چرا به یک بازی AAA اقتباس شده از انیمه احتیاج داریم - گیمفا
چرا به یک بازی AAA اقتباس شده از انیمه احتیاج داریم - گیمفا
چرا به یک بازی AAA اقتباس شده از انیمه احتیاج داریم - گیمفا
چرا به یک بازی AAA اقتباس شده از انیمه احتیاج داریم - گیمفا

چرا به یک بازی AAA اقتباس شده از انیمه احتیاج داریم

پارسا طامه
۱۰:۴۵ ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
چرا به یک بازی AAA اقتباس شده از انیمه احتیاج داریم - گیمفا

طی چند سال اخیر در سراسر جهان انیمه‌‌ها توانسته‌اند مخاطبان زیادی را به خود جذب کنند، و این عدد روز به روز در حال افزایش است. محبوبیت انیمه باعث شده است که شرکت‌های بزرگی نظیر نتفلیکس دست به ساخته انیمه بزنند. این محبوبیت تا جایی بالا رفته است که امروزه لایو اکشن‌های مختلفی را از انیمه‌ها شاهد هستیم. در این مقاله می‌خواهیم از ضرورت ساخت یک بازی AAA اقتباس شده از مانگا یا انیمه صحبت کنیم.

ترکیب دو صنعت محبوب

طی چند سال گذشته درآمد صنعت بازی رشد چشمگیری داشته است و همین موضوع هم باعث شده تا مدیران شرکت‌های مختلف از این محبوبیت در حوزه‌های مختلف استفاده کنند. از تبلیغات در زمینه ورزش گرفته تا سینما، همه جا رد پای بازی‌ها و پلتفرم‌های بازی دیده می‌شود. در چند سال اخیر همکاری میان دو صنعت بازی و سینما بیشتر شده است. استفاده از بازیگران معروفی همانند کیانو ریوز و نورمن ریداس در بازی‌های ویدیویی شاید کم‌کم به یک امر مرسوم تبدیل شود، اما نکته حائز اهمیت رشد چشمگیر تعداد فیلم‌ها و سریال‌های ساخته شده از باز‌ی‌های ویدیویی است که هرچه می‌گذرد تعداد آن‍ها بیشتر می‌شود. این موضوع باعث جلب شدن نظر طرفداران بازی به سینما و حتی بالعکس شده است. با اینکه بازی‌های زیادی از انیمه‌های مختلف ساخته شده است، اما به دلایلی مانند بودجه و حتی استودیوی سازنده هیچکدام نتوانسته‌اند به موفقیت برسند. حال در ادامه مقاله می‌خواهیم به دلایلی بپردازیم که ساخت یک بازی AAA اقتباس شده از انیمه را ضروری می‌کنند.

جهانی پر از خلاقیت

بازی‌های داستان محور از طرفداران زیادی برخوردار هستند؛ شاید تعداد آن‌ها به پلیر‌های بازی‌های آنلاین نرسد، اما این نشانه کم بودن این افراد نیست. قرار دادن مخاطبان بازی‌های داستان محور اصلی‌ترین نکته در مورد ساخت بازی از یک انیمه محسوب می‌شود. انیمه‌های زیادی وجود دارند که جذابیت بالای داستان آن‌ها توجه عموم را به سمت خود جلب کرده است. جهان‌های عجیب و پر از خلاقیت انیمه‌ها می‌توانند به خوبی برای ساخت بازی‌ها مورد استفاده قرار بگیرند. استفاده از داستان انیمه‌های معروفی مانند Attack‌ on Titan شاخصه اصلی یک انیمه به شمار می‌رود و شخصیت‌های برخی از انیمه‌ها به قدری محبوب هستند که مخاطب را به داستان مجذوب می‌کنند. انیمه‌ای مانند Death Note توانست با شخصیت‌های جذاب خود به محبوبیت زیادی برسد که وجود این نوع از شخصیت‌ها جذابیت زیادی را در بازی ایجاد می‌کند. تعداد شخصیت‌های محبوب در دنیای انیمه کم نیست و همین موضوع هم باعث می‌شود تا دست بازی‌ساز‌ها برای انتخاب شخصیت مورد نظر خود کاملا باز باشد. انیمه‌ها از تنوع زیادی برخوردار هستند. از انیمه‌های ترسناک تا انیمه‌های فانتزی تقریبا در هر ژانری یک انیمه با داستان جذاب وجود دارد و با توجه به همین موضوع دست بازی‌ساز‌ها برای انتخاب انیمه مورد نظر خود باز است.

چرا به یک بازی AAA اقتباس شده از انیمه احتیاج داریم - گیمفا

اقتباسی متفاوت

برخی از انیمه‌ها در یک دنیای کاملا خیالی روایت می‌شوند، دنیایی که ساخته ذهن نویسنده است و هیچ شباهتی به جهان ما ندارد. قلعه متحرک هاول با خلق جهانی پر از خلاقیت و عجایب نمونه بارز این موضوع است. روایت داستانی جدید با همان شخصیت‌ها و در همان جهان خلق شده توسط نویسنده انیمه می‌تواند به ساخت یک اثر جذاب کمک کند، اما بازی‌ساز‌ها می‌توانند پا را فراتر بگذارند.
Lies Of P نیز جزء آثاری است که توانسته است با سنت شکنی به محبوبیت زیادی دست پیدا کند. استفاده از داستان شخصیت پینوکیو با تغییر صد و هشتاد درجه‌ای آن باعث شده است تا این عنوان طرفداران زیادی را پیدا کند. با استفاده از خلاقیت‌های این چنینی بازی‌ساز توانایی خلق داستان‌های جدید در دنیای‌ انیمه‌‌ها را دارد. حتما احتیاجی به انیمه‌ای بودن گرافیک بازی نیست بلکه می‌توانیم شاهد یک One Piece خشن و واقع گرایانه باشیم. محتوای داستانی جذاب قطعا یکی از اصلی‌ترین دلایل موفقیت ساخت یک بازی اقتباس شده از انیمه خواهد بود، بازی‌های مختلفی از انیمه‌های معروف مانند One Piece و Tokyo Ghoul ساخته شده است که فاقد این نکته هستند. معمولا تمام انیمه‌های معروف داستان عظیم و پرمحتوایی دارند، اما بازی‌های ساخته شده در به نمایش گذاشتن این محتوا ضعیف عمل کرده‌اند. وجود یک تیم نویسندگی خبره که بتواند با روایت اختصاصی خود داستان انیمه را به نمایش بگذارند جذاب خواهد بود. این روایت باید به شکلی به تصویر کشیده شود که توانایی جذب هر فردی که به تماشای انیمه نمی‌پردازد را داشته باشد.

چرا به یک بازی AAA اقتباس شده از انیمه احتیاج داریم - گیمفا

انیمه، بازی، فایت

مهم‌ترین عنصر هر بازی گیم‌پلی آن است. یک بازی می‌تواند بدون داستان و حتی بدون صدا باشد، اما فقط با یک گیم‌پلی جذاب مخاطب را شیفته خود کند. مشکل اساسی بازی‌هایی که طی چند سال اخیر از انیمه‌ها ساخته شده است در بخش گیم‌پلی آن‌ها است. ژانر مبارزه‌ای مقصد بیشتر بازی‌هایی است که از انیمه ساخته شده‌اند. شاید ساخت عناوین Jump Force و Dragon Ball در ژانر مبارزه‌ای تصمیم درستی به نظر برسد، اما ساخت عنوان One-Punch Man در این سبک غیر قابل توجیه است. وجود این عناوین باعث شده است تا ذهن بازی‌ساز‌ها به سمت الهام گرفتن از بازی‌های بزرگ برای ساخت یک بازی اقتباس شده از انیمه نرود. عناوین Persona و Catherine به دلیل گرافیکی انیمه‌ای که دارند جزو همین خانواده به حساب می‌آیند. ژانر این دو عنوان بسیار خاص است و تعداد افراد کمی وجود دارند که طرفدار سبک JRPG باشند. با توجه به نکات ذکر شده این خرافات به وجود آمده است که ژانر بازی ساخته شده از انیمه مبارزه‌ای یا ‌JRPG خواهد بود. تنوع بسیار خوبی در داستان و سبک انیمه‌های معروف وجود دارد، این تنوع می‌تواند به بازی‌ساز آزادی عمل بالایی را برای انتخاب سبک گیم‌پلی عنوان خود بدهد. از عنوان ماجراجویی خطی تا عنوانی جهان باز و حتی عنوانی در سبک سولزلایک، تمامی این سبک‌ها می‌توانند برای ساخت این عنوان مورد استفاده قرار بگیرند. اگر هم عنوانی مانند Tokyo Ghoul در ژانر ماجراجویی ساخته شود به قدری در داستان و گیم‌پلی بد عمل می‌کند که اصلا به چشم نمی‌آید. خیلی از انیمه‌ها از نکاتی برخوردار هستند که به جذابیت گیم‌پلی کمک می‌کنند. مانند ابزار مبارزه در انیمه Attack on Titan و یا قدرت شخصیت‌های مختلف انیمه One Piece، که با داشتن بودجه کافی بازی‌ساز‌ها می‌توانند گیم‌پلی بسیار جذابی را طراحی کنند.

نظر شما کاربران گیمفا چیست؟ آیا شرکت‌های بزرگ اقدام به ساخت بازی از انیمه‌ها می‌کنند؟ به نظر شما از چه انیمه‌هایی باید بازی ساخته شود؟

Jin sakaiIliyaامیناربابDARKSIRENdeathwingsREAPER OF SOULSwhitedaybreakbellیوهانAmir1990Visible 6-tigh manعلیآرینjavad-1383MEYSAMB300@alistar

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

چرا به یک بازی AAA اقتباس شده از انیمه احتیاج داریم - گیمفا
چرا به یک بازی AAA اقتباس شده از انیمه احتیاج داریم - گیمفا
چرا به یک بازی AAA اقتباس شده از انیمه احتیاج داریم - گیمفا
چرا به یک بازی AAA اقتباس شده از انیمه احتیاج داریم - گیمفا
چرا به یک بازی AAA اقتباس شده از انیمه احتیاج داریم - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • levine گفت:

    چون هنوز پرسونا ۶ معرفی نشده⁦^_^⁩

    Jin sakaiیوهانآرین
  • @alistar گفت:

    به نظرم الان پلی استیشن بهترین منابع رو برای انجام اینکار داره ، البته که این مدیران نسبتا خر سونی اینو متوجه نمیشن حتی تلاشم نمیگنن ، اول باید یکی دوتا استودیو ژاپنی خوب بخرن تا با حال و هوای این جور ژانر و بازی ها اشنا باشن ولی خب انجام نمیدن دیگه . ولی تصور اینکه چه اقتباساتی میتونه از روی انیمه های معروف مثل تایتان و دیمون اسلایر که همین الانش هم یه بازی ازش اومده انجام بشه ادم رو دیوونه میکنه .

    javad-1383یوهان𝗔𝗹𝗶𝟵𝟴𝟰@alistar
    • javad-1383 گفت:

      حرفت خیلی مسخرست ، سونی خودش ژاپنیه نیازی به خرید استودیو ژاپنی ندارن
      به قول معروف غرب زدن ، با این که ژاپنی هستن همه بازی هاشون در مورد داستان های غربه ( مثل گاد آف وار ) و حتی یه بازی ژاپنی ندارند
      مشخصه که کلا کوچیکه ترین علاقه ای به انیمه ندارن که حتی بخوان استودیو بخرند
      الان تنها شرکت معروفی که ممکنه از انیمه بازی بسازه نتفیلیکسه که البته با این که تأسیس شده ولی هنوز یه بازی هم ندارند
      خودم Nier Automata بازی کردم خیلی قشنگ بود ولی مشخص بود که با بودجه بیشتر از اون هم قشنگ تر میشد

      باستیانjavad-1383LadonنyasiیوهانAmir1990
      • MC117 گفت:

        ربطی به غرب زدگی نداره Ghost of tushima رو کی ساخت؟
        درسته استودیو غربی بازی رو ساخته ولی تا حالا ژاپنی ترین بازی هست که ساخته شده خیلی از کارگردان های ژاپنی اعتراف کردن که شکست خوردن و یه استودیو غربی تونست یه بازی ژاپنی تمام عیار بسازه .

  • واقعا به همچین گیمی نیاز داریم…
    من خودم انیمه نگاه نمیکنم ولی از سبکش‌ خیلی خوشم میاد…
    مخصوصا اینکه تو عرصه ی گیم وارد بشه ، بازی انیمه طوری ساخت چین و ژاپن یا جای دیگه همین الانش هم شاید باشه ولی همونطور که تو مقاله اشاره کردید یه بازی AAA خفن واقعا احتیاجه با این سبک…

    پ.ن : بازی انحصاری زمانی Replaced که قراره به زودی منتشر بشه اتمسفرش نزدیک به انیمه نیست به نظرتون؟؟..
    اولین بار که گیم پلیش رو دیدم جدا از لذت زیادی که بردم همچین حسی هم بهم دست داد…

    Jin sakaiیوهانAmir1990Spider-Mah04
  • S گفت:

    تا وقتی مردم ابن مبارزه ای های چیپ و بی کیفیت رو میخرن امیدی به ساخت همچین بازی هایی با بودجه سنگین نیست

    Jin sakaiIliyaFallingdeadنyasiAmirkhanیوهان
  • به نظرم attack on titan و ناروتو و my hero academia برای jrpg یا rpg ساختن مناسب باشن.
    از انیمه هایی مثل death note هم میشه بازی داستان محور ساخت.
    One pice رو نمیدونم لامصب تصور بازیش چیز غریبیه

    یوهانAmir1990Amir_Liberty
  • Amir_Liberty گفت:

    درود به نویسنده مقاله.
    این چیزیه که خیلی خودم بهش فکر میکنم.
    هرچند که انیمه و مانگا محبوبی مثل Attack on Titan بازی هم داره، ولی واقعا به یه بازی بزرگ نیازه به نظرم. اخیرا Berserk رو دارم میخونم و واقعا میتونم بگم حرف نداره تو طراحی جهان و شخصیت پردازی. خیلی پتانسیل داره واسه بازی شدن. هرچند که Dark Souls هم ازش الهام زیاد گرفته، خودش میتونه یه بازی تو سبک Devil May Cry باشه.

    Jin sakaidaniel lambیوهانSpider-Mah04آرین
  • shonar گفت:

    خیلی دوست دارم بازی رونین کنشی و نینجا اسکرول ساخته بشه بازی لوپین هم اگه بسازن کمدی اکشن قشنگی میشه

    یوهانAmir1990Spider-Mah04
  • ALIREZA0111 گفت:

    به نظرم بهترینش میتونه ناروتو یا توکیوغول باشه خیلی خوب میشه اگه یه بازی خفن بسازن با گرافیک واقع گرایانه

    یوهان
  • آرین گفت:

    سلام
    خب چنین بازی‌های خوبی همین الآن تو بازار موجود هست، اینکه از طرح و نگاهشون طرد می‌شه دیگه دست ما ست.
    آقای طامه، فرمودید گرافیک انیمه‌ای نه بلکه خشن و واقع‌گرایانه، خب این به هویت اون بازی لطمه می‌زنه.
    مگر اینکه بخوایم یه اقتباس فقط از داستان بازی داشته‌باشیم.
    اتفاقا گرافیک انیمه‌ای خوبه و چه بهتر به ویدئوگیم هم راه پیدا کنه، مشکل اینه که خیلی‌ها از انیمه و گرافیک انیمه‌ای متنفر اند و با یک نگاه هیت‌های بی‌امانشان را روانه می‌کنند!
    اما مهمترین نکته همین تغییر قالب اثر هست، شما وقتی از یک رمان فیلم سینمایی می‌سازی یا بازی می‌سازی، نهایتا اثر خودت رو خلق می‌کنی بعصی جاها حتی با منبع اقتباس کاملا متفاوت یا حتی متضاد می‌شوی!
    شما اقتباس‌های بتمن در ویدئوگیم یا سینما رو نگاه کنید، هر کدوم یک دید ویژه و مخصوصی به دنیای بتمن و شخصیت بروس وین دارند.
    بتمن بن افلک آدم می‌کشه، بتمن نولان حتی سمتش نمی‌ره و بتمن تل‌تیلز ما را در آستانه آدم‌کشی قرار می‌ده.
    شما گرافیک و شمایل بتمن تل‌تیلز با بتمن آرکهام رو مقایسه کنید.
    تفاوت‌ها و شباهت‌های کتاب “ربکا” را با فیلم “ربکا” هیچکاک مقایسه کنید.
    ایراد اینه بازی‌های انیمه‌ای می‌خوان همه جا شبیه انیمه و یک کپی رو دست باشند، خلاقیت و تنوع لازم رو ندارند و جهان پویایی شکل نمی‌دهند.
    صداگذاری‌ها عالی، گرافیک عالی، گیمپلی هم یونیک ولی فقط با این ۳ تا که نمی‌شه بازی ساخت!
    خیلی اوقات دیزاین بازی‌ها و طراحی‌شون مشکل دارد یا روایت‌شون، شما لحظاتی رو در هر بازی انیمه‌ای تجربه می‌کنید که لحظات بی‌معنی و کسالت‌آوری اند.
    لحظات اغراق‌آمیز یا عجیب‌و‌غریبی هم هستند که بخوبی انیمه درنمیان و مسخره می‌شوند.
    باید دست سازنده رو برای اقتباس و تغییر باز گذاشت چون هر کدوم از قالب‌ها، چه انیمیشن چه بازی، یه چیزهایی لازم و ضروری می‌خواد و به یه چیزهایی هم نیازی ندارد.

    Jin sakaijavad-1383Sina MorganنyasiیوهانTang HaoSpider-Mah04S
  • حتما احتیاجی به انیمه‌ای بودن گرافیک بازی نیست بلکه می‌توانیم شاهد یک One Piece خشن و واقع گرایانه باشیم

    Jin sakaiAmirkhanیوهان
  • light گفت:

    برای اثری مثل برزرک چرا که نه این اثر واقعا شایسته یه گیم با بودجه و کیفیت بالا هستش

    یوهان
  • یوهان گفت:

    مقاله جالبی بود خسته نباشید👏👏

    Jin sakai
  • MasterDriver گفت:

    با انیمه حال نمیکنم نمیدونم چرا ولی بلاخره طرفداران خودشو داره ولی فکر نکنم اینایی ک گفتید بتونن تجربه ای در حر بازیای بزرگی مثل اسکاریم ویچر یا سری بتمن و یا سری بایوشاک ارایه بده

    آرینS
  • خسته نباشید.
    واقعا جای خالیه نه یکی بلکه چندتا بازی بزرگ از دنیای انیمه خالیه.اثار بکر و خفنی هستن که پتانسیل گیم شدن دارن.بیشتر بازیای انیمه ای هم که دیدم یا فایتینگ بودن یا مثل ارسلان و برسرک هم سبک سری دایناستی بودن که هیچ جذابیت و نواوری ای توی گیم پلی نداشتن
    این مابین بازی اتک ان تایتان ۲ سبک گیم پلی متفاوتی داشت که پیشنهاد میکنم دوستان پلی بدن

    Jin sakaiیوهان
  • sam snake 47 گفت:

    دارک مثل توکیو غول و اتک آن تایتان. و همچنین خشن!!!!

    Jin sakaiآرینیوهان
  • daniel lamb گفت:

    یه دونه بازی souls like از روی مانگا berserk بسازن
    از انیمه berserk دو بار ضد حال خوردیم حداقل from software یه بازی در حد مانگاش بسازه
    البته سری souls و bloodborne بازی کرده باشین خیلی الهامات و اشارات به مانگای berserk داره

    Jin sakaiآرینیوهان
چرا به یک بازی AAA اقتباس شده از انیمه احتیاج داریم - گیمفا