فیلم‌هایی که سعی در تقلید از فیلم جان ویک داشتند - گیمفا
فیلم‌هایی که سعی در تقلید از فیلم جان ویک داشتند - گیمفا
فیلم‌هایی که سعی در تقلید از فیلم جان ویک داشتند - گیمفا
فیلم‌هایی که سعی در تقلید از فیلم جان ویک داشتند - گیمفا

فیلم‌هایی که سعی در تقلید از فیلم جان ویک داشتند

علی محمدپناه
۲۲:۰۰ ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
فیلم‌هایی که سعی در تقلید از فیلم جان ویک داشتند

در این مطلب، به معرفی آثاری از نتفلیکس خواهیم پرداخت که سعی داشتند تا از مجموعه فیلم‌های جان ویک تقلید کنند.

سرویس نتفلیکس، در طی چند سال گذشته، با چندین فیلم مختلف، سعی داشته تا از مجموعه فیلم‌های جان ویک (John Wick) تقلید کند و به موفقیت‌های متفاوتی دست پیدا کرده است.

فیلم جان ویک محصول سال ۲۰۱۴ میلادی، در مورد یک شوهر عزادار است که به دنبال انتقام گرفتن از جنایتکارانی است که سگش را کشته‌اند. این فیلم، با واکنش‌های بسیار خوبی از سوی منتقدان و بینندگان روبه‌رو شد و توانست عملکرد فوق‌العاده‌ای در گیشه داشته باشد.

از آن زمان، فیلم‌های بسیاری سعی کردند تا فرمول فیلم جان ویک را دنبال کنند که شامل دنباله‌های خود این فیلم نیز می‌شود اما تنها تعداد اندکی از آنها موفق شدند تا به خوبی این کار را انجام بدهند. فیلم جان ویک با بازی بسیار عالی کیانو ریوز (Keanu Reeves) در نقش اصلی بوده است.

موضوعات ضدقهرمانی، به خصوص در پس زمینه نئو نوآر در سینمای مدرن به شدت رایج شده است. استودیوهای فیلم‌سازی در این دوره به سمت شخصیت‌های اصلی با اخلاقیات دوپهلو و مبهم متمایل شده‌اند. شخصیت ضدقهرمان، آزادی عمل بیشتری در اختیار سازندگان قرار می‌دهد، به خصوص در ژانر اکشن، به طوری که این آزادی عمل را نمی‌توان با شخصیت‌های قهرمان مرسوم بدست آورد.

جان ویک با بازی کیانو ریوز، یک نمونه بسیار خوب از ضدقهرمانی تاییدشده از سوی مخاطبان است. ماموریت انتقام‌جویانه و ناراحت‌کننده او توسط کارگردان چاد استاهلسکی (Chad Stahelski) به خوبی در قالب مردی که چیزی برای از دست دادن ندارد، به تصویر کشیده شده است.

کمپانی نتفلیکس بسیار مشتاق است تا موفقیت و درون مایه مجموعه فیلم‌های جان ویک را باز تولید کند و در سال‌های اخیر، چندین فیلم با الهام از فیلم‌های جان ویک ساخته است. عناصری از فیلم جان ویک همچون کاراکتر ضدقهرمان، سکانس‌های اکشن جذاب و داستانی انتقام‌جویانه، از جمله عناصری هستند که در این آثار تقلیدی به کار گرفته شدند. در ادامه، به معرفی آثاری از کمپانی نتفلیکس خواهیم پرداخت که سعی داشتند تا از فیلم‌های جان ویک تقلید کنند.

فیلم قطبی (Polar)

فیلم قطبی polar

فیلم قطبی ساخته یوناس اوکرلوند (Jonas Åkerlund)، یک تقلید بسیار نزدیک از فیلم جان ویک به شمار می‌رود. این فیلم تاحدی که نقض حقوق کپی‌رایت نباشد، از فیلم جان ویک تقلید کرده است. منبع اصلی داستان فیلم قطبی، مجموعه‌ای درخشان از رمان‌های گرافیکی نوشته ویکتور سانتوس (Victor Santos) است.

پخش فیلم قطبی در سال ۲۰۱۹ میلادی در بین اکران فیلم جان ویک ۲ (John Wick: Chapter 2) و فیلم جان ویک ۳ – پارابلوم (John Wick: Chapter 3 – Parabellum) قرار گرفته بود. فیلم قطبی، قربانی تلاش برای تقلید از فیلم جان ویک سال ۲۰۱۴ شده بود، فیلمی که پارامترهای ژانر اکشن را بازتعریف کرده است.

فیلم قطبی، سعی داشته تا از منبع اصلی داستان خود نوشته سانتوس دوری کند و همین چندان باب میل منتقدان نبوده است. منتقدان همچنین انتقادهای تندی نسبت به این فیلم برای تلاش‌هایش جهت اصلاح داستان شخصیت اصلی فیلم یعنی بلک کایسر با بازی مس میکلسن (Mads Mikkelsen) داشته‌اند.

عناصر بسیار زیادی در فیلم قطبی وجود دارند که به شکل‌های متفاوت، سعی در تقلید از فیلم جان ویک داشتند. علاوه بر این، فیلم قطبی اصرار زیادی بر اکشن هیجانی و نئو نوآر همانند فیلم جان ویک دارد. ریشه‌های کمیک بوکی فیلم قطبی، به کمپانی نتفلیکس این اجازه را می‌دهد تا اثری سرگرم‌کننده و در عین حال مزاح‌آمیز همانند فیلم کیک اس (Kick-Ass) داشته باشد. اما کارگردان فیلم قطبی تصمیم گرفته تا از چارچوب فیلم جان ویک و کار استاهلسکی تقلید کند.

داستان فیلم قطبی شباهت‌های بسیاری با داستان فیلم جان ویک دارد و در این فیلم، کایسر از بازنشستگی خارج می‌شود تا کسانی که به او ظلم کرده‌اند را به سزای اعمالشان برساند. فیلم قطبی حتی سعی داشته تا همانند فیلم جان ویک، با حضور کمیل با بازی ونسا هاجنز (Vanessa Hudgens)، احساسات و عواطف را وارد داستان کند. اما این تلاش فیلم قطبی برای تقلید از فیلم جان ویک نیز شکست می‌خورد. ونسا هاجنز موفق نشده تا به خوبی نقش خود را به تصویر بکشد و ارتباطی با شخصیت اصلی داستان که یک قاتل خونسرد است، برقرار کند.

فیلم اکستریم (Xtreme)

فیلم اکستریم xtreme

جدا از اکشن و خشونت فیلم که بسیار مشابه به فیلم جان ویک است، داستان خطی فیلم اکستریم شباهت بسیاری به داستان تبدیل شدن جان ویک از یک همسر عزادار به آدمکشی انتقام‌جو دارد. شخصیت اصلی فیلم اکستریم، ماکسیمو با بازی تئو گارسیا (Teo García) است و داستان انتقام‌جویانه او با قتلی وحشتناک شروع شده است.

فیلم اکستریم مسیر و داستانی ساده را دنبال می‌کند. در این فیلم، شخصیت اصلی داستان در دنیای زیرزمینی شهر بارسلونا است که پر از هنرهای رزمی و سامورائی است. شخصیت شرور اصلی فیلم، لوسرو با بازی اسکار جانادا (Óscar Jaenada) همانند شخصیت آیسوف تاراسوف با بازی الفی الن (Alfie Allen) در فیلم جان ویک، شخصیتی تک بعدی است. لوسرو شخصیتی است که زنان و بچه‌ها را بدون فکر در مورد عواقب آن می‌کشد و همین، او را در مسیر برخورد بر شخصیت اصلی فیلم یعنی ماکسیمو قرار می‌دهد.

یاران لوسرو در سکانس اکشن در نقطه اوج فیلم اکستریم، کت و شلوارهای سیاه و پیراهنی سفید بر تن دارند که اشاره بسیار مستقیمی نسبت به استایل جان ویک در فیلم‌هایش دارد. فیلم اکستریم علاوه بر تقلید از فیلم جان ویک، سعی داشته تا از کیانو ریوز و دیگر آثار او نیز تقلید کند. در یکی از صحنه‌های فیلم اکستریم، اسلحه‌های زیادی در حال تیراندازی به سمت ورودی‌های ساختمان هستند که بسیار شبیه به یکی از سکانس‌های فیلم ماتریکس (The Matrix) است. با اینکه فیلم اکستریم نسبت به فیلم پولار، اصالت بیشتری دارد اما این فیلم همچنان تقلید بسیار زیادی از فیلم‌نامه و فیلم جان ویک کرده است.

فیلم میلک شیک باروتی (Gunpowder Milkshake)

فیلم میلک شیک باروتی gunpowder milkshake

فیلم میلک شیک باروتی محصول سال ۲۰۲۱ میلادی، یک تقلید از جان ویک با محوریت شخصیت اصلی زن محسوب می‌شود. فیلم میلک شیک باروتی از اینکه تقلیدی از فیلم جان ویک باشد، اصلا خجالت نمی‌کشد. این فیلم، شباهت‌هایی نیز با فیلم بیوه سیاه (Black Widow) دارد.

فیلم میلک شیک باروتی، همان فرمول همیشگی آدمکش‌هایی را دنبال می‌کند که نسبت به خشونت و خیانت، واکنش نشان می‌دهند. فرمولی که دارای سکانس‌های اکشن، انفجارهای زیاد و کشته شدن یکی از عزیزان شخصیت اصلی است. در فیلم میلک شیک باروتی، سم با بازی کارن گیلان (Karen Gillan)، آدمکشی ماهر است که برای سازمان فیرم کار می‌کند و حالا، به دنبال آن است تا این سازمان را از پا در بیاورد.

به نظر می‌رسد که کمپانی نتفلیکس باور داشته است که تنها با تغییر جنسیت شخصیت اصلی فیلم، می‌تواند به سادگی شباهت‌های میان این فیلم با فیلم جان ویک را بپوشاند. با اینکه هیچ مشکلی در مورد ساخت فیلم‌های اکشن با شخصیت‌های زن قوی وجود ندارد اما فیلم میلک شیک باروتی نتوانسته تا این کار را به خوبی انجام دهد. این فیلم دارای داستانی جذاب نیست که در آن، کاراکترهای زن به خوبی به تصویر کشیده شده باشند. در حقیقت، داستان فیلم، تنها چندین کاراکتر زن را در داخل صحنه‌های اکشن و پر از تیراندازی قرار داده است.

فیلم میلک شیک باروتی نتوانسته تا یک داستان انرژی بخش و توانمند ارائه کند و کاراکترهای اصلی زن را در آن به شکل مناسبی جای دهد. این فیلم، در مرکزیت خود، یک اثر اکشن پر از انرژی و متعارف محسوب می‌شود. در فیلم جان ویک، خشونت زیاد آن در درون محتوا و احساسات کاراکترها جای گرفته است. با این حال، فیلم میلک شیک باروتی موفق نشده تا این کار را انجام بدهد. فیلم میلک شیک باروتی دارای جلوه‌های بصری جذابی است که چندان با داستان و روایت آن همخوانی ندارند.

فیلم کیت (Kate)

فیلم کیت kate

فیلم کیت محصول سال ۲۰۲۱ میلادی به کارگردانی سدریک نیکولاس ترویان (Cedric Nicolas-Troyan) است. این فیلم تقریبا در مسیر فیلم میلک شیک باروتی قدم گذاشته است. فیلم کیت، یک تقلید نه چندان خوب از فیلم جان ویک به شمار می‌رود. فیلم کیت از عناصری همچون شخصیت اصلی آدمکش و دلالان اسلحه استفاده می‌کند که تقلیدی صریح از فیلم جان ویک به شمار می‌روند.

فیلم کیت با بازی مری الیزابت وینستد (Mary Elizabeth Winstead)، در نقش اصلی است که در آن، او به دنبال گرفتن انتقام است. در فیلم کیت، از یک عنصر احساساتی استفاده شده است. این عنصر، شخصیت انی با بازی میکو مارتینو (Miku Martineau)، دختر یک جنایتکار بزرگ است. این شخصیت، بازتاب کننده داستان پس‌زمینه شخصیت اصلی فیلم است.

مسئله دیگری که شکست فیلم کیت را بیشتر می‌کند، این است که این فیلم درست سه ماه پس از پخش فیلم میلک شیک باروتی توسط کمپانی نتفلیکس عرضه شده است. از همین رو، فیلم کیت نه تنها یک تقلید بی‌مزه از فیلم جان ویک به شمار می‌رود بلکه اثری است که مشابه آن یعنی فیلم میلک شیک باروتی، قبل از آن منتشر شده است. با این حال، تنها جنبه مثبت فیلم کیت را می‌توان نقش‌آفرینی خارق‌العاده مری الیزابت وینستد در این فیلم دانست.

در پایان، در سال‌های گذشته، فیلم‌های زیادی سعی داشتند تا با تقلید از سبک، اکشن و داستان فیلم جان ویک، مسیر موفقیت‌آمیز این اثر را دنبال کنند اما با شکست روبه‌رو شدند. این آثار نتوانستند تا اصالت خاصی برای خود داشته باشند و همان تقلید بی‌مزه را در پیش گرفته‌اند. در هر صورت، فیلم جان ویک و دنباله‌های آن، به مجموعه بسیار موفقی در دنیای سینما تبدیل شده که هر استودیو فیلمسازی، خواهان دست یافتن به چنین موفقیتی است.

Jin sakaiآرینDARKSIRENHosseinمحمد کرامت‌ فرTang HaoMEYSAMB300Vampirematrix4221489

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

فیلم‌هایی که سعی در تقلید از فیلم جان ویک داشتند - گیمفا
فیلم‌هایی که سعی در تقلید از فیلم جان ویک داشتند - گیمفا
فیلم‌هایی که سعی در تقلید از فیلم جان ویک داشتند - گیمفا
فیلم‌هایی که سعی در تقلید از فیلم جان ویک داشتند - گیمفا
فیلم‌هایی که سعی در تقلید از فیلم جان ویک داشتند - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • joel گفت:

    اولا که خود جان ویک یک تقلید متوسط از فیلم کره ای مردی از هیچ کجا هست.
    دوما یعنی واقعا من موندم نویسنده با چه منطقی فیلم کیت رو تقلید از جان وبک میدونه در حالی که هر جور حساب کنی کیت شخصیت کاملا مستقل خودش رو دار.
    به نظرم فیلم nobady میتونست تو لیست تقلیدی های جان ویک باشه.
    عجیب واقعا

    Jin sakaiChiefآرینCommander jensenLion RJG.LNSolid snake foreverOld Gamer AmirEMANASSASSINPaprikamore
    • Mahdi Sam گفت:

      دوست عزیز بحثی که هست اینه که تو یه فیلم اکشن بازی بازیگر مهم‌تر از داستان کلی فیلم هست، و جذابیت فیلم از طراحی صحنه‌های اکشن و بازی بازیگرا میاد که جان ویک کیلومتر‌ها از بقیه جلوتره تو زمینه
      داستان فیلمای اکشن بالا تا پایین اکثرا یه چیزه، یکی از عزیزان شخصیت اصلی به گروگان گرفته شده/کشته شده، اونم برای آزادکردن/انتقام گرفتن میفته دنبال یه گروه خلافکار/تروریست. البته یه حالت دیگر هم هست که توش طرف پلیس/سربازه و دنبال خنثی کردن نقشه‌های دشمن/خلافکاراست، از نظر داستان ایرادی نداره شباهت فیلمای اکشن تا حد زیادی چون بیننده دنبال داستان نیست، دنبال هیجانه

      آرینSolid snake foreverjoel
  • NRG-souls گفت:

    جان ویک رو ده بار دیدم به کوری چشم هالیوود ده بار دیگه هم مبینیم مثل joker 2019

    آرینSiRSiNaLion RJMEYSAMB300محمد کرامت‌ فر
  • Amir گفت:

    خود جان ویک هم هیچ غلطی نیست و چیزی جز یک فیلم بلاک باستر و کلیشه ای و هندی نیست
    چه برسه اونایی که ازش تقلید میکنن

    Jin sakaiChiefکاپیتان قیمتمتأثر گشتهjoelLion RJSolid snake foreverXERXES...Eternal...Paprikamore
    • reza_tport گفت:

      والا جان ویک ۱ که اومد کسی انتظاری ازش نداشت و نزدیک بلاک باستر هم نبود
      به هر حال فیلم ساختار کلیشه ای صحنه های اکشن رو تو هالیوود شکست چون همه فیلم اکشن ها خلاصه شده بود تو زوم و کات کردن (نمونش وانتد) و ادم نمیفهمید چه غلطی دارن میکنن حتی جیسون بورن با اختلاف زیاد دومه
      یه کلام تو فیلم بیشتر وقتشونو میزارن رو مهارت بازیگر تا مهارت دیگر عوامل صحنه

      ChiefDeleted accountآرینCommander jensen
    • SiRSiNa گفت:

      نقطه قوت جان ویک کیانو ریوزه که ما هم همینو میخوایم..
      والسلام

      Commander jensen
  • MahyarMsm گفت:

    من از جان ویک لذت میبرم. کلا با فیلم های اکشن حال میکنم حالا چه داستان قوی داشته باشن چه نه
    جان ویک یکی از بهترین سری های اکشنه و بیشتر از هر سری دیگه ای توی این لحاظ باهاش حال میکنم
    یکی از دلایل بزرگی که جان ویک رو برام جذاب میکنه کیانو ریوز هست. شخصیت خیلی جالبی داره با مترو میره با اتوبوس میاد و توی خیابون مثل ادمای ساده و معمولیه!
    ای کاش از نوبادی هم اسم میبردین. کلا شبیه جان ویک بود و پوسترش هم یه جورایی کپی بود

    آرین
  • خود جان ویک از Ajeossi و کرنک اسکی رفته 🙂
    کیت خیلی قشنگ هست

    آرین
  • mrkc75 گفت:

    درود و سپاس بابت وقتی که گذاشتین.
    به نظر من جان ویک فیلم زیاد جالبی نیست. و بیشتر هندی تخیلیه و مرتب به شعور مخاطب توهین میکنه.
    به نظر من فیلمای اکشنی مثل سری ۰۰۷ دنیل کریگ و ماموریت غیر ممکن. همچنین فیلم wrath of man خیلی بهتر از جان ویک عه

    متأثر گشتهآرین
  • reza_tport گفت:

    فیلم میلک شیک باروتی توهین به بازیگراش بود اصلا داستان باگ زیاد داشت
    اسپویل
    یه جای داستان مادره دخترشو با یه بچه میبینه ازش با تعجب میپرسه “این بچته ؟” بعد ۱۰ دقیقه دیگه مادره به دخترش میگه ” من تو این چند ساله مراقبت بودم و کل زندیگتو نامحسوس نظاره میکردم”
    بعد نفهمیده دخترش بچه ۷ ساله نداره !

    متأثر گشتهآرین
فیلم‌هایی که سعی در تقلید از فیلم جان ویک داشتند - گیمفا
فیلم‌هایی که سعی در تقلید از فیلم جان ویک داشتند - گیمفا