آیا نتفلیکس می‌تواند برنده جنگ سرویس‌های آنلاین باشد؟ - گیمفا
آیا نتفلیکس می‌تواند برنده جنگ سرویس‌های آنلاین باشد؟ - گیمفا
آیا نتفلیکس می‌تواند برنده جنگ سرویس‌های آنلاین باشد؟ - گیمفا
آیا نتفلیکس می‌تواند برنده جنگ سرویس‌های آنلاین باشد؟ - گیمفا

آیا نتفلیکس می‌تواند برنده جنگ سرویس‌های آنلاین باشد؟

علی محمدپناه
۱۵:۵۷ ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
آیا نتفلیکس می‌تواند برنده جنگ سرویس‌های آنلاین باشد

مدتی است که جنگ سرویس‌های آنلاین شدت گرفته است. آیا نتفلیکس می‌تواند برنده این جنگ باشد؟

سرویس آنلاین نتفلیکس، در ابتدا، سرویسی بود که توانست بازار را در دست بگیرد و به قدرت اول در این عرصه تبدیل شود به طوری که کسی توان رقابت با آن را نداشته است. با این حال، اکنون، جنگ بین سرویس‌های آنلاین فیلم و سریال شدت گرفته است. کمپانی‌های مختلف در حال راه‌اندازی سرویس‌های آنلاین مختص خود هستند و این بازار در حال تغییر است. این موضوع در ابتدا به آرامی در حال رخ دادن بوده اما به تازگی، شدت گرفته است. پس، این چه معنایی برای آینده سرویس‌های آنلاین فیلم و سریال خواهد داشت؟

هر کمپانی در حال راه‌اندازی سرویس آنلاین مختص خود است و این به معنای آن است که سرویس‌های قدیمی و حتی جدید، باید به فکر ساخت محتواهای مخصوص برای سرویس‌های خود باشند و نمی‌توانند به آثار کمپانی‌های فیلم‌سازی اتکا کنند. سرویس آنلاین نتفلیکس در سال ۲۰۰۷ میلادی عرضه شده و حالا، رقبای قدرتمندی همچون دیزنی پلاس، اچ‌بی‌او مکس، اپل تی‌وی پلاس و غیره شکل گرفتند که به دنبال تسلط بیشتر در این عرصه هستند.

جنگ سرویس‌های آنلاین: شروع کار نتفلیکس

نتفلیکس

کمپانی نتفلیکس به طور رسمی در سال ۱۹۹۷ میلادی افتتاح شده است و به عنوان یک کمپانی ارائه‌دهنده خدمات کرایه فیلم و سریال فعالیت داشته است. در سال ۲۰۰۷ میلادی، این کمپانی، کار خود را گسترش داد و به یک سرویس آنلاین فیلم و سریال تبدیل شد. در همان سال، سرویس آنلاین هولو راه‌اندازی شده بود.

تفاوت بین این دو کمپانی در این بود که سرویس هولو، کار خود را از پایه شروع کرده بود و برند خود را از هیچی پایه‌گذاری کرده بود. در صورتی که نتفلیکس، ده سابقه در این زمینه یا حداقل زمینه‌ای مشابه آن داشته است. با گسترش و پیشرفت نتفلیکس، سرویس هولو نیز رشد و در نهایت، در سال ۲۰۱۹ میلادی، توسط کمپانی دیزنی خریداری شد.

در آن زمان، کمپانی‌های دیگری نیز سعی در ارائه محتواهای جدید و قدیمی در سرویس‌های آنلاین خود کردند. با این حال، برخی از آنها با شکست روبه‌رو شدند که یکی از آنها، سرویس آنلاین کویبی بوده است. برخی دیگر نیز تنها گوشه اندکی از این بازار را در اختیار گرفته‌اند. در هر صورت، چند سرویس دیگر شروع به چالش کشیدن سرویس نتفلیکس کرده‌اند. با اینکه آنها هنوز نتوانستند بازار را از چنگ سرویس نتفلیکس خارج کنند اما با توجه به تغییرات صورت گرفته در چند سال اخیر، می‌توان آینده‌ای متفاوت در جنگ سرویس‌های آنلاین را پیش‌بینی کرد.

رقبای نتفلیکس

رقبای نتفلیکس

سرویس آنلاین نتفلیکس، به عنوان محبوب‌ترین و برترین سرویس آنلاین فیلم و سریال شناخته می‌شود. اگر این سرویس می‌خواهد تا در سال‌های آینده نیز این عنوان را در دست داشته باشد، بهتر است نگاهی به اطراف بیاندازد و رقبای خود را بیشتر بشناسد.

سرویس هولو

سرویس هولو

سرویس هولو، برای سالیان سال است که رقیب اصلی سرویس نتفلیکس است. با اینکه بازار سرویس‌های آنلاین در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ دچار تغییراتی شده بود اما همچنان، سرویس نتفلیکس، به اندازه دو برابر سرویس هولو، این بازار را در اختیار دارد. این دو سرویس روی هم رفته، بیش از نیمی از بازار سرویس‌های آنلاین در آمریکا را در اختیار دارند.

سرویس هولو، همانند سرویس نتفلیکس عمل می‌کند. سرویس هولو علاوه بر ارائه فیلم و سریال‌هایی از دیگر کمپانی‌های فیلم‌سازی، دارای آثار مختص خود است که شامل سریال مورد تحسین سرگذشت ندیمه (The Handmaid’s Tale) است. تفاوت اساسی میان سرویس نتفلیکس و هولو، قیمت آنها است. سرویس هولو که تحت مالکیت کمپانی دیزنی قرار دارد، دارای هزینه ماهانه ۶ دلار است که نسبت به نتفلیکس پایین‌تر است. سریال‌های سرویس هولو بر خلاف سرویس نتفلیکس، به صورت هفتگی پخش می‌شوند.

سرویس دیزنی پلاس

سرویس دیزنی پلاس

سرویس آنلاین دیزنی پلاس، یکی از سرویس‌هایی است که دارای رشد بسیار سریعی است و در حال تبدیل شدن به یکی از رقبای اصلی سرویس نتفلیکس است. همانند سرویس نتفلیکس و هولو، سرویس دیزنی پلاس علاوه بر آثار دیگر، آثار مختص خود را نیز ارائه می‌کند. بر خلاف سرویس هولو یا نتفلیکس که آثار جالب توجه و متنوع در خود دارند، تمام آثار درون سرویس دیزنی پلاس مربوط به کمپانی دیزنی است.

با وجود بزرگ بودن کمپانی دیزنی، همچنان آثار این کمپانی تنها به چند برند محدود می‌شوند و این سرویس، دارای تنوع لازم نیست. حتی آثار کمپانی‌های تابعه دیزنی همچون استودیو قرن بیستم و شبکه FX روی سرویس آنلاین هولو و حتی دیگر سرویس‌ها قرار دارند.

در سرویس دیزنی پلاس شما می‌توانید آثار استودیو دیزنی، آثار شبکه دیزنی، آثار مارول، آثار کمپانی لوکاس فیلم و شبکه نشنال جئوگرافیک را مشاهده کنید. آثار دیگری همچون سیمپسون‌ها (The Simpsons) نیز در این سرویس قرار دارند. این آثار شامل تمام سریال‌های مارول و سریال‌های جنگ ستارگان همچون ماندلورین (The Mandalorian) می‌شود.

سرویس آمازون پرایم ویدیو

سرویس آمازون پرایم ویدیو

سرویس آمازون پرایم ویدیو، برای مدتی طولانی است که در بازار حضور داشته و از سال ۲۰۰۶ میلادی تاسیس شده است. همانند سرویس نتفلیکس، این سرویس نیز آثاری از دیگر کمپانی‌ها را در کنار آثار مختص خود ارائه می‌کند. با این حال، این سرویس نسبت به دیگر سرویس‌های آنلاین فیلم و سریال اندکی متفاوت است.

این سرویس بخشی از یک سرویس بزرگتر کمپانی آمازون به نام پرایم به شمار می‌رود. زمانی که شما اکانتی در این سرویس افتتاح کنید، شما علاوه بر دسترسی به سرویس آمازون پرایم ویدیو، به سرویس‌های دیگری همچون موزیک پرایم، پرایم گیمینگ و غیره دسترسی خواهید داشت. از همین رو، دشوار است تا مشترکین سرویس فیلم و سریال آمازون پرایم را محاسبه کرد.

برخی افراد ممکن است با اهداف دیگری غیر از فیلم و سریال در این سرویس عضو شوند و این در صورتی است که آنها جزو مشترکین این سرویس به شمار می‌روند. در هر صورت، سرویس آمازون پرایم ویدیو، یکی از رقابت‌کننده‌های اصلی در جنگ سرویس‌های آنلاین به شمار می‌رود. روی این سرویس، آثاری همچون سریال گستره (The Expanse) و فیلم بیمار بزرگ (The Big Sick) وجود دارند. سریال چرخ زمان (The Wheel of Time) نیز به تازگی از این سرویس پخش شده است.

سرویس اچ‌بی‌او مکس

سرویس اچ‌بی‌او مکس

یکی از سرویس‌هایی که به تازگی وارد این بازار شده است، سرویس آنلاین اچ‌بی‌او مکس است. این سرویس آنلاین در سال ۲۰۲۰ افتتاح شده و سرویس آنلاینی از کمپانی وارنر مدیا محسوب می‌شود. اکانت بدون تبلیغ این سرویس، ۱۵ دلار و اکانت با تبلیغ ۱۰ دلار به صورت ماهیانه است.

اگرچه قیمت اکانت‌های این سرویس ارزان نیستند اما باید توجه داشت که این سرویس، یکی از بزرگترین و جالب‌توجه‌ترین آرشیوها را دارد. این سرویس دارای تمام آثار شبکه اچ‌بی‌او، آثاری از کمپانی برادران وارنر و چندین آثار خریداری شده و اختصاصی همانند سریال خدمه هواپیما (The Flight Attendant) است.

کمپانی برادران وارنر در سال ۲۰۲۱ میلادی، با کمک سرویس اچ‌بی‌او مکس حرکتی جسورانه انجام داده است. آنها تمام آثار سینمایی خود را به صورت همزمان روی این سرویس آنلاین و پرده سینماها عرضه کردند. این به معنای آن است که مشترکین این سرویس می‌توانستند فیلم‌هایی همچون گودزیلا در برابر کینگ کونگ (Godzilla vs. King Kong)، جوخه انتحار (The Suicide Squad) و تل‎‌ماسه (Dune) را در روز افتتاح آنها در سینماها، در این سرویس تماشا کنند.

سرویس اپل تی‌وی پلاس

سرویس اپل تی‌وی پلاس

با اینکه کمپانی اپل دیر به این بازار وارد شده اما سرویس اپل تی‌وی پلاس، در سال گذشته، یکی از سریع‌ترین رشدها را داشته است. بر خلاف بسیاری از دیگر سرویس‌ها، سرویس اپل تی‌وی پلاس، تمرکز خود را انحصارا بر روی محتواهای اختصاصی خود قرار داده است. سریال‌های بزرگ و موفقی همچون برنامه صبحگاهی (The Morning Show)، تد لسو (Ted Lasso) و بنیاد (Foundation)، باعث شدن تا این سرویس، به سرعت در میان مخاطبان محبوب و شناخته شود.

در کنار این آثار، سرویس آنلاین اپل تی‌وی پلاس دارای آثار مختلفی همچون سریال خدمتکار (Servant) و دیکینسون (Dickinson) است. این سرویس به کمک سرمایه‌گذاری‌های بسیار کمپانی اپل، به سرعت رشد کرده و آثار اختصاصی زیادی را تولید کرده است. مطمئنا، با گذشت زمان، این سرویس، آرشیوی بزرگ از آثار اختصاصی خود خواهد ساخت که او را از خریدن فیلم و سریال‌های دیگر کمپانی‌ها بی نیاز خواهد کرد.

سرویس‌های دیگر

سرویس‌های آنلاین

سرویس‌های معرفی شده در بالا، تنها گوشه‌ای از رقبای سرویس نتفلیکس بودند. در کنار کمپانی‌های بزرگی همچون دیزنی و وارنر مدیا، کمپانی‌های دیگر نیز اقدام به راه اندازی سرویس‌های خود کردند. کمپانی ان‌بی‌سی یونیورسال، سرویس پیکاک و کمپانی پارامونت، سرویس پارامونت پلاس را راه‌ اندازی کردند.

شبکه‌هایی همچون استارز، شوتایم و اپیکس نیز سرویس‌های آنلاین خود را ارائه کردند. در کنار این سرویس‌ها نیز، سرویس‌های آنلاین کوچکتر و اختصاصی‌تری قرار دارند. سرویس شادر مختص طرفداران ژانر وحشت است. طرفداران و دوستداران انیمه می‌توانند از سرویس‌های کرانچی رول و فانیمیشن استفاده کنند.

چه کسی برنده جنگ سرویس‌های آنلاین خواهد بود؟

وجود این تعداد سرویس آنلاین فیلم و سریال، به معنای آن است که قدرت و سلطه بر این بازار در حال تغییر است و این اتفاق، به سرعت در حال رخ دادن است. شرکت تحلیلی آنتنا، که در زمینه تحلیل مشترکین سرویس‌های آنلاین تخصص دارد، گزارش‌هایی در مورد تغییرات عمده در بازار سرویس‌های آنلاین در سال گذشته میلادی ارائه داده است. این تغییر ممکن است نشانه‌ای از تغییرات بزرگ در آینده باشند.

تعداد مشترکان سرویس‌های مختلف

در تصویر بالا، تغییر تعداد مشترکان سرویس‌های مختلف را از اواسط سال ۲۰۲۰ میلادی تا پاییز سال ۲۰۲۱ میلادی مشاهده می‌کنید. در اواسط سال ۲۰۲۰، سرویس نتفلیکس ۴۰ درصد از بازار آمریکا را در اختیار داشته است اما در پاییز امسال، این مقدار به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است. با اینکه این سرویس همچنان بخش قابل توجهی از بازار آمریکا را در دست دارد اما رقبا، در حال نزدیک شدن هستند.

با اینکه سرویس نتفلیکس با در دست داشتن ۳۰ درصد بازار آمریکا، در صدر محبوب‌ترین سرویس‌های آنلاین قرار دارد اما همانطور که در تصویر دیده می‌شود، سرویس‌های دیگری در حال اضافه شدن به این بازار هستند و این به معنای تسلط کمتر نتفلیکس در این بازار خواهد بود.

میزان افزایش مشترکان سرویس های آنلاین

در این تصویر دیگر، مشاهده می‌کنید که سرویس آنلاین اپل تی‌وی پلاس، با اینکه در پاییز سال ۲۰۲۱، تنها ۵ درصد از مشترکین این بازار را در اختیار دارد اما ۲۶ درصد رشد در تعداد مشترکین خود نسبت به قبل داشته است. این در حالی است که سرویس نتفلیکس، تنها ۷ درصد از میزان افزایش مشترکین را بدست آورده است.

با اینکه سرویس نتفلیکس همچنان در این بازار تسلط دارد اما میزان رشد مشترکین رقبای نتفلیکس بسیار بیشتر است و این آمار، باید برای مسئولین این سرویس نگران کننده باشند. البته باید توجه داشت که این آمارها، تنها مربوط به داخل کشور آمریکا می‌شود. البته باید آمار مشابهی برای این سرویس‌ها در دیگر نقاط انتظار داشت.

آینده نتفلیکس و سرویس‌های آنلاین

آینده نتفلیکس و سرویس‌های آنلاین

البته باید توجه داشت که موفقیت سرویس‌های آنلاین جدید به معنای آن نیست که سرویس نتفلیکس در حال سقوط است. بازار سرویس‌های آنلاین، بازاری گسترده و در حال گسترش است که همچنان فضای زیادی برای رشد نتفلیکس وجود دارد. با این حال، در آینده می‌توان انتظار تغییراتی گسترده در سرویس‌های آنلاین را داشت. مطمئنا سرویس‌های آنلاین فیلم و سریال برای ماندن در رقابت با رقبا به سراغ ایده‌های تازه خواهند رفت. نظر شما در مورد آینده سرویس‌های آنلاین فیلم و سریال چیست؟

MEYSAMB300Bounty Hunter

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

آیا نتفلیکس می‌تواند برنده جنگ سرویس‌های آنلاین باشد؟ - گیمفا
آیا نتفلیکس می‌تواند برنده جنگ سرویس‌های آنلاین باشد؟ - گیمفا
آیا نتفلیکس می‌تواند برنده جنگ سرویس‌های آنلاین باشد؟ - گیمفا
آیا نتفلیکس می‌تواند برنده جنگ سرویس‌های آنلاین باشد؟ - گیمفا
آیا نتفلیکس می‌تواند برنده جنگ سرویس‌های آنلاین باشد؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • ولی با این حال برنده اصلی سونی پیکچرز است که فیلم ها و انیمیشن و سریال های خودشو در عین پخش در سونی تلویزیون به آمازون ، نتفلیکس ، دیزنی پلاس ، اپل تی وی و اچ بی او هم میفروشد مثلا عناوین سونی همزمان سه میلیارد دلار هم به نتفلیکس و سه میلیارد دلار هم به دیزنی پلاس فروخته شده که علاوه بر آن سریال silk هم که براساس یکی از شخصیت های محبوب اسپایدرمن است هم آمازون در حال مذاکره برای خریدن آن از سونی است ، اچ بی او هم دارد سریال لست آف اس را می سازد و هتل ترانسیلوانیا چهار هم به آمازون فروخته شده

    Ali sorena
  • S گفت:

    ایکاش نشه با اون لایو اکشن و انیمه هاش…

  • Black Knight گفت:

    به نظر من برنده ماجرا دیزنیه
    برای این حرفم هم کافیه یه نگاهی به لایسنس هایی که داره بندازید تا متوجه حرفم بشید
    شخصا احتمال میدم تا سال آینده بیشترین تعداد مشترک سرویس های استریم رو داشته باشه و از نتفلیکس هم سبقت بگیره

  • MC117 گفت:

    دیر یا زود دیزنی نتفیلیکس رو میخره این خط این نشون دیگه اینجوری رقیبی نمیمونه

آیا نتفلیکس می‌تواند برنده جنگ سرویس‌های آنلاین باشد؟ - گیمفا
آیا نتفلیکس می‌تواند برنده جنگ سرویس‌های آنلاین باشد؟ - گیمفا