شروران دنیای دی سی بهتر از ابرقهرمانان آن هستند - گیمفا
شروران دنیای دی سی بهتر از ابرقهرمانان آن هستند - گیمفا
شروران دنیای دی سی بهتر از ابرقهرمانان آن هستند - گیمفا
شروران دنیای دی سی بهتر از ابرقهرمانان آن هستند - گیمفا

شروران دنیای دی سی بهتر از ابرقهرمانان آن هستند

علی محمدپناه
۲۱:۰۰ ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
فیلم های دی سی

دی‌سی فندام سال ۲۰۲۱ میلادی ثابت کرد که شروران دنیای دی‌سی بهتر از ابرقهرمانان آن هستند.

رویداد دی‌سی فندام سال ۲۰۲۱ میلادی چندی پیش برگزار شد و کمپانی دی‌سی خبرهایی در مورد فیلم و سریال‌های آینده خود اعلام کرد. در طی این رویداد، توجهات زیادی نسبت به فیلم بلک آدام (Black Adam) و سریال پیس میکر (Peacemaker) شد و همین ثابت کرد که دنیای دی‌سی در ارائه داستان برای شروران بهتر از ابرقهرمانان عمل کرده است.

بسیاری از پروژه‌هایی که در جریان رویداد دی‌سی فندام سال ۲۰۲۱ معرفی شدند، همگی به دلیل شیوع ویروس کرونا با تاخیرهایی روبه‌رو شده بودند. علاوه بر این، خود این رویداد نیز به همین دلیل، برای دومین سال پیاپی، به صورت مجازی برگزار شده است. این تاخیرها سبب شده تا طرفداران بیشتر صبر کنند و انتظارشان نسبت به این پروژه‌ها بیشتر شود، از همین رو، کمپانی برای برآورده کردن انتظارات طرفداران باید تلاش بیشتری انجام بدهد.

کمپانی مارول و دی‌سی، هر دو در ابتدای دهه ۲۰۰۰ میلادی، مجموعه فیلم‌های موفق و بزرگی تولید کردند. همین سبب شد تا کمپانی‌های دیگر نیز به سمت ساخت اقتباس‌های سینمایی بر اساس ابرقهرمانان کمیک بوکی کشیده شوند. در همین راستا، کمپانی فاکس به سمت ساخت فیلم‌های مردان ایکس (X-Men) رفت و کمپانی سونی نیز فیلم‌های مرد عنکبوتی (Spider-Man) را تولید نمود.

شروران دنیای دی سی بهتر از ابرقهرمانان آن هستند - گیمفا

پس از موفقیت سه‌گانه بتمن ساخته کریستوفر نولان (Christopher Nolan)، کمپانی دی‌سی موفق نشد تا با فیلم‌های پر فروش و موفق دنیای سینمایی مارول رقابت کند. با اینکه کمپانی دی‌سی، دنیای سینمایی خود را راه‌اندازی کرده است اما این فیلم‌ها نتوانسته تا به محبوبیت فیلم‌های دنیای سینمایی مارول دست پیدا کند. با اینکه دنیای سینمایی دی‌سی با انتشار نسخه زک اسنایدر (Zack Snyder) از فیلم لیگ عدالت (Justice League) جان تازه‌ای گرفته اما همچنان راه درازی در پیش دارد.

رویداد دی‌سی فندام سال ۲۰۲۱ میلادی ثابت کرد که کمپانی دی‌سی، سیستم منحصربه‌فرد خود را پیدا کرده است و به دنبال آن است تا دوره جدیدی را با تمرکز بیشتر بر روی کاراکترهای ضد قهرمان یا شرور شروع کند. این مسیر تازه، باعث از بین رفتن تمرکز آنها از روی کاراکترهای ابرقهرمان نمی‌شود. در هر صورت، این روند تازه، قابل توجه و جذاب به نظر می‌رسد. از همه مهم‌تر اینکه، این شیوه ممکن است سرانجام، کمپانی دی‌سی را به رقیبی قدرتمندتر برای مارول تبدیل کند.

دی‌سی از موفقیت‌های اخیر خود درس گرفته است

شروران دنیای دی سی بهتر از ابرقهرمانان آن هستند - گیمفا

اولین فیلم دنیای دی‌سی بر اساس ضد قهرمانان، فیلم جوخه انتحار (Suicide Squad) به کارگردانی دیوید آیر (David Ayer) بود که چندان مورد استقبال قرار نگرفت. استودیو سازنده، دخالت‌های بسیاری در فرایند ساخت آن کرده و سبب کمتر شدن خلاقیت و نوآوری در این فیلم شده است. با اینکه برخی از طرفداران خواستار عرضه نسخه کارگردان فیلم جوخه انتحار بودند، چیزی همانند نسخه اسنایدر فیلم لیگ عدالت، اما در هر صورت، این فیلم توسط منتقدان و بینندگان به باد انتقاد گرفته شده بود.

استقبال ضعیفی از این فیلم صورت گرفت، اما این فیلم حداقل کاراکتر هارلی کوئین با بازی مارگو رابی (Margot Robbie) را به مخاطبان معرفی کرده است. هیجان طرفداران نسبت به هارلی کوئین با بازی مارگو رابی سبب شد تا دی‌سی با مسیر محتمل دیگری آشنا شود و آن مسیر، تمرکز بیشتر بر روی کاراکترهای ضد قهرمان و شرور است.

فیلم پرندگان شکاری (Birds of Prey) در سال ۲۰۲۰ به اکران در آمد. این فیلم با اینکه موفقیت بزرگی در گیشه پیدا نکرد اما نشان داد که در بین مخاطبان، اشتیاق بسیار زیادی برای فیلم‌هایی با تمرکز بر روی ضد قهرمانان و شروران دی‌سی وجود دارد. در همین راستا، فیلم جوخه انتحار (The Suicide Squad) توسط جیمز گان (James Gunn) ساخته شد و در سال ۲۰۲۱ میلادی به اکران در آمد.

شروران دنیای دی سی بهتر از ابرقهرمانان آن هستند - گیمفا

این برداشت تازه از جوخه انتحار، بازخورد مثبتی از سوی منتقدان و مخاطبان دریافت کرده ولی فروش آن در گیشه همانند انتظارات نبوده است که بخشی از دلایل آن نیز ممکن است شیوع ویروس کرونا و پخش همزمان آن بر روی پرده سینماها و سرویس آنلاین اچ‌بی‌او مکس بوده باشد.

خارج از دنیای سینمایی گسترده دی‌سی، سریال انیمیشنی هارلی کوئین موفق شده تا در میان گروه‌های مختلف، مخاطبان زیادی پیدا کند. تریلر منتشر شده برای فصل سوم سریال انیمیشنی هارلی کوئین در طی رویداد دی‌سی فندام سال ۲۰۲۱ بسیار مورد استقبال قرار گرفته بود.

به نظر می‌رسد کمپانی دی‌سی از موفقیت‌های پروژه‌های اخیر خود با محوریت شخصیت‌های ضد قهرمان و شرور درس گرفته است و به دنبال آن است تا این رویه را دنبال کند. رویداد دی‌سی فندام سال ۲۰۲۱ میلادی نشان داد که دنیای سینمایی دی‌سی به دنبال آن است تا بیشتر بر روی این جنبه خود تکیه کند.

دنیای گسترده دی‌سی و فراتر از آن: تبدیل کردن ابرقهرمان به شرور

فیلم بتمن the batman

با توجه به موفقیت‌های فیلم‌های قبلی دی‌سی، بسیاری از پروژه‌هایی که در رویداد دی‌سی فندام سال ۲۰۲۱ معرفی شدند، یا شخصیت‌های اصلی آنها شروران و ضد قهرمانان هستند یا اینکه در این پروژه‌ها، ابرقهرمانان قرار است تبدیل به شروران داستان خود شوند.

شخصیت پیس میکر که در همان ابتدای فیلم جوخه انتحار یک شخصیت شرور به شمار می‌رود، قرار است محوریت اصلی سریال پیس میکر (Peacemaker) باشد. تریلر منتشر شده برای این سریال نشان داد که در این سریال، این ضد قهرمان به دنبال پیدا کردن هدف و رستگاری است.

یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های کمپانی دی‌سی در آینده، فیلم بلک آدام (Black Adam) است. این فیلم قرار است به کاراکتر بلک آدام بپردازد که در فیلم شزم (Shazam) به آن اشاره شده بود. این کاراکتر در کتاب‌های کمیک یک شرور و در بهترین حالت خود، یک ضد قهرمان بوده است.

تمرکز بر روی کاراکترهایی که شخصیت منفی هستند و در عوض، به شخصیت اصلی داستان خود تبدیل شدند، حتی فراتر از دنیای سینمایی دی‌سی رفته است و به دنیای سریال‌ها گسترش یافته است. انیمیشن کت‌وومن: تحت تعقیب (Catwoman: Hunted) بر روی دشمن بتمن تمرکز خواهد داشت. یکی از مورد انتظارترین بازی‌های ویدیویی دی‌سی، بازی Suicide Squad: Kill the Justice League است که در آن، ابرقهرمانان مطرح دی‌سی به فساد کشیده شده‌اند و سرنوشت متروپولیس در دست هارلی کوئین، بلاداسپورت، کینگ شارک و کاپیتان بومرنگ قرار دارد.

احتمالا یکی از انتقادهایی که به محتواهای دی‌سی شده است، این است که آنها بیش از حد به بتمن و سوپرمن اتکا کرده‌اند، به خصوص در دنیای سینمایی گسترده دی‌سی. این دو کاراکتر در کنار یکدیگر اغلب اوقات کسل‌کننده بودند. سوپرمن بیش از حد قدرتمند و خوب است و پیدا کردن قوس داستانی جالب توجه برای آن بسیار سخت است و داستان بتمن برای عدالت و رستگاری چندان عمیق نیست.

انتشار تریلر فیلم ابرقهرمانی black adam با بازی دوئین جانسون

برای سال‌ها، کمپانی برادران وارنر نسبت به اینکه فطرت امیدوارانه و شریفانه سوپرمن را در آغوش بگیرد، همانطور که مارول با کاپیتان آمریکا این کار را انجام داده است، بی‌میل بوده است. این کمپانی همچنین به جز فیلم جوکر (Joker)، میل چندانی برای ساخت فیلم‌های بیشتر از دنیای بتمن نداشته است. نتیجه نیز این شده است که پتانسیل سوپرمن در دنیای سینمایی دی‌سی هدر رفته است و دنیای گسترده بتمن نیز مورد کاوش قرار نگرفته است.

البته، دو فیلم قرار است به برخی از این مشکلات بپردازند. در انیمیشن بی‌عدالتی (Injustice)، سوپرمن در قالب یک شرور ظاهر خواهد شد. این انیمیشن نشان خواهد داد که چطور سوپرمن سعی خواهد کرد تا با استفاده از قدرت‌های خود و همچنین کمک هم‌یاران قدرتمندش همچون واندر وومن، به یک حاکم ستمگر تبدیل شود.

فیلم بتمن (The Batman) نیز نگاهی تازه به بروس وین در روزهای اولش به عنوان بتمن خواهد داشت و به جای یک ابرقهرمان، او را به عنوان یک ضد قهرمان به تصویر کشیده است. با اینکه بتمن بیشتر بر روی عدالت تمرکز دارد و امید برای مردم گاتهام فراهم می‌آورد، در جدیدترین تریلر منتشر شده برای فیلم بتمن در دی‌سی فندام سال ۲۰۲۱، نشان داده شده که او به دنبال عدالت نیست بلکه در پی انتقام است. این تریلر همچنین نشان داده که بت سیگنال، به جای نشانی برای امید، نشانی برای ترس است.

دی‌سی می‌تواند با شروران خود بر مارول غلبه کند

جان سینا سریال پیس میکر

در حالی که دنیای سینمایی مارول به قدرت بسیار بزرگی در ژانر ابرقهرمانی تبدیل شده است و با وجود سرویس آنلاین دیزنی پلاس، در دنیای سریال نیز پیشرفت کرده است اما حوزه‌ای وجود دارد که هنوز مارول در آن حضوری پر رنگ ندارد. جدا از کاراکترهای شروری همچون لوکی و تانوس که در چندین فیلم حضور پیدا کردند، بسیاری از شروران دنیای سینمایی مارول، ملایم، بدون توسعه کافی و فراموش‌شدنی هستند.

این موضوع حداقل در اوایل دنیای سینمایی مارول صادق بوده است. این نیز نتیجه آن است که شخصیت‌های قهرمان مارول به خوبی توسعه داده شدند و بر روی شخصیت‌های منفی سایه انداختند. با اینکه شخصیت‌های شرور دنیای سینمایی مارول در حال رشد هستند اما همین، یک جای خالی برای پیشرفت کمپانی دی‌سی ایجاد کرده است.

کمپانی دی‌سی با تمرکز بیشتر بر روی شرورهای کلاسیک خود و همچنین تبدیل کردن برخی از قهرمانانش همانند سوپرمن و بتمن به شخصیت‌های شرور و ضد قهرمان توانسته تا جایگاه مناسبی در ژانر ابرقهرمانی بدست بیاورد. با اینکه دی‌سی در پروژه‌های اخیر خود به سمت نسخه‌های تاریک‌تری از کاراکترهای برجسته خود تمایل پیدا کرده است اما آنها نباید این نکته مهم را فراموش کنند که این پروژه‌های با محوریت ضد قهرمانان، نباید الزاما تاریک باشند و گاهی اوقات باید همانند سریال پیس میکر، به سمت لحنی سرگرم‌کننده تمایل یابند.

همانطور که از رویداد دی‌سی فندام سال ۲۰۲۱ پیدا بود، اگر کمپانی دی‌سی همچنان به قدرت‌های خود تکیه کند، خواهد توانست تا در مقابل کمپانی مارول قد علم کند. رقابت این دو کمپانی نیز منجر خواهد شد تا طرفداران، محتواهای خلاقانه و بهتری از هر دو کمپانی مشاهده کنند که نسبت به یکدیگر متفاوت خواهند بود.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

شروران دنیای دی سی بهتر از ابرقهرمانان آن هستند - گیمفا
شروران دنیای دی سی بهتر از ابرقهرمانان آن هستند - گیمفا
شروران دنیای دی سی بهتر از ابرقهرمانان آن هستند - گیمفا
شروران دنیای دی سی بهتر از ابرقهرمانان آن هستند - گیمفا
شروران دنیای دی سی بهتر از ابرقهرمانان آن هستند - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • چون همه قهرمانای دی سی فاز گاندی به خودشون میگیرن . صلح برای همه ، هیشکی نباید دماغش خون بیاد ، صلح و صفا در دنیایی پر از پروانه و قاصدک ….

    • البته دی سی بنظرم دارک تر و جدی تر از ماروله مثلا مرد عنکبوتی حس شوخ طبعی داره و بتمن جدی و خشنه.

      • Spider-Mah04 گفت:

        مارول هم شخصیت جدی کم نداره، نمونه اش مون نایت، دردویل، پانیشر، دیسی هم شخصیت های شوخ طبع داره، پلستیک من، بلو بیتل، بیست بوی، به نظرم هر دو شرکت هم در زمینه داستان های دارک و هم داستان های لایت عالی عمل کردن، ولی خب بعد از اینکه دیزنی مارول رو خرید، دست مارول تو اقتباس هاش خیلی بسته شد، خوبی دیسی اینه که وارنر آزادی عمل بیشتری میده، برای همین اقتباس از داستان های دارک دیسی خیلی بیشتره ، دیزنی هم چون میخواد مخاطباش همه سنین باشن به مارول اجازه نمیده مثلا بیاد از رو داستان born again دردویل یا داستان kraven’s last hunt اسپایدرمن انیمیشن بده بیرون

        • yazdan azizi گفت:

          واقعا این مورد که دیزنی می خواد فیلم هاش برای قشر زیادی از سنین باشه نگران کننده هست به حدی که من می ترسم فیلم ددپول هم درجه R نباشه(از ددپول مثال زدم چون اخباری از ساخت فیلم جدیدش شنیدم)

          • Spider-Mah04 گفت:

            البته هنوز معلوم نیست قراره اوضاع ددپول چه شکلی باشه, اگه دیزنی بذاره که فیلم بعدیش با درجه سنی R باشه عالی میشه, اون موقع اوضاع خیلی از شخصیتای دیگه هم اوکی میشه تو دنیای سینمایی مارول, الان شما سریال های مارول نتفلیکسو (مخصوصا دردویل) نگاه کنی متوجه میشی مارول هم اگه خواد میتونه دارک باشه ولی الان سدی به نام میکی موس جلوشه

      • Sajad Akb گفت:

        مرد عنکبوتی شوخ طبعی داره ولی چیزی که باعث شده به محبوب ترین ابر قهرمان بین مردم تبدیل بشه یه جورایی میشه گفت مشکلاتشه که بعضی وقتا شخصیت پیتر پارکر واقعا بین دو راهی عشق یا کار ابر قهرمانی خودش میمونه و حتی بعضی مواقع با اینکه مشکلاتش هی بیشتر میشه و شاید حتی از مری جین دور میشه اما باز هم کارشو انجام میده.
        به جاش اتفاقا اگه عصبی و خشن بشه خوبم خشن میشه به خصوص وقتی که دشمنش به عنوان مثال گرین گابلین، مری جین یا زن عمو می رو تهدید به مرگ کنه.
        این جمله توی کاراکتر مرد عنکبوتی اونو از بقیه جدا کرده:
        With great power comes great responsibility.

    • John Ford گفت:

      آره مثل بتمن فانوس سبز گرین اروو بوستر گلد یا شما کمیک نخوندین یا مارول فن تشریف دارین اونی که میگین صلح و صفا و گل و بلبل عصر کلاسیک کمیک بوک ها بود که مارول خیلی بچه گانه تر بود نسبت به دی سی اگه قرار مقایسه می کنین عادلانه باشه.

    • Alucard64 گفت:

      داری صفات مارولو میگی چرا خخخ

  • کلا dc فیلمای مزخرفی از شخصیتاش میسازن.البته به غیر از یکی دو تا.

  • John Ford گفت:

    باهاتون مخالفم تو دی سی شرورها شخصیت پردازی بهتری نسبت به شرورهای احمق مارول ندارم من دی سی فن نیستم ولی بعضی شرورها مارول مثل ثانوس تو کمیک حداقل احمق هستن قهرمان ها دی سی قطعا بهتر از ابرشرورهاش هستن هرچند افرادی مثل دارکساید لکس لوثر و مخصوصا جوکر از بیشتر شرورهای مارول شخصیت پردازی بهتری دارن اما مارول هم شرورهای بسیار خوبی مثل نورمن آزبورن یا گرین گابلین و.. اگه منظور مقاله اورریتده اره مثلا فیلم شوالیه تاریکی یا مردعنکبوتی ۲ اورریتد هستن برای همین جوکر معروف شده.

  • yazdan azizi گفت:

    قبول دارم که دنیای سینمایی مارول(کاری به کامیک بوک ندارم)شدیدا از نظر ویلن ضعف داره و این کاملا واضح هست شاید تو این چند سال سه تا شخصیت بودن که با قاطعیت بشه گفت کاراکتر منفی های جذابی بودند یعنی لوکی،تانوس و کیل مانگر و شخصیت هایی هم مثل اولتران بودن که از پتانسیلی که داشتند به حد کافی استفاده نکرند.در ارتباط با سیاستی که شما به عنوان برگ برنده دی سی یاد کردید یعنی استفاده از شروران برای قلبه بر مارول این اتفاقی هست که داره می افته دقیقا یادمه بعد از موفقیت فیلم جوکر یکسری اخبار دیدم درباره ساخت فیلم هایی براساس کاراکتر ریدلر و پنگوئن اما به نظر من راه درست دی سی برای مقابله با مارول نه ساخت فیلم براساس شروران بلکه ساخت فیلم های ابرقهرمانی شدیدا جدی و با درجه سنی R هست که تو این مدت برای فیلم هایی مثل Joker، Zack Snyder’s Justice league و … شاهد استفاده از این فرمول هستیم که تا حدودی موفقیت آمیز بوده.در حقیقت سیاست درست برای موفقیت دی سی قرار گرفتن در یک مسیری هست که شبیه مارول نباشه.

    • Spider-Mah04 گفت:

      کاملا موافقم، به نظرم چون وارنر با خشونت و دارک بودن مشکلی نداره بر خلاف دیزنی، دنیای سینمایی دیسی باید بره به این سمت، البته به شرطی که گند نزنن به شخصیت پردازی شخصیتا، برای مثال مشکلی که شخصا من با فیلم Man of steel داشتم این بود که خیلی میخواستن جو دارکی به سوپرمن بدن به طوری که شخصیت پردازیش رو هم تغییر دادن و خیلی از طرفدارای سوپرمن از این کارشون عصبی شدن( از جمله خود من) چون سوپرمن ذاتا شخصیت دارکی نیست مثل بتمن یا دردویل (البته مشکل بیشتر فیلم Man of steel به خاطر تغییر شخصیت پردازی کلارک کنت/ سوپرمن و رفتار هاش بود)، اما خشونت برای تقریبا اکثر شرور ها یه چیز عادی ایه پس میشه از این راه هم با مارول رقابت کنه هم ازش کپی پیست نکنه و ایده منحصر به فرد خودشو داشته باشه

    • باهات موافقم ولی این یکی دو سال مارول خبیث های خوبی رو آورده نمونش همین ماندرین تو شانگ چی که جزو عالی های مارول بود میستریو هم عالی بود
      کنگ رو نظری ندارم فعلا
      درباره دیسی مهم نیست چقدر دارک و خفن باشه مهم خود کاراکتر هستش چند تا چیز مهمه :
      ۱ انتخاب بازیگر ۲ کارگردانی خوب ۳ اقتباس درست و…
      امیدوارم تو آینده دارکساید رو بیشتر ببینیم
      امیدوارم فیلم فلش خوب دربیاد و بتمن

  • IntOner One گفت:

    reverse Flash:do your remember when DC Delaied your Movie?It was me Barry,i made MCU So much better compare to DCEU so they instead of making superhero movies, make more Super villain movies so I have enough Fan boys to give me enough plot armor to kill Iris.

شروران دنیای دی سی بهتر از ابرقهرمانان آن هستند - گیمفا