دل نوشته های یک گیمر خسته؛ امان از Open World های تکراری!
با سلام خدمت گیمفاییهای عزیز و دوست داشتنی! امیدوارم جیبتون پر پول، لبتون خندون و کنسول یا پیسی شما همیشه پر باشه از بازیای جدید.
یه پنجشنبه دیگه از راه رسید و با یه قسمت دیگه از دل نوشتههای یک گیمر خسته در خدمت شما عزیزان هستیم. این هفته موضوعمون چیه؟ سوال خوبیه. این هفته رفتم سراغ بازیای اپن ورلد یا به قول خودمون جهان آزاد! آثاری که شاید هشتاد درصد بازیای هر ساله رو تشکیل میدن و اکثر خاطرات دوران گیمری ما متعلق به این بازیاست. از ماجراجویی تو دشتای Novigrad گرفته تا غارها و دخمههای Skyrim، بازیای Open World برای ما لحظات فوقالعادهای رو رقم زدن …
اما (همیشه یه اما هست!) متاسفانه این فقط یه طرف ماجراست. طرف دیگه ماجرا چیه؟ الان بهتون میگم!
طرف دیگه ماجرا، بیکیفیت شدن بازیای Open World
قبلا میگفتن هر کی با پدر و مادرش قهر میکنه و از خونه میزنه بیرون خواننده میشد، الان باید گفت هر کی با پدر و مادرش دعواش میشه میره روی یه بازی جهان آزاد کار میکنه. روال کارم اینه طرف یا استودیو، نود درصد بودجه رو میذاره یه تریلر برگ ریزون سینماتیک از دنیای بازیش میده. مثلا یه نفر داره توی یه دنیای جادویی قدم میزنه، برگای درخت همینجوری روی زمین ریختن، بعد تریلر پر از افکت فوقالعاده است که آدم کف میکنه. یه فایت معمولا خفن هم میبینیم. بعد که همه خوب هایپ شدن و انتظارات رفت بالا، یهو یه بازی در پیت با مبارزات ده سال پیش و گرافیک بیست سال پیش قالب میکنن و بعد که صدای همه در میاد میگن ما داریم روی بهروزرسانیای بعدی کار میکنیم تا باگا کمتر بشن!
از اونجایی که بازیای Open World خیلی محبوبن، الان از شرکتای بزرگ تا استودیوهای چند نفره همین جوری چپ و راست بازی جهان آزاد دارن میسازن و عرضه میکنن. یسریاشون خب هم سرگرم کنندن، هم جذاب. اما بقیه تقریبا داغونن و تا حد زیادی کپی پیست از بازیای دیگه هستن. موقعیت و به قول خارجیا Setting بازیا از چند حالت کلی خارج نیست. یا حالت قرون وسطی یا همون Medieval دارن، یا تو مایههای ارباب حلقهها هستن و پر جادو و الف و کوتولن، یا کلا آخرالزمانی هستن و اکثر نقشهی دنیا به خاطر یه اتفاق آخرالزمانی به خاک رفته!
بعضیا از زیاد شدن بازیای اپن ورلد ممکنه استقبال کنن چون بازیای اپن ورلد حداقل پنج شیش برابر بازیای خطی محتوا دارن و طولانین، اما نظر من اینه همه چیز کمیت نیست، بلکه کیفیت هم مهمه.
بذارین یه مثال بهتر براتون بزنم. یوبیسافت یکی از پرکارترین شرکتای بازیسازی دنیاست. انتقادای زیادی بهش وارد میکنن ولی خب از حق نگذریم بازیاش با این که عالی نیستن، ولی سرگرم کنندن. اما مشکل اینجاست خط مشی یوبیسافت توی ساخت بازیای اپن ورلد، از یه طرف باعث شده یسری IPهای قدیمیش کلا خبری ازشون نباشه و هم اینکه فقط از لحاظ کمیت به بازیاش توجه کنه. یعنی چی؟ یعنی مثل این ساندویچیا که میان دو کیلو سوسیس میریزن توی ساندویچ و یسری هم خوشحالن که حجمو نگا حاجی! ولی خب حقیقت اینه وقتی یه ساندویچ دو کیلیویی پنجاه هزارتومنی میخورین، قشنگ معلومه اون سوسیس کیفیتش افتضاحه! بازیای اپن ورلد یوبیسافت هم همینن و از لحاظ محتوا فوقالعاده بزرگ و وسیعن. اما اگه دقیق بشیم اکثرا تکراری، کپی پیست شده و خسته کننده هستن. هنوز یادم نمیره سر بازی Assassin’s Creed Odyssey یه مدت حالم از تموم بازیای نقشآفرینی بهم میخورد! یعنی فقط اومده بودن یه میلیون راهزن یا همون Bandit ریخته بودن تو نقشه بازی. راهزن توی کوه، راهزن توی دشت، راهزن توی غار راهزن توی زهرمار! حتی اون NPCهایی که بهمون مأموریت میدادن و اصطلاحا اون Quest Giverها هم کپی پیست همدیگه بودن! ۹۰ ساعت اون بازی رو بازی کردم، هفتاد ساعت داشتم فقط راهزن میکشتم. البته در کل بازی بدی نبود و به نقشآفرینی خوب بود، ولی از لحاظ مراحل فرعی و تنوع مأموریت به شدت ضعیف بود.
این مشکل کلا توی تموم بازیای اپن ورلدی یوبیسافت هست. یعنی ماموریتها و Questهای زیاد ولی با تنوع و کیفیت فوقالعاده پایین. البته Valhalla تا حد زیادی این مشکل رو برطرف کرد ولی خب من چشمم آب نمیخوره در آینده یوبیسافت تغییر کنه.
فقط مشکل یوبیسافت نیست، شرکتای دیگه هم همین کارو میکنن. چون میخوان یه بهونه موجه داشته باشن ۶۰ یا ۷۰ دلار از مخاطبا بگیرن، میان میگن نگاه کنین بازی ما ۱۰۰ ساعت محتوا داره! در حالی که نظر شخصی من اینه یه اپن ورلد اگه ۴۰ ساعت محتوا داشته باشه اما تنوع مراحل و کیفیت کلی بازی مطلوب باشه، به مراتب بهتر از اینه ما ۱۰۰ ساعت همش بریم راهزن بکشیم و یا یه کار ثابت رو تکرار کنیم! آدم خسته میشه از یکنواختی. حق هم داره.
البته من انتظاراتم غیر منطقی و یا بیش از حد بالا نیست. انتظار ندارم همه بتونن ویچر سه بسازن که مراحل فرعیش از مراحل اصلی جذابتر باشه و در عین حال ۱۰۰ ساعت محتوا ارائه بده! نه اصلا اینجوری نیست. ولی یه پیام دارم برای سازندههای عزیز، لطفا تو رو جون هر کی دوست دارین حداقل چهارتا Objective مختلف بذارین توی مراحل. همش یه کار کردن بخدا آدم رو دیوونه میکنه! درسته سعی دارین بازیتون رو کامل و پر و پیمون جلوه بدین، ولی همون جوری که مثال زدم، از این سوسیسای بیکیفیت استفاده نکنین. آدم مسموم میشه! یکم روی مراحل فرعی و محتوای جانبی وقت بذارین.
این مسأله توی بازیای نقشآفرینی بیشتر به چشم میاد چون ذات بازیای نقشآفرینی لول آپ کردن و فارم کردنه و اکثرا مراحل فرعی رو انجام میدن. اون جاست که تکراری بودن مراحل، یکنواخت بودن مبارزات یا ساختار ضعیف نقشه بازی به شدت توی ذوق میزنه! آهان یه چیز مهم یادم اومد که پاراگراف بعدی میگم!
خواهشا الکی نقشهها رو بزرگ نکنین!
هیچ وقت درک نمیکنم چرا بعضی سازندهها میان یه نقشه بزرگ و عریض و طویل میسازن و پز میدن که وسعت نقشه ما چمیدونم از فلان بازی هم بیشتره! خب برادر من، خواهر من، عزیز من، هر چقدرم دنیای بازی بزرگ باشه اگه محتوای داخلش کم یا بی کیفیت باشه به چه درد میخوره؟! خیلی وقتا بوده بازیای اپن ورلد بازی میکنی و فقط ده دقیقه داری توی جنگل یا دشت یا بیابون حرکت میکنی، دریغ از یه Point of Interest یا یه اتفاق خاص! البته یوبیسافت دمش گرم در این زمینه خوب عمل میکنه انصافا. هر چند تکراری هستن فعالیتا ولی بازم نقشه بازی خالی و بیروح نیست!
ولی خب میشه گفت اینم یه تکنیک تبلیغاتیه که نگاه کنین چقدر دنیای ما بزرگه!
در کل جالبه اکثر وقتا گیمرا توی همین بازاریابی گول میخورن و اغفال میشن. چون با وعدههای خوش رنگ و لعاب مواجه میشن و از طرف دیگه همون تریلری که اول مقاله گفتم هم مزید علت میشه که باور کنن با یه اپن ورلد محشر طرف هستن!
تبدیل بیدلیل بعضی بازیای خطی به جهان آزاد
دست روی دلم نذارین که خونه! بعضی وقتا بازیای خطی تبدیل به نیمه خطی یا حتی جهان آزاد میشن و اتفاقا موفق هم از آب در میان مثل گاد او وار یا مترو. اما خیلی وقتا هم هست نتیجه این تغییر نابود شدن هستهی اون بازی یا فرنچایزه. بدترین بازی جهان آزادی که من دیدم و تجربه کردم و تا الان هم نمیدونم چرا جهان آزاد بود، بازی Metal Gear solid 5 بود. آره میدونم چی میخواین بگین. اینو استاد کوجیما ساخته، متای ۹۳ داره، بازی فوقالعادهای بود و از این حرفا. ولی یه لحظه عینک تعصب رو بردارین شاید خوشتون اومد. دقیقا چرا این بازی اپن ورلد شد؟! کل نقشه بازی ده تا Outpost داشت و یسری حیوون. همین!!! هیچی دیگه نداشت نقشهی بازی. تموم مراحل فرعی هم باید میرفتی توی این Outpostها و مثلا یه چیزی میدزدیدی یا یه نفرو نجات میدادی! و از اونجایی که تعداد این پایگاهها کم بود، یادمه برای ده تا مرحله مختلف رفتم به یه پایگاه ثابت! حتما اینم از کرامات کوجیمای کبیر بوده! بگذریم که مراحل جدید هم حاضر نشده بود طراحی کنه و باید برای پیشبرد داستان مراحل قبلی رو بازی میکردی! دیگه بالاخره هنر کوجیما رو که نمیشه زیر سوال برد!
خلاصهی کلامم اینه، اگه نمیتونین بازی جهان آزاد خوب بسازین، به بازیای خطی خوب دست نزنین و بذارین همینجوری که هستن باشن خواهشا!
کلام آخر
من به عنوان کسی که عاشق بازیای اپن ورلد و خصوصا نقشآفرینیای کلاسیک هستم، به شدت امیدوارم روز به روز بازیای این زیر سبک جذابتر، پر محتواتر و سرگرم کنندهتر بشن. اما حقیقتی که هست اینه که تا جامعهی گیم به اپن ورلدهای سطحی راضیه، سازندهها هم تکونی به خودشون نمیدن!
با حرفای من موافقین یا مخالف؟ نظرتون رو حتما در میون بذارین و خدا رو چه دیدین، شاید یه بحث داغ توی کامنتا داشته باشیم.
پر بحثترینها
- نقد و بررسی بازی STALKER 2: Heart of Chornobyl
- از صنعت بازی های ویدیویی در سال ۲۰۲۵ چه انتظاراتی داریم؟
- مدیرعامل ناتی داگ: بازی بعدی هیجانانگیزترین پروژهای است که روی آن کار کردهایم
- شایعات مربوط به حضور God of War در TGA 2024 قوت گرفت [تکذیب شد]
- مشکلات متعدد بهینهسازی STALKER 2 روی ایکس باکس سری ایکس؛ رسیدن به نرخ فریم صفر در مکانهای شلوغ
- بازی STALKER 2 در عرض دو روز بیش از ۱ میلیون نسخه فروخت
- آیا بازیهای ویدیویی به ما آسیب میرسانند؟
- اطلاعات جدیدی از مذاکره میان سونی و شرکت مادر FromSoftware منتشر شد
- جزئیات اولین بهروزرسانی Stalker 2 اعلام شد
- آیا پیشنهاد سونی برای خرید Kadokawa، شرکت مادر FromSoftware، منطقی است؟
نظرات
هعییییی چی بگم
اسپم : فاینال فانتزی ریمیک کرک شد🤔 البته Drm free بود توسط کدکس
عجب خبر خوشی امشب میره واسه دان جووون 😀 شادمان کردی
ممنون آقای زاهدی
حرف دل هممونو زدین
ولی عاقاااا اون عکس اول متن خیلی تناقض بود!! اسی اوریجین کنار مارِ جامد!! (مخلص کاماندر)
مار جامد!!! روانی ترجمت شدم اصن…
مکتب ترجمه کاماندره
مخلص کاماندر 😘
یک دنیا ممنون از دلوشته زیباتون اقای زاهدی :)))
واقعا حرف دل من رو زدید… من هم از بازی های اپن ورد با محتوای اندک یا تکراری اصلا خوشم نمیاد…!! اتفاقا سر همین قضیه بود که نتونستم هیجوره نه با اساسین کرید اودیسی نه با والهالا ارتباط بگیرم … ولی به جاش تجربه ی گوست آف سوشیما رو ترجیح دادم فقط به این دلیل که هم روایت بخش داستانی و مراحل فرعی داخلش جذاب تر بود هم اینکه پر از چالش ها و اتفاقات مختلف با کامبت های شمشیر و تیرکمان و سایر سلاح ها که فوق العاده چشم نواز و درگیر کننده هستند و باید بدونی رو کدوم دشمن چه تکنیکی استفاده کنی. تمام اینهارو شاید والهالا هم تو خودش کم و بیش داشته باشه ولی میگم من نتونستم هیجوره ارتباط بگیرم!!! تنها بازی ای از یوبیسافت تو نسل هشتم که من باهاش ارتباط گرفتم فارکرای ۵ بود بخاطر مهیج بودن گیم پلی و داستانش… همین! در مورد متال گیر هم که مثال زدید باید بگم من این بازی رو پلی ندادم اما بازی دث استرندینگ ساخته ی کوجیما دقیقا همین چیزی که شما گفتین رو داشت تو خودش!! یعنی واسه یه ماموریت یهو میشد که با باکس های رو دوشت و آویزون شده رو زمین باید چند کیلومتر مسیر میرفتی ( محیط فوق العاده و موسیقی از حق نگذریم عالی بودن.. ) اما هیچ خبری نبود کاملا سوت و کور یا اگر هم بود خیلی خیلی کم! به مقصد هم میرسیدی با چندین دقیقه سینماتیک طرف میشدی -__-
والهالا غیر از مراحل اصلی مشکل چندانی نداشت، گیمپلیش هم تر تمیز بود البته نه به تر تمیزی گوست ولی خب گوست محتوای کمتر و نقشه کوچیکتری داشت برای همین تکراری نشد برات(البته خود گوست به خاطر این که بعد از سکیرو اومد باعث شد خیلی ضربه ببینه)
رواست اگه تاریخ صنعت گیم به قبل و بعد از سکیرو تقسیم بشه…
متال ۵ و دث استرندینگ اورریت ترین گیمای نسل ۸ بودن فقط چون کوجیما پشت ساختشون بود الکی گندشون کردن متال ۵ قابل مقایسه با نسخه های قبلیش نبود ۱تا۴ واقعا شاهکار بودن پنجش واقعا بیخود بود یسریا میگن بخاطر کونامی نابود شد فقط داستانش نصفه موند سر این قضیه دیزاین فاجعه و مراحل بشدت تکراری و سرکاریش ساختار اوپن ورد بیخود و پوچش چی اونم تقصیر کونامی بوده کوجیما اصلا بلد نیست اوپن ورد بسازه این ادم و فناش واقعا الکی بزرگش کردن کوجیما یه زمانی شاهکار میساخت دیگه تموم شد درمورد دث استرندیگم کلا چیزی نگم بهتره همه میدونن با چه چیز طرفیم خلاصه امیدوارم کوجیما به خودش بیاد و این غرورشو بزاره کنار و کمتر توهین کنه به شعور طرفدارا و فناش
کوجیما کلا اورریتده
همون بازی های اولش هم چیز خاصی نبودن😹
به جز کوجیما یه سری کارگردان ها دوران اوجی دارن و بعد عجیب عقب گرد میکنن،نمونه ها دیگه اش کارگردان سری بازی سونیک،سری بازی نینجا گایدنه(ایتسونو) برای من که به غیر از کوجیما به یاد میارم
احتمالا بزرگترین مشکل استارفیلد همین خواهد بود
البته نه در شهرهایی مثل NEONکه برعکس اوج تراکم هستن
امیدوارم اینو لحاظ کرده باشن که دنیای خالی و زیبا بدرد گیمر نمیخوره
آقا بازی رو سازنده اسکایریم و فال اوت ۳و۴ میسازه ها
بازی های بتسدا تو هرچی بد باشند تو مپ و کوست ها بهترین آن.
بله این هیت نبود
حتی ESOو Camleworks هم اینو گفتن که هز این موضوع نگرانن
از اونا که فن بوی تر بتسدا نداریم
صرفا پیشبینی احتمالاته
داشت کم کم حوصله ام میرفت که اینو گذاشتین دمتون گرم😁
بعضی بازیا از اول جهان باز بودن مثل اساسین، بعضی ها تبدیل به جهان باز شدن
واقعا بازی های جهان باز ازنظر محتوایی و آزادی عمل فوق العاده ان. شما مثلا از جهان اسکایریم چه اشکالی می تونید بگیرید؟ مخصوصا rpg ها که جهان باز بودنشون بخاطر فارم و ماموریت ها بهتره
پس مشکل جهان باز شدن بازی ها نیست بلکه افزایش بازی های جهان باز بی کیفیته مثال هم زلدا که اولش خطی بود ولی جهان باز شدنش باعث بهتر شدنش شد
هر کسی نمیتونه جهان باز بسازه ولی شرکت های پول پرست بخاطر این ترند ایپی هاشون رو نابود کنن
البته سلیقه من خطی هست که میشه داستان رو بهتر تعریف کرد و کیفیتش هم بیشتر میشه✌
با سلام خدمت اقای زاهدی ممنون از مقاله شما 👍👌
خوب متأسفانه بعد از عناوین شاهکار و به شدت موفق skyrim و the witcher 3 بعضی از کمپانی ها با خودشون گفتن هر چه مپ بزرگتر باشه و پر مارک تر !!!! باشه بازی موفق تریه 😑
به قول اقای زاهدی بازی هرچی مپش بزرگتر و میزان ساعت تموم کردنش بیشتر باشه بهتر نیست نمونش بازی batman arkham city مپش کوچیکه اما محتوای زیاد و با کیفیتی داره یا همین gta 4 که بعضی ها بخاطر مپ کوچیکش ترولش میکنن اما بازی بجای یک مپ بزرگ و نقشه پر از مارک !! یک مپ کوچیک و جمع و جور و زنده و پر از محتوای با کیفیت داره
با تک تک کلمات مقالتون موافقم👍
از موافق هم موافق ترم👍
با تشکر از جناب زاهدی🌹
اقای زاهدی دمتون گرم که خنده میارین روی لبامون، خسته نباشید🙂
فقط اونجا که گفتید هرکی با پدر مادرش قهر میکنه میره یه اپن ورلد میسازه😂
همین والهالا. بازی که میشد ۴۰ یا ۵۰ ساعت داستان عالی و پر محتوا باشه فقط ۱۰۰ ساعت بازی با محتوای بی کیفیت و انتخاب های مسخره بود! البته باز از اورجینز و ادیسه بهتر بود. توی ادیسه میخواستی بری یه جای دیگه یا تمساح یا دشمن و سرباز های لول بالاتر بود که نمیشد بکشیشون و فرعی هارو که میرفتی زیاد xp گیرت نمیومد.
بدترین عذاب اینه که واچ داگز بازی کنی بعدش اساسینز کرید😑طراحی مراحل مخفی کاری های هردو یکی بودن! برو یه جایی یکیو بکش یا یکیو نجات بده یا یه چیزی رو هک کن بعدش که کارتو کردی از اون منطقی فقط فرار کن. واچ داگز پیر ادمو در میاورد. ۹۰ درصد بازی همین بود😐
چه عذابی داشتی توو دو تا پشت سر هم بازی یوبی سافت ولی واچ داگز ۱ خوب بود بازم خدایی ۲ اش فاجعه بود
همون عکس وسط پست داره داد میزنه که معلوم نیست این بازی اپن وورلده یا مارک ترکر:)
.
جدا از این قضیه قشنگ مقاله رو انگار من نوشتم:)
خیلی وقتا بوده بازیای اپن ورلد بازی میکنی و فقط ده دقیقه داری توی جنگل یا دشت یا بیابون حرکت میکنی، دریغ از یه Point of Interest ، یه جمله ی شاهکار
تبدیل بیدلیل بعضی بازیای خطی به جهان آزاد ، دو جمله ی شاهکار
فقط اومده بودن یه میلیون راهزن یا همون Bandit ریخته بودن تو نقشه بازی. راهزن توی کوه، راهزن توی دشت، راهزن توی غار راهزن توی زهرمار! ، سه جمله ی شاهکار:)
جمله های شاهکار دیگه ای هم بودن که برید مقاله رو بخونید ، مخصوصا بخش والهالاش:)
برادر زاهدی گرامی تهش یه حق کپی رایت هم اضافه کنی عالی میشه😂
میدونستم الان میای به مپ ویچر گیر میدی🤣
آقا من سی دی ویچرم خرابه . حالا شما همش بیا کل مقاله رو از عکس ها و مثال های ویچر پر کن. بیای دست منو بندازی توی کوره روشن واقعا زجرش از این اتفاق کمتره 🙁
ممنون بابت مقاله
بنده هم موافقم متاسفانه وضعیت طوری شده که بیشتر بازی های جهان باز map بزرگی دارن که خالی از کانتنته !!!
یکی دیگه از مشکلاتی که تو این بازیا هست مراحل فرعی به شدت تکراری و مسخرن ایونت ها و لوت باکس هایی که هیچ جذابیتی واسه من یکی لااقل ندارن !
گرچه سایبرپانک انچنان ایرادی بهش وارد نیست بیشتر مشکل بازی سر پرفورمنسش بود بازی به خودی خود یکی از بهترین های این نسل بود که انچنان دیده نشد به نظرم بهتر بود مثال دیگه ای بزنید تا این بازی بخاطر اینکه مراحل فرعی و اصلی این بازی شاهکار بودن مخصوصا مراحل فرعی نقشه هم خالی نبود ولی بله واسه سی دی پراجکت یه افت بود بازی
خیلی مقاله خوبی بود آقای زاهدی دمتون گرم واقعا چه اصراری دارن بازی اپن ورلد بسازن وقتی بلد نیستن بدترین بازی های اپن ورلد که تا حالا رفتم مال استودیو اوالانچ بوده سری جاست کاز نقشه به شدت بزرگی داشت ولی کاملا خالی و تکراری
متاسفانه فکر نکنم یوبیسافت قرار باشه تغییری بکنه. حتی کوئست دیزاین تاریخ گذشته ی ۱۰ ساله رو حاضر نیستن تغییری بدن
برین دنیای Skyrim, Witcher 3، BOTW و RDR 2 رو با والهالا و ادیسی مقایسه کنین. خیلی راحت یه عنوان ۱۰ ساعته رو ۱۰۰ ساعت کش دادن. درحالی که ویچر/اسکایریم و زلدا پر از زیبایی و محتوای درست حسابی ن. هرجا میرین یه داستان جالب، یه کتاب، یه نوشته یا یه منطقه ی خاص هست که حس Exploration رو براتون تداعی میکنه. اونم با ساندترک های جذاب شون.
حقیقتا امیدی ندارم کسی جز خود بتسدا با استارفیلد/الدر/فالوت یا نینتندو با زلدا بتونه یه RPG SANDBOX OPEN WORLD خوب بسازه (البته اگه CD red هم سر عقل بیاد شاید بتونه با ویچر ۴ دوباره برگرده به اوج)
ماموریت های اصلی و فرعی ویچر و اسکایریم و رد دد فوقالعاده بودن اسکایریم دانجن های فوقالعاده ای هم داشت که کلی وقت میگرفت
دانجن زیبای Blackreach :))
یکی از جالب ترین کوئست های اسکایریم ِDrinking contest با Sam guine بود. وقتی بیدار میشی کل اسکایریم رو شخم زدی :))
ویچر ۳ هم کلی کوئست احساسی خفن داشت
یه سری از دانجن های اسکایریم خودشون یه شهر کامل بودن😂
لامصب سر یکی از دانجن ها چند ساعت داشتم میگشتم راه خروج رو پیدا کنم:) ( اون دانجن که همه چیز رباتیه تو شهر سمت چپ نقشه )
یعنی پاره شدم تا دو سه تا کوئست اون دانجن تموم شد😑
آخ آخ من سر اون میخواستم بازی رو دارپ کنم
از نظر من oblivion بهترین ساید کوئست های تاریخ رو در بین بازیهای rpg داره
آره ، یه بازی ده ساعته رو تو والهالا ( اودیسه رو کار ندارم که خودم مشکل اساسی دارم باهاش ) صد ساعت کش دادن
ولی نه بخاطر مراحل فرعی ، بخاطر مراحل اصلی بازی که نه طراحی درستی دارن ، نه روایت درستی ، مطلقا هیچی ندارن و الکی کش داده شدن
مراحل اصلی رو بزاریم کنار بازی مراحل فرعیش متنوعن و نسبت به یوبیسافت بودن ، سعی کرده شده پشت هر ماموریت یه نیمچه داستانی هم باشه
تو اودیسه اینطوری بود که ماموریت رو میگرفتی ، معمولا باید میرفتی یه کمپی بود که فلان
تو والهالا از اون کمپ ها تو ماموریت های فرعی استفاده نشده و برای بازی حکم بندیت کمپ های ویچر رو دارن ، تنوع انمی ها به مراتب بالاتر رفته و حتی نسبت به بازی هایی که اسم بردی کامبت تنوع بهتری داره ( مخصوصا زلدا و اسکایریم و رددد ) و …
در کل نمیگم بازی کش نیومده ، میگم مشکل ماموریت های فرعی بازی نیست ، بازی دو مشکل داره
مپ بازی الکی بزرگه که خب… ، مپ اون چهار تا بازی ای که گفتی هم کم بزرگ نیست:)
ماموریت های اصلی با شابلون طراحی شده:)
.
پ.ن
تمام این حرف ها با توجه به سابقه ی سازنده گفته شد و نمیخوام بگم اپن وورلد بازی خوبه ، ته تهش بازی یه مارک ترکر بیشتر نیست
چند تا از بهترین پن ورد هایی که بازی کردم:
اساسین کرید والهالا
رد دد ۲
جی تی ای iv
ویچر
زدی تو خال آقای زاهدی، من خیلی به بازی های خطی داستان محور از اول علاقه داشتم الان اصلا با بازی های اوپن ورلد جدید ارتباط برقرار نمی کنم و از یجا به بعد انگیزه ای برا ادامشون ندارم یکی نیست به این کمپانی ها و استودیو ها بگه اگه اوپن ورلد میسازین مثل gta، rdr, witcher 3, horizon باشه یعنی یه داستان و یه انگیزه ای به آدم بده برا ادامه جدیدترین تجربم تو بازی های اوپن ورلد تکراری ac Valhalla بود که مصداق بارز یه جعبه خوشگل ولی توخالی بود فقط چند ساعت اول خوب بود و بعدش داستان و کاراکتر های نچسب و quest های تکراری… با این همه مشغله کی حوصله داره ۷۰ ساعت منطقه آزاد کنه بقیه بازی های یوبی هم شدن همین تکرار کارای بیخود برای آزاد کردن منطقه از اون طرف و نقطه مقابل ما شاهکاری مثل red dead 2 رو داریم که هم به اندازه کافی طولانیه هم خسته کننده نیست هم داستانش قشنگه هم ماموریتا فرعیش خوبن اگه اوپن ورلد میسازین غنی باشه توخالی نباشه وگرنه بازی خطی خیلیم بهتره
اگه چند تا بازی خاص مثلا سری جی تی ای نبود از این سبک متنفر بودم
در مورد متال گیر…. من خودم زیاد متال گیر فن نیستم و همین تنها نسخه ای هم ازش بازی کردم. phantom pain بوده. همونش هم بیشتر به خاطر لیبل اوپن ورلد بودن و صد البته تعریف دوستان رفتم تهیه ش کردم. و واقعا باهاتون موافقم. بله داستان بازی حتی برای من که هیچی ازش نمیدونستم هم خیلی نفس گیر و قشنگ بود. ولی واقعا همش حس تکراری بودن مکان ها و حتی ماموریت ها خیلی منو اذیت میکرد. برای همین بعد از تقریبا ۶۰ ۷۰ درصد از پیشروی توی بازی. ولش کردم. البته همون مراحل تکراری هم چالش های خوبی داشتن و دوست داشتی که حتی بعد از ۱۰ بار مردن هم بری ماموریت رو تموم کنی.ولی تموم شدن مرحله همانا و دیگه وجود نداشتن حوصله و حس برای ماموریت جدید هم همانا. ولی در جهت مقابل. خیلی با دث استرندینگ حال کردم. و برخلاف باور خیلی ها بازی خیلی بیشتر از یه شبیه ساز پیاده رویه. از اتفاقات تصادفی زیادی که توی پیاده روی رخ میدن گرفته تا اتمسفر سنگین جهانش. طوریکه واقعا حس مرده بودن جهان بهتون دست میده. البته همون بازی کلی مراحل داره که میخواین به تمام سازندگان بازی سلام برسونین(از لحاظ طولانی بودن) ولی همون ها باعث نمیشن که نخواین تا ته رو بازی کنین
خیلی ها مث من فقط جذب کوایت شده بودن باندش با باس و ۱۰۰ درصد کنن به خاطر دو تا کاتسین اضافی و یه مرحله مخفی🙃 تاریخ سیستمم هم با تاریخ تولدت تو بازی میرفتیم یکی میکردیم کاتسین تولدش با کوایتو ببینیم
خوشم میاد هر چی اپن ورلد خالی و آشغاله رو تو این دو نسل فقط یوبیسافت ساخته😹😹😹
سلام
خالی که نیستند، خیلی هم پر اند، پر از خالی.
آشغال هم نیستند، گوهر اند! گوهر تراشنخورده.
همه بازیهای جهانباز شبیه مال یوبیسافت اند.
فقط gta و rdr یا بتمن آرکهام و بازیهای ایندی تفاوت دارند.
یعنی از Horizon, Tsushima, mafia بگیر تا Middle earth و هر بازی دیگهای.
حتی بازیای مثل ویچر تنها نقطه قوتش داستان و جهان بازی ست، یعنی شما همین داستان و خردهپیرنگهاش رو از بازی حذف کنی، حتی ویچر ۳ هم کاملا شبیه اپنورلد یوبیسافت میشه.
ویچر شبیه اوپنورلد یوبی نیست، اوپنورلد یوبی شبیه ویچره😉
سلام
ما در غاری تاریک و بسته هستیم، هیچ نوری و وسیلهای هم موجود نیست جز سایههای که بر دیوار میشود دید.
در ابتدا آدم فکر میکند این سایهها، نقشها و کندوکاریهای دیوار غار اند.
ولی اگر بیشتر فکر کند میبیند که اینها همه فقط سایه اند!
و سایه خود واقعی یک شیء نیست! بلکه بازتابی ناقص و ناتمام از آن است.
برای دیدن خود شیء، انسان باید برگردد و به منبع نور برسد.
اینجا جایی ست که از غار بیرون میآید.
دنیای غار فقط یک سایه و توهم تاریک از دنیای واقعی بود.
و انسان فکر میکرد که تمام دنیا همین غار هست.
اما وقتی به سایه بودن همه چیز پی برد، برمیگردد و خروجی غار را پشت سرش میبیند.
از غار که بدنیا میآید با دنیای کاملا شفاف و روشنی روبهرو میشود که کاملا با غار متفاوت است.
و حالا میتواند خود واقعی اشیا را ببیند نه سایه آنها را.
به این اصطلاحا میگویند نظریه مثل افلاطون، فیلسوف دوره یونان.
اون سوکراتس تو آدیسی بود؟ معلم و استاد همین افلاطون بود.
اما غرض اینکه ما، اعم از من و شما و دیگران، خود اشیاء را نمیبینیم.
فقط سایههای اونها را میبینیم.
و در واقع در غار گیر افتاده و در زنجیریم.
باید اپذیرفت و فهمید که این تصاویر فقط سایهها هستند و حقیقی نیستند.
و چشم را به روی الگوها و شکل کامل و واقعی دنیا، اشیاء و همه چیز باز کنیم.
سر و تهش رو بزنی همه گیمای اپن ورلدش آشغاله
حتی crew 2 هم که ریسینگ بود آشغاله
سلام
بین خودم و شما عزیزجان، از بچگی خودم هم حالت خطی رو بیشتر دوست داشتم.
کلا و ذاتا هم از مأموریت فرعی و هر چیزی جز خود مراحل اصلی خوشم نمیاد، مگر اینکه مثل ویچر یا GTA IV مراحل واقعا خیلی خوب باشند.
اصلا کار سختی به، اپنورلد، خیلی سخته.
@thelegendarydarkknight
شوگو جان هر وقت برگشتی یادت نره این مقاله رو ببینی🙄🤣
هعب سید دلم خونه
نظر شخصی من : مشکل اصلی من با یه سری نه همه بازی های اوپن ورد امروزی کمبود آزادی توی مراحل هستش. بطور مثال رددد ۲ رو بزارید کنار اولین بازی جهان باز سوم شخص روک استار جی تی ای ۳. تو اون بازی وقتی تو مرحله بازی ازت میخواست کسی رو بکشی واست شرط تعیین نمیکرد یعنی مثلا تو میتونستی هر روشی که فکرشو بکنی بکار ببری ولی مثلا الان تو رددد ۲ با وجود داستان،گرافیک.،آهنگ و شخصیت شاهکار و جهان باز با کلی فعالیت داخل مراحل اگه اونجوری که روک استار ازت میخواد رفتار نکنی یک سره با mission failed مواجه میشی و این در حالیه که بیشتر میشن ها از نقطه A برو B و همرو بکش هستش. البته این وسط یه سری دیالوگ زیبا هست بین شخصیت ها ولی باز هم بعد دو سه بار تموم کردن بازی دیگه تکراری میشه چون مراحل تنوع نداره توشون ولی خب این چیزی نیست که شاهکار بودن بازی کم بکنه ولی باعث میشه حتی بهتر بشه. مثلا متال گیر فانتوم پین رو در نظر بگیرید وقتی میگه برو تو اون پادگان گروگان رو نجات بده دیگه کاری نداره چجوری همش میشه خلاقیت بازیکن یا مثلا همین فارکرای یا واچ داگز دقیقا اینجوریه اما بجاش تو بقیه چیزا ضعیف عمل میکنه که همین باعث میشه که همیشه یه بازی خوب باشن نه عالی.
البته نسخه iv هم اینطور بود برخی از مراحلش ازادی عمل خوبی به پلیر میداد
مقاله خوبی بود ولی کوتاه!
بهترین نکته اشاره کردین فانتوم پین قشنگ اووریتد محض بود اصلا تعجب کردم چطور منتقدین روشون شد همچین نمره ای دادن!همین بازی رو کس دیگه ای ساخته بود اینجور نمره نمیدادن و جالب ترش دث استرندینگ با اینکه متا بالایی نگرفت ولی تو جوایز خیلی بیخود بهش رسیدن!اون سال کلی بازی های بهتر و سرتر از دث بود اصلا عجیب بود و تابلو بود بخاطر کوجیما این نمره و جوایز میدن!و حق بقیه بازیا و سازنده و زحماتشون ضایع میکنن،شما برید ببینید کدوم بازی تاریخ با متای ۸۲ بیگ وینر سال شده؟هیچ بازی همشون متا بالای ۹۰ بودن!
دوستان به خاطر این پست .. پرمحتوا ترین و غنی ترین اوپن ورلدی ک تجربه کردین چی بوده ؟
ویچر ۳ و رد دد ۲ با هم
گنشین ایمپکت، اسکایریم، ویچر
فالوت ۳ و ۴ رو یادم رفت
RDR 2
نمیشه گفت واسه من ۳ تاست Zelda bow و wicher 3 و Skyrim قراره الدنم بباد بقلش امسال
اول Skyrim و Morrowind
بعد Zelda Breath of The wild و RDR 2
در آخر Witcher 3
اینا همه عالی بودن
گنشین ایمپکت هم مپ خیلی خوبی داره ولی به شدت مشکل دارم با گاچا بودنش
خوب از نظر پرمحتوا ترین و بزرگترین oblivion و skyrim جایگاه اول رو برای من دارن
اما اگه کلی بگم هیچ اوپن ورلدی نمیتونه جای gta iv رو برای من بگیره اصلا واقعا شهر لیبرتی سیتیش خیلی زنده بود ادم حس میکرد تو یک شهر واقعیه
به قوال ارین از بزرگی و عظمت بازیهای مثل elder و ..
ولی کیفیت gta iv
سلام
پرمحتواترین زیاد مهم نیست ولی غنیترینشون بازی GTA IV.
گل گفتی
gta iv بزرگترین یا پر محتوا ترین نیست اما از نظر کیفیت اوله
این کامنتو با طلا باید نوشت
سلامت باشید آقا…
Zelda botw
ویچر ۳
Rdr 2
GTA V
گنشین ۲.۳ اول
گنشین ۱.۶ دوم
گنشین ۱.۴ سوم:)
تو ترول بودن تو طراحی مپ فقط سازنده های زلدا توانایی رقابت باهاشون رو دارن😂
بعد این سه تا:) ، زلدا ۲۰۱۷
اسکایریم محتوای بیشتری رو در خودش جا داده ولی بیس زلدا به مراتب بهتره
بعدش مانستر هانتر وورلد
بعدش اسکایریم
چه عجب یکی از مانستر هانتر ورلد تعریف کرد اونم کی؟ فرمانده😶😶
مانستر هانتر رو چند وقت پیش بازی کردم و به شدت بدم اومد
بعد اخیرا بازی کردم و عاشق عمق گیم پلیش شدم!
چقدر خوبه گیم پلی این بازی و تنوع انمی هاش واقعا!
دقیقا تنوع انمی های مانستر عالیه
حتی مکان ها هم تنوع زیادی دارن
واسه همین خوشم میاد😁
رد دد ۲ . ویچر ۳ .
ویچر ۳
ردد۲
اسکایریم و آبلیویون
فال اوت نیو وگاس
زلدا
خیلی از شرکت ها هم دنبال بزرگ کردن مپ نیستن horizon zero dawn هم اینطوری بود اول مپ زیادی بزرگ بود ولی سازنده هاش فهمیدن کاری ندارن و اونجا و مجبورن چیزهای تکراری بزارن از مپ حذفش کردن که تصمیم خوبی بود بر خلاف متال گیر ۵ که نمره ۱۰ که بهش دادن واقعا حقش نیست مپ اکثرا تکراری و ماموریت ها تکراری میشن ویچر باید بشه درس بازی اوپن ورد سازی این همه ماموریت جذاب تو یه گیم واقعا کم پیدا میشه خسته نباشید اقای زاهدی بازم یه مقاله تاپ دیگه از اون قسمت سوسیس کیلو کیلویی یوبی سافت راضی بودم😂 از این مثال بهتر تو ذهنم نمیرسه
بنده تا جاهای حرفای شمارو قبول دارم و تشکر میکنم بابت مقاله خوبتون.
ولی بزارید چندتا نکته بگم…
۱.همه ما میدونیم که متاسفانه کامیونیتی گیم فعلی داره بیشتر میره سمت بازیهای رقابتی بتل رویالی پس طبعا بازیساز ها باید به خواسته کامیونیتی عمل کنن… این وسط کسایی هم که باید تولید محتوا کنن در این خصوص چه استریمر ها چه سایت های گردن کلفت بیشتر فکر پر کردن جیب خودشون هستن تا به فکر بهتر کردن اوضاع این صنعت.
۲. همه باید قبول کنیم که هزینه ها بازیسازی واقعا نسبت به سال های قبل خیلی زیادتر شده و اینم در نظر بگیرید که ساخت و توسعه بازیهای اپن ورلد انقلابی ریسکش مثل ریسک بازی کردن رولت روسی هستش و هیچ کمپانی دوس نداره بلایی که سر cdpr اومد بخاطر سایبرپانک سرش بیاد!!! و از اینور درست کردن بازیهای که شبیه بازیهای قبلی نباشه و بهتر هم باشه واقعا تو این دوره زمونه با این مخاطب ها سخته الان راکستار بنده خدا میگه من چی درست کنم که بهتر از gta قبلی باشه و همه هم راضی باشن؟ 😁
۳.به نظر من نباید به یوبیسافت و امثالهم خرده گرفت شما حساب کن مثلا ما کمپانی مثل یوبیسافت نداشتیم واقعا چه بلایی سر نسل ۸ میومد؟ نسل هشتی که شاهکار ترین بازیاش فقط تو معدود بازیهای انحصاری خلاصه شد…
درکل تو این ماجرا به قول شما کامیونیتی خیلی میتونه تاثیر گزار باشه ولی خوب با این وضعیتی که من می بینیم ما گیمرای نسل قدیم دیگه باید خواب نسلی مثل نسل ۶.۷ رو ببینیم.
به شخصه برای من witcher 3 باعث شده از خیلی از بازی های open world دیگه لذت نبرم .
اقا موافقم باهاتون صد در صد. سر متال گر ۵ اینو بگم من خودم از مریدان حلق به گوشِ کوجیما هستم ولی منم هنوز نفهمیدم چرا باید اپن ورلد بشه. در مورد بازیای یوبی سافت اینو بگم تو والهالا( که تازه از بهترین ساخته های یوبیسافت هست و پرمحتوا) انقد کارای تکراری انجام دادم وسطای بازی بیخیالش شدم. این مشکل تو کل جریان ساخت بازیای اپن ورلد هستش و واقعا یه تغییر و تحول انقلابی لازم داره
حرفتون کاملا درسته.
من اسسینز ادیسه رو ۱۲۰ ساعت بازی کردم ولی خب بعد تموم شدنش گفتم کاش به جا این شیش هفتا بازی شاهکار ده بیس ساعته بازی میکردم خو. ماموریتا به شدتت خسته کننده و تکراری.
به جاش شصت ساعت رد دد طول کشید ولی اینقدررر این بازی زیبا بود و تک تک ماموریتاش با فکر کار شده بود که لحظه ای احساس خستگی نکردم. ویچر هم همینطور
آخه یه بازی میدن ۱۰۰ ساعت میگی خب اینو بگیرم بازی کنم. بازی میکنی تموم میشه میگن خب حالا یه دی ال سی دیگه هم میخوایم بدیم سی ساعت محتوای (تکراری) اضافه به بازی اضافه می کنه. باز اونم میری میگن خب حالا یه آپدیت میدیم کساندرا و ایوور کراس اور دارن توش اینم ده بیس ساعت. تازههه سال بعدم یه دی ال سی میدیم چهل ساعت. طولانی ترین دی ال سی تاریخ. ول کنین دیگه جان جدتون
سلام
و تازه این موقع است که نسخه جدید از راه میرسد.
آره😂👍
بنظرم چند نکته هست که باعث موفقیت بازیای جهان باز میشه که نبودنشون کلا ورق روبرمیگردونه.
حتما براتون اتفاق افتاده وقتی دنبال انجام ماموریت اصلی هستی ناگهان میبینی داری سه تا ماموریت فرعی پشت هم انجام میدی ونمیفهمی کجا بودی و ماموریت اصلی اصن چی بود!در واقع هنر دیزاین مراحل وکارگردان اینه که شمارو به همون تناسب که در مراحل اصلی و داستانی پیش میبره درکنارش مراحل فرعی رو هم در جای خودش قابل انجام کنه نه وسط ریتم داستان اصلی پارازیت بره. مثلا با لول بندی مراحل یا دشمن ها میتونن محدوده فعالیت ازادانه روکم کنند و دیسترکشن از اصل مطلب رو به حداقل برسونن. کاریکه در هورایزن به درستی انجام شد.شما نمیتونستی با لول ۱۰سر خرو کج کنی بری توFrozen Wildماموریت بزنی (دم در جهنم سرد و یخ زده یقتو میگیرن).
مطلب بعدی استفاده از موسیقی های به جا ویونیک اه.وقتی دریه بازی جهان بازچندین ساعت در حال جابجایی هستی قطعا موسیقی یاصدای محیطی که به گیمر میرسه در ایجاد حس همراهی با شخصیت اصلی تاثیر به سزایی داره.موسیقی به موقع و حرفه ای در بازی خطی هم اعجاز میکنه چه برسه در جهان باز.
ودراخراگر گشت و گذار در گوشه وکنار بازی چیزی به گیمپلی یا داستان و ایتم های شخصیت بازی اضافه نکنه ،جستجوی گیمر کاری بیهوده بیش نخواهد بود.امثالشو حتما زیاد دیدین.
ایرادی که از فانتوم پین میشه گرفت همین نقشه خالیشه. بله قبول دارم ولی محیط جنگیه دیگه میخاستید اپارتمان توش باشه؟ سربازی نرفتید؟ همینه دیگه یه بیابون خالی!!!! فانتوم پین rpg نیس که بخاد نقشه پر محتوایی داشته باشه. اکشن سوم شخص مخفی کاریه با دنیای ازاد. این دوتا فرق میکنه . گیمپلی بازی بشدت عمیقه و خیلی وابسته به گان پلی و بادی ها و استفاده لز گجت هاست. قرار نبس مث وییچر باشه که هر قسمتی از نقشع داستان خاصی داشته باشه. نه اینحا یه محیط جنگی و نظامیه. استفاده از ادوات جنگی و تاکتیک ها حرف اول و اخر و میزنه. قبول دارم فانتوم پین اصلا اتمسفر متال گیری نداشت و کات سین های بشدت کمش تو ذوق میزد. ولی سبک بازی رو اشتباه گرفتید. یه اوتپوست هست توی دو تا مرحله اصلی و شیش تا مرحله جانبی تکرار میشه بله تکراریه منم یخورده تو ذوقم میخورد ولی این تبود که بخام حال نگنم با بازی. شما یه بار با کوایت تیم میشدی هردوتایی فاز اسنایپ میگرفتی و آوت پست رو میترکوندی. یبار فاز میگرفتی با دی واکر جر میداری همه رو یبار با سگت میرعتی تو فاز مخفی کاری. یبار رد میداری اصن تانک سفارش میدادی با حمله هوایی. یبلر اصن هیچی تنهای تنها. دیگه چقد محتوای گیمپلی میخای؟؟؟؟ واقعا حقش نیس متای بالای نود؟؟؟؟ اصل اول د اخل بازی گیمپلیه. داستلن هم که شاهکار ولی ناقص که اونم تقصیر کونامیه. موسیقی اخرش. شخصیت پردازی و اتمسفر ته ته ش. تنها ایرادی که باعث میشه بازی منتی صد نگیره و همون تود و خرده ای بمونه مراحل فرعیشه. برای صد ساعت تکرای میشد اگر بازی هفتاد ساعت بود باید متاش صد میشد. متال گیر فانتوم پین بهترین در سبک خودشه. و اگر سوپر شاهکاری به اسم ویچر سه نبود واقعا لیاقت گوتی سال ۱۵ رو داشت. برای بار اول بود که توی این بازی مخفی کاری اوپن ورلد اختراع شد. حتی تاثیر توی بازی فارکرای پنج دیده میشه. که اونجا راست داشتی و سگ و پلنگ و تمساح و اینا کمک کارتن.و تز بادی فانتوم پین اسکی رقته. مونده تا دنیا شاهکار فانتوم پین رو درک کنه
رفیق نسخه های قبلی متال گیر رو بازی کردی؟ چرا باید یه مرحله رو سه بار برم که داستان رو کامل کنم(که تازه کامل هم نمیشه) شما اینو باید در نظر بگیری اگه به خاطر حقه بازی کونامی تو ماجرای نقدها نبود این بازی متاش به سختی ۸۵ رو رد می کرد، من خودم بعد از نسخه زیرو گراوند خیلی امیدوار بودم به این نسخه ولی آخرش پوچ بود، در ضمن مورد انواع مختلف راههای حمله به کمپ خبر داری که حتی بازی های یوبی هم برای هر کمپ دستکم سه تا راه مختلف داره نه؟ و کل اپن ورلد بازی از فارکرای دو و چنتا بازی دیگه الهام گرفته نه فارکرای پنج از این
واقعا من هنوز نمیفهمم ، مشکل بازی خطی چیه ؟
چرا سازنده ها فکر میکنن بازی اوپن ورلد همیشه بهتر از خطیه ؟
لزوما هم برا گیمپلی زیاد نیاز به جهان باز نیست…نمونش divinity original sins هر دو نسخه خیلی جهانشون باز نیست ماموریت فرعی زیاد داره ولی کل مپهاش سر جمع یه نقطه تو مپه ویچره…با اینهمه شیرین بالای شصت هفتاد ساعت آدم رو سرگرم دنیاش میکنه…
آقای زاهدی کلا بعضی چیزهارو چون پیروان متعصب الکی پشتشون هستن زیر سوال ببری بهت میگن هیتر و ترول .مثلا من میگم فلان شرکت باعث شده به تجربه گیمینگ من ضربه بخوره چون باعث پورت نشدن خیلی بازیها برا پی سی شده .باعث پورت شدنهای بی کیفیت شده توهین مستقیم به گیمرهای ایرانی کرده و … بعد میان میگن خب اینا دلیل میشه بدت بیاد ؟ انتظاری که دارن اینه طرف بیاد عضویی از خانوادتو به قتل برسونه و اگه دلیل موجهی نداشت اگه بار دوم اومد این کارو کرد اونوقت میتونی یکم ازش بدت بیاد
سلام
بابا اصلا به کسی ربط نداره، دلیل هم نمیخواد.
من کلا از این طرف بدم بیاد، لازم نیست دلیل و مدرک بیارم و اثبات کنم که!
بعد من زورم از این میاد که همین یوبیسافت یه زمانی محبوب ترین شرکت بود. من عاشق این شرکت بودم (البته الانم بازی های بد منتشر نمیکنه ولی بازیاش صرفا خوبه و اصلا نزدیک شاهکار هم نیس) از بس که بازیای شاهکار میداد. از بس که تنوع ایده تو بازیاش موج میزد. از بس که آیپی های جذاب داره.
بابا لعنتیا بکشین بیرون از اسسینز و فارکرای و واچ داگز
بخدا یه ریمن جدید معرفی کنید ببینید مردم چیجوری کف و خون قاطی میکنن. یه اسپلینتر سلی یه valliant heart یه رینبو داستانی یه پرنس آف پرشیا . والا دیگه عصر حجرو گذاشتین رم گذاشتین مصر گذاشتین یونان گذاشتین عصر وایکینگ گذاشتین . این همه درس چرا چسبیدین به تاریخ؟
اینا تا یه اساسین هم تو جیبوتی نسازن ولکن نیستن😃
والا من بعد بلک فلگ دیگه کلا بازی های یوبی سافت رو بازی نکردم ولی کاش تو مقاله به این که به چه بازی اشاره دارید اشاره می کردید بنظر من سایبر پانک هم از لحاظ محتوا عالی بود کل بازی های بتسدا و لارین عالی هستن کلا از اون جایی که ea و اکتیویژن سراغ ساخت این بازی ها نمی رن معرکن (فقط با دراگون ایج و یوبی سافت حال نمی کنم ) و اینکه بعید می دونم تو هیچ جایی متال گیر رو rpg بگن .و خیلی سادست هر اپن وردی که rpg نمی شه
بنظر بنده اوپن ورلد بهترین سبک گیمه
چون گیم ترین گیم های صنعت گیمن(از مریدان استاد جواد)
از چنتا از بهترین اوپن ورلد هایی که بازی کردن بگم
هورایزن واقعا دنیای جذاب و خیلی خوبی داشت و در نسخه بعدی اگه مراحل فرعی و جانبی بیشتر بشن قطعا بششدت بیشتر ازش لذت میبرم
گوست اف سوشیما گیم پلی و گرافیک هنریش محشر بود
واقعا لذت بردم
سبک مبارزه برام جدید و خیلی جالب بود
انشالا تو نسخه بعدی خییلی بیشتر پیشرفت میکنه
همه ی اساسین ها مخصوصا اساسی۲،برادر هود و بلک فلگ
واقعا هرچقدر از شاهکار بودن این ۳ عنوان بگم کم گفتم(شاید باورتون نشه ولی اودیسه هم خیلی سرگرمم کرد و چند صباحی ازش لذت بردم)
در کل همه ی اساسین ها در قلب بنده جا دارن
ویچر۳ که قشنگ راست کار خودمه
دنیایی عظیم و پرمحتوا که با داستان و شخصیت های به یاد ماندنی
خداست این گیم
من گه اگه بخوام نمره بدم به ویچر۳ نمره ۹۹ میدم(البته به اساسین۲ و بلک فلک هم همین نمره رو میدم)
با عظمت ترین بازی تاریخ گیم بنظر من اسکایریمه
فقط همینو بگم که ۶ ساله روی پی سی دارمش و هنوز چیزهای جدیدی توش پیدا میکنم
به این بازی هم نمره ۹۹ میدم
خوب خوب
این همه گفتم که پادشاهان اوپن ورلد برسم
جناب جی تی ای و رد دد
که جی تی ایiv و سن آندریاس که زبانم قاصره از توصیفشون
و البته جی تی ایv هم قطعا شاهکاره
در آخر The goat:Red dead redemptioon2:100
البته اوپن ورلد های دیگری هم میتونست بین این عناوین باشن
دل نوشته بسیار خوبی بود ، به عنوان مثال من دارم بازی سایبر پانکو بازی میکنم که تغریبا باگاش برطرف شده و از نظر من بعد ویچر یکی از معدود بازیهایی بود که ارزش چندباره بازی کردنو داره ولی سازندگانش با اون که درخت مهارت خوب کاملی ساختن نتونستن مکانیزم استفاده درستو از این درخت انجام بدن و برای منی که سبک بازیم در بازیهای جهان باز به این شکله که اول مراحل جانبیو جارو میکنم بعد به سراغ داستان اصلی میرم کلا زحماته پیشرفت مهارتم بی مصرف میشه و بعد ساعتها بازی با یه داستان نصبتا کوتاه این حجم از مهارت بی مصرف میشه و خیلی آزار دهندست
دقیقا
من هم عاشق بازی های اوپن ورلد هستم ولی حیف که سیستمم خیلی ضعیفه و یکی از بهترین بازی های جهان بازم اسکایریم و gta v بودن الان من درک نمیکنم برا چی میخان اسپلینتر سل رو هم جهان باز کنن که اونم قطعا یه تقلید از متال گیر میشه
برای پلتفرم موبایل هم همین جریانه
هر بازی اومده یه بتل رویال ساخته با کلی اسکین
فقط میخاد پول دربیاره از مخاطب
تک تک کلمات مقاله حرف های منه که بارها گفتم
بهترین مثال هم همین متال گیر بود که بنظرم جزو ضعیف ترین جهان بازای تاریخ گیمه! در رتبه دوم هم شاهکارهای یوبی سافت مثه اساسین ها و گوست ریکون !
این مریضی جهان باز شدن تو نسل ۸ غوغا کرد و واقعا به مرحله منزجر کننده ای رسید. هنوز نفهمیدم بازی کردن یه مرحله تکراری برای بار nام چه جذابیتی داره؟! ۱۰۰ ساعت بودن یه بازی با کوئست های تکراری ملال آور چه فضیلتیه؟؟!!
به هر حال امیدوارم این پاندمی تو نسل ۹ فراموش بشه
آقا مصطفی…یعنی میخوای بدونی که چرا بازی های جهان باز رو به افول هستن…بازی فارکرای ۶ رو نگاه کن
اون از جهان بازی که انقد مردس که انگار داری تو قبرستون قدم میزنی….اصلا NPC اکتیو تو بازی وجود نداره ..کافیه دوتا از اینا به هم برسن…عین آهنربا میچسبن به هم..یا درست تر بگم فرو میرن تو هم!!!!!..حالا اصلا اکتیو بودنشو من کاری ندارم…اون چه هوش مصنوعیه آخه بابا؟؟!!!!!
هوش مصنوعی دشمنا اصلا از بازی زده میکندت!!!!…با اسلحه بدون صدا خفه کن وسط پایگاه شلیک میکنی….یه نفر نمیاد ببینه چی شد!!
بر عکس نسخه پنج که تیر میزدی کافی بود اون نفر قبل مرگش خط شناسایی پر بشه..کل افراد اونجا میریختن تو اون نقطه که نود درصد اوقات باعث میشد لو بری!!!
تو تیر اندازی کارگیری اصلا نمیدونن چیه!!..همینجور عین موز وایسا ن تیر بخورن!!!
یار های خودی هم که دیگه نگو….با سگت بری اون گروگان های تو کامیون بازی رو آزاد کنی….پیاده که شدن اصلا نگاه نمیکنن اوضاع چحوریه….جوری به سگت حمله میکنن که بیا و ببین….خشاب خشاب گوله خالی میکنن روش…مولوتوف میندازن….سگ بدبخت هم مثلا چون بازی اینارو تخت عنوان یار خودی میشناسه نمیتونه واکنش نشون بده..فقط در میره!!!!!
یعنی از دشمن بیشتر تو اون چند ساعتی که بازی کردم فقط یار خودی کشتم…از بس که حرصم دراومد
یعنی خدایی آدم باید بره دست راکستار و سی دی پروجکت قدیم رو ببوسه که از کارکناشون عین برده کار میکشیدن…الان نگاه کن…کسی بد از رد دد یا ویچر سه بگه…با پشت دست میزنن تو دهنش
چون برای دونه دونه پیکسل های بازی عرق ریختن و جون کندن
بازی جهان بازی که غیر از این ساخته بشه س-ی-ف-و-ن کشیدنیه
این با سایبر و فارکرای و صدتای امثال اینا به همه ثابت شده
چون اپن ورلد اصلا درصد حزئیاتی که باید باهاشون سر و کله بزنی چند ده برابر یه بازی خطیه
هر چقدر پول بازی سازا بیشتر شه کیفیت کمتری برا بازیهای بعدی میزارن مثل راکستار که هنوز که هنوزه جی تی ای بعدی رو نداده ولی بازم دم سانتا مونیکا و ناتی داگ گرم
دوست عزیز میتونین از بازی های جهان باز قدیمی استفاده کنید که آپدیت شدن برای مثال ماینکرافت که با آپدیت جدیدش کولاک کرده
متال گیر۵ وسطای بازی پاکش کردم رفت گیتارم با خودش برد….😐