ترافیک وحشتناک بازی‌ها در فوریه 2022؛ لطفاً تاخیر بزنید!
ترافیک وحشتناک بازی‌ها در فوریه 2022؛ لطفاً تاخیر بزنید!
ترافیک وحشتناک بازی‌ها در فوریه 2022؛ لطفاً تاخیر بزنید!
ترافیک وحشتناک بازی‌ها در فوریه 2022؛ لطفاً تاخیر بزنید!

ترافیک وحشتناک بازی‌ها در فوریه ۲۰۲۲؛ لطفاً تاخیر بزنید!

ابوالفضل مناف زاده
۱۰:۵۲ ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
ترافیک وحشتناک بازی‌ها در فوریه 2022؛ لطفاً تاخیر بزنید!

طی ماه فوریه ۲۰۲۲ شاهد عرضه‌ی بازی‌های مورد انتظاری خواهیم بود و برای اولین بار امیدواریم حداقل تاریخ انتشار برخی از عناوین مدنظر با تاخیر رو‌به‌رو شود.

می‌دانیم که استودیوهای مختلف برای در نظر گرفتن تاریخ انتشار عناوین خود باید از قواعد برگرفته شده از اصل “سال مالی” پیروی کنند و این موضوع با شیوع ویروس کرونا و تاخیر خوردن بسیاری از عناوین سال ۲۰۲۱ باعث شده است تا شاهد ترافیک سنگین بازی‌های بزرگ در سال ۲۰۲۲ باشیم. از طرفی دیگر، پیروی از چهارچوب‌های سال مالی باعث می‌شود که عرضه‌ی بازی‌ها در چند ماه خاص رخ دهد که ماه فوریه (بهمن و اسفند) از جمله‌ی آن‌ها است. با توجه به دلایل فوق‌الذکر، طولی نخواهد کشید تا شاهد ترافیک وحشتناک بازی‌ها در ماه فوریه‌ی سال ۲۰۲۲ باشیم و این موضوع بیش از این که مثبت و خوشحال کننده قلمداد شود، می‌تواند تبعات بسیار بدی برای استودیوهای سازنده در پی داشته باشد.

در واقع، با انتشار چندین بازی مورد انتظار در طول یک ماه، از قدرت خرید گیمرها کاسته می‌شود و آن‌ها ناگذیر به گزینش برخی از بازی‌ها خواهند شد. همچنین، قدرت تبلیغاتی بازی‌های نسبتاً کوچک‌تر نیز کاملاً تحت شعاع عناوین بزرگ‌تر قرار می‌گیرد و این موضوع نیز می‌تواند ضربه‌ی شدیدی به آمار فروش برخی از عناوین بزند. به دنبال این موضوع، برای اولین بار در تاریخ آرزو می‌کنیم که حداقل چند بازی در نظر گرفته شده برای این ماه با تاخیر روبرو شوند تا از هر نظر آسیبی به گیمرها و استودیوهایی که دوستشان داریم وارد نشود.

چه بازی‌هایی در این ماه عرضه خواهند شد؟

ترافیک وحشتناک بازی‌ها در فوریه 2022؛ لطفاً تاخیر بزنید!

تاخیر در تاریخ انتشار بازی به شدت مورد انتظار Elden Ring از سوی استودیوی فرام‌سافتور (From Software) باعث شد یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های سال ۲۰۲۲ نیز به ماه فوریه انتقال یابد. این بازی در ابتدا قرار بود در ماه ژانویه ۲۰۲۲ (دی ۱۴۰۰) عرضه شود، اما اکنون برای تجربه‌ی این بازی باید تا تاریخ ۲۵ فوریه ۲۰۲۲ (۶ اسفند ۱۴۰۰) صبر کنیم.

متاسفانه، با این اوصاف این بازی نیز به صف طولانی عناوین ماه فوریه‌ی سال ۲۰۲۲ پیوست تا این ترافیک شدت بیشتری پیدا کند. اکنون تصور کنید که در بازه‌ی زمانی یک ماهه بازی‌هایی نظیر Elden Ring و Horizon Forbidden West عرضه خواهند شد که در رده‌ی اول مورد انتظارترین بازی‌های این ماه قرار دارند و محال است که گیمری حداقل برای تجربه‌ی یکی از آن‌ها هیجان‌زده نباشد و پول خود را برای خرید آن‌ها پس‌انداز نکرده باشد.

در رده‌ی دوم مورد انتظارترین عناوین این ماه بازی‌ای نظیر Dying Light 2 وجود دارد و به لطف تاخیر خوردن ریبوت Saints Row، حداقل این بازی از این جمع خارج شد تا فرآیند تصمیم‌گیری گیمرها برای انتخاب یکی از عناوین مذکور تا حد کمی ساده‌تر شود. بدون تردید، بازی Dying Light 2 در صورت عرضه در مقطع زمانی دیگر می‌توانست از عناوین مورد انتظار تلقی شود و آمار فروش و حتی پیش‌فروش بسیار خوبی را ثبت کند. اما حال با وجود دو بازی Elden Ring و Horizon Forbidden West بعید است که شرایط برای این عنوان به ایده‌آل‌ترین شکل ممکن سپری شود.

اما اوضاع زمانی بحرانی می‌شود که بدانیم طی ماه ژانویه‌ی ۲۰۲۲ (دی و بهمن) عنوان Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction و بازی به شدت مورد انتظار Pokémon Legends: Arceus عرضه شده و در فوریه سه بازی نسبتاً مورد انتظار دیگر از جمله Sifu، بسته‌ی الحاقی بزرگ بازی Destiny 2 با نام The Witch Queen و نسخه‌ی ریمستر شده‌ی مجموعه‌ی Life is Strange نیز در کنار عناوینی نظیر Dynasty Warriors 9: Empires و Total War: Warhammer III و حتی Monark عرضه خواهند شد.

از طرفی دیگر، پس از گذشت حدود یک ماه از تاریخ عرضه‌ی این عناوین، بازی‌های مورد انتظاری نظیر Gran Turismo 7 و Triangle Strategy و سپس Tiny Tina’s Wonderlands در ماه مارس (اسفند و فروردین) منتشر خواهند شد تا با یک سه ماهه‌ی فوق‌العاده شلوغ روبرو باشیم.

تجربه به ما آموخته است که انتشار دو بازی مورد انتظار در طی یک ماه، می‌تواند نتایج فاجعه‌باری داشته باشد و متاسفانه این ماه شاهد انتشار ۳ بازی مورد انتظار، یک بازی مستقل خلاقانه، یک بازی ریمستر شده و یک بسته‌ی الحاقی بزرگ برای یکی از محبوب‌ترین بازی‌های شوتر آنلاین و چندین بازی کوچک‌تر دیگر هستیم. تمامی این عناوین نیز تحت محاصره‌ی شدید عناوین ماه آینده‌ی خود قرار گرفته‌اند. در نهایت، تنها زمان به ما ثابت خواهد کرد که چه بلایی بر سر عناوین به ظاهر خلاقانه و مستقلی نظیر Sifu خواهد آمد.

گویا از بلایی که بر سر Titanfall 2 آمد درسی گرفته نشده است

چرخ صنعت بازی‌های ویدیویی اساساً با محوریت سرمایه و پول در حال چرخش است و توسعه‌دهندگان و ناشران مجبور هستند تا برای جلب رضایت سهامداران خود و به حداکثر رساندن سود حاصل از فروش بازی‌ها، به سراغ اعلام تاریخ انتشاری در سه ماهه‌ی قبل از پایان سال مالی بروند. البته، این موضوع می‌توانست برای عناوینی نظیر Elden Ring و Horizon Forbidden West تا حدود زیادی صدق نکند؛ چرا که این عناوین در هر صورت به آمار فروش خوبی دست پیدا خواهند کرد.

فوریه 2022
آثاری نظیر Elden Ring و Horizon Forbidden West که تا حدود زیادی آمار فروش خوبشان تضمین شده است، می‌توانستند با عرضه در بازه‌ی زمانی دیگر به جلوگیری از بحران احتمالی برای بازی‌هایی نظیر Sifu کمک کنند.

همانطور که اشاره شد، تا حدود زیادی مهم نیست که Elden Ring در چه مقطع زمانی‌ای منتشر شود و حتی بروز تاخیر چند ماهه در زمان انتشار آن نیز می‌تواند به بهینه‌سازی‌های بیشتر و ارتقا‌های مختلف منتهی شود. در واقع، بندای نامکو (Bandai Namco) به عنوان صاحب اختیار و ناشر این بازی فرصتی را در دست دارد که بسیاری از استودیوها و شرکت‌های بزرگ آرزوی داشتن آن را داشتند و دارند. برای مثال، اگر استودیوی بایوویر (BioWare) چنین فرصتی داشت، قطعاً بازی Anthem مدت بیشتری تحت توسعه قرار می‌گرفت و با چنین وضعیت فاجعه‌باری روبرو نمی‌شد.

یک شوخی بی‌مزه اما رایج در مورد روزنامه‌نگارها و نویسنده‌های بازی‌های ویدیویی وجود دارد که “آن‌ها تمام روز در حال تجربه‌ی بازی‌های مختلف هستند و هیچ دغدغه‌ای ندارند” و ای کاش این موضوع صحت داشت. همچنین، “آن‌ها میلیون‌ها دلار از ناشران بازی‌های ویدیویی پول می‌گیرند تا به جای نقدهای منصفانه و ذکر عیوب و ایرادات، تنها به ذکر نقاط قوت بازی‌ها بپردازند” نیز از دیگر شوخی‌های این چنینی تلقی می‌شود.

البته، اگر ناشری حاضر به پرداخت چنین مبالغی باشد، بعید بدانم کسی بتواند نویسندگان را بابت پذیرفتن این پیشنهاد سرزنش کند. اما متأسفانه، واقعیت این امر برای رسانه‌های فعال در صنعت بازی‌های ویدیویی چیز دیگری است؛ آیا به این موضوع اندیشیده‌اید که نویسنده‌های نگون بخت قرار است چه فشاری را در طول ماه فوریه متحمل شوند؟ چند روزی است که ما نویسندگان کابوس ماه فوریه‌ی سال ۲۰۲۲ را می‌بینیم و منتظر حجم کاری غیرمنطقی این ماه، به خصوص برای کسانی که مجبورند بازی‌ها را با دقت تمام تکمیل کرده و راهنما و مقالات مختلفی را برای آن‌ها نگارش کنند هستیم.

اینجاست که خلاقیت و هنر رنگ می‌بازد

همانطور که به صورت مختصر اشاره شد، تقویم‌های این چنینی باعث می‌شود که عناوین کلاسیک و کوچک‌تر که عمدتاً بر پایه‌ی نوآوری، هنر و خلاقیت استوار هستند، تحت شعاع قرار بگیرند و به دست فراموشی سپرده شوند. ورود یک عنوان یا محصول به بازار سرگرمی که از تبلیغات و سرمایه‌های هنگفت بهره می‌برد باعث می‌شود تا تقاضا برای محصولات دیگر به شکل چشمگیری کاهش پیدا کند. برای مثال، هر زمان که صحبت از سال ۲۰۲۱ می‌شود، به یاد میم‌های سریال Squid Game خواهیم افتاد و باقی محصولات و عناوین عرضه شده در طی این سال همگی تحت شعاع حواشی پیرامون این سریال قرار خواهند گرفت.

از طرفی دیگر، با اینکه بازی‌ای نظیر Elden Ring در صنعت بازی‌های ویدیویی به عنوان یک اثر مورد انتظار تلقی می‌شود، اما در مقایسه با بمب‌های تبلیغاتی‌ای نظیر Squid Game از آن در صنعت سرگرمی به عنوان یک محصول کوچک‌تر که به عناصر هنری تکیه کرده است یاد خواهد شد. همین موضوع می‌تواند بی‌رحم بودن مشتریان محصولات سرگرمی را نمایان کند. این که چگونه ما به میم‌های بازی مرکب اهمیت بیشتری از هنر ناب بازی Elden Ring و آثار هنری‌ای از این قبیل می‌دهیم جای سوال دارد. یادمان نرود که این عناوین در ابتدا قرار بود تا در سال ۲۰۲۱ منتشر شوند، اما خوشبختانه حداقل چند ماهی تاخیر خوردند تا از سایه‌ی Squid Game خارج شوند.

ترافیک وحشتناک بازی‌ها در فوریه 2022؛ لطفاً تاخیر بزنید!
متاسفانه امروزه محتواهای سرگرمی گاهاً به دلیل میم‌هایی که از آن‌ها ساخته می‌شود به یاد آورده می‌شوند و این موضوع می‌تواند برای صنعت بازی‌های ویدیویی بسیار خطرناک باشد.

ماه فوریه‌ی سال ۲۰۲۲ میلادی، میزبان بازی‌های متعدد و بزرگ و کوچکی خواهد بود و تعجب نخواهیم کرد که اگر تاریخ انتشار برخی از آن‌ها به دلیل عدم توانایی رقابت با Elden Ring و Horizon: Forbidden West دستخوش تغییر و تاخیر شود؛ موضوعی که در قبال بازی Saints Row نیز رخ داد. با این حال، ای کاش صنعت بازی چاره‌ای برای وسواسی به نام درآمدهای فصلی بیندیشد.

Sami 227Haj_Hossein✎﹏ȏṃıԀفریدنyasiیوهانKurosGod of the gameJonah hex (حامی حقوق بز 🗿🐐🐐🐐🐐)@alistardamhazerآرینSahand.RChief...Eternal...alinerdکاپتان استخونیSina MorganجیمAlexmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

ترافیک وحشتناک بازی‌ها در فوریه 2022؛ لطفاً تاخیر بزنید!
ترافیک وحشتناک بازی‌ها در فوریه 2022؛ لطفاً تاخیر بزنید!
ترافیک وحشتناک بازی‌ها در فوریه 2022؛ لطفاً تاخیر بزنید!
ترافیک وحشتناک بازی‌ها در فوریه 2022؛ لطفاً تاخیر بزنید!
ترافیک وحشتناک بازی‌ها در فوریه 2022؛ لطفاً تاخیر بزنید!

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

ترافیک وحشتناک بازی‌ها در فوریه 2022؛ لطفاً تاخیر بزنید!
ترافیک وحشتناک بازی‌ها در فوریه 2022؛ لطفاً تاخیر بزنید!