خوب، بد، مُرده | نقد و بررسی بازی Call of Juarez: Gunslinger - گیمفا
خوب، بد، مُرده | نقد و بررسی بازی Call of Juarez: Gunslinger - گیمفا
خوب، بد، مُرده | نقد و بررسی بازی Call of Juarez: Gunslinger - گیمفا
خوب، بد، مُرده | نقد و بررسی بازی Call of Juarez: Gunslinger - گیمفا

خوب، بد، مُرده | نقد و بررسی بازی Call of Juarez: Gunslinger

رسول خردمندی
۱۸:۱۲ ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
خوب، بد، مُرده | نقد و بررسی بازی Call of Juarez: Gunslinger - گیمفا

بازی های ویدئویی با حال و هوای وسترن با گذشت زمان جای خود را به جنگاوری های نوین داده و کمتر استودیویی حاضر می شد تا بازی وسترن تحویل بازیبازها دهد. یکی از بازی های اصیل در سبک شوتر اول شخص سری بازی های “ندای خوارز” است. با خبر ساخت بازی جدیدی تحت عنوان Gunslinger موجی از شادمانی در هواداران بازی های ویدئویی وسترن دیده شد ولی آیا این شادمانی پس از انتشار این بازی همچنان ادامه دارد یا پس از مدتی کوتاهی  از یاد خواهد رفت؟

 

نام: Call of Juarez: Gunslinger

سازنده: Techland

ناشر:Ubisoft

سبک: First Person Shooter

پلتفرم: PC ، Xbox360 ، PS3

call of juarez gs pc1boxart 160w

بازی ” اسلحه دار” در سال ۲۰۱۲ طی مراسم PAX معرفی شد. معرفی این عنوان باعث تعجب و حیرت بازیبازها شده بود چون پس از انتشار نسخه The Cartel، سوژه ی جدیدی برای ادامه داستانی ” ندای خوارز” نمانده بود ولی Techland ثابت کرد که می تواند هر کار ناممکنی را ممکن سازد.

مُرده متحرک وارد می شود:

شخصیتی جدید در بازی معرفی می شود. سایلاس گریوز، سریع ترین و حرفه ای ترین هفت­ تیرکش غرب وارد شهری در کانزاس به نام ابلین می شود. وی در یک میکده شناسایی شده و ماجراجویی های خود را برای افراد بار تعریف می کند. جزو عادت های داستان های وسترن است که انتقام هدف اصلی کاراکتر داستان باشد و در بازی ” اسلحه دار” نیز این اصل رعایت شده است. متاسفانه بازی دارای پیچش های خاصی نیست و تنها پایان بازی آن کمی بازیباز را راضی نگه می دارد.

سایلاس یک جایزه بگیر بوده است! بازیباز در خاطرات این کاراکتر بازی خواهد کرد. در این نسخه، راوی داستان کاراکتر سایلاس گریوز است که با هیجان داستان های خود را تعریف می کند و در اثنای کشت و کشتار، چندین دروغ ( به قول عام خالی بندی!) نیز تحویل شنونده ها می دهد. البته شنونده ها نیز وی را به چالش می کشند و در بعضی از سکانس ها، سایلاس مجبور می شود تا مسیر داستانی را عوض کند. همین نکته ساده باعث می شود تا داستان، بارِ کمدی نیز به خود بگیرد. مثلا بعضی از مرحله ها، سایلاس هیجانی شده و داستانش تخیلی می شود که خب با درایت شنونده ها پس از چند دقیقه، روایت داستانش را اصلاح می کند یا در بعضی از مراحل، سایلاس می خواهد سریع داستانش را به اتمام برساند ولی شنونده ها وی را مجبور می سازند تا داستان را به صورت کامل توضیح دهد.

وجود کاراکترهای واقعی در بازی جای تعجب دارد! به عنوان مثال شما در نقش سایلاس گریوز با برادران دالتون دوئل می کنید و در نهایت شگفتی آنها را می کشید. یا در مرحله دیگری با بوچ کسیدی نبردی سخت خواهید داشت که در نهایت باز شما برنده دوئل هستید. در بازی می توانید با پیدا کردن آیتم های مخفی، سرگذشت واقعی این افراد را مطالعه کنید.

call of juarez gunslinger screenshot 5

سایلاس گریوز یه خرده شبیه کلینت ایستوود شده تو این بازی….. فرا بشری !

دنیای وحش در یک بام نقاشی:

بسیاری از هواداران عنوان “ندای خوارز” با مشاهده اولین تریلرهای منتشر شده از این بازی اظهار نا امیدی کردند چون تا به حال گرافیک سل شید در عناوین وسترن استفاده نشده بود و  با این عملکرد، نوید شکست بازی را در بر خواهد داشت ولی با تعبیه Chrome Engine 5 و استفاده از گرافیک سل شید برای بخش هنری بازی معجونی بسیار خوش طعم ساخته شد که به مذاق هواداران قدیمی و بازیبازهای جدید خوش آمد. این معجون به قدری خوش طعم است که می توان از محدودیت های انجین از پا افتاده کروم انجین گذشت! همچنان باگ های انیمشین کاراکترها، Draw distance بسیار محدود در بازی مشاهده می شود. همچنان امید است در بازی های آینده انجین کروم به صورت کامل کنار گذاشته شود و سازندگان صرفا به اضافه کردن یک عدد کنار نام انجین بسنده نکنند!

gaming call of juarez gunslinger screenshot 1

Draw distance بسیار محدود، محیط بسیار ساده….. خیلی ساده !

صدای شلیک باروت و دیگر هیچ:

همانند بازی های دهه ۹۰ موسیقی های کانتری به بازی جان دوباره می بخشد. افکت های صوتی هفت تیر و سلاح های شات گان بسیار واقع گرایانه کار شده است و کاملا بازیباز را در دنیای وسترن غرق خواهد کرد. دوبلورهای کاراکترهای متفاوت بسیار با وسواس دیالوگ ها را اجرا کردند به نحوی که لهجه های یک فرد مکزیکی از یک فرد یانکی کاملا متمایز داده می شود. متاسفانه برخلاف نسخه های پیشین، خبر از جملات قصار و کنایه های تیز در دیالوگ ها نیست.

call of juarez gunslinger screenshot 4

شاخه های ارتقا در بخش داستانی

بکش یا کشته می شوی:

برگ برنده بازی COJ: gunslinger در گیم پلی آن است. آیا احساس می کنید که گیم پلی این عنوان همانند نسخه  The Cartel خسته کننده است؟ آیا احساس می کنید گیم پلی بازی نمی تواند شما را راضی نگه دارد؟ در جواب باید بگویم که سخت در اشتباه هستید!

گیم پلی بازی شامل ۳ بخش است. داستانی، آرکید و دوئل.

بخش داستانی بازی به حوادث و ماجراهای سایلاس طی ۱۴ مرحله کوتاه می پردازد. بخش داستانی بسیار کوتاه است و حداکثر در ۶ ساعت می توان این بخش را به اتمام رساند. در بازی قابلیت ” تمرکز” تعبیه شده است که با هدشات کردن و کشت  و کشتار این نوار پر خواهد شد و با استفاده از قابلیت تمرکز می توانید دشمنان متعدد را طی کسری از ثانیه نابود سازید. از دیگر قابلیت های بازی می توان به ” فریب مرگ” اشاره کرد که می توانید از یک تیراندازی ۱۰۰% کشنده جان سالم به در ببرید. از نظر شخص منتقد بهتر بود تا این قابلیت و صحنه های کلید زنی سریع (QTE) به بازی اضافه نمی شد چون سایلاس گریوز یک انسان است و این قابلیت کمی وی را فرابشری توصیف می کند. هر چند برای استفاده مجدد از این قابلیت باید چندین دقیقه صبر کرد تا نوار این قابلیت دوباره شارژ شود. خوشبختانه در درجات سختی بیشتر، نمایش این قابلیت ها متوقف می شود و بازیباز دقیقا نمی داند که آیا می تواند از ۲ قابلیت خود استفاده کند یا خیر! پس باید ضمن کشت و کشتار، پیش خود برای شارژ مجدد قابلیت ها زمان بگیرد. هوش مصنوعی دشمنان بسیار بد طراحی شده و بازیباز بسیار راحت می تواند همه را هدشات کند! خوشبختانه باس فایت های بازی به مراتب بهتر طراحی شده و کمی بازیباز را به چالش خواهد کشید.

کل قدرت کروم انجین تو این تصویر خلاصه شده قضاوت با شما

کل قدرت کروم انجین تو این تصویر خلاصه شده….. قضاوت با شما !

 بخش آرکید بعضی از قسمت های مراحل داستانی را گلچین کرده و هدف بازیباز فقط در رکورد زدن امتیاز (High Score) تعریف شده است که به شدت این بخش اعتیادآور است. شما در ابتدای هر مرحله در بخش آرکید حق انتخاب دارید تا با تفنگ، هفت تیر و یا شاتگان بازی را آغاز کنید. در هر ۳ بخش، ۶ قابلیت برای ارتقا خواهید داشت و علنا ارتقاهایی که در بخش داستانی زحمتش را کشیده اید بی ثمر خواهد ماند.

در بخش دوئل بازیباز باید از حداکثر توان خود برای پیروزی استفاده کند. ۳ المان برای پیروزی در دوئل ها اهمیت دارد. تمرکز، سرعت، واکنش سریع! البته تا بازی را تجربه نکنید توصیف این بخش کمی سخت است. برای پیروزی در هر نبرد بازیباز مجبور است حداقل تمرکز بالای ۷۰% و واکنش کمتر از ۳ صدم ثانیه داشته باشد! به معنای واقعی کلمه بخش دوئل واقع گرایانه طراحی شده است و ارزش مجدد بازی را افزایش می دهد.

call of juarez gunslinger screenshot 1 595x334

نمایی از بخش دوئل بازی. ۴ چشمی باید حواستون جمع باشه وگرنه…..

پس از شکست مفتضحانه و اسفناک نسخه The Cartel، تجربه “هفت تیرکش” با خالی بندی های سایلاس گریوز بسیار لذت بخش خواهد بود. اگر دلتان برای یک بازی وسترن ناب تنگ شده، اگر می خواهید با قانون شکن های دنیای وسترن نظیر بیلی کوچیکه و بوچ کسیدی دوئل کنید، بازی Call of Juarez: Gunslinger را از دست ندهید.

coj review

امیر حسینپین هد

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

خوب، بد، مُرده | نقد و بررسی بازی Call of Juarez: Gunslinger - گیمفا
خوب، بد، مُرده | نقد و بررسی بازی Call of Juarez: Gunslinger - گیمفا
خوب، بد، مُرده | نقد و بررسی بازی Call of Juarez: Gunslinger - گیمفا
خوب، بد، مُرده | نقد و بررسی بازی Call of Juarez: Gunslinger - گیمفا
خوب، بد، مُرده | نقد و بررسی بازی Call of Juarez: Gunslinger - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

خوب، بد، مُرده | نقد و بررسی بازی Call of Juarez: Gunslinger - گیمفا
خوب، بد، مُرده | نقد و بررسی بازی Call of Juarez: Gunslinger - گیمفا