چرا عرضه سالانه Call of Duty باید کنار گذاشته شود - گیمفا
چرا عرضه سالانه Call of Duty باید کنار گذاشته شود - گیمفا
چرا عرضه سالانه Call of Duty باید کنار گذاشته شود - گیمفا
چرا عرضه سالانه Call of Duty باید کنار گذاشته شود - گیمفا

چرا عرضه سالانه Call of Duty باید کنار گذاشته شود

رضا مهرعلی
۰۹:۰۰ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
چرا عرضه سالانه Call of Duty باید کنار گذاشته شود - گیمفا

طبق گزارش‌هایی که از فروش کم بازی Call of Duty: Vanguard به گوش می‌رسد، شاید وقت آن رسیده باشد که انتشار سالانه‌ی بازی‌های این فرنچایز کنار گذاشته شود.

از زمان عرضه‌ی بازی Call of Duty 2 در سال ۲۰۰۵، این فرنچایز یک برنامه‌ی سالانه را برای بازی‌های سری اصلی خود در دستور کار قرار داد؛ رویه‌ای که با انتشار نسخه‌های ۳ و ۴ در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ پی گرفته شد و تا همین امسال هم ادامه داشت. این عرضه‌ی قدرتمند سالانه، در اغلب بخش‌ها با موفقیت همراه بوده و بیشتر بازی‌های اصلی سری Call of Duty، همزمان با تحسین بسیار از سوی منتقدان، میلیون‌ها نسخه فروش داشته‌اند.

با این حال، شاید زمان آن رسیده باشد که چنین برنامه‌ای کنار گذاشته شود. ما در دوره‌ای به سر می‌بریم که بازی‌های ویدویی، برای مدت بیشتری روی طاقچه‌ی اتاق گیمرها باقی می‌مانند و پلیرها به تجربه‌ی محتوای جدید در بازی فعلی خود تمایل بیشتری دارند تا ورود به یک بازی و دنیای کاملا جدید.

به عنوان نمونه می‌توان از بازی Call of Duty: Modern Warfare نام برد که با وجود سپری شدن مدت زیادی از عرضه‌ی نسخه‌ی جایگزینش یعنی Black Ops Cold War، طرفداران همچنان منتظر و خواستار فصل هفتم آن بودند. در این مقاله قصد داریم به بیان دلایلی بپردازیم که با اتکا به آن‌ها، می‌توان گفت که این عادت قدیمی باید ترک شود.

کاهش فروش بازی‌های Call of Duty

call of duty vanguard

Call of Duty: Modern Warfare یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های تمام تاریخ ویدئو گیم به حساب می‌آید. افزون بر آن، نسخه‌ی Black Ops Cold War این فرنچایز هم فروش فوق‌العاده‌ای داشته است. با این حال، گزارش‌های زودهنگامی که از فروش بازی Call of Duty: Vanguard به دست می‌رسند، حاکی از آن هستند که فروش این بازی جدید با سرعت به شدت کندی دنبال می‌شود؛ تا جایی که اگر به بازی‌های Call of Duty عرضه شده از سال ۲۰۰۷ تا کنون نگاه کنیم، فروش هیچ یک از آن‌ها در بازه‌ی لانچ به اندازه‌ی نسخه‌ی Vanguard ضعیف نبوده است.

این اتفاق را می‌توان نشانه‌ی بزرگی دانست. نشانه‌ای که به ما می‌گوید طرفداران فرنچایز Call of Duty، کم کم در حال دل‌زده شدن از آن هستند. البته، ممکن است برخی تصور کنند که با انتشار احتمالی Modern Warfare 2 در سال جاری میلادی، هواداران دوباره با آغوشی باز سراغ سری Call of Duty می‌آیند و این سری محبوب، بار دیگر در مسیر موفقیت قرار خواهد گرفت.

اما صرف اینکه فروش Call of Duty: Modern Warfare 2 احتمالا بالا خواهد بود، بدین معنا نیست که جامعه‌ی طرفداران به عناوین استودیوهای دیگر اکتیویژن (در واقع استودیوهای غیر از اینفینیتی وارد) هم اقبال خواهند داشت. با توجه به لانچ ضعیف نسخه‌ی Vanguard که در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است، بعید نیست که در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ هم شاهد فروش کمتر از انتظار بازی‌های Call of Duty باشیم.

تقاضا برای ریمستر نسخه‌های قبلی

call of duty modern warfare 2

نمی‌توان منکر درآمد هنگفتی شد که فرنچایز Call of Duty نصیب شرکت اکتیویژن (Activision) می‌کند و به همین دلیل هم هست که کاهش آمار فروش در مقایسه با سال‌های گذشته، نمی‌تواند این شرکت را برای صرف نظر کردن از خانه تکانی سالانه‌ی Call of Duty متقاعد کند. حتی اگر هم سیاست انتشار سال به سال نسخه‌های جدید کنار گذاشته شود، احتمالا اکتیویژن بتواند خلا ایجاد شده را با ارائه‌ی ریمسترهایی از نسخه‌های پیشین پر کند.

در مقطع کنونی، تقاضای پلیرهای علاقه‌مند به ریمستر بازی‌های قبلی Call of Duty کاملا به چشم می‌خورد و بسیاری از طرفداران، مشتاق فرصتی برای بازگشت به عناوین مورد علاقه‌ی خود هستند. جالب است بدانید که عده‌ی زیادی قرار گذاشته بودند تا در تاریخ ۳۰ آذر ماه (۲۱ دسامبر ۲۰۲۱)، به سرورهای بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 بازگردند و مجددا شبی را با محبوب‌ترین نسخه‌ی این سری سپری کنند. اما چه می‌شد اگر نیاز به چنین بازگشت‌های هماهنگ شده‌ای نبود و علاقه‌مندان می‌توانستند ریمسترهایی از عناوین کلاسیک Call of Duty را روی سخت‌افزارهای مدرن تجربه کنند؟

اکتیویژن تا کنون با انتشار نسخه‌ای از Call of Duty 4 و همچنین کمپین داستانی Call of Duty: Modern Warfare 2، اقدام به ریمستر عناوین این سری کرده است. با ای حال نکته‌ی قابل توجهی که وجود دارد این است که نسخه‌های بهبودیافته‌ی بازی‌های یادشده، با شرایط خاصی در دسترس پلیرها قرار می‌گرفتند. مثلا برای مدتی تنها راه تهیه‌ی ریمستر Call of Duty 4، خرید نسخه‌ی Infinity Warfare بود؛ حرکتی که مخاطبین بالقوه‌ی این بازی را به شدت کاهش می‌داد. از سوی دیگر اکتیویژن تنها به ریمستر بخش داستانی Modern warfare 2 بسنده کرده بود تا دست طرفداران از بخش چندنفره و حالت کوآپ Spec Ops کوتاه بماند.

ضمنا لازم به یادآوری است که عرضه‌ی این ریمسترها، مانع انتشار سالانه‌ی بازی‌های جدید Call of Duty نمی‌شد. حتی اگر خاطرتان باشد، ریمستر نسخه‌ی Modern Warfare و بازی جدید فرانچایز، درست در یک روز منتشر شدند. این موضوع موجب شد تا توجه جامعه‌ی پلیرهای Call of Duty اصلا متمرکز نباشد و در کنار گروهی از طرفداران که مایل به خرید نسخه ریمستر شده بودند، بسیاری دیگر از طرفداران به سوی بازی جدید سری کشیده شدند؛ در حالی که اگر برنامه‌ی عرضه‌ی سالانه کنار گذاشته می‌شد، مسلما نسخه‌های بهبودیافته سر و صدای بسیار بیشتری به پا می‌کردند.

اگر تصمیم بر آن شود که بازی‌های جدید COD به فاصله‌ی چند سال از یکدیگر منتشر شوند، اکتیویژن برای پر کردن شکاف بین آن‌ها با استفاده از عناوین کلاسیک خود، دست بسیار بازی دارد؛ مثلا می‌تواند چنین برنامه‌ای را با یکی از عناوین COD 2، COD 3 یا COD World War 2 آغاز کند. انتخاب دیگر اکتیویژن، می‌تواند نسخه‌ی Black Ops یا دنباله‌ی آن یعنی Black Ops 2 باشد که هردو از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. در واقع این شرکت می‌تواند از راه‌های مختلف و بسیاری به ریمستر بازی‌های Call of Duty بپردازد و بعید نیست که ترکیب حس نوستالژی بازی‌های کلاسیک با یک کیفیت بالا، سبب فروش چشمگیر آن‌ها شود.

Call of Duty: Warzone؛ تضمینی بر درآمد و سود دهی پیوسته

call of duty wazone

همین تداوم محبوبیت بازی بتل رویال Call of Duty: Warzone در نزد پلیرها، خود تاییدی بر این ادعا است که اکتیویژن مجبور به عرضه‌ی سالانه‌ی بازی جدید برای فرنچایز مورد بحث نیست. تنها در سه ماهه‌ی سوم سال گذشته‌ی میلادی، اکتیویژن بیش از یک میلیارد دلار درآمد را از راه معاملات خرد (Microtransactions) کسب کرده و شکی نیست که قسمت قابل توجهی از این عدد، مستقیما به Warzone بازمی‌گردد.

به لطف به‌روزرسان اخیر و نقشه‌ی جدید Caldera، بازی پرطرفدار Call of Duty: Warzone حس و حال تازه‌ای به خود گرفته است و اگر نقشه‌ی جدیدش به اندازه‌ی کافی سرگرم‌کننده باشد، نه تنها می‌تواند گیمرهای جدیدی را جذب خود کند، بلکه می‌تواند پلیرهای قدیمی بازی را هم که آن را ترک کرده بودند، به سوی خود بکشاند. مادامی که این نسخه یکی از محبوب‌ترین بازی‌های دنیا باشد، درآمد سرشاری را نصیب اکتیویژن خواهد کرد و شاید بتوان به جای ساخت یک بازی جدید دیگر، منابع بیشتری را به آن اختصاص داد.

A man who lives at end of the worldCameraManفریدعلیdamhazeralinerdP.morgan 𔓙DARKSIRENGod of the game1100SAmirhossein80? am i mehdiEhsanZeroکاپتان استخونی

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

چرا عرضه سالانه Call of Duty باید کنار گذاشته شود - گیمفا
چرا عرضه سالانه Call of Duty باید کنار گذاشته شود - گیمفا
چرا عرضه سالانه Call of Duty باید کنار گذاشته شود - گیمفا
چرا عرضه سالانه Call of Duty باید کنار گذاشته شود - گیمفا
چرا عرضه سالانه Call of Duty باید کنار گذاشته شود - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • اونایی که میگفتم Abandoned کوجیما نیست برن پست دیروز کوجیما تو اینستا رو ببینن 👋

    علی
  • سلام و احترام خدمت جناب آقای مهرعلی.
    بحث سری عناوین COD بسیار پیچیده‌تر از مباحثی می‌باشد که حضرتعالی در نگاه تحلیلی خود به آن‌ها اشاره کرده‌اید.
    سعی می‌کنم به صورت کاملاً خلاصه بخشی از این مسایل را مطرح کنم تا در نهایت مخاطب متوجه باشد چرا ما تا آینده‌ای نامعلوم شاهد چرخه سالانه این برند خواهیم بود.
    ۱ – فروش فیزیکی و دیجیتالی در کنار سود حاصل از خریدهای درون برنامه‌ای هر دو برای ناشر حائز اهمیت است.
    ۲ – Gameplay در سری عناوین COD از نسخه‌ای به نسخه‌ی دیگر متفاوت می‌باشد به طوری که سری عناوین MW همیشه Gunplay نزدیک به Realistic داشته اما سری BO همیشه از Gunplay سریع‌تر و آرکیدگونه بهره برده. لازم به ذکر است هر یک از این فرم‌ها مخاطبین منحصر به فرد خود را داشته و دارند.
    ۳ – دلیل عملکرد ضعیف در فروش نسخه Vanguard صرفاً به خاطر عرضه سالانه این سری محبوب نیست و بایستی آن را در کیفیت محصول جستجو کرد جایی که این اثر در روز عرضه صاحب محتوای ناقص در بخش پرطرفدار زامبی و تکرار فرمول موفق MW 2019 در بخش چند نفره است که حتی همچون BO حاضر به پذیرفت ریسک در این بخش نیز نشده است. با این حال در بخش روایت و داستان نیز با یکی از ضعیف‌ترین آثار Sledgehammer Games روبه‌رو هستیم.
    ۴ – آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چند شرکت و استودیو برای توسعه‌ی یک اثر COD در کنار هم قرار می‌گیرند؟ هر چقدر که تعدد توسعه‌دهندگان و استودیوها و نفرات برای تولید یک محصول بیشتر باشد به همان اندازه نیز سطح انتظارات از آن اثر بیشتر خواهد. به همین دلیل است که با وجود محتوای به مراتب کمتر در سایر عناوین Shooter هرگز با آن‌ها اینگونه برخورد نمی‌شود که با برند COD می‌شود.
    ۵ – برخلاف تصور خیلی از گیمرها و همچنین با توجه به آمار، فروش نسخه دیجیتالی و فیزیکی عنوان BO به مراتب بیشتر MW 2019 می‌باشد، حال آن‌که تقریباً کیفیت اثری چون MW 2019 بر کسی پوشیده نیست. با این حال هر چه که به سمت جلو حرکت می‌کنیم برخلاف انتظار برخی از طرفداران آثار Shooter که بازگشت به ریشه‌ها را خواستار هستند، اما این مهم برای COD صدق نمی‌کند و بخش عظیمی از طرفداران این سری خواهان خلاقیت و نوآوری در این سری می‌باشند.
    ۶ – ترم‌های مالی کوتاه‌مدت در عرضه‌ی سالانه‌ی عناوین تحت برند COD به ناشر و توسعه‌دهندگان این کمک را خواهد کرد تا بتوانند از سایر بخش‌ها و بخش‌های اصلی این سری به صورت مداوم و طولانی مدت پشتیبانی نمایند، کما اینکه به همان اندازه که این سری برای ناشر خود سودآور بوده به همان اندازه نیز هزینه‌بر بوده است.
    امروزه نام COD به تنهایی برای ژانر Tactical Shooter کافیست جایی که با وجود رقبای دیرینه‌ای چون Battlefield حتی در بهترین حالت در چند سال اخیر نیز پرفروش‌ترین ایشان نتوانسته به لحاظ مالی به ضعیف‌ترین نسخ COD نزدیک شود.
    عمیقاً و شخصاً معتقدم با تمام توان و تبحری که توسعه‌دهندگان برند COD در خلق یک اثر جذاب برای مخاطب دارند به همان اندازه این نام صاحب یک اجتماع متعصب و کینه‌توز نیز می‌باشد که هرگز از خطاهای کوچک توسعه‌دهندگان به راحتی گذر نمی‌کند حال اگر این اشتباهات به صورت Major در اثری چون Vanguard پدیدار گردد خود را در جداول فروش هفتگی و ماهانه به خوبی نشان خواهد داد.
    ناشری که هرگز بعد از گذشت کمتر از سه ماه از انتشار آخرین اثر از جهان COD حاضر نمی‌شد تا برچسب تخفیفی برای مخاطب خود در نظر بگیرد با این حال در مقطعی برای جذب همین مخاطب مجبور به رایگان کردن آن گردید.
    برخی از گیمرها خواهان وجود بخش داستانی قدرتمند و طولانی در کنار بخش چند نفره هستند و برخی نیز خواهان بازگشت به ریشه‌ها و زنده کردن عناوین قدیمی و بخشی دیگر خواهان استراحت به این سری می‌باشند. اما اگر بخواهم با شما صادق باشم ناشر و خالقین این برند هرگز به این برند همچون شما نگاه نمی‌کنند.
    COD یک اثر سرویس محور کوتاه مدت می‌باشد و بخش کثیری از گیمرها نه علاقه‌ای به شنیدن داستان‌های حماسی دارند (گواه این ادعا اتمام بخش داستانی سه اثر آخر COD توسط کمتر از ۱۵ درصد از مخاطبین است) و نه تمایلی به بازگشت به ریشه‌ها و Remaster عناوینی که امروزه حتی در Gameplay نیز قابل رقابت با ضعیف‌ترین اثر COD نیز نمی‌باشند.
    سخن نهایی:
    عمیقاً اعتقاد داشته و دارم که همین مخاطب عظیمی که برند COD برای خود دست و پا کرده است امروزه به پاشنه‌ی آشیلی تبدیل شده است که منجربه عقب نشینی ناشر آن شده است و معتقدم اگر ناشر اثر بخواهد کیفیت را فدای کمیت نماید قطعاً با پاسخ کوبنده طرفداران در آینده با شدت بیشتری مواجه خواهد شد که نتیجه‌ی آن می‌تواند سقوط این نام به پایین جدول فروش باشیم.

    آرینCameraManNinja theoreylevineTlou part 2 game of the centuryStar1damhazerSEHSANHSMR_Williamalinerdmore
    • SEHSANHS گفت:

      با سلام خدمت شما جناب چمنی
      کامنت شما رو مطالعه کردم، اما به نظر می‌رسه که علی‌رغم دانش و مهارت بالا در زمینه‌ی بازی‌های ویدیوئی اطلاعات شما از دنیای آثار شوتر بسیار ناقص و اشتباهه
      متاسفانه من بار ها دیدم که شما از عنوان MW 2019 به عنوان یک اثر شاهکار و موفق یاد می‌کنید و حتی به اون لقب “تاکتیکال” می‌دید
      این جا باید چند تا موضوع رو مطرح کنم
      اول از همه این که مدرن وارفیر ۲۰۱۹ موفقیت خودش رو به نام Modern Warfare و بخش رایگان وارزون مدیونه. در حالی که شما از بخش چندنفره‌ی این اثر به عنوان یک “فرمول موفق” یاد می‌کنید. بسیاری از طرفداران قدیمی بخش چندنفره‌ی کال آف دیوتی بخش چند نفره‌ی این بازی رو به خاطر طراحی نامناسب نقشه‌ها و بسیاری دلیل دیگه به عنوان یه “فاجعه” یاد می‌کنن.
      از مقایسه خنده دار و اشتباهی که بین کال آف دیوتی و بتلفیلد داشتید می‌گذرم و خیلی سخت نمی‌گیرم. ولی این که بار ها از کال آف دیوتی که یک اثر کاملا آرکیده به عنوان یه شوتر تاکتیکال یاد می‌کنید بسیار متعجبم! چطور می تونید اثری که به آرکید بودن معروف هست رو “عنوانی کافی برای شوتر‌های تاکتیکال” توصیف کنید؟
      فقط دو حالت رو می شه برای طرز تفکر شما در مورد شوتر‌های تاکتیکال در نظر گرفت. یا تا به حال با این دسته عناوین سر و کار نداشته اید یا فکر می‌کنید هر شوتری که دوربینش چپ و راست بشه و بشه در حین نشونه گیری خشاب عوض کرد یه اثر تاکتیکاله.
      پیشنهاد می‌کنم بعد از تجربه‌ی آثاری مثل Escape From Tarkov، SQUAD، ARMA 3 یه بار دیگه راجب “تاکتیکال بودن” عناوین کال آف دیوتی فکر کنید
      و در نهایت نتیجه گرفتید که دلیل شکست خوردن ونگارد عرضه‌ سالیانه نیست و محتوای ناقصه. وقتی تیم توسعه دهنده برای ساخت بازی خودش وقت نداشته باشه محتوا رو به صورت ناقص تحویل می‌ده. وقتی توسعه دهنده‌های کال آف دیوتی مجبور به تمرکز روی سرطانی به اسم وارزون هستند معلومه که ونگارد و بلک آپس کلد وار کیفیت ضعیفی دارند.
      و در نهایت باید بگم که برخلاف تاکیدی بر روی “درخواست نوآوری از سمت طرفداران” دارید علت اصلی خشم طرفداران عدم تعهد اکتیویژن به محتوایی هست که ارائه کرده. در حال حاضر درخواست طرفداران اینه که بتونن ونگارد رو با حداقل استاندارد های کیفی تجربه کنن. در حالی که با آپدیت‌های تیم توسعه دهنده کیفیت این بازی کمتر شده و مشکلات اون شدیدتر شدن!
      و در حال حاضر همین مدرن وارفیری که بعنوان یه شوتر تاکتیکال می پرستید به خاطر آپدیت‌های وارزون توسط مخاطبان کنسول غیرقابل تجربه است و به خاطر گلیچ‌های متعدد بسیاری از المان‌های گیمپلی وارزون وارد مولتی پلیر مدرن وارفیر شدند
      در حال حاضر درخواست طرفداران این است که اکتیویژن در قبال کیفیت عناوین خود در زمان پس از عرضه مسئول باشد نه چیز دیگری!
      با آرزوی موفقیت برای شما

      Ninja theoreySam_fisher_47levineTlou part 2 game of the centurydamhazer
      • عرض ادب و احترام خدمت حضرتعالی.
        در گذشته و در ابتدای عرضه‌ی MW 2019 به خوبی به یاد داشته و دارم که تعداد زیادی از گیمرها از بخشی با نام Battleground شاکی بودند و اعتراض ایشان این بود که این عنوان بیشتر از آن‌که به نام COD نزدیک باشد به یک BF شبیه شده است با این حال بعد از گذشت مدت زمانی کوتاه، و با عرضه‌ی اولیه‌ی بازی، بازخوردها فروکش کرد و متوجه حضور گسترده‌ی گیمرها در همین بخش از بازی بودیم.
        اگر شما معتقد به ایراد در نقشه‌های MW هستید قطعاً با ذکر دلایل دقیق و نام بردن از یک نقشه و ایرادات آن می‌توانید آن‌ها را مطرح نمایید، کما اینکه بنده نیز ایراداتی را مشاهد نموده‌ام اما باز هم مجدداً تأکید می‌کنم نقشه‌ها در اثر MW 2019 به بالاترین سطح خود در سری COD رسیدند که این مهم هرگز در آثار بعدی علی‌الخصوص Vanguard به هیچ وجه رعایت نشد.
        قطعاً و مجدداً تأکید می‌کنم که اثر COD در دسته‌ی عناوین Tactical Shooter قرار می‌گیرد و می‌توانید این نام را در کنار سایر آثار Tactical Shooter دیگری همچون Tom Clancy’s Rainbow Six Siege و ARMA و سایر عناوین دیگر که در شاخه‌ی Tactical قرار می‌گیرند، قرار دهید.
        برای قرار دادن یک اثر در فرم Tactical نیازی نیست تا حس واقع‌گرایانه یا شبیه‌ساز به آن اثر بخشیده و آن را در دسته‌ی عناوین Tactical قرار داد بلکه استفاده از المان‌هایی همچون حمل یک اسلحه‌ی کمری به همراه یک سلاح اتومات، استفاده از امکانات معدود به جهت مقابله با حریف و پیروزی در یک رقابت در گرو همکاری تیمی منسجم، صرفاً بخشی از المان‌های یک اثر Tactical Shooter می‌باشند.
        فرم Gunplay در سری عناوین COD همیشه فرمی Arcade داشته که در برخی این فرم اغراق شده و در برخی کم‌رنگ‌تر شده است اما هرگز این فرم قابل مقایسه با آثاری همچون ARMA نمی‌باشد اما باز هم این دلیلی بر عدم قرارگیری در شاخه عناوین Tactical Shooter نیست.
        در مورد عدم موفقیت (نه شکست) اثری چون Vanguard عمیقاً معتقدم که صرفاً به دلیل عرضه‌ی سالانه این نام نمی‌باشد. هشت استودیو به صورت مستقیم و ۱۵ استودیو به صورت غیرمستقیم مشغول توسعه‌ی اثری به نام Vanguard آن هم نه در یک سال بلکه دو سال متمادی بوده‌اند که قطعاً فرصت کافی برای عرضه‌ی بدون نقص اثر را داشته‌اند با این حال نباید از شرایط همه‌گیری نیز چشم‌پوشی نمود.
        قطعاً وظیفه‌ی پشتیبانی از WARZONE مستقیماً بر عهده‌ی استودیوی Raven Software می‌باشد و سایر استودیوها صرفاً وظیقه‌ی هماهنگی با ایشان را برای پیشبرد هر چه بهتر WARZONE دارند.
        با این حال بخش آخر پیام حضرتعالی منعکس‌کننده‌ی بند آخر پیام اینجانب می‌باشد و مغایرتی در آن نیز نمی‌بینم.
        کیفیت چیزی است که امروزه تمامی طرفداران برند COD خواهان آن هستند

        Ninja theoreyمهدی ملکیTlou part 2 game of the century
        • SEHSANHS گفت:

          موقعی که مدرن وارفیر ۲۰۱۹ در دست توسعه بود سازندگان این عنوان در مصاحبه‌های قبل از انتشار بازی تاکید داشتن که رویکرد جدیدی رو برای طراحی مپ‌های بازی در نظر گرفتن تا پلیر‌ها بتونن یکم در سنگر گیری “راحت‌تر” باشن. البته صحبت‌های دقیق توسعه دهندگان رو به یاد نمی‌آرم ولی دقیقا منظورشون همچین چیزی بود. “رویکرد جدید” تیم توسعه دهنده موجب به خلق نقشه‌هایی شد که تمامشون مکان‌هایی عالی برای “کمپ کردن” داشتن
          توصیفی که از فرم و المان‌های تکتیکال داشتید بسیار جالب بود ولی متاسفانه من توی مدرن وارفیر ۲۰۱۹ و وارزون چنین چیزی نمی بینم! نه مدرن وارفیر ۲۰۱۹ و نه وارزون هیچ تاکیدی روی کار تیمی ندارن و اصلا این جوری نیست که شما برای پیروز شدن مثل عنوان R6 نیاز به ارتباط مداوم با هم تیمی ها داشته باشی. وارزون و مدرن وارفیر ۲۰۱۹ از همون اول روی Load out‌ها و تجهیزات اسلحه تاکید داشتن و در اکثر درگیری ها اونی برنده است که لودآوت یا سلاح بهتری داشته باشه و عدم تعادل بین سلاح‌ها هم باعث می شه این موضوع بیشتر به چشم بیاد.
          گان پلی یکی از مهم‌ترین المان‌های یک شوتره. یک عنوان شوتر نمی تونه گان پلی آرکید داشته باشه ولی تکتیکال باشه
          و باید این موضوع رو یادآوری کنم که در مدرن وارفیر و وارزون پرکی وجود داره که به پلیر اجازه می ده به صورت همزمان دو تا سلاح اصلی داشته باشه
          و در نهایت به ون گارد و استودیوهای سازنده اشاره کردید. حرف شما متین ولی من ترجیه می‌دم کیفیت محتوایی که ارائه شده خودش حرفشو بزنه. ونگارد کیفیتی در خور اثری که دو سال روش توسط چندین استودیوی کمکی کار شده نداره و در روز عرضه عملکردش فاجعه بوده
          اگه تاکیدی روی عرضه‌ی سالیانه نبود این عنوان باید تاخیر می خورد
          و بله مشخصه که وظیفه‌ی پشتیبانی از وارزون با استودیوی دیگری هست ولی اگر بساط این عنوان رایگان با تمام شدن پشتیبانی از مدرن وارفیر ۲۰۱۹ جمع می شد و اکتویوژن بر یکی شدن جهان بازی تاکید نمی‌کرد و منابع بیشتری به نسخه‌های اصلی اختصاص می داد شاهد افتضاحی که در ونگارد و کلد وارد رخ داده نبودیم

    • آرین گفت:

      سلام عزیز جان.
      مثل همیشه بی‌جواب نزارید ها! 😄
      بنظر شما عرضه سالیانه آیا در نهایت:
      ۱. به کیفیت صدمه نمی‌زند؟
      ۲. بازار را اشباع نمی‌کند؟
      ۳. آینده فرانچایزی را سیاه نمی‌کند؟
      البته شخصا حجم نظرات منفی علیه این سری رو قبول نمی‌کنم و بنظرم تمام نسخه‌هاش از Ghost و Infinite Warfare گرفته تا BO 1 و MW 2، همه و همه بازی‌های خوب و سرگرم‌کننده ای بودند و با یک نگاه بی‌طرف و بدور از تعصب می‌شود همه‌شان را بشدت دوست داشت.

  • ? am i mehdi گفت:

    من خودم خیلی وقته وارزون پلیرم و با این مقاله تا حدودی موافقم وارزون با اینکه داره با آپدیت ها چیز های جدید به وارزون اضاف میکنه اما وارزون هنوز کلی باگ و گلیچ داره رفع نشدن و باید بیشتر روی این بازی وقت بزارن (تازه با این که اکتیوژن گفت با آپدیت جدید وارزون آنتی چیت اوردن اما هنوز بازی چیتر داره)
    این بازی مشکلات دیگه هم داره که هنوز درست نشدن همین (FOV) که چیز خیلی مهمی هست برای بازی های اول شخص، حالا اکتیوژن اومده اینو برای pc پلیر ها گذاشته بعد برای کنسول پلیر ها نزاشته
    آخه این چکاریه!؟ 🤦‍♂️

  • کالاف نسل هفت اوج عظمتش بود . سری مودرن وارفیر و بلک اوپس . شاید جزو بازی هایی بود که با ۶۰ fps روی کنسول ها اجرا میشد . انصافا گیم پلی خوش دستی هم داشت و داره . در حال حاضر ولی پیر و فرتوت و تکراری و بدون نو اوری شده . تکرار لعنتی بد چیزیه . ادم ها الان چیزهای جدید میخوان . بازی جدید . موزیک جدید . اگه نمیتونی یک ملودی جدید خلق کنی خوب نخون . ریتم سمپل بندری رو میگیری روش چرت و پرت میخونی . یه ویدیو اسلوموشن از خودت که داری به دور درست ها نگاه میکنی میندازی روش . میدی به خورد مردم . از بحث اصلی دور نشیم . موزیک ایرانی راه خودش رو گم کرده . والسلام . خدا پدر و مادر قدیمی ها رو بیامرزه که اثارشون موجوده و هنوز میشه از موزیکشون لذت برد و بهش افتخار کرد

    gigachad_assaissnTlou part 2 game of the century
  • ‌Aladar گفت:

    سری کالاف توسط سه استودیو ساخته میشه پس هر استودیو نزدیک سه سال برای ساخت یک کالاف وقت داره.دلیل عرضه سالیانه کالاف همینه.در این شکی نیست که کالاف افت کرده اما ربط زیادی به عرضه سالیانه نداره بلکه مشکل اینجاست که کالاف از راه اصلی اش خارج شده.بنظرم کالاف باید تنوع داشته باشه.جنگ های جهانی یا اینده تو نسخه های اخیر کالاف چندان توفیقی نداشته شاید لازم باشه فعلا کالاف تمرکزش رو روی جنگ های چریکی بذاره.البته به نظر من جنگ ویتنام یا مبارزه با کارتل های مواد مخدر امریکای لاتین هنوز هم میتونه داستان مناسبی برای سری کالاف باشه.

    Tlou part 2 game of the century‌Aladarعلی
  • سلام

    ممنون از مقاله خوبتون این بازی متاسفانه کاربران را جذب خودش نکرد

  • به عنوان فن درجه یک کالاف دیوتی که واقعا خاطرات خوبی از این بازی هم داریم باید بگم یکی از دلایلی که عرضه سالانه صدمه می‌زند به بازی اینکه تیم سازنده نمی تونه یک بخش داستانی پیچیده و خفن با داستانی عالی مثل نسخه های مدرن وارفار دوما کاملا مشخصه کالاف دیوتی تمام تمرکزش روی بخش های انلاینش مثل وارزون و بخش آنلاین ونگارد و دیگر بازی های آنلاینش میزاره درسته شرکت چندین تیم سازنده داره اما بیشتر تیم تیم های خفنش روی بخش آنلاین دارن کار می کنم و پول بزنن به جیب با پرداخت های درون برنامه ای و بخش آنلاین کار راحتی برای تیم سازنده است راحت یه نقشه ی جدید درست کنن چند تا ابدیت گرافیکی بدن و تمام و جندین برابر بخش داستانی هزینه کمتر و درآمد بیشتر

    ‌Aladar
  • سری cod بعد از بلک آپس ۲ نابود شد حتی همین mw ۲۰۱۹ در برابر کاد های نسل ۷ هیچ حرفی واسه گفتن نداره فقط شده تکرار مکررات. فعلا امیدم به استاکره البته اگه اونم خراب نکنن

    gigachad_assaissnNinja theorey
  • Ninja theorey گفت:

    من نمیدونم اگر کسی کیلزون مخصوصا شماره ۲ این گیم بازی کرده باشه،ایا این بازی کال اف میتواند جذابیتی ایجاد کند

    levine
  • خسته‌نباشید میگم به نویسنده
    به نظرم‌ عرضه هرساله مشکل اصلی نیست.مشکل اصلی تفکر و سیاست‌های بیش‌از حد پولپرستانه‌ی اکتیویژنه که به همه چیز گند زده که عوارضش میشه عرضه سالیانه ، تمرکز بیش از حد به بخش آنلاین.انقدر کار‌های اکتی مسخرس که آدم نمیدونه از کجا بگه.از bo4 و ۳ بگیر تا عوض شدن آیکون mw2019 از کاور اصلی به عکسای مسخره.از ادغام‌های مسخره‌تر بگیر تا ونگارد‌.آخرین گندشون هم آپدیت پسفیک بود که تونستن مرز‌های تر زدن به یک بازی بعد از سومین سال از انتشارش رو فرا‌تر ببرن و وارزون رو پر از مشکل کنن و هم کمپین mw2019 رو غیر قابل بازی ، به شکلی که کنسول بعدِ سیاه شدن صفحه فریز میشه و عملا راهی جز کشیدنش از برق نیست (جالبه که اینجا هم این مشکلات پوشش داده نشد) که این خودش برای سخت‌افزار مثل سم میمونه.خلاصه تا اکتی دست از این سیاستای مزخرفش برنداره وضعیت cod بدترم میشه.من که تو تخفیفای هالیدی بازی رو گرفتم ۲۰ دلار و دخلم اومد تا دانلود شد و به دلیل مشکلات‌ پسفیک نصف دیتا‌پک‌ها هم نمایش داده نمیشد تا موقعی که اکانت ساختم و تازه بعد دانلود با فریز شدن کنسولم مواجه شدم و دومِ ژانویه هم‌ با ساپورت سونی چت کردم و بازی رو ریفاند کردم و تصمیم دارم تا سیاستای اکتی همینه اصلا پولی بابت cod خرج نکنم.امیدوارم طرفداری cod سرعقل بیان و متوجه شن این cod دیگه اون cod درست‌و‌حسابی قبلی نیست و انقدر پولاشونو بیخودی نریزن تو کیسه اکتی اینجوری به نفع جامعه گیمر‌ها میشه ولی کو گوش شنوا.

    معین سلیمانی
  • به نظرم اینکه کال اف دیوتی ونگارد دوباره داشت موضوع جنگ جهانی دوم رو روایت میکرد انقدر فروش کم داشت این فروش کم بخاطر عرضه سالانه نیست بخاطر داستان و روایت درباره موضوع تکراریه جنگ جهانی دومه

    gigachad_assaissn
چرا عرضه سالانه Call of Duty باید کنار گذاشته شود - گیمفا