تمرکز بر ssd در طراحی پلی استیشن ۵ به درخواست اپیک گیمز انجام شد
به گزارش Wccfetch مارک سرنی (Mark Cerny) در مصاحبهای به این موضوع اشاره کرد که اپیک گیمز (Epic Games) یکی از کمپانیهایی بود که بیشترین درخواست را برای SSD داشت.
پلیاستیشن ۵ با بهرهگیری از تکنولوژیها و سختافزار پیشرفته پلتفرمی قدرتمند برای تجربهی عناوین مختلف به شمار میرود. با این که زمان عرضهی این کنسول اطلاعات زیادی از آن به اشتراک گذاشته شده است اما آگاهی پیدا کردن در مورد جزییات بیشتر این سخت افزار و ویژگیهای آن خالی از لطف نیست. به گزارش Wccfetch، مارک سرنی در جریان مصاحبهای پانزده دقیقهای، سختافزار این کنسول را تحلیل نموده و اطلاعاتی در مورد آن به اشتراک گذاشت.
مارک سرنی در مورد SSD این کنسول توضیح داد:
ما از زمان پلیاستیشن ۴ با درخواستهای SSD از سوی شرکتها و توسعهدهندگان مختلف مواجه بودیم، در آن زمان تیم سویینی معتقد بود که هاردهای قدیمی مانع پیشرفت صنعت بازیهای ویدیویی هستند. البته او از لفظ “دیسکهای چرخان زنگ زده” برای توصیف هاردهای قدیمیتر استفاده کرده بود. هنگام توسعهی پلیاستیشن ۵ استودیوهای مختلف درخواست استفاده از هاردهای NVME SSD با حداقل سرعت انتقال یک گیگ در ثانیه را داشتند. ما تصمیم گرفتیم که این سرعت را ۵ تا ۱۰ برابر افزایش بدهیم. این که اهداف و انتظارات بالایی داشته باشید همیشه به نفع شماست.
مارک سرنی در اظهارات خود به موتور گرافیکی Unreal Engine 5 نیز اشاره کرد و به نظر میرسد که درخواستها و انتظارات کمپانی Epic Games در کنار ویژگیهای Unreal Engine 5 تاثیر زیادی در طراحی کنسول پلیاستیشن ۵ داشته است. لازم به ذکر است که رونمایی از این موتور روی پلیاستیشن ۵ انجام شد.
مارک سرنی در جریان صحبتهای خود به فشرده سازی فایلهای بازیهای مختلف در پلیاستیشن ۵ نیز اشاره نمود که به توسعه دهندگان عناوین مختلف اجازه میدهد بازیهای خود را با حجم کمتری برای پلیاستیشن ۵ عرضه کنند. عدهای معتقد بودند که هر چه راندمان SSDها بالاتر باشد حجم فایلها نیز کاهش پیدا میکند در حالی که چنین مسئلهای مطرح نیست و پلیاستیشن ۵ به واسطهی سیستمی که دارد این کار را انجام میدهد.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
- این ۱۵ ویژگی منحصر به فرد GTA 6 را به یک تجربه خیرهکننده تبدیل خواهند کرد
نظرات
داداشم مارک سرنی کبیر
مارک سرنی واقعا ادم نابغه ای هست ps5 با اینکه روی کاغذ سخت افزار پایین تری نسبت به رقیبش داره ولی در عمل مثل سری ایکس و حتی در بعضی مواقع بهتر ازش عمل می کنه
با اینکه همیشه سونی رو ترجیح میدم ولی این نسل سری ایکس بهتر عمل داره میکنه از لحاظ سخت افزار و اجرای بازی حتی شده مقدار اندکی
خحخ
عجب حرکتی اشتباهی زدن😂
مایکروسافت تمرکزش رو روی سخت افزار قویتر گذاشت و سر همین تو همه مقایسه ها رزولوشن و ثبات فریم بالاتری داره و این برتری رو الکی به دو ثانیه زودتر لود شدن نداد
بماند تو اکثر مقایسه ها هم داره سریز اکس و اس زودتر بازی ها رو لود میکنن🤣🤣🤣
“سر همین تو همه مقایسه ها رزولوشن و ثبات فریم بالاتری داره” کلا شاید تو دو سه تا بازی فرق دارن-_-
هیچکدوم توانایی ۴کی نیتیو همراه ری تریسینگ با ۶۰ فریم سالید ندارن! در مورد بازیهای بزرگ صحبت میکنم. من نمیدونم از کدام برتری در رزولیشن و فریم حرف میزنید؟!
۱ ترافلاپس قدرت بیشتر که خیلی تفاوت ایجاد نمیکنه. در ضمن اس اس دی پلی استیشن هم همانطور که میبینیم تفاوت چندانی در لود بازیها نداره و تنها نکته مثبتش در فشرده سازی بوده. من فکر میکنم اگر وقت بگذارن بتونن همچین سیستم فشرده سازی رو در سریزها هم اعمال کنند.
از نظر من این ۲ کنسول از نظر قدرت و سخت افزار تفاوت چندانی ندارن.
تنها موضوع قابل بحث کنترلر کنسول است که کنترلر پلی ۵ کاملا بهتر است و واقعا حس نسل جدید رو بهت القا میکنه.
به نظر من نکته قوت پلی ۵ همین کنترلر و داشتن فن بیس بسیار زیاد است و نکته قوت ایکس باکس هم گیم پس و قیمت سریز اس است. شما هیچ کجا نمیتونید با ۵۰۰ دلار جدیدترین بازیها رو با کیفیت بسیار خوب با اشتراک ماهیانه معقول اجرا کنید. درسته که بازیهایش برای پی سی هم میان اما باید در نظر داشت که برای دریافت کیفیتی مانند سریز ایکس در پی سی بایستی شاید بالای ۱۰۰۰ دلار خرج کرد.
وایستا یکسال بگذره
تفاوتشون رو میفهمی
یک سال گذشته دیگه:)
در مورد لود شدن موافقم باهات تقریبا تو ۸۰ درصد بازی ها کنسول های شرکت مایکروسافت سریع تر عمل میکنن اما تو بحث جزییات گرافیکی یکی هستن فعلا هر دو کنسول
همه میدونن تو بحث لودینگ و SSD عملکرد سونی بهتر بوده سعی نکنید ماله کشی بکنید
اون ۸۰ درصدی هم که میگی بازی هایی هستن که به واسطه بکوارد بهتر اجرا میشن
آره دو بار😂🤣🤣
برو مقایسه لودینگ نسخه نسل نهمی metro exodus یا Shadow of the tomb raider رو یک نگاهی بنداز
خدا شفات بده انصافا 😂😂
عزیزم هر دوی اون بازی ها بازی های میان نسلی هستن که بر اساس سخت افزار نسل ۸ ساخته شدن و صرفا به واسطه بکوارد بهتر مایکروسافت دارن اینطوری اجرا میشن خوبه خود اینجا هم یه مقاله دربارش رفت 😂😂
پفک من بهتره …
شما بیکاری صبح تا شب ضد سونی کامنت میدی . نمی دونم از کجا داری می سوزی؟
فقط همین قدر بدون یه بازی که شما ۸۰ گیگ وقت میزارید دانلود بشه تو ps5 ۲۰ گیگابایته…فشرده سازی سونی رو دیدی؟حالا برو بگو اسکی کنن
برای انحصاری ها تاثیر میزاره مثل رچت
البته تو که ترولی با بقیه بودم😊
پیشنهاد میکنم یه نگاه به دیجیتال فاندری بندازی 😉
.
پ.ن : یکی از اعضا دیجیتال فاندری توی توییترش یه عکسی منتشر کرد مبنی بر مرور عملکرد بازی ها در کنسول ها توسط تیم دیجیتال فاندری ؛ کفه ترازو یکم به نفع PS5 سنگینی میکنه اللخصوص توی بحث ثبات فریم
اون از اعضای رسمی نبوده صرفا شخصی بوده که این لیست رو ایجاد کرده داخل همون عکس هم اون پایین نوشته که ممکنه این اطلاعات یک طرفه ( نسبت به علاقه طرف به یک پلتفرم ) و نا درست باشه.
از ابتدای نسل در بازی های مولتی پلتفرم ما شاهد این بودیم که جفت کنسول عملکرد یکسانی در اکثر مواقع از خود به نمایش گذاشتن اما در باقی بازی ها سریز اکس به نسبت ۳۰٪ دارای رزولوشن بهتر و ویژوال بالاتری بوده، در مقابل پلی استیشن فایو به خاطر طراحی هسته های گرافیکی و رم با سرعت یکسان به نسبت ۳۰٪ دارای ثبات بیشتر و فریم ریت بهتری بوده.
خالی از لطف نیست که بدانیم فناوری VRR از سال ۲۰۲۰ در تلویزیون ها و مانیتور های گیمینگ استفاده میشه سریز اکس از این فناوری به نفع خودش استفاده میکنه که ضعف ثبات فریم رو جبران کنه در مقابل هنوز آپدیت پشتیابی از این فناوری در پلی استیشن فایو منتشر نشده.
“”اون از اعضای رسمی نبوده صرفا شخصی بوده که این لیست رو ایجاد کرده””
.
🔫😐
به این ها هر چه قدر هم بگی نمیخوان قبول بکنن زیاد خودتو اذیت نکن
مثل اینکه خودت سلاح سرد داری!!!
اون اکثر بخاطر اوایل نسل بود و tool ها به دست بازیساز ها نرسیده بود
این تفاوت ها اواسط نسل شدیداً زیاد میشه
کنسل سونی حتی zen 2 هم نیست
سلام متئوس عزیز البته هر دو کنسول خوبی های خودش رو دارند ولی خب سرعت لود بالاتر در Ps5 که درست ولی اون پایدار بودن فریم که بهش اشاره کردی در واقع برمیگرده به سونی که از API نسل قبل استفاده کرده اما مایکرو اومده از یک Api جدید استفاده کرده که البته به مرور دولوپر کار کردن باهاش رو یاد میگیره. ولی چیزی که برای خود منم جالب بوده فناوری کراکن تو Ps5 بوده رو بعضی بازیا خیلی خوب جواب داده
دوست نازنین
منم با حرف شما مبنی بر جدید بودن api و در کل devkit اکس باکس موافقم ؛ قطعا با آشنایی دیولوپر ها نتایج بهتری بدست میاد ؛ منتهی این تنها دلیل نیست
SSD پلی استیشن کاملا کاستوم طراحی شده و باعث عدم گلوگاه میشه و روی طراحی و درنتیجه پایدار تر بودن فریم تاثیر داره
خود مارک سرنی هم گفت که برای طراحی devkit ؛ تمرکز ویژه ایی روی فریم داشتم ؛ اگه یادتون باشه توی مقایسه های دیجیتال فاندری درمورد بازی هایی که مود ۱۲۰ فریم داشتن مثل dirt و cod و dmc5 ؛ پلی استیشن عملکرد به مراتب بهتری نسبت به اکس باکس داشت
از اون طرف اکس باکس توی اکثر مواقع رزولوشن بهتری میده و توی رزولوشن مود تقریبا تمام مواقع 4k رو حفظ میکنه
.
همون اول عرضه کنسول ها گفتم که تمرکز سونی روی فریم و تمرکز مایکرو روی رزولوشن هست
پفک من بهتره …
King Cerny 🔥
هر چه قدر خوش اخلاق بودن و با انرژی بودن این آدم بگم کم گفتم ❤
من همیشه عقیدم اینه اختلاف بین نسل ۸ و ۹ خیلی زیاده.رزولوشن خیلی بیشتر شده.فریم ریت بیشتر شده.اونقدر دست سازنده ها بازه که میتونن هر کاری بخوان انجام بدن تازه کلی ترفندو تکنولوژی اضافه میشه که دیگه راحت تر میشه بهینه کرد بازی هارو.همین ازادی عمل به نظرم تو هیچ نسلی نبوده.کلی ایده رو میشه گذاشت تو گیم بدون اینکه چیزی کم بشه چون محدودیت خیلی کمتر شده ولی خوب آینده همیشه جلوتره
منبع تون خیلی تیترش زرده ، SSD – Focused! انگار اس اس دی جی پی یو آی چیزیه – به هر مهندس کامپیوتری اینو نشون بدی به ساعت میخنده ، ولی ممنون بابت مقاله