معرفی سیستم PC برای تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی - گیمفا
معرفی سیستم PC برای تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی - گیمفا
معرفی سیستم PC برای تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی - گیمفا
معرفی سیستم PC برای تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی - گیمفا

سیستم پیشنهادی؛ معرفی سیستم PC اقتصادی و میان رده

آرش بوالحسنی
۰۹:۴۲ ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
معرفی سیستم PC برای تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی - گیمفا

انتخاب قطعات مناسب و پیچیدگی اجزای کامپیوتر برای بعضی افراد، همیشه عده‌ی کثیری را از فضای رایانه‌های شخصی و سیستم‌های گیمینگ دور نگه داشته است. در این مقاله قصد داریم تا اطلاعات لازم را ارائه کرده و در خرید یک سیستم PC گیمینگ به شما کمک کنیم. در این مقاله به مواردی مانند تقسیم بودجه‌ی مناسب، هماهنگی قطعات با هم و ثبت بهترین عملکرد در قبال هزینه توجه شده است. هم‌چنین در این مطلب به معرفی سه سیستم مجزا در سطوح پایین رده، میان رده و بالا رده خواهیم پرداخت.

قطعهپایین ردهقیمت (میلیون تومان)میان ردهقیمتبالا ردهقیمت
پردازندهIntel Core i3-10100F۲.۵Intel Core i5 10400F۴.۴Intel Core i5 11600K۱۰
مادربردGigabyte H510M H۲.۷Asus Prime B560M-A۲.۹Gigabyte B560M Aorus Elite۵.۳
کارت گرافیکAsus PH GTX 1650۱۲.۹Asus PH GTX 1660۱۶.۹Asus Dual RTX 2060 O6G Evo۲۵
رمGigabyte 8GB 2666MHz CL16۱Gigabyte  2×۸GB 2666MHz CL16۲.۱GSkill Aegis 2×۸GB 3200MHz CL16۲.۵
ذخیره‌سازیWestern Digital Green 120GB M2.0 SSD + Western Digital Blue 1TB HDD۱.۶Gigabyte M.2 NVMe 256GB + Western Digital Blue 1TB HDD۲.۳Samsung 980 M.2 NVMe Gen3x4 500GB + Western Digital Blue 1TB HDD۳
پاور Cooler Master Elite V3 400W 80Plus White۱Green GP580A-EUD 80Plus Bronze۱.۷Asus ROG Strix 550G Gold Full Modular۳.۱
کیسGreen Z1 Ario۱.۱Cooler Master MasterBox MB510L۲.۱Cooler Master MasterBox MB500 ARGB۲.۷
جمع‌بندی۲۲.۸۳۲.۸۵۱.۶

پردازنده

بازار پردازنده‌های مرکزی توسط دو رقیب بزرگ یعنی Intel و AMD تصاحب شده است. در حالی که از نظر جهانی پردازنده‌های AMD قیمت کم‌تری دارند، متاسفانه در بازار داخلی اصلا اینطور نیست و با قیمت‌های نامرسومی طرف هستیم. البته به صورت کلی مادربردهای AMD ارزان‌تر بوده پس به نوعی می‌توانید در این زمینه از نظر هزینه صرفه‌جویی کنید. هر کدام از این برندها مزایای خود را داشته و انتخاب هر کدام به سلیقه‌ و هم‌چنین بودجه‌ی شخصی شما بستگی دارد. در این مطلب تصمیم گرفتیم تا به سراغ پردازنده‌های Intel برویم و سه پردازنده در سه رده‌ی مختلف را به شما معرفی کنیم.

معرفی سیستم PC برای تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی - گیمفا
نتایج بنچ‌مارک پردازند‌ه‌ی Intel Core i3-10100F

در رده‌ی پایین با پردازنده‌ی نسل دهمی Intel یعنی Core i3-10100F طرف هستیم. حرف F به این معنا است که خود پردازنده فاقد گرافیک مرکزی بوده و برای سیستم خود به یک کارت گرافیک نیاز دارید. موضوعی که برای یک سیستم گیمینگ مشکل محسوب نشده و با حذف iGPU از معادله، کمی در هزینه صرفه‌جویی می‌کنیم. Intel Core i3-10100F با چهار هسته‌ی خود شامل ویژگی‌ مهمی است که در نسل قبلی سری i3 خبری از آن نبود. منظور ما Hyper-Threading است. این پردازنده در مجموع شامل هشت رشته می‌شود. فرکانس پایه‌ی این پردازنده ۳.۶ گیگاهرتز بوده که با Boost به ۴.۳ گیگاهرتز هم می‌رسد.

معرفی سیستم PC برای تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی - گیمفا
مقایسه‌ی عملکرد ۱۰۴۰۰F و ۱۱۶۰۰K

برای سیستم‌های میان رده و بالا رده‌ی خود به سراغ دو پردازنده‌ی i5 رفته‌ایم. البته شک نداشته باشید که ۱۱۶۰۰K به طرز قابل توجه‌ای قدرتمندتر است. این پردازنده‌ی جدیدتر از خانواده‌ی K بوده که به معنای Unlocked بودن آن است. هم‌چنین ۱۱۶۰۰K از PCIe نسل چهارم پشتیبانی می‌کند. فرکانس‌ پایه‌ی ۳.۹ گیگاهرتزی آن هم به طرز قابل توجه‌ای بالاتر از ۲.۹ گیگاهرتز ۱۰۴۰۰F است. البته این موارد به معنای ضعیف بودن پردازنده‌ی نسل Comet Lake نیست. ۱۰۴۰۰F برای یک سیستم میان رده عملکرد بسیار خوبی داشته و مصرف برق بسیار پایینی هم دارد.

مادربرد

مادربرد در واقع پایه و اساس سیستم شما را تشکیل می‌دهد. شاید تفاوت‌های زیادی میان مادربردهایی که از یک چیپ‌ست استفاده می‌کنند وجود نداشته باشد، اما در هر صورت ویژگی‌های مهمی هستند که ارزش یک مادربرد را تعیین می‌کنند. آیا دوست دارید قادر به اورکلاک کردن پردازنده‌ی خود باشید؟ آیا می‌خواهید از رم‌هایی با سرعت بالا استفاده کنید؟ پاسخ این سوال‌ها به مادربردی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد. مادربردهای خوب شما را تا حدی از آینده‌ هم مطمئن می‌کنند. برای مثال پشتیبانی از نسل چهارم رابط PCIe ویژگی مهمی است که هر سه مادربرد پیشنهادی ما از آن برخوردار هستند.

کارت گرافیک

احتمالا از افزایش قیمت سرسام‌آور کارت‌های گرافیک طی یکی دو سال اخیر با خبر هستید. در شرایط ایده‌آل توصیه می‌شد که حداقل از ارزان‌ترین کارت‌های گرافیک سری RTX استفاده کنید. با این حال شرایط کنونی باعث شده تا یک کارت گرافیک RTX 2060 قیمتی معادل یک پلی‌استیشن ۵ داشته باشد. با این اوصاف احتمالا ضعیف‌ترین کارت گرافیکی که باید برای یک سیستم امروزی در نظر بگیرید GTX 1650 انویدیا است. این کارت گرافیک با معماری Turing انویدیا طراحی شده و عملکرد آن در بازی‌های مختلف تا حدود ۷۰ درصد از GTX 1050 بهتر است.

معرفی سیستم PC برای تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی - گیمفا
میانگین نرخ فریم بازی Red Dead Redemption 2 در سیستم پایین رده

البته بهتر است کمی بیشتر هزینه کرده و به سمت سری ۱۶۶۰ بروید. کارت گرافیک ۱۰۶۰ انویدیا یکی از محبوب‌ترین محصولات این شرکت بود و طبعا نسل بعدی این سری از کارت‌های گرافیک می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای یک سیستم میان رده باشد. باز هم در این صورت باید بی‌خیال ویژگی‌هایی مثل Ray-Tracing و DLSS شوید. ویژگی‌هایی که در صورت نیاز به آن‌ها بهتر است به سراغ کارت‌های RTX بروید. ارزان‌ترین کارت از این سری یعنی RTX 2060 هنوز هم کارت بسیار قدرتمندی به شمار می‌رود که می‌تواند تا پایان نسل نهم پاسخ‌گوی نیازهای شما باشد.

رم

می‌توان گفت که برای یک سیستم گیمینگ مدرن توانا به ۱۶ گیگابایت رم نیاز است. با این حال در صورت نداشتن بودجه‌ی کافی می‌توانید به ۸ گیگابایت هم بسنده کنید. البته در آن صورت باید انتظارات خود از سیستم را پایین بیاورید. چینش رم مسئله‌ای دیگری است که باید به آن توجه داشته باشید. امروزه شاهد رم‌های تک، دو و یا چهار کاناله هستیم. افزایش تعداد کانال‌های رم باعث افزایش پهنای باند در دسترس می‌شود. این افزایش پهنای باند به معنای قابلیت جابه‌جایی میزان بیشتری از داده در لحظه خواهد بود. پس برای مثال استفاده از دو رم ۸ گیگابایتی در چینشی دو کاناله بهتر از استفاده از یک رم ۱۶ گیگابایتی است.

رم‌ها با سرعت‌های متفاوتی به فروش می‌رسند و واحد اندازه‌گیری این سرعت مگاهرتز است. طبعا سرعت بیشتر به معنای عملکرد بهتر رم است. با این حال باید توجه داشته باشید که مادربرد و پردازنده‌ی شما هم باید از این فرکانس بالاتر پشتیبانی کنند. برای مثال اگر حداکثر سرعت مادربرد شما ۲۹۳۳ مگاهرتز باشد، استفاده از یک رم ۳۲۰۰ مگاهرتزی توصیه نمی‌شود. در این حالت رم پایین‌تر از سرعت حداکثری خود کار خواهد کرد.

ذخیره‌سازی

ترکیبی از SSD و HDD به شما اجازه می‌دهد تا علاوه بر فضای ذخیره‌سازی زیاد، از سیستمی سریع هم بهره‌مند شوید. خانواده‌ی آبی هارددیسک‌های Western Digital گزینه‌ی مناسبی برای یک سیستم PC مدرن هستند. با انتخاب این هارددیسک‌ها می‌توانید با هزینه‌ی کم صاحب فضای زیاد شوید. با این حال باید مطمئن شوید که از یک SSD (حتی با فضای کم) برای نصب سیستم عامل خود استفاده می‌کنید. در این مطلب به شما سه SSD مختلف را معرفی کرده‌ایم که در سرعت و اندازه متفاوت هستند.

معرفی سیستم PC برای تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی - گیمفا
میانگین نرخ فریم بازی Red Dead Redemption 2 در سیستم میان رده

برای مثال خانواده‌ی سبز SSDهای Western Digital انتخابی ارزان و قابل اطمینان هستند. البته این SSDها با وجود استفاده از فرم فاکتور M.2 سرعت SSDهای NVMe را ندارند. این SSD قادر است با سرعت ۵۴۰ مگابایت بر ثانیه اطلاعات را خوانده و با سرعت ۴۳۰ مگابایت بر ثانیه به نوشتن اطلاعات بپردازد. در طرف مقابل SSDهای سری ۹۸۰ از Samsung را داریم. این SSDها از خانواده‌ی NVMe بوده و از رابط PCIe نسل سوم استفاده می‌کنند. سرعت خواندن و نوشتن این SSD حدود ۳۵۰۰/۳۰۰۰ مگابایت بر ثانیه است.

پاور

در انتخاب پاور مناسب برای سیستم‌تان باید به مواردی مثل بازدهی، توان مصرفی و هم‌چنین فرم فاکتور مناسب توجه کرد. بهره‌مندی از استاندارد ۸۰PLUS هم از حداقل‌های یک پاور خوب است. طبعا هر چقدر درجه‌ی این استاندارد (Gold، Silver، Bronze) بالاتر باشد با پاور بهتری از نظر بازدهی طرف هستیم. با استفاده از ابزار تخمین توان مصرفی هم می‌توانید پیش از خرید، از نیازهای خود مطلع شوید. معمولا توصیه می‌شود که پاور شما بین ۵۰ تا ۱۰۰ وات بیشتر از نیاز سیستم توان مصرفی داشته باشد.

از نظر سیم‌کشی پاورها به سه دسته‌ی ماژولار، نیمه ماژولار و غیر ماژولار تقسیم می‌شوند. پاورها‌ی ارزان‌تر معمولا از ساختار غیر ماژولار استفاده می‌کنند. این به معنای عدم قابلیت جداسازی کابل‌ها از پاور است. یعنی اگر نیازی به یک کابل نداشته باشید، در پاور غیر ماژولار توانایی حذف آن را ندارید و باید برای آن جایی را در کیس در نظر بگیرید. نباید فراموش کرد که این قطعه به خاطر فعالیت حساس خود نیازمند کیفیت و استاندارد بالایی است. پس ابدا از برندهای ناشناخته و پاورهای نامرغوب برای کاهش هزینه‌ی سیستم خود استفاده نکنید.

کیس

کیس Cooler Master MasterBox MB500 ARGB

کیس یکی از زمینه‌هایی است که می‌توانید در آن از نظر هزینه صرفه‌جویی کنید. اگر چه برای سیستم‌های قوی‌تر از کیس‌های بهتر و لوکس‌تر استفاده کردیم، اما اینکه تا چه مقدار از بودجه‌ی خود را صرف کیس می‌کنید کاملا به شما بستگی دارد. کیس Green Z1 Ario برای سیستم‌های پایین یا حتی میان رده می‌تواند انتخاب معقولی باشد.

در این کیس خبری از نورپردازی‌های RGB یا ظاهری بسیار زیبا نیست. هم‌چنین برای پنل کناری از شیشه‌ی حرارت‌دیده استفاده نشده است. با این حال با اسکلتی مدرن و مستحکم طرف هستیم و هم‌چنین فضای داخلی گسترده به شما امکان نصب ۶ عدد فن را می‌دهد. در مجاری ورودی هوا هم از فیلترهای سلولوزی استفاده شده تا تمیز کردن این کیس آسان‌تر باشد. خود کیس هم مجهز به یک فن ۱۲۰ میلی‌متری در قسمت عقبی است.

معرفی سیستم PC برای تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی - گیمفا
میانگین نرخ فریم بازی Red Dead Redemption 2 در سیستم بالا رده

اگر به دنبال کیس‌های بهتر و گران‌تر هستید هم می‌توانید به سراغ برند معتبر Cooler Master بروید. برای مثال کیس MasterBox MB500 ARGB با توجه به ویژگی‌های خود قیمت مناسبی دارد. استفاده از نورپردازی RGB مرغوب در بدنه‌ای با جریان هوای خوب باعث شده تا با کیس بسیار خوبی طرف باشیم. فیلتر سلولوزی پنل جلویی شامل دو لایه‌ی متفاوت می‌شود تا علاوه بر خنک‌سازی بهینه، شاهد بیرون نگه داشتن گرد و غبار باشیم. استفاده از شیشه‌ی حرارت‌دیده در پنل کناری هم به شما اجازه می‌دهد تا به هنگام بازی از سیستم گیمینگ زیبای خود لذت ببرید.

Sniperfarshadxdamhazer1100آرینMmadLittle∞God

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

معرفی سیستم PC برای تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی - گیمفا
معرفی سیستم PC برای تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی - گیمفا
معرفی سیستم PC برای تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی - گیمفا
معرفی سیستم PC برای تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی - گیمفا
معرفی سیستم PC برای تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • DOTA_2 گفت:

    قیمتارو یا حقوق وزارت کار دو سال هیچی نخوری تا بتونی سیستم cor i 5 va 2060 begiri

    PC gamer ;)P.morgan 𔓙Amir19901100Atomic SoldierآرینLittle∞GodAmirhossein80
  • MR_William گفت:

    چه کردن برادران که گیمینگ هم یه تفریح لاکچری شده …

    PC gamer ;)P.morgan 𔓙AlieathNicKAmirMehran.BaMr.JMmad1100Atomic Soldiermore
  • Ali11086 گفت:

    به نظرم به جای ۲۰۶۰ ، ۳۰۶۰ گزینه بهتریه
    البته کو پولش :/

    PC gamer ;)AmirآرینAli11086Mehran.BaMr.JMmad
  • آرین گفت:

    سلام
    تشکر آقای بوالحسنی! جامع و کامل بود.
    کارت ۲۰۶۰ قیمت خوبی دارد نسبتا، قدرت مناسبی هم دارد.
    سامسونگ هم ناکس هاردهای گرونی داره، ایسوس و گیگابایت هم استاد قیمت‌های مفت اند، آنقدر که خوش‌قیمت اند! اصلا امکان نداره برندینگ باشه اینا و قیمت متعادل نباشه.
    خصوصا تو ایران خودنمایی می‌کنه.
    ایسوس مثلا به هر دلیلی، قطعه‌اش ۲۰ دلار گرونتر هست، همین ۲۰ دلار رو کاغذ میشه ۶۰۰ هزارتومن و در بازار ایران میشه ۱ الی ۲ میلیون تومن!

    Mr.J
    • morfin گفت:

      ایسوس و گیگابایت بی کیفیت ترین و ارزون ترین گرافیک ها هم می سازند ولی تو خارج از ایران خدمات بعد از فروش خیلی خوبی دارن نمونشم گرافیک های فونیکس ایسوس که از ظاهر می شه فهمید چه هیت سینک بدرد نخوری داره و یا سری تاف هم که ظاهر خیلی خوبی داره ولی وزن هیت سینک نشون می ده که چقدر فلز کمی داخلش استفاده شدخ و سری های گیگابایت هم که نشون دادن تو سری ۳۰ چه اور کلاک بدی دارن

      DOOMآرین
  • امیدوارم روزی برسه که رفقا دغدغه خرید همچین چیز ساده ای رو نداشته باشن هرچیو که خواستن بتونن تهیه کنن.

    P.morgan 𔓙DOOMRed.foxSiRSiNaآرینMehran.BaMr.JAmir1990
  • Kuros گفت:

    انشاالله بازیهای سونی برای پیسی هم بیاد

    PC gamer ;)آرین
  • S گفت:

    منم که از کل دنیا یه ۱۰۳۰ و core i5 دارم همه بازی های نسل هشتمی ۷۲۰ لو میاد🙄
    البته به همینم راضیم ولی مطمئنم یکی بیاد با سیستم من بزنه کلا زده میشه🤣😂

    P.morgan 𔓙
  • farshadx گفت:

    سلام اقای آرش بوالحسنی
    تجربه نشون داده ۲ تا چیز حتمآ باید قویتر برداشت
    ۱ مادربرد
    ۲ پاور
    برای ارتقاهای اینده به مشکل نخورید
    CPU ها نسل ۱۲ اینتل هم اومدن و بشددت قوی هستن البته که هنوز یکم گرون هستن ولی تو مملکت ما که ارزون نمیشه
    به شخصه میخواستم سیستمم رو ارتقا بدم ولی فعلآ دست نگه داشتم
    سال اینده موقعیت بهتر و پول بیشتری خواهم داشت
    تا سال اینده
    گرافیکهای جدید اینتل و انویدیا و amd میان
    cpu های رپتورلیک اینتل که معماری کامل و بهبود یافته big.little داره و همینطور cpu های amd
    در واقع میخواستم امسال سیستم رو ارتقاع بدم ولی با این قیمت ها و کمبود قطعات ارزشش کم شد برام
    انشالله سال دیگه👍

    P.morgan 𔓙
  • javad-1383 گفت:

    من دو سال پیش یه سیستم بستم با ۱۶۵۰ سر هم ۱۵ تومن شد
    الان همون ۱۶۵۰ ۱۳ تومنه که بخواتر توقف تولید احتمالا تا یه ماه دیگه میشه ۱۵ تومن

    javad-1383
    • javad-1383 گفت:

      البته دوستان دقت کنید که قیمت سیستم الان متاسفانه گران «نیست»
      چرا؟
      الان یه بنده خدا بخواد یه نیسان آبی بخره تا باهاش کار کنه جدید ترین مدلش پایه ۲۹۸,۸۵۰,۰۰۰ قیمتشه
      ولی یک نفر با ده تومن با گرافیک آنبورد می‌تونه فتوشاپ و خیلی از برنامه های که برای کار کردن استفاده میشه رو کار کنه اون هم بدون هنگ و مشکل
      فقط مشکل اینجاست که سیستم تا چند سال پیش «مفت» بود و حالا نمی‌دونم چرا مردم یادشون افتاده گرافیک ۶ و ۸ گیگ نیاز دارن تا بازی کنند.
      واقعا برای «بازی کردن» نیاز به همچین سیستم هایی نیاز ندارید.
      واقعا اگه بازی های مستقل و خلاقانه و کم گرافیک بازی کنید کسی بهتون نمی خنده
      باور کنید خیلی از کسانی که سیستم و یا موبایل های رده بالا میخرند واقعا بعد از اینکه هیجانشون بعد یک سال می‌خوابه شروع به بازی های میکنند که عاشقشون هستند و نه اینکه مطمئن بشم از تمام قدرت سیستمشون استفاده میکنند یا نه
      باور کنید یا نه من با ۱۶۵۰ الان دارم far cry 2 بازی میکنم و فقط بخواتر اینه که «عشقم میکشه»
      لازم نیست سیستم به روز داشته باشید تا عاشق یه بازی بشید!

      • خوب صنعت گیم داره پیشرفت میکنه وهمینطور صنعت سخت افزار پس ماهم اگه قرار باشه بازیهای که دوست داریم بازی کنیم بایستی یه سیستم برورز بخریم تا بازی که دوست داریم بازی کنیم اگه نتونیم هم بایستی یه جا بشینیم گریه کنیم یا هرورز بازیهای ۲۰ سال پیش که صدبار بازی کردیم بازی کنیم و گرنه فکر نکنم هیجانی داشته باشه سیستم خریدن حداقل برای من ولی بیشتر هیجان‌ها توی بازیهای ماندگار رقم میخوره

  • NicK گفت:

    بنظرم وقتی با ۳۲ ملیون میشه هم یه کنسول نسل ۹ داشت هم یه لپ تاپ اقتصادی واقعا نمیصرفه که بخای فقط یه pc بخری اونطوری حداقل بازیارو با کیفیت خیلی بهتری نسبت به یه pc میان رده یا پایین رده اجرا میکنی هم هم به کار های روز مره میرسی،الانم که کنسول ها از موس و کیبورد پشتیبانی میکنند البته نمیشه صورت مسعله هم پاک کرد قیمت ها سر به فلک کشیده

    red-eyed Banished KnightP.morgan 𔓙
  • * گفت:

    سلام
    چه سیستمی پیشنهاد میدین که بتونه بازیای ۲۰۱۵ و قبلش رو بیاره؟ حدودا بازی های نسل هشت رو بیاره
    به همراه قیمت کلش

معرفی سیستم PC برای تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی - گیمفا