عنوان Nix Umbra؛ عجیبترین و ترسناکترین بازی سال ۲۰۲۱
“نور، شمشیر من است. تاریکی باید نابود شود”. این نوشتهای است که در آغاز هر دور از بازی Nix Umbra، با یک فرم گوتیک خشک نوشته میشود.
در این اثر، تلاش ما برای بقا و زنده ماندن است. شاید یک یا پنج دقیقه دوام بیاوریم، اما یک مرگ ناگهانی و بدون تشریفات، چیزی است که سایه به سایه همراه ما است و پیوسته تهدیدمان میکند. با این حال، هر بار که عبارت MEMENTO MORI (به یاد داشته باش که لاجرم خواهی مرد) با همان فرم گوتیک روی صفحه ظاهر میشود تا مرگ و شکست شما را جار بزند، خودداری از شروع یک دست دیگر و ورود مجدد به این دنیای سیاه جوهری، غیرممکن است.
شاید بتوان Nix Umbra را به عنوان یک اثر روگ لایک توصیف کرد، اما در عین حال، این بازی از عناوینی به شمار میرود که به سختی میتوان آن را در دستهبندی خاصی گنجاند. لذا اگر از آن به عنوان اثری در ژانر وحشت یاد کنیم، بهتر و صحیحتر است. وقتی یک دور از بازی را آغاز کنیم، خود را در جنگل به شدت تاریکی مییابیم. در آن ظلمات، شمشیری را به دست میآوریم که نور قدرتمندی از درون آن گسیل میشود؛ نوری که سایهها را از میان میبرد.
در شرایطی که میان هزارتویی از درختان سردرگم هستیم، تنها دیدن چند گام جلوتر برای ما ممکن است. کمی که پیش میرویم، همه چیز عجیب و غریب میشود؛ زمزمهی شوم و دلهرهآوری در پسزمینه ایجاد شده و رفته رفته پررنگتر میشود. در تاریکی پیش رو، چه چیزهایی انتظارمان را میکشد؟
جمجمههای از تن جداشده، با آن لبخند شیطانی مرموزی که در چاک دهانشان دیده میشود، دور سرمان میچرخند، جیغ میکشند و خود را به سمت ما پرتاب میکنند. عنکبوتها از دل تاریکی خود را به بیرون پرت میکنند. گاهی هم تنها با اشکال و اجسام روح مانندی مواجه میشویم که با سرعت بالا، بین درختان جابهجا میشوند یا در آسمان پر از ستارهی شب پرسه میزنند.
با بالا نگهداشتن شمشیر و آزاد کردن نوری که درون آن است، میتوانیم این موجودات را از خود دور نگه داریم، اما عملکرد این شمشیر حیاتی به گونهای است که به یک پروسهی خنک شدن (یا به اصطلاح Cooldown) وابسته است. بنابراین اگر بیش از حد و خارج از اندازه از شمشیر خود استفاده کنیم، شیاطین زیادی در جنگل هستند که کارمان را تمام خواهند کرد.
در تمام طول بازی Nix Umbra، سبک مونوکروم (استفادهی انحصاری از طیفهای مختلف یک رنگ واحد) به کار گرفته شده است. از طرفی، یک زیبایی شناسی موسیقی محور و خوش سبک در بازی ارائه شده که فضای بازی و القای حس شکار بودن به پلیر را قوت میبخشد. محیط بازی را میتوان به یک نقاشی خط خطی جوهری تشبیه کرد که در یک کتاب خاک گرفتهی قدیمی کشیده شده است؛ کتابی با داستانهایی از ارواح که حالا جان گرفته است.
طراحی صوتی بازی، نقش به شدت تعیینکنندهای را در لذت بردن شما از آن ایفا میکند، به همین دلیل پیشنهاد میکنم که در طول بازی حتما از هدفون استفاده کنید. این حس که ترس و وحشت از همه جهت به شما نزدیک میشود، بسیار قدرتمند است – دقیقا مانند تاریکی؛ فضایی که با هر گام سستی که برمیداریم، سنگینیاش را روی دوشمان حس میکنیم.
Nix Umbra همواره و از روی عمد، نامفهوم و مبهم باقی میماند. به همین دلیل هم معتقد هستم که یک بازی ژانر وحشت فوق العاده است. در دستهای اولی که بازی میکردم، هیچ ایدهای از آنچه که اتفاق میافتاد نداشتم و این گونه از خود میپرسیدم که “اینجا چه خبر است؟”. سردرگم در جنگل، میدویدم و گویهای معلق را جمع میکردم. سپس به فاصلهی زمانی کوتاهی، به شکلی اجتنابناپذیر توسط جمجمههای پرنده تا سر حد مرگ قلع و قمع میشدم.
اما در همیشه روی یک پاشنه نمیچرخد. هرچه بیشتر به بازی دل داده و برای آن وقت میگذارید، بیشتر احساس میکنید که ساختاری در حال ظهور است. شاید در ابتدا گمان کنید که دشمنان داخل بازی را به هیچ نحوی نمیتوان متوقف کرد، اما این طور نیست. همین طور که پیش میروید، راههایی را برای مقابله با آنها کشف میکنید. ضمناََ ترفندهای مختلفی هم در بازی وجود دارد که به مرور آنها را یاد خواهید گرفت؛ مثل اینکه خوردن قارچ موجب میگردد تا سرعت شما بیشتر شود.
به طور کلی، اگر میخواهید Nix Umbra را تجربه کنید، باید برای مردنهای پی در پی آماده شوید. با این حال، امید خود را از دست ندهید؛ زیرا هر دوری که سپری میشود، بیشتر از دور قبل دوام میآورید.
به همین مقدار بسنده میکنم و چیز بیشتری نمیگویم، زیرا کاملا مشخص است که بازی Nix Umbra، با هدف کشف شدن توسط پلیر توسعه داده شده. بازی از شما میخواهد که ناامیدانه در تاریکی دست و پا زده و برای درک آن تلاش کنید. اما جالب اینجا است که با هر کشف جدید، راز تازهای جایگزین میشود. شخصا هنوز گاهی اوقات نمیدانم که چه اتفاقی در حال وقوع است و همین موضوع به وحشت ناشناخته و خورهی جان بازی میافزاید.
در همهی رسانهها، از بازیهای ویدئویی گرفته تا فیلمهای سینمایی و سریالها، عنوان ترسناکترین به اثری تعلق میگیرد که ذهن مخاطب را پر میکند از سوالات گوناگونی که پاسخ هیچیک آنها را نمیداند. Nix Umbra بازیای است که کاملا با چنین ایدهای ساخته شده و با اطمینان میگویم که تا به امروز، چیزی شبیه به آن را تجربه نکرده بودم.
در حال حاضر این اثر از طریق فروشگاه استیم در دسترس علاقهمندان قرار دارد و قیمت آن چیزی حدود ۱۰ دلار است. بازی Nix Umbra گرچه با ذائقهی همهی پلیرها سازگاری ندارد، اما اگر به عناوین ژانر وحشت، چالشبرانگیز و تجربهمحور علاقهمند هستید، ارزش این را دارد که یک بار آن را تجربه کنید.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
قطعا جزو ده اثر عجیب ایندی عمرم بود خیلی خیلی عجیب
مریضه باهات انگار داره بازی میکنه صادقانه بگم تو هیچ بازی جز اسلندر همچین حسی نداشتم و تو این بازی شبیه سازی شد
رنگ های عجیب
فضای عجیب
داستان عجیب
کلا همه چی عجیبه 😐
میشه بگید رایگان از کجا میشه رایگان دانلود کرد؟ حتی تو سایتهای تورنت هم نیست. اگه سوال دانلود رایگان بی ادبانه است پیشاپیش ببخشید
سلام متاسفانه نتونستم Survey های این سایت رو رد کنم
میشه بگید چجوری دانلود کردید؟
والا من خودمم نتونستم 😅😂
ولی تنها جایی که مفتی گذاشته ، همینه🗿 … شما اگ موفق شدی ، خبر بده 🤝
عنوان Nix Umbra؛ عجیبترین و ترسناکترین بازی اثر سال ۲۰۲۱
وجدانا دیگه زبان فارسی رو خراب نکن
یا باید بازی رو بذاری ، یا اثر رو
که بازی درست تره
یاد اون بازی تو دارک وب میفتم
اونم اینجوری بود دقیقا سیاه و سفید
کلا این نوع بازیا سمین! D:
من بازی نکردم ولی خیلی بنظرم جالب رسید منتها پر واضحه که بازیای نیست که خیلی بهش توجه شده باشه و حتی توی متا هم نقدی ازش وجود نداره (بازی صفحه داره ولی نقد نشده). سوالی که مطرح میشه اینه که اگه بازی با یه قیمت بیشتر ارائه میشد یا اینکه یه شرکت بزرگ ارائهاش میکرد (صرف نظر از محتوای کیفی خوب) بازهم اینقدر بهش بیتوجهی میشد یا اینکه با اون شرکت بزرگ با تبلیغات فراوون هم بازیش رو بفروش میرسوند و با زد و بند با منتقدا کلی از منتقدا به به و چه چه در میآورد؟ (حقیقتا تمام بازیهای نسل قبل که سروصدا کردن و متاهای خیلی بالایی گرفتن همگی اوریتد بودند قدیمتر اگر بود همون بازیها خیلی کمتر نمره میگرفتند)