تاریخچه بازی های مرد عنکبوتی
در این مقالهی تاریخچه قصد داریم به مناسبت عرضه فیلم پرطرفدار Spider-Man: No Way Home، نگاهی به سابقه حضور مرد عنکبوتی در صنعت گیم بیندازیم.
بدون شک مرد عنکبوتی یکی از محبوبترین شخصیتها و ابرقهرمانهای کمیکی جهان به حساب میآید. این شخصیت توسط Stan Lee و Steve Ditiko خلق شد و اولین بار در شماره ۱۵ کمیکهای Amazing Fantasy (آگوست ۱۹۶۲) به نمایش در آمد. از آن روز تا الان، به تعداد طرفداران این ابرقهرمان اضافه شده و بدون شک، محبوبترین قهرمان کمیکهای مارول شناخته میشود.
حضور اسپایدرمن به کمیکها و رمانهای تصویری خلاصه نمیشود و این شخصیت در انواع و اقسام انیمیشنها، فیلمها و بازیها حضور داشته است. در این مقاله قصد داریم به مناسبت عرضه فیلم Spider-Man: No Way Home، نگاهی به تاریخچه حضور این ابرقهرمان در صنعت گیم بیندازیم. با گیمفا و ادامه این مقاله همراه باشید…
اولین بازیهای Spider-Man ریشهای بسیار قدیمی دارند. در سال ۱۹۸۲، برادران پارکر یک بازی برای کنسول Atari 2600 توسعه دادند که با نام Spider-Man خطاب میشد. توجه داشته باشید که تا سالیان دراز، بازیهای اسپایدرمن مثل خیلی از بازیهای مشابه، به صورت دو بعدی ساخته میشدند. طراحی مراحل بازی Spider-Man 1982، به تاب خوردن روی ساختمانها، دستگیر کردن خلافکاران و خنثی کردن بمبهای Green Goblin خلاصه میشد. همچنین این بازی از دو بازیکن به صورت همزمان پشتیبانی میکرد. گیمپلی کلی بازی شباهت بی حد و اندازهای به محصولی در سال ۱۹۸۰ تحت نام Crazy Climber داشت.
در سال ۱۹۸۴ آقای اسکات آدامز، نسخه جدید سری بازیهای اکشن ماجراجویی متنمحور خود تحت نام Questprobe را عرضه کرد. این نسخه Questprobe: Spider-Man نام داشت که مرد عنکبوتی را در حال پیدا کردن الماسهای قیمتی به نمایش میگذاشت. بازی برای پلتفرمهای قدیمی زیادی از جمله Apple II، Commodore 64 و Atari 8-bit Family عرضه گردید. لازم به ذکر است که زاویه دوربین در این بازی به صورت اول شخص بود.
در سال ۱۹۸۹، بازی جدیدی تحت نام Spider-Man and Captain America in Doctor Doom’s Revenge منتشر شد. بازی توسط استودیو Paragon Software Corporation ساخته شده و توسط کمپانی Medallist منتشر شد. داستان بازی به وسیله چندین پنل کمیکی تعریف میشد و با یک گیمپلی مشابه Street Fighter، بازیکنان را در یکی از دو نقش اسپایدرمن یا کاپیتان آمریکا قرار میداد. ماموریت اصلی رد کردن مرحلهای دشمنان و رسیدن به Doctor Doom بود.
در ادامه با ورود به دهه ۹۰ میلادی، هنگامی که اسپایدرمن به اوج محبوبیت رسیده بود، بازیهای بهتر و بیشتری از این ابرقهرمان ساخته شد. بازی The Amazing Spider-Man 1990 یک عنوان پازلمحور و اکشن بود که به عنوان اولین بازی مرد عنکبوتی در دهه ۹۰ میلادی شناخته میشود. کمپانی Paragon Software Corporation وظیفه انتشار بازی را برعهده داشت. جالب اینجاست که در همان سال، یک بازی دیگر از اسپایدرمن با نام The Amazing Spider-Man عرضه گردید. این بازی که توسط استودیو Rareware ساخته شده بود، اولین بازی اسپایدرمن بود که برای کنسول دستی و جدید Gameboy عرضه میشد.
ماموریت اصلی پیتر پارکر در این بازی، گشتن محیط نیویورک و پیدا کردن مری جین واتسون بود. طولی نکشید که نسخه دوم این اثر تحت نام The Amazing Spider-Man 2 توسط Bits Studios ساخته و در سال ۱۹۹۲ منتشر شد. این بازی یک عنوان Side-Scrolling در سبک Beat ’em Up بود. داستان این اثر، مبارزات دو طرفه و چالشهای بین اسپایدرمن و هابگابلین را روایت میکرد. در نهایت بازی Spider-Man 3: Invasion of the Spider-Slayers، آخرین نسخه اولین سهگانه اسپایدرمن در صنعت گیم بود که توسط همان استودیو قبلی ساخته شد.
همزمان با عرضه بازیهای مردعنکبوتی برای کنسول نینتندو، عناوینی برای پلتفرمهای SEGA نیز منتشر میشد. بازی The Amazing Spider-Man vs. The Kingpin در سال ۱۹۹۰ توسط SEGA ساخته و منتشر گردید. داستان بازی چالش بزرگی را پیش پای اسپایدرمن به نمایش میگذاشت. او باید شش کلید مهم را از شش ابرشرور کسب کرده و بمب بزرگ شهر نیویورک که توسط کینگپین کار گذاشته شده بود را خنثی میکرد. بازی Spider-Man: The Video Game از دیگر عناوینی بود که SEGA در سال ۱۹۹۱ منتشر کرد. این بازی چهارنفره در سبک Beat’em Up بود که بازیکنان را در نقش کاراکترهایی چون اسپایدرمن، گربه سیاه و هاکای قرار میداد.
اولین حضور اسپایدرمن در کنسول NES، به سال ۱۹۹۲ باز میگردد؛ جایی که بازی Spider-Man: Return of the Sinister Six توسط B.I.T.S برای این کنسول ساخته شد. این بازی مبارزه مرد عنکبوتی با گروه شش شرور را نشان میداد. از مهمترین ویلنهای حاضر در بازی، میتوان به میستریو، الکترو، سندمن، هابگابلین، والچر و دکتر اختاپوس اشاره کرد. با عرضه کنسولهای Genesis و Super NES، بازیهای بیشتری هم از اسپایدرمن ساخته شد. بازی Spider-Man/X-Men: Arcade’s Revenge از جمله اولین بازیهایی بود که برای این دو پلتفرم عرضه گردید.
اسپایدرمن در این بازی ماموریت دارد تا چهار عضو از گروه X-Men را از دست یک ابرشرور تحت نام آرکید نجات دهد. در ادامه در طول دو سال، دو بازی با خط داستانی مشابه از اسپایدرمن و ونوم عرضه شد. این بازیها Spider-Man and Venom: Maximum Carnage و Venom/Spider-Man: Separation Anxiety نام داشتند که به ترتیب در سالهای ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ عرضه شدند. هر دو بازی در سبک Side-Scrolling و Beat’em Up جریان داشتند که بازیکن را در نقش یکی از دو کاراکتر مرد عنکبوتی یا ونوم قرار میدادند.
در ادامه یک بازی دیگر از اسپایدرمن تحت نام Spider-Man در سال ۱۹۹۵ برای Super NES ساخته شد. این بازی دارای شش مرحله، پنج باس اصلی و چهارده باس فرعی بود. داستان بازی همچنین خط داستانی چهار شگفتانگیز را در خود جای داده بود. بازی The Amazing Spider-Man: Lethal Foes در همان سال به صورت اختصاص در ژاپن عرضه شد. پلتفرم مقصد این بازی Super Famicom بود. از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰، تعداد بازیهای اختصاصی اسپایدرمن کمتر از قبل شد؛ در عوض، این شخصیت حضور مستمری در بازیهایی چون Marvel Super Heroes و Marvel vs. Capcom داشت.
در این میان، بازی Spider-Man: Web of Fire توسط Harutyun Zatikian ساخته شد و در سال ۱۹۹۶، برای پلتفرم Sega 32x عرضه گردید. این عنوان یک بازی اکشن و پلتفرمر مشابه ساختههای قبلی این ابرقهرمان بود. این بار مردعنکبوتی با قهرمان دیگری به نام دردویل همکاری میکند تا جلوی نیروهای اعظامی هایدرا را گرفته و امنیت شهر نیویورک را حفظ کند. این بازی همچنین دارای شش مرحله مختلف بود.
بازی Spider-Man: The Sinister Six، یک بازی ماجراجویی دیگر از مردعنکبوتی بود که در سال ۱۹۹۶ به صورت انحصاری برای PC عرضه شد. برای اولین بار، طرفداران اسپایدرمن میتوانستند با انتخابهایشان، جهت پیشبرد داستان پیتر پارکر را تغییر دهند. در اواخر دهه ۹۰ میلادی، مارول با مشکلات ورشکستگی دست و پنجه نرم میکرد که تعداد بازیهای کم از اسپایدرمن در آن برهه زمانی را توجیه میکند. با این حال با ورود به سال ۲۰۰۰، مشکلات مارول برطرف شد و زمینه ساخت بازیهای بیشتر نیز به همراه آن فراهم شد.
مارول تصمیم گرفت به صورت همزمان، اجازه ساخت دو بازی از شخصیت اسپایدرمن را برای کنسولهای PlayStation و Game Boy Color صادر کند. بازی Spider-Man 2: Enter Electro در سال ۲۰۰۱ برای کنسول جدید PlayStation عرضه شد که وظیفه ساختش را استودیو Vicarious Visions برعهده داشت. صداگذاری پیتر پارکر را در این بازی آقای Rino Romano برعهده گرفت. همزمان با این بازی، عنوان Spider-Man 2: The Sinister Six برای کنسول Gameboy Color ساخته شد که استودیو Torus Games آن را توسعه داده بود.
نسخهی PlayStation با همان موتور گرافیکی Tony Hawk’s Pro Skater 2 ساخته شده بود؛ به همین علت سطح بالایی از گرافیک را به نمایش میگذاشت. یک دنباله مستقل از دو بازی قبلی تحت نام Spider-Man: Mysterio’s Menace نیز در دست ساخت بود که از قضا توسط استودیو Vicarious Visions منتشر شد. با ساخت و شروع سهگانه سینمایی Spider-Man با کارگردانی سم ریمی، مارول تصمیم گرفت ساخت سه بازی را به طور همزمان شروع کند.
اولین بازی، اقتباس مستقیمی از فیلم Spider-Man 2002 بود که Spider-Man: The Movie نام داشت. این عنوان قرار بود برای پلتفرمهای مختلفی از جمله PlayStation 2 ،Xbox ،PC و GameCube عرضه شود. جالب است بدانید این بازی توسط استودیو Treyarch، سازنده نسخههای محبوبی از سری Call of Duty ساخته شد. گیمپلی بازی شباهت زیادی با بازیهای قبلی Spider-Man داشت و به صورت سه بعدی، به بازیکن اجازه گشت و گذار آزادانه در شهر نیویورک را میداد. صداگذاری کاراکترهای بازی را همان بازیگران فیلم برعهده داشتند و این یکی از نکات جالب در خصوص تیم ساخت پشت بازی بود.
در پی موفقیتهایی که فیلم و بازیهای Spider-Man کسب کردند، مارول اجازه ساخت نسخه دوم و دنباله این محصولات را نیز صادر کرد. ساخت بازی Spider-Man 2: The Game توسط Treyarch شروع شد. یکی از نکات قابل توجه این بود که برخلاف نسخههای قبلی، بازی جدید اسپایدرمن برای پلتفرم PC عرضه نمیشد. دلیل همچین عمل و تصمیمی هنوز مشخص نیست. در ادامه نسخه PSP بازی Spider-Man 2 هم توسط Sony عرضه شد. این بازی از جمله اولین عناوین سهبعدی و اکشن کنسول دستی PSP بود.
عملکرد کیفی بازی Spider-Man 2، به مراتب از نسخهی قبلی بهتر بود و توانست نظر مخاطبین را به خود جلب کند. در سال ۲۰۰۷، همزمان با اکران آخرین نسخه از سهگانه سینمایی اسپایدرمن، بازی Spider-Man 3 نیز منتشر گردید. این بازی برای مجموعه پلتفرمهای بسیاری عرضه شد اما مهمترین نکته، انتشار دوباره آن برای پلتفرم PC بود. بازی از هسته گیمپلی دو نسخه قبلی پیروی میکرد و ضمن تقویت یک سری المانها، داستانی مشابه داستان فیلم را روایت میکرد. البته که یک سری خطوط داستانی فرعی و گفته نشده در بازی Spider-Man 3 کماکان دیده میشد.
با وجود حمایت کاربران از این بازی، Spider-Man 3 نتوانست به خوبی نسخه قبلی خود ظاهر شود و به یک ناامیدی از نظر منتقدان تبدیل شد. در همان سالی که بازی Spider-Man 3 در دسترس قرار گرفت، یک بازی دیگر با نام Spider-Man: Friend or Foe هم در دست ساخت بود. آقای James Arnold Taylor وظیفه بازیگری و صداگذاری مرد عنکبوتی را در این بازی برعهده داشت. در بازی ذکر شده همانطور که از نام آن مشخص است، اسپایدرمن با انواع و اقسام قهرمانان و دشمنان همکاری میکند تا خطر حمله سیمبیوتها را از بین ببرد.
بازی به صورت دو نفره هم قابل بازی بود؛ به طوری که یکی از بازیکنان در نقش اسپایدرمن و دیگری در نقش همراه او به بازی میپرداختند. اما ساخت و عرضه بازیهای مرد عنکبوتی به پلتفرمهای کنسولی و PC خلاصه نمیشد. بخش توسعه نرمافزاری سونی در محصولات موبایلی، تصمیم گرفت پای بازیهای اسپایدرمن را به تلفنهای همراه نیز باز کند. به عنوان مثال بازی Spider-Man در سال ۲۰۰۳، از جملهی این عناوین بود.
خیلی از این پروژههای موبایلی تاخیر خوردند و کم کم عرضه شدند؛ مثل بازیهای Spider-Man vs. Doc Ock و Spider-Man 2 Pinball در سال ۲۰۰۴ و بازی Spider-Man 2 3D: NY Subway در سال ۲۰۰۵. در اواخر سال ۲۰۰۴، کمپانی Micro Games of America یک بازی پورتیبل از اسپایدرمن تحت نام Spider-Man 2 توسعه داد. وقتی سال ۲۰۰۵ شروع شد، کمپانی اکتیویژن تصمیم گرفت یک بازی از مردعنکبوتی برای مخاطبین کم سن و سال توسعه دهد. این بازی Spider-Man & Friends نام داشت که توسط استودیو داخلی اکتیویژن تحت نام Activision Value ساخته شد. این بازی بیشتر از اکشن، روی حل پازل تمرکز داشت.
بازی Ultimate Spider-Man اثر مهم بعدیای بود که توسط اکتیویژن منتشر شد. این بازی که از روی کمیکی با همین نام ساخته میشد، در سپتامبر سال ۲۰۰۵ برای پلتفرمهای زیادی از جمله PC ،Xbox ،PlayStation 2 و GameCube عرضه گردید. بازیکن میتوانست در نقش هرکدام از شخصیتهای مرد عنکبوتی و ونوم به بازی بپردازد و خط داستانی اختصاصی از هرکدام از این کاراکترها را دنبال کند. طراحی گرافیک بازی Cel-Shade بود که باعث میشد این اثر همانند بازیهای Telltale، حالت کمیکبوکی به خود بگیرد.
وظیفه نویسندگی بازی را همان نویسندگان کمیکهای Ultimate Spider-Man برعهده داشتند. با وجود اینکه این بازی با سر و صداهای زیادی عرضه شد، نتوانست چیزی که اسپایدرمن لایقش بود را ارائه کند و میانگین امتیاز ۷۵ را از متاکریتیک کسب کرد. اسپایدرمن در ادامه همین سال، در بازیهای زیادی همچون Marvel Nemesis: Rise of the Imperfects و Marvel: Ultimate Alliance حضور پیدا کرد. در سال ۲۰۰۶، بازی Spider-Man: Battle for New York به صورت انحصاری برای کنسولهای Nintendo DS و Game Boy Advanced ساخته شد.
این بازی یک پیشدرآمد یا Prequel برای بازی Ultimate Spider-Man بود که بازیکن را در نقش شخصیتهای مردعنکبوتی و گرین گابلین قرار میداد. حال نوبت به بازی Spider-Man: Web of Shadows رسیده بود. این بازی در اکتبر سال ۲۰۰۸ منتشر شد. در داستان این بازی، ونوم توانست سیمبیوتهای دیگر را با هم متهد کند و بر نیویورک سایهی ترس بیفکند. حال اسپایدرمن باید با مبارزه با ونوم و ابرشرورهای دیگر، شهر نیویورک را باری دیگر به مکانی آرام تبدیل کند. بازیکن همچنین در این بازی میتواند لباس سیاه و آغشته به ونوم پیتر پارکر را به تن کند؛ البته این کار پایانبندی بازی را تحت تاثیر قرار میدهد.
میانگین نمرات بازی اصلا جالب نبود و با امتیار ۶۵، تبدیل به یکی از بدترین بازیهای ساخته شده از اسپایدرمن شد. در ادامهی روند انتشار بازیهای ویدئویی مارول، اسپایدرمن در دو بازی Marvel: Ultimate Alliance 2 و Marvel Super Hero Squad حضوری کلیدی داشت. چهار نسخه متفاوت از اسپایدرمن در بازی Spider-Man: Shattered Dimensions، محصول سال ۲۰۱۰ از اکتیویژن و استودیو Beenox، قابل بازی بودند. مردهای عنکبوتیای که از جهانهای Amazing ،Noir ،۲۰۹۹ و Ultimate در بازی حاضر بودند. طی نبردی که مردعنکبوتی با شخصیت میستریو انجام میدهد، تعادل در ابعاد مختلف جهان به هم میریزد و مولتیورس پدید میآید.
جالب است بدانید این بازی یکی از منابع الهام مارول در ساخت سری کمیکهای محبوب Spider-Verse بود. در ادامه شکستهای اکتیویژن در ارائه یک تجربه اسپایدرمنی با کیفیت، بازی Spider-Man: Shattered Dimensions با کسب میانگین متای ۷۰، به یک شکست دیگر تبدیل شد.
با این وجود، پول ip اسپایدرمن به اکتیویژن مزه کرده بود و بیخیال نمیشد! بازی Spider-Man: Edge of Time در سال ۲۰۱۱ توسط Beenox و Activision ساخته شد. این بازی دنبالهای بر نسخهی قبلی خود بود؛ با این تفاوت که تنها شخصیتهای اسپایدرمن از جهانهای Amazing و ۲۰۹۹ در بازی حضور داشتند. این بازی برخلاف پیشدرآمد خود، برای سیستم عامل Windows عرضه نشد. این بازی حتی میخی تیزتر بر تابوت بازیهای اسپایدرمن بود و با کسب متای ۵۵، به فاجعهای تمامعیار تبدیل شد.
استودیو Beenox قصد نداشت دست از سری اسپایدرمن بردارد! با درز کردن خبر ساخت فیلمهای The Amazing Spider-Man، مارول تصمیم گرفت همانند سهگانه سمریمی، برای این فیلمها بازی بسازد. اولین محصول The Amazing Spider-Man نام داشت که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. داستان بازی دنبالهای بر وقایع فیلم بود و اتفاقات پس از آن را روایت میکرد. این بازی هم نتوانست سنتشکنی کند و توسط منتقدین، یک بازی فاجعهبار خطاب شد.
تا سال ۲۰۱۴ و عرضه بازی The Amazing Spider-Man 2، مردعنکبوتی در ساختههای متعددی از جمله Marvel: Avengers Alliance، Marvel: Avengers Alliance Tactics ،Marvel Avengers: Battle for Earth ،Marvel Heroes ،Lego Marvel’s Avengers و Lego Marvel Super Heroes حضور پیدا کرد. بازی The Amazing Spider-Man 2 عنوان بلاکباستر بعدیای بود که توسط اکتیویژن و Beenox از اسپایدرمن ساخته شد. این بازی آنقدر بد بود که نمرات ضعیفتری از نسخه قبلی خود دریافت کرد.
خوشبختانه TASM2 اختتامیهای بر قرارداد دو طرفه مارول و اکتیویژن بود و دقیقا بعد از همین سال بود که عصر جدیدی در بازیهای ویدئویی مرد عنکبوتی به وجود آمد. البته نباید از قلم انداخت که یک بازی موبایلی تحت اسم Spider-Man Unlimited هم توسط Gameloft برای ios و Android ساخته شد و در سال ۲۰۱۴ عرضه گردید. در طول این دو سال غیبت، اسپایدرمن در بازیهای کوچک و بزرگ زیادی حضور پیدا کرد اما همه ما منتظر عرضه یک بازی بلاکباستر و بزرگ از این شخصیت بودیم.
سرانجام وقت بازگشت رسیده بود! سونی در رویداد E3 2016 اعلام کرد که یک بازی انحصاری از مرد عنکبوتی، توسط استودیو با استعداد Insomniac Games ساخته خواهد شد. این بازی هیچ ارتباطی با هیچ فیلم یا کمیکی نداشت و قرار بود داستان اورجینال خودش را روایت کند. همچنین Marvel’s Spider-Man یک اثر تمام نسل هشتمی بود و برای PlayStation 4 ساخته میشد. بازی ذکر شده قرار بود وسیعترین و پرجزئیاتترین جهان تاریخ بازیهای اسپایدرمن را به نمایش بگذارد. صداگذاری پیتر پارکر را در این بازی مجددا آقای Yuri Lowenthal برعهده داشت.
بعد از گذشت دهههای متوالی و عدم عرضه یک بازی باکیفیت از مردعنکبوتی، استودیو Insomniac موفق به سنتشکنی شد. بازی Marvel’s Spider-Man یکی از بهترین عناوین سال ۲۰۱۸ لقب گرفت و با کسب متای ۸۷، تبدیل به یکی از بهترین بازیهای ابرقهرمانی تاریخ شد. تقریبا تمام رسانهها این اثر را بهترین بازی ساخته شده از اسپایدرمن تا به امروز خطاب کردند. همه میدانستیم که این قهرمان در دستان خوبی قرار گرفته و آینده برای آن روشن است. این پایان کار Insomniac نبود.
در رویداد Future of Gaming سونی، از بازی Spider-Man: Miles Morales رونمایی شد. این اثر قرار بود همزمان با لانچ کنسول PlayStation 5، در نوامبر سال ۲۰۲۰ عرضه شود. این بازی دنباله غیرمستقیم نسخه سال ۲۰۱۸ بود؛ جایی که مایلز مورالز کنترل قدرتهای خود را یاد گرفته و به مرد عنکبوتی دیگری تبدیل شده است. با اینکه Miles Morales یک نسخه فرعی در سری بود و گیمپلی کوتاهی را ارائه میداد، موفق به کسب متای ۸۵ شد تا باری دیگر استعداد و هنر Insomniac Games را به رخ بکشد.
دنباله مستقیم نسخه سال ۲۰۱۸، در رویداد ۹ سپتامبر ۲۰۲۱ توسط سونی معرفی شد. این بازی که Spider-Man 2 نام گرفت، قرار است در سال ۲۰۲۳ به صورت انحصاری برای PlayStation 5 منتشر شود. از تریلر معرفی بازی متوجه شدیم که دشمنهایی همچون Venom و Kraven در بازی حاضر خواهند بود. صداگذاری شخصیت ونوم را Tony Todd بر عهده دارد. همچنین در ادامهی سال ۲۰۲۱، شخصیت مردعنکبوتی به عنوان یکی از کاراکترهای قابل بازی به Marvel’s Avengers اضافه شد.
با وجود استودیو خلاق و کاربلدی چون Insomniac Games، میتوانیم مطمئن باشیم که اسپایدرمن در دستان مطمئنی قرار دارد. بیصبرانه منتظر بازی Spider-Man 2 هستم؛ شما چطور؟ آیا این بازی میتواند موفقیت نسخههای قبلی خود را تکرار کند؟ نظر خود را حتما در بخش کامنتها با ما به اشتراک بگذارید.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
- این ۱۵ ویژگی منحصر به فرد GTA 6 را به یک تجربه خیرهکننده تبدیل خواهند کرد
نظرات
بیشتر خبرای وبسایت همش مرد ش…. کبوتی D: یه خبری از گیمی چیزی بزارید
سایت به نفرین مردعنکبوتی مبتلا شده
دهنت سرویس XD
سایت فروش یخچال رو بهت پیشنهاد میدم اونجا تهش برچسب مردعنکبوتی پیدا بشه
اکی چون شمای بزرگروار گفتید شخصیتی که توی حکومت روی هر هنری تاثیر داره رو میزاره کنار سایت……لقب الفرد هیتکاک بهت میاد……مقاله به این خوبی به این زیبایی و اون همه زحمت رو که با جزئیات نوشته شده رو چرا ایراد میگیری ……..دیگه به شاه اسپایدی بی احترامی نشه
بیا پایین تا یه چک حوالت نکردم
حواله کن مشکلی نیست
شاه اسپایدی؟😐😐یه تاجم از آفتابه بالاسرش بزاره پادشاهیشو به رسمیت میشناسیم😑
سلام
مشکلش چیه؟زمان عرضه ردد۲ هم نصف خبرا راجب اون بود،آلان هم اینه
ما تایین نمیکنیم چی درست وغلطه و خبرا باید کدوم سمت بره
حق . هر چیزی که مردم براش اهمیت بدن. میشه تیتر هر سایتی. (البته من که اهمیت نمیدم🗿)
اره دقیقا، اتفاقا تایم زیادی نگذشته از مقاله قبلی که دقیقا لیست بازی های اسپایدرمن بود ولی به هر حال شما هم زیاد هیت نکنین جدا از بحث اسپایدرمن که سر فیلمش کلی بحث شده، بازی هاش بحثشون فرق میکنه و بازی های بدی نیستن، چه در دوران activision چه حالا با insomniac همه بازی های سرگرم کننده ای بودن
با این حال که اسپایدرمنه اینسامنیک بازیه خوبیه، ولی شاید اگر دنیای اسپایدر من وجود نداشت، الان داشتیم resistance 4 بازی میکردیم
اسپایدر من الان افتاده سر زبونا پس ویو=پول
ممنون بابت مقاله . وای . یه عالمه خاطره با تمام این گیما .
در این که هیچکدوم اینا رو هم کیفیت اسپایدر من های اینسومنیاک رو ندارن اما بنظرم بهترین تو این لیست غیر از اسپایدر من های اینسومنیاک Shattered Dimensions هست . واقعا گیم. لذت بخشی بود باس هاش خوب بودن گیمپلی Spider-Man Noir رو از همه بیشتر دوست داشتم کاملا متمرکز رو مخفی کاری بود داستان خوبی هم داشت . آخ اسپایدر من ۳ با اختلاف سخت ترین اسپایدر منی که بازی کردم البته اون زمان خیلی مهارت نداشتم اما خیلی خیلی لذت بردم از تجربه اش . دو نسخه ی Amazing بنظرم به اون فاجعه ای که میگن نبود از اونا هم لذت بردم از نسخه ی دوم بیشتر با اینکه هر دو از رو فیلماشون ساخته شده بودن و هیچکدوم ربطی به فیلماشون نداشتن . و البته مشکل که خیلی داشتن اما من یکی بازم لذت بردم . سیستم تار زنی این دو نسخه از بقیه ی گیم هاشون به جز اسپایدر من های اینسومنیاک بهتر پیاده شده بود و البته اون قابلیت Spider Sense اشون هم بنظرم خلاقانه بود که تو اسپایدر من ۲۰۱۸ به شکل متفاوتی اجرا شده بود . اما بازم اسپایدر من ۲۰۱۸ و مایلز صد ها کیلو متر با اینا فاصله دارن خیلی خوشحالم که شخصیت مورد علاقه ام دست همچین استودیویی هست
خداییش خوب از آب در میاره اینجور گیمها رو Insomniac
امیدوارم جدیدش رو هم خوب بسازن.
حقیقتش حیف شد اسپایدر من انحصاری پلی استیشن شد ، خوش به حال اونایی که پی اس فایو دارن و همچنان میتونن تجربه کنن نسخه های بعدی رو
بنظرم برای رقابت انحصاری شدن بازی هایی مثل گرن توریسمو و فورتزا یا بازی های اینسامنیاک و راکستدی لازمه چون اینا مستقیما رقیبن و قطعا انحصاری شدنشون بهتر از انحصاری شدن بازی های کمپانی های بزرگ و مولتی پلتفرم هست
سال ۶۷ یه کمیک بوک رنگی قدیمی داییم بهم داد که اولین بار اسپایدرمن رو اونجا دیدم و از لباسش خوشم اومد. بعد سال ۶۹ که یه اتاری ۲۶۰۰ خالم برام گرفت یکی از بازیاش اسپایدرمن بود که از دیوار تاب میخورد و چیز جذابی نبود برام. دهه هفتاد که نینتندو فمیکام گرفتم یه کارتریج چهارلبه بنفش کارکرده خریدم یکی از بازیاش spiderman return of the sinister six بود که وقتی با کلی زحمت قلقش دستم اومد و تمومش کردم احساس غرور بهم دست داد. بعدش بازیای زیادی روی سگا و پی سی و پلی استیشن از اسپایدرمن تجربه کردم که بهترینش همون marvels spider man ps4 بوده.
سلام
بهترین نسخه ها قطعا برای اینسامینیاک و نسخه دوم کنسول پلی ۲ و Spider-Man: Shattered Dimensions و web of shadows است
یک خط فاصله تا لیست منفور هام ….
مقاله بعدی مردعنکبوتی کی میاد ؟؟!!! منتظریم
D:
اهمیت نداره منفور شه برات طرفدار کم نداره
اسپایدرمن های اکتیویژن رو دوست داشتم بر خلاف همه که میگن افتضاحه اینسامیناک هم نیازی به گفتن نداره
قفلی زدین روی اسپایدرمن 😂 .. بگذریم . برای من بهترین تجربه همون مرد عنکبوتی شگفت انگیز یک و دو بود (البته دو رو به خاطر لگ بالا و سیستم ضعیف نتونستم به خوبی بازی کنم) اصلا اون موقع کاری هم به نمرات نداشتم واقعا هم لذت بردم به همه پیسی گیمرا هم پیشنهاد میکنم تا پورت شدن مارولز اسپایدرمن اینو بازی کنن:)
ممنون بابت مقاله
واسه خودم اسپایدرمن های اینسومنیاک تو یه سطح دیگه ان
Shattered dimensions و ultimate spider-man رو هم خیلی دوست داشتم
اسپایدرمن واقعا یکی از قدر ندیده ترین شخصیت های کمیک بوکی از نظر بازی های ویدئویی تعداد کمی از بازی هاش خوب و عالی بودن ولی Insomniac Games وقتی اسپایدرمن ساخت این شخصیت رو تو ویدئو گیم از این رو به اون رو کرد واقعا
خوشحالم که محبوب ترین و بهترین ابرقهرمان کمیک زندگیم بالاخره به حقش داره تو ویدئو گیم میرسه
شدیدا هم برای قسمت دومش هایپم 🔥🔥🔥
تو یه لیست هم مرد عنکبوتی شگفت انگیز ۲ و اسپایدرمن ۳ رو بازی کردم فقط
شگفت انگیز ۲ رو خوشم نیومد زیاد راستش ولی ۳ خوب بود برخلاف خیلی ها که میگفتن خوب نیست ولی من دوستش داشتم
بهترین بازی مرد عنکبوتی ۲ محصول ۲۰۰۴ هست.همون که درست کپی فیلم مرد عنکبوتی ۲ هست.
اینقدر خبرا مرد عنکبوتی زیاده چند وقت پیش خواب دیدم عنکبوت رو شونه ام هست تو خواب دویدم با کله خوردم دیوار بیدار شدم کله ام سرخ شده بود درد میکرد دوباره خوابیدم.یه فکری هم به حال ما که فوبیا عنکبوت داریم بکنید :
باز سونی و اینسامینیاک دمشون گرم اسپایدرمن رو انداختن سر زبون ها چه در سینما چه در گیم
من خودم قدیما خیلی فن اسپایدرمن بودم
ولی این نسخه ۲۰۱۸ خیلی بهم بیشتر چسبید
اسپایدی ۲ شدیدا امید دارم بهش ۲۰۲۳ رو دستش نداریم ……سونی افسردم کرد اخه چرا ۲ سال قبل عرضه معرفی میکنه بازی رو تازه اون همه انتظار فایده ای برام نداره و باید فیلم گیمپلی رو تو سایت ها ببینم ولی به کری ای که برای بقیه انحصاری ها و پلتفرم های مختلف میخونم می ارزه به بعضی ها ثابت میشه همیشه فکر پول بودن خوب نیست مثل سانتا مونیکا
متای اسپایدرمن من ۲ ۹۳ یا ۹۴ یا ۹۵ یا ۹۶ شک ندارم که این بازی یکی از بهترین بازی های سال ۲۰۲۳ میشه یعنی مطمئن مطمئنم یک سال بعد جزو بهترین بازی های ۲۰۲۳ میشه یعنی ببینید به همچین بازی پنج سال وقت گذاشتن این یعنی عالیه درست زمانی که بازی مرد عنکبوتی ۲۰۱۸ عرضه شد شروع به ساخت این بازی کردن حالا اون اسپایدر من چهار سال وقت گذاشتن متاش شد ۸۷ ببینید دیگه این بازی که مراحل اولیهاش رو ساختن و پنج سال وقت گذاشتن چی میشه دیگه
البته احتمال میدم که هورایزون هم متاش ۹۲ یا ۹۳ یا ۹۴ میشه که من احتمال زیاد میدم ۹۳ بشه در کل اسپایدر من ۲ فوق العاده خواهد بود ببینید کی گفتم اگه میخواین بدونید که راست گفتم فقط یک سال صبر کنید
سلام
اسم اون عنوانی که هر باسی رو ک میکشتی جزو کرکتر های قابل بازی میشد و کوآپ هم میشد بازیش کرد رو میدونه یادم رفته ؟
با رفیقم خیلی بازیش میکردیم خیلی باهاش خاطره دارم
فک کنم منظورتون بازی spider-man: friend or foe باشه
آره یادم اومد دقیقا همین بود
دمت گرم 🌹
اگه Spiderman 2018 رو فاکتور بگیریم، حقیقتا بنظرم بهترین گیم های اسپایدرمن Shattered Dimension و Edge of Time هستن. اصلا قبول ندارم که میگین فاجعه ن. نمیدونم یا تجربه نکردین یا براساس متا نظر دادین ولی به شدت بازی های فان یی هستن.
بهترینش با اختلاف آلتیمیته
یعنی کسی که تار زدن توش میده تو هیچ بازی ای نیست و البته خوردن مردم با ونوم:)
تا زمانی که اینسامنیاک هست بقیه باید برای دومی تلاش کنن 😎
بله منتها برای افرادی که سنشون زیر هفته:)
Spider-Man: Shattered Dimensions
اون موقع که بخاطر نمره و این چیزا بازی نمیکردیم
از این بازی لذت خالص میبردم
پایان خیلی از این بازیها مشخص نیست و شخصیتهای زیادی به خصوص شخصیتهای منفی که به عنوان ایستراگ در طول بازیها معرفی شدند یا نامی ازشون برده شد یا صوت داشتند یا دیدیمشون و باهاشون مبارزه کردیم، پایانشون نامعلوم باقی ماند؛ و درحالیکه اصلا ندیدیمشون یا فرار کردند، بازیها را رها کردند و مشغول پروژههای انحصاری شدند. به عنوان مثال: اگه دقت کرده باشید، در بازیهای آمازینگ ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ ایستراگهایی از ۲ کرکس بود: ۱- کرکسی که قرار بود علاوه بر بازیها، در فیلمهای رها شدهی آینده هم ببینیم. ۲- کرکسی که cross-species بود و در هر ۲ بازی بهش اشاراتی شد، و ما علاوه بر لانهاش، در. بازی دوم دیدم مثل مرد عنکبوتی، جزء شکارهای آیندهی کریون هست؛ عکسش هم با عکسهای مرد عنکبوتی بر روی دیوارِ برنامههای کریون بود. این یک نمونه از دهها شخصیتِ منفی بود که شاید تا آخر عمر، تو کفِشون بمونم. کینگ پین، سینیستر سیکس، آفتابپرست، cross-species که زیادند از جمله کرکس و جان جیمسون و…؛ و… و… از دیگر بازیهای فدا شده و رها شده البته این ما و جهانیم که فدای خودخواهیهای آمریکا شدیم، خدا به مردم آمریکا صبر بده…
هر فرنچایز و ابر قهرمانی به سونی بدی ازش یک ابرشاهکار تو تمام زمینه ها میسازه …. هنوز دارم مردعنکبوتی ۲۰۱۸ و مایلز مورالس رو بازی میکنم واقعا شاهکارن
نویسنده این مقاله قشنگ معلومه نتیجه گیریش رو از کل بازی های اسپایدرمن رو از روی نمره متا نوشته 😂😂😂
در صورتی که خیلی از اون عناوین رو اگه تجربه کنی میفهمی چقدر در حقشون کم لطفی شده. حالا فهمیدم چرا کامیونیتی گیم ایران میگن اسپایدرمن بازی خوب نداره. میپرن نمره متا رو نگاه میکنن و از روش تصمیم میگیرن. همونجایی که با این متن مواجه شدم : “در ادامه شکستهای اکتیویژن در ارائه یک تجربه اسپایدرمنی با کیفیت، بازی Spider-Man: Shattered Dimensions با کسب میانگین متای ۷۰، به یک شکست دیگر تبدیل شد” دیگه خوندن مقاله رو ادامه ندادم.
واقعا کاش یه فردی که تمام این بازی ها رو تجربه کرده و میدونه اونها واقعا چی هستن میومد این مقاله رو مینوشت 🥴
بازیش کردم و با توجه به استانداردهای بازیهای ابرقهرمانی هنوز میگم بازی ضعیفی بوده. شکست هم به این منظور به کار بردم که فروش بازی اصلا جالب نبود! اگه Spider-Man 2018 تونست به عنوان یک بازی انحصاری بیش از ۱۰ میلیون نسخه بفروشه، این بازی به عنوان یک بازی مولتیپلتفرم دو میلیون نسخه هم نفروخت!
آره دیگه وقتی ملاکت از خوب بودن بازی نمره ی متا یا فروش بازی باشه همین میشه. همین بازی به قول شما “ضعیف” تو بخش های بهترین Visual Arts و بهترین نوآوری توی مراسم Canadian Videogame Award نامزد شد. کسی که اون طراحی مراحل فوق العاده یا طراحی اون باس فایت ها که هنوز هم از باس فایت هایی که اینسامنیاک طراحی کرده بهترن و اون سیستم مبارزاتی و تنوع گیم پلی چهار تا اسپایدرمن و اون موسیقی های بیاد موندنی رو ببینه بعد بیاد بگه ضعیف دیگه قضیه معلومه … البته بازی ضعف هایی مثل داستان ساده داشت.
ولی در کل فکر میکنم شترد دمنشنز رو با لبه ی زمان اشتباه گرفتی داش. اگه یه بازی اینقدر شکست بوده چرا اصلا باید یک سال بعد دنبالش رو بسازن ؟؟ XD