وحشتی از جنس فراموشی؛ ۱۰ عنوان Underrated ژانر وحشت (قسمت دوم) - گیمفا 
وحشتی از جنس فراموشی؛ ۱۰ عنوان Underrated ژانر وحشت (قسمت دوم) - گیمفا 
وحشتی از جنس فراموشی؛ ۱۰ عنوان Underrated ژانر وحشت (قسمت دوم) - گیمفا 
وحشتی از جنس فراموشی؛ ۱۰ عنوان Underrated ژانر وحشت (قسمت دوم) - گیمفا 

وحشتی از جنس فراموشی؛ ۱۰ عنوان Underrated ژانر وحشت (قسمت دوم)

آرمان زرمهر
۰۹:۰۰ ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
وحشتی از جنس فراموشی؛ ۱۰ عنوان Underrated ژانر وحشت (قسمت دوم) - گیمفا 

امروز در این مقاله قصد داریم ۱۰ بازی underrated دیگر از ژانر وحشت را زیر ذره‌بین قرار دهیم، به معرفی آن‌ها بپردازیم و نگاهی به دلایل فراموش شدنشان داشته باشیم.

مدتی پیش لیستی با موضوع ۱۰ بازی underrated ژانر وحشت منتشر کردیم که با استقبال خوبی مواجه شد (از طریق این لینک می‌توانید به آن مقاله دسترسی پیدا کنید)، اما از آنجایی که ژانر وحشت پر از عناوین underrated بسیار با کیفیت و خوش ساخت است و همچنین ژانر مورد علاقه‌ی بنده نیز به شمار می‌رود، خوش‌حال هستم که امروز می‌توانم ۱۰ بازی دیگر از عناوین Underrated این ژانر را با شما به اشتراک بگذارم.

لازم به ذکر است که به دلیل تعداد محدود این لیست، ممکن است برخی از عناوین مورد نظر شما در این لیست حضور نداشته باشند، بنابراین از شما کاربران عزیز درخواست می‌کنم که آن‌ها را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

۱۰. Penumbra: Overture

وحشتی از جنس فراموشی؛ ۱۰ عنوان Underrated ژانر وحشت (قسمت دوم) - گیمفا 
عنوان Penumbra Overture در حالی که از گیم‌پلی بسیار ساده‌ای بهره‌مند است، اما در زمینه‌ی ترس کار خود را به درستی انجام داده و تجربه‌ای جالب برای طرفداران این ژانر به ارمغان می‌آورد.

بازی Penumbra: Overture اولین بازی ساخته شده توسط سازندگان عناوین Amnesia: The Dark Descent یعنی استودیوی Frictional Games به شمار می‌رود که در تاریخ ۳۰ مارس سال ۲۰۰۷ برای پلتفرم PC منتشر شد.

این عنوان در زمان عرضه به دلیل ضعف در بخش‌هایی همچون مبارزات خشک و داستان‌سرایی ضعیف، مورد انتقادهای شدیدی قرار گرفت و همین موضوع باعث شد بسیاری از خصوصیات خوب بازی زیر سایه‌ی این مشکلات به فراموشی سپرده شوند.

فضاسازی بازی یکی از نقاط قوت آن به حساب می‌آید و باعث می‌شود همیشه حس ناامنی و حضور موجودات خطرناک در اطراف خود را احساس کنید. یکی دیگر از المان‌هایی که به خوبی اعمال شده در بازی اعمال شده است، استفاده از فیزیک برای حل پازل‌های مختلف است که حل پازل‌ها را بسیار لذت‌بخش‌تر می‌کرد.

به طور کلی در حالی که این عنوان در بخش‌های مبارزات و داستان‌سرایی ضعیف عمل می‌کند، اما به عنوان یک بازی ترسناک کار خود را به درستی انجام می‌دهد و از مکانیزم‌های جالبی در راستای حل پازل‌ها و پیشروی در بازی بهره می‌برد. به همین دلیل، می‌توان از آن به عنوان بازی‌ای یاد کرد که به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفت.

۹. Darkwood

وحشتی از جنس فراموشی؛ ۱۰ عنوان Underrated ژانر وحشت (قسمت دوم) - گیمفا 
عنوان Darkwood در حالی که با استقبال خوبی روی پلتفرم PC رو‌‎به‌رو شد، اما به دلیل سبک و سیاق خاص طراحی هنری و گیم‌پلی، افراد زیادی از تجربه‌ی آن صرف نظر کردند.

عنوان Darkwood توسط استودیوی اَسید ویزارد (Acid Wizard) ساخته شد و در تاریخ ۱۷ آگوست ۲۰۱۷ برای PC و PS4 منتشر گردید.

یکی از دلایلی که این عنوان آن طور که لایقش بود مورد توجه قرار نگرفت، استایل خاص آن است. استایل از بالا به پایین (Top Down) این بازی که از بالا کاراکتر و محیط را به نمایش در می‌آورد، باعث شد بسیاری از تجربه‌ی آن دوری کنند.

این عنوان چندین المان بسیار جذاب را در خود جای داده است که بسیار قابل تحسین هستند، از سیستم شب و روز گرفته تا مکانیزم‌های خاص بقاء. همچنین صداگذاری و فضاسازی آن نیز بسیارخوب انجام شده است و حس ترس را به خوبی به مخاطب منتقل می‌کند.

همچنین لازم به ذکر است که نقشه‌ی این بازی نیز به طور شانسی ساخته می‌شود؛ بنابراین تجربه‌ی شما از بازی تجربه‌ای کاملا اختصاصی محسوب می‌شود. طراحی مراحل و طراحی هنری Darkwood نیز دو بخش بسیار قدرتمند دیگر این عنوان به حساب می‌آیند که باعث ایجاد تجربه‌ای دلهره‌آورتر و مرموزتر می‌شوند.

به طور کلی عنوان Darkwood نه تنها یک بازی بسیار خاص در ژانر وحشت محسوب می‌شود، بلکه می‌توان گفت که جزو یکی از عناوین بسیار قدرتمند چند سال اخیر است. متاسفانه آن طور که شایسته است، این اثر مورد توجه طرفداران ژانر وحشت قرار نگرفت.

۸. Cry of Fear

وحشتی از جنس فراموشی؛ ۱۰ عنوان Underrated ژانر وحشت (قسمت دوم) - گیمفا 
Cry of Fear عنوانی خوش‌ساخت بوده که از لحظات ترسناک بسیار خوبی بهره‌مند است و نشان دهنده‌ی عشق و علاقه‌ی تیم کوچکی از طرفداران ژانر وحشت است که در طول ۴ سال این عنوان را از یک ماد به یک بازی کامل تبدیل کردند و به رایگان در اختیار کاربران استیم قرار دادند!

عنوان Cry of Fear پروسه‌ی ساخت بسیار جالبی داشت. این بازی در ابتدا به عنوان یک ماد برای بازی Half-Life 1 منتشر شد و حدود ۴ سال در دست ساخت قرار داشت تا در نهایت در تاریخ ۲۵ آوریل سال ۲۰۱۳ به صورت رایگان روی استیم قرار گرفت.

در حالی که در آن دوره افراد زیادی این عنوان را تجربه کردند، اما بسیاری از گیمرها به خصوص افرادی که پلتفرم اصلیشان کنسول‌‌های نسل هفتم بوده، حتی اسم این عنوان به گوششان نخورده است.

وجود یک بخش کمپین خوش‌ساخت، چندین پایان مختلف و همچنین امکان تجربه به صورت CO-OP چهار نفره، ارزش تجربه‌ی این عنوان را چندین برابر می‌کند. همچنین استایل آشنا و حس و حال گیم‌پلی مشابه با Half-Life به خوبی در این بازی احساس می‌شود که خود به تنهایی می‌تواند بسیاری را به تجربه‌ی آن ترغیب کند.

۷. Obscure

وحشتی از جنس فراموشی؛ ۱۰ عنوان Underrated ژانر وحشت (قسمت دوم) - گیمفا 
عنوان Obscure در حالی که الگوبرداری‌های مختلفی از فرنچایزهای بزرگ ژانر وحشت داشته است، اما شامل برخی خصوصیات مخصوص به خود نیز می‌شود که تجربه‌ی آن و حس و حالی که به پلیر منتقل می‌کند را از دیگر عناوین متمایز می‌کند.

این بازی توسط استودیوی هایدراویژن اینترتینمنت (Hydravision Entertainment) ساخته و در ابتدا در تاریخ ۱ اکتبر ۲۰۰۴ برای PC و کنسول‌های نسل ششم در اروپا و مدتی بعد در تاریخ ۶ آوریل ۲۰۰۵ در آمریکای شمالی برای پلتفرم‌های ذکر شده منتشر شد.

چند سالی است که اتفاقات عجیبی در مدرسه‌ی Leafmore High رخ داده است و چندین نفر به شکل مشکوکی ناپدید شده‌اند. حال ۵ دانش آموز این مدرسه تصمیم می‌گیرند دلیل این رخدادهای عجیب را دریابند، اما وقتی که خورشید آسمان را ترک می‌کند و مدرسه بسته می‌شود، همه چیز تغییر کرده و طولی نمی‌کشد که شخصیت‌های بازی خود را در یک کابوس وحشتناک می‌یابند.

این عنوان الگوبرداری‌های بسیار خوبی از دو فرنچایز Resident Evil و Silent Hill داشته است و همچنین وجود ۵ کاراکتر قابل بازی با قابلیت‌ها و مهارت‌های خاص، تنوع بسیارخوبی به گیم‌پلی این بازی می‌بخشد. این موضوع تاثیر مثبتی در حل پازل‌های مختلف بازی و تنوع آن‌ها دارد.

داستان‌سرایی این عنوان نیز قابل قبول بوده و داستانی سرگرم کننده و مرموز را روایت می‌کند. لازم به ذکر است که بازی مذکور قابلیت CO-OP دو نفره نیز دارد و شما می‌توانید همراه با یکی از دوستان خود به تجربه‌ی آن بپردازید.

۶. Until Dawn

وحشتی از جنس فراموشی؛ ۱۰ عنوان Underrated ژانر وحشت (قسمت دوم) - گیمفا 
المان‌های خاص و وجود لحظات دلهره‌آور در کنار فضاسازی و صداگذاری بسیارخوب Until Down، باعث می‌شود این عنوان به تجربه‌ای ارزشمند در بین عناوین ژانر وحشت تبدیل شود که بر خلاف اکثر عناوین انحصاری سونی، با فروش آنچنان خوبی روبه‌رو نشد.

Until Dawn را می‌توان یکی از عناوین بسیار خوش‌ساخت PS4 دانست که در حد لیاقتش مورد توجه قرار نگرفت. این عنوان توسط استودیوی سوپرمَسیو گیمز (Supermasive Games) ساخته و در ماه آگوست سال ۲۰۱۵ برای کنسول PS4 منتشر شد.

اولین بخشی که این عنوان به خوبی از پس پیاده‌سازی و روایت آن بر می‌آید، داستان آن است. وجود انتخاب‌های متفاوت، حضور برخی بازیگران بزرگ سینما همچون Rami Malek و همچنین پایان‌بندی‌های متفاوت باعث می‌شوند که نه تنها ارزش یک بار تجربه را داشته باشد؛ بلکه به شما اجازه می‌دهد بارها و بارها این بازی را به شکل‌های متفاوت تجربه کنید.

همچنین الگوبرداری این عنوان از برخی از پرطرفدارترین سری فیلم‌های اسلشر (Slasher) دهه‌ی ۸۰ میلادی همچون Friday The 13th، فضاسازی بسیارخوب، صداگذاری کم‌نقص و به کارگیری کامل از کنترلر PS4 و قابلیت‌های آن، همگی باعث می‌شوند این عنوان به یک تجربه‌ی به یادماندنی و ارزشمند در ژانر وحشت بدل شود.

۵. Clock Tower 3

وحشتی از جنس فراموشی؛ ۱۰ عنوان Underrated ژانر وحشت (قسمت دوم) - گیمفا 
بازی Clock Tower 3 با وجود تغییرات و بهبودهای چشمگیر در برخی از بخش‌های خود، متاسفانه باز هم نتوانست آن طور که باید و شاید مورد توجه پلیرها قرار بگیرد و آن طور که به نظر می‌آید، هیچوقت قرار نیست شاهد عرضه‌ی یک عنوان دیگر از این مجموعه باشیم.

فرنچایز Clock Tower از همان ابتدا توجه زیادی را به سمت خودش جذب نکرد و می‌توان از آن به عنوان یک فرنچایز underrated نیز یاد کرد. پس از بسته شدن استودیوی هیومن اینترتینمنت (Human Entertainment) در سال ۲۰۰۰، توسعه‌ی این فرنچایز به استودیوی سان‌سافت (Sunsoft) محول شد و با پشتوانه‌ی کمپانی بزرگی همچون کپکام (Capcom) توانستند بسیاری از مشکلات نسخه‌های پیشین را برطرف کنند.

چهارمین بازی ساخته شده‌ از این سری، در تاریخ ۱۲ دسامبر سال ۲۰۰۲ برای کنسول PS2 منتشر شد و شامل تغییرات و پیشرفت‌های بسیارخوبی نسبت به نسخه‌های قبلی خود می‌شد که البته بازهم برای جلب توجه برخی از گیمرها و دوست‌داران ژانر وحشت کافی نبود.

چیزی که این نسخه از Clock Tower به خوبی آن را به نمایش می‌گذارد، فضاسازی و طراحی لندن ۱۹۴۰ است که حس‌ و حالی مبهم و مرموز را به مخاطب منتقل می‌کند. همچنین تعقیب و گریزها در این عنوان به خوبی ضربان قلب شما را بالا می‌برند و برخی مواقع نیز لحظات ترسناک بسیار خوبی را پیش چشم پلیر تداعی می‌کنند.

متاسفانه این فرنچایز به طور کلی از طرف سازندگان و کپکام فراموش شده است و ظاهراََ قرار نیست دیگر شاهد نسخه‌ی جدیدی از آن باشیم.

۴. Fatal Frame II: Crimson Butterfly

وحشتی از جنس فراموشی؛ ۱۰ عنوان Underrated ژانر وحشت (قسمت دوم) - گیمفا 
فرنچایز Fatal Frame از همان ابتدا رویه‌ی خاص خودش را برای به تصویر کشیدن سناریوها و فضاسازی‌های ترسناک داشته است و نسخه‌ی دوم این فرنچایز با برطرف کردن برخی از مشکلات نسخه‌ی اول، تجربه‌ای لذت‌بخش‌تر را ارائه می‌دهد.

بازی Fatal Frame 2 عنوانی به شمار می‌رود که حتی طرح روی جلد آن نیز دلهره‌آور است. این عنوان توسط کمپانی تکمو (Tecmo) ساخته و در تاریخ ۲۷ نوامبر ۲۰۰۳ برای کنسول‌های نسل ششم منتشر شد.

نسخه‌ی دوم این فرنچایز در حالی که ارتباط داستانی زیادی با نسخه‌ی قبلی خود ندارد، اما همچنان حس و حال آن را با خود به یدک می‌کشد. شما در نقش دو خواهر به نام‌های Mio و Mayu پا به روستایی متروکه می‌گذارید و طولی نمی‌کشد که ارواح و نیروهای اهریمنی مقیم در آن روستا تلاش می‌کنند که Mayu را تسخیر کنند.

سلاح اصلی شما در این بازی یک دوربین عکاسی است که به شما اجازه می‌دهد ارواح مختلف را از بین ببرید. شاید در سخن این موضوع بسیار ساده به نظر برسد، اما در عمل همین بخش یکی از دلهره‌آورترین قسمت‌های بازی محسوب می‌شود. شما باید در مقابل ارواح بایستید و از آن‌ها عکس بگیرید!

در حالی که داستان نسخه‌ی اول یکی از دلایل ناراحتی برخی از پلیرها بود، این نسخه داستانی جذاب‌تر را روایت می‌کند و ارتباط زیادی نیز با نسخه‌ی پیشین خود ندارد. به همین دلیل، پلیرهای جدید می‌توانند بدون نیاز به تجربه‌ی بازی اول، این عنوان را تجربه کنند (شخصا پیشنهاد می‌کنم اگر قصد تجربه‌ی این فرنچایز را دارید از نسخه‌ی نخست شروع کنید).

در نهایت عنوان Fatal Frame 2 نه تنها یکی از آندرریتدترین عناوین این ژانر است و بسیار کم درباره‌ی آن سخن گفته می‌شود، بلکه یکی از آثار بسیار ارزشمند و جذاب ژانر وحشت نیز محسوب می‌شود.

۳. Clive Barker’s Undying

وحشتی از جنس فراموشی؛ ۱۰ عنوان Underrated ژانر وحشت (قسمت دوم) - گیمفا 
Undying عنوانی متفاوت در این لیست محسوب می‌شود، در حالی که این عنوان اسلحه‌ها و مهارت‌های مختلفی در اختیار شما می‌گذارد، اما این موارد به هیچ عنوان از میزان ترس آن نمی‌کاهند و همچنان شاهد لحظات خوفناک بسیار خوبی در این عنوان هستیم.

بازی Undying از آن دسته عناوینی است که با وجود استانداردهای بالا برای تبدیل شدن به یک بازی برجسته، متاسفانه آن طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفت. این عنوان توسط استودیوی دریم‌وُرکس اینتراکتیو (DreamWorks Interactive) ساخته شد و کمپانی الکترونیک آرتس (Electronic Arts) نیز نقش ناشر را بر عهده داشت. این عنوان در تاریخ ۲۱ فوریه سال ۲۰۰۱ برای پلتفرم PC منتشر شد.

لازم به ذکر است که نویسنده‌ی این بازی، آقای Clive Barker، فیلم‌هایی همچون Hellraiser را کارگردانی کرده است که اگر مثل من به ژانر وحشت علاقه‌ی زیادی داشته باشید، قطعاََ با او و آثارش آشنا هستید.

در حالی که این عنوان در زمان عرضه‌اش مورد ستایش منتقدان قرار گرفت و همکاری Clive Barker در ساخت بازی نیز تاثیر بسیاری بر این موضوع داشت، اما متاسفانه گیمرها و دوست‌داران ژانر وحشت حتی اسم این عنوان را نیز نشنیده‌اند و این بازی عنوانی نسبتاََ ناشناخته بین گیمرهای امروزی محسوب می‌شود.

وجود لحظات ترسناک، فضاسازی تاریک و مرموز بازی و همچنین تنوع مراحل و دشمنان بازی، می‌توانست لحظات دلهره‌آور مختلفی را برای پلیر فراهم آورد. Undying قطعا جزو عناوینی است که هرکسی که به ژانر وحشت علاقه‌مند است باید یک بار آن را تجربه کند.

۲. Haunting Grounds

وحشتی از جنس فراموشی؛ ۱۰ عنوان Underrated ژانر وحشت (قسمت دوم) - گیمفا 
Haunting Grounds همانند بسیاری از عناوین این لیست المان‌ها و مکانیزم‌های مختص به خودش را به طرفداران این ژانر معرفی می‌کند و در حالی که حس و حالی آشنا دارد، تجربه‌ای خاص و به یادماندنی را برای پلیر به ارمغان می‌آورد.

وقتی نام کپکام را می‌شنویم، سریعاََ فرنچایزهایی همچون Resident Evil ،Devil May Cry یا Dino Crisis در ذهنمان تداعی می‌شوند. اما این کمپانی عناوین ناشناخته‌ی زیادی دارد که آن طور که شایسته‌اش بودند مورد توجه و ستایش قرار نگرفتند.

یکی از این عناوین، بازی Haunting Grounds است که مخاطبین بسیاری از آن به عنوان دنباله‌ی معنوی فرنچایز Clock Tower یاد می‌کنند. این عنوان در تاریخ ۲۱ آوریل سال ۲۰۰۵ برای کنسول PS2 منتشر شد.

شما کنترل دختری به نام فیونا (Fiona) را برعهده دارید که پس از تصادفی خود را در یک زندان در قصاب‌خانه‌ی قلعه‌ای عجیب می‌یابد و در آنجا با سگی به نام Hewie آشنا می‌شود. این سگ به فیونا در راستای فرار از قلعه کمک و همچنین در مواقعی از او در مقابل ساکنان مرموز و غیر عادی قلعه مراقبت می‌کند.

تقریبا اکثر مکانیزم‌ها و المان‌های گیم‌پلی این بازی حول محور تعقیب و گریزها شکل گرفته است و از آنجایی که اسلحه‌ی خاصی در طول بازی در اختیار شما قرار نمی‌گیرد، تنها راه شما فرار کردن و قایم شدن است. همچنین شما می‌توانید در طول بازی Hewie را آموزش دهید و چگونگی رفتار شما با او روی رفتار و عملکرد او در طول روند بازی تاثیر مستقیم خواهد داشت.

در آخر باید بگوییم بازی Haunting Grounds عنوانی است که با وجود تمام پتانسیل و استانداردهای بالای خود در ژانر وحشت، به هیچ عنوان آن طور که لیاقتش را داشت مورد توجه قرار نگرفت. پیشنهاد می‌کنم اگر به کنسول PS2 دسترسی دارید، حتما این عنوان را تجربه کنید.

۱. Eternal Darkness: Sanity’s Requiem

وحشتی از جنس فراموشی؛ ۱۰ عنوان Underrated ژانر وحشت (قسمت دوم) - گیمفا 
Eternal Darkness را می‌توان پکیجی از المان‌ها و مکانیزم‌های آشنا و دوست داشتنی ژانر وحشت دانست که در اثر ترکیب با چاشنی‌های اختصاصی و ایده‌های جالب این عنوان توانسته‌اند یکی از ارزشمندترین عناوین این ژانر را پدید بیاورند و به یقین می‌توان گفت که این عنوان یکی از عناوین بسیار خوش‌ساخت ژانر وحشت است که به شدت مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

Eternal Darkness جزو عناوینی بود که بنده قصد داشتم در پارت قبلی آن را در لیست قرار بدهم، اما به دلیل محدودیت در تعداد عناوین، نتوانستم این مهم را انجام دهم.

این عنوان توسط استودیوی سیلیکن نایتس (Silicon Knights) ساخته و توسط کمپانی نینتندو در تاریخ ۲۴ ژوئن سال ۲۰۰۲ برای کنسول Game Cube منتشر شد. Eternal Darkness توانست جوایز و نمرات متعددی را کسب کند، اما متاسفانه به دلیل بازاریابی ضعیف، توجه زیادی از طرف گیمرها دریافت نکرد. با این وجود، می‌توانم بگویم که این عنوان یکی از برترین آثار ژانر وحشت محسوب می‌شود.

در حالی که برخی از مکانیزم‌های گیم‌پلی الگوبرداری مستقیمی از فرنچایز Resident Evil بودند، برخی مکانیزم‌های خاص از جمله Sanity Effects در این بازی وجود داشتند که یک وجه تمایز نسبت به سایر آثار وحشت محسوب می‌شدند.

همچنین شما در این بازی کنترل چندین شخصیت متفاوت را در بازه‌های زمانی مختلف در اختیار دارید. همین موضوع باعث جذاب‌تر شدن هرچه بیشتر این عنوان می‌شود. از دیگر نقاط قوت این بازی می‌توان به داستان‌سرایی بسیارخوب آن و لحظات ترسناک به یادماندنی‌اش اشاره کرد.

این عنوان نمونه‌ای از یک الماس پنهان در این ژانر است که نه تنها کار خود را به خوبی به عنوان یک بازی ترسناک انجام می‌دهد، بلکه یک تجربه‌ی بسیار لذت‌بخش و خاص را در ذهن مخاطب خود حک می‌کند.

لازم به ذکر است که قرار بود این عنوان یک دنباله نیز دریافت کند، اما پس از عملکرد ضعیف آن در بازار، نینتندو این دنباله را لغو کرد و در نتیجه‌ی Eternal Darkness زیر گرد و غبار زمان محو شد.

سخن پایانی

ژانر وحشت در طول دهه‌های گذشته مهمان بسیاری از عناوین مختلف بوده است که برخی فوق‌العاده بودند و برخی دیگر نیز به دلیل ضعف و کمبود کیفیت، به فراموشی سپرده شدند. با این وجود، در این میان بازی‌های خوش‌ساختی وجود دارند که در زمان خود به دلایل مختلف مورد توجه کافی قرار نگرفتند. من امروز سعی کردم به ۱۰ مورد دیگر از این عناوین اشاره کنم.

همچنین جای دارد از عنوان The Suffering که نتوانستم در این لیست قرارش بدهم یاد کنم. این عنوان نیز جزو عناوینی است که با وجود استانداردهای بالایی که داشت، آن طور که لایقش بود مورد توجه و ستایش قرار نگرفت.

عناوین بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارند که در این لیست غایب هستند و به همین دلیل از شما کاربران عزیز درخواست دارم که ضمن اشتراک نظر خود درباره‌ی این لیست، عناوینی که فکر می‌کنید لیاقت حضور در این فهرست را داشتند را در بخش نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

marioGAME-SOLDIER1100علی🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉matrix4221489MEYSAMB300LeonآرینNietjP.morgan 𔓙alinerdDARKSIREN🤘Mohsenj74ÆMıř ĤªSŚÅŊPØØŔ

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

وحشتی از جنس فراموشی؛ ۱۰ عنوان Underrated ژانر وحشت (قسمت دوم) - گیمفا 
وحشتی از جنس فراموشی؛ ۱۰ عنوان Underrated ژانر وحشت (قسمت دوم) - گیمفا 
وحشتی از جنس فراموشی؛ ۱۰ عنوان Underrated ژانر وحشت (قسمت دوم) - گیمفا 
وحشتی از جنس فراموشی؛ ۱۰ عنوان Underrated ژانر وحشت (قسمت دوم) - گیمفا 
وحشتی از جنس فراموشی؛ ۱۰ عنوان Underrated ژانر وحشت (قسمت دوم) - گیمفا 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • چه مقاله خوبی بود …..

    شماره ۷ 😍😍😭😭
    یادش بخیر ،چقدر زیبا بود ، من سر داستانش حتی گریه کردم …..
    مخصوصا اونجایی که فهمیدم اون دانشمنده سر اون بچه فقیره چه بلایی آورده …. سخت ترین چالششم اینطور بود که هر چهار تا شخصیت رو زنده نگه داری …. عالی بود عالی …

    به نظر من کلد فیر هم باید تو لیست میبود … اما بعضی از عناوین رو اصلا من نشنیده بودم ،،،

    marioO2آرمان زرمهرP.morgan 𔓙آرینMahyarMsmShougo MakishimaAiden pearce
  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    لیست جالبی بود 👍🌷 از بازی هایی که کمتر ازشون یاد میشه ، هانتینگ گراند و کلاک تاور و فاتال فریم واقعا بازی های پر استرسی بودن ، obscure هم خیلی جالب و سرگرم کننده و همچنین ترسناک بود و ۲ شماره داشت فک کنم البته از همه عناوین لیست ترسناکترین متعلق به پنومبارا هست به نظر من چون واقعا سکته میده به ادم ، تعداد بازی هایی که میشه به این ایست اضافه کرد زیاده خصوصا نسل ۵ و ۶ خیلی از این عناوین هست

    ایمان غلامی مهرآبادیAnti LgbtFlatSjwBlmVeganJewsCommander jensenآرینMahyarMsmShougo Makishima
  • همشون رو بازی کردم و بنظرم سری کلاک تاور و فینال فریم از همه کمی بهتر بودن ولی سایلنت هیل ۲ قطعا هنوزم بهترین بازی ترسناک و بهترین بازی دنیا از نظر منه
    راستی فان فکت: کلاک تاور اول یه بازی ادونچر ترسناک بود که انصافا بعد از کورپس پارتی بهترین ادونچر ترسناک به که میتونید بازی کنید برید بازی کنید راستی بازی یه پایان مخفی داشت که مو رو به تن آدم سیخ میکرد کسایی که بازی کردن می‌دونن اگه بازی نکردید و نمی خواهید بازی کنید ولی میخواید بدونید بگید تا بگم

    آرمان زرمهرAmir(PC & PS4)P.morgan 𔓙آرینShougo Makishima
  • Conor گفت:

    اینا ک سبکشون ترس خالصه ولب خب تو سبک بقا و ترس ایول دو ریمیک با اختلاف بهترینه انفدی شاهکار بود ک توقعات و میبره بالا لعنتی!! ب شدت خوش ساخت. باز نیاین بگین اول شخص بهتره خاهشن بازی ینی سوم شخص بهتر از ایول ۲ ندیدم. ای کاش کپ کام ی ایول مث ۲ بده.

    🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉P.morgan 𔓙آرینShougo Makishima
    • 1100 گفت:

      RE2 remake قطعا خیلی مشتی بود … اما بعید میدونم بشه *آندرریتد* حسابش کرد … هم خوب فروخت هم خوب منتقدا تحویلش گرفتن 🤷‍♂️

      توی این لیست شماره ۷ ، ۸ ، ۹ ، ۳ و بازی محشر suffering که امیدوارم توی مطلب بعدی بهش خوب پرداخته بشه ، المان های بقا هم داشتن و ترس خالص نبودن … و انصافا همشون توی فضاسازی محشرن 👌

  • Ladon گفت:

    Cry of fear واقعا ترسناکه خیلی از دشمنا دفرمه ان ولی کثافت تو بدجایی یهو ظاهر میشن

    1100آرمان زرمهرآرینMahyarMsm
  • Avelone گفت:

    به به این قسمت از قسمت ۱ واقعا بهتر بود دمتون گرم آقای زرمهر رتبه بندی ها هم بسیار دقیق و خوبه. به تمامی طرفتارای ژانر وحشت پیشنهاد میکنم هر ۱۰ تا بازی این لیستو بازی کنند که نمیدونند دارند چه جواهراتی رو از دست میدن

    آرمان زرمهر
  • darkwood عالی بود خیلی زیبا فقط با اتمسفرش راحت اون دلهررو بوجود میاره برخلاف اکثر هارر ها حداقل از نظر من

    1100آرمان زرمهر
  • Leon گفت:

    به به آرمان جان به عنوان کسی که عاشق وحشت بقا و سبک ترسناکه و به عنوان یک گیمر قدیمی به شدت حال دادی تمام بازیای این لیست بسیار با ارزش هستن وای که هانتینگ گراند از کپکام چقدر ابرشاهکار بود این بازی داستانش جز چند بازی برتر تاریخه دارکنس محشر که حیف بی توجهی شد بهش لعنت به صنعت گیم این روزا که اینجور اینقدر این روزا سبک های اصیلی مثل وحشت بقا و هک اند اسلش حضورشون کم رنگ شده به طوری که کپکام نباشه و چند سازنده کوچک دیگه ما بازی درست و حسابی از این سبک ها نمیبینیم،باور کنید اشک در چشمام جمع کاش اینجور مقاله ها بیشتر بود.
    آرمان جان جای خالی بازی با کیفیت و خوش ساختی در همین ژانر که اتفاقا همین امسال هم عرضه شد برای پلتفرم ها به اسم tormented souls بسیار خالیه این عنوان شباهت بسیاری به رزیدنت ایول های کلاسیکی مانند یک ریمیک و زیرو داره و بسیار بازی خوبیه.

    1100AmirP.morgan 𔓙آرمان زرمهر
    • با تشکر از شما دوست عزیز خوش‌حالم که از مقاله لذت بردید.

      متاسفانه به دلیل محدودیت تعداد در این لیست بسیاری از عناوین خوش ساخت مثل Tormented Souls به این لیست راه نیافتند. عنوان Tormented Souls رو در زمان عرضه بنده نقدش رو انجام دادم و با وجود اینکه یک سری مشکلات داشت اما بازی خوش‌ساخت و لذت‌بخشی بود و میشه گفت به لطف استودیوهای مستقل، این دسته از عناوین نزدیک‌ترین تجربه‌ای است که ما عاشقان ژانر وحشت بقا کلاسیک در این دوره از صنعت گیمینگ می‌توانیم تجربه کنیم.

      1100🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉P.morgan 𔓙
  • ببخشید بابت اسپم : دیشب کاربر . بهم گفت متولد ۱۳۸۶ و کلی مسخرم کرد اولش نفهمیدم منظورش چیه رفتم تو پروفایلم دیدم نوشته ۱۳۸۶ درحالی که من متولد ۱۳۶۷ هستم چطوری میتونم تغییر بدمش ؟ البته تاریخ تولدم رو میگم اونی که اولشه رمز عبورمه

  • Clive Barker’s Undying بیشتر شوتر بود تا بازی ترسناک
    اکثرا هم تو ایران بخاطر دوبله دارینوس بازیش کردن

    GAME-SOLDIER
  • Armin Ezati گفت:

    بازی f.e.a.r کجاست ؟ نسخه اولش عالی بود
    با تشکر از نویسنده برای مقاله

  • Amir گفت:

    فقط گیمرای قدیمی و عاشقان وحشت بقا میدونن این گیم ها چه الماسی بودن
    بازی های ترسناک آندرریتد زیادی داریم این ژانر یکی از سبک های مورد علاقمه که همیشه دنبالش میکنم
    فرنچایز obscure در کل شاهکار بود و هر دو نسخه فوق العاده ش به حقشون نرسیدن
    ولی silent hill downpour بنظرم شدید آندرریتد هست این بازی فقط رو کنسول های نسل هفت منتشر شد اتمسفر فوق العاده و داستان جالبی و خوبی داشت واقعا این بازی آندرریتده و حیفه تو لیست بعدیتون نباشه اگر بازی کرده باشید میفهمید واقعا حقش اون نبود
    ولی هیچ بازی به اندازه ابرشاهکار و سلطان این سبک یعنی رزیدنت ایول کد ورونیکا آندرریتد نیست بازی ای که کوچک ترین ایرادی نداشت با متای ۹۴ فقط برای اینکه انحصاری سگا دریم کست بود اونقدر معروف نشد
    داستان شاهکار گیمپلی شاهکار پازل ها شاهکار موسیقی شاهکار اصالت به سبک وحشت بقا بسیار
    سطح بالا ترین و خاص نسخه مجموعه رزیدنت ایول بود

وحشتی از جنس فراموشی؛ ۱۰ عنوان Underrated ژانر وحشت (قسمت دوم) - گیمفا 
وحشتی از جنس فراموشی؛ ۱۰ عنوان Underrated ژانر وحشت (قسمت دوم) - گیمفا