نقد و بررسی بازی PUBG: New State؛ پابجی با طعم جدید
نقد و بررسی بازی PUBG: New State؛ پابجی با طعم جدید
نقد و بررسی بازی PUBG: New State؛ پابجی با طعم جدید
نقد و بررسی بازی PUBG: New State؛ پابجی با طعم جدید

نقد و بررسی بازی PUBG: New State؛ پابجی با طعم جدید

آریا مقدم
۰۹:۰۰ ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
نقد و بررسی بازی PUBG: New State؛ پابجی با طعم جدید

به تازگی نسخه‌ی جدیدی از بازی محبوب PUBG با عنوان PUBG: New State برای گوشی‌های موبایل روانه‌ی بازار شده که در این مقاله به نقد و بررسی این عنوان خواهیم پرداخت.

نام Player Unknown’s Battlegrounds یا همان PUBG یادآور یک تحول بزرگ در دنیای بازی‌های ویدئویی است. درست است که این بازی اولین عنوان سبک Battle Royale نبود، اما PUBG بود که باعث شد این سبک امروز تا این حد طرفدار داشته باشد. همین لحظه که دارم این مقاله را برای شما عزیزان می‌نویسم، میلیون‌ها گیمر در سرتاسر جهان مشغول رقابت در جهان این بازی، یا بازی‌های هم‌سبک مانند Call of Duty: Warzone، فورتنایت، Apex Legends و… هستند. امروز دیگر گیمری نیست که نام این بازی‌ها را نشنیده باشد و لحظاتی را در دنیای این بازی‌ها سپری نکرده باشد. بتل رویال جان تازه‌ای به بازی‌های آنلاین بخشید و بسیاری را به بازی‌های ویدئویی علاقه‌مند کرد.

عرضه‌ی رایگان PUBG بر روی گوشی‌های موبایل، باعث شد این سبک بیش از پیش محبوب شود. این تصمیم تجاری باعث شد بسیاری از کسانی که به کنسول‌های خانگی و یا PC قدرتمند دسترسی نداشتند، بتوانند ساعت‌ها بدون اینکه هزینه‌ای پرداخت کنند، مشغول بازی شوند و به شکل تنها یا با دوستان خود اوقات خوبی را سپری کنند. قبل از PUBG، بازی‌های اعتیادآور زیادی بر روی گوشی‌های موبایل عرضه شده بودند، اما جای یک بازی اکشن آنلاین درست و حسابی برای این گوشی‌ها حس می‌شد. PUBG و پس از آن فورتنایت و Call of Duty: Mobile به خوبی این نیاز بازار را برطرف کرده و خیلی سریع به محبوب‌ترین بازی‌های این پلتفرم تبدیل شدند.

طبیعتاً هر چیزی که در دنیای بازی طرفدار پیدا کند، ساخت نسخه‌های مختلف از آن در دستور کار سازندگان قرار می‌گیرد. عملی که گاهی باعث می‌شود بازی از همه لحاظ پیشرفت کرده و به تکامل برسد، گاهی هم باعث می‌شود اثری سطحی تولید شود که نتواند جای نسخه‌ی اصلی را بگیرد. به نظر می‌رسد پابجی نیو استیت را باید در دسته‌بندی دوم قرار داد. گرچه در بررسی یک بازی آنلاین، همواره باید این را در نظر داشته باشیم که بازی به مرور زمان بهتر خواهد شد و حتی شاید یک سال بعد نیو استیت بتواند جای نسخه‌ی کلاسیک بازی را هم بگیرد، اما اثری که اکنون مشاهده می‌کنیم عنوانی فراموش‌شدنی و سطحی است که تجربه‌اش غیرضروری به نظر می‌رسد.

پابجی نیو استیت به این دلیل وارد بازار شد که با نقشه‌ای جدید، گرافیکی بهبودیافته و فضایی مدرن‌تر، تجربه‌ی این بازی را کامل‌تر و دلچسب‌تر کند و از طرفی هم بتواند بهتر با بخش بتل رویال Call of Duty: Mobile به رقابت بپردازد. اما محصول نهایی با آن چیزی که فکر می‌کردیم فاصله‌ی زیادی دارد و نه تنها پیشرفت چشمگیری در مقایسه با نسخه‌ی کلاسیک PUBG نداشته، که در برخی موارد شاهد پسرفت‌هایی نیز هستیم.

از آن‌جایی که گیم‌پلی و قوانین بازی PUBG: New State هیچ فرقی با PUBG کلاسیک ندارد، نمی‌توان گفت New State بازی بدی است. یعنی اگر کسی ورژن کلاسیک PUBG را بازی نکرده باشد و با New State استارت کار را بزند، به هیچ عنوان فکر نخواهد کرد که این عنوان ضعیف و یا بد است. اما از آن‌جایی که این بازی به منظور کامل‌تر کردن تجربه‌ی PUBG عرضه شده، نمی‌توان آن را به شکل جداگانه بررسی کرد و مقایسه‌ی این دو بازی امری بدیهی به نظر می‌آید. تقریباً تمام اشکالات New State زمانی به چشم می‌آیند که آن را در کنار بازی اصلی می‌گذارید. آن‌جاست که می‌بینید عنوانی که قرار بود نسل جدید PUBG را برایمان به ارمغان بیاورد، در بیشتر زمینه‌ها پسرفت داشته است.

یکی از پسرفت بازی، مربوط به گرافیک فنی و کیفیت اجرای آن می‌شود. زمانی که New State معرفی شد، زمزمه‌های این بود که بازی قرار است سیمایی شبیه به نسخه‌ی رایانه‌های شخصی PUBG داشته باشد. چیزی که امروز می‌بینیم این است که بازی تفاوت خاصی با نسخه‌ی اصلی ندارد و حتی در برخی موارد بازی اصلی عملکرد گرافیکی بهتری از خود نشان می‌دهد. موبایلی که من بازی را روی آن اجرا کردم، از پردازنده‌ی اسنپ دراگون ۸۶۵ و رم ۸ گیگابایت بهره می‌برد. اگر با پردازنده‌های موبایل آشنایی داشته باشید می‌دانید که این پردازنده یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای اجرای بازی‌های روز اندروید است. با این حال به محض پریدن از هواپیما و باز شدن چتر، متوجه این شدم که بافت‌ها هنوز لود نشده‌اند و گاهی لود شدن آن‌ها حتی تا دو سه ثانیه نیز طول می‌کشد. افکت‌های آب، دود و آتش نیز چنگی به دل نمی‌زنند و با چیزی که در نسخه‌ی آلفای بازی دیده بودیم تفاوت دارند.

از طرف دیگر بازی پر از باگ و گلیچ است. New State حتی به من فرصت نداد تا نسبت به آن خوش‌بین باشم و در همان ۱۵ دقیقه‌ی اول بازی، وقتی می‌خواستم سوار ماشین شوم، کاراکترم کلاً در ماشین گیر کرد و دیگر حتی تکان هم نمی‌خورد! البته پیش خودم گفتم بازی هر زمانی ممکن است کرش دهد و اینکه در راند اول این اتفاق افتاده موضوع خیلی مهمی نیست. چند راند دیگر نیز بازی کردم و باز هم باگ‌های کوچک و بزرگ نمی‌گذاشتند آن‌طور که باید و شاید از بازی لذت ببرم. در بازی‌های رقابتی مانند New State، کرش دادن بازی در لحظات نهایی بازی می‌تواند تجربه‌ی گیمر را به طور کلی تحت تاثیر قرار دهد و او را از بازی متنفر کند. متاسفانه این اتفاق در New State می‌افتد و در سرتاسر اینترنت شاهد گیمرهای برافروخته‌ای هستیم که دارند به بازی بد و بیراه می‌گویند!

مشکل بعدی بازی، کنترل نامناسب آن است. بازی سه انتخاب پیش پای شما می‌گذارد که بازی را دو انگشتی، سه انگشتی و یا چهار انگشتی کنترل کنید. حالت دو انگشتی رایج‌ترین حالتی است که گیمرها با آن بازی خود را کنترل می‌کنند، اما متاسفانه کنترل بازی در این حالت خیلی مناسب نیست. دکمه‌ای که برای شلیک در سمت راست صفحه قرار داده شده، در جای نامناسبی قرار دارد و شخصاً تا بیایم و به آن عادت کنم، چندین خشاب را بیهوده هدر دادم! دلیل این موضوع هم این است که فضای کافی برای انگشت شست دست راست شما در نظر گرفته نشده و هنگام کنترل کاراکتر خود به مشکل برخواهید خورد.

اما بیایید کمی به بازی استراحت بدهیم و در مورد نکات خوب آن نیز چند سطری بنویسیم! به نظر می‌رسد نقشه‌ی جدید بازی که Troi نام دارد، بتواند بار دیگر کسانی که از این بازی خسته شده بودند را به سمت خود بکشد. این نقشه تفاوت‌های فاحشی با نقشه‌ی عنوان اصلی دارد و این موضوع باعث می‌شود تا چندین هفته بتوانید با گوشه‌ و کنار این مپ آشنا شوید و پابجی را در محیطی جدید تجربه کنید. این مپ همان‌طور که انتظارش را داشتیم کمی مدرن‌تر شده و طراحی آن نیز چشم‌نوازتر از گذشته است. علاوه بر آن، وسایل نقلیه‌ی جدیدی نیز به بازی اضافه شده‌اند که لزوماً تغییر خاصی در بازی به وجود نیاورده‌اند، اما به گیم‌پلی بازی تنوع بیشتری بخشیده‌اند.

در New State شامل یک منوی جدید به نام Drone Shop هستیم. شما در طول بازی با امتیازهایی که به دست می‌آورید، می‌توانید از این فروشگاه گجت‌های جدید خریداری کنید که در رویارویی‌های اواخر بازی به شما برتری نسبی خواهند داد. چیزی که مشخص است، این است که سازندگان تلاش کرده‌اند از Call of Duty: Mobile نیز در برخی زمینه‌ها الگوبرداری کنند تا New State فضایی مدرن‌تر داشته باشد. این موضوع باعث پیشرفت‌های مختصری در این بازی شده، اما مورد اصلی که کنترل بی‌نظیر و روان Call of Duty، در پابجی وجود ندارد.

روی‌هم‌رفته New State بازی بدی نیست. یعنی تنها چیزی که واقعاً نمی‌توانم با آن کنار بیایم، کرش‌های گاه و بی‌گاه بازی است که در هر دو سیستم عامل اندروید و iOS هم دیده می‌شود. به جز این موضوع (که احتمالاً در آینده با آپدیت‌های متعدد حل خواهد شد)، PUBG: New State یک بازی خوب و قابل قبول در سبک بتل رویال است. مشکل New State این است که به شدت تکراری است. وقتی PUBG کلاسیک هنوز هم میلیون‌ها نفر طرفدار دارد، تنها چیزی که ساخت یک نسخه‌ی جدید را توجیه می‌کند، پیشرفت‌های همه‌جانبه‌ی آن نسبت به نسخه‌ی اورجینال بازی است؛ چیزی که در New State دیده نمی‌شود. حتی با رفع اشکالات بازی، گیم‌پلی New State دقیقاً همان‌ چیزی است که در بازی اصلی شاهد آن بودیم. به همین دلیل نمی‌توانم هیچ دلیل منطقی‌ای پیش پای شما بگذارم که New State را تجربه کنید. واقعیت این است که می‌توانید خیلی راحت از خیر آن بگذرید و فرض کنید وجود ندارد. البته از آن‌جایی که این بازی نیز مانند نسخه‌ی اصلی رایگان است، با دانلود کردن آن چیزی از دست نخواهید داد.

اگر از نقشه‌ی بازی اصلی خسته شده‌اید ولی هنوز هم پابجی را دوست دارید، New State می‌تواند با نقشه‌ی جدیدش شما را برای مدتی سرگرم نگه دارد. در غیر این صورت، تجربه‌ی این بازی، حداقل در حالت فعلی ضرورتی ندارد و به راحتی می‌توان از کنار آن گذشت.

Jin sakaiAmir hossine EshghiyanMEYSAMB300آرینAlireza

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی PUBG: New State؛ پابجی با طعم جدید
نقد و بررسی بازی PUBG: New State؛ پابجی با طعم جدید
نقد و بررسی بازی PUBG: New State؛ پابجی با طعم جدید
نقد و بررسی بازی PUBG: New State؛ پابجی با طعم جدید
نقد و بررسی بازی PUBG: New State؛ پابجی با طعم جدید

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی PUBG: New State؛ پابجی با طعم جدید