نقد و بررسی بازی Call Of Duty: Vanguard؛ داروغه‌ای به نام اکتیویژن - گیمفا 
نقد و بررسی بازی Call Of Duty: Vanguard؛ داروغه‌ای به نام اکتیویژن - گیمفا 
نقد و بررسی بازی Call Of Duty: Vanguard؛ داروغه‌ای به نام اکتیویژن - گیمفا 
نقد و بررسی بازی Call Of Duty: Vanguard؛ داروغه‌ای به نام اکتیویژن - گیمفا 

نقد و بررسی بازی Call Of Duty: Vanguard؛ داروغه‌ای به نام اکتیویژن

آرمان زرمهر
۰۹:۲۰ ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
نقد و بررسی بازی Call Of Duty: Vanguard؛ داروغه‌ای به نام اکتیویژن - گیمفا 

یک سال دیگر و یک نسخه‌ی جدید دیگر از فرنچایز Call Of Duty که نه تنها پیشرفت خاصی نسبت به عناوین پیشین خود نداشته است بلکه در برخی زمینه‌ها ما شاهد پسرفت‌های چشم‌گیری هستیم.

نقد و بررسی این بازی بر اساس کد ارسال شده توسط ناشر و بر روی پلتفرم PS4 انجام شده است.

 یکی از سنت‌‌های قدیمی کمپانی اکتیویژن، استفاده‌ی بیش از حد از فرمول‌های موفق عناوین خود در راستای درآمدزایی بیشتر بوده است و حال با عرضه‌ی بازی Call Of Duty: Vanguard به شکل توهین آمیزی نشان داده است که هیچ ارزشی برای طرفداران فرنچایز خود قائل نیست و همان محصول قبلی خود را با برچسبی جدید به بازار عرضه کرده است.

 همچنین استودیوی Sledgehammer (اسلج همر) که برای بار دوم عنوانی در بازه‌ی تاریخی جنگ جهانی دوم ارائه می‌دهد، نشان می‌دهد که از اشتباهات پیشین خود درس نگرفته است و دوباره عنوانی متوسط را راهی بازار کرده است.

نقد و بررسی بازی Call Of Duty: Vanguard؛ داروغه‌ای به نام اکتیویژن - گیمفا 
داستان بازی شروعی جذاب و قدرتمند دارد اما هرچه بیشتر به اواسط بازی نزدیک می‌شویم شاهد کندتر شدن مراحل و کسل‌کننده شدن آن هستیم به طوری که فقط می‌خواهید برخی از مراحل را بگذرانید به امید آن که در مرحله‌ی بعدی اتفاقی جذاب در انتظارتان باشد.
  • Campaign؛ داستانی کلیشه‌ای اما روایتی جالب

من همیشه طرفدار بخش داستانی عناوین مختلف این فرنچایز بوده‌ام و این بخش یکی از پارامترهای مهم برای من در ارزیابی نسخه‌های مختلف این فرنچایز است و متاسفانه باید بگویم که این نسخه با وجود تلاش نویسنده‌ها آنچنان داستان خاص و لذت‌بخشی را ارائه نمی‌دهد!

داستان بازی شما را در نقش چهار قهرمان قابل بازی قرار می‌دهد که تشکیل دهنده‌ی اولین Taskforce رسمی تاریخ هستند. داستان از جایی شروع می‌شود که شما به همراه تیم خود سعی بر تصرف قطاری متعلق به نازی‌ها دارید که درحال حرکت به سمت یکی از پایگاه‌های نازی‌ها در شهر Hamburg می‌باشد.

 ماموریت اصلی شما جمع‌آوری اطلاعات درباره‌ی Project Phoenix، یکی از برنامه‌های مخفی آلمان‌ها برای برنده شدن جنگ می‌باشد (البته در طول داستان متوجه می‌شوید که این پروژه هدف اصلی دیگری را دنبال می‌کند).

 پس از جمع‌آوری اطلاعات موردنظر، شما تصمیم بر خروج از پایگاه می‌گیرید که در نهایت در حین تلاش برای خروج توسط Hermann Freisinger، آنتاگونیست بازی دستگیر شده و برای بازجویی به زندانی در شهر برلین منتقل می‌شوید و در ادامه شاهد کشمکش‌های این گروه برای اعتماد به یک‌دیگر در راستای همکاری و فرار از زندان هستیم.

نقد و بررسی بازی Call Of Duty: Vanguard؛ داروغه‌ای به نام اکتیویژن - گیمفا 
این عنوان به شدت سعی بر برقراری ارتباطی قوی بین پلیر و کرکترها با استفاده از پرداختن به آن‌ها دارد و این موضوع قابل تحسین است اما متاسفانه به دلیل کوتاه بودن داستان نمی‌تواند آن طور که شایسته است برخی از کرکترها را به پلیر بشناساند و دلیلی برای دوست داشتن آن‌ها به پلیر بدهد.

یکی از موضوعاتی که در تریلرهای بازی تاکید زیادی بر آن شده بود کرکترها و خصوصیات خاص آن‌ها بود. قهرمانان بازی عبارتند از: Polina Petrova یک اسنایپر حرفه‌ای روسی، Lucas Riggs متخصص مواد منفجره استرالیایی، Wade Jackson خلبان خبره‌ی آمریکایی و در نهایت Arthur Kingsley که رهبر این تیم می‌باشد و دستورات را صادر می‌کند.

هرکدام از این چهار کرکتر مراحل مربوط به خود را دارند که در آن به گذشته، خصوصیات خاص و دلیل عضویت آن‌ها در این تیم می‌پردازد. لازم به ذکر است که خصوصیات هر یک از این کرکترها بر روی روند گیم‌پلی مراحل مربوط به آن‌ها تاثیر بزرگی دارد.

 همچنین هر یک از این کرکترها یک Ability خاص به خود را دارند که در طول مراحل آن‌ها قابل استفاده است و پس از هربار استفاده نیاز به زمان مشخصی برای شارژ شدن دارد تا دوباره قابل استفاده شود.

به عنوان مثال Polina از سکانس‌های مخفی کاری زیادی در مراحل خود برخوردار است و همچنین برخی مکانیزم‌های پارکور نیز در طول مراحل او به چشم می‌آید. Ability مربوط به این کرکتر نیز استفاده از چاقوی خود برای به اشتباه انداختن اسنایپرها می‌باشد به طوری که شما با استفاده از این Ability چاقوی خود را بالا آورده و با استفاده از تابش نور به آن باعث می‌شوید اسنایپرهای دشمن یک تیر را به اشتباه به چاقوی شما شلیک کنند و به شما این فرصت را می‌دهد که تا قبل از تیراندازی دوباره آن‌ها را بکشید.

این Ability برای کرکتر Wade ترکیبی از مکانیزم Slow Motion عناوین Max Payne و قابلیت Auto Aim می‌باشد به طوری که با فعال کردن آن زمان آهسته شده و شما توانایی دیدن دشمنان را حتی از پشت دیوار دارید و با ADS کردن به طورخودکار بر روی آن‌ها نشانه می‌گیرید که به شما اجازه می‌دهد به سرعت تعداد زیادی از دشمنان خود را از پا در بیاورید.

کرکتر Lucas از آن‌جایی که یک متخصص مواد منفجره است توانایی حمل تعداد زیادی از نارنجک‌ها و مواد منفجره‌ی متفاوت را دارد. Arthur نیز توانایی دستور حمله به دشمنان مختلف را دارد.

 در حالی که این قابلیت‌ها چهره‌ی جذابی بر روی کاغد دارند اما برخی از آن‌ها به درستی در گیم‌پلی بازی پیاده سازی نشده‌اند و می‌توان گفت که فقط کرکترهای Polina و Wade خصوصیات جالبی دارند و این درحالی است که این خصوصیات و Abilityها تاثیر خود را در مراحل کرکترهای دیگر آنچنان به نمایش نمی‌گذارند و دلیل آن نیز طراحی ضعیف آن‌هاست.

نقد و بررسی بازی Call Of Duty: Vanguard؛ داروغه‌ای به نام اکتیویژن - گیمفا 
به جرات می‌توانم بگویم که سرگرم‌کننده‌ترین بخش‌های داستان این بازی مراحل مربوط به شخصیت Polina می‌باشد. همچنین شخصیت Wade نیز از تعدادی مراحل جذاب و سرگرم‌کننده برخوردار است، همچون مرحله‌ی Battle Of Midway که به شما اجازه‌ی پرواز و مبارزه با هواپیما‌های جنگی دشمن را می‌دهد.

در حالی که سازندگان با اضافه کردن مکانیزم‌ها و خصوصیات مختلف سعی بر ایجاد تنوع در مراحل مراحل مربوط به هر یک از قهرمانان بازی دارند اما در این زمینه شکست می‌خورند و از بین مراحل مختلف بازی تنها مراحل مربوط به شخصیت Polina و برخی از مراحل مربوط به شخصیت Wade از زیروبم قابل قبولی برخوردار است و تعداد قابل توجهی از مراحل بازی تشکیل شده از سکانس‌های خسته‌کننده، تکراری و Scripted می‌باشند که به شدت از لذت آن‌ها می‌کاهند.

یکی از مشکلات داستان این بازی کوتاه بودن آن است و در حالی که بازی تاکید زیادی بر پرداختن به کرکتر‌های اصلی دارد اما به دلیل کمبود زمان برای انجام این‌کار آنچنان ارتباطی بین پلیر و کرکترها برقرار نمی‌شود.

 نسخه‌ی پیشین این فرنچایز یعنی Call of Duty Black Ops: Cold War نیز از بخش کمپین کوتاهی برخوردار بود اما به دلیل وجود کرکترهای دوست‌داشتنی و نام آشنا آن‌چنان نیازی به صرف زمان برای  پرداختن به آن‌ها و ایجاد ارتباط بین پلیر و کرکترها نداشت و در همان زمان کوتاه توانست تجربه‌ای قابل‌قبول از بخش کمپین برای پلیرها به ارمغان بیاورد. شما می‌توانید از طریق این لینک نقد و بررسی این عنوان را در گیمفا مطالعه کنید.

 همچنین بسیاری از مسائل حتی در پایان بازی به درستی توضیح داده نمی‌شود و مبهم باقی می‌مانند. آنتاگونیست بازی نیز شخصیتی کلیشه‌ای دارد و در حالی که بازی تاکید بسیاری بر تاثیر او بر داستان دارد و دائما اهمیت او را به پلیر یادآوری می‌کند اما در نهایت نمی‌تواند به درستی به او بپردازد و به همین دلیل این کرکتر نیز به جمع بزرگ Villainهای فراموش شدنی فرنچایز می‌پیوندد.

نقد و بررسی بازی Call Of Duty: Vanguard؛ داروغه‌ای به نام اکتیویژن - گیمفا 
کات‌سین‌های سینماتیک این بازی علاوه بر کیفیت از زمان زیادی نیز برخوردار هستند و به شما اجازه می‌دهند که پس از اتمام هر مرحله تکیه دهید، عضلات خود را منقبض کنید و به تماشای یک فیلم کوتاه بنشینید.

قوی‌ترین بخش کمپین این بازی قطعا کات‌سین‌های سینماتیک آن و روایت نسبتا متفاوت آن از جنگ جهانی دوم می‌باشد و یک تجربه‌ی سینماتیک را به پلیر ارائه می‌دهد، به طوری که شما همزمان با تجربه‌ی مراحلی که در اصل فلش‌بک‌های هر کرکتر و محیطی برای معرفی و پرداختن به آن‌ها محسوب می‌شوند، شاهد کات‌سین‌های سینماتیک بسیارخوش‌ساختی در زمان حال هستید که داستان را به جلو حرکت می‌دهند و به مراحل اصلی بازی معنای بیشتری می‌بخشند.

نقد و بررسی بازی Call Of Duty: Vanguard؛ داروغه‌ای به نام اکتیویژن - گیمفا 
یکی از مواردی که احتمالا زیاد با آن در زمان تجربه‌ی خود از این بازی مواجه خواهید شد، چهره‌های در هم رفته و تار برخی کرکترها است که نتیجه‌ی پورت ضعیف و بهینه‌سازی نامناسب این بازی می‌باشد.

در زمینه‌ی فنی این عنوان با مشکلاتی مواجه است. در طول تجربه‌ی این بازی ۳ بار در بخش‌های پر هرج و مرج با کرش و بسته شدن بازی بر روی کنسولم مواجه شدم. البته این موضوع ممکن است در طول انتشار آپدیت‌ها بر طرف شود اما موردی که بیشتر از همه من را اذیت کرد لود نشدن تکسچرهای محیط و چهره‌ی کرکترها بود. در حالی که محیط و چهره‌ی کرکترهای اصلی در اکثر مواقع از جزئیات خوبی برخوردار است اما طراحی و جزئیات کلی شخصیت‌های فرعی بسیار ضعیف است و گاهی اوقات احساس می‌کنید در حال تجربه‌ی دو عنوان متفاوت از نظر گرافیکی هستید.

در نهایت، بخش کمپین به طور کلی سعی بر ارائه‌ی یک تجربه‌ی متفاوت، حماسی و سینماتیک در بین عناوین اقتباسی از جنگ جهانی دارد و حتی شامل برخی لحظات بسیارخوبی نیز می‌شود اما وجود مشکلات ساختاری بزرگ در طراحی مراحل و عملکرد ضعیف در حفظ جذابیت آن‌ها باعث می‌شود این بخش نیز به یک داستان استاندارد و معمولی دیگر در تاریخ این فرنچایز بزرگ مبدل شود.

نقد و بررسی بازی Call Of Duty: Vanguard؛ داروغه‌ای به نام اکتیویژن - گیمفا 
بخش Multiplayer در حالی که همچنان از مودهای محبوب و فرمول پرطرفدار گیم‌پلی دو نسخه‌ی پیشین این فرنچایز برخوردار است، هیچ تجربه‌ی خاص و جدیدی را به پلیر ارائه نمی‌دهد و به‌ جز برخی تغییرات جالب اما کوچک چیز خاص دیگری برای به نمایش گذاشتن ندارد.
  • Multiplayer؛ همان آش و همان کاسه

بخش Multiplayer دلیل اصلی هرکس برای خرید یک عنوان Call of Duty می‌باشد و به همین دلیل بسیاری ممکن است با انتظار تغییرات بزرگ به سراغ این عنوان بروند. اما متاسفانه هیچ‌گونه تغییر و یا نوآوری چشمگیری در مولتی‌پلیر بازی اعمال نشده است و همان تجربه‌ی دو نسخه‌ی پیشین را با تم جنگ جهانی دوم ارائه می‌دهد.

این نسخه نیز از همان فرمول گیم‌پلی و استایل نسخه‌های قبلی خود پیروی می‌کند. این موضوع در حالی که باعث می‌شود دوباره شاهد گیم‌پلی و گان‌پلی روان در این نسخه باشیم اما در نهایت یک تجربه‌ی تکراری را ارائه می‌دهد و همین موضوع باعث از بین رفتن ارزش این بخش برای پلیرهای دو نسخه‌ی پیشین می‌شود.

اصولا در عناوین مدرن توانایی سازندگان برای قرار دادن اسلحه‌های متنوع و خاص در بازی بالا است اما متاسفانه عناوین اقتباسی از جنگ‌های جهانی به دلیل محدودیت و وجود عناوین مکرر از این بازه‌ی زمانی هر بار همان اسلحه‌های پیشین را بازمی‌گردانند و در حالی که همچنان انیمیشن‌ها و صداگذاری آن‌ها به بهترین شکل انجام شده است اما آنچنان حس متفاوتی نسبت به عناوین مشابه مانند Call Of Duty: WWII ارائه نمی‌دهند.

نقد و بررسی بازی Call Of Duty: Vanguard؛ داروغه‌ای به نام اکتیویژن - گیمفا 
با وجود آن‌که با استفاده از تنظیمات Combat Pacing می‌توانیم در مچ‌های بزرگتر شرکت کنیم و تجربه‌ای پر هرج‌ومرج‌تری از Multiplayer این عنوان داشته باشیم، همچنان نمی‌توان از آن به عنوان تغییری اساسی و پررنگ یاد کرد.

البته ما شاهد اضافه شدن برخی مودهای جدید به این عنوان هستیم، به عنوان مثال مود Champion Hills ترکیبی از مود Gun Game و بخش Gulag در وارزون و برخی مکانیزم‌های آن می‌باشد به طوری که شما در تیم‌های دو یا سه نفره قرار گرفته و در مپ‌های کوچکی به مبارزه می‌پردازید و بعد از هر سه راند می‌توانید از فروشگاه‌هایی که در اختیار شما قرار داده می‌شود مهمات و Perkهای مختلف خریداری کنید.

 همچنین با استفاده از پولی که از راند‌های مختلف کسب می‌کنید می‌توانید اسلحه‌ی خود را نیز ارتقا دهید.

تنظیمات جالبی نیز به نام Combat Pacing به بخش Multiplayer اضافه شده است که شامل دسته‌های Tactical، Assault و Blitz می‌باشد و به پلیرها اجازه می‌دهد که با توجه به سلیقه‌ی خود یکی از این دسته‌ها را انتخاب کرده و وارد مچ‌هایی با استانداردهای مشخص شده برای آن دسته بشوند.

به طوری که با انتخاب دسته بندی Blitz شما می‌توانید وارد مچ‌هایی با سقف پلیر ۲۴ نفر بشوید و تجربه‌ای پر هرج و مرج‌تر در مپ‌های بزرگ بازی را تجربه کنید در حالی که مچ‌های Tactical ارائه دهنده‌ی تجربه‌ی استاندارد مچ‌های ۱۲ نفره می‌باشند. در حالی که این‌گونه تغییرات تاثیر قابل توجهی بر تجربه‌ی کلی این بخش ندارد اما یاد کردن از آن‌ها خالی از لطف نیست.

همانطور که بالاتر توضیح دادم این نسخه در بخش گیم‌پلی نوآوری خاصی نداشته است، اما برخی مکانیزم‌های کوچک به گیم‌پلی این بازی اضافه شده‌اند. به عنوان مثال می‌توان از قابلیت Blind Fire نام برد که به شما اجازه می‌دهد بدون نیاز به بیرون آمدن از کاور و یا پشت ستون‌ها بدون ADS تیراندازی کنید.

البته در گذشته شاهد مکانیزم‌های مشابه در بسیاری از عناوین دیگر بوده‌ایم و نمی‌توان از آن به عنوان یک ایده‌ی جدید یاد کرد.

نقد و بررسی بازی Call Of Duty: Vanguard؛ داروغه‌ای به نام اکتیویژن - گیمفا 
امکان انتخاب Attachmentهای بیشتر و استفاده از آن‌ها بر روی اسلحه‌های خود می‌تواند بخش Gunsmith را گسترده‌تر کند و به شما اجازه می‌دهد اسلحه‌ای نزدیک‌تر به آن چیزی که در ذهن دارید بسازید.

یکی از تغییراتی که می‌توان از آن به عنوان یک تغییر مفید یاد کرد اضافه شدن ۵ Slot جدید به بخش Gunsmith می‌باشد که در اصل ۱۰ Slot خالی را در اختیار شما قرار می‌دهد و به شما اجازه می‌دهد اسلحه‌های خود را بیش از پیش شخصی‌سازی کنید و از Attachmentهای بیشتری بر روی اسلحه‌ی خود قرار دهید.

همچنین بخش جدیدی به پایان مچ‌های Multiplayer اضافه شده است که به پلیرها اجازه می‌دهد بین سه بازیکن منتخب که هر کدام دستآورد مشخصی در آن مچ داشتند، با استفاده از رای‌گیری یک نفر را به عنوان MVP آن مچ انتخاب کنند.

طراحی مپ‌های بازی نیز چنگی به دل نمی‌زنند و دوباره شاهد ساختارهای تکراری جنگ جهانی دوم هستیم که در گذشته بارها و بارها و بارها در عناوین دیگر شاهد آن‌ها بوده‌ایم. تنها مورد مثبتی که در رابطه با مپ‌های بازی وجود دارد اضافه شدن مقدار کمی تخریب پذیری به آن‌هاست که باعث می‌شوند تجربه‌ی مولتی پلیر بازی کمی Realisticتر شود.

البته انتظار تخریب‌پذیری داینامیک و گسترده‌ای همانند عناوین فرنچایز Battlefield را نداشته باشید. بخش‌های تخریب‌پذیر این بازی به برخی دیوارهای چوبی و یا سنگی خلاصه می‌شوند.

به طور کلی بخش مولتی‌پلیر بازی یک تجربه‌ی تکراری از عناوین پیشین می‌باشد و به همین دلیل هرچقدر هم که سعی بر پیدا کردن موارد جدید در این بخش بکنم نمی‌توانم موردی خاص را بیابم که در گذشته در عناوین دیگر همین فرنچایز و یا عناوین مختلف این ژانر دیده نشده باشد. در حالی که این بخش همچنان می‌تواند تجربه‌ای جذاب برای برخی از طرفداران باشد اما بسیاری دیگر از تکرار مکررات خسته شده‌اند.

در نهایت با وجود اضافه شدن برخی المان‌ها و بخش‌های کوچک به بخش Multiplayer، این بخش هیچگونه تجربه‌ی خاص و متفاوتی را ارائه نمی‌دهد و تمام تفاوت‌های آن در تفاوت تم و ستاپ آن با دو عنوان قبلی خود خلاصه می‌شود.

نقد و بررسی بازی Call Of Duty: Vanguard؛ داروغه‌ای به نام اکتیویژن - گیمفا 
بخش Zombies را می‌توان ضعیف‌ترین بخش این عنوان دانست و قطعا طرفداران قدیمی این بخش از تغییرات اعمال شده بر آن خوشحال نخواهند شد.
  • Zombies؛ خیانت تمام عیار

بخش Zombies از روزی که برای اولین بار در عنوان Call of Duty: World At War به طرفداران این فرنچایز معرفی شد به سرعت به یکی از محبوب‌ترین Modeهای عناوین این فرنچایز تبدیل شد. و حال در حالی که استودیوی Treyarch، خالقان اصلی این بخش ساخت آن را در این نسخه نیز برعهده داشته است اما می‌توانم بگویم که با یکی از بی‌محتواترین و خسته‌کننده‌ترین مودهای Zombies تاریخ Call of Duty مواجه هستیم.

بنده شخصا علاقه‌ی بسیار زیادی به این بخش در عناوین گذشته‌ی این فرنچایز داشتم و بسیار برای تجربه‌ی این بخش در این نسخه هیجان‌زده بودم اما متاسفانه سازندگان تقریبا هر آن چیزی را که باعث می‌شد این بخش به تجربه‌ای سرگرم‌کننده و لذت‌بخش تبدیل بشود را از آن حذف کرده‌اند و یک پوسته‌ی پوچ و خالی را در اختیار پلیرها گذاشته‌اند.

در حال حاضر این بخش شامل یک محیط مرکزی یا به اصطلاح Hub می‌باشد که به شما و همراهانتان اجازه می‌دهد Perkهای مختلف بخرید، اسلحه‌های خود را آپگرید کنید و همچنین از طریق پرتال‌ها وارد مراحل مختلف مربوط به این بخش بشوید.

 هدف کلی شما در این بخش ورود به پرتال‌ها، انجام Objectiveهای مربوط به آن‌ها، بازگشت به Hub برای ارتقای اسلحه‌های خود و یا Extract کردن می‌باشد. همچنین لازم به ذکر است که انجام هریک از این مراحل باعث Spawn شدن زامبی‌ها در بخش Hub می‌شود که با گذشت هر راند میزان قدرت آن‌ها افزایش می‌یابد و Extract را برای شما سخت‌تر می‌کنند.

نقد و بررسی بازی Call Of Duty: Vanguard؛ داروغه‌ای به نام اکتیویژن - گیمفا 
در بخش Altar Of Covenants شما می‌توانید Covenantهایی با Rankهای مختلف خریداری کنید که میزان قدرتمندی و ارزش آن‌ها از طریق رنگ آن‌ها قابل شناسایی است.

همچنین در بخش Hub بخشی به نام Altar Of Covenants وجود دارد که شما با جمع آوری Sacrificial Hearts می‌توانید از این بخش Covenantها که همان مهارت‌های جدید هستند خریداری بکنید که در مبارزه شما در برابر ارتش مردگان بسیار موثر خواهند بود.  

در اصل می‌توان گفت که سازندگان سعی کرده‌اند با حذف برخی پازل‌ها و محتوای داستانی، این بخش را به تجربه‌ای Casualتر و ساده‌تر برای پلیرهای جدید آن تبدیل بکنند و در حالی که این موضوع می‌تواند برای این دسته از پلیرها مفید باشد، افرادی که بیشترین ضربه را از این تصمیم می‌خورند طرفداران قدیمی این بخش هستند که عاشق پیدا کردن ایستراگ‌ها، حل پازل‌ها و پیشروی در داستان‌های پیچیده‌ی این بخش بودند.

نقد و بررسی بازی Call Of Duty: Vanguard؛ داروغه‌ای به نام اکتیویژن - گیمفا 
زامبی‌ها طراحی‌های بسیار معمولی دارند و همچنین از تنوع زیادی نیز برخوردار نیستند.

البته در حالی که همچنان برخی ایستراگ‌های کوچک و اطلاعات داستانی در این بخش وجود دارد اما پیدا کردن آن‌ها به هیچ عنوان به اندازه‌ی عناوین پیشین لذت‌بخش نیست.

به طور کلی در حال حاضر مراحل این بخش فقط سه Objective متفاوت را ارائه می‌دهند و از تنوع بسیار کمی برخوردارند و این موضوع باعث می‌شود پس از چند ساعت تجربه‌ی این بخش از آن خسته بشوید و آن‌ را کنار بگذارید.

البته لازم به ذکر است که سازندگان اعلام کرده‌اند که برنامه دارند در ماه دسامبر محتوای بیشتری برای این بخش منتشر کنند و این موضوع می‌تواند همچنان نور امیدی برای طرفداران همیشگی این بخش باشد.

 امیدوار هستم در آینده شاهد بازگشت ایستراگ‌های بیشتر و عرضه‌ی محتوای داستانی برای این بخش باشیم اما در حال حاضر بخش Zombies هیچ چیزی به‌جز چرخه‌ای از کشتن زامبی‌ها نیست که البته عناوین بسیار بهتری برای آن هدف در بازار وجود دارد.

  • سخن پایانی

در آخر عنوان Call Of Duty: Vangaurd نام خود را به عنوان یک بازی متوسط در فرنچایز ثبت می‌کند و با وجود بخش کمپین نسبتا جذاب و تلاش برای ارائه‌ی تجربه‌ و روایتی متفاوت از جنگ جهانی دوم متاسفانه به دلیل ضعف در طراحی برخی مراحل و حفظ جذابیت آن‌ها به این هدف دست نمی‌یابد. در بخش Multiplayer نیز نوآوری و یا پیشرفت خاصی وجود نداشته و یک تجربه‌ی تکراری را ارائه ‌می‌دهد و همچنین مود Zombies نیز با کمبود محتوای شدیدی مواجه است و تجربه‌ای خسته‌کننده را ارائه می‌دهد.


Call of Duty Vanguard

اگر تا به ‌حال هیچ یک از دو عنوان پیشین فرنچایز را تجربه نکرده‌اید و همچنین به تم جنگ جهانی دوم نیز علاقه‌مند هستید، این عنوان می‌تواند تجربه‌ای تازه و جذاب برای شما باشد اما اگر هریک از دو عنوان ذکر شده را تجربه کرده‌اید این بازی هیچ مورد قابل توجهی را به تجربیات پیشین شما اضافه نخواهد کرد و به همین دلیل بهتر است از این عنوان دوری کرده و پول خود را برای عناوین ارزشمندتر کنار بگذارید.


نکات مثبت:

  • تنوع خوب در مراحل شخصیت Polina Petrova
  • وجود برخی قابلیت‌ها در بخش داستانی که باعث تنوع می‌شوند
  • کات‌سین‌های خوش‌ساخت
  • روایت جذاب
  • اضافه شدن تنظیمات Combat Pacing به بخش چندنفره
  • اضافه شدن ۵ جای خالی به بخش Gunsmith و آزادی عمل بیشتر در شخصی‌سازی سلاح‌ها

نکات منفی:

  • نبود هیچگونه نوآوری چشم‌گیر در بخش چندنفره
  • تعدادی از مراحل کمپین خسته‌کننده هستند
  • کوتاه بودن داستان و ضعف در پرداخت به برخی شخصیت‌ها مثل آنتاگونیست بازی
  • کمبود شدید محتوا در بخش Zombies
  • مشکلات فنی

پیشنروMeme.shezGGSony corporation.Atomic SoldierMr.JdamhazerGameOverهادی صفائیردد۲ آشغال ترین بازی pc✎﹏ȏṃıԀعلیPlayStation Studios PS5GAME-SOLDIERCaxel105BahramsonyGidoraMEYSAMB300محمد کرامت‌ فرmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی Call Of Duty: Vanguard؛ داروغه‌ای به نام اکتیویژن - گیمفا 
نقد و بررسی بازی Call Of Duty: Vanguard؛ داروغه‌ای به نام اکتیویژن - گیمفا 
نقد و بررسی بازی Call Of Duty: Vanguard؛ داروغه‌ای به نام اکتیویژن - گیمفا 
نقد و بررسی بازی Call Of Duty: Vanguard؛ داروغه‌ای به نام اکتیویژن - گیمفا 
نقد و بررسی بازی Call Of Duty: Vanguard؛ داروغه‌ای به نام اکتیویژن - گیمفا 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • pro_gamer93 گفت:

    یه بازی که هر سال منتشر میشه و هیچ تنوع و ایده ایی نداره فقط تکرار مکررات هست . من قبلا این سری رو خیلی دوست داشتم ولی الان نه . کاش به این سری یه استراحت چند ساله می دادن .

    Meme.shezmo1234Star1ردد۲ آشغال ترین بازی pc✎﹏ȏṃıԀعلی.Skyrim : The Elder Scrolls VCaxel105Lion RJmore
  • سلام
    تشکر برای نقد بسیار کامل بازی
    هرچند نقد رو هنوز نخوندم و فقط یه نگاه کوتاه انداختم بهش با خودم گفتم یه نظری بدم و برم سراغ خوندن کاملش
    متاسفانه سری call of duty خیلی وقته که افت کرده و هنوز هم داره افت میکنه (برخلاف سافت ریبوت modern warfare)
    قشنگ معلوم بود هیچ نواوری خاصی توی vanguard نیست (واقعا سخته هرسال دنباله یه بازی رو بدی بیرون و هربار هم بخوای موارد جدیدی درش قرار بدی) و سازنده ها هم فقط خواستن با یه بخش داستانی نه چندان خوب و کوتاه یه جورایی گیمر ها رو بیشتر ترغیب به خرید بازی کنن
    در اخر هم بگم چه اسراری به عرضه سالانه بازی هستش واقعا اگه دوسال یا سه سالی یه بازی بدن بیرون خیلی بهتره اینا هنوز دارن از نسخه های قبلی کلی سود میبرن
    البته اگه هم دو سه سالی یه بازی بدن بیرون بازم فرقی نمیکنه همونطور که battlefield همیشه در یه سطح هستش.

    𝐆𝐞𝐫𝐚𝐥𝐭recidivistعلیCaxel105Vampireمحمد کرامت‌ فرHard gamerP.morgan 𔓙alinerdAlirezamore
  • یادمه چند روز قبل یکی از سازنده های بازی گفته بود هدف ما ساخت شخصیت های محبوب و بیادماندنی مثل مستر چیف هستش (حق هم دارن هرچی باشه مستر چیف یکی از محبوب ترین شخصیت های تاریخ هستش) اما یکی نبود بهش بگه اخه مرد حسابی سری call of duty سرشار از شخصیت های تاریخی مثل کاپیتان پرایس هستش که دست کمی از مستر چیف ندارند حالا ghost و soap و reznov و mason و … به کنار
    شما سعی کن مثل خودت باشی نه دیگران

    𝐆𝐞𝐫𝐚𝐥𝐭علیCaxel105Lion RJwoooooooowVampireReversepointمحمد کرامت‌ فرsamanmamad1166more
  • ایکاش بازی های یوبیسافت هم شما تو این سایت نقد می‌کردید آقای زرمهر

    GameOverعلیCaxel105Hard gamerTlou part 2 game of the centuryAtomic SoldierFanresidentevilAlirezaیوهانMahyarMsmmore
  • آرین گفت:

    سلام
    شما یک اشتباه کردید، اونم اینکه از گرافیک تحسین‌شده بازی هیچ حرفی نزدید.
    اما کمپین‌های که به واضح کوتاه اند و بی‌محتوا! قبلا هم کمپین کال‌اف کم بوده و فوقش چند ساعت بیشتر و کمتر بوده، ولی انقدر مراحل قشنگ بود که آدم چند بار پشت هم می‌رفت و ساعت‌ها سرگرم می‌شد یا حداقل برای یه بار بازی کردن خیلی تحت تأثیر قرار می‌گرفت.
    بخش مولتی‌پلیر هم یک مشکل دارد، اونم اینکه هیچ فرصتی به همکاری و کار تیمی نمی‌دهد از اون ور هم نقشه‌های بازی همگی تکراری و شبیه هم اند.
    باز می‌تونن بین نقشه‌ها فرق بزارند و یکم با هم متفاوت‌شون کنند که آدم موقع انتخاب یکم توجه کنه و سلیقه به خرج بده.
    در کل تفاوت مپ‌ها همیشه فقط تو گرافیک و طراحی ظاهری و رنگ‌ها ست.
    تشکر و خسته نباشید!

    GameOverعلیHard gamerP.morgan 𔓙Tlou part 2 game of the centuryVito ScalettaAlirezaیوهان
    • آرین گفت:

      ونگارد مشکل تولید هم داشت، برای همینم از سمت تری‌آرک و حتی سازندگان کراش! کمک اومد برای ساخت این بازی و اکتیویژن همه رو بسیج کرد.
      برای همینم آپدیت‌های زیاد و بهبودهای بیشتر در آینده دور از انتظار نیست.

      علیHard gamerP.morgan 𔓙Alirezaیوهان
  • Sorush CZX گفت:

    دوستان من میخوام یک نسخه از Call of Duty رو بخرم برا ps4. میخواستم بدونم مولتی پلیر کدومش باحال تر و جذاب تره: Modern Warfare یا Cold War یا Vanguard؟ البته ظاهرا مولتی ونگارد خوب نیست ولی به هرحال پیشنهاد شما کدومه؟

    alinerdVampireHard gamerAlirezaآرینیوهان
  • وجود رد دات سایت و کلا هیچکدوم از اسکوپ هارو تو جنگ جهانی درک نمیکنم😑

    𝐆𝐞𝐫𝐚𝐥𝐭ردد۲ آشغال ترین بازی pcعلیHard gameralinerdSina MorganMr.JAlirezaآرینیوهان
  • SOAD2282 گفت:

    وقتی که روز های اوج کالاف رو با نسخه های عجیبی که داشت مثل bo1 , bo2 ,mw2 با نسخه های امروزی کالاف مقایسه میکنم. واقعا متوجه این میشم که هرچقدر شرکتی به پول وابسته تر بشه. از زیبایی بازی هاش هم کمتر میشه. شما این مصداق رو البته توی هر کمپانی دیگه ای میتونین ببینین. از ۳گانه اساسین جدید یوبیسافت که نمیگم بد بودن . ولی اساسین نبودن گرفته تا نسخه های همیشه تکراری فیفا… من واقعا دوست دارم یکی از بازی های بسیار پرخرج این کمپانی ها در آینده شکست بسیار بدی بخوره. نه به خاطر اینکه ازشون ناراحتم یا…. بلکه معتقدم با این اتفاق. احتمال دادن یه بازی بسیار خوب بعد اون اتفاق به مراتب بالا میره… ضربه ای که دایس با بتل۵ خورد.(البته همین بتل۵ هم بسیار فروش داشت و همین الانش دور و بر ۲۰ تا ۳۰ هزار پلیر فعال داره) که واقعا با انتقاد شدید طرفدارا دچار شد و الان با نسخه های ارلی اکسس بتل ۲۰۴۲ که وجود دارن. ثابت کرده برخلاف خیلی از شرکت های دیگه به حرف هواداراش گوش میده… من خودم طرفدار دو آتیشه کالاف تا همین ۳ ۴ سال پیش بودم. ولی میشه گفت تقریبا از BO4 به بعد فقط از کالاف دلسرد شدم. و نقطه اوج دلسری من همون مودرن ۲۰۱۹ بود که البته خیلی ها الان میگین اتفاقا نقطه اوج کالاف پس از سال ها شکست بود. ولی خب بنا به دلایلی که برخی شون شخصی و برخی شون واقعا مشکل بازی بودن. میتونم بگم که مودرن۲۰۱۹ باعث شد که برم سمت بتلفیلد…. و میتونم بگم که مودرن بهم نشون داد که تا الان چه فرنچایز عالی ای رو از دست داده بودم.

    علیAcc.Com gameCaxel105Hard gamerSOAD2282P.morgan 𔓙Vito ScalettaalinerdAlirezaMr.Jmore
  • خسته نباشید. بررسیه خوبی بود و صدای گوینده هم توی ویدیو رسا و گوش نواز بود.

    علیHard gameralinerdAlirezaMr.J
  • Alireza گفت:

    خداوکیلی شش خیلی ناعادللنست..درسته قبوب دارم این بار رو گند زده…اما خب باز سرگرم کننده و متوسط وارد کار شده؛حداقل به عنوان یه شروع دوباره خوبه..فکر کنم چیز بین هفت و نیم و هشت و نیم لایقش باشه…

    علیCaxel105SOAD2282آرینAhmad_bkHard gamerXboss Series 5Tlou part 2 game of the century
    • نyasi گفت:

      باید منتقدا این سری رو بکوبونن شاید درست شه . به نظرم پایین تر از ۶ هم حقشه .
      جز کوردن انگار توییت زده بود (من خودم اینو از یه کانالی شنیدم ) بخاطر نقد صادقانه ونگارد , اکتیویژن از نسخه نقد محرومشون کرده .

      علیCaxel105آرین
  • alinerd گفت:

    عمق فاجعه رو از اینجا میشه فهمید که از متای ۹۴ برسی به متای ۷۵…

    ردد۲ آشغال ترین بازی pcعلیCaxel105samanایمان غلامی مهرآبادیAhmad_bkHard gamerP.morgan 𔓙Tlou part 2 game of the century
  • Vito Scaletta گفت:

    بعد از modern warfare II باید روند انتشار cod رو تغییر بدن هر سه چهار سالی یبار یه نسخه جذاب تر و متفاوت تر بدن، در ضمن حمله و backlash نسبت به advanced warfare و infinite warfare خیلی منطقی نبود چون جریان داشتن بازی تو آینده میتونه تنوع ایجاد کنه بین بازه جنگ جهانی اول تا آینده مثلا تا ۲۱۰۰ بازه خوبیه که میشه بازی های متفاوتی درست کرد، هر سه استودیو رو یه بازی کار کنن و ۳ تا ۴ سال پشتیبانیش کنن بعد نسخه جدید بدن، در ضمن اسلج همر اگه advanced warfare 2 رو ساخته بود موفق تر بود تا vanguard

    علیVito Scaletta
  • mamad1166 گفت:

    همش درست کاملا با ایرادات وارد شده موافقم اما یک بازی بلاک باستری بزرگ رو نباید نسخه ps4 رو بررسی کنید
    اگر پانصد میلیون نفر هم قبلا ps4خریده باشن کیفیت فعلی و اصلی بازی ها حتی اگر فقط استیبل بودن بازی باشه و تفاوت گرافیکی نداشته باشن نسخه ps5 هست
    اینکه این روزها همه بازی ها روی نسل قبل هم میاد با اختلاف کم برخلاف نسل های پیشین دلیل نمیشه نسل قبلی بررسی بشه

    Caxel105آرین
  • sam snake 47 گفت:

    نه تری آرک بازیسازه نه اسلچ همر. فقط اینفینیتی وارد خوب بلده کالاف بسازه. همون بدن دست صاحابش بهتره

    ردد۲ آشغال ترین بازی pcعلیCaxel105آرین
  • Ramin گفت:

    نقد غیر منصفانه ای بود به نظرم.
    یه چیز جالب الان متوجه شدم که نقد های سایت بازی سنتر ، داخل سایت متاکریتیک وجود داره و توی نمرات بازی ها تاثیر گذاره.
    https://www.metacritic.com/publication/bazicenter

    محمد حسین کریمیردد۲ آشغال ترین بازی pcعلیآرین
  • Ahmad_bk گفت:

    امتیاز خوبیس برای من که هفت هشت بار کرش کرد حتی دستگاه خاموش میشد البته فقط یه جا این مشکلو داشت

    ردد۲ آشغال ترین بازی pc
  • NEON گفت:

    بخش زامبی فقط نسخه wwii و بلک یک و دو

    ردد۲ آشغال ترین بازی pcآرین
  • آرتین گفت:

    نقد و بررسی این بازی بر اساس کد ارسال شده توسط ناشر و بر روی پلتفرم PS4 انجام شده است.
    چرا نمره پایین دادید؟
    ابروتون رفت
    جای اکتیوژن بودم دیگه براتون بازی نمی فرستادم
    سایت های بزرگ هم امتیاز بالای ۷ یا ۷ دادن

    GameOverردد۲ آشغال ترین بازی pcOmid_Fshعلی
    • درود بر شما آرتین عزیز.
      هدف اصلی ناشر از ارسال کد Reviewer برای رسانه‌ها و منتقدان اینه که بازیش رو نقد کنن و به اون امتیاز بدن و اون امتیاز هم متغیر خواهد بود. اینکه ناشری کدی رو برای ما می‌فرسته و یا رسانه‌های دیگه نمره‌ی بالاتری به بازی می‌دن هیچ تاثیری در نقد ما و نمره‌ای که به اون بازی میدیم نداره.

      هدف نقد و نمره اینه که اگر عنوانی مشکلاتی داره به اون‌ها اشاره بشه تا طرفدارها یک ذهنیت کلی از بازی پیدا کنند و بفهمند که چه انتظاراتی باید از اون بازی داشته باشن. به طور کلی نظرات منتقدان متفاوته، برخی منتقدان به بخش‌هایی از بازی نمره‌ی بیشتری میدن برخی کمتر در نهایت این عنوان یک سری مشکلات اساسی داره که “سایت‌های بزرگ” هم توی نقدهاشون بهشون اشاره کردند و می‌تونید مشکلات مشترکی توی نقدهای مختلف مشاهده کنید که این موضوع نشان دهنده‌ی ضعف قطعی این عنوان در اون بخش‌هاست.

      در نهایت یک نمره بالاتر تاثیر خاصی در نظر افراد ایجاد نمی‌کنه چون در نهایت میانگین امتیازات و User Scoreها نشان دهنده‌ی یک عنوان متوسط هستند، همچنین این موضوع برای کمپانی همچون اکتیویژن هم اهمیت خاصی نداره، کسی که به این بازی علاقه داره اون رو تهیه می‌کنه و ازش لذت می‌بره کسی هم که علاقه نداره و یا از کیفیت بازی اطمینان نداره به نقدها مراجعه می‌کنه و با توجه به آن‌ها تصمیم نهایی خودش رو می‌گیره.

      تشکر بابت کامنتی که گذاشتی آرتین جان

      محمد حسین کریمی
  • ممنون از شما دوست عزیز بابت نوشتن این مقاله خواندنی
    متاسفانه این از Call of duty باز هم ضعیف تر از نسخه قبل، یعنی Cold war ظاهر شد متاسفانه
    فقط بهتره منتظر نسخه بعدی استودیوی با استعداد اینفینیتی باشیم

  • mo1234 گفت:

    بازی خیلی ناقص هنوز من که ps4 ام دوبار تو بازی هنگ میکنه مجبور میشم دگمه رو نگه دارم خاموشش کنم

نقد و بررسی بازی Call Of Duty: Vanguard؛ داروغه‌ای به نام اکتیویژن - گیمفا