نقد و بررسی Battlefield 2042؛ تجربه‌ای متفاوت در قبای مشکلات
نقد و بررسی Battlefield 2042؛ تجربه‌ای متفاوت در قبای مشکلات
نقد و بررسی Battlefield 2042؛ تجربه‌ای متفاوت در قبای مشکلات
نقد و بررسی Battlefield 2042؛ تجربه‌ای متفاوت در قبای مشکلات

نقد و بررسی Battlefield 2042؛ تجربه‌ای متفاوت در قبای مشکلات

آرمان زرمهر
۱۷:۳۳ ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
نقد و بررسی Battlefield 2042؛ تجربه‌ای متفاوت در قبای مشکلات

در حالی که بازی Battlefield 2042 پتانسیل تبدیل شدن به بهترین نسخه‌ی فرنچایز را دارد، اما متاسفانه مشکلات متعدد باعث دیده نشدن نقاط قوت آن‌ می‌شوند.

از آن جایی که بخش کمپین در بازی Battlefield 2042 وجود ندارد، سازندگان سعی کرده‌اند در ابتدای ورود شما به بازی یک پیش زمینه‌ی داستانی درباره‌ی رخدادهای اثر در قالب یک میان‌پرده در اختیار شما قرار دهند. پس از آن، شما به یک قسمت آموزشی هدایت خواهید شد تا با بخش All-Out Warfare آشنا شوید. در حالت آموزشی، شما باید یک مچ را به همراه هم‌تیمی‌های هوش مصنوعی خود به پایان برسانید.

پس از گذراندن قسمت آموزشی، ۳ بخش مختلف پیش روی شما قرار می‌گیرد که می‌توانید به تجربه‌ی آن‌ها بپردازید. این بخش‌ها عبارتند از: All-Out Warfare ،Hazard Zone و Portal.

نقد و بررسی Battlefield 2042؛ تجربه‌ای متفاوت در قبای مشکلات
بخش All-Out warfare در حال حاضر فقط شامل ۲ حالت بازی Conquest و Breakthrough می‌شود. فعلا خبری از حالت‌های دیگر مانند Team Death Match و یا Rush نیست و تنها راه تجربه‌ی این حالت‌ها از طریق بخش پورتال است.

All-Out Warfare؛ عظیم، متفاوت اما کم‌محتوا

بخش All-Out Warfare در واقع همان تجربه‌ی عظیم همیشگی عناوین Battlefield است که شما را در نقشه‌های وسیع این عنوان قرار می‌دهد. این بخش خود به حالت‌هایی مانند Conquest و Breakthrough تقسیم می‌شود. تعداد پلیرهایی که در مچ‌های این بخش حضور دارند، در کنسول‌های نسل هشتم ۶۴ نفر و در کنسول‌های نسل نهم و PC نیز ۱۲۸ نفر است. دلیل اصلی این تفاوت را می‌توان سخت‌افزار ضعیف پلتفرم‌های نسل هشتمی دانست.

یکی از مهم‌ترین تغییرات بازی نسبت به نسخه‌های پیشین متخصصان (Specialists) هستند. در حال حاضر این عنوان دارای ۱۰ متخصص است که هر کدام از آن‌ها شخصیت، مهارت و استایل ظاهری مخصوص به خودش را دارد.

اگرچه این موضوع روی کاغذ بسیار جذاب به نظر می‌رسد، اما متاسفانه طریقه‌ی قرارگیری این کاراکترها در بازی تاثیر مثبت و چشم‌گیری نداشته و از آن دسته المان‌هایی به شمار می‌رود که احتمالاََ مورد استقبال طرفداران قرار نخواهد گرفت.

یکی از دلایل اصلی شکست این بخش، از بین رفتن ارزش کلاس‌های مختلف در این عنوان است، به طوری که هر کدام از این متخصصان در هر دسته‌ی مهارتی که حضور داشته باشند، علاوه بر گجت اختصاصی خود، می‌توانند از گجت‌های کلی و اسلحه‌های کلاس‌های دیگر نیز استفاده کنند. این موضوع باعث می‌شود که یک متخصص مانند Medic اهمیت خود را از دست داده‌ و شاهد همکاری‌ها و درگیری‌های تیمی نباشیم.

از دیگر مشکلات این بخش می‌توان به دیالوگ‌های آزاردهنده‌ی برخی از این کاراکترها اشاره کرد که متاسفانه گاهی موجب از بین رفتن جدیت کلی بازی می‌شوند.

battlefield
در حالی که ۱۰ متخصص این بازی، از نظر ظاهری تنوع خوبی به بازی می‌بخشند، اما فقط تعداد کمی از آن‌ها از مهارت‌ها، گجت‌های خاص و تاثیرگذار برخوردار هستند و بقیه‌ی آن‌ها از گجت‌ها و مهارت‌هایی برخوردار هستند که آنچنان در طول بازی کارآمد نیستند و تاثیر محسوسی روی تجربه‌ی شما نخواهند گذاشت.

از طرف دیگر می‌توان به نبود هیچگونه تفاوت اساسی در مهارت‌ها و پلی استایل کلی متخصصان اشاره کرد، به طوری که فقط ۲ یا ۳ کاراکتر قابلیت‌ها، مهارت‌ها و گجت‌های خاص و کارآمدی دارند. این موضوع تاثیر محسوس و خاصی روی تجربه‌ی شما از این بازی خواهد گذاشت و مابقی آن‌ها گیم‌پلی‌ای تقریبا مشابه را ارائه می‌دهند.

شخصی‌سازی اسلحه‌ها نیز دست‌خوش تغییرات جالبی شده است که می‌توان از آن‌ها به عنوان تغییرات مثبت و موثر نام برد. هرکدام از اسلحه‌ها قابلیت شخصی‌سازی در چهار دسته‌بندی Sights ،Magazine ،Barrel و Underbarrel را دارا هستند.

 شما می‌توانید Loadout دلخواه خودتان را قبل از ورود به مچ، از طریق منوی مربوطه بسازید. ۳ عدد Attachment را طبق نحوه‌ی بازی خود در هر کدام از گروه‌های ذکر شده در منوی Plus قرار دهید و در طول مچ تنها با فشردن چند دکمه آن‌ها را بسته به شرایط گوناگون تغییر دهید. این مکانیزم تاثیر قابل توجهی در نبردها خواهد داشت و باعث می‌شود که نتیجه‌ی مسابقات تغییر کند.

انیمیشن‌های مربوط به حرکات کاراکترها و اسلحه‌های بازی نیز بسیار نرم و روان هستند و شباهت‌های زیادی به عنوان Call of Duty: Modern Warfare 2019 دارند. نسخه‌ی ۲۰۴۲ در حقیقت حس و حال یک شوتر آرکید را به پلیر القاء می‌کند و مانند نسخه‌های پیشین سنگینی سلاح‌ها یا گام‌ها احساس نمی‌شود.

این موضوع در حالی که می‌تواند برای پلیرهای جدید و کژوال‌تر جذاب باشد، ممکن است برای برخی از طرفداران قدیمی این فرنچایز ناخوشآیند باشد، اما به طور کلی می‌توان گفت که این نسخه مکانیزم‌ها و المان‌های تیراندازی لذت‌بخشی را در خود جای داده است.

همچنین لازم به ذکر است که این عنوان در حال حاضر ۲۲ اسلحه را در دسترس شما قرار می‌دهد. این در حالی است که نسخه‌ی قبلی این فرنچایز یعنی Battlefield V در هنگام عرضه ۳۰ عدد اسلحه را شامل می‌شد. رقیب Battlefield 2042 یعنی بازی Call Of Duty: Vanguard نیز در زمان عرضه‌ی خود ۳۸ عدد اسلحه را در اختیار پلیر قرار می‌داد. در هنگام تجربه، به وضوح کمبود محتوا در بخش‌های مختلف را احساس خواهید کرد.

نقد و بررسی Battlefield 2042؛ تجربه‌ای متفاوت در قبای مشکلات
گرافیک و نورپردازی به بهترین شکل انجام شده‌اند و مکمل بسیار مناسبی برای مکانیزم تغییرات آب و هوایی هستند.شما در طول تجربه‌ی خودتان از بازی شاهد مناطقی پویا و زیبا خواهید بود.

نقشه‌های بازی نیز از طراحی بسیار خوبی برخوردار هستند و در حالی که برخی از آن‌ها همچون نقشه‌ی Hourglass ساختار نسبتا ساده‌ای دارند، اما به طور کلی تنوع خوبی در آن‌ها اعمال شده است که می‌تواند تجربه‌ی پلیر را بهبود دهد. گرافیک، نورپردازی و جزئیات بصری این عنوان نیز همچون عناوین پیشین این فرنچایز بسیار زیبا و چشم نواز هستند. از طرفی، تغییرات آب و هوایی هر کدام از نقشه‌های بازی نیز زیبایی نقشه‌ها را بیشتر در معرض نمایش می‌گذارد.

همچنین وجود بلایای طبیعی همچون گردباد یا طوفان شن، در برخی از نقشه‌های بازی تجربه‌ای داینامیک را به پلیر ارائه می‌دهد. با این وجود، متاسفانه تخریب‌پذیری که یکی از خصوصیات نمادین عناوین Battlefield به شمار می‌رود، مانند بازی‌های پیشین به خصوص نسخه‌ی چهارم از عظمت و پویایی زیادی برخوردار نیست و لذتی که انتظار دارید را به شما القاء نمی‌کند.

وسایل نقلیه‌‌ در این نسخه از تنوع قابل قبولی برخوردار هستند. در روزهای ابتدایی عرضه‌ی این عنوان، برخی از آن‌ها همچون هاورکرفت با مشکلات و باگ‌های شدیدی روبه‌رو بودند، به طوری که شما می‌توانستید با استفاده از آن‌ از ساختمان‌ها بالا بروید! اما سازندگان بازی با انتشار آپدیت‌های مختلف این مشکلات را برطرف کردند و در حال حاضر شاهد عملکرد خوبی در این بخش هستیم.

نقد و بررسی Battlefield 2042؛ تجربه‌ای متفاوت در قبای مشکلات
مشکلات فنی این عنوان از دلایل اصلی انتقادهای شدید طرفداران به آن هستند، البته استودیوی سازنده از زمان عرضه برخی از مشکلات را با انتشار آپدیت‌های مختلف برطرف کرده است. با این وجود، هنوز بسیاری از مشکلات دیگر همچون دیر لود شدن تکسچرها نه تنها گریبان‌گیر کاربران کنسول‌ها شده‌اند، بلکه بسیاری از کاربران PC نیز وجود چنین مشکلاتی را گزارش داده‌اند.

حتی با انتشار به‌روزرسانی روز اول، هنوز این عنوان درگیر مشکلات متعددی است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نبود Leaderboard، نبود امکان ساخت یا تغییر اسکواد، پرتاب شدن به بیرون نقشه در هنگام مرگ و عدم امکان بازیابی (Revive) توسط هم تیمی‌ها و همینطور عدم وجود رهبر اسکواد لیدر اشاره کرد. موارد ذکر شده، تنها‌ بخشی از مشکلات را تشکیل می‌دهند. حال باید منتظر ماند و دید که آیا در آینده این مشکلات توسط سازندگان برطرف خواهند شد یا خیر؟

همچنین بهینه‌سازی بازی نیز در وضعیت ایده آل قرار ندارد و ما شاهد بارگذاری دیرهنگام تکسچرها و کاهش نرخ فریم در حالت‌ ۱۲۸ نفره هستیم.

نقد و بررسی Battlefield 2042؛ تجربه‌ای متفاوت در قبای مشکلات
حالت Hazard Zone را می‌توان جایگزینی منطقی برای بخش بتل رویال در نظر گرفت و می‌توان گفت که وجود چنین بخشی در بازی تنوع خوبی در تجربه‌ی کلی ایجاد می‌کند.

Hazard Zone؛ جایگزینی جالب برای بتل رویال

حالت Hazard Zone الگوبرداری و ترکیبی از عناوین Escape From Tarkov و Hunt Showdown به شمار می‌آید.

روند حالت یاد شده به این شکل است که شما به همراه سه هم‌تیمی دیگر خود وارد یکی از نقشه‌های وسیع بازی می‌شوید و باید به جمع‌آوری درایوهای اطلاعاتی (Data Drives) که در نقشه پراکنده شده‌اند بپردازید. پس از تکمیل این ماموریت، باید از طریق دو نقطه‌ی Extraction موجود در هر مچ که یکی در نیمه‌ی آن و دیگری در پایان آن در دسترس شما قرار می‌گیرد، نقشه‌ی بازی را ترک کنید.

لازم به ذکر است که علاوه بر شما، تیم‌های دیگری از پلیرها و همچنین برخی گروه‌های هوش مصنوعی نیز در نقشه حضور دارند که تجربه‌ی این بخش را سخت‌تر و سرگرم‌کننده‌تر می‌کنند.

نقد و بررسی Battlefield 2042؛ تجربه‌ای متفاوت در قبای مشکلات
وجود برخی مشکلات و نبود امکان ارتباط با هم‌تیمی‌ها از طریق چت صوتی، لطمه‌ی جدی به تجربه‌ی این بخش وارد می‌کند و باعث شده است که تجربه‌ی آن برای بسیاری از پلیرها آزاردهنده و سخت شود. همچنین هوش مصنوعی ضعیف بات‌ها در این بخش نیز می‌تواند باعث از بین رفتن هیجان برخی از مبارزات شود.

لازم به ذکر است که در طی Extract، شما می‌توانید با استفاده از گجت‌های مناسب، حالتی دفاعی در مقابل پلیرهای دیگر ایجاد کنید تا با موفقیت خروج شما از نقشه صورت گیرد. پس از آن، می‌توانید پولی که به‌دست آورده‌اید را برای خرید آیتم‌ها و اسلحه‌های مختلف خرج کنید.

به طور کلی می‌توان حالت Hazard Zone را بخشی جالب و سرگرم‌کننده تلقی کرد که به خوبی توانسته است جای بتل رویال را در این عنوان پر کند. اگرچه این بخش از بازی نیز از مشکلاتی همچون نبود Voice Chat یا هوش مصنوعی ضعیف بات‌ها رنج می‌برد. در حالی که بازی کردن Hazard Zone همراه با دوستان می‌تواند سرگرم‌کننده باشد، اما تجربه‌ی آن همراه با هم‌تیمی‌های شانسی به دلیل نبود امکان ارتباط و کار تیمی آزار دهنده است.

همچنین لازم به ذکر است که ما شاهد محتوای زیادی در این بخش نیستیم و به همین دلیل شاید پس از مدتی تجربه‌ی آن تکراری و یکنواخت شود. در نهایت این موضوع به پلیر و میزان علاقه‌ی او به سبک و سیاق خاص این بخش باز می‌گردد.

نقد و بررسی Battlefield 2042؛ تجربه‌ای متفاوت در قبای مشکلات
پورتال را می‌توان هوشمندانه‌ترین تصمیم سازندگان در قبال این عنوان دانست. از آن جایی که دو بخش دیگر این بازی با کمبود محتوا و حالت‌های قابل بازی مواجه هستند، بخش پورتال به پلیرها این اجازه را می‌دهد که به سرورهای موردعلاقه‌ی خود از عناوین مختلف این فرنچایز بپیوندند، به بازی بپردازند و از میزان محتوای بالا، همراه با کمی چاشنی نوستالژیک برخوردار شوند.

Portal؛ بازگشت به دوران طلایی

بخش Portal برترین و لذت‌بخش‌ترین قسمت Battlefield 2042 به شمار می‌آید. Portal به شما اجازه می‌دهد دوباره به برخی از عناوین برجسته‌ی این فرنچایز همانند Battlefield Bad Company 2 و Battlefield 3 دسترسی پیدا کنید و در سرورهای رسمی یا سرورهای ساخته شده توسط پلیرها به بازی بپردازید.

همچنین بسیاری از نقشه‌های دوست‌داشتنی این عناوین نیز در این بخش حضور دارند و گرافیک چشم‌نوازتر و به طور کلی رنگ و لعابی جدید به خود گرفته‌اند.

نقد و بررسی Battlefield 2042؛ تجربه‌ای متفاوت در قبای مشکلات
وجود بسیاری از اسلحه‌ها و نقشه‌های دوست‌داشتنی این فرنچایز در این بخش، درهای زیادی را در راستای تجربیات متفاوت می‌گشاید و احتمالاََ تا چندین ماه آینده شاهد ساخت سرورهایی بسیار جذاب و خلاقانه‌ از سوی پلیرها باشیم.

برخی از پلیرهای خلاق نیز از خصوصیات این بخش استفاده کرده و سرورهایی با طعم حالت‌های قدیمی همچون Rush ساخته‌اند. برخی دیگر از طرفداران، سرورهایی طراحی کرده‌اند که به شما اجازه می‌دهند حالتی شبیه به بتل رویال را در ۲۰۴۲ تجربه کنید. همچنین در این میان، سرورهای ترکیبی نیز وجود دارند که تنوع بسیار خوبی را به ارمغان می‌آورند.

ما شاهد بازگشت اسلحه‌ها، گجت‌ها و سربازهای عناوین قبلی در نقش متخصص هستیم که خود به تنهایی می‌تواند ارزش این بخش را بالاتر و تجربه‌ی آن را چندین برابر لذت‌بخش‌تر کند.

به طور کلی این بخش از بازی بیشترین تنوع و ارزش در میان تمامی قسمت‌‎ها را دارا است و می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم نگه دارد.

سخن پایانی

عنوان Battlefield 2042 یک تجربه‌ی تازه برای طرفداران فرنچایز Battlefield محسوب می‌شود و سازندگان سعی کرده‌اند رویه‌ای جدید را در ساخت بخش‌های مختلف این عنوان پیش بگیرند؛ اما متاسفانه در حال حاضر و در زمانی که این نقد در حال انجام است این بازی از مشکلات کوچک و بزرگ زیادی رنج می‌برد که باعث ناراحتی بسیاری از طرفداران خواهد شد.

در طول زمانی که بنده در حال تجربه‌ی آن بودم، چند آپدیت مختلف منتشر شد. این به‌روزرسانی‌ها مشکلات شدیدی همچون مقدار بیش از اندازه‌ی Weapon Bloom یا همان پخش شدن تیرها و مشکلات شدید مربوط به Hit Registration را برطرف کردند. انتظار می‌رود در آینده نیز بهبودهای متعددی صورت گیرد و باگ‌ها نیز کم‌تر از گذشته شوند.

بازی Battlefield 4 نیز در ابتدای عرضه‌ی خود با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد، اما با پشتیبانی مناسب سازندگان، توانست به یکی از برترین نسخه‌های این فرنچایز بدل گردد. انتظار می‌رود که شاهد تکرار این موضوع و بهبودهای اساسی Battlefield 2042 در ماه‌های آتی نیز باشیم.

اما در نهایت اگر یکی از طرفداران سرسخت این فرنچایز هستید و اهمیتی به مشکلات فنی نمی‌دهید یا فکر می‌کنید که می‌توانید از مشکلات متعدد این عنوان چشم‌پوشی کنید، شاید تجربه‌ای سرگرم‌کننده و لذت‌بخش در انتظار شما باشد. اما اگر مشکلات فنی برای شما اهمیت دارند، پیشنهاد می‌دهم فعلاََ فکر تجربه‌ی این عنوان را تا زمان فیکس شدن و بهبود مشکلات از ذهن خود بیرون کنید.


نقد و بررسی Battlefield 2042؛ تجربه‌ای متفاوت در قبای مشکلات

این بازی توسط فروشگاه گیم پردایس در اختیار تیم گیمفا قرار گرفته است. شما می‌توانید برای تهیه‌ی این بازی، از طریق این لینک به فروشگاه گیم پردایس مراجعه کنید.

Spider-ManParhamامینdamhazerOmid_FshCorvoAlirezaDARKSIRENwhitedaybreakbellعلیLittle∞GodalinerdMahyarMsmP.morgan 𔓙کسری نراقیMEYSAMB300CameraManmohammad reza gamerمحمد حسین کریمی

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی Battlefield 2042؛ تجربه‌ای متفاوت در قبای مشکلات
نقد و بررسی Battlefield 2042؛ تجربه‌ای متفاوت در قبای مشکلات
نقد و بررسی Battlefield 2042؛ تجربه‌ای متفاوت در قبای مشکلات
نقد و بررسی Battlefield 2042؛ تجربه‌ای متفاوت در قبای مشکلات
نقد و بررسی Battlefield 2042؛ تجربه‌ای متفاوت در قبای مشکلات

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی Battlefield 2042؛ تجربه‌ای متفاوت در قبای مشکلات