برتری‌های GTA IV نسبت به GTA V - گیمفا
برتری‌های GTA IV نسبت به GTA V - گیمفا
برتری‌های GTA IV نسبت به GTA V - گیمفا
برتری‌های GTA IV نسبت به GTA V - گیمفا

برتری‌های GTA IV نسبت به GTA V

مهدی رضایی
۱۰:۲۴ ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
برتری‌های GTA IV نسبت به GTA V - گیمفا

اگر به شما بگویند نسخه قدیمی‌تر از یک فرنچایز، مثل GTA، در بسیاری از جهات بهتر از نسخه جدید آن است باور می‌کنید؟ در این مقاله به برتری‌های GTA IV به GTA V می‌پردازیم.

بدون شک فرنچایز GTA برای همه گیمرهای جهان خاطره‌انگیز است. Grand Theft Auto یکی از محبوب‌ترین سری بازی‌های تاریخ است که هر نسخه از آن تحولی در دنیای ویدئوگیم ایجاد کرده است. در این مقاله مداما به مقایسه دوتا از برترین بازی‌های تاریخ می‌پردازیم؛ فقط کافیست نگاهی به نمره Metacritic دو بازی GTA V و GTA IV بیندازید تا متوجه حرف من بشوید. امروز در گیمفا می‌خواهیم بررسی کنیم بازی GTA V از چه نظر عملکرد ضعیف‌تری نسبت به GTA IV داشته و در چه مواردی برادر بزرگتر عملکرد قوی‌تری از خود نشان داده است. با ما همراه باشید.

gta

مبارزات تن به تن بهتر و واقع‌گرایانه‌تر در GTA IV

کافی است هر دو بازی را اجرا کنید و به صورت تصادفی با یک NPC درگیر شوید. از چند نظر IV در این بخش بهتر عمل می‌کند: اول آن که در آن می‌توانید به راحتی روی دشمن خود قفل کنید و برخلاف GTA V با حرکات اضافه دوربین اذیت نشوید. از سمت دیگر شاهد حرکات روان‌تر و منعطف‌تر نیکو نسبت به کاراکترهای GTA V خواهید بود. در نسخه پنجم بازی تنها شاهد ضربات با مشت خواهید بود اما در نسخه چهارم نیکو ضربات متنوعی با دست و پای خود وارد می‌کند و حتی خواهید دید NPCها عملکرد بسیار هوشمندانه‌تری در مبارزات دارند و اعمالی نظیر Dodge را بسیار بهتر انجام می‌دهند.

اگر بازی GTA V را بازی کرده باشید، به یاد دارید که NPCها در مبارزات تنها می‌ایستند و ضرباتی را گاها با مشت وارد می‌کنند. در IV مردم در مبارزات بسیار سرسخت‌تر هستند و مطمئنا بارها پیش می‌آید که شما را از پای در بیاورند. غیرقابل پیش‌بینی بودن، برتری NPCهای IV به V در مبارزات است.

gta v

رفتار پلیس‌ها در برخورد با مجرمین؛ تفاوت از زمین تا آسمان

اما داستان تفاوت رفتار و درگیری آن‌ها با پلیس پلیس در دو بازی بسیار پیچیده‌تر از NPCها است. این یکی از آن قسمت‌هایی است که GTA V افت محسوسی نسبت به IV داشته است. در نسخه چهارم پلیس‌ها رفتار بسیار واقع‌گرایانه‌تر و متمدنانه‌تری دارند و از همان ابتدا سراغ حکم تیر نمی‌روند! شما اگر روی پلیس‌ها در شهر اسلحه بکشید و آن‌‌ها را بدون تیراندازی تهدید کنید، سعی می‌کنند شما را آرام کنند و سپس بدون تیراندازی دستگیرتان کنند و به مرکز انتقال بدهند. این در حالی است که اگر در نسخه V چنین کاری انجام دهید، تقریبا مرگتان قطعی است!

یکی دیگر از موارد جالب رفتاری پلیس در بازی، واکنش آن‌ها به کارهای مجرمانه مردم عادی است. در نسخه پنجم اگر کسی به شما حمله‌ور شده و با شما درگیر شود، پلیس بدون هیچ مقدمه‌ای به او تیراندازی می‌کند و جنازه او را هم رها کرده و می‌رود. مسلم است این رفتار کوچک‌ترین شباهتی به واقعیت ندارد! در IV اگر مردم عادی در برابر شما جرم کنند و پلیس ببیند، بدون تیراندازی بیهوده، او را دستگیر کرده و حتی می‌توانید دستبند زدن پلیس و انتقال او به ماشین پلیس را هم ببینید!

gta iv

فکر می‌کنید اگر در نسخه اخیر به پلیس خیلی عادی نزدیک شده و رو به روی آن‌ها بایستید چه اتفاقی می‌افتد؟ در کمال تعجب به شما ناسزا گفته و بعد از مدتی شروع به تیراندازی و کشتن شما می‌کنند! این در حالی است که اگر در بازی چهارم این کار را انجام دهید، پلیس با شما حتی گپ می‌زند و صحبت‌های دوستانه می‌کند. جالب است که رفتار وحشیانه پلیس در نسخه پنجم حتی به NPCها هم سرایت کرده و اگر مشابه همین کار را با مردم عادی هم انجام دهید، به شما حمله می‌کنند و با شما کتک‌کاری خواهند کرد!

مبارزات در GTA IV بسیار لذت‌بخش‌تر است

اما اگر داستان از دستگیری و این مسائل رد شود و کار به درگیری شما با پلیس‌ها و تیراندازی با مجرمین برسد، نسخه چهارم چه عملکردی دارد؟ باید بگویم باز هم برتری تقریبا محسوسی نسبت به V دارد. در GTA IV افراد به تیرخوردن و زخمی شدن اعضای مختلف بدن خود واکنش نشان می‌دهند و این مورد در حرکات و اعمالشان کاملا محسوس است؛ اما در GTA V اگر ۱۰ تیر هم به فرد بزنید هیچ اثری از درد یا زخمی شدن در خود نشان نمی‌دهد و همچنان مانند اول مبارزه، به کار خود ادامه می‎‎‌دهد.

بازی gta v

اگر هدف شما کنار یک ماشین یا چیز دیگری ایستاده باشد، تیر زدن به او باعث پاشیده شدن خون او به آن وسیله می‌شود. جالب است این اتفاق فقط ظاهری نیست و بقیه دشمنان شما هم آن را می‌بیننند و ممکن است در اثر چنین حوادثی از ادامه مبارزه بترسند و پا به فرار بگذارند. در IV فقط دشمنان به تیرخوردن واکنش نشان نمی‌دهند، بلکه نیکو هم با اصابت هر تیر تکانی به خود می‌دهد و کاملا واضح است که در حال تیرخوردن است.

نکته مهم دیگری هم که باید به آن اشاره کنم، تاثیر محافظتی مناسب‌تر و بهتر کاورها است. در V به وفور پشت کاورها هم تیر می‌خورید و این واقعا در بعضی از قسمت‌های بازی آزاردهنده می‌شد. این در حالی است که کاورها در نسخه چهارم بهتر از شما محافظت می‌کنند و مبارزات هیجان‌انگیزتری برای شما به ارمغان خواهند آورد و نزدیکی بیشتری به واقعیت در آن حس خواهید کرد.

نزدیک‌تر بودن رفتار NPCها به واقعیت

در GTA IV مردم در اکثر اوقات رفتار عادی دارند و رفتارهای عجیبی چون درگیرشدن‌های بی‌دلیل، ناسزا گفتن به غریبه‌ها، رانندگی‌های دیوانه‌وار و.. را در آن‌ها نمی‌بینیم. مردم راه می‌روند، روزنامه می‌خوانند، با گوشی صحبت می‌کنند و … و معمولا هم کاری به کار شما ندارند. این در حالی است که تمام رفتارهای مذکور در نسخه پنجم وجود دارد! از دیگر نمونه‌های رفتار طبیعی‌تر مردم در بازی چهارم، واکنش آن‌ها به تهدید شدنشان با سلاح است. اگر شما پیاده باشید و آن‌ها سوار بر ماشین و شما با سلاح تهدیدشان کنید، از ماشین پیاده شده و فرار می‌کنند اما در نسخه پنجم، بدون توجه شما را زیر می‌گیرند!

بازی gta iv

اما اگر شما مردم پیاده را با سلاح تهدید کنید، دست‌های خود را بالابرده و گاها هم زانو می‌زنند که بسیار واقعی است؛ برخلاف GTA V که پا به فرار می‌گذارند. اگر اقدام به دزدیدن ماشین مردم در خیابان کنید، مردم تلاش زیادی برای بازپس‌گیری ماشین خود می‌کنند و حتی به درب ماشین آویزان می‌شوند و مسیر طولانی‌ای با شما می‌آیند، این در حالی است که در GTA V مردم تقریبا تلاش خاصی برای بازپس‌گیری ماشین خود نمی‌کنند.

اگر یک NPC با ماشین به نیکو بزند، از ماشین پیاده شده و از او عذرخواهی می‌کند. در این مورد فکر نمی‌کنم حتی لازم باشد اشاره کنم درمورد مشابه چه اتفاقی در V می‌افتد؛ زیرا این اتفاق در بازی بسیار پرتکرار است. یکی دیگر از رفتارهای طبیعی مردم در خیابان‌ها هنگام باریدن باران است که کسانی که چتر ندارند معمولا به سمتی می‌دوند و به این اتفاق واکنش نشان می‌دهند. نیکو در هنگام بارش باران مدام سر و صورت خود را پاک می‌کند و دست روی لباس‌هایش می‌کشد.

فیزیک ماشین‌ها و آب در GTA IV سطح بالاتری دارد

کافی است در هر دو بازی با سرعت زیاد به دیوار بکوبید تا تفاوت فیزیک تصادفات را متوجه شوید. در نسخه V هیچ اتفاق خاصی در این صورت نمی‌افتد و فقط کمی جلوی ماشینتان آسیب می‌بیند. در نسخه IV نیکو از پنجره ماشین به بیرون پرتاب شده و کشته می‌شود، ماشین هم آسیب بسیار شدیدی می‌بیند. اگر با ماشین خود روی دیوار خط بیندازید و به دیوار آسیب بزنید، تاثیر آن کاملا در IV مشخص است و آثارش هم باقی می‌ماند. در V این کارها هیچ اثری از خود برجای نمی‌گذارند.

مقایسه gta iv و gta v

برخورد ماشین‌ها با یکدیگر در IV نزدیکی بسیار بیشتری با واقعیت دارد. از آن جالب‌تر، عواقب آن‌ها است. مثلا ممکن است دو ماشین در خیابان با یکدیگر برخورد کنند و در نتیجه آن تصادف، یکی از سرنشین‌‌ها در حالی که دارد آتش می‌گیرد، به این سو و آن سو بدود! در نسخه پنجم حتی در اثر شدیدترین تصادفات هم شاهد آسیب به رانندگان نیستیم و نهایتا از ماشین‌ها دود بلند می‌شود.

از دیگر موارد مربوط به فیزیک ماشین‌ها و جزئیات آن‌ها می‌توانم به پنچرشدن تدریجی ماشین‌ها در IV اشاره کنم. در این بازی اگر به لاستیک ماشین تیر بزنید، به آرامی پنچر می‌شود؛ در حالی که در نسخه V پنچرشدن ماشین‌ها در صدم ثانیه و ناگهانی صورت می‌گیرد.

انفجار نارنجک و دیگر مواد منفجره در آب، تاثیر واقعی‌تری نسبت به GTA V دارد و شاهد افکت طبیعی‌تری از پخش شدن آب و وقوع انفجار هستید. اگر می‌خواهید فیزیک خوب آب در GTA IV را به خوبی درک کنید، با یک هلیکوپتر بالای آب پرواز کنید و شاهد امواج آب در اثر چرخش بال هلیکوپتر باشید. این اتفاق در نسخه پنجم بازی هم رخ می‌دهد، اما بسیار سطحی‌ و فانتزی.

اکشن‌هایی که به کلی از نسخه پنجم حذف شدند!

یکی از پسرفت‌های واضح و تعجب برانگیز نسخه پنجم، حذف شدن اعمال نشستن، آویزان شدن به لبه‌ها و ساختمان‌ها و برداشتن وسایل از روی زمین بود. در GTA IV به لطف قابلیت Crouch، مخفی‌کاری بسیار عمیق‌تری را شاهد بودیم و گستره اعمال گیمر هم در جست و جوی محیط‌های کوچک بیشتر می‌شد. پلتفرمینگ بازی هم در نسخه چهارم به دلیل توانایی نیکو در گرفتن لبه‌ها و بالا رفتن از دیوارها لذت بسیار بیشتری داشت.

در نسخه پنجم هیچ چیزی را نمی‌توانید از روی زمین بردارید (به جز سلاح) در حالی که در IV تقریبا می‌توانید هر چیزی که سر راهتان باشد بردارید و در مبارزات از آن‌ها استفاده کنید. این قابلیت فقط در مبارزات به کار نمی‌آید، مثلا شما می‌توانید آجر بردارید و با آن شیشه‌های یک مغازه را خرد کنید و صاحب مغازه را تهدید کنید!

گرافیک بازی gta iv

فعالیت‌های جانبی بیشتر در GTA IV و آزادی عمل بیشتر

در نسخه چهارم بازی، امکان انجام فعالیت‌های جانبی بیشتری را دارید و به صورت کلی هم دستتان برای گشت و گذار بازتر است. برای مثال، می‌توانید سوار بر ماشین پلیس شده و با انجام یک سری کارها، هویت افسر پلیسی که در ماشین بوده را بدزدید و به دستگیری مجرمین در سطح شهر بپردازید و ماموریت‌های او را انجام دهید. همچنین نیکو می‌تواند وارد بسیاری از ساختمان‌های شهر بشود؛ ساختمان‌هایی که حتی با نام مشابه در GTA V وجود دارند، اما نمی‌توان به آن‌ها ورود کرد. Cluckin Bell، موزه، خانه‌های زیرزمینی، سالن‌های ورزشی، مغازه لباسشویی و … از این دست هستند.

نکته جالب در مورد آزادی ورود به ساختمان‌های شهر این است که ممکن است نتوانید درون بعضی از آن‌ها هیچ کار خاصی جز گشت و گذار و مشاهده انجام دهید، اما همین که شما برای ورود به ساختمان‌ها آزاد هستید و بازی شما را محدود نمی‌کند، نقطه برتری بسیار مهمی نسبت به GTA V و تمام بازی‌های Open-World دیگر است.

بازی gta iv

انفجارهای نزدیک‌تر به واقعیت

اگر نیکو در فاصله‌ای نسبتا نزدیک به یک انفجار باشد، انفجار باعث پرتاب شدن او به نقطه‌ای عقب‌تر خواهد شد و مقداری هم از سلامتی او کسر می‌شود. اما در جدیدترین نسخه بازی، در صورت وقوع این اتفاق پروتاگونست بازی سر جای خود می‌میرد! در GTA IV، انفجار وسایل نقلیه هوایی مثل هلی‌کوپتر، مراحل سقوط طبیعی‌تری دارد. هلی‌کوپترها در حین سقوط به تدریج چند دور می‌چرخند و سپس در همان حین به زمین می‌افتند. در GTA V، این وسائل به طور غیرواقعی سقوط می‌کنند و مستقیم روی زمین می‌افتند. به جز این‌ها، افکت‌های انفجار و پخش شدن مواد منفجره در محیط در نسخه چهارم بهتر به تصویر کشیده شده است.

DLCهای داستانی؛ برتری مهم نسخه چهارم

آخرین مورد، ارتباطی به گیم‌پلی بازی ندارد و مربوط به DLCهای داستانی است؛ چیزی که جای خالی‌اش در GTA V به لطف GTA Online هیچگاه پر نخواهد شد. بسته‌های الحاقی The Lost And Damned و The Ballade Of Gay Tony دو بسته الحاقی داستانی نسخه IV بودند که کیفیت بسیار خوبی هم داشنند و در حد یک بازی کامل دارای محتوا بودند. بسیار مشتاق بودیم در قالب چنین DLCهایی، داستان سه شخصیت اصلی GTA V را هم ادامه دهیم اما چنین مساله‌ای هیچگاه محقق نشده و نخواهد شد.

به پایان مقاله برتری‌های GTA IV نسبت به GTA V رسیدیم. سعی کردم تا حد امکان به مواردی که تجربه کردم اشاره کنم تا مقاله‌ی منصفانه‌ای را بخوانید. اگر شما هم به مورد دیگری از پسرفت‌های GTA V نسبت به GTA IV برخورد کرده‌اید، حتما در قسمت نظرات ما را مطلع کنید.

Mr. Y…..𝒪𝓊𝓇 𝒟𝓇ℯ𝒶𝓂𝓈پیشنرو𝗔𝗿𝗶𝗮 𝗛𝗮𝗺𝗶𝗱𝗶𝗮𝗻Captain VankokAlirezaSpider-Manهمسایه ( فن بوی = پنچری )big bossPouria_gamer_gotyAMIR WAZOWSKIArnaldLonesome guySpider-Mah04کوروشjavad-1383kanameStar1یاکوزاDOOMmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

برتری‌های GTA IV نسبت به GTA V - گیمفا
برتری‌های GTA IV نسبت به GTA V - گیمفا
برتری‌های GTA IV نسبت به GTA V - گیمفا
برتری‌های GTA IV نسبت به GTA V - گیمفا
برتری‌های GTA IV نسبت به GTA V - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • shir taziyeh گفت:

    ممنون بابت مقاله از نظر من gta iv بهترین نسخه سری هست
    gta 3 انقلابی ترین نسخه سری
    gta v بدترین نسخه سری
    ۱-gta iv
    ۲-gta san andreas
    ۳- gta 3
    ۴-gta vice city
    ۵-gta v
    لیست بهترین gta ها که بازی کردم به ترتیب از یک تا پنج

    racist monsterSpider-Man…..𝒪𝓊𝓇 𝒟𝓇ℯ𝒶𝓂𝓈پیشنروbehzadn10Bad boyCaptain VankokIliaPouria_gamer_gotyLonesome guymore
      • . گفت:

        چون GTA V پخته ترین نسخه از لحاظ تعادل بین گیم بودن و واقع‌گرایی هست
        بهترین گیمپلی رو هم تو سری داره که مهم ترین رکن گیم هست

        الآن نیا بگو آی وی چون فیزیک خیلی بیش از حد واقع‌گرایانه یا شخصیت پردازی بهتری داره یا یک اتمسفر دارک داره پس بازی بهتریه
        کسی تو گتا دنبال این چیزا نیست

        MMDBad boyTemorPouria_gamer_gotyAMIR WAZOWSKIP.morgan 𔓙Lonesome guyAshenabbas magKurosmore
        • Amir گفت:

          دقیقا v کامل ترینه iv اگر اینقدر جذاب بود و سرگرم کننده به فراموشی سپرده نمیشد اون وقت سن اندریس و وایس سیتی بعداز بیست سال راجبش حرف میزنن و ماد می‌سازن و بحثش هست اینجا صنعت گیمه و سرگرمی و جذاب بودن محتوای یک بازی مهمه نه واقع گرا بودنش و نمیدونم جدی و فلان بودنش.
          فیزیک و دارک و اینا دلیل بر بهتری و موفقیت یک عنوان نیست حتی از لحاظ داستان هم وی امتیاز بالاتری داره iv با امتیاز ۸.۹ و v 9.5
          بنظرم اینا که iv دفاع بیش از حد میکنن و بازی با کیفیتی مثل وی رو میکوبن الکی بیشتر برای خودنماییه و نمیگم همشون اما اکثراً iv رو هم کامل پلی ندادن و نظر میدن

          Spider-ManPouria_gamer_gotyAMIR WAZOWSKIP.morgan 𔓙Lonesome guyAshenProphetArmin EzatiIran_gamer
          • Armin Ezati گفت:

            واقعا دیگه سطح کامتای سایت واقعا پایین اومده اولش بیا یک مثال به جز iv برات بزنم برای مثال سری bioshock شاید تمامی نسخه های این سه گانه به اندازه یک نسخه از سری call of duty نفروخته باشن اما از نظر کیفیت حتی بهترین نسخه کال اف هم بهشون نمیرسه دلیلشم میدونی چیه بخش مولتی کال اف حالا ما با این فرض بیام بگیم که کال اف از بایوشاک سرگرم کننده تره پس بگیم کال اف بهتره دومش نسخه iv با توجه به اینکه رو سه پلتفرم منتشر شده تقریبا هم اندازه ی سان اندریس فروخته معلمومه حتی یک دقیقه هم gta iv پلی ندادی که میگی داستان v از iv بهتره همچنین فکر کردی دلیل محبوبیت زیاد نسخه v بخش داستانیشه نه عزیز بخش مولتی بازی همچنین دوستانی که منو میشانسن تو سایت میدونن از همه اول عاشق نسخه iv بودم و حتی یک دوست هم سراغ بازی فرستادم که نظرشو درباره بازی میتونید بخونید همچنین اگه بخوای دلایلی برات میاره که iv چه شاهکاره یی بازی رو بیشتر از دوست پلی بده بعد بیا فکت بده

            Spider-ManBad boyهمسایه ( فن بوی = پنچری )IliaPouria_gamer_gotyAMIR WAZOWSKIP.morgan 𔓙Lonesome guyAshenokhmore
            • Armin Ezati گفت:

              اصلا یک بار دوستان متعصب ( هیترای iv ) بیاد قشنگ iv رو پلی بدید بعد بیاد به فنای iv بگید داران برای خود نمایی از iv تعریف میکنن

              Spider-Man…..𝒪𝓊𝓇 𝒟𝓇ℯ𝒶𝓂𝓈Bad boyCaptain Vankokهمسایه ( فن بوی = پنچری )Pouria_gamer_gotyAMIR WAZOWSKIP.morgan 𔓙Lonesome guyjavad-1383more
              • 😂 واسه ما از ای وی نگو ای وی پر از ایراد بود مکه همچی داستانه؟ یه مشت انسان شوت افتادن وسط واسه روشن فکر نشون دادن میگن داستان داستان.. داستانم مهمه ولی خب دلیل بر بهتر بودن نیست چون ای وی پر از ضعفه از طراحی کوچیک مپ تا نبود امکانات نسخه سن اندرس از گیم پلی بی روح و زرد و…. هزاران ایراد داره اقای فن ای وی

                Spider-ManMMDBad boyهمسایه ( فن بوی = پنچری )Pouria_gamer_gotyP.morgan 𔓙
                • Armin Ezati گفت:

                  باشه ما شوت وای دلایلت همش با احترام مسخرست طراحی کوچیک مپ الان مپ بازی کوچیک باشه ضعیفه ؟؟؟ مپ iv زیاد بزرگ نبود اما پر از جزئیات بود ادم انگار داشت تو یک شهر واقعی زندگی میکرد تازه به جای اون چند امکان کم اهمیت سان اندریس که بیشتر برای سری red dead بدرد میخوره iv اومد خیلی امکانات جدیدی رو با خودش اورد نمونمش گوشی ، اینترنت، گشت زدن با دوستان و ……
                  حالا این امکانات کمه ؟؟
                  معلمومه این اکانتو ساختی برا ترول iv

                  Spider-ManMMDBad boyهمسایه ( فن بوی = پنچری )P.morgan 𔓙Lonesome guySpider-Mah04Ashen
                • abbas mag گفت:

                  گرافیک پرست
                  یه پی اس فور داری فکر میکنی بزرگترین منتقد هستی

                  Captain VankokIliaP.morgan 𔓙Lonesome guy
                • ببین ای وی ایراد زیاد داشت فن بوی نباش در ضمن ای وی بعد از وی بهترینه داستان وی زیاد هیت شد وگرنه داستان خوبی داشت داستان ای وی خیلی خوب بود ولی خب دلیل بر بهتر بودن نیست چون از خیلی جهات نقص داشت در ضمن وی پیشرفت نداشت😂😂ای وی حتی یه هواپیمای ساده هم نداشت😐وی ویژگی زیاد داشت بازی با سه نفر فعالیت های زیاد گان پلی قوی داستان خوب گیم پلی عالی وسایل نقلیه زیاد و عالی بخش انلاین اینا کم هستن؟😐جزئیات؟ معیارت واسه بهتر بودن جزئیاته؟ جزئیات اگه مهم باشه فارکرای دو از سه بهتره چی گفتم جی تی ای ای وی و وی مثل فارکرای دو و سه هستن ای وی و فارکرای دو جزئیات خیلی زیادی دارن ولی خب بهترین نیستن بهترین نسخه سه(فارکرای) و وی هستن

                  TemorPouria_gamer_gotyP.morgan 𔓙Lonesome guyAshenProphet
            • shir taziyeh گفت:

              موافقم
              خدا وکیلی iv خیلی سطحش بالاتر از v هست حتی بالاتر از سن اندریاس

              Spider-ManBad boyCaptain VankokLonesome guyPouria_gamer_goty
            • . گفت:

              داداش اون کالافه
              اونم بایوشاکه
              gta iv مثل این میمونه که بایوشاک رو به اسم کالاف بفروشی

              Spider-ManPouria_gamer_gotyP.morgan 𔓙
    • ولی واسه من gta 3 اولیش و بی همتا ترینش هست :)))

      P.morgan 𔓙Atomic Soldiershir taziyehشادمن 3alinerdیوهانآرینshadow
    • Alexander گفت:

      چرا gta v بدترین نسخه سری هست؟

      Spider-ManBad boyAlexanderIran_gamerArt Pro : are you a calm and a resonable personvitto corleoneAtomic SoldierAmirMehrshadalinerdmore
      • بدترین نسخه های سری از نظر من gta liberty city stories و gta chinatown wars بود…
        از نسخه ۳ به بعد با مابقیشون کاملا اوکیم و هیچ مشکلی ندارم…

        Captain VankokSpider-Manهمسایه ( فن بوی = پنچری )Spider-Mah04P.morgan 𔓙AlexanderعلیCommunistآرینvitto corleonemore
        • P.morgan 𔓙 گفت:

          میدونی
          من که این دو رو بازی کردم، بنظرم هر کدومشون یک نقص اساسی داشتن که کمی ضد حال بود.
          Liberty City Stories:
          نبود کاتسین ماندگار
          Chinatown wars:
          نبود اکشن کافی
          وگرنه در بقیه زمینه ها خوب عمل کردن این دو بازی.
          من الان با همین دو در گوشی مشغولم 😄
          حالا منظور شما رو از بد بودن نمیدونم….
          (لامصب شبیه ساز که نصب کنی، اصلا دیگه بازی های خود موبایل بهت خوش نمیاد. کلی بازی بهتر و ماندگار تر برای psp هست تا موبایل!)

          Spider-Manهمسایه ( فن بوی = پنچری )Spider-Mah04Visible 6-tigh man
      • آرین گفت:

        سلام
        ما الآن در چه مقاله‌ای هستیم؟ همه عناوین پیشتاز بودند و مهم، در رأس اینها هم می‌رسیم به IV.
        نسخه V شبیه یک شکست و سقوط تمام‌عیار بود.

        …..𝒪𝓊𝓇 𝒟𝓇ℯ𝒶𝓂𝓈MMDBad boyPlaystation x BungieIliaPouria_gamer_gotyProphetMojoعلیIran_gamermore
      • shir taziyeh گفت:

        اگر از لحاظ نوآوری و انقلاب حساب کنیم هیچ کار خاصی نکرده فقط گرافیک بالابرده
        اگر از لحاظ داستان حساب کنیم واقعا نسبت به اون قدیمیا خیلی معمولی بود
        ( من دارم نسخه Vرو با بقیه بازی های GTA مقایسه میکنم وگرنه GTAV بعد ۸ سال سطحش هنوز خیلی بالاست )
        شخصیت پردازی ها نسبت به نسخه iv یه افت سنگین کرده بود
        تنها چیزی که v بهتر از بقیه است گرافیکه
        از لحاظ جزییات هنوز iv داره با ردد ۲ مقایسه میشه

        Spider-Man…..𝒪𝓊𝓇 𝒟𝓇ℯ𝒶𝓂𝓈Bad boyهمسایه ( فن بوی = پنچری )IliaP.morgan 𔓙Spider-Mah04javad-1383علیCommunistmore
      • Amir گفت:

        قطعا gta v برتره هدف یک بازی ویدیویی سرگرم کردن و جذاب بودنشه که صدرصد وی بهتره iv رو یادمه خیلیا همون اول و چند مرحله میرفتن از بازی خارج میشدن از بس که تاریک و نورپردازی و سایه زنی ضعیفی داشت و بازی هم حوصله میخواست من نمیدونم برق تو اون مملکت وجود نداشته اینقدر شهر تاریک کرده بودن؟تنها دلیلش اینه که به چشم نیکو شهر اونجور بوده چون در حقیقت و منطق چیز دیگریست لیبرتی سیتی رو در gta 3 خیلی بهتر اجرا کردن بودن تا iv، این فاز جدید هم راه نندازید لطفا واقع گرایانه و فلان باید تاسف خورد به صنعت گیمی که واقع گرایانه بودن ملاک خوب بودن اون بازی باشه اگه اینجوره تمام بازیای نینتندو زباله ان!در صورتی که خیر اینطور نیست بلکه کلی فروش دارن و جذابن چون هدفشون سرگرمی و جذابیت یک بازی ویدیویی هستش که اصالت بازی ها هم همین بوده از ماریو تا سونیک و رزیدنت ایول و متال گیر و گاد او وار و ویچر.
        مثال میزنم صدرصد یه ریسینگ آرکید تا یک شبیه ساز ریسینگ جذابیت و سرگرمی و دنیای بهتری برای ارائه داره نسبت به شبیه ساز

        Spider-ManMMDBad boyIliaP.morgan 𔓙abbas magProphetCommander jensen
      • Prophet گفت:

        کی گفته بده با حتما ۱۵۰ میلیون فروش

        IliaProphet
    • جی تی ای وی اگر بدترین‌ نسخه بود که جزو پرفروش ترین بازی های تاریخ نمی شد !!! بازی که بیش از ۵۰۰ میلیون فروش داشته پریروز توی یک مجله گیمینگ خوندم که نوشته شده ۳ میلیارد نفر در جهان حداقل یک دفعه دستشون به این بازی خورده و حتی یک ثانیه باهاش بازی کردند یعنی نصف دنیا فروشی که بازی های بزرگی مثل آنچارتد و گاد اف وار و زلدا و بقیه توی خواب هم نمی تونند ببینند واقعا چطور ؟؟؟ از لحاظ گرافیک که بهترین نسخه بوده است گرافیکش همین الان از بازیای امروزی بهتره فقط کافیه یک ارتقا بگیره از لحاظ متا نسخه ۴ متای ۹۸ و نسخه ۵ متای ۹۷ و نسخه ۳ و وایس سیتی ۹۷ و نسخه سن اندرس متای ۹۵ داره پس وی دومین نسخه برتره فهمیدی یا میری غار؟؟؟

      …..𝒪𝓊𝓇 𝒟𝓇ℯ𝒶𝓂𝓈Bad boyAshenProphetعلیCommander jensenCommunistIker Casillas.Atomic Soldiermore
      • MrHill93 گفت:

        خب پراید هم خوب میفروشه پس دلیل بر خوب بودنشه با توجه به چیزی ک میگی ؟
        gta v تمام فروشش و مدیون بخش انلاینشه وگرنه مطمعن باش اگه بخش انلاینش پشتیبانی نمیشد مث رد دد ۲ اینقد فروش نداشت gta iv ب نظرم اندرریتد ترین بازی تو سریه gta v هم اورریتد ترین

        Spider-ManMMDBad boyPlaystation x BungiePouria_gamer_gotyAMIR WAZOWSKIP.morgan 𔓙KIA COOLERعلیIker Casillasmore
        • shir taziyeh گفت:

          لامصب iv اصلا خیلی خفنه تو بعضی مقایسه ها از ردد ۲ هم بیشتر به جزییات دقت شده
          بهترین داستان سری هم برا iv هست بنظرم

          Spider-ManMMDBad boyPlaystation x BungiePouria_gamer_gotyAMIR WAZOWSKISpider-Mah04KIA COOLERعلی
        • Ilia گفت:

          اینکه اثر مکثی مثل v رو با پراید رده پایین مقایسه میکنی بیانگر این هست که تفکرت خیلی مغالطه بار و سطحی هست
          در واقع بودجه ساخت وی ۲۷۰ میلیون دلاره که بین بازیای رقیب اعجوبس! بودجه ساخت پراید در مقابل بنز چقدره؟؟
          سیستم اجرای gta وی تو زمان خودش و حتی الان برای مدیوم کارت گرافیک قدرتمند میخواد حجم بازی هم ۶۰ گیگابایته از این جهت بازی بزرگیه و با امثال ماینکرفت متمایز میشه!
          از همه مهم تر قیمت بازی ۶۰ دلار بوده و راکستار ازش ۶ میلیارد دلار در اورده فقط با ۱۴۰نسخه! پس با این قیمت یک بوگاتی شیرون پرفروش بوده پسر!
          حالا قیمت پراید در مقایسه با ماشینای جهان حیلی بالاس؟ موتوری که داره و درکل خیلی بالاس؟
          یکم فکر کنیم و به شاهکار ساخت بشر یعنی وی بی احترامی نکنیم

          Spider-Man…..𝒪𝓊𝓇 𝒟𝓇ℯ𝒶𝓂𝓈MMDP.morgan 𔓙KIA COOLERProphet
        • کار ندارم به بحث ولی مثالت خیلی بیربط بود پراید خوب میفروشه بخاطر قیمتشه و نبود رقیبه وقتی قیمت همه بازیا یکسانه این مثالت خیلی بی معنی میشه

          …..𝒪𝓊𝓇 𝒟𝓇ℯ𝒶𝓂𝓈MrHill93KIA COOLER
        • Ilia گفت:

          پشکل مغز gta v با قطع نظر از بخش آنلاین ۴۰ میلیون نسخه فروخته که هشتمین بازی پرفروش جهان حساب میشه
          خیلی تنگ نظری

      • Armin Ezati گفت:

        پروفروش ترین به معنی برترین نیست

        Spider-ManMMDPlaystation x BungieIliaP.morgan 𔓙KIA COOLERSpider-Mah04علیCommunistIker Casillasmore
      • آرین گفت:

        سلام
        آره، ربطی نداره، کل دنیا گول تبلیغات و امکانات جانبی رو خوردند.
        اگر شرایط V رو بقیه هم داشتند خیلی مهمتر می‌شدند.
        بعد فروش زیاد بازی حاصل تبلیغات و بخش آنلاین هست، اینها به جنبه هنری کار که ربطی نداره.

        Spider-ManPlaystation x BungieAshenKIA COOLERIker Casillasalinerdیوهانshir taziyehS
      • shir taziyeh گفت:

        تمام نسخه های gta رو بازی کردی که این حرف رو میزنی ؟؟ مگه میشه ؟؟

        Pouria_gamer_gotyKIA COOLER
      • فرید گفت:

        این نوع حرف زدن و به قولی تحقیر بقیه (زهی خیال باطل)
        کاملا نشون دهنده درک و شعور خودتونه
        فروش یک بازی فیلم و هر چیزی قطعا نشانه شاهکار بودن اون اثر نیست
        کسی منکر موفقیت های این نسخه نمی شه
        بازی از نظر سرگرم کننده گی به بهترین شکل ممکن مخاطب رو جذب میکنه
        در این مطلب سعی شده به جزئیات ریزی پرداخته بشه که نبودش تا حدودی تو این بازی حس میشه
        در ضمن این آقا هم نظر خودشون رو گفته ان
        واقعا این همه تجمیع فشار نمیدونم برای چیه

        Spider-ManMMDKIA COOLER
      • alinerd گفت:

        پرفروش بودن به معنای برتریه؟
        اگه این شکلیه تتریس،kinect adventures،wii sports از بهترین بازی های تاریخن

      • seyed.yousefi گفت:

        سلام
        ببخشید تا جایی که من به یاد دارم gta v میلیون نفروخته ها
        فروشش دور و بر ۱۵۰ میلیون نسخس فکر کنم
        در ضمن پرفروش ترین بازی تاریخ که ماینکرفت هست کلا ۲۰۰ میلیون نسخه فروخته بعد چطور شما اینو میگی خدا میدونه

        Spider-Manعلی
      • Ashen گفت:

        جناب میشه بگی این آمار چطوری گرفته شده؟

    • Ilia گفت:

      امیدوارم این نظر شخصی بوده باشه
      رد دد هم ۶
      راکستار با red dead 2 نشون داد چقدر تو بازی ساختن نپخته هست وبرای بلوغ نسخه بعدی باید از gta v الگو برداری کنه

      کوروشعلیCommander jensen
    • Iker Casillas گفت:

      این چرت و پرتا چیه ! V بدترین نسخه؟

      Prophetعلیمحمد حسین کریمیCommander jensen
  • Aiden pearce گفت:

    حیف این شاهکارو نتونستم تموم کنم(بخاطر بهینه سازی افتضاحش)
    بهرحال وی بازی آرکید تری بود و مخاطب ها بیشتر دوستش دارن
    ولی ای وی واقعا یه چیز دیگه ای بود.

    Spider-ManCaptain VankokLonesome guyهمسایه ( فن بوی = پنچری )Pouria_gamer_gotyProphetعلیCommunistdamhazeralinerdmore
  • متن رو هنوز نخوندم ولی قبلش مبگم gta iv کلا برتر بود . همه چیش . شخصیت پردازیش . اتمسفر خفن و واقع گرایانش . رانندگی واقع گرایانش . طراحی فوق العاده هنری شهر .اصلا خود طراحی شهر . درود بر طراحش . شرایط اب و هوایی . اصلا یک جادوی خاصی داشت . فیزیک . فیزیک عجیب و غریب بازی . بهترین جی تی ای از نظر من همین بود . حتی با وجود کم تر بودن امکاناتش نسبت به سن اندرس

    دقیقا همین نظر رو در مورد halo reach هم دارم . بعد از ریچ بقیه هیلو ها که البته بانجی هم نساخته ، شبیه یک شوخی بودن

    𝗔𝗿𝗶𝗮 𝗛𝗮𝗺𝗶𝗱𝗶𝗮𝗻Bad boySpider-Manهمسایه ( فن بوی = پنچری )Pouria_gamer_gotySpider-Mah04علیdamhazeralinerdیوهانmore
  • خدایی پلیس ها توی جی تی ای ۴ بهترین بودن اصلا هوش مصنوعی کل شخصیت های داخل نسخه ۴ شرف داشت به پلیس های وحشی و ان پی سی های احمق داخل ۵ داستانم که دیگه نگم اصلا یه جورایی نسخه ۵ مثل فورتنایت میمونه که بخوان با گیرز یا انچارتد مقایسه بشه 😐
    واقعا چرته و پرت بود نسخه ۵ فقط کارواش دیوانه !
    اونایی که نسخه ۴ رو زدن می دونن چی می گم

    Captain VankokSpider-ManLonesome guyهمسایه ( فن بوی = پنچری )Pouria_gamer_gotyعلیAtomic Soldieralinerdیوهانabbas magmore
  • Flawless گفت:

    واقعا به حق بود تمام مقایسه ها
    حالم بهم میخوره از Gta v

    Bad boySpider-ManعلیdamhazerArmaaeeLAlireza3200Art Pro : are you a calm and a resonable personSkullDARKSIRENAlexandermore
  • CameraMan گفت:

    راستش زمانی که سال ۹۵ gta v بازی کردم دلم فقط پیش iv بود و هی مقایسه میکردم..

    خب ببینید قطعا جی تی ای وی بازی بزرگ تری هست ولی به شخص زمانی که بازی می کردم حس که سن آندرس و آی وی میگرفتم احساس نمی کردم ولی بازم میگم قطعا برتری های جی تی ای وی نسبت زمان انتشار نسخه های پیشین خیلی بالاتره.‌

    آی وی مثل ی فیلم هنری می موند که کنار تاریکی حقایق زندگی بود که از هر لحاظ میتونستی حس کنی و لذت این سری واقعا زمانی که اومد هرکس که بازی می‌کرد میتونست حس کنه چون جی تی ای که ما تو ایران می‌شناختیم ی بازی بود که تفنگ میگرفتی و می افتادی به جون ملت
    .
    . از طرف دیگه کاراکتر نیکو واقعا یکی از بهترین شخصیت های ویدیو گیمه که می تونستی درکش کنی و باهاش ارتباط برقرار کنی کنارش کاراکتر های لوئیس و جانی هم خیلی خوب جمع بندی درستی شده بودن

    واقعا میتونم درک کنم دلیل موفقیت جی تی ای وی نسبت به آی وی ولی منی که تقریبا سال ۸۹ روی ایکس باکس ۳۶۰ بازیش کردم میتونم بگم بهترین نسخه از سری های جی تی ای بود حالا به مقایسه هوش مصنوعی یا جزئیات کاری ندارم

    Spider-ManCaptain Vankokهمسایه ( فن بوی = پنچری )KIA COOLERSpider-Mah04ProphetعلیalinerdیوهانArmin Ezatimore
  • واقعا gta iv تو فیزیک محیط و شخصیت ها ترکونده بود وقتی نیکو از پله ها می افتاد پایین حس میکردی یه آدم واقعی داره میفته از رو پله ها یا وقتی از ارتفاع پرت میشد پایین رفتار و واکنش بدنش خیلی طبیعی بود. یادش بخیر😥.

    Spider-ManCaptain Vankokهمسایه ( فن بوی = پنچری )KIA COOLERSpider-Mah04علیAtomic Soldieralinerdیوهانآرینmore
  • Alexander گفت:

    حیف که gta iv روی پیسی بد پورت شد حالا اگر هم نسخه ریمسترش بیاد سیستم خوب میخواد و بازهم نمیتونیم بازی کنیم

    Spider-ManCaptain Vankokهمسایه ( فن بوی = پنچری )Spider-Mah04علیAlexanderAtomic Soldieralinerdیوهانآرینmore
    • الان دیگه مشکلی نداره . من یک نسخه دان کردم بدون نیاز به نصب خیلی راحت و بی مشکل اجرا میشه . یه تستی بزنی بد نیست . من یادمه واسه ps3 خریده بودم فکر کنم ۶۰ تومان . نقشه هم توش بود . چه روزگار زیبایی بود . ps3 فت خریده بودم احساس میکردم بمب اتم تو خونه دارم . انقدر با ابهت بود . همه چی خیلی جدید بود . نسل ۷ تحول گیمینگ بود . چیزهایی دیدیم که در زمان ps2 , ps1 ندیده بودیم . ولی از نسل ۷ به بعد دیگه تکرار بود . چیز جدیدی ندیدم . بجز بتل رویال.و واقعیت مجازی .

      Spider-Manهمسایه ( فن بوی = پنچری )Pouria_gamer_gotySpider-Mah04علیAtomic Soldieralinerdنyasiیوهانآرینmore
  • ممنون از مقاله خوبتون اقای رضایی ، حقیقتش من gta iv رو کامل پلی ندادم ، فقط چند ساعتش رو تو PS3 یکی از اشناها چند سال پیش بازی کردم و همون چند ساعت واقعا من رو جذب خودش کرد! فرمایشتون راجب تفاوت ها و برتری های این نسخه نسبت به نسخه جدیدترش رو درک کردم ، اما تو چند مورد حس کردم در مورد gta v شما کم لطفی کردید! یکیش رفتار NPC موقعی هست که پشت ماشینن و به سمتشون با اسلحه نشونه میگیرید ، شما فرموید همشون بالا استثنا شما رو زیر میکنن اما بعضیاشون هم پیاده میشن و پا به فرار میزارن! دومیش رفتار پلیس هنگام تیر اندازی و موقعی که زخمی میشن بود ، قبول دارم هیچ ری اکشنی به جای زخم نشون نمیدن! نه فقط پلیس ها تمام NPC ها ، اما وقتی چند تا پلیس دورتون جمع شدن و یکی از اون هارو میکشید ، همراه اون پلیس واکنش نشون میده و با حالت احساسی و تعصبی چند لحظه بهش خیره میشه و صداش میکنه! اینو من شخصا تو gta iv ندیدم. سومیش پرت شدن از ماشین موقع تصادف بود ، درسته فیزیک تصادف تو iv بهتر طراحی شده اما تو v مثلا با سرعت بالا به یک درخت که برخورد میکنید از پنجره ماشین پرت میشید پایین و فیزیک پرت شدن اینجا واقعا طبیعی تر از iv طراحی شده! چهارمیش هم تو فعالیت های جانبی بود! درسته iv یه سری فعالیت داره که هیچ نشونه ای ازش تو v نمیشه پیدا کرد مثلا هم ماموریت پلیس که فرمودید یا حتی ایر هاکی و بولینگ بازی کردن اما نسخه v هم فعالیت های قابل توجهی داره…

    Spider-Manهمسایه ( فن بوی = پنچری )P.morgan 𔓙علیAtomic Soldieralinerdیوهانآرینshadow
  • ‌Aladar گفت:

    تیراندازی و رانندگی ماشین ها تو GTA IV خیلی بهتره.بویژه زمانی که به ماشین شلیک کنید رد تیری که روی ماشین میمونه نسسبت به GTA V واقعی تر بنظر میرسه.

    Spider-ManIliaSpider-Mah04علیAtomic SoldierیوهانalinerdshadowSVisible 6-tigh manmore
  • S گفت:

    مشخصه هم بودجه و هم زمان ساخت iv بیشتر بود
    ولی v بخاطر اینکه داستان عادی داره و گرافیک شاد تر واسه همین بیشتر طرفدار داره(البته نسخه ۴ هم فروش خوبی داشت ولی نه در حد ۵)

    Spider-ManBad boySpider-Mah04علیAtomic SoldierیوهانalinerdآرینshadowArmin Ezatimore
  • برتری ای هست نداشته باشه؟😂
    یه فاجعه بیشتر نیست gta v

    Spider-Man…..𝒪𝓊𝓇 𝒟𝓇ℯ𝒶𝓂𝓈Bad boyPouria_gamer_gotyMahdi SamA Slashعلیdaniel lambAtomic Soldierیوهانmore
  • آرین گفت:

    سلام
    معماری شهری و شلختگی لوس‌سانتوس نسبت به لیبرتی‌سیتی.
    تو معماری برترین نسخه سن‌آندریاس هست که هم کالیفرنیا و سان‌فرانسیسکو دارد، هم روستا، هم تگزاس، هم واشنگتن یا شهری مدرن و هم میامی!
    نسخه V یه کوهستان دارد، بغل کوهستان هم ساحل دارد! اصلا معلوم نیست این اتفاق اقتباس از کدام جغرافیایی ست.
    نسخه v مبتذل و احمقانه هم می‌شود، داستانش هم به مراتب ضعیفتر است.
    نزدیکترین بازی به V شاید سن‌آندریاس باشد که علی‌رغم قدیمی‌تر بودن، چندین پله بالاتر است.

    Bad boyهمسایه ( فن بوی = پنچری )Pouria_gamer_gotyAtomic SoldierیوهاننyasiSshadowVisible 6-tigh man
    • این اطلاعات کذب در مورد رتبه دوم از پر فروش ترین بازی ویدیویی جهان واقعا ازت بعید بود!
      در رتبه اول هم بازی ماینکرفت قرار داره!

      Spider-Manهمسایه ( فن بوی = پنچری )آرینیوهان
      • آرین گفت:

        سلام
        کجاش کذب بود؟ معماری خرابش یا داستان مبتذل؟
        شما بازی رو با سن‌آندریاس مقایسه کنید، سن آندریاس هم بزرگتر هست هم غنی‌تر!
        داستان هم که V حرفی برای گفتن نداره.
        پرفروش‌ترین فیلم سینما هم اونجرز هست انگار ولی…

        همسایه ( فن بوی = پنچری )Visible 6-tigh man
        • نظرت قابل احترامه ، ولی به نظر من نه معماریش خرابه و نه داستانش مبتذل … تنها جاهایی که داستان به سمت مبتذل شدن میکشید فقط بخاطر یه سری خلاء های درونی تو شخصیت ترور و ناهنجاری هایی تو خانواده ی مایکل بود! که از بعضی جهات اجتماعی واقعیت رو نشون میدادن ، خب واقعیت هم تلخه!! و خیلی هم میشه از بعضی دیالوگ ها ، بعضی صحنه ها و بعضی اتفاقات بازی درس گرفت… در مورد سن اندریس هم بگم که من خودم عاشق داستانش هستم. اما حتی اون نسخه هم بعضی صحنه های گیم پلی اش چه تو داستان و چه تو محیط بازی نا خودآگاه به سمت مبتذل شدن کشیده میشه!! از مصرف ماری‌جوانا بگیر تا…..@$&#

          آرین
  • abbas mag گفت:

    واقعا این نسخه و دی ال سی هاش تکرار نشدنی هستن
    یک مورد هم که میخوام بگم داستان بازی هست
    داستان بازی واقعا بهترین و واقعی ترین توی جی تی ای بود از نظر من نشون داد زندگی توی امریکا هیچ شباهتی به رویا نداره و دقیقا شبیه به داستان نویسنده بازی دن هوسر هست
    موسیقی تمش هم که واقعا بی نظیره حتما گوش بدید
    مورد هایی که خودتون مثال زدید هم واقعا درست بود

    Bad boyعلییوهانalinerdنyasiآرینshadow
  • Leon گفت:

    دوستان یا اقای رضایی اگه میشه بگید که iv الان میشه ب راحتی بازی کرد رو پی سی یا هنوزم مثل قدیم فاجعه س؟

    Spider-Manهمسایه ( فن بوی = پنچری )علیAtomic Soldierیوهانalinerdآرینshadow
  • Armin Ezati گفت:

    با تشکر از آقای رضایی برای مقاله عالیتون
    تمامی نکاتی که گفتید درست بود اصلا هر چیزی که تو این گیم می‌بینید در بالاترین سطح ممکن قرار داره و بازی یک شاهکاره تاریخیه( نسخه iv ) یک دلیل برتری دیگه این عنوان نسبت به نسخه v طراحی مپ بازیه که iv عملکرد بهتری در این زمینه داشته دلیل دیگه که تو مقاله متاسفانه نیومده داستان بازیه اصلا داستان iv واقعا معجون عجبیه اصلا میشه تا مدت ها درموردش حرف زد و تجزیه و تحلیلش کرد از بس داستان این گیم شاهکاره نکته بعدی هم کارکتر نیکو هستش که واقعا این گیم رو در مقایسه با بقیه گیم ها یک سطح بالاتر میبره

    Spider-ManSpider-Mah04علیآرینیوهانalinerd
  • MahyarMsm گفت:

    در کل اگه دقت کنید و همین مقاله رو ببینید متوجه میشید فیزیک و سطح واقع گرایانه gta iv یکی دو سطح بالاتر از gta v بود. همین چیزا باعث شدن من iv رو نسبت به v بیشتر دوست داشته باشم.
    اگه gta vi رو هم به همین شکل و در همین سطح از واقع گرایانه بودن برسونن عالی میشه. البته معلوم نیست شاید راکستار فضای بازی رو یه جوری مثل gta v در بیاره تا افراد بیشتری رو سمت خودش جذب کنه ولی اگه اون اگهی شغلی راکستارو یادتون باشه که به احتمال زیاد مربوط به gta vi هست میشه نتیجه گرفت ازش که بازی داره حتی بیشتر قابل باور و واقع گرایانه تر میشه

    Spider-Manهمسایه ( فن بوی = پنچری )Spider-Mah04علیآرینیوهانalinerd
  • من خودم بهترین
    ۱ سن آندریاس
    ۲ gta v
    ۳ وایت سیتی (که تا حالا داستانش رو بازی نکردم فقط آزاد می‌چرخیدم اون موقع که بچه بودم 😅)
    ۴ gta iv (زیاد خوشم نیومد ازش)

    Temorabbas magIker Casillasآرینیوهانalinerd
  • woooooooow گفت:

    شاهکاری که خیلی بهش کم لطفی شد
    البته که بالا ترین متا تو سری gta رو داره با ۹۸!!!!

    ProphetSpider-Mah04
  • alinerd گفت:

    واقعا iv زمان خودش به شدت انقلابی و بزرگ بود
    یکیشون فیزیک،مثلا وقتی با ماشین خیلی تند با یه جا تصادف می کردی نیکو از ماشین پرت می شد،ولی تو v فقط یه آخ میگفتن،در همین حد!
    هوش مصنوعی هم که همینطور گفتید به شدت واقعی و بهتر بود مخصوصا رفتار پلیس ها
    داستان هم با قاطعیت می تونم بگم در مقابل همه gta ها بهترینه،مخصوصا شخصیت پردازی نیکو.
    البته من هم v رو خیلی دوست دارم و یه سری پیشرفت خیلی خوب داشت،مثل لول دیزاین بهتر ولی این چیزهایی که گفتم واقعا پسرفت بزرگی بودن
    در کل امیدوارم راک استار برای این نسخه سنگ تموم بذاره و به بهترین شکل بسازتش.

    Spider-Mah04علی
  • Gta iv بدترین نسخه سری بود ایناییم که تو کامنتا میگن خیلی خفنه فقط برلی خودنماییه. اگه خوب بود که الان نقل محافل گیمینگ بود نه gta sa که ۲۰ سال پیش اومده از gta iv بیشتر درموردش میگن… پس نسخه محبوبی نبوده اگه با v بخوای مقایسه کنی شکستش حتمیه صرفا اگه gta iv یه چیزاییش در مقایسه با v مثبت هست در عوض یه چیزایی هم توی iv هست که افتضاحه و تو v اصلاح شده بهترین نسخه سری sa هست

    Spider-ManMr. YTemorهمسایه ( فن بوی = پنچری )P.morgan 𔓙Prophetabbas magIker Casillas
  • Ilia گفت:

    سطح گیم پلی و گرافیک و روزولیشن وی از ای وی خیلی بهتره. بجز داستان و فیزیک که ضعیف تر شده از لحاظ سرگرمی و جذاب بودن بازی خیلی بهتریه بخاطر همینم راکستار برای نسخه انلاین رو این نسخه سرمایه گذاری کرد

  • Ilia گفت:

    برای من که رد دد و وی رو بازی کردنم بازی رد دد دو به دلایل متعدد یک پسرفت تمام عیار از سوی راکستار بود
    ۱ gtav
    ۲ gta iv
    ۳ rdr2

    TemorIker Casillas
  • javad-1383 گفت:

    ای کاش فقط اون موقع با برنامه ریشیلد آشنا بودم
    فقط اگه یکم جلوه ویژه بازی رو بهبود داده بودم الان بیشتر باهاش خاطره داشتم
    تنها مشکل بازی واقعا همین بود : تاریک بودن محیط
    واقعا گیم پلی و مخصوصا دزد و پلیس بازی خیلی بهتر از نسخه پنج بود
    گرچه جای کاستوم ماشین ها و داشتن چیز های دیگه برای خریدن و خرج کردن هم اگه بود خوب میشد

  • daniel lamb گفت:

    Gta iv واقعا شاهکار بود
    ولی gta v هم کم از شاهکار نداشت
    درسته که داستان iv بشدت جدی تر و تاثیرگذار تر از v بود ولی داستان v هم بشدت سرگرم کننده بود مخصوصا شخصیت ترور که به نظرم باید بهش اسکار میدادن
    بخش آنلاین gta v هم اگر با دوستانتون بازی کنید و بلد باشید چجوری بازی کنید خیلی اعتیاد آور میشه

  • Iker Casillas گفت:

    من جی تی ای iv رو توی pc بازی کردم
    به نظر من خوب بود اما یه سری مشکلات داشت
    یک : ایراد های ماشینا ! هندلینگ ماشینا خیلیییی بد بود و ماشین خیلی سخت میپیچید یعنی من هر ماشینی برمیداشتم احتمال زیاد تصادف میشد چپ میکرد تو راه ! ماشین ها انگار ۵ تن وزن روشونه + ترمز های کاسه ای داغون برای هر چهار چرخ( یه سری میگن این سیستم فیزیک و رانندگیش خیلی واقع گرایانه هست ولی من اصلا اینو قبول ندارم ! ) فکر میکردم فقط برای من اینجوریه که یه سرچی تو اینترنت زدم دیدم نه بعضیا هم نظرن با من …
    دو : شهر انگار کلن خاکستری بود ! فکر کنم خودتون متوجه میشید چی میگم
    سه : بهینه سازی بازی بد بود واقعا … برعکس جی تی ای وی
    چهار : دوربین عجیب پشت ماشین که یه وری وایمیساد و وسط قرار نمیگرفت ! این چیز خاصی نبود ولی نمیدونم چرا اینجوری بود
    —-
    درکل تجربه لذت بخشی بود من با همه نسخه های سری جی تی ای حال کردم ولی اینا چیزایی بود که لذت بازی رو از من میگرفت
    به شخصه از لحاظ پکیجینگ Gta v یا san Andreas رو خیلی بیشتر دوس دارم

    Iran_gamerProphet
  • Communist گفت:

    متاسفانه ای وی در بهترین حالت ممکن باید دو گیگ کارت گرافیک داشته باشی و روی کنسول هم حتی افتضاحه هم خودش هم لیبرتی سیتی… رزولوشن خوب نیس ، دراو دیستنس اصلا خوب نیس ، افت فریم زیاد که باعث میشه احساس کنی بازی داره سریع و کند میشه

    Iran_gamer
  • Iran_gamer گفت:

    همین که قابلیت شنا و دسترسی به انواع وسایل نقلیه از جمله هواپیما تو GTA IV وجود نداره کافیه تا به برتری نسخه پنجم پی ببرین. نسخه چهار به شدت مراحل یکنواختی داشت حرکت از نقطه Aبه B و کشتن آدما و پایان ماموریت.
    نمی‌گم پنج هم اینطور نیست ولی به لطف سه شخصیت متفاوت تو بازی تنوع مراحل بسیار زیاد بود. در ضمن لوکیشن‌های چهار فقط شهری بودند درحالی که نسخه پنجم مپ زیبایی شامل صحرا جنگل و کوهستان رو هم میشه

    کوروشabbas mag
    • Armin Ezati گفت:

      قابلیت شنا تو iv وجود نداره ای خدا اصلا واکترو های نسخه iv رو حتی دیدی خدایی نمیدونم از خراب کردن iv و فناش چه چیزی نصیبتون میشه

      Lonesome guyهمسایه ( فن بوی = پنچری )کوروش
    • Ali گفت:

      داداش من همین که داری میگی امکان شنا و دسترسی به هواپیما و هلیکوپتر نیست خودش تابلوئه که حتی واسه یه دقیقه هم پلی ندادی iv رو 😐 بعد اومدی نظر میدی.
      از دوستایی که اطلاعات کافی در مورد بازی ندارن و بازی رو حتی یه دقیقه هم پلی ندادن خواهش می کنم نظر ندن ☹️ نه فقط در مورد این بازی بلکه کلا در مورد چیزایی که نمی دونن الکی حرف نزنن.

  • Armin Ezati گفت:

    دوستانی تو بخش کامنت های سایت که تعداشون هم زیاد نیست داران فنای iv رو متهم میکنن به اینکه داران برای خودنمایی از بازی تعریف میکنن باید در جوابشون بگن حداقل تو یوتیوب( چونکه به قول خودشون گیم پلی iv چرته ) 🤣😑 برید اون کاتسینی که نیکو بالأخره دارکو رو پیدا میکنه ببینید بعد بیاد فکت صادر کنید و ما رو هم متهم کنید

    Lonesome guyهمسایه ( فن بوی = پنچری )P.morgan 𔓙ProphetKIA COOLERSpider-Mah04
  • به نظرم همه ی gta ها فوق العاده بودن ولی gta iv از همشون یه پله بالاتر بود
    هیچ کدوم از gta ها داستان مثل iv نداشتن و گیم پلی iv هم نسبت v تقریبا باکیفیت تر بود

    abbas magKIA COOLER
  • A Slash گفت:

    “در GTA IV به لطف قابلیت Crouch، مخفی‌کاری بسیار عمیق‌تری را شاهد بودیم و گستره اعمال گیمر هم در جست و جوی محیط‌های کوچک بیشتر می‌شد”
    خودتون خندتون نگرفت؟اصلا تو iv مخفی کاری نداریم!
    Crouch هم برای دقت تو تیراندازیه
    “از چند نظر IV در این بخش بهتر عمل می‌کند: اول آن که در آن می‌توانید به راحتی روی دشمن خود قفل کنید و برخلاف GTA V با حرکات اضافه دوربین اذیت نشوید”
    اتفاقا iv تو این زمینه خیلی اذیت میکنه کافیه با چند تا npc همزمان بجنگید
    .
    برتری های v به iv:سرگرم کننده تر بودن،مپ بهتر و پرمحتواتر،شخصی سازی خیلی بهتر،تنوع و لول دیزاین بهتر مراحل،روش جدید تعقیب گریز با پلیس
    برتری های iv به v:سیستم مبارزات،داستان،فیزیک بهتر،گان پلی هم با اختلاف کمی بهتره

    abbas magIran_gamerKIA COOLER
    • Armin Ezati گفت:

      موسیقی های gta iv رو فراموش کردی همچنین به همراه امکانات جانبی بهتر که تو مقاله هم بهش اشاره شده

      کوروشProphet
    • KIA COOLER گفت:

      دوست عزیز مثل اینکه یا بازی نکردی آی وی رو یا اگر بازی کردی زبان انگلیسیت ضعیف بوده وگرنه توی چندتا از مراحل بازی دوتا آپشن انتخابی داشتی که مخفیانه مأموریت رو انجام بدی یا راش بدی ، یه مثال می‌زنم دوستان خودشون میتونن برن ببینن ، یه مرحله بود برای کسی به اسم Manny که لباس ورزشی آبی می‌پوشید و یه فیلم بردار همیشه همراهش بود ، توی اولین مرحله که باهاش بازی میکنید یه مرحله تعقیب و گریز با موتور دارید که هیچی ، بعد به یه انبار می‌رسید ، شما باید افراد توی انبار رو بکشید ، الان دوتا انتخاب دارید ، یا از در جلویی وارد میشید که خطرناکه و یه جورایی باید راش بدی یا اینکه بری کوچه‌ی کناری از ساختمون بپری بالا یواشکی بدون اینکه متوجه بشن از پنجره ای که روی پشت بوم قرار داره افراد داخل ساختمون رو با اسنایپ بزنی ، این یه مثال بود وگرنه سه چهارتا مورد دیگه هم هست

      Lonesome guyکوروشA SlashArmin Ezati
      • Armin Ezati گفت:

        اسپویل gta iv :
        دمت گرم معلوم فن iv هستی و بازی رو با دقت انجام دادی
        خوب بزار من هم یک مثال دیگه بزنم تا دوستان بدونن عنوان gta iv از نظر لول دیزاین به شدت قوی عمل کرده . اگه یادت بیاد یک مرحله بود بیاد میفرتی اون یارو بیل گلدبرگ رو ترور کنی و اون دیتا رو برای فرانسیس ببری میتونستی از چندین راه متفاوت اون مرحله رو بگذرونی اصلا از همون اول میتونستی اسحله رو اماده کنی و همه رو بکشی برسی به اتاق گلدبرگ بعد بکشیش و دیتا رو ببری یا اینکه اولش وارد اتاق گلدبرگ بشی و با چاقو کارشو بسازی و ……… تازه نمونه های دیگری هم که خودت گفتی موجود هستش

        کوروشProphet
        • A Slash گفت:

          به روش های مختلف برا انجام مرحله نمیگن لول دیزاین میگن آزادی عمل !
          لول دیزاین یعنی اینکه آیوی ۹۵ درصد ماموریتاش اینه که با ماشین برسی یجا یه گله آدم بکشی بعد هم چند هزار دلار بگیری
          تقریبا هیچ تنوعی تو ماموریتاش نیست
          دوستان اینجا معنی لول دیزاین هم نمیدونن بعد ادعا هم میکنن :))))

          Iker CasillasArmin Ezati
          • Armin Ezati گفت:

            اولش بد جور فشار خوردی دومش معلومه فقط یک ساعت اول iv رو پلی دادی دومش همون آزادی عمل یک از نقاط قوت لول دیزاین بازی محسوب میشه بعدش فک نکنم ارزش بحث داشته باشن افراد فن بوی

            Iker CasillasProphet
          • Armin Ezati گفت:

            من نزدیک یک سال و نیم که تو سال فعال هستم همیشه سعی کردم با همه کنار بیام و هر وقت نظرمو در مورد بهترین تسخه یک سری بیان کردم حتما بعدش داخل پرانتز نوشتم نظر شخصی دومن دوستان حتی یکبار ترول یک بازی ، کنسول و … رو از من ندیدم بعدشم اگه هدف اینکارات تخریب منه راهو اشتباهی اومدی

            Prophet
          • Armin Ezati گفت:

            دومن الان برای چی انقدر از لول دیزاین dishonored تعریف به علت آزادی عملش یا حتی همین هیتمن
            چندین راه برای به اتمام رسوندن یک مرحله برای لول دیزاین هر بازی ای یک نقطه قوت محسوب میشه
            حداقل یک ایراد بهتر تو کامنت پیدا میکردی بعد ادعا میکردی عزیز

            Prophet
          • Armin Ezati گفت:

            Final interview
            Three leaf clover
            و دها ماموریت اصلی و فرعی دیگه حرفتو نقص میکنن

            Prophet
          • Armin Ezati گفت:

            سلام بر شما
            خوب مفهوم بیان شده شما رو از نظر لول دیزاین قبول دارم یجورایی نه من نه شما مفهموم کلام هم دیگه رو نفهمیدیم
            خوب بازیهای بزرگی مثل skyrim و dishonored هم در تنوع ظاهری ماموریت ها و هدف چندان متنوع نیستن برای مثال ۹۰ درصد مراحل و objective های بازی dishonored( که کلاس درس طراحی مراحل هستش )
            اینکه بری یک نفر رو ترور کنی و بعد فرار کنی اما خوب سازنده ها با دادان آزادی عمل به بازیکن در حین مراحل یجورایی همین objective های ساده رو تبدیل کردن بع جذاب ترین کار ممکن در دنیای گیم
            یجورایی از نظر من بازیهایی بهترین طراحی مراحل رو دارن که یجورایی به پلیر آزادی عمل بدن در طول ماموریت بدن
            gta iv هم همینطوره ماموریت های بازی درسته در شکل ظاهری objective ها تکراری به نظر میان اما خوب در هر مرحله روند انجام اون objective با مرحله قبل فرق میکنه و این خودش ماموریت ها رو لذت بخش و متنوع کرده و خوب بعضی از ماموریت ها هم کاملا به پلیر ازادی عمل میدن نمونش مراحل ترور !!!! که از نظرم کلاس درس طراحی مراحله واقعا
            امیدوارم بیشتر شاهد چنین بحث های جذابی باشیم 👍

            • Armin Ezati گفت:

              چند ماه پیش اقای کریمی یک مقاله نوشت و لول دیزاین بازیهای راک استار رو مورد انتقاد داد به دلیل ندادن آزادی عمل به پلیر در حین ماموریت ها تو بین بازیهای راک استار واقعا gta iv ازادی عمل به شدت زیاد تری به پلیر در حین مراحل میده

  • هعیک اینارو😂اخه مرد حسابی تو گیمپلی چی؟ ای وی نسخه پی سی اشغال گیم ولی ضعیف طراحی بی روح و مسخره اگه ای وی بهترین جی تی ای هست چرا به فالووت سه باخت؟😂😂اگه بهترین بود فالووت پودرش نمیکرد ای وی پر از ایراده وی بهترینه چرا ویژگی های وی رو نمیگید؟ برید همون اشغال ای وی با طراحی مسخره بازی کنید😐😑

    Mr. YIker CasillasکوروشKIA COOLER
    • Armin Ezati گفت:

      اولش یکم حداقل به خودت زحمت بده برو تو نت بگرد ببین چه بازیی شد بازیه سال ۲۰۰۸ و اون بازی iv بود یجورایی iv متال ۴ و فال اوت ۳ رو با هم شکست داد و شد گوتی عزیز از اینطرف فقط برا ترول iv اکانت ساختی ببین iv چقدر تورو سوزنده

      Iker Casillasکوروش
  • KIA COOLER گفت:

    دوستان کامنت هارو خوندم و واقعا تأسف می‌خورم که یه عده از دوستان کم سن و سال با بی فکری و تعصب میخوان از GTA V دفاع کنن ، یکی از بچه ها گفت که صد و پنجاه میلیون نسخه فروش داشته پس بازی خوبیه ، نه دوست من ، کی گفته؟ میدونی برای چی رکورد فروش زده؟ چون مردم فقط بخاطر بخش آنلاین این بازی میرن براش پول میدن ، درسته که اسلحه ها و ماشین ها و هواپیماهای مختلفی توی بازی پنجم وجود داره ولی متن مقاله‌ی نویسنده‌ی محترم رو هم بخونید کاملا متوجه تفاوت می‌شید ، فقط کافیه که هم IV و هم V رو بازی کرده باشید تا تفاوت رو درک کنید ، نوآوری برای شما اینه که مپ بزرگ بدن و تعداد ماشین های اسپورت رو بیشتر کنن؟ نوآوری به این میگن که یه سبک و مدل جدیدی از بازی در تاریخ ایجاد بشه که تک باشه که اون هم IV در زمان خودش به خوبی خودش انجام داد ، بنده شخصا با اینکه IV نه تانک داره ( البته توی دی ال سی وجود داره ) و نه آرپی جی رادار دار و جت پک ، اما از بازی کردنش توی چنین فضای واقع گرایانه ای لذت می‌برم ، دوستانی که میگن داستان توی کیفیت تأثیر نداره ، یه بازی هست به اسم silent hill ، شما فقط کیفیت نسخه‌ی اول بازی رو ببینید ، حتی ممکنه بالا بیارید اما باور نمی‌کنید که مردم هنوز دارن اینو بازی میکنن چون داستان و روایتش طوری بوده که مخاطب از بازی لذت برده
    لُپ کلام اینکه اول خودتون برید هر دو بازی رو ببینید و کمی اطلاعات کسب کنید بعد اظهار نظر کنید.

    Mr. Yهمسایه ( فن بوی = پنچری )Iker Casillas
  • از نظر من بهترین نسخه و اندریتد ترین ای وی هست
    انقلابی ترین ۳
    بد ترین جنگ محله چینی ها
    به ترتیبم بنظرم اینجوریه
    gta iv
    gta3
    gta آندرس
    gta v
    gta وای سیتی
    gta داستان های وایستی
    gta لیبرتیسی
    البته این نظر منه
    نظرات متفاوته

    ولی بیاین قبول کنیم iv بهترین gta هست واقعا شاهکاره، شاهکار

    لطفا تعصبو کنار بزارین و قبول کنین برتری iv به نسخه v
    لطفا اگه هر دو رو تا اخر رفتین بیاین و نظرتونو بگین جدا از تمام حرفای نویسنده مقاله
    واقعا داستان و گیم پلی iv چیز دیگس
    این داستان خفنشو باید تجربه کنین اگه تا اخر رفتین بیاین نظر بدین

    Iker CasillasProphet
  • کوروش گفت:

    بیشتر دوستانی که نسخه پنجم رو نسبت به چهارم فرانچایز برتر میدونن به علت پورت بد PC نسخه iv هستش؛عده ای هم به خاطر گرافیک v این نسخه رو برتر میدونن؛در کل نسخه iv برتری های محسوسی نسبت به v داره و محسوس ترینش هم هوش مصنوعی بالای npc هاست،به نظر من برتری v وجود حیات وحش و محیط های جنگلی هست…

    P.morgan 𔓙Iker Casillas
  • سلام به همگی.
    واقعا بهتره یکم دقیق به هر دو بازی نگاه کنیم اینطوری بهتر میتونیم حرف هامون را به هم بزنیم.
    من خودم طرف دار IV هستم ولی این دلیل نمیشه به v هیت بدم.
    من خیلی با IV حال میکنم و واقعا هر دو بازی را پلی دادم واقعا از لحاظ جزئیات،گیم پلی،داستان،شکل شهر و … جی تی ای IV بهتره.ولی جی تی ای v خوبه چطوری بگم راک استار تو جی تی ای v از خیلی از سیستم های iv استفاده کرده و فیزیک و جزئیات و … را کم کرده و به گرافیک و بزرگی مپ پرداخته یکی از قشنگ ترین چیز ها داخل v حیات وحش و جنگلشه هر دو بازی تو سبک خودش خوبه یادمون نره این جی تی ای هستما باید به تک تک نسخه هاش با افتخار نگاه کنیم نه اونا هیت کنیم چون باهاش بزرگ شدیم و زندگی کردیم همه مون ازش خاطره داریم و … گیمیرای قدیمی میدونن من چی میگم.به نظر من گیمیرای جدید برن IV را هم بازی کنن و همینطور هیترای جی تی ای V برن اونا بازی کنن تا دقیق تر معلوم بشه هر کس عقیده ای داره و نباید اعتقاداتمون را به هم تحمیل کنیم باید به اعتقادات احترام گذاشت.من هنوزم میگم IV بهتره ولی این دلیل نمیشه جی تی ای V بد باشه هر جی تی ای دنیایی داره و من از هر دنیای اون لذت میبرم.

    RezaN_B)-_-IV_M.Reza
برتری‌های GTA IV نسبت به GTA V - گیمفا