نقد و بررسی بازی Forza Horizon 5؛ لذت خالص رانندگی - گیمفا
نقد و بررسی بازی Forza Horizon 5؛ لذت خالص رانندگی - گیمفا
نقد و بررسی بازی Forza Horizon 5؛ لذت خالص رانندگی - گیمفا
نقد و بررسی بازی Forza Horizon 5؛ لذت خالص رانندگی - گیمفا

نقد و بررسی بازی Forza Horizon 5؛ لذت خالص رانندگی

امیرحسین رنجبر
۱۸:۰۰ ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
نقد و بررسی بازی Forza Horizon 5؛ لذت خالص رانندگی - گیمفا

بازی Forza Horizon 5 اخیرا عرضه شد. آیا پنجمین نسخه Forza Horizon آنقدر خوب است که از آن به عنوان بهترین بازی رانندگی و اتومبیل‌رانی نسل یاد کنیم؟

مدت زمان زیادی از خلق اولین نسخه Forza Horizon نمی‌گذرد‌؛ اما این فرنچایز به راحتی تبدیل به بهترین سری بازی ریسینگ آرکید صنعت گیم شده است. حمایت‌ و استقبال طرفداران به قدری زیاد بود که در طول ۹ سال، ۵ نسخه از سری Forza Horizon عرضه گردید. این عناوین تا حدی کیفیت بالای خود را به نمایش گذاشتند که هم‌اکنون Forza Horizon، یکی از بهترین فرنچایزهای ریسینگ تاریخ قلم‌داد می‌شود.

نسخه پنجم این بازی چندی پیش عرضه شد و به نظر می‌رسد در راضی کردن ما سنت‌شکنی نکرده است. آیا پنجمین نسخه Forza Horizon آنقدر خوب است که از آن به عنوان بهترین بازی رانندگی و اتومبیل‌رانی نسل یاد کنیم؟ در ادامه نقد و بررسی بازی Forza Horizon 5 به جواب این سوال خواهیم رسید…

نقد و بررسی بازی Forza Horizon 5؛ لذت خالص رانندگی - گیمفا
آیا بازی Forza Horizon 5 یک بار دیگر طرفداران این سبک را راضی نگه داشته است؟

بین معرفی و عرضه بازی Forza Horizon 5 فاصله زیادی نبود. این اثر شش ماه قبل از عرضه در رویداد E3 2021 معرفی شد. همچنین از انتشار نسخه چهارم، تنها سه سال فاصله گرفته بودیم و همین علت، طرفداران را درخصوص محتوای بازی نگران می‌کرد. برخی گمان می‌کردند این بازی با کپی‌برداری از بازی Forza Horizon 4، چیز چندان جدیدی برای ارائه نخواهد داشت. برخی تصور می‌کردند بازی از ضعف محتوایی رنج خواهد برد چرا که سازندگان نتوانسته‌اند مدت زمان زیادی روی آن کار کنند.

باید بدانید که از همان ابتدا، سری Forza Horizon از فاصله زمانی مشابهی برای عرضه نسخه‌های جدید خود استفاده می‌کرد. بین نسخه اول تا دوم و حتی دوم تا سوم، تنها دو سال فاصله بود. استودیو Playground Games برای ساخت و انتشار نسخه چهارم این بازی، باز هم به دو سال زمان احتیاج داشت. با نگاهی به کیفیت نسخه‌های Forza Horizon، نه تنها شاهد افت کیفیت نخواهیم بود، بلکه پیشرفتی سالانه را شاهد هستیم. بازی‌های Forza Horizon نسخه به نسخه بهتر می‌شدند و همین موضوع طرفداران را راضی نگه می‌داشت. اگر به این روند دقت کنیم، متوجه می‌شویم Forza Horizon 5 حتی مدت زمان بیشتری از تمام نسخه‌های قبلی خود در دست ساخت بوده است.

سری Forza Horizon همیشه پرچم‌دار گرافیک زمان خود بوده است. حتی زمانی که Xbox One، یکی از ضعیف‌ترین سخت‌افزارهای نسل را در اختیار داشت، شاهکار گرافیکی‌ای به نام Forza Horizon 4 را برایش توسعه داد. استودیو بریتانیایی Playground با نمایشی باورنکردنی از گرافیک بازی Forza Horizon 5 وارد صحنه شد. تصاویر Photo Realistic بودند؛ به طوری که در یک صحنه تصور می‌کردیم تصاویر از جهان واقعی هستند اما پس از چند ثانیه، متوجه می‌شدیم درحال تماشای تصاویری از بازی هستیم! آسمان ۸K، تصاویر کوه و سنگ‌ها، نمایش منظره‌های طبیعی و حتی قدرت‌نمایی نورپردازی بازی در تریلرها قابل لمس بود.

ما مطمئن بودیم که Playground Games می‌تواند با استعداد خود، جلوه‌های بصری فراموش نشدنی‌ای در سخت‌افزارهای قدرتمند و جدید Xbox خلق کند. هرچند میان‌نسلی بودن بازی Forza Horizon 5 تا حدودی برخی از پتانسیل‌های گرافیکی بازی را تلف کرد؛ اما در نهایت ساخته جدید Playground Games دوباره طرفداران را حیرت‌زده می‌کند. بازی Forza Horizon 5 هم به قول خود عمل کرده و هم عمل نکرده است! درواقع خبر بد این است که چند عدد از مشکلات گرافیکی بازی، جلوی Forza Horizon 5 را برای تبدیل شدن به یک اثر بی‌نقص می‌گیرند.

بیاید از خبر خوب شروع کنیم! بازی Forza Horizon 5 به همان زیبایی تریلرهای بازی است. کیفیت تکسچرها و بافت‌ها چه در بیرون و داخل ماشین و چه در محیط بازی خارق‌العاده است. همانطور که قول داده شده بود، با یک بازی تماما Photo Realistic روبرو هستیم که از ابتدا تا انتهای خود چشمانتان را نوازش می‌دهد. این بازی نه تنها یک بار دیگر توانایی Playground Games را در طراحی هنری به رخ کشید، بلکه ما را برای آینده این شرکت و بازی Fable نیز هیجان‌زده کرد. خصوصا اینکه بازی Fable قرار است عنوانی تماما نسل بعدی باشد و برای کنسول Xbox One عرضه نخواهد شد.

نقد و بررسی بازی Forza Horizon 5؛ لذت خالص رانندگی - گیمفا
گرافیک هنری بازی Forza Horizon 5 بدون شک یکی از بهترین‌های این نسل است!

محیط‌های بازی Forza Horizon 5 متنوع است؛ دقیقا همانطور که از این بازی انتظار داشتیم. آب و هوای پویای بازی به خوبی چرخش جو را به نمایش می‌گذارد. گاهی در هوای بارانی مجبور به رانندگی می‌شوید، گاهی مجبورید از طوفان شن معروف مکزیک عبور کنید و گاهی باید تابش مستقیم نور خورشید را در بیابان‌های مکزیک نظاره‌گر باشید. فرقی نمی‌کند در حال رانندگی در چه هوایی باشید، بازی Forza Horizon 5 در تمامی شرایط زیبا و چشم‌نواز است. این ویژگی به کمک تنوع محیطی مکزیک زیباتر نیز می‌شود. سازندگان از همان ابتدا شما را در جهان کاملا آزاد و بزرگ Forza Horizon 5 رها می‌کنند. همانطور که می‌دانید دنیای این بازی، عظیم‌ترین جهانی است که سازندگان آن تا به امروز ساخته‌اند.

تنوع اقلیمی و محیط‌های متنوع مکزیک در جهان واقعی، به سازندگان در خلق این دفتر نقاشی غیرقابل توصیف کمک کرده است. از بیابان‌های بی آب و علف این کشور بگیرید، تا جنگل‌های سرسبز و شهرهایی که جای سوزن انداختن هم ندارند. هرگز هنگام تجربه بازی و رانندگی در جهان Forza Horizon 5، حس تکرار را تجربه نمی‌کنید. جدای از محتوای زیاد و گیم‌پلی سرگرم‌کننده، تنوع محیط‌های بازی هرگز کاری نمی‌کند که شما از تجربه این بازی خسته شوید.

از دیگر ویژگی‌های گرافیکی فوق‌العاده بازی، نورپردازی و سایه‌زنی بی‌نظیر آن است. درست است که Playground Games نتوانسته تکنولوژی Ray-Tracing را به صورت Real-Time در جهان بازی خود قرار دهد؛ اما نورپردازی Forza Horizon 5 چیزی برای نوازش چشم‌های شما کم نمی‌گذارد. از رفلکشن‌های آب بگیرید، تا بازتاب نور از آینه و سطح ماشین شما؛ نورپردازی بازی Forza Horizon 5 بدون Ray-Tracing هم یکی از بهترین‌های نسل حاضر است. از طرفی کیفیت سایه‌ها نیز در سطح مطلوبی قرار دارد. این کیفیت بالا در رزولوشن سایه‌ها را هنگام رانندگی در جنگل و زیر شاخ و برگ درختان، بهتر احساس می‌کنید.

جزئیات بازی شما را مات خود می‌کند. اگر از Photo Mode بازی استفاده کنید و روی زمین و محیط تمرکز کنید، متوجه جزئیات باورنکردنی و بسیار زیاد اشیاء در محیط خواهید شد. این جزئیات به سنگ‌ریزه‌ها، خطوط روی آسفالت و کیفیت پوشش گیاهی و هزاران بخش از بازی خلاصه می‌شود. کافی است یک بار روی خاکی Drift بزنید تا متوجه دقت Playground در طراحی جزئیات خاک و محیط بازی شوید. جدای از این ویژگی‌های مثبت، متاسفانه باید شما را از خبر بد نیز مطلع کنم. بازی Forza Horizon 5 از مشکل LOD در فواصل دور و دیر بارگذاری شدن بافت‌ها رنج می‌برد.

برخی از پوشش‌های گیاهی و غیرگیاهی از فاصله دور معلوم نیستند و باید به آن‌ها نزدیک شوید تا ظاهر شوند. این موضوع در تمامی محیط‌های بازی برقرار است. مشخص نیست آیا میان‌نسلی بودن این بازی چنین مشکلاتی را ایجاد کرده یا Playground Games فرصت کافی برای رفع آن را نداشته است. شاید بگویید قدرت محدود سخت‌افزار کنسول‌ها چنین اتفاقی را رقم می‌زند؛ اما باید بگویم وضعیت روی پلتفرم PC بدتر است. مشکل LOD در فواصل دور روی تمامی پلتفرم‌ها برقرار است. هرچند Playground Games قول آپدیتی را برای رفع این مشکلات داده است.

هم‌اکنون که در حال نوشتن این نقد هستم، هیچ به‌روزرسانی‌ای برای رفع این مشکلات منتشر نشده است و مشخص نیست چه زمانی در دسترس قرار می‌گیرد. متاسفانه این نکته منفی، ممکن است گاها در محیط‌هایی که جزئیات به مراتب کم‌تر هستند، بیش‌تر به چشم آمده و تجربه شما را تحت تاثیر خود قرار دهد. مشکل دیر لود شدن تکسچرها تنها ایراد فنی بازی Forza Horizon 5 نیست و برخلاف نسخه قبل، بازی از باگ‌های ریز و درشتی رنج می‌برد. در طول ۳۵ ساعت تجربه بازی، با چیزی نزدیک ده باگ کوچک و بزرگ برخورد کردم اما خوشبختانه، هیچ‌کدام از آن‌ها من را مجبور به باز و بسته کردن بازی نکردند.

به عنوان مثال، یک‌بار پس از مسابقه، با محیطی تاریک روبرو شدم که ماشینم روی آن قرار داشت. بعد از گذشت چند ثانیه، محیط بازی شروع به لود شدن کرد! چند بار نیز ماشین رفتارهای فیزیکی عجیب و غریبی از خود هنگام برخوردها نشان می‌داد. در نهایت، بازی هرچقدر در زمینه گرافیک هنری و بصری سربلند است، در زمینه فنی بی‌نقص نیست. البته که باگ، حادثه نادری است که احتمال دارد هرگز برای شما اتفاق نیفتد، اما ذکر کردن آن بدین معناست که Playground Games کماکان باید برای بهتر کردن بازی خود تلاش کرده و به‌روزرسانی‌های مختلفی برای آن عرضه کند.

خوشبختانه بازی در هر دو حالت Quality Mode (سی فریم با کیفیت Native) و Performance Mode (شصت فریم با کیفیت Dynamic) هیچ افت فریمی ندارد و به روانی هرچه تمام‌تر اجرا می‌شود. جدا از بحث گرافیک، ما از یک بازی ریسینگ چه رسالتی جز سرگرم‌ کردن می‌خواهیم؟ بازی Forza Horizon 5 دقیقا مترادف با کلمه سرگرمی است. شاید بهتر باشد در ابتدا، نگاهی به پیشرفت‌های گیم‌پلی بازی نسبت به نسخه قبل بیندازیم. سیستم کنترل رانندگی یا اصطلاحا Handling، به مراتب بهتر و چالشی‌تر شده است. فارغ از درجه سختی و تنظیماتی که برای بازی انتخاب می‌کنید، برای رانندگی باید به مهارت و تکنیک‌های خاصی برسید.

باید بدانید کجا از ترمز دستی استفاده کنید، کجا از سرعت خود کم کنید، کجا بپیچید و کجا و چقدر فرمان بدهید. توجه نکردن به هرکدام از این نکات می‌تواند در رانندگی شما تاثیر منفی بگذارد. از طرفی راندن ماشین‌ها به نظر نرم‌تر شده است. رانندگی با هر ماشین اعم از آف‌رود یا جاده‌ای، شاسی بلند یا کامیون، پیستی یا کلاسیک، هرکدام حس خاص و منحصر به فرد خود را دارند. به لطف تکنولوژی‌های به کار رفته در تریگر‌ها و سیستم لرزشی کنترلر Xbox Series، رانندگی برای شما به مراتب واقع‌گرایانه‌تر و لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

توجه داشته باشید که به هیچ عنوان از موس و کیبورد برای تجربه بازی Forza Horizon 5 استفاده نکنید. این بازی برای لذت بردن روی فرمان‌ یا آنالوگ‌ها ساخته شده است. دومین چیزی که در یک بازی ریسینگ آرکید اهمیت دارد، به جزئیات و تعداد اتومبیل‌ها خلاصه می‌شود. خوشبختانه به لطف لایسنس‌های فراوان Playground Games، بازی Forza Horizon 5 دریایی از ماشین‌های قدیمی و جدید است که هرچقدر بازی کنید به اتمام نمی‌رسند. بازی دارای چهار نوع ماشین Common ،Rare ،Epic و Legendary است. این دسته‌بندی پوشش‌های بازی را نیز شامل می‌شود.

نقد و بررسی بازی Forza Horizon 5؛ لذت خالص رانندگی - گیمفا
تعداد و تنوع ماشین‌های بازی Forza Horizon 5 زبانزد است.

جالب است بدانید که شما می‌توانید تک تک ماشین‌های خود را با قیمتی کمتر به بازیکنان دیگر بفروشید. همانطور که قبلا تایید شد، بیش از ۴۰۰ اتومبیل در این بازی قرار داده شده است. یک نکته جالب درخصوص بازی همین است که Turn 10، سازنده سری Forza Motorsport، وظیفه مدلینگ و طراحی جزئیات ماشین‌های Forza Horizon 5 را برعهده دارد. همین استفاده از این سازنده عناوین ریسینگ و شبیه‌ساز، کمک زیادی در بالاتر بردن جزئیات اتومبیل‌ها به بازی کرده است. جزئیات طراحی بیرون و داخل ماشین‌ها نیز قابل قبول و گاها فوق‌العاده است.

چه هنگامی که از زاویه اول‌شخص رانندگی کنید و چه زمانی که از زاویه سوم‌شخص به انجام این‌کار بپردازید، به راحتی می‌توانید جزئیات در ماشین‌های بازی Forza Horizon 5 را درک کنید. متاسفانه این جزئیات در طراحی چهره شخصیت بازی قابل برداشت نیست. این نکته درست است که کسی از یک بازی Racing، توقع پرداختن به جزئیات شخصیت‌ها را ندارد؛ اما به نظر می‌رسد Playground Games حتی تلاشی برای بهبود آن‌ها انجام نمی‌دهد. شما بارها چهره شخصیت خود را چه در مراحل داستانی و چه در مسابقات آنلاین مشاهده می‌کنید. دیدن جزئیات گرافیکی پایین این چهره‌ها، توی ذوق می‌زند.

حال که صحبت از ماشین شد، این سوال مطرح است که آیا سطح دسترسی به آن‌ها آسان است؟ جواب می‌تواند هم مثبت و هم منفی باشد. اگر از بازیکنان قدیمی عناوین Forza Horizon باشید، به راحتی می‌توانید پول دربیاورید و با کسب Skill Point، به Wheel Spin (چرخ دنده شانس) یا Super Wheel Spin دسترسی پیدا کنید. اگر از بازیکنان جدید باشید، احتمالا برای کسب درآمد و دستیابی به اتومبیل‌های جدید به مشکل و سختی می‌افتید.

ماشین گرفتن در بازی Forza Horizon 5 چندین و چند راه دارد. یکی از این راه‌ها همان باز کردن Wheel Spin‌ها است. راه دیگر، هزینه کردن و خرید ماشین‌های دست اول و دست دوم است. راه سوم، پیدا کردن اتومبیل‌های کلاسیک در سرتاسر نقشه است. یک راه دیگر، به جایزه‌های معین شده بازی بستگی دارد که با پیش‌روی به آن‌ها دست پیدا می‌کنید. در نهایت آخرین راه که به شانس بستگی دارد، دریافت جایزه‌های اتفاقی از بازیکنان آنلاین دیگر است.

بعد از خرید و دستیابی به ماشین، می‌توانید با هزینه‌های نسبتا کم، اجزای داخلی اتومبیل‌ها را Tune یا شخصی‌سازی کنید. Tune کردن به شما در بالاتر بردن قدرت ترمز، میزان سرعت، قدرت کنترل و … کمک می‌کند. سیستم تخریب‌پذیری اتومبیل‌ها نیز چندان چیز چشم‌گیری نیست و به نظرم Playground می‌توانست کمی بیشتر روی آن کار کند. با این وجود، فیزیک بازی در تک تک صحنه‌ها کلاس درسی برای بازی‌سازان است.

نه تنها می‌توانید اجزای داخلی ماشین را تغییر دهید، بلکه شخصی‌سازی ظاهر و اجزای خارجی اتومبیل نیز امکان‌پذیر است. خوشبختانه بازی ابزارهای بسیاری را برای ظاهرسازی اتومبیل در اختیار شما قرار می‌دهد. همین موضوع دست بازیکنان را برای طراحی طرح‌های خلاقانه و زیبا باز می‌گذارد. خلاقیت بازیکنان را دست کم نگیرید! شخصا از طرح‌های آماده پلیرهای سراسر جهان برای اتومبیل‌های خود استفاده می‌کردم. همچنین می‌توانید با آیتم‌هایی که در طول بازی به دست می‌آورید، برای کاراکتر خود کلاه، لباس یا شلوار انتخاب کنید که از قضا از تنوع خوبی بهره‌مند هستند.

حالا که ماشین خود را انتخاب کردیم، چه کارهایی می‌توانیم در بازی انجام دهیم؟ بازی از مسابقات، رویداد‌های آفلاین و آنلاین و مراحل داستانی مختلفی پشتیبانی می‌کند. به عبارتی، امکان ندارد هرگز کاری برای انجام دادن نداشته باشید. مسابقات آفلاین خود بازی برخلاف Forza Horizon 4، از همان ابتدا در دسترس قرار ندارند و باید با انجام Expedition‌های مختلف، آن‌ها را آزاد کنید. مثل مسابقات off-road یا مسابقات خیابانی در شهر که از همان ابتدا در دسترس شما نیستند. از طرفی بازی دارای مراحل داستانی مختلفی است. هرچند داستان خاصی در این مراحل روایت نمی‌شود، اما برای اینکه احساس کنید Forza Horizon تنها به مسابقه دادن خلاصه نمی‌شود، کار خود را به خوبی انجام می‌دهند.

این مراحل به عکس برداری از اشیاء تاریخی، ثبت رکوردهای مختلف برای تیم تحقیقاتی و کل کل با گرو‌ه‌های خیابانی خلاصه می‌شوند.
یکی از جذاب‌ترین مراحل داستانی، مربوط به فیلم‌ساز و کارگردانی است که سعی دارد صحنه‌های خاص را حین رانندگی شکار کند. شما باید در نقش بدل‌کار مخفی این‌کار را انجام دهید. از طرفی می‌توانید تمام مسابقات داخلی درون نقشه را به صورت آنلاین و با پلیرهای واقعی تجربه کنید. در روزهای ابتدایی تجربه خودم از بازی، سیستم Matchmaking کمی ایراد داشت و به راحتی نمی‌توانستم بازیکن آنلاین پیدا کنم. بعد از گذشت چند روز، این مشکل به طور کامل رفع شد.

البته هنوز سیستم Forza Life در بازی ایرادات زیادی دارد. این حالت به بازیکنان سراسر جهان کمک می‌کند که در یک نقشه به بازی بپردازند و به عبارتی جهان آن‌ها را به هم متصل می‌کند. جای تاسف دارد که بازیکنان به شکل فیزیکی در محیط بازی قرار نمی‌گیرند و انگار روحی از آن‌ها در بازی است! حتی Forza Link هم با استقبال کم کاربران روبرو شده است که البته ارتباطی با سازندگان ندارد. در بازی بارها به رانندگان درون نقشه سلام کردم اما فقط چند بار جواب سلام گرفتم!

از طرفی EventLab برای تنوع‌پذیری در مسابقات بازی خارق‌العاده عمل می‌کند. در واقع بازیکنان در بخش EventLab، پیست‌های مسابقه‌ای را با قوانین خود طراحی می‌کنند. این‌بار شما هستید که اشیاء داخل خیابان یا جاده را مشخص می‌کنید. بازی همچنین دارای رویدادهای آنلاین سرگرم‌کننده دیگری چون Eliminator است. طرفدار بازی‌های بتل رویال هستید؟ Eliminator برای شما ساخته شده است. این مود درواقع حالت بتل رویال بازی Forza Horizon 5 به حساب می‌آید. Horizon Arcade هم بازیکنان را مشغول انجام کارهای مهارتی و تفننی خاصی با اتومبیل خود می‌کند.

حتی اگر میلی به مسابقه دادن ندارید، دسته را بردارید و شروع به گاز دادن کنید. جهان Forza Horizon 5 به قدری بزرگ است که حتی برای القای حس آرامش، به تجربه بازی بپردازید. همانطور که خواندید، Forza Horizon 5 صدها ساعت محتوا یا Content دارد که بعد از تمام کردن همه مراحل بازی نیز تمام نمی‌شوند.

نقد و بررسی بازی Forza Horizon 5؛ لذت خالص رانندگی - گیمفا
حتی گشت و گذار در جهان بازی Forza Horizon 5 به نوبه خود لذت‌بخش است.

یکی از انقلابی‌ترین بخش‌های بازی Forza Horizon 5، بدون شک به سیستم صداگذاری بی‌نظیر بازی برمی‌گردد. نه تنها هر ماشین صدای موتور خاص خود را دارد؛ بلکه این صدا در محیط‌های مختلف به شکل‌های متفاوتی به گوش شما می‌رسد. مثلا اگر در حال رانندگی در خیابان‌های تنگ سطح شهر باشید، صدای موتور به شکل زیبایی در محیط پخش می‌شود. حتی رانندگی روی سطوح مختلف صدای منحصر به فردی را به گوش ما می‌رساند. صدای رانندگی روی خاک، تغییر صدای موتور هنگام Drift کشیدن، صدای برخورد با آب و حتی صدای تصادف، تقاوتی با واقعیت نداشته و با نهایت کیفیت به گوش ما می‌رسد.

بدون شک تا قبل از تجربه Forza Horizon 5، نمی‌توانید با قلم من قدرت صداگذاری این بازی را درک کنید. بازی موسیقی‌های اختصاصی و لایسنس‌ شده زیادی در رادیو دارد اما متاسفانه بعد از گذشت چندین ساعت از تجربه بازی، کمی تکراری می‌شوند. این مشکل برای کاربران PC چندان آزار دهنده نیست؛ چرا که آن‌ها می‌توانند هر ترانه‌ای که می‌خواهند در پس‌زمینه بازی پخش کنند. نقص تکراری شدن ترانه‌های رادیو برای کاربران کنسولی بیشتر به چشم می‌آید.

در نهایت بازی Forza Horizon 5 یکی از بهترین بازی‌های ریسینگ چند سال اخیر است. استفاده از فرمول موفق نسخه‌های قبل، یکی از بهترین دست‌پخت‌های سال ۲۰۲۱ را به ما ارائه می‌دهد. تنها چیزی که جلوی Forza Horizon 5 را برای تبدیل شدن به یک بازی بی‌نقص می‌گیرد، مشکلات فنی بازی است. دسته را محکم نگه دارید و گاز بدهید؛ وقت ورود به مسابقه است!

نقد و بررسی بازی Forza Horizon 5؛ لذت خالص رانندگی - گیمفا

ARTHUR MORGAN…..𝒪𝓊𝓇 𝒟𝓇ℯ𝒶𝓂𝓈ŴILliAmMalenia Blade of MiquellaMeme.shezکلاغTahaicHunTeR007IrNBaBa WossOctane💚GamerGGمحمدرضا نوروزی.MariomanLucky-LukeLone wolfhivatGramy k_more

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی Forza Horizon 5؛ لذت خالص رانندگی - گیمفا
نقد و بررسی بازی Forza Horizon 5؛ لذت خالص رانندگی - گیمفا
نقد و بررسی بازی Forza Horizon 5؛ لذت خالص رانندگی - گیمفا
نقد و بررسی بازی Forza Horizon 5؛ لذت خالص رانندگی - گیمفا
نقد و بررسی بازی Forza Horizon 5؛ لذت خالص رانندگی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • این اثر هنر نیست چرا چون داستان نداره
    وقتی داستان نداره فرم نداره
    وقتی فرم نداره هنر نیست
    وقتی هنر نباشه ارزش نداره

    آریاnoobe pirARTHUR MORGANBabayaga…..𝒪𝓊𝓇 𝒟𝓇ℯ𝒶𝓂𝓈Master ChiefMalenia Blade of MiquellaTahaicMmdmore
  • ALFAR3D گفت:

    ممنون بابت نقد..
    ولی بیخیال ترانه های رادیو بعد از مدتی تکراری میشه؟اگر رو یک کانال باشید اره…تازه همون یک کانالشم از یه بازی نید فور اسپید بیشتر اهنگ داره…جدا ایراد بنی اسرائیلی بود….

    ŴILliAmTahaicKurosCommunistPC gamer ;)علیChiefollienima-alinerdmore
  • T800 گفت:

    وقتی دنبال بهانه میگردی تا به بازی ۱۰ ندی 😉

    اونوقت اگه انحصاری سونی بود نمرش از ۱۰ نمره ۲۰ بود

    ŴILliAmTahaicfarhadqpAAS(بازگشته است)GamerMariomanhivatKurosPC gamer ;)علیmore
  • Kia گفت:

    آقای رنجبر کانال رادیو رو عوض کنید ۰.۵ نمره دیگه به بازی اضافه میشه 🙂

    ARTHUR MORGANTahaicfarhadqpPC gamer ;)علیDARKSIRENChiefollieSkyrim : The Elder Scrolls VXboss Series 5more
  • Strixxx گفت:

    حالا اگه این بازی انحصاری Ps بود با هزار تا تیتر چرا فورزا یک شاهکار است و ایراد ندارد و غیره طرف میشدیم!
    ایرادات بنی اسرائیلی! همین مونده بود گیمفا به فورزا ۹ بده

    TahaicLucky-LukeLone wolfWolfPC gamer ;)علیDARKSIRENwitcher_cdprollieSkyrim : The Elder Scrolls Vmore
  • ShinjiMikami گفت:

    تجربه کردم. خودم از ۱۰۰ به این بازی در سبک خودش ۹۵ میدم. چرا ۵ تا کم کردم؟ بخاطر سلیقم وگرنه بازی هیچ ایرادی نداره.
    بازی رو روی پیسی اجرا کردم، دیر لود شدنی ندیدم، گرافیک عالی بود، بازی بهینه و عالی بود.
    تکرار بودن موسیقی بهونست، چون در بازیایی مثل اسکایرم ۱۰۰ ساعته یا ویچر ۶۰ ساعته و حتی رد دد ۲ و … موسیقی هاشون از یجایی به بعد تکراری میشه😂 تکراری شدن موزیک در همه ی بازیا رخ میده، مهم تطابق این موسیقی با سبک و محیط بازی هست که در فورتزا ۵ مشکل بخصوصی نداشت که هیچ بلکه بسیار خوب هم بود.
    .
    من طرفدار سرسخت رزیدنت ایول هستم از جمله ویلیج. من از بازیای ۲۰۲۱ در کنار ویلیج، مدیوم و فارکرای ۶ و رچت و دث لوپ و هیتمن رو هم تجربه کردم. سایکونات رو هم دیدم.
    ولی در کل برای من بهترین تجربه ی ۲۰۲۱ فورتزا ۵ هست.
    .
    امتیاز ۹۰ برای این بازی کمه. نظر شخصی منه

    MmdWolfPC gamer ;)علیwitcher_cdprTlou part 2 game of the centurynima-JalladSkyrim : The Elder Scrolls V..more
  • shir taziyeh گفت:

    ممنون از اقای رنجبر برای بررسی
    من حدود ۱۳ ساعت تو گیمنت(🥲) بازی کردم ، بازی خیلی سرگرم کنندس و هندلینگ خیلیی قوی ساخته شده
    بازی از لحاظ دراو دیستنس و فواصل دور خیلی واقعی دیده میشه
    بازی پوشش گیاهی و تکسچراش خیلی با کیفیته و ریزو باجزییات
    من توی مپ بازی اول از همه کوهستان رو میپسندم و بعدش کویر و لب ساحل خیلی لذت بخشه
    درکل بازی شاهکاره
    از مشکلات هم من فقط به چند تا باگ و دیر لود شدن برخوردم
    در مورد داستان هم به هیچ وجه مشکل محسوب نمیشه و حتی شبیه ساز ها هم بازی هستند

    TahaicWolfPC gamer ;)RaminCpT800
  • sefirot2011 گفت:

    نقدتون چندان چنگی به دل نمیزنه در مورد ایرادها که گفتید موزیکها تکراری میشه مشخصه در به در دنبال یک ایراد بودی 😁

    TahaicWolfPC gamer ;)witcher_cdprSkyrim : The Elder Scrolls Vمجید قاسمیPaprikaMr.JT800
  • amir2hashmati گفت:

    متاسفانه این بازی یه بازی بین نسلی هست و همین به نظرم به گرافیک بازی ضربه زد و صد البته قابلیت ray_tracing هم در طول بازی وجود نداره همین هم به گرافیک بازی ضربه زده من این بازی رو سری s رو تلوزون full hd بازی کردم هیچ فرقی از لحاظ گرافیکی با بازی forza 4 نداشت من واقعا توقع یه جهش گرافیکی داشتم که متاسفانه اتفاق نیفتاد من فورزا هویزون ۳ رو که رو وان اسلیم بازی کردم به مراتب گرافیکش من بیشتر جذب خودش کرد تا گرافیک فورزا ۵ رو سری s .در کل نمره من به این بازی ۸ از ۱۰ هست.

    WolfPC gamer ;)DARKSIRENwitcher_cdprFanresidentevilMr.J...Eternal...
    • PC gamer ;) گفت:

      خجالت نکش بگو با xbox one معمولی روی تلویزیون hd بازی کردم چنگی به دل نمی زد😐
      پس دقیقا تفاوت series s و series x چه تفاوتی دارند؟تفاو تشون توی فریم ریت و گرافیک هست دیگه
      هر وقت رو series x بازی کردی بعد این حرف رو بیا بزن 😐

      Wolf
  • sorena گفت:

    دوتا نقد تو سایت های ایرانی از فورزا خواندم که هردو این حس رو بهم القا کردن که منتقدین سعی کردن هرطور شده ایراد بنی اسرائیلی از بازی بگیرن. من در دو نسل گذشته هیچ بازی ریسینگی به کاملی فورزا ۵ ندیدم و با اختلاف کامل ترین بازی این سبک تا به حال هست. این که بعضی موارد بشدت جزئ رو بزرگ کنیم و نمره کم کنیم منطقی به نظر نمیاد.
    گیم پلی مهارت محور بازی در این سبک بهترین تجربه ی ممکن هست. جزئیات دنیای بازی شگفت انگیزه، با جرأت تمام میگم هیچ بازی ریسینگی وجود نداره که در جزئیات جهان حتی نزیک به فورزا ۵ باشه.
    با داشتن گیم پس، به بزرگ ترین مجموعه از ریسینگ ها دسترسی داشتم و تقریبا همه شون رو تست کردم، اگر بگم فورزا چهار، انگشتر طلای ریسنگ هاست، باید اضافه کنم که فورزا ۵ الماس روی اون انگشتر هست.

    ۱۰/۱۰

    TahaicLone wolfWolfDARKSIRENalinerdAcc.Com gameSkyrim : The Elder Scrolls VMahyarMsmXboss Series 5☆WKNWS☆more
  • Freedom گفت:

    نقد خیلی خوبی بود ممنون و خسته نباشید
    بنظرم نمره بازی رو کم دادین یعنی اگه ۱۰ از ۱۰ بود خیلی بهتر بود
    چون مشکلاتی که گفتین چندان جدی نیستن غیر ۱ مورد که اونم با یک اپدیت ساده حل میشه و اینکه کلی توسعه دهنده محتوای جداب به بازی اضافه کرده که همشون لذت بخشن
    من خودم ۳۰ ساعته پای این بازی ام ۱ثانیه احساس تکراری یا خستگی نکردم و هر ثانیه یک چیز یا منطقه جدید کشف میکنم. بنظرم یکم زیادی سخت گیری کردین (چون به نسخه قبلیش ۱۰ از ۱۰ دادین)
    درمورد اینکه هم گفتین اونایی که pc دارن میتونن تو پس زمینه اهنگ دلخواه پخش کنن هم باید بگم کنسول دارا هم میتونن با چندتا برنامه ای که تو استور مایکروسافت هست همین کارو کنن
    در نهایت ممنون و امیدوارم موفق و سرزنده باشین

    MmfbWolfalinerdSkyrim : The Elder Scrolls Vمحمد کرامت‌ فرXboss Series 5FanresidentevilMr.J
    • ممنون که نقد رو خوندید و نظرتون رو دادید ❤️

      hivatWolfFreedomSkyrim : The Elder Scrolls VMr.J
    • من قصد دفاع از این نقد یا هیچ نقد دیگری رو ندارم، اما لازم دیدم نکته‌ای رو بیان کنم. ما چندین منتقد داریم، این که نظر منتقد Forza Horizon 4 (که یک شخص دیگر بوده) نمره ۱۰/۱۰ هست دلیل نمیشه نظر منتقد دیگر هم به اون ارتباطی داشته باشه. اگر منتقدی از گیم اسپات به بازی X نمره ۹ رو میده دلیل نمیشه همکاران او صرفا موافق باشن و دور هم نشسته و به این نتیجه رسیده باشن که ۹ مناسبه. ما و هیچ سایت دیگری در نظر نویسنده دخالت نمیکنیم چون از همان ابتدا به نویسنده اعتماد داریم. بنابراین تمامی نقدها مربوط به شخص نویسنده میشن، درسته صحیح یا غلط بودنشون با اعتبار سایتها رابطه مستقیم داره، اما به دیگر نقدها توسط افراد دیگر مربوط نیست.
      به عنوان مثال اگر امروز فورزا ۹ گرفته باشه دلیل نمیشه تمام نویسندگان گیمفا با این نمره صرفا موافق باشن و شما نمیتونی این نقد رو به نقد یک نویسنده دیگه که سال آینده قراره horizon 6 رو بنویسه ربط بدی. این موضوع واضحیه که نویسندگان یک مجموعه خط فکری یکسانی نداشته باشند.

      مهم تر از همه: اگر کریمی به بازی X داده ۸ و آقای مناف زاده به بازی Y داده ۷ دلیل نمیشه بازی Y بدتر باشه. چرا ؟ چون پارامترها در ذهن افراد مختلف هر چقدر بی‌طرف، اولویت بندی میشن. ممکنه باگ یا مشکلات تکنیکال برای فردی پراهمیت باشن برای شخص دیگری نه. این مشکل بزرگیه که به طور کلی در نقد و بررسی در سرتاسر جهان وجود داره و خط فکری‌های مختلف رو نمیشه کاری کرد. چیزی که کمک میکنه به موضوع اینه که شما نقد رو بخونی و ببینی چه توضیحی در مورد باگ داده شده اگر برای نویسنده مهمه و برای شما این قضیه چندان مهم نیست، ازش فاکتور بگیری. ما که برای نمره دیدن نقد نمیخونیم ما نقد میخونیم ببینیم بازی ارزش خرید داره یا نه، مشکلاتی که داره برای ما مهمن یا نه و بازی نتیجه مطلوب رسیده یا نه. با خوندن متن میشه مشکلات رو درک کرد نمره فقط نتیجه‌ای از طبقه‌بندی اهمیت مشکلات در ذهن نویسنده‌اس.

      DARKSIRENChiefalinerdSkyrim : The Elder Scrolls VP.morgan 𔓙Xbox one s pro gamerکاپتان استخونیMahyarMsmshir taziyehمحمد کرامت‌ فرmore
      • SiRSiNa گفت:

        البته….
        هرچند یکی از نویسندگان و مقاله نویسان سابق گیمفا که البته خیلی هم همه میشناختنش مخالف نظر شمارو داشت(نمیخواس اسمش بیاد تو بحث که دیگه…)
        اشکالی نداره اگه تایید هم نکنید ، فقط خواستم بدونید…

        witcher_cdprSkyrim : The Elder Scrolls V
      • Nietj گفت:

        حرفای شما قابل قبوله جناب کریمی ولی به نظرم طبق همین استاندارد های گیمفا که نقد هم میشه به این چنین بازی هایی معمولا ۹.۵ میدن اگر ۱۰ ندن واقعا تعجب کردم ۹ دادن به بازی

        witcher_cdpr
      • Chief گفت:

        توضیحات عالی بود،ممنونم خسته نباشید

      • Freedom گفت:

        اقای کریمی گل و دوست داشتنی
        من هیچ کجای متنم نگفتم که چون بقول شما X نویسنده نمره ۱۰ به یک بازی داده شما هم بیا همون نمره رو بده!
        من میگم خود نویسنده گل و دوست داشتنی در مقاله خودشون نوشتن این بازی هر نسخه داره پیشرفت میکنه و کلی المان و سرگرمی های جدید بهش اضافه میشه و به همون المان های قبلی هم بهبود بخشیده میشه
        حالا با این اوصاف وقتی این نسخه بهتر از قبلی بوده به گفته خودتون و اکثر منتقدا چجوریه که با این همه پیشرفت اما نمرش پسرفت کرده همین
        من از اقای رنجبر تشکر کردم و نقدشون کاملا بجا بود
        بازم از هم ایشون هم شما تشکر میکنم و ممنونم بابت توضیحات🙂😘

    • میشه اسم برنامه‌ها رو بگی؟؟
      برای پلی استیشن هم همین طور اگه سراغ داری

      • Freedom گفت:

        برنامه Simple Background Music Player که مخصوص همین کاره تو استور مایکروسافت هست برنامه pandora و چندتا دیگه هم هستن که همه بصورت رایگان هستن منتها بهترینش همون اولی که گفتم چون pandora فکر کنم تحریم هستیم یکم سخت بشه اوردش
        واسه پلی استیشن هم من خیلی خبر ندارم ولی فکر میکنم نیاز به برنامه نباشه چون تو ps3 که میشد این کارو کرد بدون برنامه خاصی حالا ps4 و ps5 رو نمیدونم دقیق از دوستانی که دارن بپرسید

  • Ramin گفت:

    وقتی ign به بازی ۱۰ میده دیگه سخنی باقی نمی مونه.از بین سایت های ایرانی هم تنها سایتی که نقد ها و نمراتش در سایت متاکریتیک وجود داره و تو میانگین امتیاز نهایی بازی ها تاثیر داره سایت بازی سنتر هست که به فورتزا نمره ۱۰ داده.

    TahaicWolfChiefwitcher_cdpralinerdSkyrim : The Elder Scrolls VXboss Series 5SiRSiNaMr.J
  • Paprika گفت:

    قشنگ مشخصه دنبال بهانه بودید که نمره به این بازی کم بدید (:
    ۱۰ و یا ۹.۵ کاملا مناسبشه
    اما بازم مرسی از نقد خسته نباشید

    Wolfwitcher_cdprSkyrim : The Elder Scrolls VXboss Series 5
  • SiRSiNa گفت:

    متن نقد خیلی خوب بود ، کل نقدو نشستین از بازی تعریف کردین ولی موقع نمره دادن یهو یه سه چهارتا مشکل جور کردین…
    آهنگای رادیو تو همههههه بازیا تکراری میشه ، قرار نیست آهنگ جدیدی باشه ، فقط همونا هستن….
    پس این ایرادتون رد شد
    دیر لود شدن بافت ها؟….
    من که خودم لپ تاپم دستم نیست (البته من ssd دارم و چنین مشکلاتی پیش نمیاد) ولی رو xbox one s رفیقم که بازی کردم چنین مشکلی ندیدم….. اصلا و ابدا
    شما وقتی نشستین کلی از گرافیک تعریف کردین چ دلیلی داره بگین جزئیاتش از راه دور کمه‌…..
    خب این محدودیت نسل ها هستش و تو بیشتر بازیا بازم همین قضیس
    حتی تو الدن رینگ وقتی اژدها اومد از دور خیلی مشخص نبود
    اینم رد
    نهایت ۹.۵ دیگه باید میگرفت….

    witcher_cdprPaprikaalinerdNietjMr.J
  • Stinger گفت:

    جانننن ترانه های بازی تکراری میشوند!!! بابا حالا میخواید نمره کامل ندید مشکلی نیست ولی آخه این چه ایراده الکی میگیرید

  • عرضم خدمت شما عزیزان که Forza Horizon 5 با گیم‌پلی حداقل ۴۰ ساعته و حداکثر ۱۰۰ ساعته تنها ۲۴ موسیقی درون رادیو‌های خودش جا داده! تصور کنید من ۳۵ ساعت فقط ۲۴ تا موزیک به گوشم خورد. حداقل وقتی بازی رو تجربه نکردید سعی نکنید از ایرادی که من بعد از ۳۰ ساعت بازی کردن ذکر کردم انتقاد کنید 🙂
    شب بخیر.

    TahaicHitasepLone wolfOmid_FshDARKSIRENStingerMr.Jred-eyed Banished KnightPaprikaSkyrim : The Elder Scrolls Vmore
  • G.LN گفت:

    ممنون از نویسنده بابت نقد
    چند تا ایراد گرفتید که میخوام راجبش نقد کنم
    اولا برای یه بازی ریسینگ آرکید انتظار جزئیات بالای چهره ی کاراکترها خیلی زیاده.
    مشکل تخریب پذیری ماشینها اصلا اونطور نیست بگید جای ایراد داره
    مثلا بگیم سوپر ماریو چرا از ارتفاع بالا میپره پایین نمیلنگه!!!!!
    دیر لود شدن بافتها من بازی رو البته نسخه کرکی تجربه کردم اما به هیچ وجه این مشکلو نداشتم با اینکه هنوز آپدیت نکردم.
    توجه کنید تنظیمات بازی motion blur داره.
    ترانه های بازی بعد مدتی بله تکراری میشه.
    این بازی یه شاهکار تمام عیاره.
    راجب forza life و سیستم matchmaking نمیتونم چیزی بگم چونکه تجربه ش نکردم.
    دیگه نمیخوام راجب قسمتهای شاهکارش توضیح بدم چونکه تکرار مکرراته.
    امتیاز کمتر از ۹.۵ از ۱۰ بنظرم به هیچ وجه قابل قبول نیست.
    امتیاز خودم ۱۰.

    علی☆WKNWS☆Skyrim : The Elder Scrolls VNietj
  • اهنگ های بازی نه تنها کمه بلکه زیاد هم هست صدرصد بعداز چند وقتی تکراری میشه مثل هر بازی دیگه یا مثل اهنگهای دیگه ولی این ایراد الکی هست
    ولی از لحاظ دیر لود شدن تکسچر ها ودرختان در فواصل دور و نه چندان دور درسته این مشکل وجود داره حتی روی کارت گرافیک قوی چه برسه به کارت گرافیک های متوسط
    در بخش انلاین هم مشکلات زیاد هست مثلا برای یه مسابقه دو دقیقه ی انلاین بایستی ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بعضی مواقع ۵ دقییقه صبر بایستی کنی که افتضاحه چنین مشکلی البته چنین مشکلی در فورزا ۴ همینجور بود تعجبه که پلی گراند این مشکل حل نکرده
    بنظر من اگه مشکلات انلاین و دیر لود شدن تکسچرها حل کنن بازی بی نقصی میشه
    ولی اینقدر صدا خودروها و صداهای محیط مختلف اینقدر زیبا هستن که من رادیو خاموش میکنم
    البته خیلی ها گفتن بعد از یک ساعت انلاین بازی کردن ۴۰ تا ۵۰ درصد افت فریم دارن ولی تعجبه افلاین چنین مشکلی نیست البته روی پیسی شاید هم کسانی که گرافیک قدرتمندی دارن چنین مشکلی متوجه نشدنن
    فرقی نداره چه ۵ بگیره چه ۱۰ این بازی یه بازی شاهکار و بدون رقیبی هست

  • MahyarMsm گفت:

    ممنون اقای رنجبر، خسته نباشید
    افسوس که نتونستم بازیش کنم ولی مطمئنم بازی همه چی تمومه و یک روزی حتما بازیش میکنم
    شماهم یکم شل میکردید ۱۰ میدادی دیگه😁

    red-eyed Banished Knightalinerd
  • Dr.Ali گفت:

    من این چند وقته فقط در حال تجربه این بازی هستم.
    یکبار با کرک Empress تا لول ۱۱۴ رفتم و اینبار هم با کرک Codex فعلا تا لول ۳۰ رفتم.
    بازی مثل دو نسخه قبل روی PC بسیار زیباست. تنوع خودروها و هندلینگ و شخصی سازی اونها هم بمانند قبل عالی هست.
    مشکل من با این نسخه فقط یکسری باگ هاست مثل دیر لود شدن بافت ها و مشکلات دوربین بازی هنگام شروع و پایان مسابقات که اونم مطمئنا با پشتیبانی خوب تیم سازنده با چندین آپدیت حل خواهد شد.
    من با محیط مکزیک به اندازه محیط استرالیا در FH3 و انگلستان در FH4 حال نکردم. محیط ها یکم تکراری و بی روح هستند.
    موسیقی های بازی فوق العاده هستند و من با Hospital records بشخصه خیلی حال می کنم.
    امتیاز من هم به بازی ۹ تا ۹/۵ هست.

    red-eyed Banished Knightalinerd
  • Sahand گفت:

    آقای نویسنده
    یه سنگ تو گوشه سمت چپ دیر لود شد
    یه ۰/۵ نمره هم به خاطر این کم کن

    red-eyed Banished KnightMr.JPaprikaSiRSiNa☆WKNWS☆Xboss Series 5
  • NicK گفت:

    ‌تا حالا تجربش نکردم ولی واقعا ارزششو نداره که نمرش با هورایزون ۴ یکی باشه؟

    TahaicMr.JSiRSiNa☆WKNWS☆
  • دستتون درد نکنه آقای رنجبر بابت نقد کاملتون،
    فورتزا هورایزن ۴ به شخصه بهترین بازی ریسینگ زندگی من بود(بعد آن گرن توریسمو ۱) و نسخه ۵ به تبع با گرافیک نسل پنجمی خیلی عنوان خوش‌ساختی است امیدوارم همه طرفداران اش بتوانند تجربه اش کنند

    red-eyed Banished Knight
  • bbb10 گفت:

    آقای امیرحسین رنجبر شرمنده ها ولی بازی رو میخوای رو های بازی کنی رو اس اس دی نصب کن لطفا تا lod ها دیر لود نشن قربونت تو هنوز نمیدونی بازی چرا تو سیستم پیشنهادی زده اس اس دی بازی نقد میکنی؟
    مشکل شما رو منم داشتم ۵ مین سرچ کردم بکاپ از اول نصب رو اس اس دی خلاص !
    حالا اینا به کنار
    ولی یه نمره کم کردن واسه فقط بخش horizon life بله منم قبول دارم واقعا پلی گرند باید یه سرور من درست درمون بیاره چه وضعیه رفیقت هر ۵ دیقه قیب ظاهر میشه بخدا روز جمعه ۴ ۵ تا رفیق جمع شدیم گفتیم بریم آفرود کنیم همش منتظر ظهور بودیم !
    ۳۴۳ امروز گفت آپدیت میدم درجا داد و حل کرد جریانو ولی اینا ۲ هفتس مارو معطل کردن 😐
    ولی باقی بازی بی نقصه مخصوصا هندلینگ شما کیبورد مکانیکال داشته باش کلاچ گرفتن افففففففف عشق میکنی

    Xboss Series 5red-eyed Banished Knightعلی...Eternal...Mr.JPaprika
  • HalfLife گفت:

    دو سوال از منتقد عزیز
    ۱- این ایراد lod که میفرمایید رو صد تا منتقد درجه یک جهان ندیدن و به بازی ضربه زده که بابتش نمره کم کردین؟؟؟
    ۲- آیا موسیقی بازیهای gta هم همینطوره برای شما ؟
    ادم نمیدونه چی بگه متفاوت بودن از بقیه همیشه خوب نیست !!!!!

    Tahaicred-eyed Banished Knight
  • Hossein Gamer گفت:

    بازیه خوبیه به شرطی که اورجینال داشته باشیش بتونی انلاین بازی کنی
    در غیر اون صورت ارزش نداره من یه ۲ هفته داشتمش کرکی، به شدت حوصله سر بر شد پاکش کردم

    red-eyed Banished Knight
  • Ali11086 گفت:

    حالا اینکه منتقد ۹.۵ باید می‌داده یا نه بحثش جداست
    اما یه چیزی بگم ، اینکه وقتی خود دوستان می‌دونن ارزش بازی ۱۰ ، به نویسنده عزیز دیگه چیکار دارید :/ خوب ایشون به نظرش ۹ بوده ، خوب شما مشکلی نداره نقد کنی ، میتونی تعریف خودتو از بازی بکنی و بری ، نه اینکه گارد بگیری که نویسنده مجبور باشه تا ساعت ۷ صبح ریپلای بزنه و جواب بده
    یکم هم به فکر نویسنده عزیز باشید ، چون هر روز جبهه اینکه سونی فنه مایکرو فنه رو تغییر میدید براش ، در حالی که اصلا خود نویسنده نگفته طرفدار چه شرکتیه

    Xboss Series 5red-eyed Banished Knight
  • Abayan گفت:

    نقد کاملی بود
    متاسفانه ایرادات به زور گرفته شده
    آهنگ های تکراری رادیو دیگه چیه

  • Nathan گفت:

    جناب رنجبر کم بودن موسیقی ها ( به گفته شما ) در کم کردن یک نمره تاثیر داشته یا نه ؟

  • Alireza گفت:

    عللی آقای رنجبر خشته نباشید

  • Freedom گفت:

    اقای رنجبر اگه بعضی از دوستان کمی کم لطفی میکنن ناراحت نشین
    اونا هم نظرات خودشون رو دارن یکمی هم تعصبی هستن
    شما مثل هر شخص دیگه ای افکار و اخلاق و سلیقه منحصر به خودتو داری و حق داری همون جور که میخوای نظر بدی و در مورد چیزی بنویسی
    دوستانی که بهتون دیس دادن یا نظر تندی دادن زحمت های شما رو تو بقیه نقد ها یادشون رفته و کلا هرچیزی که باب میلشون باشه رو میپسندن اگه یه کوچولو نظرت متفاوت باشه زحمت ها و حرمت ها یادشون میره
    من خودمم گفتم که شما یکمی سختگیری کردی اما دیگه نیومدم نقد شما رو بکوبم و کلی هم ازت ممنونم و سلامت باشی همیشه

  • Kuros گفت:

    اینقدر فشار که تحلیلگر گیمفا ۱۰ نداده !!!!
    برای شما جعبه فنا که نمره ۹ فوق العااااااااده است ! بعد از این همه بازی عروسکی و چرت پرت ی بازی در حد گرند توریسمو دارین ۹ هم گرفته …
    اتفاقا نویسنده ارفاق هم گرده وگرنه حقش ۸.۵ هست .

    TahaicLone wolfSahand
  • Kuros گفت:

    پیام اول بنده خدا نظرش گفته در این بازی هنر نیست چون داستان نداره(کاملا هم درست گفته) چند نفر ریپلای کردن پشت سر هم جواب بدن!!!پسر خوب اول برو ببین هنر چیه بعد ریپلای کن .بازی داستان نداره مشخصه چهارچوب و هنری وجود نداره .اینو با هنر گرافیکی و هنر سازنده و هنری الان داری تو مدرسه میخونی اشتباه نگیر …

    Lone wolfSahand
  • اگه من میخواستم نمره بدادم ۸.۵ حقش چون مشکلات بازی بخصوص در حالت انلاین زیاده در حد بتفیلد ۲۰۴۲ بیشتره و مشکلات گرافیک دیر لود شدن تکسچرها کلا بازی با ارزشیه ولی بایستی مشکلات زیادش حل بشه

  • Mr.33 گفت:

    سلام خدمت دوستان عزیز
    حدود یه هفته ده روزی هست که فورزا هورایزن ۴ رو تموم کردم و دارم نسخه ی پنجم رو تجربه میکنم شاید مهمترین چیزی که نسبت به نسخه ی قبل احساس کردم صداگذاری بازیه و حالا دقیق نمیدونم ولی جوری که آنالوگ ها موقع دستی کشیدن یا پرش با ماشین اون ضربه ی وارد شده به کابین رو با لرزش به شما وارد میکنه فوق العادس باید بگم تنها بازی که از نظر بنده صدا گذاریش در حد این بازی بود و شایدم بهتر عنوان رد دد ۲ بود امیدوارم سونی بتونه یه بازی تو سبک ریسینگ آرکید بسازه چون واقعا به عنوان سونی فن باید بگم جای این سبک تو پلی استیشن خالیه

نقد و بررسی بازی Forza Horizon 5؛ لذت خالص رانندگی - گیمفا