راه‌های جلوگیری از خرابی پلی استیشن - گیمفا
راه‌های جلوگیری از خرابی پلی استیشن - گیمفا
راه‌های جلوگیری از خرابی پلی استیشن - گیمفا
راه‌های جلوگیری از خرابی پلی استیشن - گیمفا

راه‌های جلوگیری از خرابی پلی استیشن

پست گیمفا
۰۰:۰۰ ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
راه‌های جلوگیری از خرابی پلی استیشن - گیمفا

خراب شدن کنسول بازی برای یک گیمر حرفه‌ای بدترین اتفاق ممکن است! یکی از دلایلی که افراد به سراغ خرید کنسول‌های بازی جدید می‌روند نه اشتیاق آن‌ها به ارتقاء دستگاه خود بلکه خرابی آن است. درواقع، هزینه تعمیر پلی استیشن یا تعمیر ایکس باکس، به‌خصوص در کشور ما آن‌قدر بالاست که خرید که یک دستگاه جدید، به‌صرفه‌تر به نظر می‌رسد. بااین‌حال، راه‌هایی نیز هستند که با به کار بستن آن‌ها می‌توان از خراب شدن کنسول‌های بازی پیشگیری کرد.

در این مقاله، ابتدا به‌طور مختصر، دلایل استهلاک کنسول‌های بازی را شرح داده و سپس شما را با انواع تکنیک‌های افزایش طول عمر آنها آشنا می‌کنیم. درصورتی‌که چندان با تعمیر پلی استیشن یا ایکس باکس میانه خوبی ندارید، این مقاله برای نوشته شده است.

استهلاک در کنسول های بازی

درست است که نسل‌های متفاوت کنسول‌های بازی از سال ۲۰۱۳ راهی بازار شده­اند، پیشرفت‌هایی در نرم‌افزار و سخت‌افزار خود داشته‌اند؛ بااین‌حال ازنظر استهلاک، همگی آن‌ها مشابه یکدیگر هستند. همچنین، تعمیر پلی استیشن و تعمیر ایکس باکس هر دو کاری بسیار دشوار است که تنها نمایندگی‌های مجاز تولیدکنندگان این محصولات، صلاحیت انجام آن را دارند.

از Xbox 360 گرفته تا PS5 و دیگر مدل‌ها همگی جعبه‌های مهروموم‌شده‌ای هستند که گرمای بسیار زیادی تولید می‌کنند. نگهداری آن‌ها در محیط‌های محصور نیز به تولید گرم­تر شدن آن‌ها دامن می‌زند. هارددیسک بیشتر این کنسول­ها هنوز هم چرخان است و درایوهای نوری دارند. نقاط ضعفی که هر دو، پاشنه آشیل کنسول‌های بازی محسوب می‌شوند. همگی این عوامل، باعث شده‌اند کنسول‌های بازی، استهلاک بالایی داشته باشند.

راه های اصلی بی نیاز شدن از تعمیر پلی استیشن و ایکس باکس

استفاده از کنسول‌های بازی نیز مانند هر وسیله الکترونیکی دیگری، اصولی دارد. درصورتی‌که این اصول رعایت شوند، قطعا طول عمر دستگاه، افزایش خواهد یافت. در اینجا این اصول را معرفی می‌کنیم.

خنک نگه داشتن کنسول

اولین قدم برای بی‌نیاز شدن از تعمیر ایکس باکس یا پلی استیشن، نگهداری آن در معرض جریان هواست. اگر این کنسول را زیر میز کامپیوتر یا تلویزیون خود در قفسه نگه می‌دارید، جای تعجبی ندارد اگر صدایی مانند یک توربین بادی از آن بشنوید! این صدا نشان‌دهنده تلاش فراوان فن دستگاه برای خنک کردن آن است.

پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند این کنسول‌ها به­راحتی داغ می‌شوند. به‌ویژه در دستگاه‌های قدیمی، مسئله استهلاک نیز مزید بر علت می‌شود. این یک اصل است که گرما دشمن هر وسیله الکترونیکی است. راه‌کارهای زیر می‌توانند در خنک نگه‌داشتن کنسول بازی، مفید باشند:

  • کنسول را در قفسه‌های چوبی و شیشه‌ای بسته قرار ندهید؛ به‌خصوص اگر در حال کار کردن است.
  • دستگاه‌ها یا حتی کابل‌های دیگر را روی کنسول قرار ندهید.
  • کنسول را حتما از زمین فاصله بدهید، به‌نحوی‌که زیر آن، هوا جریان داشته باشد.
  • به‌طور منظم، اطراف کنسول را با جاروبرقی تمیز کنید که از ورود گردوغبار به آن جلوگیری شود.
راه‌های جلوگیری از خرابی پلی استیشن - گیمفا

ارتقاء هارددیسک به SSD

یکی از دلایل مراجعه اکثر افراد به مراکز تعمیر ایکس باکس یا پلی استیشن، خرابی هارد است. واقعیت این است که هارددیسک‌های چرخان (درایورهای HDD) که در کنسول‌های قدیمی و نسبتا قدیمی به‌کاررفته‌اند، قطعا خراب می‌شوند؛ فقط مسئله زمان آن مطرح است. نمونه‌هایی از این کنسول‌ها شامل Xbox One X و PS4 Pro هستند.

در کنسول‌های جدیدتر مانند PS5 و Xbox Series X، بالاخره چاره‌ای برای این مشکل اندیشیده شده است. استفاده از SSD، راه‌کار سازندگان برای کمتر شدن نیاز مصرف‌کننده به تعمیر پلی استیشن یا ایکس باکس است.

خوشبختانه، این راه‌حل، یعنی جایگزینی یا ارتقای فضای هارد با SSD در کاهش خرابی آن بسیار موثر است. می‌توان با صرف هزینه‌ای متوسط، هارد HDD را با یک SSD مدرن تعویض کرد و در عوض از هزینه تعمیر ایکس باکس یا پلی استیشن در آینده در امان بود. پشتیبانی کنسول‌ها از درایورهای خارجی، این امکان را به‌راحتی مهیا کرده است.

تعویض درایو نوری

درایو نوری، یک تکنولوژی قدیمی است که استفاده سازندگان کنسول‌های بازی از آن، هنوز هم باعث تعجب گیمرها می‌شود. درواقع، دی‌وی‌دی‌ها یا درایوهای بلو-ری (Blu-ray) حتی در لپ‌تاپ‌ها نیز دیگر کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرند.

اکنون دیگر، بسیاری از گیمرها از دانلودهای دیجیتالی استفاده می‌کنند، مگر اینکه به بازی­ای نیاز داشته باشند که تنها روی دی‌وی‌دی‌های فیزیکی، عرضه شده باشد. بااین‌حال، خرابی درایو نوری می‌تواند، باعث عدم عملکرد صحیح دیگر بخش‌ها نیز بشود. به همین دلیل، بهتر است آن را با یک درایو جدید که توسط مادربرد کنسول پشتیبانی می‌شود، تعویض کنید. در مورد Xbox One نیز باید یک برد مدار داخلی را از درایو نوری به جدید تغییر دهید.

مشخص است که این کار، کمی پیچیده‌تر از تعویض هارددیسک است؛ بنابراین باید حتما توسط مراکز تعمیر ایکس باکس یا پلی استیشن حرفه‌ای انجام شود. به دلیل همین دردسرهای درایو نوری بود که PS5 و نسخه‌ای از ایکس باکس به نام Xbox One S بدون آن به بازار عرضه‌شده‌اند.

برطرف کردن مشکلات نرم افزاری و سیستم عامل

یکی از دلایل خراب شدن سخت‌افزار به‌مرورزمان و نیاز به تعمیر ایکس باکس یا پلی استیشن، مشکلات نرم‌افزاری ایست که در طول زمان، جدی گرفته نشده‌اند. در مواجهه با هر مشکل نرم‌افزاری، ساده‌ترین و معمولا پربازده‌ترین راه‌کار، پاک کردن و نصب مجدد آن است. بااین‌حال، این راه‌کار، همیشه هم چاره‌ساز نیست. به‌ویژه اگر مشکل در خصوص سیستم‌عامل کنسول باشد.

در مواردی نیاز است که دستگاه به تنظیمات کارخانه بازگردانده شود. ازآنجایی‌که همه بازی‌ها و ذخیره‌سازی آن‌ها در فضای ابری هستند، تنها کاری که باید پس از تنظیم مجدد انجام داد، این است که بازی‌هایی که در حال انجام آن‌ها هستید را دوباره دانلود کنید. همچنین، ریست کردن تنظیمات باید همراه با پاک‌سازی هارد باشد که بیشترین بازدهی را داشته باشد. در اینجا، ریست کردن پلی استیشن و ایکس باکس را در دو بخش جداگانه شرح می‌دهیم.

ریست کردن ایکس باکس

ساده‌ترین راه، ریست کردن سخت (hard restart) ایکس باکس است. برای این کار، دکمه پاور کنسول را به مدت ۱۰ ثانیه فشار دهید. برای ریست کردن نرم‌افزاری ایکس باکس نیز مسیر زیر باید طی شود:

  • All Settings
  • System
  • Console Info
  • Reset Console

در قسمت آخر دو گزینه وجود دارد. یکی از آن‌ها بازی‌ها و برنامه‌های نصب‌شده را حفظ می‌کند. گزینه دیگر که reset and remove everything نام دارد، همه‌چیز را پاک می‌کند.

ریست کردن پلی استیشن

ریست سخت پلی استیشن نیز مشابه ایکس باکس است. برای ریست کردن نرم‌افزاری هم ابتدا به PlayStaion Network/Account Management رفته و گزینه Activate as Your Primary PS4 را درصورتی‌که فعال است، غیرفعال کنید. سپس به Settings برگشته و ازآنجا به Initialization بروید. در این بخش، دو گزینه دارید؛ Restore Default Settings بازی‌ها و برنامه‌ها نگه می‌دارد و گزینه Initialize همه‌چیز را پاک می‌کند.

راه‌های جلوگیری از خرابی پلی استیشن - گیمفا

گریز از تعمیر پلی استیشن و تعمیر ایکس باکس در یک نگاه

خراب شدن کنسول‌های بازی، یکی چالش‌های گیمرها به‌ویژه در کشور ماست. هزینه بالای تعمیر پلی استیشن و ایکس باکس و همچنین عدم حضور نمایندگی‌های رسمی مایکروسافت و سونی در کشور، ازجمله این چالش‌ها هستند.

به همین دلیل است که به کار بستن تکنیک‌هایی در جهت افزایش طول عمر این وسایل الکترونیک، بسیار مهم است. مهم‌ترین این تکنیک‌ها که در این مقاله آن‌ها را بررسی کردیم، شامل خنک نگه‌داشتن دستگاه، تعویض هارددیسک با SSD، تعویض درایو نوری با دیجیتالی و برطرف کردن مشکلات نرم‌افزاری هستند. به کار بستن این تکنیک‌ها می‌تواند، کاربر را از مراجعه به مراکز تعمیرات سخت افزار تا مدت‌ها دور نگه دارد.

Snapey=-f(x)+x²+Tan(x)=g(x)+3 Fallout FANKHEDER_Pro_GamerGod of the game

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

راه‌های جلوگیری از خرابی پلی استیشن - گیمفا
راه‌های جلوگیری از خرابی پلی استیشن - گیمفا
راه‌های جلوگیری از خرابی پلی استیشن - گیمفا
راه‌های جلوگیری از خرابی پلی استیشن - گیمفا
راه‌های جلوگیری از خرابی پلی استیشن - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

راه‌های جلوگیری از خرابی پلی استیشن - گیمفا
راه‌های جلوگیری از خرابی پلی استیشن - گیمفا