نقد و بررسی Far Cry 6- گیمفا
نقد و بررسی Far Cry 6- گیمفا
نقد و بررسی Far Cry 6- گیمفا
نقد و بررسی Far Cry 6- گیمفا

نقد و بررسی بازی Far Cry 6؛ یوبی‌سافت، همان همیشگی!

علیرضا کریم‌خان زند
۰۹:۰۰ ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
نقد و بررسی Far Cry 6- گیمفا

«از زمان عرضه‌ی Far Cry 3 تا به امروز، حدود یک دهه گذشته است». این موضوعی است که هنوز هم باورش برایم مشکل است. به یاد دارم زمانی که برای اولین بار شروع به تجربه‌ی بازی Far Cry 3 کردم،‌ آنچنان مرا مجذوب خود کرده بود که پس از پایان آن به خود می‌گفتم «چه می‌شد اگر می‌توانستم حس خوبی که این بازی برای من ایجاد کرد را بار دیگر تجربه کنم». امروز پس از گذشت ۹ سال وقتی به این حرف خودم فکر می‌کنم، شک می‌کنم که شاید بهتر بود از خدا چیز دیگری می‌خواستم!

در ادامه می‌توانید نقد و بررسی ویدیویی بازی Far Cry 6 را از پایین مشاهده و دانلود کنید. برای نقد و بررسی کامل و مفصل می‌توانید مقاله را مطالعه کنید.

دانلود با کیفیت ۷۲۰

دانلود با کیفیت ۱۰۸۰

با وجود این‌که هنوز تمام مراحل فرعی Far Cry 6 را پشت سر نگذاشته و دنیای آن را به طور کامل نگشته‌ام، اما به جرئت می‌توانم بگویم که Far Cry 6 بدون شک یک بازی «یوبیسافتی» دیگر در سبک جهان باز است که بی‌رغبتی  یوبیسافت (Ubisoft) را در پیشرفت این فرنچایز و خلق اثری نوآورانه نشان می‌دهد.

تکرار و تقلید Far Cry 6 از عناصر و المان‌هایی که زمانی عامل موفقیت این مجموعه بودند، به وضوح نشان می‌دهد که این کمپانی قصد پذیرش هیچ گونه ریسکی را برای جان‌بخشی به فرنچایزی که طی ۹ سال گذشته با بازیافت Far Cry 3 سرپا مانده، ندارد؛ به طوری که می‌توان بی‌انگیزگی این بازی و سازندگان آن در جلب خاطر طرفداران قدیمی و بی‌میلی آنان در ساخت اثری به یاد ماندنی را در ساعات ابتدایی و در مقدمه‌ی بازی به راحتی حس کرد.

با تمام این تفاسیر و با وجود این‌که Far Cry 6 نمی‌تواند جایگاه خود را به عنوان نسخه‌ی ششم این فرنچایز توجیه کند، اما این بازی همچنان با به کار گیری ایده‌هایی تازه (هرچند کوچک و پیش پا افتاده) و با تمرکز بیشتر بر المان‌هایی که در عناوین گذشته‌ی این سری مورد پسند طرفداران واقع شده بودند، می‌تواند برای دوستداران این فرنچایز گیلتی پلژر (guilty pleasure) قابل قبول  و تجربه‌ای سرگرم کننده باشد.

پیش از شروع لازم است بگویم که نگاه من در نقد این بازی، ازجمله در خصوص گیم‌پلی آن نگاهی آنالیزگرانه است؛ به این صورت که ابتدا بخش‌های مختلف بازی را بررسی و ترجیحا با عناوین گذشته‌ی مجموعه‌ی Far Cry مقایسه خواهم کرد. علت این موضوع این است که همان‌طور که گفتم نمی‌توان Far Cry 6 را به عنوان نسخه‌ای انقلابی در این فرنچایز به شمار آورد، پس بررسی تفاوت‌های این بازی با عناوین پیشین خود، هرچند هم که کوچک باشند، برای خیلی‌ها (از جمله خودم) از اهمیت بالایی برخوردار است.

نقد و بررسی Far Cry 6- گیمفا

این نقد بر اساس نسخه‌ی ایکس‌باکس سری ایکس | اس  Far Cry 6 نوشته شده است.

داستان، شخصیت‌ پردازی و طراحی محیط

داستان Far Cry 6 در جزیره‌ای خیالی به نام یارا (Yara) در دریای کارائیب روایت می‌شود. دنیای این بازی از وضعیت جمهوری کوبا، تحریم‌ها و رکود اقتصادی این کشور به همراه انقلابی که از سال ۱۳۳۲ تا ۱۳۳۷ (۱۹۵۳ تا ۱۹۵۹ میلادی) به وقوع پیوست، الهام گرفته شده است.

شما در این عنوان کنترل شخصیتی به نام دانی (Dani) را بر عهده دارید. او که دوران بچگی‌اش را بدون پدر و مادر و به همراه دوستانش در محله‌های فقیر‌نشین منطقه‌ی اسپرانزا (Esperanza) سپری کرده، هم‌اکنون در حال تلاش برای فرار از یارا  و پناهنده شدن به کشور آمریکا است، اما پس از این‌که مرگ دوستان دوران کودکی‌اش را به چشم می‌بیند و بعد از آشنایی با کلارا (Clara)، رهبر گروه آزادی‌خواه لیبرتاد (Libertad) نظرش تغییر کرده و به جنبش مردمی علیه دولت دیکتاتور حاکم بر یارا می‌پیوندد.

مجموعه‌ی Far Cry به حضور آنتاگونیست‌هایی به یاد ماندنی و محبوب از جمله واس مونتنگرو (Vaas Montenegro) و جوزف سید (Joseph Seed) شناخته شده و Far Cry 6 نیز از این قاعده مستثنی نیست. آنتون کاستیو (Anton Castillo) با بازی جانکارلو اسپوزیتو (Giancarlo Espozito)، بازیگر محبوب سریال Breaking Bad،در رأس حکومت فاشیست یارا قرار دارد.

 کاستیو با وعده‌ی کشف درمان سرطان و بهبود وضعیت اقتصادی کشور توانسته تا رهبری یارا را به دست بگیرد. اما وی پس از این‌که به قدرت می‌رسد، مخالفان خود و حتی مردم عادی و بی‌طرف را تحت عنوان «بیگانگان» جهت کار در مراکز تولید داروی بیماری سرطان، در محیطی مملو از گازهای سمی و سرطان‌زا برده‌وار به کار گرفته و هرکسی هم که نسبت به تصمیمات آنتون و رژیم او کوچک‌ترین مخالفتی از خود نشان بدهد بلافاصله به مرگ محکوم خواهد شد.

یکی از عواملی که شخصیت‌های منفی را در سری Far Cry جذاب‌تر می‌کند، مکالمات بین پروتاگونیست و آنتاگونیست در این عناوین است. متاسفانه با وجود حضور جانکارلو اسپوزیتو و بازی بی‌نقص او، باز هم به علت کمبود ارتباط وی با دانی (شخصیت اصلی)، از پتانسیل آنتون به طور کامل استفاده نشده و نقش او به عنوان شخصیت منفی بازی به خصوص در مقایسه با کاراکتری مثل واس مونتنگرو از حد انتظار پایین‌تر بود.

از دیگر مشکلاتی که نه تنها در داستان Far Cry 6 بلکه در اکثر عناوین اخیر یوبیسافت مشاهده می‌شود، نحوه‌ی بیان آن‌هاست؛ به طوری که در این بازی از شما انتظار می‌رود که طی مقدمه‌ی ۲۰ دقیقه‌ای آن ارتباط عمیقی با شخصیت اصلی بازی پیدا کنید و تماشای مرگ دوستان او (کسانی که کمتر از چند دقیقه از اولین حضورشان در بازی گذشته است) برای شما ناراحت‌ کننده و احساس برانگیز باشد. متاسفانه این روند در اکثر آرک‌های Far Cry 6 تکرار می‌شود. دانی در هر منطقه از این کشور با افراد مختلفی ملاقات می‌کند؛ افرادی که هیچ دلیل خاصی برای وابستگی احساسی به آنان وجود ندارد. این افراد شما را به دنبال کارهایی می‌فرستند که نه به گذشته‌ی آنان و نه به رابطه‌ی دانی با آن‌ها مربوط می‌شود. در نهایت شما بعد از به پایان رساندن تمام مأموریت‌های یک منطقه، به بخش دیگری از یارا سفر کرده و اکثر کسانی که تا به اینجا با آن‌ها ملاقات داشتید رها و از خط داستانی خارج می‌شوند.

در آخر هم درباره‌ی دنیای Far Cry 6 باید بگویم که طراحی جزیره‌ی یارا همانند دیگر آثار اخیر یوبیسافت به شدت چشم نواز و زیباست. طبیعت این جزیره مرا به یاد محیط‌های سبز و زیبای Shadow of Tomb Raider و نواحی جنگلی و ساحلی Assassin’s Creed Origins می‌اندازد. یارا با سیستم تغییر دائمی آب و هوا، نورپردازی واقع‌گرایانه و جنگل‌های انبوه شما را غرق محیط طبیعی و زیبای خود می‌کند.

نقد و بررسی Far Cry 6- گیمفا
رابطه‌ی آنتون و پسرش دیگو (Diego) از جذاب‌ترین بخش‌های داستان این بازی به شمار می‌روند.

ساختار بازی و گیم‌پلی آن؛ امکانات بیشتر، دسترسی کمتر

گیم‌پلی عناوین Far Cry  همیشه و به طور ثابت یکی از نقاط قوت این فرنچایز به شمار می‌رفته‌اند و Far Cry 6 نیز از این ویژگی مستثنی نیست. همان‌طور که پیش از این گفتیم با وجود این‌که در این بازی از ایده‌های جدیدی در بخش گیم‌پلی استفاده شده، اما در مجموع به محض شروع بازی متوجه خواهید شد که ذات و محوریت اصلی این عنوان در مقایسه با دیگر آثار این مجموعه دست نخورده باقی مانده‌ است.

درواقع یوبیسافت در ساخت Far Cry 6 امن‌ترین راه ممکن را در پیش گرفته و تمرکز را بر پیشرفت و پررنگ‌تر کردن بخش‌هایی از بازی قرار داده که امتحان خود را پس داده باشند. این کار لزوما کار اشتباهی نیست، اما با توجه به این‌که این بازی چهارمین باری است که یوبیسافت مسیر خود را در توسعه‌ی عناوین Far Cry تغییر نداده است، این موضوع می‌تواند باعث نارضایتی و ناامیدی طرفداران این مجموعه باشد.

Far Cry 6 همانند دیگر آثار یوبیسافت، نقشه‌ای بزرگ پر از ماموریت‌ها و چک‌لیست‌های مختلف را در اختیار شما قرار می‌دهد. تسخیر پایگاه‌ها (outposts) در فرنچایز Far Cry برای عده‌ی زیادی از جمله خودم یکی از بخش‌های محبوب و سرگرم‌کننده‌ی آن به شمار می‌آمده و یوبیسافت نیز با علم به این موضوع تصمیم به تمرکز بیشتر بر آن‌ها گرفته است. هم‌اکنون علاوه بر پایگاه‌های نظامی (که در نسخه‌ی ششم این مجموعه با نام FND Base شناخته می‌شوند)، چک‌پوینت‌های FND (که جلوی وسایل نقلیه‌تان را در جاده می‌گیرند) و پایگاه‌های پدافند هوایی (Anti-Aircraft Site) نیز به بازی اضافه شده‌اند. Far Cry 6 همانند عنوان پیشین خود شامل سه دسته مأموریت می‌شود.

نقد و بررسی Far Cry 6- گیمفا
با تصرف پایگاه‌های ضد هوایی می‌توانید از سیستم فست تراول با چتر نجات در اطراف آن پایگاه استفاده کنید.

مأموریت‌های اصلی (Operations)

تمامی عناوین سری Far Cry به لذتی که با ایجاد هرج و مرج برای مخاطب خود ایجاد می‌کنند شناخته شده‌اند. مأموریت‌های اصلی Far Cry 6 که داستان بازی را تشکیل می‌دهند کاملا به ریشه‌های این فرنچایز وفادار هستند و از این لحاظ مشکلی ندارند. اما اگر به دنبال اثری هستید که در کنار پایبند بودن به عنصری که Far Cry را به Far Cry تبدیل کرده، در جهت تغییر، نوآوری و پیشرفت خود نیز قدم‌های بزرگی بردارد، باید بگویم که این بازی توان تأمین نظر شما را ندارد.

ماموریت Kick The Hornet’s Nest را در Far Cry 3 به یاد دارید؟ در Far Cry 6 نیز همان مرحله عیناً در قالب آتش زدن مزرعه‌های تنباکو تکرار می‌شود. مراحلی که در آن‌ها شخصیت اصلی دچار توهم می‌شد چطور؟ این دسته از ماموریت‌ها نیز در Far Cry 6 بازیافت شده‌اند.

متاسفانه این بازی کاری به جز تکرار مراحل محبوب عناوین پیش از خود بلد نیست و همان‌ طور که در مقدمه‌ نیز اشاره کردم، این موضوع به ترس همیشگی یوبیسافت از کنار گذاشتن ایده‌های کهنه (هرچقدر هم موفق) و خلق عنوانی که لایق نام «سیکوئل» باشد، اشاره دارد.

نقد و بررسی Far Cry 6- گیمفا
برخی از مراحل اصلی Far Cry 6 عیناً از دیگر عناوین این مجموعه کپی شده‌اند.

مأموریت‌های جانبی (Yaran Stories)

همین جا لازم است بگویم که چون فرصت زیادی برای تمام کردن تعداد قابل توجهی از مأموریت‌های جانبی نداشتم، مواردی که در این قسمت ذکر می‌کنم بر اساس تجربه‌‌ی محدودی است که تا این لحظه از این مراحل داشتم. اگر در آینده به من خلاف این موارد ثابت شد حتما نقد را به روزرسانی می‌کنم.

متأسفانه مأموریت‌های جانبی این بازی که با نام داستان‌های یارائی (Yaran Stories) معرفی می‌شوند، با وجود داشتن ایده‌هایی ترغیب‌کننده در برخی موارد، کیفیتی پایین‌تر از سطح انتظار دارند. این مراحل شما را با کار‌هایی مثل از آب گرفتنِ تعداد مشخصی ماهی و یا نشستن در نقطه‌ای از نقشه سرکار می‌گذارند و حتی مأموریت‌هایی که در ابتدا جالب به نظر می‌رسند، با صداگذاری بد شخصیت‌های فرعی، هوش مصنوعی ضعیف npcها، کوتاهی بیش از حد مراحل و عدم پردازش آن‌ها پتانسیل‌ خود را به هدر می‌دهند.

نقد و بررسی Far Cry 6- گیمفا
با وجود این‌که در برخی از مأموریت‌های جانبی بازی داستان‌ها و ایده‌های ترغیب کننده‌ای دیده می‌شود، اما تیم سازنده در ساخت آن‌ها کوتاهی کرده‌اند.

شکار گنج (Treasure Hunts)

این دسته از مأموریت‌ها هم در نسخه‌ی پنجم این مجموعه و هم در Far Cry 6 به عنوان یکی از لذت بخش‌ترین مراحل بازی و از نقاط قوت آن به شمار می‌آیند. البته جا دارد بگویم که علاقه‌ی یوبیسافت به راهنمایی بیش از حد در Treasure Huntهای Far Cry 6 نیز رخنه کرده است؛ به طوری که دانی با هر قدمی که برمی‌دارد خودش را برای قدم بعدی راهنمایی می‌کند و این موضوع از حس موفقیت به هنگام پیدا کردن گنج و بکر بودن محیط آن‌ می‌کاهد.

نقد و بررسی Far Cry 6- گیمفا
ماموریت‌های Treasure Hunt یکی از سرگرم کننده‌ترین بخش‌های این بازی به شمار می‌روند.

سیستم مبارزه و مهارت‌ها

شاید بتوان گفت که بیشترین تغییرات و محتویات جدیدی که یوبیسافت برای نسخه‌ی ششم این فرنچایز در نظر گرفته، به سیستم مبارزه و قدرت‌ها و مهارت‌های شخصیت اصلی مربوط می‌شود. در این بازی دیگر از آزاد کردن مهارت‌های جدید در منوی Skill Tree و Perks خبری نیست و به جای آن تمامی قابلیت‌ها و مهارت‌های موجود در قالب افزونه‌ (modification) به اسلحه‌هایتان اضافه می‌شوند. همچنین لباسی که دانی به تن می‌کند تنها جنبه‌ی ظاهری ندارد، بلکه شامل ۵ قسمت (به اصطلاح gear) مختلف است که هر کدام بر اساس انتخاب شما مهارت یا قابلیت خاصی را در اختیار دانی قرار می‌دهند. لازم به ذکر است که هر وقت اراده کنید می‌توانید از منوی بازی، لباس کاراکتر خود و در نتیجه مهارت‌های او را تغییر دهید. به علاوه دیگر لازم نیست برای تغییر اسلحه‌های خود به فروشندگان اسلحه مراجعه کنید، چراکه در هر لحظه از بازی به منوی اسلحه‌هایتان دسترسی کامل دارید.

از دیگر موارد جدید و خوش‌آیند این بازی می‌توان به اضافه شدن کوله‌ پشتی‌های سوپْرِمو (Supremo) اشاره کرد که آزادی عمل شما را در انتخاب نحوه‌ی مبارزه افزایش می‌دهند. به طور مثال فرض کنید که قصد گرفتن یکی از پایگاه‌های دشمن را دارید. در ابتدا می‌توانید به کمک اسلحه‌های دارای صداخفه کن به اسنایپ کردن سربازان پرداخته و در صورتی که آنان متوجه حضور شما شدند با استفاده از کوله‌ی Volta تمامی راه‌های ارتباطی دشمن را قطع کنید. سپس به کمک شعله‌‌افکن خود و سوپرموی Furioso پایگاه را به آتش بکشید.

تمامی این تغییرات هم در جهت مثبت بوده‌اند و هم باعث ایجاد مشکلات جدیدی شده‌اند. ایراد اصلی این سیستم این است که ابتدا به شما آزادی عمل و گزینه‌های بیشتری داده و سپس استفاده از این گزینه‌ها را محدود می‌کند. چراکه برای هر افزونه، چه در سوپرمو‌ها و چه در اسلحه‌ها، تنها یک فضای خالی وجود دارد؛ در نتیجه شما باید به اجبار بین ده‌ها قابلیت ممکن تنها یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

این وضعیت درباره‌ی قابلیت‌های لباس‌های دانی نیز صدق می‌کند. فرض کنید شما برای افزایش سرعت حرکت به هنگام تعویض خشاب لباس A را پوشیده‌اید. اما در عین حال به دنبال افزایش مقاومت در برابر نوع خاصی از تیر‌ هستید که فقط با پوشیدن لباس B میسر می‌شود؛ در نتیجه مجبور خواهید شد که بین این دو مورد یکی را انتخاب کرده و از دیگری چشم پوشی کنید.

یکی دیگر از تغییرات اصلی و نه‌چندان مثبتی که در گیم‌پلی Far Cry 6 دیده می‌شود، الزام انتخاب نوع تیر بر اساس نوع دشمن است؛ به این صورت که نقطه ضعف افرادی که از زره و محافظ خاصی استفاده نمی‌کنند، تیرهای Soft-Target هستند و کسانی که به طور مثال از کلاه محافظ استفاده می‌کنند با خشاب Armor- Piercing از پا درمی‌آیند. همچنین تنها راه مقابله با هلیکوپترها و ماشین‌های جنگی استفاده از تیر‌های انفجاری و یا هدف‌گیری راننده است.

متاسفانه این سیستم اسلحه‌ی شما را به استفاده از نوع خاصی از تیر محدود می‌کند؛ به طوری که شما باید برای عوض کردن نوع تیر از مبارزه خارج شده و با مراجعه به workbench تغییرات لازم را انجام دهید.

در مجموع با وجود این‌که گیم‌پلی Far Cry 6 خالی از ایراد نبوده و حجم زیادی از قابلیت‌های جدید آن بدون فکر و صرفا با هدف افزایش محتوا به بازی اضافه شده‌اند، اما می‌توان گفت که در کل آزادی عمل و قدرت انتخاب شما در مبارزات این عنوان از تمام بازی‌های مجموعه‌ی Far Cry بیشتر و گیم‌پلی آن روان‌تر است.

نقد و بررسی Far Cry 6- گیمفا
کوله‌های سوپرمو در واقع نقش ultimate ability کاراکتر شما را بر عهده دارند و به المان هرج و مرج در این بازی شدت می‌بخشند.

جمع بندی

با این‌که Far Cry 6 نتوانست طلسم یوبیسافت را در ساخت سیکوئل‌های تکراری بشکند، اما برای کسانی که به این موضوع اهمیت چندانی نمی‌دهند می‌تواند با گیم‌پلی لذت‌بخش و دنیای زنده و چشم‌نواز خود گزینه‌ی خوبی باشد.

نکات مثبت:

  • گیم‌پلی روان با آزادی عمل بالا در انتخاب راه مبارزه
  • دنیای وسیع و چشم‌نواز، پر از مناطق مختلف برای گشت و گذار و ساعت‌ها سرگرم شدن
  • حجم فوق‌العاده بالای اسلحه‌ها، مهارت‌ها و قابلیت‌ها
  • شکار گنج‌های سرگرم‌کننده
  • جذابیت مکالمات و رابطه‌ی آنتون کاستیو با پسرش، دیِگو
  • کوله‌های سوپرمو مبارزات را لذت‌ بخش‌تر می‌کنند

نکات منفی:

  • محدودیت در استفاده از قابلیت‌ها و مهارت‌ها
  • اجبار به تغییر مداوم لباس‌ها، اسلحه‌ها و سوپرموها در منوی Inventory
  • رابطه‌ی کم شخصیت اصلی و آنتون کاستیو
  • کیفیت پایین مأموریت‌های جانبی در مقایسه با داستان اصلی و کوتاهی بیش از حد آن‌ها
  • نپرداختن بازی به رابطه‌ی دانی با دیگر کاراکترها
  • هوش مصنوعی به شدت ضعیف شخصیت‌ها
  • نیاز دائمی استفاده از Workbench به روان بودن سیستم مبارزه آسیب می‌زند
  • ظاهر و طراحی کاراکترها جای کار بیشتری داشت

Fidoسبحان کورلئونهJoel Morganهادی صفائیپیشنروSpider-Manولگرد اوسکلGamerJavad.StarLUCIFERکاپیتان قیمتVisible 6-tigh man

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی Far Cry 6- گیمفا
نقد و بررسی Far Cry 6- گیمفا
نقد و بررسی Far Cry 6- گیمفا
نقد و بررسی Far Cry 6- گیمفا
نقد و بررسی Far Cry 6- گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Matin_kh گفت:

    یه پیام دارم برای یوبی سافت عزیز : صنعت گیم رو ترک کن 😑

    azamat bagatovSpider-Manسبحان کورلئونهMmdپیشنروMZYosefولگرد اوسکلVaasGamermore
    • AmirAgha گفت:

      ینی دقیقا همینه
      کنترل آ
      کنترل شیفت سی
      کنترل شیفت وی
      بچه هایی که با ورد زیاد سروکله میزنن فهمیدن من چی میگم 😁😁
      حتی باگهاشم همونایه😂😂😂

      سبحان کورلئونهMZولگرد اوسکلVaas
    • بر اساس نمرات متاکریتیک این بازی از سری فارکرای ضعیف ترین بازی فارکرای تا به حال محسوب میشود : فارکرای ۱ متای ۸۹ فارکرای ۲ متای ۸۵ فارکرای ۳ متای ۹۱ فارکرای ۴ متای ۸۵ فارکرای ۵ متای ۸۱ فارکرای ۶ متای ۷۴ و یوزر اسکور قرمز ۴.۵ … حتی این نسخه آنقدر بد هست که از اسپین اف به اون خوبی (پریمال) که نمرش ۷۸ بود کمتر شده از یوزر قرمز معلومه دیگه هیچ جایی یوبی در قلب طرفداراش نداره البته من نسخه تریال ناشر رو سه هفته پیش بازی کردم حدود هفت ساعت و نمره من بهش ۵ از ۱۰ هست راستش رو بگم خیلی کپی قسمت های قبلی خودش بود و حتی از روی جاست کاش هم خیلی کپی برداری کرده بود در واقعه ضعیف ترین بازی فارکرای بود که بازی کردم پس از چهار پنج ساعت آنقدر تکراری و حوصله بر شد (یک ماموریت رو چهار دفعه رفتم!!!) و همش میخواست که هی نقشه رو بگردم و کلی چرت و پرت پیدا کنم گرافیکش از نسخه قبلی کمتر و هوش مصنوعی و شخصیت پردازی خیلی بد بود فقط تنها از نقشه اش و تنوع اسلح ها و بخش حیوانات و داستان خوشم اومد بقیه واقعا تعریفی نداشت بدون تعصب بگم آخر هم پاک کردم نسخه من هم ps5 بود . سپاس

      پیشنروSpider-Manولگرد اوسکلVaasnfs3forevera.r.tjoelمتأثر گشته
      • nfs3forever گفت:

        دقیقا از نسخه ۴ که تنوع محیطی دارای لوکیشنهای متفاوت و گیم پلی متنوع و جذاب داشت به بعد نسخه به نسخه ضعیف تر شد یعنی ۵ از ۴ ضعیفتر و ۶ از ۵ ضعیفتر به نظر من که با نسخه نسل ۸ فار کرای ۴ زندگی کردم الان فاتحه این فرنچایز خوانده شده تمام .

        ولگرد اوسکل
  • . گفت:

    فکر کردم به این هم ۹.۷ میدین🤣

    Spider-Manسبحان کورلئونهپیشنروولگرد اوسکل
  • SEHSANHS گفت:

    چقد جالب جایی که بریک پوینت ۹ شده بود انتظار نداشتم این هفتو نیم بشه

    ولگرد اوسکل
  • Aiden pearce گفت:

    مشکل اصلی بازی اینه که تغییری نکرده
    تمام این قابلیت ها در بازی های قبلی مثل فار کرای ۵ یل۴ یا حتی ۲ بودن
    ولی هوش مصنوعی بازی واقعا افتضاحه.

    ولگرد اوسکل
    • البته لزوماً همیشه قرار نیست چیزی تغییر کنه. بدترین کلیشه‌ها هم میتونن با یک ارائه عالی، فراموش‌نشدنی بشن. تحلیل وضعیت یوبیسافت ب ی تحقیق اساسی نیاز داره ک چرا هسته اصلی آثارش به سمت عالی میل نداره

      Spider-Manهادی صفائیولگرد اوسکل
      • nfs3forever گفت:

        با کمال احترام به آقای آقا بابایی که نقدهای عالی ایشان را خوانده ام در هر وبسایت گیم ، هر بازی توسط یک نفر بررسی و نمره داده میشه بچه بازی که نیست ضمن اینکه آقای کریم خان زند به اندازه کافی تجربه در نقد و بررسی بازیهای مختلف دارند که من خوانده ام بررسی های کامل و نمره های منصفانه هم داده اند ، لطفا اگر بیشتر از ۹ سال سن دارید از این خواسته های بچه گانه ( مسخره بازی ) نکنید .

    • nfs3forever گفت:

      چطور تغییر نکرده به لحاظ گرافیک و ماموریتهای فرعی و هوش مصنوعی npc ها ، دوستان و دشمنان این بازی پسرفت کرده ، مگر اینکه منظورت تغییر مثبت باشه

      ولگرد اوسکل
  • تا الان که دارم بازیش میکنم خوب بود تکراری هست ولی خیلی سرگرم کننده هستش خیلی منو یاد فار کرای ۳ میندازه باگ زیادی تا الان ندیدم خبیث خوبی داره
    نمره من ۸۳
    خسته نباشید مقاله عالی بود

    ولگرد اوسکلa.r.t
  • NicK گفت:

    نقد خوب و عادلانه ای بود،نمره ۷ و نیم بنظرم کم بودبرای برای فارکرای بنظرم یوبی جدی جدی یه بازی متوسط داده نسبت به سری های قبلی در کل من که تجربش نمیکنم اما در کل انتظار بازی بهتری داشتم
    یه سوال:چرا حس میکردم اقای اقابابایی قراره فارکرای ۶ رو نقد کنه‌؟

  • راستشو بخواید یوبیسافت دیگه زده جاده خاکی…
    مشکلی که توی کلللللل بازی های یوبیسافت تو حداقل پنج سال اخیر هست ،هوش مصنوعی فاجعه و طراحی مراحل بسیار افتضاح و تکراری که وقتی چند مرحله رو میری دیگه میگی این چرا انقدر تکراریه؟چرا انقدر رو اعصابه؟چرا هیچ کار باحالی نمیشه کرد
    وقتی یه سری از مراحل همین بازی خیلی باحالن چرا باید نود درصد مراحلش تکراری باشه و ده درصد جذاب باشه؟
    والهالا هم حدود دوازده سیزده ساعت بازی کردم و هیچ مرحله جذابی توش نبود یعنی هیچ کار جالبی نمیشد کرد توش و همش تکرار مکررات بود،والهالا خیلی بازی خوبی بود ولی این لول دیزاین بدرد نخورش باعث میشه ارزش تموم کردن هم نداشته باشن
    واچ داگز لیژن هم تمام کردم ،بازی بدی نبود یک سری از مراحلش خفن بودن و بقیه همش تکرار مکررات،خب چرا نمیاد همه این مراحلو خفن کنه که انقدر کوبیده نشه؟مثلا مرحله اخر واچ داگز خیلی خوب بود ولی بقیش همش باید میرفتی یه چیزی کپی یا هک میکردی میدادی دست یکی دیگه
    هوش مصنوعی هم حرفی نزنم بهتره
    یوبیسافت به خودت بیا👋

    ولگرد اوسکلnfs3forever
    • nfs3forever گفت:

      حتی واچ داگز لژیون هم نسبت به بازی نسبتا جذاب واچ داگز ۲ خیلی ضعیفتر بود علاوه بر اینکه واقع گرایی نسخه ۱ و ۲ هم از دست داده بود ، تنها نسخه با ارزش این فرنچایز نسخه نسبتا متنوع با هوش مصنوعی بالای دشمنان نسخه ۲ بود که به زیبایی سان‌فرانسیسکو رو به تصویر کشیده بود .
      اسسینز کرید هم که بعد از سیندیکیت فاتحه اش خونده شد پایه های این فرنچایز واقع گرایی وقایع تاریخی حقیقی مثلا جنگهای صلیبی یا انقلاب کبیر فرانسه و البته پارکور و مخفی کاری مخصوصش بود ، که همگی ازبین رفته رسما از اوریجینز به بعد به آرپی جی های تخیلی تبدیل شدن حتی اگر والهالا بازی خوبی هم باشه قطعا یه اسسینز کرید نیست .

  • تاریخچه سری Far Cry در یک نگاه : (متا ، سال انتشار)
    .
    Far Cry (2004) (89)
    Far Cry Instincts (2005) (85)
    Far Cry Instincts Evolution (2006) (78)
    Far Cry Instincts Predator (2006) (78)
    Far Cry Vengeance (2006) (38)
    Far Cry 2 (2008) (85)
    Far Cry 3 (2012) (88)
    Far Cry 4 (2014) (85)
    Far Cry Primal (2016) (76)
    Far Cry 5 (2018) (81)
    Far Cry New Dawn (2019) (71)
    Far Cry 6 (2021) (74)
    تعداد: ۱۲ (۶ نسخه اصلی ، ۶ نسخه فرعی)
    میانگین نمره: (کل نسخه ها:۷۷ ، نسخه های اصلی: ۸۴)
    تاریخ تولد مجموعه: ۴ فروردین ۱۳۸۳ (۲۳ مارس ۲۰۰۴)
    سن مجموعه: ۱۷ سال

    Gamerjoel
  • Reciver گفت:

    بازی خیلی عالی است بنده در حال انجام آن هستم و ایمان دارم اگر سازنده دیگری جای یوبی سافت قرار گرفته بود نمره بازی به مرز ۸۶ یا ۸۸ میرسید چیزی که حق واقعی آن است بازی بسیار سرگرم کننده و زیبا است و بسیار نکات مثبت دارد متاسفانه نقد های گیمفا دیگر مثل گذشته نیست و در محدوده سایت متاکریتیک حرکت میکند. ایراد گرفتن از بازی به نحوی که به دلیل ایراد های بازی نمره کم میشود اما به خاطر نکات مثبت آن حتی تشکری هم نمیشود.نمیدانم شاید از کامنت چندین هیتر و کژوال گیمر عقب نشینی کرده اید به هر صورت جامعه منتقدین و آن هایی که ان را دنبال میکنند درصد اندکی از جامعه گیمر ها هستند باید به خاطر آن ممنون باشیم بنده از این پس دیگر هیچ نقدی را نخواهم خواند چون لذت بازی کردن را از بین میبرد و این کاری بی ارزش است بنده پول داده ام لذت ببرم و میبرم هر کسی میخواهد فیس و افاده ایی بازی کند بفرماید راه باز است جاده دراز.فارکرای ۶ بسیار زیبا و سرگرم کننده است و در بازار کنونی جزو بهترین بازی ها است نمره حقیقی آن کمتر از ۸۵ نیست.سربلند و سر افراز باشید.

    nfs3foreverVaasمتأثر گشته
    • الان جَو دور بازی بخاطر متا زیاد خوب نیست. چند وقت دیگه همین کسایی که بهت دیس دادن بعد از تجربه بازی نظرشون عوض میشه. الان ۹۰ درصد افراد هنوز بازی رو تجربه نکردن. و با کامنتت هم کاملا موافقم ، هر سازنده دیگه ای بود حداقل ۸۵ رو می گرفت؛ البته نمیشه از مشکلات بازی چشم پوشی کرد.

      nfs3foreverمتأثر گشته
    • nfs3forever گفت:

      تو سلیقه ات این بازی ضعیفو لذت بخش و حداقل ۸۵ میدونه دلیل نمیشه منتقد سایت یا گیمرهاییکه خیلی بیشتر از تو تجربه انواع ژانرهای بازی از قدیم رو دارن هم نمره بالا بدن . ضمنا اگه به نقد و نمره منتقدش اهمیت نمیدی اصلا چرا میای نقد و بررسی بازی هارو میخونی همون بهتر که به گفته خودت دیگه تو وبسایتهای گیم پیدات نشه .

  • Nathan Drak گفت:

    چقدر تبلیغ کرد آخرش این شد من باور کردم بازیه عالیه اما بازی معمولی هستش

    nfs3forever
  • hamidreza68 گفت:

    سلام …وااااای چی میخایم از گشت و گزار در دنیای اوپن ورلد و انجام دادن ماموریت های الکی از نسل هفت به اینور بیشتر بازیا همینجوری شدن …چیه بازیای نقش آفرینی…و شلوغ پلوغ و هزار تا آیتم الکی و بی مورد تو یه بازی …همشون هم دارن ازهم تقلید میکنن…هل بلید داستانش تو اسکاندیناوی خدای جنگ داستانش اسکااندیناوی هست..اصلا بازیا سبکشون به هم نزدیک و شبیه شده …بابا نسل ۵و۶ یادش بخیر…رزیدنت و سایلنت هیل دو بازی سوروایول هارر هست اما فضا و اتمسفرشون فرق میکنه و جدا هست..مثل هم نیستن..اینا بازیها. اما بازی های جدید دارن از هم تقلید میکنن نه جذابیت دارن نه اتمسفر گیرایی دارن جهان باز شدن..شمشیریاشون سولز بورن شدن معماها کم شده..اصلا آشغال به تمام معنا شدن بازیا…بابا چه وضعیه…به ذهنت ایده جذاب نمیاد نساز آقا …مجبوری….من میگم صنعت گیم داره رو به افول میره مثل هرچیز دیگه ای…هر چیزی یک دوران شکوهی داره و یواش یواش به افول سوی پیدا میکنه…بابا یه شوتر جذاب ندیدیم اخیرا…igi کجا رفت…نسل ۶ واقعا نسل عجیبی بود …بعید بدونم نسل ۹به گرد پای ps2 برسه..و نخواهد رسید…چه بازیای میکردیم و پلی می‌دادیم اصلا تو خواب هم نمیدیدیم واقعا مثل یک رویا بود…

    nfs3foreverمتأثر گشته
  • hamidreza68 گفت:

    نسل ۵ و۶ نسلی حماسی واسه دنیای گیم بود و بسیار جوونا و نوجوانان اون موقع شور و نوای خاصی داشتن من جمله خودم که الان ۳۲ سالمه…بابا غرق می‌شدیم تو بازیای اون موقع گرافیک آنچنانی نداشت…اما خطی بودن داستان موسیقی اتمسفر خود بازی معماهای بازی و پازل بلکه تا مدتها از ذهنم پاک نمیشد و نشده هنوز…حتی مراحل بازیا به خاطر جذابیت تو ذهنمه هنوز …آدم هنوز دوست داره پلی بده…اما بازیای حالا پوچ و توخالی و ادعای خالی..جذاب نیستن…همین فراکرای ۶ اولاش میگفتم واااای چه دموی داره چه شود این بازی میترکونه….فهمیدم طبل تو خالیه…خدای جنگ ۱ کجا خدای جنگ ۲۰۱۸ کجا….شاهزاده ایرانی و اونیموشا کجا…بلاد بورن و سکیرو کجا…متال اسلوگ کجا تایتان فال کجا…سوپر ماریو کجا ریمن کجا…خرگوشی سگا کجا بازیای حالا کجا…چی چی میزدیم بر بدن..اون موقع..

    • Gamer 207 گفت:

      دیگه اون دوران تکرار نمیشه مثل یک رویا بود برادر
      پلی ۲ افسانه ای حتی با اینکه کنسول های دیگه ضعیف بودن ولی اونا هم بازی های خوبی داشتن هیلو فیبل ۱ فورتزا و…
      نینتندو ماریو زلدا و …
      سونی هم که همگی باهاش آشنا هستیم که چه شاهکار هایی داشت
      سگا همبا اینکه شکست خورد ولی بازی های خوبی تو لانچ داشت اصلا فراموش نشدنی بو اون موقع
      هعی روزگار کجایی

      nfs3forever
  • یکی از معدود نقد های خوبی بود که تو چند وقت اخیر خوندم ، منتقد سایت بغل یاد بگیره
    از نقد معلومه که گیم پلی بازی خوب کار شده ، منم تنها چیزی که از فارکرای می‌خوام اوت پست های پرتعداده که تسخیرشون کنم ، فکر کنم از معدود کسایی باشم که هم کل اوتپست های سه رو گرفتم ، هم چهار رو ، هم پنج رو و هم نیوداون رو گرفتم و در آینده هم فارکرای شیش رو خواهم گرفت
    حس هم میکنم که فارکرای شیش قراره به بهترین بازی سری برام تبدیل بشه

    nfs3forever
    • XERXES گفت:

      “فکر کنم از معدود کسایی باشم که هم کل اوتپست های سه رو گرفتم ، هم چهار رو ، هم پنج رو و هم نیوداون رو گرفتم و در آینده هم فارکرای شیش رو خواهم گرفت”
      منی که ۱۰ بار هر کدوم از اوتپستهای ۳ و ۴ و ۵ و نیو داون رو گرفتم:🙂

      • خب یه سوال ، تویی که ده بار هر کدوم رو گرفتی حتما از بازی لذت بردی که تونستی ده بار بگیری دیگه ، مگه هدف بازی چیزی جز سرگرمیه؟
        خب وقتی همین فارکرای کپی پیست شده آدم رو با تمام مشکلاتش سرگرم می‌کنه و چهل پنجاه ساعت فان رو رقم میزنه ( این هم چند ساعت گیم پلی دیدم ازش ، بنظرم خیلی جذاب بود ) ، دیگه کپی پیست بودنش کیلو چنده؟

        nfs3foreverمتأثر گشته
        • S گفت:

          یعنی میخوام این چاقو رو بکنم تو کمرت!
          چی سرگرم کننده. فارکرای فقط گیم پلی نیست داستان های خوبی هم داره شخصیت های منفی فوق العاده و مراحل جالب و پر تعداد، دنیای خونین و….
          اگه به سرگرمی هست که میتونی با بازبهای موبایل هم سرگرم شی!
          از دست این یوبی سافت اومد این بازیو انقدر ضعیف کرده همه انتظاراتشون حداقل شده!

          nfs3forever
          • کدوم مراحل فرعی برادر من ، فارکرای از همون اول تو مراحل فرعی لنگ میزد اونم چه لنگی! ، یوبیسافت بازیاش از همون اول اپن وورلد های مزخرفی بودن ، ولی چون استودیو های دیگه از روشون کپی نکرده بودن معلوم نمیشد ، همین الان برو اساسین های اولیه ، فارکرای دو و سه و هر بازی دیگه ای رو دوست داری بازی کن تا بفهمی
            داستان هم فارکرای سه شانسی خوب دراومد ، بقیش داستانشون یه چیز معمولی بود ، دنیای خونین رو هم اینم داره!

            • S گفت:

              دیگه اغراق هم نکن. مراحل فرعی در این حد فاجعه نبودن(بجز فارکرای ۲) در مورد اپن ورلد مزخرف هم بازم موافق نیستم الان حتی فارکرای ۶ هم بنظرم محیط خوبی برای گشت و گذار داره
              داستان شانسی خوب در اومد…😐
              داستان ۴ هم شانسی بود؟

              • ماموریت های فرعی همه ی سری چیزی فراتر از فاجعه بوده! ، شما همین ماموریت های فرعی فارکرای سه رو نگاه کن ، انقدر بدن که منی که کل مپ رو صد در صد. کردم ( حتی گنج هارو ) ، بیشتر از دو سه تاشون رو نتونستم تحمل کنم
                چون نه جایزه ی چشمگیری میدن ، نه داستان خوبی دارن ، هیچی!
                اپن وورلد هم تا چهار اون وورلد بازی فاجعه بود! ، می‌رفتی بالای رادیو تاور ها ، مپ بازی آنلاک میشد و همه چیز روش مارک میشد! ، بعدش هم تبدیل میشد به از a به b رفتن
                باز تو پنج و شیش بهتره قضیه
                داستان چهار خوب نبود ، بد هم نبود ، یه داستان معمولی بود با آنتاگونیستی که ادای واس رو درمیاورد!
                داستان فارکرای پنج هم به مراتب از چهار بهتره

            • majidam گفت:

              الان میتونی گوشیهای نوکیا قدیمی برداری تو دستت و بگی این عالیه مثلا بخوایی ازش تمام قابلیتهایی که گوشیهای ۲۰۲۱ بهت بدن اون هم بهت بده ازش انتظار داشته باشی مثلا از لحاظ عکس برداری بهترین کارکرد بهت بده و نصب بازی و نرم افزاری قطعا نه اما تو دوران خودش یکی از بهترینها بود . بازیهای یوبی سافت تو زمان خودشون قطعا یکی از بهترینها بودن هر کسی که در اون زمان بازیهای یوبی سافت تجربه کرده باشه به خوب بودن بازی کاملا پی میبره و اگر بازیهای یوبی سافت با بازیهای زمان خودش مقایسش کرد خوب جزو بهترینها بود . با پیشرفت صنعت گیم شرکتها هم پیشرفت کردن و قابلیتهای جدید موتورهای جدید به بازیهاشون اضافه کردن و این باعث میشه که کسی سراغ بازیهای قدیمی نره چون اگر در گذشته براش دلچسپ بوده اما الان نه چون پیشرفت صنعت گیم و با اومدن بازیهای جدید و با قابلیتها بالا اون بازیهای قدیمی حتی اگر در زمان خودشون شاهکار بودن الان کمتر کسی سراغ اون بازیا میره . برای چی بازیای قدیمی ریمستر یا ریمک میکنن ؟ چون اون بازیا در زمان خودشون بسیار جذاب و خوب و شاهکار بودن چون اون بازیا دیگه قدیمی شدن و کسی طرفشون نمیره برای احیا کردن اون بازیا تکنلوژی روز در اون بازیا قرار میدن که اون بازی در حد نسل ۸ حداقل به نظر برسه و گیمرهایی که عاشق این بازیای قدیمی بودن دوباره اون بازیا رو بخرن و باهاش تجدید خاطره بکنن . اونهایی که با بازی اشنا نیستن اشنا میشن و تازه میفهمن که این شرکت در گذشته چه شاهکارهایی ساخته . ختم کلام و کلام اخر خواستم بگم که هر چیزی با زمان خودش مقایسه کن و انتظار نداشته باش یک وسیله یا یک کالای سال ۲۰۰۵ که ۱۶ سال نسبت به کالای ۲۰۲۱ عقب هست همون کارکرد و کیفیت بهت بده ۱۶ سال چیز کمی نیستا خیلی زیاده ادمی رو تصور کن که توانایی دویدن نداره و سرجاش میشینه چون سنش بالا هست یا مشکلی داره مثل یوبی و ادم دیگه ای تصور کن که قدرت دوندگی بسیار بالایی داره و اون ادم همش در حال دویدن باشه و تو این ۱۶ سال همش داره میدوه مثل راکستار الان که راکستار به فرض ۱۶ سال از یوبی جلو هست انتظار داری بازیهای یوبی که ۱۶ سال بدون درجا زدن در جای خودش ایستاده بازیهاش مثل راکستار که همش در حال دویدن هست زیبا و با کیفیت به نظر برسه ؟ مثال بودا فقط در حد مثال

            • XERXES گفت:

              هیچ چیزی شانسی در نمیاد رفیق

          • nfs3forever گفت:

            دمت گرم داداش حرف حق زدی هرچند برای خیلی ها از جمله ما ایرانی ها نظرات مخالف درست هم باشه تلخه و بخاطر تعصب و لج بازی قبول نمیکنن .

        • آرین گفت:

          سلام
          عجب سوال حکیمانه‌ای!

        • Skull گفت:

          مشکل دقیقا از همینجا شروع شد که کلمه سرگرم کننده واستون کافیه…داداش فورتنایت نیس..فارکرایه بجز سرگرم کننده بودن کلی چیز دیگه باید داشته باشه با خودش ک نداره

        • XERXES گفت:

          آرمان کاکو من قبل تجربه هربازی یا بعد تجربش، یه سطح بندی تو ذهنم تشکیل میدم
          حداقل چیزی که یه بازی باید ارائه بده، سرگرمیه، بازی ای که این فاکتور رو نداشته باشه ارزش بازی کردن نداره. خیلی بازیها فقط درهمین سطح هستن و بالاتر نمیرن، مثلا جاست کاز.
          سطح اصلی میشه ارزش، ارزش‌ها برای هرکسی متفاوت است ( منبع : هویت اجتماعی دوازدهم!😄) فرنچایزها بخاطر ارزش‌های خاصشون محبوب و مشهور میشن، دیسانرد بخاطر گیم پلی گسترده، رد دد بخاطر جهان باز فوق العاده، ویچر و سایبرپانک بخاطر داستانهای چند لایه و ماموریت‌های فرعی و المان‌های ریز ولی دوست داشتنی نقش آفرینشون و…..
          وقتی سازنده به ارزش‌های بازیهاش بی توجهی میکنه و خلاقیت بوجود نمیاره اثرش صرفا به “سرگرم کننده” محدود میشه. شما هر بازی که از نظرتون شاهکاره بازی میکنید کاملا حس میکنید که انگار سازنده با عشق تک تک بخش‌های بازیشو میسازه، سازنده های ویچر اینقدر بازیشونو دوست داشتن، که عکس خودشونو توی بازی میزارن و جالبه که بعد از پیدا شدنش توسط گیمرا سیدی پراجکت گفت ما نمی‌خواستیم که گیمرا اونو پیدا کنن و عکس رو بخاطر دل خودمون گذاشتیم!
          ولی یوبیسافت که کارش شده تکرار و تکرار و تکرار، خب مشخصه خودش فرنچایزهایش رو فقط به چشم پول میبینه! پس وقتی خودش ارزشی قائل نمیشه برای این فرنچایز ، چرا من بزارم؟! من این نسل هیچکدوم از بازی‌های یوبیسافت رو نخریدم و همشونو کرکی و هکی بازی کردم، از همشون لذت بردم، ولی هیچکدومشون چیزی بهم اضافه نکردن، چون وقتی سازنده هدفی رو تو بازیش نمیزاره از چیش من یاد بگیرم؟! و وقتی اینجور باشه، شاید بازی ارزش تجربه داشته باشه، ولی ارزش خرید و به یاد موندن؟ نه

          • درسته ، همین قضیه هم فرق یه شاهکار و یه بازی خوبه ، منم نمیگم فارکرای شاهکاره ، جز سه هیچوقت نبوده
            میگم بازی خوبیه و یکم مبالغه شده تو وضعیتش

            • S گفت:

              شماره ۲ و ۱😐
              من حتی بنظرم ۲ خیلی بهتر از ۳ بود
              چرا میخوای فارکرای رو یدونه بازی متوسط خطاب کنی؟

            • XERXES گفت:

              “دیگه کپی پیست بودنش کیلو چنده؟”
              در جواب این جملت گفتم، این کیلوئه که همین تکرار مانع یه پیشرفت تو سری مثل پیشرفت نسخه سوم میشه.

              • یه سوال دیگه
                آیا اساسین و واچ داگز وقتی از کپی پیست در اومدن شاهکار شدن؟
                قطعا نه و میشه گفت ضعیف ترین نسخه هاشون رو تحویل دادن!
                چرا پیشرفت و کپی پیست نبودن فارکرای می‌تونه کیفیت رو تضمین کنه؟؟؟ ، بنظرم ک از این حالت در بیاد یوبی بدتر تر میزنه توش😂
                البته من با پیشرفت نداشتن سری از سه به بعد مخالفم
                درسته بیس بازی همونیه که تو دو ساخته شد ( جز بخش شکار ) ، ولی هم تو نسخه ی سه ، هم تو پنج یه سری پیشرفت وجود داشت
                مثلا حذف رادیو تاور ها و اون مدل اسکیل تری تو پنج و متنوع تر شدن بازی ، مشکل کم نداشت ولی تغییر و پیشرفت داشت

                • XERXES گفت:

                  چیزی که میگی تغییره، پیشرفت تغییر مثبته.
                  اساسینز والا تغییر اسمشو نمیشه گذاشت، بمبارون هسته ای بود! سبک رو کاملا تغییر داده دیگه نمیشه واقعا درباره تغییرش چندان صحبت کنیم. ولی تا اونجایی که یادمه اوریجینز نسخه ضعیفی نبودا ! اودیسی هم که کاندید بازی سال شد. بحث اساسینز خودش اصن یه بحث سر درد آوریه خواهشا بازش نکن حوصلشم ندارم😄

                  nfs3forever
                • اوریجینز برای من تو سری هفتم یا هشتمه ، اودیسه آخره! ، سیندیکیت هم یکی پایینتر از اوریجینز😑
                  فقط از این آخریا والهالا رو دوست داشتم که اونم لول دیزاین شخمی ای داشت و اگر بخاطر تم وایکینگیش نبود ، دو هم نمی‌دادم بهش ، ولی الان برای تو چهار تای اوله

                • nfs3forever گفت:

                  جناب XERXES بعد از سیندیکیت اصلا فرنچایز اسسینز کریدی تولید نشده . ضعیف بودن اوریجینز و اودیسی به کنار اصلا اسسینز کرید نیستند چون هیچکدام تاکید میکنم هیچکدام از المانهای این فرنچایز درشون وجود نداره شدن یک کلون از صدها نقش آفرینی تخیلی تکراری مناسفانه ! ما بازی rpg کم نداریم با کلی دیالوگ و غول و اژدها بدون دره ای واقع گرایی ! هیچ الزامی نبود فرنچایز اسسینز کرید تمام هویت منحصر به فرد خودشو بریزه تو چاه فاضلاب ، اسسینز کرید بر اساس وقایع تاریخی واقعی و اتمسفری واقع گرا و رئال و سبک منحصر به فردش شناخته میشد که تاحدودی نسخه ۴ از اصول بنیادی سری تخطی کرد اما بازهم واقع گرا در زمان و مکان واقعی روایت میشد و قطعا نقش آفرینی نبود ! این مجموعه بهترین نسخه اش متأسفانه به آخرین نسخه اش تبدیل شد منظورم نسخه سیندیکیت . ۳ نسخه بعدی خوب یا بد اسسینز کرید نیستند و بهتر بود اگر یوبیسافت توان ارائه نسخه ای بعد از سیندیکیت نداشت این ۳ تا رو با یه اسم دیگه مثلا به عنوان یه آی پی جدید ارائه میکرد .
                  هر فرنچایز بزرگ و پرطرفداری المانها و سبک و سیاق های منحصر به فرد خودشو داره و همین صنعت گیم رو انقدر پرطرفدار کرده و هر روز سلایق مختلف بیشتری جذب این صنعت میشن . ویچر۳ شاهکاری شاید تکرار‌نشدنی بود همچون رزیدنت ایول ۶ و نید فور اسپید ۳ اما قرار نیست مثلا اودیسی جا پای ویچر ۳ بزاره مثال تقلید کلاغ که راه رفتن خودشم فراموش کرد . به هر حال حماسه آی پی پالای اسسینز کرید ( گرچه در ۴ لغزشی داشت ) با سیندیکیت به پایان رسید و نیمه پر لیوان حداقل با بهترین نسخه وداعی دلنشین داشت .

          • آرین گفت:

            سلام
            با اینکه هویت اجتماعی سال آخر این حرف رو رد می‌کنه ولی برای بعضی از افراد سرگرمی هم نوعی ارزش حساب می‌شه.
            مثل Pes یا Dynasty Warriors و Just Cause.
            حتی بازی‌ای مثل gta sa برای من ۱۰ ساله کلا از سرگرمی می‌تونه فراتر نره، برای شما در همون اولین مرحله یا اولین نما می‌ره ولی برای من نمی‌ره.

        • nfs3forever گفت:

          چند نفر بازیباز پیدا میشن که ۴۰ ساعت این بازی ضعیف رو تحمل کنن و ازش لذت ببرن ! مگر سلیقه گیمی‌شون خیلی پایین باشه .

    • Faith گفت:

      فارکرای نیوداون بهترین اوت پستارو داشت به نظرم
      یادم نمیاد درجه سختی داشت یا نه ، تو بعضی اوت پستاش بالای ۱۰بار میمردم 😂

      • من عاشق اوت پست های چهارم ، یه حس ایمرسیو خاصی داشت
        نیوداون اوتپست هاش عالی بود ولی بهترین چیزش برا من ، گاناش بود که واقعا جذاب بودن! ، تقریبا از همشون یکبار استفاده کردم و بازی کوچکترین تکراری به خودش نگرفت بخاطر این قضیه😂

        • XERXES گفت:

          هیچی مال ۳ نمیشه
          لامصب اون موقع بچه بودم اینقدر تو دنیای بازی گم میشدم واقعیت و بازی رو قاطی میکردم میفرستم اوتپست میگرفتم به خیال اینکه اعصاب واس خراب شه😄😂

          علی موتوری
        • nfs3forever گفت:

          جناب کامندر جنسن متاسفانه عقیده و سلیقه تون انقدر عجیب و غریب و غیر اصولیه که نتونستم جوابی به کامنتتون ندم . با هیچ میزان و معیاری فاجعه اوریجینز نمیتونه از بهترین نسخه بدون تردید سری یعنی سیندیکیت بهتر باشه تازه اینا به کنار اوریجینز اصلا اسسینز کرید نیست و هیچکدام از المانها و ویژگیهای این فرنچایز در این بازی بزرگ زشت بی مصرف وجود نداره ! چطور ممکنه کسی این ۲ بازی رو ۳ ساعت یا ۲۰ ساعت بازی کرده باشه و حتی قضاوت درونیش اجازه بده اینارو فقط با هم مقایسه کنه !؟ صرف فقط مقایسه این دو ظلم بزرگی در حق سیندیکیت ، سازنده هاش و بازیبازهاش هست .

        • nfs3forever گفت:

          ۴ بهترین نسخه فرنچایز بود البته نسخه نسل ۸ و نسخه pc

    • nfs3forever گفت:

      کاری ندارم به اینکه از نظرت کدوم نسخه بهترین نسخه فار کرای هست اما گیم پلی فارکرای ۶ قطعا خوب کار نشده خیلی رو حست حساب باز نکن برو اقلا ۱۵ ساعت بازی کن میفهمی چرا متاش پایینه و بازیبازها هم بیشترشون از جمله من ضعیفترین نسخه شماره دار چند سال اخیر میدونن .

  • javad7697 گفت:

    با تشکر از آقای زند بابت نقد کاملا منطقی و بی طرفانه
    بالاخره دیدیم که گیمفا عنوانی از یوبیسافت رو بدون جانبداری و منطقی نقد کرد و نمره واقعی و شایسته این عنوان رو هم داد
    یوبیسافت باید برگرده به اصالت عناوینش نه این که هر سال یه عنوانو کپی کنه یا به کل سبک و اصالتش رو از بین ببره و همه هم بگن به به چه بازی شده

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    متاسفانه همون مسائلی که باعث شده بود من از فارکرای ۳ به این ور این فرنچایز برام تموم کردنش خسته کننده بشه باز هم رعایت شده ، بازی بسیار ظاهر عالی داره و گان پلی و گرافیک و داستان و کرکتر های خوبی هم داره ولی اینو ما از فارکرای ۱ دیدیم و چیز جدیدی نیست عقیده دارم این فرنچایز نیاز شدید به نو آوری در گیمپلی داره ، خوشبحال کسی که فارکرای ۶ اولین تجربش از این سری هست فکر کنم برای همچین شخصی این بازی ارزش فوق العاده ایی داشته باشه….

    علی موتوری
  • ممنونم از نویسنده بابت نقد
    پ ن: انتظار نمره بالاتری داشتم😔

  • آرین گفت:

    سلام
    فواید کلی، ایرادات جزئی.

  • S گفت:

    ممنون نقد جالبی بود و با دقت و جزئیات نوشته شده. بدبختانه این بازی هم اصلا شعبه مونترال نساخته و اولین نسخه اصلی فارکرای هستش که توسط تورنتو ساخته شده که همین باعث میشد نگران بشم
    من که بازیش میکنم ولی حاضر نیستم بخاطر این بازی یک قرون هم پول به جیب یوبی سافت بره!
    متاسفانه یجوری شده که همه به بازی های یوبی سافت به حداقل ها نگاه میکنن و میگن همینکه سرگرمم کرد کافیه
    خب دوستان کدومو میخواین:
    هر ۵ سال یبار یه نسخه از بازیاش بده ولی شاهکار باشه
    هر ۳ سال بازی بده و بازی در حد متوسط یا افتضاح باشه

  • onepunkman گفت:

    بعضی استودیو ها باید تجزیه بشن ایپیاشون بیوفته دست کسایی که عرضه دارن

  • Spider-Man گفت:

    به نظر من اگه این بازی رو دو سال دیر تر عرضه می‌کرد الان به یکی از بهترین بازی های یوبیسافت میشد

  • Moax گفت:

    از نظر مرحله فارکرای ۳ بهترین بازیه
    اون ماموریته که آتیش میزدی از یه تعقیب شروع میشهه و با ار پی جی تموم میشه مرحله عالی ایه

  • Moax گفت:

    بهترین بازی اوپن ورد فارکرای ۳ و بعدش جی تی ای ای وی هست

    علی موتوری
  • Bigby.90s گفت:

    نقد منصفانه ای بود. ممنون. حالا اگه همینو آقابابایی می‌نوشت میشد بهترین بازی فارکرای تا الان و یه شاهکار و ازین حرفا. یطوری که نزدیک ۶۰ بار از کلمه شاهکار استفاده میشد تو‌ مقاله!!!

  • farzaad گفت:

    با توجه به خبرهایی که از آنلاین‌محور بودن نسخه ۷ منتشر شده، به نظر می‌رسه باید کار این فرانچایز سابقا محبوب رو تموم‌شده بدونیم.

  • فقط فاکرای۱و ۲
    فاکرای ۳ برای کسانی که فاکرای ۱و۲ بازی نکردن شاهکار حساب میشه که خیلی خنده داره

  • ghahve گفت:

    مرسی بابت نقد
    من خودم این بازیو تجربه نکردم ولی با توجه به نقدهایی که از این بازی خوندم شاید بهتر بود این بازیو در قالب یه نسخه فرعی و نه نسخه ششم سری معرفی می کردن.
    میدونین دنیای بازی هم مثه دنیای فیلمه. هرسال یا دو سال یکبار یه سریع و خشن مثلا داره منتشر میشه. با همون فرمول تکراری. همه هم میگن مزخرفه آشغاله فلانه. ولی اون همچنان فروششو میکنه و سودشو به جیب میزنه.
    من خودم به شخصه چون با بازیای یوبیسافت بزرگ شدم نمیتونم بگم با این روش عرضه پشت سر هم فرانچایزهای معروفش موافقم ولی از طرف دیگه وقتی میاد بلافاصله بازی و تمومشون میکنم چون بازی کردنشون بهم لذت میده. ولی در کل به نظرم برای این بازی باید یه تغییر فرمول کلی رو در نظر میگرف. چون آنتاگونیست بازی پتانسیل زیادی داره و اگه تو یه بازی با مکانیسم ها و سیستم گیم پلی جدید قرار میگرفت به مراتب به یادموندنی تر میشد.
    چیزی که میخوام بگم اینه که تو دنیای فیلم هم یه سریا فیلم بازن و فیلم های عمیق و کم دیده شده یه سینما رو شاهکار میدونن یه سریا که فقط یه تایم محدود دارن در هفته برا فیلم دیدن و حوصله تحلیل و درس گرفتن از فیلم رو ندارن همون سریعو خشنو شاهکار میدونن یه سریا هم جفتشو نگا میکنن. اینجا هم همونه. من خودم بارها شده به خاطر شاهکار بودن بیش از حد یه بازی دلم نیومده همون موقع تجربش کنم به جاش رفتم بازیای سطح پایین تر ولی به جاش فان تر رو بازی کردم.

  • Amir1 گفت:

    بازی بدی نبود ولی هممون میدونستیم نسخه های زوج فارکرای بهبود یافته نسخه های فرد فارکرای مثل ۳و۴ یا۵و۶ درکل بازی چندان جذاب نیست جاداشت که بازی بهتر باشه ولی درکل قابل قبوله ولی آنتاگونیستش چندان خوب نیست آنتاگونیست خوبیه ولی درحد واس و جوزف سید نیست دیالوگ ها بی معنیه ودر داستانش نقص های وجود داره ولی قابل قبوله پایان چندان خوبی نداره ودراواخر بازی بازی روی یک چرخه باطل میوفته ولی به اندازه فارکرای۵ ظرفیت های یازی از بین نرفته
    درکل این یک فارکرای معمولیه واصلا درحد ۳ و۵ نیست و اون حس فارکرای بودنو خیلی به من نمیده
    شخصا اگه من بودم ۸۰ رو بهش میدادم

  • Spider-Man گفت:

    واقعا مشکل یوبیسافت اینکه به بازی هاش به اندازه کافی وقت نمیزاره مثلا الان به بازی اساسین کرید والهالا کلا دو سال وقت گذاشتن اگه این بازی رو ۳ سال دیرتر منتشر میکردن سال ۲۰۲۳ جزو ۵ بازی برتز جهان میشد.تو فارکرای ۶ هم همین اتفاق افتاده اگه به این بازی دوسال بیشتر وقت میذاشتن شرط میبندم تو سال ۲۰۲۳ نمرش بالای ۹۲ میومد. فرق یوبیسافت و راک استار اینکه یوبیسافت تو دو سال سه تا بازی عرضه میکنه و راک استار هم توی پنج سال یک بازی عرضه میکنه اگه یوبیسافت هم همین کار رو می‌کرد میتونست با راک استار رقابت کنه ولی الان متاسفانه بازی هاش فقط سرگرم کننده است.

    متأثر گشته
  • Dr.Ali گفت:

    من دیشب بازی را تمام کردم.
    بازی خوبی بود ولی شاهکار یا عالی نبود.
    امتیاز من به بازی نهایتا ۸.۵ است.
    روایت داستان بازی بعضی جاها خوب نبود و حس ترس نسخه های قبلی فارکرای به من القا نشد.
    محیط بازی بسیار بزرگ و زیبا بود هرچند موتور گرافیک بازی قدیمی شده و بنظر من باید ارتقا پیدا کنه.
    طراحی کاراکترها و انیمیشن چهره ها اصلا قابل قبول نبود.
    در کل پیشنهاد می کنم تجربه کنید چون مثل نسخه های قبل گان پلی خوبی داره.

  • Spider-Man گفت:

    از آقای سعید آقابابایی خواهش میکنم که بازی فارکرای ۶ رو بررسی کنن تا ببینیم که از نظر آقای سعید اقابابایی نسبت به نسخه قبل پیشرفت کرده یا نه ممنون میشم اگه اینکار رو بکنین

  • خیلی جالبه
    یوبی از ریشه ها دور می‌شه، فحش میخوره
    میچسبه به ریشه‌ها، فحش میخوره
    میخواین کلا از صنعت گیم خداحافظی کنه راحت بشید؟

  • اِفی گفت:

    همین امروز فار کرای ۶ رو پس از صرف بیش از ۳۸ ساعت تموم کردم و راجبش می‌تونم بگم:
    به نظر من همه چیز گیم پلی خیلی خوب و سرگرم کننده است به جز هوش مصنوعی که حتی از سری‌های قبلی فارکرای هم بدتره و دشمنا عملاً خنگ تشریف دارن.
    جهان بازی به شدت زیبا و چشم نوازه و آدم از وقت گذروندن درش خسته نمیشه اما در عین حال یه جورایی زیادی هم بزرگه که تو بعضی موارد مشکل‌ساز میشه.
    اما اما، به جز خود شخصیت اصلی بازی یعنی دَنی، آدم بده بازی یا همون آنتون کاستیلو و پسرش و شاید خوآن بقیه کارکترها فاجعه‌ان یعنی به معنای واقعی کلمه افتضاحاً و یکی از یکی حوصله‌ سربر تر که دلیل اصلیش اینه که خیلی شخصیت تو این بازی ریخته و به خاطر زمان کم و محدودی که با هر کدوم در ارتباط هستی نمی‌تونی باهاشون ارتباط کاملی بگیری و به کارکترهای خیلی فراموش شدنی تبدیل میشن حالا بماند که میخوام سر به تن بعضی‌هاشون نباشه مثل بیچو یا از اون بدتر هونرون
    در ضمن قهرمان‌ها و رهبرهای داستان که مثلا قراره انقلاب کنند؛ تقریبا همشون زن هستن و چه بسا بچه مدرسه‌ای‌های نچسب و ناپخته (راستی یکی‌شونم ترنسه)
    هر چند واقعا جای تشکر داره که لااقل دنی به عنوان پروتاگونیست می‌تونه حرف بزنه و لال نیست و شخصیت اولیه خوب و دلنشینی داره اما متاسفانه حتی دنی هم رشد شخصیتی آنچنانی پیدا نمیکنه به عبارت دیگه دنی خیلی بیشتر از اینا پتانسیل داشت که هدر رفت با این حال بعد از جیسون، کارکتر اصلی محبوب من از این فرانچایزه
    هووف داستان انقدر طولانی و حوصله سربر  میشه که فقط می‌خوای هر چه سریعتر ماموریت‌های اصلی بازی رو تموم کنی تا برسی به آخر داستان و بالاخره شر بازی رو بکنی که جالب این جاست که این معضل رو به شخصه به هیچ عنوان تو پونزده ساعت اول بازی حس نکردم چون هرچند داستان هنوز شخمیه ولی هنوز بهش پی نبردی و همه‌ چی انقدر کسل کننده و تکراری نشده که به این حال و روز دچار بشی. کاشکی تو همین مدت بازی تموم میشد که اینجوری بازی خیلی موندگارتر و عامه پسندتر از آب در میومد.
    (از طرف دیگه جا داره تشکر کنیم از تغییرات به جایی که تو روند و گیم پلی بازی اعمال شده مثل تغییر مقرها از حالت کپی پیستی تو نسخه های قبلی به مکان های منحصر به‌فرد، سازمان یافته و واقع‌انگارانه‌تر مثل دانشگاه، بیمارستان، کارخونه ذوب فلزات، بندر و … یا اینکه دشمنا تو جاده و محیط اطراف همین‌ که ببیننت بهت شلیک نمی‌کنن و تا زمانی که وارد تاسیسات نظامی نشی، سر و کله سربازا نذاری یا وارد قسمت‌هایی از نقشه نشی که حکومت نظامی در اون اعلام شده؛ کاری باهات ندارن و به سمتت حمله‌ور نمیشن و غیره)
    در آخر باید بگم که از نظر من یکی که هر سه فار کرای ۴ و ۵ و ۶ در کل در یه سطحن و اگر از فارکرای ۴ و ۵ یا حتی یکی از این دو تا لذت بردین؛ مسلماً از فار کرای ۶ هم خوشتون خواهد اومد و از امتحان کردنش پشیمون نمیشید چون همینطور که می‌بینید با این همه ایرادی که ازش گرفتم باز هم به شخصه تا آخرش رفتم و بازی رو تموم کردم چون فرمول همیشگی فار کرای رو من یکی که جواب داده رو شما چطور؟

  • nfs3forever گفت:

    ضمن تشکر از آقای کریم خان زند و گیمفا نقد و بررسی عالی بود و هر آنچه از این بازی لازم داشتم بدونم در اختیارم قرار داد بازم ممنون و دمتون گرم .
    فقط ای کاش اشاره ای به کیفیت نسخه ps4 این بازی میکردید که من در خرید بازی بیشتر مطمئن میشدم ؟ اگر از اعضای محترم گیمفا یا دوستان بازیباز کسی میتونی منو راهنمایی کنه بسیار ازش سپاسگذار میشم .

نقد و بررسی Far Cry 6- گیمفا
نقد و بررسی Far Cry 6- گیمفا