آنچه باید از فیلم جدید کریستوفر نولان بدانید؛ نولان و پدر بمب اتم - گیمفا
آنچه باید از فیلم جدید کریستوفر نولان بدانید؛ نولان و پدر بمب اتم - گیمفا
آنچه باید از فیلم جدید کریستوفر نولان بدانید؛ نولان و پدر بمب اتم - گیمفا
آنچه باید از فیلم جدید کریستوفر نولان بدانید؛ نولان و پدر بمب اتم - گیمفا

آنچه باید از فیلم جدید کریستوفر نولان بدانید؛ نولان و پدر بمب اتم

علی محمدپناه
۲۱:۰۰ ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
فیلم اوپنهایمر کریستوفر نولان

جدیدترین فیلم کریستوفر نولان، فیلم Oppenheimer است و در سال ۲۰۲۳ بر روی پرده سینماها اکران خواهد شد.

کریستوفر نولان (Christopher Nolan) قرار است فیلم اوپنهایمر (Oppenheimer) را در سال ۲۰۲۳ میلادی اکران کند. این فیلم بر اساس زندگی فیزیک‌دان نظری و پدر بمب اتم جی رابرت اوپنهایمر است. کریستوفر نولان تا به حال یک فیلم درام بیوگرافی نساخته است. مطمئنا، این کارگردان برجسته، از روش‌های مرسوم برای ساخت این فیلم بیوگرافی استفاده نخواهد کرد. در تمام فیلم‌های کریستوفر نولان موارد غیرمنتظره وجود دارند و فیلم اوپنهایمر نیز استثنا نیست.

در حال حاضر، جزئیات اندکی در مورد این پروژه در دسترس است اما گزارش‌ها حاکی از آن است که به دنبال بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری فیلم تنت (Tenet)، نولان قرار است از بودجه کمتری در فیلم اوپنهایمر استفاده کند. در ادامه مطلب، جزئیاتی که تاکنون در مورد این فیلم منتشر شده است، قرار دارد.

کریستوفر نولان همیشه می‌خواسته تا فیلم بیوگرافی بسازد

کریستوفر نولان

فیلم اوپنهایمر، جدیدترین فیلم کریستوفر نولان پس از فیلم تنت به شمار می‌رود. این فیلم، دوازدهمین فیلم سینمایی به کارگردانی وی است. این فیلم، اولین فیلم درام و بیوگرافی به کارگردانی کریستوفر نولان محسوب می‌شود. البته باید توجه داشت که کریستوفر نولان، کارگردانی متفاوت است و نباید انتظار داشت که این فیلم، یک اثر بیوگرافی معمولی باشد.

کریستوفر نولان قبلا از شخصیت‌های حقیقی در فیلم‌های خود استفاده کرده است. به عنوان مثلا، اشاره‌ای به تسلا در فیلم پرستیژ (The Prestige) شده است، اما هرگز داستان زندگی‌نامه یک شخصیت حقیقی، محوریت اصلی پروژه‌ای به کارگردانی نولان نبوده است. به دنبال فیلم بی‌خوابی (Insomnia) در سال ۲۰۰۲، کریستوفر نولان بر روی نوشتن فیلم‌نامه فیلمی در مورد سرمایه‌دار میلیاردر هاوارد هیوز کار کرده است.

خبرهایی در مورد ایفای این نقش توسط جیم کری (Jim Carrey) نیز منتشر شده بود. اما، او موفق نشد تا این فیلم بیوگرافی را بسازد. در حقیقت، مارتین اسکورسیزی (Martin Scorsese) و لئوناردو دی کاپریو (Leonardo DiCaprio) موفق شدند تا زودتر فیلمی با چنین موضوعی را به نام هوانورد (The Aviator) بسازند و اکران کنند.

جدایی از کمپانی برادران وارنر

کمپانی برادران وارنر

کریستوفر نولان از سال ۲۰۰۲ میلادی، با کمپانی برادران وارنر همکاری داشته است. از آن زمان، این اولین فیلم کریستوفر نولان است که خارج از کمپانی برادران وارنر ساخته می‌شود. تصمیم کمپانی برادران وارنر برای اکران و عرضه همزمان فیلم تنت بر روی سرویس آنلاین اچ‌بی‌او مکس و سینماها به دلیل شیوع ویروس کرونا، سبب شد تا کریستوفر نولان با این کمپانی به اختلافاتی برخورد کند.

تمام فیلم‌های سال جاری میلادی کمپانی برادران وارنر، علاوه بر اکران بر روی سینماها، به طور همزمان، بر روی سرویس آنلاین اچ‌بی‌او مکس عرضه شده است. کریستوفر نولان به صراحت علیه این موضوع صحبت کرده بود و همین سبب شده تا کمپانی‌های دیگر برای همکاری با او پا پیش بگذارند.

همکاری با کمپانی یونیورسال

کمپانی یونیورسال پیکچرز

پس از جدایی با کمپانی برادران وارنر، کریستوفر نولان برای ساخت فیلم اوپنهایمر با کمپانی یونیورسال به توافق رسید. در همین راستا، کمپانی یونیورسال به این کارگردان وعده داده که فیلم اوپنهایمر را برای صد روز بر روی پرده سینماها اکران خواهد کرد. در دوره قبل از شیوع ویروس کرونا، فیلم‌ها برای نود روز اکران می‌شدند و در طی دوره کرونا، این مدت زمان به چهل و پنج روز کاهش یافته است.

کمپانی یونیورسال، فیلم‌های با فروش اولیه بالای ۵۰ میلیون دلار را برای مدت سی روز اکران می‌کند و فیلم‌های با فروش زیر ۵۰ میلیون را برای مدت هفده روز اکران خواهد کرد. این کمپانی همچنین برخی از فیلم‌های خود را به طور همزمان بر روی پرده سینماها و سرویس آنلاین عرضه می‌کند. البته، هیچ کدام از این موارد در مورد فیلم اوپنهایمر کریستوفر نولان اعمال نخواهد شد.

ششمین فیلم کیلین مورفی به کارگردانی کریستوفر نولان

کیلین مورفی

کیلین مورفی (Cillian Murphy)، بازیگری است که به عنوان بازیگر مکمل در فیلم‌های کریستوفر نولان حضور پیدا می‌کرده است. با این وجود، او قرار است برای اولین بار، نقش اصلی یک فیلم به کارگردانی کریستوفر نولان را به تصویر بکشد. کیلین مورفی در سه‌گانه شوالیه تاریکی (The Dark Knight) نقش اسکرکرو را بازی کرده بود. او همچنین نقش‌های مکملی در فیلم تلقین (Inception) و دانکرک (Dunkirk) ایفا کرده است. فیلم اوپنهایمر، ششمین همکاری کیلین مورفی با کریستوفر نولان را رقم خواهد زد.

چهارمین همکاری فیلمبردار هویته ون هویتما با نولان

فیلمبردار هویته ون هویتما

برای چهارمین بار، فیلمبردار هویته ون هویتما با کریستوفر نولان همکاری خواهد کرد. او در فیلم‌های تنت، دانکرک و میان ستاره‌ای (Interstellar) به عنوان فیلمبردار فعالیت کرده است. فیلم دانکرک برای وی نامزدی دریافت جایزه بهترین فیلمبرداری مراسم اسکار را به ارمغان آورده بود. این فیلمبردار با کارهای خود در فیلم فرد درست را راه بده (Let the Right One In) و فیلم او (Her) به شهرتی جهانی دست یافت.

دومین همکاری تدوینگر جنیفر لیم با نولان

از زمان فیلم بی‌خوابی، کریستوفر نولان در تمام فیلم‌های خود از تدوینگر لی اسمیت استفاده کرده است. لی اسمیت برای تدوین فیلم دانکرک، برنده جایزه اسکار شده بود. با این حال، فیلم تنت، اولین فیلمی بود که این تدوینگر در آن حضور نداشته و جنیفر لیم این وظیفه را در دست داشته است. تدوین فیلم اوپنهایمر توسط جنیفر لیم، دومین همکاری بین او و کریستوفر نولان را رقم خواهد زد.

دومین همکاری آهنگساز لودویگ گورانسون با نولان

آهنگساز لودویگ گورانسون

هانس زیمر (Hans Zimmer) از سال ۲۰۰۵ میلادی و فیلم بتمن شروع می‌کند (Batman Begins)، آهنگسازی موسیقی متن فیلم‌های نولان را بر عهده داشته است. او در فیلم‌های میان ستاره‌ای، تلقین و دانکرک، موسیقی متن بسیار خارق‌العاده‌ای ساخته بود. از همین رو، او و کریستوفر نولان، یک ترکیب آهنگساز و کارگردان بسیار عالی در هالیوود محسوب می‌شوند.

هانس زیمر برای آنکه آهنگسازی موسیقی متن فیلم تل‌ماسه (Dune) را بسازد، کار آهنگسازی فیلم تنت را رد کرده بود. همین سبب شده بود تا کریستوفر نولان، آهنگساز برنده جایزه اسکار لودویگ گورانسون را به خدمت بگیرد. این آهنگساز سوئدی، برای ساخت موسیقی متن فیلم پلنگ سیاه (Black Panther) برنده جایزه اسکار شده بود. او قرار است تا در دومین همکاری خود با کریستوفر نولان، آهنگسازی موسیقی متن فیلم اوپنهایمر را بر عهده داشته باشد.

منبع داستان فیلم اوپنهایمر

جی رابرت اوپنهایمر

فیلم اوپنهایمر به کارگردانی کریستوفر نولان بر اساس کتابی به نام “پرومتئوس آمریکایی: پیروزی و تراژدی جی رابرت اوپنهایمر” است. این کتاب نوشته کای بیرد و مارتین جی شروین است که برنده جایزه پولیتزر نیز شده است. این کتاب در سال ۲۰۰۵ میلادی انتشار یافته بود. این دو نویسنده بیش از بیست و پنج سال را صرف تحقیق در مورد زندگی جی رابرت اوپنهایمر کرده بودند. وظیفه نوشتن فیلم‌نامه اقتباسی فیلم را خود کریستوفر نولان در دست دارد.

بودجه فیلم اوپنهایمر

بنابر گزارش‌‌های تازه، فیلم اوپنهایمر دارای بودجه‌ای در حدود صد میلیون دلار خواهد بود. این بودجه نسبت به فیلم قبلی نولان، بسیار پایین‌تر است. بودجه تخمین زده شده برای فیلم تنت بیش از ۲۲۵ میلیون دلار است. این فیلم، بزرگترین بودجه را در میان آثار کریستوفر نولان دارد.

جزئیات فیلمبرداری

کریستوفر نولان

کمپانی یونیورسال پیکچرز تایید کرده که تولید فیلم اوپنهایمر از اوایل سال ۲۰۲۲ میلادی شروع خواهد شد. کمپانی یونیورسال همچنین اعلام کرده این فیلم با ترکیبی از فرمت IMAX 65mm و ۶۵mm فیلمبرداری خواهد شد تا بیشترین کیفیت تصویر را داشته باشد. کریستوفر نولان از این فرمت نیز در فیلم تنت و دانکرک استفاده کرده است. هنوز خبری از سوی کمپانی یونیورسال یا تیم کریستوفر نولان در مورد مکان فیلمبرداری فیلم اوپنهایمر منتشر نشده است.

تاریخ اکران فیلم اوپنهایمر

کمپانی یونیورسال پیکچرز قرار است فیلم اوپنهایمر را در تاریخ ۲۱ جولای سال ۲۰۲۳ میلادی اکران کند. بسیاری از فیلم‌های کریستوفر نولان در میانه ماه جولای منتشر شده تا توسط مخاطبان بیشتری دیده شوند. اکثر فیلم‌های کریستوفر نولان که در ماه جولای اکران شدند، علاوه بر بدست آوردن موفقیت در گیشه، ستایش منتقدان را نیز برانگیختند.

فیلم دانکرک به دنبال اکران خود در تابستان سال ۲۰۱۷ میلادی، به فروش جهانی ۵۲۶ میلیون دلاری دست پیدا کرد. این فیلم در فصل جوایز همچنین نامزد دریافت هشت جایزه اسکار شده بود. فیلم تنت نیز قرار بود تا در جولای سال ۲۰۲۰ میلادی اکران شود اما به دلیل شیوع ویروس کرونا، اکران آن تا ماه سپتامبر به تاخیر افتاد.

مطمئنا با نزدیک شدن به شروع فیلمبرداری فیلم اوپنهایمر، جزئیات بیشتری از آن منتشر خواهد شد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

آنچه باید از فیلم جدید کریستوفر نولان بدانید؛ نولان و پدر بمب اتم - گیمفا
آنچه باید از فیلم جدید کریستوفر نولان بدانید؛ نولان و پدر بمب اتم - گیمفا
آنچه باید از فیلم جدید کریستوفر نولان بدانید؛ نولان و پدر بمب اتم - گیمفا
آنچه باید از فیلم جدید کریستوفر نولان بدانید؛ نولان و پدر بمب اتم - گیمفا
آنچه باید از فیلم جدید کریستوفر نولان بدانید؛ نولان و پدر بمب اتم - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

آنچه باید از فیلم جدید کریستوفر نولان بدانید؛ نولان و پدر بمب اتم - گیمفا
آنچه باید از فیلم جدید کریستوفر نولان بدانید؛ نولان و پدر بمب اتم - گیمفا