dead بوده است.

سازندگان این بازی نیز پس از تاخیرهای متعدد در نهایت خبر از کنسل شدن آن دادند و تنها چیزی که از این عنوان باقی مانده است برخی از کانسپت آرت‌های مربوط به هیولاها و موجوداتی است که قرار بوده در این عنوان حضور داشته باشند که بسیار هم جالب به نظر می‌رسند و در آخر متاسفانه این عنوان نیز هیچوقت پا به بازار جهانی نگذاشت.

۳. Cleric

۱۰ عنوان کنسل شده‌ی ژانر وحشت؛ قبرستان ترس - گیمفا

طبق اطلاعاتی که از بازی Cleric در دست هست، به نظر می‌رسد این عنوان واقعا از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار بوده است. این بازی توسط استودیوی Plutonium Games در دست توسعه قرار داشت و برای عرضه در سال ۲۰۰۳ برای پلتفرم PC برنامه‌ریزی شده بود.

این عنوان قرار بود یک بازی وحشت بقای اول شخص باشد وهمچنین از برخی المان‌های نقش آفرینی و پازل‌های مختلف نیز برخوردار بود.

پلیر در این عنوان در نقش یک کشیش به نام Aronos Schular در قرن شانزدهم در روسیه بازی می‌کند که در حال تحقیق درباره‌ی دلیل زنده شدن مردگان است و در کنار آن با بعضی از مشکلات شخصی خود نیز دست و پنجه نرم می‌کند.

اسلحه‌های اصلی کرکتر بازی دو نماد مقدس است که به او قدرت‌ها و قابلیت‌های خاصی می‌دهند و همچنین طبق اطلاعات در دست، سازندگان این عنوان چندین پایان نیز برای آن در نظر گرفته بودند‌.

اما متاسفانه در نهایت استودیوی سازنده بازی به دلیل پیدا نکردن یک ناشر برای این بازی در سال ۲۰۰۴ خبر از کنسل شدن آن داد که با توجه به کانسپت و ایده‌ی جالب آن بسیار ناراحت کننده است.

۲. Redwood Falls

۱۰ عنوان کنسل شده‌ی ژانر وحشت؛ قبرستان ترس - گیمفا

عنوانی که الان می‌خواهم درباره‌اش صحبت کنم با وجود وضعیت بسیارخوب توسعه‌ی خود، قربانی بدشانسی بزرگی شد. عنوان Redwood Falls در سال ۲۰۰۶ توسط استودیوی Kuju Entertainment در دست ساخت قرار داشت و برای انتشار بر روی دو کنسول نسل هفتمی یعنی PS3 و Xbox 360 برنامه‌ریزی شده بود.

این عنوان برای زمان خودش و حتی در همین دوره از صنعت گیمینگ بسیار جذاب و خاص به نظر می‌رسد. سازندگان با انتشار تریلری از این عنوان بسیاری از مکانیزم‌ها و المان‌ها جالب آن را به نمایش گذاشتند که برخی از آن‌ها عبارتند از: تخریب‌پذیری گسترده‌ی محیط، طراحی بسیارخوب دشمنان، گان‌پلی روان و…

همچنین آن‌ها در این تریلر برخی از قابلیت‌های ویروسی که باعث خلق این موجود شده بود را نیز به نمایش گذاشتند که از برجسته‌ترین آن‌ها می‌توان به قابلیت بازسازی و ترمیم دشمنانی که کشته شده‌اند اشاره کرد. یک بخش مولتی پلیر نیز برای این عنوان در نظر گرفته شده بود. لازم به ذکر است که تعداد بسیار زیادی از ناشرها نیز از این عنوان خوششان آمده بود و می‌توان گفت توسعه‌ی این عنوان به بهترین شکل در حال پیشروی بود.

اما چه اتفاقی افتاد؟ استودیوی Kuju Entertainment توسط یک کمپانی خریداری شد و متاسفانه سران این کمپانی هیچ علاقه‌ای به ادامه‌ی توسعه‌ی این عنوان نداشتند و به همین دلیل تمام مراحل ساخت و توسعه‌ی آن را منحل کردند.

شخصا به شدت از کنسل شدن این عنوان ناراحت شدم و پیشنهاد می‌کنم حتما دموی آن را تماشا کنید تا متوجه پتانسیل بالای این عنوان بشوید.

۱. Game of Death

وحشت

و اما در جایگاه اول عنوانی را داریم که از ایده‌ی بسیار جالب و خاصی پیروی می‌کند! این عنوان توسط یک استودیوی آلمانی به نام Burns Entertainment در سال ۲۰۰۱ در حال توسعه بود و برای انتشار روی پلتفرم‌های PS2 ،Xbox و PC برنامه ریزی شده بود.

اما چه چیزی ایده‌ی این بازی را بسیار جذاب می‌کند؟ شما در نقش مردی بازی می‌کنید که پس از یک تصادف شدید و انتقال به بیمارستان خود را در یک دنیای عجیب می‌یابد و در این دنیا وظیفه دارد ۴۰ نفر از منفورترین قاتلان سریالی قرن بیستم را بکشد اما نه به همین راحتی! شما باید از همان روشی که آن‌ها برای کشتن قربانیانشان استفاده می‌کنند برای به قتل رساندنشان استفاده کنید.

علاوه بر این کرکتر اصلی شما از یک سیستم اخلاقیات بهره‌مند است که میزان معصوم بودن کرکتر شما را می‌سنجد و شما باید از تبدیل شدن او به یکی از همین قاتلان سریالی جلوگیری کنید و برای این‌کار شما باید این افراد را در طی موقعیت‌های خاص به قتل برسانید که به عنوان مثال می‌توان به کشتن آن‌ها در حین دفاع از خود یا نجات قربانیان آن‌ها اشاره کرد.

متاسفانه این عنوان و استودیوی Burns Entertainment نیز قربانی پا پس کشیدن ناشران از حمایت از این عنوان شدند که دلیل اصلی آن موضوعات اخلاقی و ارتباط بازی و روند آن با قاتلان سریالی واقعی بود.

سخن پایانی

در مقاله‌ی امروز سعی کردم برخی از عناوینی که در بین هیاهوی صنعت بازی سازی و مخصوصا ژانر وحشت معرفی و به فراموشی سپرده شدند را زیر ذره‌بین قرار بدهم و بررسی کوتاهی بر دلایل کنسل شدن آن‌ها داشتم. از شما کاربران عزیز هم درخواست می‌کنم نظرات خودتان را درباره‌ی این لیست، عناوین آن و دلایل کنسل شدن آن‌ها در بخش نظرات با من به اشتراک بگذارید.

همچنین اگر عنوان کنسل شده‌ی جذاب دیگری مد نظرتان هست حتما نام و دلیل کنسل شدن آن را با من و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

EspressoNathanMehran.BaDARKSIRENXerexplayGod of the gameBlack Knightmatrix4221489S1100@alistarعلیdamhazerP.morgan 𔓙🤘Mohsenj74کاپتان استخونیNietj𝗔𝗹𝗶𝟵𝟴𝟰vitto corleone.more

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

۱۰ عنوان کنسل شده‌ی ژانر وحشت؛ قبرستان ترس - گیمفا
۱۰ عنوان کنسل شده‌ی ژانر وحشت؛ قبرستان ترس - گیمفا
۱۰ عنوان کنسل شده‌ی ژانر وحشت؛ قبرستان ترس - گیمفا
۱۰ عنوان کنسل شده‌ی ژانر وحشت؛ قبرستان ترس - گیمفا
۱۰ عنوان کنسل شده‌ی ژانر وحشت؛ قبرستان ترس - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

۱۰ عنوان کنسل شده‌ی ژانر وحشت؛ قبرستان ترس - گیمفا