نقد و بررسی بازی Back 4 Blood؛ برادر خلف Left 4 Dead - گیمفا
نقد و بررسی بازی Back 4 Blood؛ برادر خلف Left 4 Dead - گیمفا
نقد و بررسی بازی Back 4 Blood؛ برادر خلف Left 4 Dead - گیمفا
نقد و بررسی بازی Back 4 Blood؛ برادر خلف Left 4 Dead - گیمفا

نقد و بررسی بازی Back 4 Blood؛ برادر خلف Left 4 Dead

مهدی رضایی
۱۰:۰۰ ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
نقد و بررسی بازی Back 4 Blood؛ برادر خلف Left 4 Dead - گیمفا

از همان روز معرفی، همه یک کلمه در ذهنشان تداعی شد: Left 4 Dead. بازی Back 4 Blood قرار است تجربه‌ای مدرن‌تر از سبک زامبی‌کشی تیمی باشد!

بازی Back 4 Blood یک بازی شوتر اول شخص آنلاین است. سازنده بازی، Turtle Rock Studios، پیش از این بازی‌های Left 4 Dead2 و سری Evolve را ساخته است و مهارت خاصی در ساخت شوتر آنلاین دارد. این بازی حدود یک ماه و نیم پیش برای تمام پلتفرم‌های نسل هشتم و نهم به جز نینتندو سوییچ عرضه شد. در این مقاله قصد داریم نگاهی کامل به بازی داشته و بررسی کنیم این عنوان تا چه حد ارزش تهیه و بازی داشته و به رسالت خود عمل کرده یا خیر. با گیمفا همراه باشید.

داستان Back 4 Blood؛ کلیشه‌ای اما قابل قبول

اگر L4D 2 را بازی کرده باشید، کاملا با سبک بازی آشنایی دارید. یک شوتر اول شخص آنلاین PVE که مبتنی بر همکاری بازیکنان در یک تیم ۴ نفره است. بخش Campaign بازی شامل بیش از ۲۰ مرحله است که در قالب یک داستان معمولی، در هر مرحله موجی از زامبی‌ها را روی سرتان خراب می‌‌کند و شما ۴ نفر هستید و گله‌ای بی‌شمار از این موجودات خون‌خوار! قطعا در چنین بازی‌هایی، داستان در اولویت سوم یا چهارم هر گیمر هم نخواهد بود. با این حال ترتل‌راک کاملا هم به این بخش بی‌توجه نبوده و داستانی هرچند سطحی برای آن طراحی کرده است.

back 4 blood
بازی Back 4 Blood یکی از موردانتظارترین بازی‌های سال ۲۰۲۱ بود.

داستان بازی Back 4 Blood از این قرار است که ۱.۴ میلیون سال قبل از وقوع اتفاقات بازی، شهاب سنگی به شمال شهر Quebec واقع در کانادا برخورد کرده و نابودی زیادی به بار می‌آورد. اطراف منطقه برخورد این شهاب سنگ آتش‌فشانی ایجاد شده که به آتش‌نشان Quebec معروف می‌شود. دانشمندان امروزی مطالعه زیادی روی این آتش‌فشان و آثارش می‌کنند اما آخرین مطالعه نتایج جالبی را برای آن‌ها به ارمغان دارد. آن‌ها روی آثار آتش‌فشان یک گونه جدید از حیات پیدا کرده و نامش را Devil Worm می‌گذارند.

Devil Worm در آزمایشگاهی در آمریکا در یک منطقه به شدت محافظت شده نگهداری می‌شود. متاسفانه این گونه قبل از انجام آزمایش‌های مطالعاتی بیشتر، منطقه حفاظتی را می‌شکند و دانشمندان را آلوده کرده و باعث پخش یک ویروس به شدت کشنده می‌شود. حال گروهی تحت فرمان ژنرال فیلیپس با نام Cleaners، قصد مقابله و پاکسازی موجودات آلوده شده (Ridden) را دارند و شما هر بار در نقش یکی از اعضای این گروه می‌توانید پا به میدان نبرد بگذارید.

شخصیت‌پردازی در Back 4 Blood در حین مراحل صورت می‌گیرد

گروه شما ۸ عضو دارد که هر یک ویژگی‌های شخصیتی متفاوتی دارند. به عنوان مثال، کریس که یک زن ۴۵ ساله است، به دلیل رفتارهای مادرانه‌اش نسبت به بقیه گروه لقب Mom دارد. واکر یک ارتشی سابق و حرفه‌ای بوده که رهبر گروه است. Holly یک دختر جوان یتیم که مهارتش در کار با چوب بیسبال است و سو که پزشک گروه است و به Doc ملقب شده. در طول مراحل داستانی بازی، شخصیت‌ها گاها با یکدیگر صحبت کرده و سخنانی جدی یا شوخی را بیان می‌کنند که در لابه‌لای آن به خوبی می‌توانید بیشتر با آن‌ها و پیشینه‌شان آشنا شوید.

بازی back 4 blood
گان‌پلی بازی واقعا جذاب است.

همان‌طور که گفته شد، ما از چنین سبک بازی‌ای، انتظار شخصیت‌پردازی پیچیده و عمیق نداریم. در همین حد که بدانیم شخصیت‌ها تکلیفشان با خودشان و داستان چیست و چند خطی از آن‌ها بدانیم کفایت می‌کند. خوشبختانه Back 4 Blood هم این مورد را به خوبی انجام داده و داستان بازی در حد نیاز ما را راضی می‌کند.

گیم‌پلی Back 4 Blood؛ سرگرم‌کننده و جذاب

به مهم‌ترین مقوله بازی می‌رسیم. وقتی یک بازی در این سبک که مبتنی بر همکاری تیمی است می‌سازید، باید این را بدانید که یا گیم‌پلی بازی شما خوب از آب درمی‌آید و از همه جهات آن بازی موفق می‌شود یا گیم‌پلی جذاب نخواهد بود و با عنوانی شکست خورده طرف خواهید بود. می‌خواهم بگویم این سبک از بازی‌ها هر چقدر هم در داستان و گرافیک و موسیقی خوب باشند، نهایتا گیم‌پلی است که پیروزی یا شکستشان را رقم می‌زند. گرافیک و بقیه عناصر در این بازی‌ها به سان گیلاس روی کیک هستند؛ اگر باشند پلیرها لذت بیشتری می‌برند و اگر آن‌چنان هم خوب نباشند، مشکل بزرگی پیش نمی‌آید.

گیم‌پلی Back 4 Blood در دو حالت Campaign و Swarm ارائه شده است. Campaign که همان‌طور از اسمش پیداست حالت داستانی بازی است. در این حالت شما دو انتخاب دارید. اول آن که از گزینه Create Run بازی خود را ادامه داده و در حالت Public یا Private بازی خود را به همراهی سه بازیکن آنلاین دیگر ادامه دهید. حالت دوم هم این است که شما به بازی دیگران Join شوید که در این صورت مرحله بازی‌تان انتخاب شما نیست و از ادامه Playthrough‌ها خواهد بود.

گیم پلی بازی back 4 blood
گرافیک بازی، به خصوص پخش شدن خون روی سلاح‌ها و دست کاراکتر بسیار چشم‌نواز است.

حالت‌های مختلف بازی در Back 4 Blood

حالت Swarm هم به صورت PVP است. ۴ بازیکن در نقش کلینر و ۴ بازیکن در نقش هیولاهای بازی به میدان می‌آیند. در هر راند، یک‌بار در نقش کلینر و یک‌بار در نقش هیولا خواهید بود. هر تیمی که بتواند مدت زمان بیشتری در نقش کلینر دوام بیاورد، برنده راند خواهد بود. پیروزی در ۲ راند به معنای پیروزی در مسابقه خواهد بود. این حالت برای افرادی که علاقه دارند در نقش هیولاهای Back 4 Blood هم بازی کنند، بسیار جذاب خواهد بود.

حال که به توضیح اجمالی دو حالت بازی پرداختیم، نقاط قوت و ضعف آن را بیشتر بررسی می‌کنیم. یکی از موارد جالب و البته مثبت بازی در حالت کمپین، وجود Bot در نقش کلینرها است. متاسفانه هنوز حالت بازی آفلاین برای بخش داستانی وجود ندارد (در آینده‌ای نزدیک عرضه می‌شود) اما اگر در هنگام Matchmaking بازی از اینترنت خوبی بهره‌مند نباشید، بازی پس از چند دقیقه جست و جو شما را با ۳ ربات هم‌تیمی می‌کند و انگار که دارید به صورت آفلاین بازی می‌کنید!

تنوع کاراکترها و دشمنان Back 4 Blood نمره قبولی می‌گیرد

تنوع کلینرها در ابتدا عرضه بازی جالب نبود؛ خوشبختانه بعد از مدتی در قالب یک آپدیت رایگان، تمامی Cleanerها آزاد شدند و هم‌اکنون می‌توانید با ۸ کلینر که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند بازی کنید. زامبی‌ها و هیولاهای بازی، تعداد و تنوع مناسبی دارند، اما با توجه به آن‌که تعداد مراحل بازی هم زیاد و طولانی است، بهتر بود تنوع بیشتری برای آ‌ن‌ها در نظر گرفته می‌شد. یکی از مشکلات بازی برای زامبی‌ها این است که شما بیش از حد با زامبی‌های معمولی مواجه می‌شوید و باس‌فایت‌ها و Special Infectedها کمتر از انتظار وارد نبردها می‌شوند!

داستان بازی back 4 blood
اکثر صحنه‌های بازی، تا همین حد شلوغ است!

اگر می‌خواهید در مورد درجه سختی بازی بدانید باید بگویم خیالتان کاملا راحت باشد. بازی از سه درجه سختی Recruit و Veteran و Nightmare بهره می‌برد. حتی مراحل اولیه بازی با درجه سختی دوم و سوم دشوار است و باید کاملا برای پیروزی در آن‌ها مهارت پیدا کنید. به همین دلیل توصیه می‌کنم حداقل دور اول را روی Nightmare بازی نکنید تا از Back 4 Blood دلسرد نشوید. مهارت پیدا کردن در بازی تنها به معنای نشانه‌گیری خوب و فرارهای سریع و به موقع نیست؛ در بازی قسمتی به نام Card Deck وجود دارد که انتخاب درست آن‌ها در پیروزی شما نقش مهمی خواهد داشت.

کارت‌ها نقش مهمی در بازی ایفا می‌کنند

کارت‌ها در Back 4 Blood نقش مهمی ایفا می‌کنند؛ اما چگونه؟ در منوی بازی گزینه‌ای به نام Customize Deck وجود دارد. در این قسمت شما بر اساس میزان پیشروی‌ای که در بازی داشته‌اید، می‌توانید تعداد ۲۰ کارت را از میان تعداد بسیار زیادی که وجود دارد انتخاب کنید و Deck خود را بسازید. این کارت‌ها هر کدام ویژگی خاصی را به بازی شما اضافه می‌کنند. مثلا می‌توانید سرعت Reload سلاح خود را سریع‌تر کنید یا میزان Stamina خود را برای ۲۰ ثانیه افزایش دهید. همچنین کارت‌های پیشرفته‌تر و پیچیده‌تری هم وجود دارد، مثلا این که هنگامی که به مرگ نزدیک شدید به مدت ۱۰ ثانیه ضربات سلاح سرد شما دمیج بیشتری وارد کند.

در ابتدای هر مرحله، می‌توانید تعدادی از کارت‌های Deck خود را برای استفاده انتخاب کنید. کارت‌های دیگری به نام Corruption هم در بازی وجود دارند که نقش Optional Objective را در بازی‌های دیگر دارند. در هر مرحله دو Corruption Card نمایش داده می‌شود که می‌توانید یکی را انتخاب کنید و در ازای انجام آن، XP و پول بیشتری برای کسب کنید. به جز کارت‌های قابلیت و Corruption، هر شخصیت در بازی هم قابلیت خاصی دارد.

گرافیک بازی back 4 blood
سرتا پای شخصیت‌ها در حین بازی، کاملا خون‌آلود می‌شود!

قابلیت‌های شخصیت‌ها هم نقش مهمی در بازی ایفا می‌کنند. Sue، می‌تواند Health بیشتری در هنگام Heal کردن خود و شخصیت‌ها به آن‌ها بدهد. Karlee، می‌تواند دشمنان معمولی و خاص را در فواصل خاصی تشخیص دهد و آن‌ها را برای دیگر بازیکنان Highlight کند. Holy، در هنگام Meele Attack دمیج بیشتری به دشمنان از حالت عادی وارد می‌کند و این ویژگی‌ها برای هر ۸ شخصیت وجود دارد. به جرئت می‌توانم بگویم آن‌چیزی که Back 4 Blood را از Left 4 Dead متمایز می‌کند همین قابلیت‌های شخصیت‌ها و کارت‌ها است.

سیستم پیشرفت متفاوت از بازی‌های هم سبک

سیستم پیشرفت در بازی چگونه است؟ واحد پول در بازی Cooper نام دارد. شما به ازای اتمام مراحل و انجام چالش‌ها و Corruption Cardها، مقداری Cooper دریافت می‌کنید. از این پول می‌توانید استفاده‌های مختلفی بکنید. در ابتدای هر مرحله، می‌توانید از Shop بازی سلاح، نارنجک و بمب، وسایل سلامتی و… بخرید. از بخش کاستومایز کردن کلینرها، می‌توانید لباس‌های جدیدی برای آن‌ها بخرید و سلاح‌های دلخواه خود را برای هر کلینر بخرید. اما مهم‌ترین استفاده از کوپرها، خریداری آپگریدهای قسمت Supply Lines است.

در قسمت Supply Lines می‌توانید با توجه به مقدار پولی که دارید آپگریدهای مختلفی برای کلینرها و سلاح‌ها و لباس‌ها آزاد کنید که نقش مهمی هم در گیم‌پلی بازی خواهند داشت. این آپگریدها به صورت گروهی بوده و تا تمام آپگریدهای یک گروه را کامل خریداری نکنید، نمی‌توانید آپگریدهای پیشرفته‌تر (Tier 2 و بالاتر) را آزاد کنید. همین موضوع هم باعث شده تعادل در بازی رعایت شود و آن‌چیز که بازیکنان را از هم متمایز می‌کند، مهارتشان است. جای خوشحالی است که هیچ راهی برای استفاده از پول واقعی در بازی وجود ندارد.

تنوع بازی back 4 blood
مراحل بازی در تاریکی استرس خاصی دارند!

کمی در مورد وضعیت سرورهای بازی هم صحبت کنیم. اگر بگویم در بین بازی‌های نسل نهم، Back 4 Blood یکی از قوی‌ترین و بهترین سرورها را در اختیار دارد، بی‌راه نگفته‌ام. Matchmaking بازی در اغلب اوقات سریع است و چندان برای ایجاد یک بازی معطل نمی‌مانید. خوشبختانه بازی کاملا از Cross-Play هم پشتیانی می‌کند و همین باعث شده Matchmaking بازی بسیار سریع باشد؛البته اگر بخواهید می‌توانید آن را غیرفعال کنید. کراس‌پلی در بازی هیچ محدودیتی ندارد و به لطف وجود یک لیست دوستان جداگانه در بازی به نام B4B Friedns، می‌توانید با دوستانتان روی هر پلتفرمی بازی کنید!

Level Design استادانه بازی آن را جذاب‌تر هم کرده است

تنوع محیط‌ها و مراحل در Back 4 Blood، واقعا خوب است. محیط‌های بازی معمولا گسترده است و مساحت زیادی در اختیارتان است که باعث می‌شود راحت‌تر بتوانید استراتژی‌های خود را پیاده کنید. تعداد زامبی‌ها و دشمنان هم در بازی بسیار زیاد است و بازی از این حیث الهاماتی از بازی World War Z هم داشته و به خوبی از آن الهام گرفته است. استفاده درست از ابزارتان نقش مهمی در اتمام ماموریت‌ها دارد و واقعا باید از هر ثانیه به خوبی برای کشتن دشمنان استفاده کنید تا گزینه Mission Failed برای شما و تیمتان نمایش داده نشود.

چندان نباید دنبال عنصر ترس در بازی باشید. Back 4 Blood یک بازی فان و سرگرم‌کننده است و با وجود Realistic بودن گرافیک بازی، آن حالت فان بودن بازی کاملا حفظ شده و اگر دنبال بازی Survival Horror وحشتناک هستید، این بازی مناسب شما نیست. البته محیط‌های بازی، بیابان‌های مه گرفته، کوچه‌های تنگ و تاریک و چنین اتمسفرهای ترسناکی را هم شامل می‌شوند، اما به صورت کلی این بازی یک شوتر تیمی سرگرم‌کننده است و نه ترسناک.

back 4 blood gameplay
قسمت Supply Lines همان قسمت پیشرفت بازی است.

تا به حال تقریبا هر چه از بازی گفته‌ام نکته خوب و مثبت بوده. شاید ضعف اصلی بازی را بتوان به قسمت Swarm نسبت داد. در کمال تعجب Matchmaking در این قسمت بیشتر از حالت عادی طول می‌کشد که دلیلش چندان مشخص نیست. از طرفی، تنوع هیولاها در این قسمت کم است و تنها می‌توان از گونه‌های محدودی از آن‌ها انتخاب کرد. در واقع این قسمت زود تکراری می‌شود و برخلاف بخش اصلی یا Campaign بازی، نمی‌تواند به صورت طولانی مدت شما را سرگرم کند. البته مطمئنا این قسمت آپدیت‌ دریافت می‌کند که در آن صورت با یک بازی محشر مواجه خواهیم بود.

گرافیک Back 4 Blood؛ همه‌چیز در خدمت سرگرم‌کنندگی

گرافیک B4B به بهترین شکل ممکن طراحی شده. گرافیک بازی در نگاه کلی واقع‌گرایانه و تاریک است؛ اما وقتی بازی را انجام می‌دهید و بیشتر به آن دقت می‌کنید، متوجه می‌شوید با وجود گرافیک واقع‌گرایانه، طوری طراحی شده که اتفاقات خشن بازی چندان برای شما جلوه بدی نداشته باشد تا بتوانید بازی را طولانی مدت انجام دهید. افکت خون در بازی طراحی روشنی دارد و حتی پخش شدن بدن دشمنان در طی انفجارها، حس واقعی به شما نمی‌دهد و جنبه فان دارد.

کیفیت بافت‌های بازی در کنسول Xbox Series S که بازی را در آن تجربه کردم کاملا قابل قبول است. بافت‌های بازی از نزدیک هم کیفیت خوب خود را حفظ می‌کنند و تجربه خوبی را برای شما می‌سازند. در طی مراحل شما محیط‌های بارانی، گل‌آلود، مه و … را مشاهده خواهید کرد و از کیفیت همه آن‌ها هم کاملا راضی خواهید بود. کیفیت هنری بازی و رنگ‌پردازی محیط‌ها هم به طور هوشمندانه‌ای طراحی شده و از ترکیب مناسبی برای رنگ‌آمیزی محیط‌های بازی استفاده شده.

بازی back 4 blood
کارت‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در بازی دارند.

فریم‌ریت بازی با وجود شلوغ بودن تمامی محیط‌های بازی (به خصوص در درجه‌های سختی بالاتر) کاملا ثابت است و حتی لحظه‌ای افت فریم هم در طول تجربه خود مشاهده نکردم. انیمیشن‌های شخصیت‌ها هم به خوبی طراحی شده و صورت و بدن کاراکترها انعطاف‌‌پذیری مناسبی دارند و حتی باگ بزرگی هم در آن مشاهده نکردم. یکی از موارد لذت‌بخش گرافیکی بازی هم پخش شدن خون و گل روی لباس و سلاح کاراکترها است که به واقع‌گرایی گرافیک بازی بسیار می‌افزاید.

صداگذاری و موسیقی Back 4 Blood؛ مناسب با سبک بازی

هر ۸ کاراکتر بازی، در طی مراحل دیالوگ‌های نسبتا زیادی را بیان می‌کنند و حتی شخصیت‌های فرعی بازی مانند صاحب بار در ابتدای بازی، صداگذاری مناسب و کارشده‌ای دارند. با وجود آن که Turtle Rock اصلا مجبور نبوده تا این حد روی صداگذاری کاراکترها و دیالوگ‌های زیادشان وقت بگذارد، این کار را انجام داده و صداگذاری بسیار مناسبی تحویل گیمرها داده است. همچنین هیولاهای بازی به خوبی صداگذاری شده‌اند و تقریبا هرگونه صدای مخصوص خود را دارد و به تنوع صداگذاری بازی می‌افزاید.

داستان بازی back 4 blood
کلینرها و اسلحه در بازی تنوع خوبی دارند.

موسیقی در بازی کمی از کمبود قطعات مختلف رنج می‌برد.موسیقی در منوی بازی بسیار به یادماندنی و زیبا است؛ اما در گیم‌پلی بازی کمبود تعداد قطعات کمی توی ذوق می‌زند و انتظار می‌رفت از قطعات بیشتری برای موسیقی استفاده شود. نکته‌ای که موردتوجه است؛ همخوانی سبک بازی با قطعات موسیقی است و بازی از یک ساندترک راک و با ریتم تند بهره می‌برد. به طور کلی Back 4 Blood در این قسمت نمره قبولی می‌گیرد و انتظارات را برآورده می‌کند.

Back 4 Blood؛ عنوانی که نبودش کاملا حس می‌شد

شاید فکر کنید این روزها بازار بازی‌های آنلاین اشباع شده و دیگر نیازی به بازی‌هایی همچون Back 4 Blood نیست؛ اما کاملا اشتباه می‌کنید. هنر هشتم به عنوانی چون B4B واقعا نیاز داشت و بعد از Left 4 Dead دیگر بازی‌ای در این سبک به این کیفیت در بازار نداشتیم. اگر از طرفداران بازی‌های شوتر آنلاین تیمی هستید، حتما این بازی عالی را تهیه کنید. اگر هم بار اول است که به این سبک ورود می‌کنید، این بازی قطعا شما را به این ژانر علاقه‌مند می‌کند.

نقد و بررسی بازی Back 4 Blood؛ برادر خلف Left 4 Dead - گیمفا

GGامینAmir hossine Eshghiyandamhazer1100CorvowhitedaybreakbellOldman1973MEYSAMB300AlirezaArefArt Pro : are you a calm and a resonable personاربابآرینmario𝗔𝗹𝗶𝟵𝟴𝟰mohammad reza gamerP.morgan 𔓙ReversepointSina Morganmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی Back 4 Blood؛ برادر خلف Left 4 Dead - گیمفا
نقد و بررسی بازی Back 4 Blood؛ برادر خلف Left 4 Dead - گیمفا
نقد و بررسی بازی Back 4 Blood؛ برادر خلف Left 4 Dead - گیمفا
نقد و بررسی بازی Back 4 Blood؛ برادر خلف Left 4 Dead - گیمفا
نقد و بررسی بازی Back 4 Blood؛ برادر خلف Left 4 Dead - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی Back 4 Blood؛ برادر خلف Left 4 Dead - گیمفا