مارک سرنی: بازیهای ویدیویی حالا در سومین دوران خود قرار دارند
به اعتقاد مارک سرنی (Mark Cerny)، بازیهای ویدیویی اکنون در سومین دوران خود در تاریخ قرار دارند و انتظار میرود با پیشرفتهای چشمگیری در این دوره مواجه شویم.
جمعهی گذشته Wired یک مصاحبهی ویدیویی از مارک سرنی، معمار اصلی پلیاستیشن ۵ را منتشر کرد که در آن سرنی در خصوص روند ساخت این کنسول توضیحاتی را ارائه داد. وی در بخشی از این مصاحبه، به دوران مختلف بازیهای ویدیویی نیز اشاره کرد. به گفتهی سرنی، حالا بازیهای ویدیویی در دوران سوم خود قرار دارند.
آقای سرنی در این باره میگوید:
اگر به تاریخ ۵۰ ساله بازیها نگاه کنید، به خوبی میبینید که به دو دوره تقسیم میشود. دورهی اول شامل بازیهایی مانند Pac Man و Sonic the Hedgehog است. این بازیها عناوینی هستند که کاملاً از اجزای صاف و تخت ساخته شدهاند. دورهی دوم شامل بازیهایی مثل Crash Bandicoot و Uncharted است. اینها بازیهایی محسوب میشوند که از مثلثهای سهبعدی ساخته شدهاند و بر روی آنها تأثیر میگذارند.
به لطف فناوری رهگیری پرتو (Ray Tracing)، اکنون وارد دورهی سوم بازیها شدهایم و جلوههای بصری این ظرفیت را دارند که شبیه چیزی باشند که قبلاً آن را ندیدهایم. رهگیری پرتو یک فناوری کاملاً متفاوت است. این یک محاسبات خالص است و یک پایگاه داده در RAM وجود دارد که حاوی توضیحاتی در مورد دنیای بازی های ویدیویی است که بیشتر شامل مثلثها و جعبهها میشود. در سخت افزار GPU یک پشتیبانی وجود دارد تا مشاهده شود آیا خطی آن هندسه را قطع میکند یا خیر. اگر سختافزار به اندازهی کافی سریع باشد، رویکردهای جدیدی برای نور، سایهها و بازتاب ها باز میشود.
علاوه بر بحث در مورد فناوری رهگیری پرتو، سرنی در مورد اجزای مهم کنسول پلیاستیشن ۵ مانند SSD، GPU، کنترلر بیسیم DualSense و موارد دیگر نیز صحبت کرد. سرنی بیان میکند که فرآیند طراحی برای هر کنسول جدید با به صورت ناگهانی آغاز میشود. به گفتهی وی، در ابتدا فهرستی از ایدههایی وجود دارد که معماران سختافزار میخواستند در کنسول قبلی بگنجانند، اما نتوانستند آن را قرار دهند. همچنین فهرست دومی وجود دارد که شامل «همه چیزهایی است که جامعهی بازیسازان دوست دارند آنها را ببینند». سرنی اشاره کرد که تیم سویینی (Tim Sweeney)، مدیرعامل اپیک گیمز (Epic Games)، یکی از سرسختترین مدافعان قرار دادن SSD در پلیاستیشن ۵ بوده است.
مارک سرنی میگوید وارد کردن جامعهی بازیسازی به فرآیند توسعهی سختافزار چیزی است که از نظر تاریخی بسیار جدید محسوب میشود.
در طول سالها، این گفتگویی بود که شخصاً بهعنوان یک توسعهدهنده میخواستم آن را داشته باشم. من به دنبال توسعهدهندگانی هستم که سختترین زمانها را به من میدهند؛ کسانی که نظرات محکم و قاطعی در مورد آنچه که برای ساختن یک بازی عالی نیاز است، داشته باشند. اینها فقط جلسات بیرحمی هستند که باید در آن شرکت کنید، اما باعث میشوند که کنسول قویتری ساخته شود.
سرنی خاطرنشان میکند که ورودی و خروجی یکپارچهی کنسول باعث شده است که حجم فایلهای کوچکتری برای بازیهای پلیاستیشن ۵ نسبت به نسخههای پلیاستیشن ۴ آنها ایجاد شود. به عنوان مثال، بازی Control: Ultimate Edition در پلیاستیشن ۴ حجمی معادل ۵۰ گیگابایت دارد که در پلیاستیشن ۵ این مقدار تقریباً نصف است. همچنین بازی Spider-Man: Miles Morales در پلیاستیشن ۵ حجم کمتری نسبت به نسخهی پلیاستیشن ۴ دارد.
در حال حاضر کنسولهای پلیاستیشن ۵ و ایکسباکس سری ایکس در ابتدای راه قرار دارند و باید منتظر ماند و دید تا پیشرفتهای تکنولوژیکی آنها چه تغییرات قابل توجهی را برای آیندهی بازیها نشان خواهند داد.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
- این ۱۵ ویژگی منحصر به فرد GTA 6 را به یک تجربه خیرهکننده تبدیل خواهند کرد
نظرات
خیلیییییییییییییییییییسییییسسسسسیاشنقحسممشجشکششگ
این بشر نابغه هست .
تو بازیایی که بوده اون بازیا سطح گرافیکی رو یه مرحله جلو بردن
نک ۱ و ۲ هم حاصل کار همین بشره…صرفا جهت اطلاع…
داداش اگه به اینه که پیشرفت و بزرگ شدن استودیو هایی مثل اینسامنیاک و ناتی داگ که خیلیا بر این باورن که بهترین استودیو های تاریخن هم مدیون مارک سرنی هست
این آدم رو دو استرندینگ کار کرده همین الان تو به من یه بازی نشون بده سطح فنیش بالاتر از دث استرندینگ یا لست اف اس یا اسپایدرمن باشه
ایشون آخرین بازیش اسپایدرمن مایلز مورالز هست من بشخصه موقع دیدن کاتسین های بخشی که رو پل بازی هستیم تعجب کرده بودم انقدر نرم و روون اجرا میشن
ایشون از تاثیر گذار ترین انسان های صنعت گیمه به این دلیل که موفقیت های ناتی داگ و اینسامنیاک مدیون مارک سرنی هست ….. صرفا جهت اطلاع
یه بازی که سطح فنیش از دث استرندینگ و لست ۲ بالاتر باشه…چرا یکی دوتا بهت میگم…فورزا هورایزن ۵ و دووم اترنال…صرفا جهت اطلاع…
داداش ببین
دووم خیلی گرافیک بالایی داشت اما انقلابی بودن دووم برای بهینه سازی فوق خفن اون و گرافیک و نرمی گانپلیش هست
هیچ بازی نزدیک انیمیشن چهره لست نشده
فورزا هم نسل نهمی هست و با این حال از لست دو قوی تر نیست
انیمیشن چهره…بزار فک کنم…اهان l.a noir هم انیمیشن چهرش هنوزم با کیفیته… اگر بخای فقط در مورد انیمیشن چهره بگی که خب بازی زیاده که بهتر از لست هم باشه… و در مورد فورزا هم میان نسلیه و اینکه شما یه سر بزن دیجیتال فاندری دیگه نمیدونم چجوری بگم شاهکاره از هر جهت…و در مورد دووم هم انقلابیه حالا بهینه سازی خفن هم هر کسی نمیتونه اون گرافیک رو با ری ترسینگ ۶۰ فریم بده…حتی رچت ان کلنک هم به اون کیفیت نمیتونه ری ترسینگ بده…
داداش حرف شما درسته فورتزا الان برترین گرافیک عرضه شده است ولی لست واسه یک و نیم سال پیش و رو کنسول پایه اجرا میشه
دووم هم گفتن بهینه سازی غولی داره و بله رچت هم در اون حد نیست
اهان…نشد دیگه ۱.۵ سال پیش و اینا نداشتیم…گفتی یه بازی در سطح اسپایدر من و رچت و لست بگم گفتم…رچت خب مال همین نسله کاملا هم نسل ۹ هست…در مورد لست هم گفتی بازی رو اسم ببر که بهتر باشه صرفا رو کلمه بهتر بگی فورزا هورایزن و دووم هست…میگی ۱.۵ پیش اومده لست اوکی فقط یکی هست هم سن لسته اونم دوومه…اگر بهونه ی دیگه ای نداری قبول کن چون تو منظر گرافیکی لست کم ایراد نداره و منم به شدت هیتر این بازیم…اینم بارها گفتم …
لست به گفته دیجیتال فاندری برترین گرافیک عرضه شده تاریخ هست
دووم هم گفتم خفنیش به تکسچر یا انیمیشن و جزییات و پوشش گیاهی جزییات گرافیکی اینا نیست به بهینه سازی فوق العاده بازیه که با گرافیک بالا میتونی فریم خوبی بگیری
رچت هم یه بازی پلتفرمر هست
فورتزا بنظرم نسخه سری ایکس گرافیکش بالاتر از لست هست چون طبیعیه یک و نیم سال بعد از لست و تو نسل نه هم اومدهولی تفاوت زیادی ندارن
من بالاتر گفتم بهتره گرافیک لست چون لست انیمیشن چهره جزییات محیطی و گرافیکی بالاتری داره در کل
من مایکیم به موقع هیتش میکنم….ولی خیلی خوب دقت میکنی…ادامه بده…
ستون گنگ👌👌
خدایی خیلی ازش خوشممیاد.
یکی این یکی هرمن هولست.
قشنگ از طرز صحبتشون معلومه اینکاره هستند
مارک سرنی کاش هیچ وقت پیر نشی 💖 ایشون از نظر من یکی از بزرگترین اشخاص در ویدیو گیم هست و تاریخ ویدیو گیم مدیون همچین اشخاصی هست ، پلی استیشن ۵ هم بدون هیچ اغراقی برای من از هر لحاظ بهترین کنسولی هست که تا حالا باهاش بازی کردم .
تاثیر ری تریسینگ ظاهرا از اونچیزی که فکر میکنیم خیلی بیشتر خواهد بود اینو احتمالا از اواسط نسل خیلی بهتر درک خواهیم کرد هر چند که فک میکنم هورایزون خیلی همه رو شگفت زده کنه اما باید منتظر یک بازی تمام نسل نهی و بزرگ در حد آثار ناتی داگ باشیم تا دوره سوم رو بهتر احساس کنیم , تاثیر ری تریسینگ به روی جلوه های بصری و سرعت بالای اس اس دی به روی تحول در گیمپلی و لول دیزاین و با چاشنی دوال سنس can’t wait 😎
این مشخصه از اوناست که استاتیک بیست میگیرن و سوال جایزه استادم جواب میدن.
خدایی نابغه است.
طراحی و ساخت کنسول و دسته ps5 یک نوآوری با کیفیت است.اینکه با قدرت سخت افزاری کمتر کیفیت و قدرت و بهینه سازی بیشتری داشته باشی فوق العاده است.
نابغه ای به نام مارک سرنی💙💙
این مرد نابغس !!!!!!
واقعا هوشی که ایشون داره رو کمتر کسی داره
کنسولی طراحی کرد که الان بهترین تجربه رو برای گیم داره
یک دسته انقلابی طراحی کرد
و…..