آخر هفته چه فیلم و سریالی ببینیم؟ از Psycho تا Hereditary - گیمفا
آخر هفته چه فیلم و سریالی ببینیم؟ از Psycho تا Hereditary - گیمفا
آخر هفته چه فیلم و سریالی ببینیم؟ از Psycho تا Hereditary - گیمفا
آخر هفته چه فیلم و سریالی ببینیم؟ از Psycho تا Hereditary - گیمفا
آخر هفته چه فیلم و سریالی ببینیم؟ از Psycho تا Hereditary - گیمفا
آخر هفته چه فیلم و سریالی ببینیم؟ از Psycho تا Hereditary - گیمفا

آخر هفته چه فیلم و سریالی ببینیم؟ از Psycho تا Hereditary

علی محمدپناه
۲۱:۰۰ ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
آخر هفته چه فیلم و سریالی ببینیم از psycho تا hereditary

در این هفته و به مناسبت نزدیک شدن به هالووین قرار است به معرفی سه فیلم جذاب از ژانر ترسناک بپردازیم.

در دومین مقاله از سری مقالات آخر هفته چه فیلم و سریالی ببینیم؟ قرار است به سه فیلم از ژانر ترسناک بپردازیم. ژانر ترسناک، ژانری محبوب و در عین حال، گسترده است. این موضوع را نیز باید در نظر داشت که ژانر ترسناک تنوع بسیار بالایی دارد و طیف وسیعی از فیلم‌ها را شامل می‌شود.

علاوه بر این، باید توجه داشت که یک فیلم ترسناک یا فیلمی از زیر ژانرهای ترسناک، لزوما نباید در تمام صحنه‌ها، شما را به وحشت بیندازد و موجب دلهره شما بشود. این یک نگاه غلط به ژانر وحشت به شمار می‌رود.

در این مطلب، در ابتدا قصد داریم تا یکی از شاهکارهای تاریخ سینما را به شما معرفی کنیم. این اثر کلاسیک، اثری در ژانر ترسناک، هیجانی و روانشناختی به شمار می‌رود و با اینکه حدود شصت سال از زمان ساخت آن می‌گذرد، اما همچنان بیننده را با داستان خود درگیر می‌کند و در لحظات مختلف، به هیجان می‌آورد.

به عنوان دومین و سومین فیلم نیز دو اثر از سال ۲۰۱۸ میلادی را معرفی خواهیم کرد. یکی از این دو اثر، فیلمی در ژانر ترسناک و علمی – تخیلی است که آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته است. این فیلم با اینکه اثری جالب توجه و جذاب به شمار می‌رود اما در زمان اکرانش، آن طور که سزاوارش بوده، مورد استقبال قرار نگرفته بود.

اثر دوم نیز از ژانر ترسناک و روانشناختی است. این فیلم با داستانی جذاب و روان، بیننده را تا پایان داستان، درگیر خود نگه می‌دارد و تجربه‌ای دلهره‌آور و تامل‌برانگیز را به بیننده‌ها ارائه می‌کند. این فیلم، اثری است که تا مدتی پس از دیدن آن نیز ذهن شما درگیر آن باقی می‌ماند و خارج کردن آن از ذهن بسیار دشوار است.

فیلم روانی (Psycho)

فیلم روانی psycho

فیلم روانی محصول سال ۱۹۶۰ میلادی است. این اثر ترسناک و روانشناختی، توسط آلفرد هیچکاک (Alfred Hitchcock) کارگردانی شده است. فیلم‌نامه فیلم روانی توسط جوزف استفانو (Joseph Stefano) بر اساس رمانی به همین نام نوشته شده است. این رمان در سال ۱۹۵۹ میلادی به چاپ رسیده بود.

داستان فیلم روانی در مورد یک منشی به نام مارین کرین است که پول‌های کارفرمایش را می‌دزدد و پا به فرار می‌گذارد. او به دنبال آن است تا با سام لومیس ازدواج کند. او از شهر خارج می‌شود و در هتلی به نام بیتس اقامت می‌کند. او در آنجا با مالک هتل به نام نورمن بیتس آشنا می‌شود. در ادامه، پس از اینکه خبری از مارین نمی‌شود، سام به همراه خواهر مارین و یک کاراگاه خصوصی، جستجویی را برای پیدا کردن او آغاز می‌کنند.

فیلم روانی با بازی آنتونی پرکینز (Anthony Perkins)، جنت لی (Janet Leigh)، ورا مایلز (Vera Miles)، جان گوین (John Gavin) و مارتین بالسام (Martin Balsam) است. این بازیگران در آن زمان چندان شناخته‌شده نبودند و هیچکاک نیز به همین دلیل، آنها را انتخاب کرده بود. آلفرد هیچکاک فیلم روانی را با بودجه اندک و به صورت سیاه و سفید فیلمبرداری کرده است. او از عوامل سریال خود برای ساخت این فیلم کمک گرفته بود.

هیچکاک خودش فیلم را تامین مالی کرده است و در همین راستا، درآمد زیادی از موفقیت فیلم بدست آورده بود. تدوین فیلم روانی در برخی صحنه‌ها، به خصوص صحنه مشهور آن، بسیار عالی است. موسیقی متن ماندگار فیلم توسط برنارد هرمان (Bernard Herrmann) ساخته شده است. فیلم روانی، پر فروش‌ترین فیلم آلفرد هیچکاک به شمار می‌رود.

او برای فیلم روانی و برای پنجمین بار، نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود اما هرگز این جایزه را نبرد. فیلم روانی را می‌توان یکی از بهترین فیلم‌های هیچکاک دانست. این فیلم همچنین مشهورترین اثر وی نیز به شمار می‌رود. فیلم روانی با کارگردانی ماهرانه، فضایی پرتنش، فیلمبرداری تاثیرگذار، موسیقی متن ماندگار و نقش‌آفرینی‌های خاطره‌انگیز، یک تجربه سینمایی لذت‌بخش را به بیننده ارائه می‌کند.

از فیلم روانی اغلب اوقات به عنوان یکی از برترین آثار تاریخ سینما یاد می‌شود. این فیلم را می‌توان از نمونه‌های اولیه فیلم‌های ژانر اسلشر دانست. به دنبال مرگ آلفرد هیچکاک در سال ۱۹۸۰ میلادی، کمپانی یونیورسال چندین پروژه بر اساس این فیلم ساخت. این پروژه‌ها شامل سه دنباله، یک بازسازی، یک نسخه فرعی برای تلویزیون و یک سریال پیش‌درآمد است. این پیش‌درآمد سریالی تحت عنوان متل بیتس (Bates Motel) از سال ۲۰۱۳ میلادی تا ۲۰۱۷ پخش شده است.

فیلم موروثی (Hereditary)

فیلم موروثی hereditary

فیلم موروثی، فیلمی ترسناک و روانشناختی محصول سال ۲۰۱۸ میلادی است. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی آری استر (Ari Aster) است. فیلم موروثی، اولین فیلم سینمایی بوده است که توسط آری استر کارگردانی شده است. او توانسته تا در اولین فیلم سینمایی خود، اثری جذاب و تماشایی را ارائه نماید.

فیلم موروثی با بازی تونی کالت (Toni Collette)، الکس ولف (Alex Wolff)، میلی شاپیرو (Milly Shapiro) و گابریل بایرن (Gabriel Byrne) است. آنها نقش یک خانواده را بازی می‌کنند. آنها پس از مرگ مادربزرگ مخفی‌کارشان، متوجه می‌شوند که یک نیروی مرموز در پیرامون آنها وجود دارد و خانواده‌شان را تهدید می‌کند. آنها باید کاوش کنند و از میراث شوم به جا مانده برای‌شان بگریزند.

فیلم موروثی از فیلم‌هایی همچون کری (Carrie) محصول سال ۱۹۷۶ و فیلم بچه رزماری (Rosemary’s Baby) محصول سال ۱۹۶۸ میلادی الهام گرفته و توانسته تا ستایش منتقدان و همچنین مخاطبان را دریافت کند. این اثر در طی داستان خود، بیننده را درگیر داستان می‌کند و همانطور که به سمت پایان حرکت می‌کند، اوج می‌گیرد.

تونی کالت در این فیلم نقش انی را به طرز جذاب و شگفت‌انگیزی به تصویر می‌کشد. او نقطه برجسته فیلم به شمار می‌رود و به خوبی داستان فیلم را رو به جلو حرکت می‌دهد. او توانسته تا با این نقش‌آفرینی خود، بدرخشد. نقش‌آفرینی وی را می‌توان نقطه عطفی در کارنامه او دانست.

فیلم نابودی (Annihilation)

فیلم نابودی annihilation

فیلم نابودی، اثری ترسناک و علمی – تخیلی به نویسندگی و کارگردانی الکس گارلند (Alex Garland) است. فیلم نابودی در سال ۲۰۱۸ میلادی به اکران در آمده است. این فیلم بر اساس رمانی به همین نام نوشته جف واندرمیر (Jeff VanderMeer) است.

یک زیست‌شناس و سرباز کهنه‌کار به نام لینا تصمیم می‌گیرد تا به همراه یک گروه وارد منطقه ایکس شوند. او برای آنکه همسر گمشده‌اش را پیدا کند، وارد این منطقه می‌شود. منطقه ایکس، پدیده‌ای اسرارآمیز و شوم است که در خط ساحلی کشور آمریکا گسترش یافته است. زمانی که این گروه وارد منطقه ایکس می‌شوند، متوجه می‌شوند که در درون آن، دنیایی جهش‌یافته از موجودات و گیاهان قرار دارد. این مکان به همان اندازه که زیبا است، خطرناک نیز است. زندگی و عقلانیت آنها در این مکان در خطر قرار دارد.

فیلم نابودی با بازی بازیگرانی همچون ناتالی پورتمن (Natalie Portman)، جنیفر جیسون لی (Jennifer Jason Leigh)، جینا رودریگز (Gina Rodriguez)، تسا تامپسون (Tessa Thompson)، تورو نووتنی (Tuva Novotny) و اسکار آیزاک (Óscar Isaac) است.

فیلم نابودی دارای جلوه‌های بصری بسیار زیبا، بازیگرانی جذاب، کارگردانی‌ای ماهرانه و داستانی تامل‌برانگیز است که همین سبب شده تا منتقدان دست به ستایش این فیلم بزنند. با این حال، این فیلم در گیشه چندان عملکرد خوبی نداشته است. این فیلم با بودجه ۵۰ میلیون دلاری ساخته شده بود اما در گیشه تنها موفق به فروش ۴۳ میلیون دلار شده بود تا از لحاظ فروش، یک شکست تمام عیار محسوب شود. این فیلم به هنگام اکران خود چندان مورد توجه مخاطبان قرار نگرفت و آن طور که باید به آن توجه نشده بود. فیلم نابودی توانسته تا داستانی تاثیرگذار و جذاب را به نمایش بگذارد که به جنبه‌های انسانی می‌پردازد.

ممکن است بسیاری از شما، آثار نام‌برده در بالا را قبلا دیده باشید اما مطمئنا، تماشای دوباره آنها، به خصوص فیلم روانی، آخر هفته دلنشینی را برای شما رقم خواهد زد. دیدن دوباره این آثار و توجه بهتر نسبت به جزئیات آنها، مطمئنا می‌تواند نکات بیشتری از این فیلم‌ها را برای شما آشکار کند. نظر شما در مورد این آثار چیست؟

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

آخر هفته چه فیلم و سریالی ببینیم؟ از Psycho تا Hereditary - گیمفا
آخر هفته چه فیلم و سریالی ببینیم؟ از Psycho تا Hereditary - گیمفا
آخر هفته چه فیلم و سریالی ببینیم؟ از Psycho تا Hereditary - گیمفا
آخر هفته چه فیلم و سریالی ببینیم؟ از Psycho تا Hereditary - گیمفا
آخر هفته چه فیلم و سریالی ببینیم؟ از Psycho تا Hereditary - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

آخر هفته چه فیلم و سریالی ببینیم؟ از Psycho تا Hereditary - گیمفا