نقد و بررسی بازی Far Cry 6؛ یوبی‌سافت، همان همیشگی!

«از زمان عرضه‌ی Far Cry 3 تا به امروز، حدود یک دهه گذشته است». این موضوعی است که هنوز هم باورش برایم مشکل است. به یاد دارم زمانی که برای اولین بار شروع به تجربه‌ی بازی Far Cry 3 کردم،‌ آنچنان مرا مجذوب خود کرده بود که پس از پایان آن به خود می‌گفتم «چه می‌شد اگر می‌توانستم حس خوبی که این بازی برای من ایجاد کرد را بار دیگر تجربه کنم». امروز پس از گذشت ۹ سال وقتی به این حرف خودم فکر می‌کنم، شک می‌کنم که شاید بهتر بود از خدا چیز دیگری می‌خواستم!

در ادامه می‌توانید نقد و بررسی ویدیویی بازی Far Cry 6 را از پایین مشاهده و دانلود کنید. برای نقد و بررسی کامل و مفصل می‌توانید مقاله را مطالعه کنید.

دانلود با کیفیت ۷۲۰

دانلود با کیفیت ۱۰۸۰

با وجود این‌که هنوز تمام مراحل فرعی Far Cry 6 را پشت سر نگذاشته و دنیای آن را به طور کامل نگشته‌ام، اما به جرئت می‌توانم بگویم که Far Cry 6 بدون شک یک بازی «یوبیسافتی» دیگر در سبک جهان باز است که بی‌رغبتی  یوبیسافت (Ubisoft) را در پیشرفت این فرنچایز و خلق اثری نوآورانه نشان می‌دهد.

تکرار و تقلید Far Cry 6 از عناصر و المان‌هایی که زمانی عامل موفقیت این مجموعه بودند، به وضوح نشان می‌دهد که این کمپانی قصد پذیرش هیچ گونه ریسکی را برای جان‌بخشی به فرنچایزی که طی ۹ سال گذشته با بازیافت Far Cry 3 سرپا مانده، ندارد؛ به طوری که می‌توان بی‌انگیزگی این بازی و سازندگان آن در جلب خاطر طرفداران قدیمی و بی‌میلی آنان در ساخت اثری به یاد ماندنی را در ساعات ابتدایی و در مقدمه‌ی بازی به راحتی حس کرد.

با تمام این تفاسیر و با وجود این‌که Far Cry 6 نمی‌تواند جایگاه خود را به عنوان نسخه‌ی ششم این فرنچایز توجیه کند، اما این بازی همچنان با به کار گیری ایده‌هایی تازه (هرچند کوچک و پیش پا افتاده) و با تمرکز بیشتر بر المان‌هایی که در عناوین گذشته‌ی این سری مورد پسند طرفداران واقع شده بودند، می‌تواند برای دوستداران این فرنچایز گیلتی پلژر (guilty pleasure) قابل قبول  و تجربه‌ای سرگرم کننده باشد.

پیش از شروع لازم است بگویم که نگاه من در نقد این بازی، ازجمله در خصوص گیم‌پلی آن نگاهی آنالیزگرانه است؛ به این صورت که ابتدا بخش‌های مختلف بازی را بررسی و ترجیحا با عناوین گذشته‌ی مجموعه‌ی Far Cry مقایسه خواهم کرد. علت این موضوع این است که همان‌طور که گفتم نمی‌توان Far Cry 6 را به عنوان نسخه‌ای انقلابی در این فرنچایز به شمار آورد، پس بررسی تفاوت‌های این بازی با عناوین پیشین خود، هرچند هم که کوچک باشند، برای خیلی‌ها (از جمله خودم) از اهمیت بالایی برخوردار است.

این نقد بر اساس نسخه‌ی ایکس‌باکس سری ایکس | اس  Far Cry 6 نوشته شده است.

داستان، شخصیت‌ پردازی و طراحی محیط

داستان Far Cry 6 در جزیره‌ای خیالی به نام یارا (Yara) در دریای کارائیب روایت می‌شود. دنیای این بازی از وضعیت جمهوری کوبا، تحریم‌ها و رکود اقتصادی این کشور به همراه انقلابی که از سال ۱۳۳۲ تا ۱۳۳۷ (۱۹۵۳ تا ۱۹۵۹ میلادی) به وقوع پیوست، الهام گرفته شده است.

شما در این عنوان کنترل شخصیتی به نام دانی (Dani) را بر عهده دارید. او که دوران بچگی‌اش را بدون پدر و مادر و به همراه دوستانش در محله‌های فقیر‌نشین منطقه‌ی اسپرانزا (Esperanza) سپری کرده، هم‌اکنون در حال تلاش برای فرار از یارا  و پناهنده شدن به کشور آمریکا است، اما پس از این‌که مرگ دوستان دوران کودکی‌اش را به چشم می‌بیند و بعد از آشنایی با کلارا (Clara)، رهبر گروه آزادی‌خواه لیبرتاد (Libertad) نظرش تغییر کرده و به جنبش مردمی علیه دولت دیکتاتور حاکم بر یارا می‌پیوندد.

مجموعه‌ی Far Cry به حضور آنتاگونیست‌هایی به یاد ماندنی و محبوب از جمله واس مونتنگرو (Vaas Montenegro) و جوزف سید (Joseph Seed) شناخته شده و Far Cry 6 نیز از این قاعده مستثنی نیست. آنتون کاستیو (Anton Castillo) با بازی جانکارلو اسپوزیتو (Giancarlo Espozito)، بازیگر محبوب سریال Breaking Bad،در رأس حکومت فاشیست یارا قرار دارد.

 کاستیو با وعده‌ی کشف درمان سرطان و بهبود وضعیت اقتصادی کشور توانسته تا رهبری یارا را به دست بگیرد. اما وی پس از این‌که به قدرت می‌رسد، مخالفان خود و حتی مردم عادی و بی‌طرف را تحت عنوان «بیگانگان» جهت کار در مراکز تولید داروی بیماری سرطان، در محیطی مملو از گازهای سمی و سرطان‌زا برده‌وار به کار گرفته و هرکسی هم که نسبت به تصمیمات آنتون و رژیم او کوچک‌ترین مخالفتی از خود نشان بدهد بلافاصله به مرگ محکوم خواهد شد.

یکی از عواملی که شخصیت‌های منفی را در سری Far Cry جذاب‌تر می‌کند، مکالمات بین پروتاگونیست و آنتاگونیست در این عناوین است. متاسفانه با وجود حضور جانکارلو اسپوزیتو و بازی بی‌نقص او، باز هم به علت کمبود ارتباط وی با دانی (شخصیت اصلی)، از پتانسیل آنتون به طور کامل استفاده نشده و نقش او به عنوان شخصیت منفی بازی به خصوص در مقایسه با کاراکتری مثل واس مونتنگرو از حد انتظار پایین‌تر بود.

از دیگر مشکلاتی که نه تنها در داستان Far Cry 6 بلکه در اکثر عناوین اخیر یوبیسافت مشاهده می‌شود، نحوه‌ی بیان آن‌هاست؛ به طوری که در این بازی از شما انتظار می‌رود که طی مقدمه‌ی ۲۰ دقیقه‌ای آن ارتباط عمیقی با شخصیت اصلی بازی پیدا کنید و تماشای مرگ دوستان او (کسانی که کمتر از چند دقیقه از اولین حضورشان در بازی گذشته است) برای شما ناراحت‌ کننده و احساس برانگیز باشد. متاسفانه این روند در اکثر آرک‌های Far Cry 6 تکرار می‌شود. دانی در هر منطقه از این کشور با افراد مختلفی ملاقات می‌کند؛ افرادی که هیچ دلیل خاصی برای وابستگی احساسی به آنان وجود ندارد. این افراد شما را به دنبال کارهایی می‌فرستند که نه به گذشته‌ی آنان و نه به رابطه‌ی دانی با آن‌ها مربوط می‌شود. در نهایت شما بعد از به پایان رساندن تمام مأموریت‌های یک منطقه، به بخش دیگری از یارا سفر کرده و اکثر کسانی که تا به اینجا با آن‌ها ملاقات داشتید رها و از خط داستانی خارج می‌شوند.

در آخر هم درباره‌ی دنیای Far Cry 6 باید بگویم که طراحی جزیره‌ی یارا همانند دیگر آثار اخیر یوبیسافت به شدت چشم نواز و زیباست. طبیعت این جزیره مرا به یاد محیط‌های سبز و زیبای Shadow of Tomb Raider و نواحی جنگلی و ساحلی Assassin’s Creed Origins می‌اندازد. یارا با سیستم تغییر دائمی آب و هوا، نورپردازی واقع‌گرایانه و جنگل‌های انبوه شما را غرق محیط طبیعی و زیبای خود می‌کند.

رابطه‌ی آنتون و پسرش دیگو (Diego) از جذاب‌ترین بخش‌های داستان این بازی به شمار می‌روند.

ساختار بازی و گیم‌پلی آن؛ امکانات بیشتر، دسترسی کمتر

گیم‌پلی عناوین Far Cry  همیشه و به طور ثابت یکی از نقاط قوت این فرنچایز به شمار می‌رفته‌اند و Far Cry 6 نیز از این ویژگی مستثنی نیست. همان‌طور که پیش از این گفتیم با وجود این‌که در این بازی از ایده‌های جدیدی در بخش گیم‌پلی استفاده شده، اما در مجموع به محض شروع بازی متوجه خواهید شد که ذات و محوریت اصلی این عنوان در مقایسه با دیگر آثار این مجموعه دست نخورده باقی مانده‌ است.

درواقع یوبیسافت در ساخت Far Cry 6 امن‌ترین راه ممکن را در پیش گرفته و تمرکز را بر پیشرفت و پررنگ‌تر کردن بخش‌هایی از بازی قرار داده که امتحان خود را پس داده باشند. این کار لزوما کار اشتباهی نیست، اما با توجه به این‌که این بازی چهارمین باری است که یوبیسافت مسیر خود را در توسعه‌ی عناوین Far Cry تغییر نداده است، این موضوع می‌تواند باعث نارضایتی و ناامیدی طرفداران این مجموعه باشد.

Far Cry 6 همانند دیگر آثار یوبیسافت، نقشه‌ای بزرگ پر از ماموریت‌ها و چک‌لیست‌های مختلف را در اختیار شما قرار می‌دهد. تسخیر پایگاه‌ها (outposts) در فرنچایز Far Cry برای عده‌ی زیادی از جمله خودم یکی از بخش‌های محبوب و سرگرم‌کننده‌ی آن به شمار می‌آمده و یوبیسافت نیز با علم به این موضوع تصمیم به تمرکز بیشتر بر آن‌ها گرفته است. هم‌اکنون علاوه بر پایگاه‌های نظامی (که در نسخه‌ی ششم این مجموعه با نام FND Base شناخته می‌شوند)، چک‌پوینت‌های FND (که جلوی وسایل نقلیه‌تان را در جاده می‌گیرند) و پایگاه‌های پدافند هوایی (Anti-Aircraft Site) نیز به بازی اضافه شده‌اند. Far Cry 6 همانند عنوان پیشین خود شامل سه دسته مأموریت می‌شود.

با تصرف پایگاه‌های ضد هوایی می‌توانید از سیستم فست تراول با چتر نجات در اطراف آن پایگاه استفاده کنید.

مأموریت‌های اصلی (Operations)

تمامی عناوین سری Far Cry به لذتی که با ایجاد هرج و مرج برای مخاطب خود ایجاد می‌کنند شناخته شده‌اند. مأموریت‌های اصلی Far Cry 6 که داستان بازی را تشکیل می‌دهند کاملا به ریشه‌های این فرنچایز وفادار هستند و از این لحاظ مشکلی ندارند. اما اگر به دنبال اثری هستید که در کنار پایبند بودن به عنصری که Far Cry را به Far Cry تبدیل کرده، در جهت تغییر، نوآوری و پیشرفت خود نیز قدم‌های بزرگی بردارد، باید بگویم که این بازی توان تأمین نظر شما را ندارد.

ماموریت Kick The Hornet’s Nest را در Far Cry 3 به یاد دارید؟ در Far Cry 6 نیز همان مرحله عیناً در قالب آتش زدن مزرعه‌های تنباکو تکرار می‌شود. مراحلی که در آن‌ها شخصیت اصلی دچار توهم می‌شد چطور؟ این دسته از ماموریت‌ها نیز در Far Cry 6 بازیافت شده‌اند.

متاسفانه این بازی کاری به جز تکرار مراحل محبوب عناوین پیش از خود بلد نیست و همان‌ طور که در مقدمه‌ نیز اشاره کردم، این موضوع به ترس همیشگی یوبیسافت از کنار گذاشتن ایده‌های کهنه (هرچقدر هم موفق) و خلق عنوانی که لایق نام «سیکوئل» باشد، اشاره دارد.

برخی از مراحل اصلی Far Cry 6 عیناً از دیگر عناوین این مجموعه کپی شده‌اند.

مأموریت‌های جانبی (Yaran Stories)

همین جا لازم است بگویم که چون فرصت زیادی برای تمام کردن تعداد قابل توجهی از مأموریت‌های جانبی نداشتم، مواردی که در این قسمت ذکر می‌کنم بر اساس تجربه‌‌ی محدودی است که تا این لحظه از این مراحل داشتم. اگر در آینده به من خلاف این موارد ثابت شد حتما نقد را به روزرسانی می‌کنم.

متأسفانه مأموریت‌های جانبی این بازی که با نام داستان‌های یارائی (Yaran Stories) معرفی می‌شوند، با وجود داشتن ایده‌هایی ترغیب‌کننده در برخی موارد، کیفیتی پایین‌تر از سطح انتظار دارند. این مراحل شما را با کار‌هایی مثل از آب گرفتنِ تعداد مشخصی ماهی و یا نشستن در نقطه‌ای از نقشه سرکار می‌گذارند و حتی مأموریت‌هایی که در ابتدا جالب به نظر می‌رسند، با صداگذاری بد شخصیت‌های فرعی، هوش مصنوعی ضعیف npcها، کوتاهی بیش از حد مراحل و عدم پردازش آن‌ها پتانسیل‌ خود را به هدر می‌دهند.

با وجود این‌که در برخی از مأموریت‌های جانبی بازی داستان‌ها و ایده‌های ترغیب کننده‌ای دیده می‌شود، اما تیم سازنده در ساخت آن‌ها کوتاهی کرده‌اند.

شکار گنج (Treasure Hunts)

این دسته از مأموریت‌ها هم در نسخه‌ی پنجم این مجموعه و هم در Far Cry 6 به عنوان یکی از لذت بخش‌ترین مراحل بازی و از نقاط قوت آن به شمار می‌آیند. البته جا دارد بگویم که علاقه‌ی یوبیسافت به راهنمایی بیش از حد در Treasure Huntهای Far Cry 6 نیز رخنه کرده است؛ به طوری که دانی با هر قدمی که برمی‌دارد خودش را برای قدم بعدی راهنمایی می‌کند و این موضوع از حس موفقیت به هنگام پیدا کردن گنج و بکر بودن محیط آن‌ می‌کاهد.

ماموریت‌های Treasure Hunt یکی از سرگرم کننده‌ترین بخش‌های این بازی به شمار می‌روند.

سیستم مبارزه و مهارت‌ها

شاید بتوان گفت که بیشترین تغییرات و محتویات جدیدی که یوبیسافت برای نسخه‌ی ششم این فرنچایز در نظر گرفته، به سیستم مبارزه و قدرت‌ها و مهارت‌های شخصیت اصلی مربوط می‌شود. در این بازی دیگر از آزاد کردن مهارت‌های جدید در منوی Skill Tree و Perks خبری نیست و به جای آن تمامی قابلیت‌ها و مهارت‌های موجود در قالب افزونه‌ (modification) به اسلحه‌هایتان اضافه می‌شوند. همچنین لباسی که دانی به تن می‌کند تنها جنبه‌ی ظاهری ندارد، بلکه شامل ۵ قسمت (به اصطلاح gear) مختلف است که هر کدام بر اساس انتخاب شما مهارت یا قابلیت خاصی را در اختیار دانی قرار می‌دهند. لازم به ذکر است که هر وقت اراده کنید می‌توانید از منوی بازی، لباس کاراکتر خود و در نتیجه مهارت‌های او را تغییر دهید. به علاوه دیگر لازم نیست برای تغییر اسلحه‌های خود به فروشندگان اسلحه مراجعه کنید، چراکه در هر لحظه از بازی به منوی اسلحه‌هایتان دسترسی کامل دارید.

از دیگر موارد جدید و خوش‌آیند این بازی می‌توان به اضافه شدن کوله‌ پشتی‌های سوپْرِمو (Supremo) اشاره کرد که آزادی عمل شما را در انتخاب نحوه‌ی مبارزه افزایش می‌دهند. به طور مثال فرض کنید که قصد گرفتن یکی از پایگاه‌های دشمن را دارید. در ابتدا می‌توانید به کمک اسلحه‌های دارای صداخفه کن به اسنایپ کردن سربازان پرداخته و در صورتی که آنان متوجه حضور شما شدند با استفاده از کوله‌ی Volta تمامی راه‌های ارتباطی دشمن را قطع کنید. سپس به کمک شعله‌‌افکن خود و سوپرموی Furioso پایگاه را به آتش بکشید.

تمامی این تغییرات هم در جهت مثبت بوده‌اند و هم باعث ایجاد مشکلات جدیدی شده‌اند. ایراد اصلی این سیستم این است که ابتدا به شما آزادی عمل و گزینه‌های بیشتری داده و سپس استفاده از این گزینه‌ها را محدود می‌کند. چراکه برای هر افزونه، چه در سوپرمو‌ها و چه در اسلحه‌ها، تنها یک فضای خالی وجود دارد؛ در نتیجه شما باید به اجبار بین ده‌ها قابلیت ممکن تنها یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

این وضعیت درباره‌ی قابلیت‌های لباس‌های دانی نیز صدق می‌کند. فرض کنید شما برای افزایش سرعت حرکت به هنگام تعویض خشاب لباس A را پوشیده‌اید. اما در عین حال به دنبال افزایش مقاومت در برابر نوع خاصی از تیر‌ هستید که فقط با پوشیدن لباس B میسر می‌شود؛ در نتیجه مجبور خواهید شد که بین این دو مورد یکی را انتخاب کرده و از دیگری چشم پوشی کنید.

یکی دیگر از تغییرات اصلی و نه‌چندان مثبتی که در گیم‌پلی Far Cry 6 دیده می‌شود، الزام انتخاب نوع تیر بر اساس نوع دشمن است؛ به این صورت که نقطه ضعف افرادی که از زره و محافظ خاصی استفاده نمی‌کنند، تیرهای Soft-Target هستند و کسانی که به طور مثال از کلاه محافظ استفاده می‌کنند با خشاب Armor- Piercing از پا درمی‌آیند. همچنین تنها راه مقابله با هلیکوپترها و ماشین‌های جنگی استفاده از تیر‌های انفجاری و یا هدف‌گیری راننده است.

متاسفانه این سیستم اسلحه‌ی شما را به استفاده از نوع خاصی از تیر محدود می‌کند؛ به طوری که شما باید برای عوض کردن نوع تیر از مبارزه خارج شده و با مراجعه به workbench تغییرات لازم را انجام دهید.

در مجموع با وجود این‌که گیم‌پلی Far Cry 6 خالی از ایراد نبوده و حجم زیادی از قابلیت‌های جدید آن بدون فکر و صرفا با هدف افزایش محتوا به بازی اضافه شده‌اند، اما می‌توان گفت که در کل آزادی عمل و قدرت انتخاب شما در مبارزات این عنوان از تمام بازی‌های مجموعه‌ی Far Cry بیشتر و گیم‌پلی آن روان‌تر است.

کوله‌های سوپرمو در واقع نقش ultimate ability کاراکتر شما را بر عهده دارند و به المان هرج و مرج در این بازی شدت می‌بخشند.

جمع بندی

با این‌که Far Cry 6 نتوانست طلسم یوبیسافت را در ساخت سیکوئل‌های تکراری بشکند، اما برای کسانی که به این موضوع اهمیت چندانی نمی‌دهند می‌تواند با گیم‌پلی لذت‌بخش و دنیای زنده و چشم‌نواز خود گزینه‌ی خوبی باشد.

نکات مثبت:

  • گیم‌پلی روان با آزادی عمل بالا در انتخاب راه مبارزه
  • دنیای وسیع و چشم‌نواز، پر از مناطق مختلف برای گشت و گذار و ساعت‌ها سرگرم شدن
  • حجم فوق‌العاده بالای اسلحه‌ها، مهارت‌ها و قابلیت‌ها
  • شکار گنج‌های سرگرم‌کننده
  • جذابیت مکالمات و رابطه‌ی آنتون کاستیو با پسرش، دیِگو
  • کوله‌های سوپرمو مبارزات را لذت‌ بخش‌تر می‌کنند

نکات منفی:

  • محدودیت در استفاده از قابلیت‌ها و مهارت‌ها
  • اجبار به تغییر مداوم لباس‌ها، اسلحه‌ها و سوپرموها در منوی Inventory
  • رابطه‌ی کم شخصیت اصلی و آنتون کاستیو
  • کیفیت پایین مأموریت‌های جانبی در مقایسه با داستان اصلی و کوتاهی بیش از حد آن‌ها
  • نپرداختن بازی به رابطه‌ی دانی با دیگر کاراکترها
  • هوش مصنوعی به شدت ضعیف شخصیت‌ها
  • نیاز دائمی استفاده از Workbench به روان بودن سیستم مبارزه آسیب می‌زند
  • ظاهر و طراحی کاراکترها جای کار بیشتری داشت
KurosSHadDelZeroXbox one s pro gamervergil2maxReasonable guymeysambgamerRich ManKinorasasaHunterAli Hassan nejadPlayStation Studios PS5آرینMohsenj74deathwingsمحمد کرامت‌ فرDARKSIRENMahyarMsmFanresidentevilP.morganmore
برچسب‌ها: ، ،

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Matin_kh گفت:

    یه پیام دارم برای یوبی سافت عزیز : صنعت گیم رو ترک کن 😑

    • Amiragha گفت:

      ینی دقیقا همینه
      کنترل آ
      کنترل شیفت سی
      کنترل شیفت وی
      بچه هایی که با ورد زیاد سروکله میزنن فهمیدن من چی میگم 😁😁
      حتی باگهاشم همونایه😂😂😂

    • بر اساس نمرات متاکریتیک این بازی از سری فارکرای ضعیف ترین بازی فارکرای تا به حال محسوب میشود : فارکرای ۱ متای ۸۹ فارکرای ۲ متای ۸۵ فارکرای ۳ متای ۹۱ فارکرای ۴ متای ۸۵ فارکرای ۵ متای ۸۱ فارکرای ۶ متای ۷۴ و یوزر اسکور قرمز ۴.۵ … حتی این نسخه آنقدر بد هست که از اسپین اف به اون خوبی (پریمال) که نمرش ۷۸ بود کمتر شده از یوزر قرمز معلومه دیگه هیچ جایی یوبی در قلب طرفداراش نداره البته من نسخه تریال ناشر رو سه هفته پیش بازی کردم حدود هفت ساعت و نمره من بهش ۵ از ۱۰ هست راستش رو بگم خیلی کپی قسمت های قبلی خودش بود و حتی از روی جاست کاش هم خیلی کپی برداری کرده بود در واقعه ضعیف ترین بازی فارکرای بود که بازی کردم پس از چهار پنج ساعت آنقدر تکراری و حوصله بر شد (یک ماموریت رو چهار دفعه رفتم!!!) و همش میخواست که هی نقشه رو بگردم و کلی چرت و پرت پیدا کنم گرافیکش از نسخه قبلی کمتر و هوش مصنوعی و شخصیت پردازی خیلی بد بود فقط تنها از نقشه اش و تنوع اسلح ها و بخش حیوانات و داستان خوشم اومد بقیه واقعا تعریفی نداشت بدون تعصب بگم آخر هم پاک کردم نسخه من هم ps5 بود . سپاس

  • . گفت:

    فکر کردم به این هم ۹.۷ میدین🤣

  • SEHSANHS گفت:

    چقد جالب جایی که بریک پوینت 9 شده بود انتظار نداشتم این هفتو نیم بشه

  • Aiden pearce گفت:

    مشکل اصلی بازی اینه که تغییری نکرده
    تمام این قابلیت ها در بازی های قبلی مثل فار کرای ۵ یل۴ یا حتی ۲ بودن
    ولی هوش مصنوعی بازی واقعا افتضاحه.

    • البته لزوماً همیشه قرار نیست چیزی تغییر کنه. بدترین کلیشه‌ها هم میتونن با یک ارائه عالی، فراموش‌نشدنی بشن. تحلیل وضعیت یوبیسافت ب ی تحقیق اساسی نیاز داره ک چرا هسته اصلی آثارش به سمت عالی میل نداره

  • تا الان که دارم بازیش میکنم خوب بود تکراری هست ولی خیلی سرگرم کننده هستش خیلی منو یاد فار کرای 3 میندازه باگ زیادی تا الان ندیدم خبیث خوبی داره
    نمره من 83
    خسته نباشید مقاله عالی بود

  • Nikator1383 گفت:

    نقد خوب و عادلانه ای بود،نمره ۷ و نیم بنظرم کم بودبرای برای فارکرای بنظرم یوبی جدی جدی یه بازی متوسط داده نسبت به سری های قبلی در کل من که تجربش نمیکنم اما در کل انتظار بازی بهتری داشتم
    یه سوال:چرا حس میکردم اقای اقابابایی قراره فارکرای ۶ رو نقد کنه‌؟

  • big kratos گفت:

    راستشو بخواید یوبیسافت دیگه زده جاده خاکی…
    مشکلی که توی کلللللل بازی های یوبیسافت تو حداقل پنج سال اخیر هست ،هوش مصنوعی فاجعه و طراحی مراحل بسیار افتضاح و تکراری که وقتی چند مرحله رو میری دیگه میگی این چرا انقدر تکراریه؟چرا انقدر رو اعصابه؟چرا هیچ کار باحالی نمیشه کرد
    وقتی یه سری از مراحل همین بازی خیلی باحالن چرا باید نود درصد مراحلش تکراری باشه و ده درصد جذاب باشه؟
    والهالا هم حدود دوازده سیزده ساعت بازی کردم و هیچ مرحله جذابی توش نبود یعنی هیچ کار جالبی نمیشد کرد توش و همش تکرار مکررات بود،والهالا خیلی بازی خوبی بود ولی این لول دیزاین بدرد نخورش باعث میشه ارزش تموم کردن هم نداشته باشن
    واچ داگز لیژن هم تمام کردم ،بازی بدی نبود یک سری از مراحلش خفن بودن و بقیه همش تکرار مکررات،خب چرا نمیاد همه این مراحلو خفن کنه که انقدر کوبیده نشه؟مثلا مرحله اخر واچ داگز خیلی خوب بود ولی بقیش همش باید میرفتی یه چیزی کپی یا هک میکردی میدادی دست یکی دیگه
    هوش مصنوعی هم حرفی نزنم بهتره
    یوبیسافت به خودت بیا👋

  • Ali984 گفت:

    تاریخچه سری Far Cry در یک نگاه : (متا ، سال انتشار)
    .
    Far Cry (2004) (89)
    Far Cry Instincts (2005) (85)
    Far Cry Instincts Evolution (2006) (78)
    Far Cry Instincts Predator (2006) (78)
    Far Cry Vengeance (2006) (38)
    Far Cry 2 (2008) (85)
    Far Cry 3 (2012) (88)
    Far Cry 4 (2014) (85)
    Far Cry Primal (2016) (76)
    Far Cry 5 (2018) (81)
    Far Cry New Dawn (2019) (71)
    Far Cry 6 (2021) (74)
    تعداد: 12 (6 نسخه اصلی ، 6 نسخه فرعی)
    میانگین نمره: (کل نسخه ها:77 ، نسخه های اصلی: 84)
    تاریخ تولد مجموعه: 4 فروردین 1383 (23 مارس 2004)
    سن مجموعه: 17 سال

    • (راستی فارکرای ۳ روی ایکس باکس ۳۶۰ بیشترین نقد رو داره و متاش ۹۱ هست اونو اصلاح کن )ضعیف ترین نسخه اگر از نیو داون فاکتور بگیریم و حسابش نکنیم همین ۶ هست ننگ به یوبیسافت که بازی فوق شاهکار متای ۹۱ رو به بازی متوسط زردرنگ با متای ۷۴ تبدیل کرد

      • Ali984 گفت:

        نه داداش بیشترین نقد رو نسخه pc داره : https://www.metacritic.com/game/pc/far-cry-3
        .
        البته یکی از نسخه هاش متای 38 گرفته که اون ضعیف ترین نسخه میشه. ولی بین نسخه های اصلی همین فارکرای 6 ضعیف ترینه.

  • Reciver گفت:

    بازی خیلی عالی است بنده در حال انجام آن هستم و ایمان دارم اگر سازنده دیگری جای یوبی سافت قرار گرفته بود نمره بازی به مرز ۸۶ یا ۸۸ میرسید چیزی که حق واقعی آن است بازی بسیار سرگرم کننده و زیبا است و بسیار نکات مثبت دارد متاسفانه نقد های گیمفا دیگر مثل گذشته نیست و در محدوده سایت متاکریتیک حرکت میکند. ایراد گرفتن از بازی به نحوی که به دلیل ایراد های بازی نمره کم میشود اما به خاطر نکات مثبت آن حتی تشکری هم نمیشود.نمیدانم شاید از کامنت چندین هیتر و کژوال گیمر عقب نشینی کرده اید به هر صورت جامعه منتقدین و آن هایی که ان را دنبال میکنند درصد اندکی از جامعه گیمر ها هستند باید به خاطر آن ممنون باشیم بنده از این پس دیگر هیچ نقدی را نخواهم خواند چون لذت بازی کردن را از بین میبرد و این کاری بی ارزش است بنده پول داده ام لذت ببرم و میبرم هر کسی میخواهد فیس و افاده ایی بازی کند بفرماید راه باز است جاده دراز.فارکرای ۶ بسیار زیبا و سرگرم کننده است و در بازار کنونی جزو بهترین بازی ها است نمره حقیقی آن کمتر از ۸۵ نیست.سربلند و سر افراز باشید.

  • Nathan Drak گفت:

    چقدر تبلیغ کرد آخرش این شد من باور کردم بازیه عالیه اما بازی معمولی هستش

  • hamidreza68 گفت:

    سلام …وااااای چی میخایم از گشت و گزار در دنیای اوپن ورلد و انجام دادن ماموریت های الکی از نسل هفت به اینور بیشتر بازیا همینجوری شدن …چیه بازیای نقش آفرینی…و شلوغ پلوغ و هزار تا آیتم الکی و بی مورد تو یه بازی …همشون هم دارن ازهم تقلید میکنن…هل بلید داستانش تو اسکاندیناوی خدای جنگ داستانش اسکااندیناوی هست..اصلا بازیا سبکشون به هم نزدیک و شبیه شده …بابا نسل ۵و۶ یادش بخیر…رزیدنت و سایلنت هیل دو بازی سوروایول هارر هست اما فضا و اتمسفرشون فرق میکنه و جدا هست..مثل هم نیستن..اینا بازیها. اما بازی های جدید دارن از هم تقلید میکنن نه جذابیت دارن نه اتمسفر گیرایی دارن جهان باز شدن..شمشیریاشون سولز بورن شدن معماها کم شده..اصلا آشغال به تمام معنا شدن بازیا…بابا چه وضعیه…به ذهنت ایده جذاب نمیاد نساز آقا …مجبوری….من میگم صنعت گیم داره رو به افول میره مثل هرچیز دیگه ای…هر چیزی یک دوران شکوهی داره و یواش یواش به افول سوی پیدا میکنه…بابا یه شوتر جذاب ندیدیم اخیرا…igi کجا رفت…نسل ۶ واقعا نسل عجیبی بود …بعید بدونم نسل ۹به گرد پای ps2 برسه..و نخواهد رسید…چه بازیای میکردیم و پلی می‌دادیم اصلا تو خواب هم نمیدیدیم واقعا مثل یک رویا بود…

  • hamidreza68 گفت:

    نسل ۵ و۶ نسلی حماسی واسه دنیای گیم بود و بسیار جوونا و نوجوانان اون موقع شور و نوای خاصی داشتن من جمله خودم که الان ۳۲ سالمه…بابا غرق می‌شدیم تو بازیای اون موقع گرافیک آنچنانی نداشت…اما خطی بودن داستان موسیقی اتمسفر خود بازی معماهای بازی و پازل بلکه تا مدتها از ذهنم پاک نمیشد و نشده هنوز…حتی مراحل بازیا به خاطر جذابیت تو ذهنمه هنوز …آدم هنوز دوست داره پلی بده…اما بازیای حالا پوچ و توخالی و ادعای خالی..جذاب نیستن…همین فراکرای ۶ اولاش میگفتم واااای چه دموی داره چه شود این بازی میترکونه….فهمیدم طبل تو خالیه…خدای جنگ ۱ کجا خدای جنگ ۲۰۱۸ کجا….شاهزاده ایرانی و اونیموشا کجا…بلاد بورن و سکیرو کجا…متال اسلوگ کجا تایتان فال کجا…سوپر ماریو کجا ریمن کجا…خرگوشی سگا کجا بازیای حالا کجا…چی چی میزدیم بر بدن..اون موقع..

    • Gamer 207 گفت:

      دیگه اون دوران تکرار نمیشه مثل یک رویا بود برادر
      پلی ۲ افسانه ای حتی با اینکه کنسول های دیگه ضعیف بودن ولی اونا هم بازی های خوبی داشتن هیلو فیبل ۱ فورتزا و…
      نینتندو ماریو زلدا و …
      سونی هم که همگی باهاش آشنا هستیم که چه شاهکار هایی داشت
      سگا همبا اینکه شکست خورد ولی بازی های خوبی تو لانچ داشت اصلا فراموش نشدنی بو اون موقع
      هعی روزگار کجایی

  • یکی از معدود نقد های خوبی بود که تو چند وقت اخیر خوندم ، منتقد سایت بغل یاد بگیره
    از نقد معلومه که گیم پلی بازی خوب کار شده ، منم تنها چیزی که از فارکرای می‌خوام اوت پست های پرتعداده که تسخیرشون کنم ، فکر کنم از معدود کسایی باشم که هم کل اوتپست های سه رو گرفتم ، هم چهار رو ، هم پنج رو و هم نیوداون رو گرفتم و در آینده هم فارکرای شیش رو خواهم گرفت
    حس هم میکنم که فارکرای شیش قراره به بهترین بازی سری برام تبدیل بشه

    • Amir Naderi گفت:

      “فکر کنم از معدود کسایی باشم که هم کل اوتپست های سه رو گرفتم ، هم چهار رو ، هم پنج رو و هم نیوداون رو گرفتم و در آینده هم فارکرای شیش رو خواهم گرفت”
      منی که ۱۰ بار هر کدوم از اوتپستهای ۳ و ۴ و ۵ و نیو داون رو گرفتم:🙂

      • خب یه سوال ، تویی که ده بار هر کدوم رو گرفتی حتما از بازی لذت بردی که تونستی ده بار بگیری دیگه ، مگه هدف بازی چیزی جز سرگرمیه؟
        خب وقتی همین فارکرای کپی پیست شده آدم رو با تمام مشکلاتش سرگرم می‌کنه و چهل پنجاه ساعت فان رو رقم میزنه ( این هم چند ساعت گیم پلی دیدم ازش ، بنظرم خیلی جذاب بود ) ، دیگه کپی پیست بودنش کیلو چنده؟

        • Samul گفت:

          یعنی میخوام این چاقو رو بکنم تو کمرت!
          چی سرگرم کننده. فارکرای فقط گیم پلی نیست داستان های خوبی هم داره شخصیت های منفی فوق العاده و مراحل جالب و پر تعداد، دنیای خونین و….
          اگه به سرگرمی هست که میتونی با بازبهای موبایل هم سرگرم شی!
          از دست این یوبی سافت اومد این بازیو انقدر ضعیف کرده همه انتظاراتشون حداقل شده!

          • کدوم مراحل فرعی برادر من ، فارکرای از همون اول تو مراحل فرعی لنگ میزد اونم چه لنگی! ، یوبیسافت بازیاش از همون اول اپن وورلد های مزخرفی بودن ، ولی چون استودیو های دیگه از روشون کپی نکرده بودن معلوم نمیشد ، همین الان برو اساسین های اولیه ، فارکرای دو و سه و هر بازی دیگه ای رو دوست داری بازی کن تا بفهمی
            داستان هم فارکرای سه شانسی خوب دراومد ، بقیش داستانشون یه چیز معمولی بود ، دنیای خونین رو هم اینم داره!

            • Samul گفت:

              دیگه اغراق هم نکن. مراحل فرعی در این حد فاجعه نبودن(بجز فارکرای ۲) در مورد اپن ورلد مزخرف هم بازم موافق نیستم الان حتی فارکرای ۶ هم بنظرم محیط خوبی برای گشت و گذار داره
              داستان شانسی خوب در اومد…😐
              داستان ۴ هم شانسی بود؟

              • ماموریت های فرعی همه ی سری چیزی فراتر از فاجعه بوده! ، شما همین ماموریت های فرعی فارکرای سه رو نگاه کن ، انقدر بدن که منی که کل مپ رو صد در صد. کردم ( حتی گنج هارو ) ، بیشتر از دو سه تاشون رو نتونستم تحمل کنم
                چون نه جایزه ی چشمگیری میدن ، نه داستان خوبی دارن ، هیچی!
                اپن وورلد هم تا چهار اون وورلد بازی فاجعه بود! ، می‌رفتی بالای رادیو تاور ها ، مپ بازی آنلاک میشد و همه چیز روش مارک میشد! ، بعدش هم تبدیل میشد به از a به b رفتن
                باز تو پنج و شیش بهتره قضیه
                داستان چهار خوب نبود ، بد هم نبود ، یه داستان معمولی بود با آنتاگونیستی که ادای واس رو درمیاورد!
                داستان فارکرای پنج هم به مراتب از چهار بهتره

            • majidam گفت:

              الان میتونی گوشیهای نوکیا قدیمی برداری تو دستت و بگی این عالیه مثلا بخوایی ازش تمام قابلیتهایی که گوشیهای 2021 بهت بدن اون هم بهت بده ازش انتظار داشته باشی مثلا از لحاظ عکس برداری بهترین کارکرد بهت بده و نصب بازی و نرم افزاری قطعا نه اما تو دوران خودش یکی از بهترینها بود . بازیهای یوبی سافت تو زمان خودشون قطعا یکی از بهترینها بودن هر کسی که در اون زمان بازیهای یوبی سافت تجربه کرده باشه به خوب بودن بازی کاملا پی میبره و اگر بازیهای یوبی سافت با بازیهای زمان خودش مقایسش کرد خوب جزو بهترینها بود . با پیشرفت صنعت گیم شرکتها هم پیشرفت کردن و قابلیتهای جدید موتورهای جدید به بازیهاشون اضافه کردن و این باعث میشه که کسی سراغ بازیهای قدیمی نره چون اگر در گذشته براش دلچسپ بوده اما الان نه چون پیشرفت صنعت گیم و با اومدن بازیهای جدید و با قابلیتها بالا اون بازیهای قدیمی حتی اگر در زمان خودشون شاهکار بودن الان کمتر کسی سراغ اون بازیا میره . برای چی بازیای قدیمی ریمستر یا ریمک میکنن ؟ چون اون بازیا در زمان خودشون بسیار جذاب و خوب و شاهکار بودن چون اون بازیا دیگه قدیمی شدن و کسی طرفشون نمیره برای احیا کردن اون بازیا تکنلوژی روز در اون بازیا قرار میدن که اون بازی در حد نسل 8 حداقل به نظر برسه و گیمرهایی که عاشق این بازیای قدیمی بودن دوباره اون بازیا رو بخرن و باهاش تجدید خاطره بکنن . اونهایی که با بازی اشنا نیستن اشنا میشن و تازه میفهمن که این شرکت در گذشته چه شاهکارهایی ساخته . ختم کلام و کلام اخر خواستم بگم که هر چیزی با زمان خودش مقایسه کن و انتظار نداشته باش یک وسیله یا یک کالای سال 2005 که 16 سال نسبت به کالای 2021 عقب هست همون کارکرد و کیفیت بهت بده 16 سال چیز کمی نیستا خیلی زیاده ادمی رو تصور کن که توانایی دویدن نداره و سرجاش میشینه چون سنش بالا هست یا مشکلی داره مثل یوبی و ادم دیگه ای تصور کن که قدرت دوندگی بسیار بالایی داره و اون ادم همش در حال دویدن باشه و تو این 16 سال همش داره میدوه مثل راکستار الان که راکستار به فرض 16 سال از یوبی جلو هست انتظار داری بازیهای یوبی که 16 سال بدون درجا زدن در جای خودش ایستاده بازیهاش مثل راکستار که همش در حال دویدن هست زیبا و با کیفیت به نظر برسه ؟ مثال بودا فقط در حد مثال

            • Amir Naderi گفت:

              هیچ چیزی شانسی در نمیاد رفیق

        • آرین گفت:

          سلام
          عجب سوال حکیمانه‌ای!

        • Skull گفت:

          مشکل دقیقا از همینجا شروع شد که کلمه سرگرم کننده واستون کافیه…داداش فورتنایت نیس..فارکرایه بجز سرگرم کننده بودن کلی چیز دیگه باید داشته باشه با خودش ک نداره

          • کدوم چیز دیگه؟
            داستان طبق نقد قابل قبول و حتی خوب
            گیم پلی طبق نقد محشر ( اون ایراد هایی هم که گرفتن درک نمیکنم ، بازی اجازه ی حمل چند اسلحه میده مثلا ، همین قضیه برای بالابردن تنوع بازی گذاشته شده )
            گرافیک هم انیمیشن های صورت رو بزاریم کنار خوبه ( بازم طبق نقد )
            موسیقی هم طبق معمول محشره
            میمونه چی؟
            یه هوش مصنوعی ، اینهمه بازی تنها مشکلش هوش مصنوعیه؟
            یعنی بخاطر هوش مصنوعی زبالست و اینقدر هیت میشه

        • Amir Naderi گفت:

          آرمان کاکو من قبل تجربه هربازی یا بعد تجربش، یه سطح بندی تو ذهنم تشکیل میدم
          حداقل چیزی که یه بازی باید ارائه بده، سرگرمیه، بازی ای که این فاکتور رو نداشته باشه ارزش بازی کردن نداره. خیلی بازیها فقط درهمین سطح هستن و بالاتر نمیرن، مثلا جاست کاز.
          سطح اصلی میشه ارزش، ارزش‌ها برای هرکسی متفاوت است ( منبع : هویت اجتماعی دوازدهم!😄) فرنچایزها بخاطر ارزش‌های خاصشون محبوب و مشهور میشن، دیسانرد بخاطر گیم پلی گسترده، رد دد بخاطر جهان باز فوق العاده، ویچر و سایبرپانک بخاطر داستانهای چند لایه و ماموریت‌های فرعی و المان‌های ریز ولی دوست داشتنی نقش آفرینشون و…..
          وقتی سازنده به ارزش‌های بازیهاش بی توجهی میکنه و خلاقیت بوجود نمیاره اثرش صرفا به “سرگرم کننده” محدود میشه. شما هر بازی که از نظرتون شاهکاره بازی میکنید کاملا حس میکنید که انگار سازنده با عشق تک تک بخش‌های بازیشو میسازه، سازنده های ویچر اینقدر بازیشونو دوست داشتن، که عکس خودشونو توی بازی میزارن و جالبه که بعد از پیدا شدنش توسط گیمرا سیدی پراجکت گفت ما نمی‌خواستیم که گیمرا اونو پیدا کنن و عکس رو بخاطر دل خودمون گذاشتیم!
          ولی یوبیسافت که کارش شده تکرار و تکرار و تکرار، خب مشخصه خودش فرنچایزهایش رو فقط به چشم پول میبینه! پس وقتی خودش ارزشی قائل نمیشه برای این فرنچایز ، چرا من بزارم؟! من این نسل هیچکدوم از بازی‌های یوبیسافت رو نخریدم و همشونو کرکی و هکی بازی کردم، از همشون لذت بردم، ولی هیچکدومشون چیزی بهم اضافه نکردن، چون وقتی سازنده هدفی رو تو بازیش نمیزاره از چیش من یاد بگیرم؟! و وقتی اینجور باشه، شاید بازی ارزش تجربه داشته باشه، ولی ارزش خرید و به یاد موندن؟ نه

          • Samul گفت:

            دقیقا انگار بازی توسط چند تا ربات ساخته شده تا انسان
            هر کسی بازی میسازه با علاقه بازیشو میسازه. کلی وقت روش میزارن و وقتی تو وارد بازی میشی میگی: این بازی شاهکاره!
            ولی یوبی سافت انگار شرکت ساخت اسباب بازی هستش که یه طرح کلی بر میدارن و کارگرا عین ربات اونکارا رو میکنن

          • درسته ، همین قضیه هم فرق یه شاهکار و یه بازی خوبه ، منم نمیگم فارکرای شاهکاره ، جز سه هیچوقت نبوده
            میگم بازی خوبیه و یکم مبالغه شده تو وضعیتش

            • Samul گفت:

              شماره ۲ و ۱😐
              من حتی بنظرم ۲ خیلی بهتر از ۳ بود
              چرا میخوای فارکرای رو یدونه بازی متوسط خطاب کنی؟

            • Amir Naderi گفت:

              “دیگه کپی پیست بودنش کیلو چنده؟”
              در جواب این جملت گفتم، این کیلوئه که همین تکرار مانع یه پیشرفت تو سری مثل پیشرفت نسخه سوم میشه.

              • یه سوال دیگه
                آیا اساسین و واچ داگز وقتی از کپی پیست در اومدن شاهکار شدن؟
                قطعا نه و میشه گفت ضعیف ترین نسخه هاشون رو تحویل دادن!
                چرا پیشرفت و کپی پیست نبودن فارکرای می‌تونه کیفیت رو تضمین کنه؟؟؟ ، بنظرم ک از این حالت در بیاد یوبی بدتر تر میزنه توش😂
                البته من با پیشرفت نداشتن سری از سه به بعد مخالفم
                درسته بیس بازی همونیه که تو دو ساخته شد ( جز بخش شکار ) ، ولی هم تو نسخه ی سه ، هم تو پنج یه سری پیشرفت وجود داشت
                مثلا حذف رادیو تاور ها و اون مدل اسکیل تری تو پنج و متنوع تر شدن بازی ، مشکل کم نداشت ولی تغییر و پیشرفت داشت

                • Amir Naderi گفت:

                  چیزی که میگی تغییره، پیشرفت تغییر مثبته.
                  اساسینز والا تغییر اسمشو نمیشه گذاشت، بمبارون هسته ای بود! سبک رو کاملا تغییر داده دیگه نمیشه واقعا درباره تغییرش چندان صحبت کنیم. ولی تا اونجایی که یادمه اوریجینز نسخه ضعیفی نبودا ! اودیسی هم که کاندید بازی سال شد. بحث اساسینز خودش اصن یه بحث سر درد آوریه خواهشا بازش نکن حوصلشم ندارم😄

                • اوریجینز برای من تو سری هفتم یا هشتمه ، اودیسه آخره! ، سیندیکیت هم یکی پایینتر از اوریجینز😑
                  فقط از این آخریا والهالا رو دوست داشتم که اونم لول دیزاین شخمی ای داشت و اگر بخاطر تم وایکینگیش نبود ، دو هم نمی‌دادم بهش ، ولی الان برای تو چهار تای اوله

          • آرین گفت:

            سلام
            با اینکه هویت اجتماعی سال آخر این حرف رو رد می‌کنه ولی برای بعضی از افراد سرگرمی هم نوعی ارزش حساب می‌شه.
            مثل Pes یا Dynasty Warriors و Just Cause.
            حتی بازی‌ای مثل gta sa برای من 10 ساله کلا از سرگرمی می‌تونه فراتر نره، برای شما در همون اولین مرحله یا اولین نما می‌ره ولی برای من نمی‌ره.

    • Faith گفت:

      فارکرای نیوداون بهترین اوت پستارو داشت به نظرم
      یادم نمیاد درجه سختی داشت یا نه ، تو بعضی اوت پستاش بالای ۱۰بار میمردم 😂

      • من عاشق اوت پست های چهارم ، یه حس ایمرسیو خاصی داشت
        نیوداون اوتپست هاش عالی بود ولی بهترین چیزش برا من ، گاناش بود که واقعا جذاب بودن! ، تقریبا از همشون یکبار استفاده کردم و بازی کوچکترین تکراری به خودش نگرفت بخاطر این قضیه😂

  • javad7697 گفت:

    با تشکر از آقای زند بابت نقد کاملا منطقی و بی طرفانه
    بالاخره دیدیم که گیمفا عنوانی از یوبیسافت رو بدون جانبداری و منطقی نقد کرد و نمره واقعی و شایسته این عنوان رو هم داد
    یوبیسافت باید برگرده به اصالت عناوینش نه این که هر سال یه عنوانو کپی کنه یا به کل سبک و اصالتش رو از بین ببره و همه هم بگن به به چه بازی شده

  • Mohsenj74 گفت:

    متاسفانه همون مسائلی که باعث شده بود من از فارکرای ۳ به این ور این فرنچایز برام تموم کردنش خسته کننده بشه باز هم رعایت شده ، بازی بسیار ظاهر عالی داره و گان پلی و گرافیک و داستان و کرکتر های خوبی هم داره ولی اینو ما از فارکرای ۱ دیدیم و چیز جدیدی نیست عقیده دارم این فرنچایز نیاز شدید به نو آوری در گیمپلی داره ، خوشبحال کسی که فارکرای ۶ اولین تجربش از این سری هست فکر کنم برای همچین شخصی این بازی ارزش فوق العاده ایی داشته باشه….

  • ممنونم از نویسنده بابت نقد
    پ ن: انتظار نمره بالاتری داشتم😔

  • آرین گفت:

    سلام
    فواید کلی، ایرادات جزئی.

  • Samul گفت:

    ممنون نقد جالبی بود و با دقت و جزئیات نوشته شده. بدبختانه این بازی هم اصلا شعبه مونترال نساخته و اولین نسخه اصلی فارکرای هستش که توسط تورنتو ساخته شده که همین باعث میشد نگران بشم
    من که بازیش میکنم ولی حاضر نیستم بخاطر این بازی یک قرون هم پول به جیب یوبی سافت بره!
    متاسفانه یجوری شده که همه به بازی های یوبی سافت به حداقل ها نگاه میکنن و میگن همینکه سرگرمم کرد کافیه
    خب دوستان کدومو میخواین:
    هر ۵ سال یبار یه نسخه از بازیاش بده ولی شاهکار باشه
    هر ۳ سال بازی بده و بازی در حد متوسط یا افتضاح باشه

  • onepunkman گفت:

    بعضی استودیو ها باید تجزیه بشن ایپیاشون بیوفته دست کسایی که عرضه دارن

  • Armia گفت:

    به نظر من اگه این بازی رو دو سال دیر تر عرضه می‌کرد الان به یکی از بهترین بازی های یوبیسافت میشد

  • Moax گفت:

    از نظر مرحله فارکرای ۳ بهترین بازیه
    اون ماموریته که آتیش میزدی از یه تعقیب شروع میشهه و با ار پی جی تموم میشه مرحله عالی ایه

  • Moax گفت:

    بهترین بازی اوپن ورد فارکرای ۳ و بعدش جی تی ای ای وی هست

  • Bigby.90s گفت:

    نقد منصفانه ای بود. ممنون. حالا اگه همینو آقابابایی می‌نوشت میشد بهترین بازی فارکرای تا الان و یه شاهکار و ازین حرفا. یطوری که نزدیک ۶۰ بار از کلمه شاهکار استفاده میشد تو‌ مقاله!!!

  • farzaad گفت:

    با توجه به خبرهایی که از آنلاین‌محور بودن نسخه ۷ منتشر شده، به نظر می‌رسه باید کار این فرانچایز سابقا محبوب رو تموم‌شده بدونیم.

  • فقط فاکرای1و ۲
    فاکرای ۳ برای کسانی که فاکرای ۱و۲ بازی نکردن شاهکار حساب میشه که خیلی خنده داره

  • ghahve گفت:

    مرسی بابت نقد
    من خودم این بازیو تجربه نکردم ولی با توجه به نقدهایی که از این بازی خوندم شاید بهتر بود این بازیو در قالب یه نسخه فرعی و نه نسخه ششم سری معرفی می کردن.
    میدونین دنیای بازی هم مثه دنیای فیلمه. هرسال یا دو سال یکبار یه سریع و خشن مثلا داره منتشر میشه. با همون فرمول تکراری. همه هم میگن مزخرفه آشغاله فلانه. ولی اون همچنان فروششو میکنه و سودشو به جیب میزنه.
    من خودم به شخصه چون با بازیای یوبیسافت بزرگ شدم نمیتونم بگم با این روش عرضه پشت سر هم فرانچایزهای معروفش موافقم ولی از طرف دیگه وقتی میاد بلافاصله بازی و تمومشون میکنم چون بازی کردنشون بهم لذت میده. ولی در کل به نظرم برای این بازی باید یه تغییر فرمول کلی رو در نظر میگرف. چون آنتاگونیست بازی پتانسیل زیادی داره و اگه تو یه بازی با مکانیسم ها و سیستم گیم پلی جدید قرار میگرفت به مراتب به یادموندنی تر میشد.
    چیزی که میخوام بگم اینه که تو دنیای فیلم هم یه سریا فیلم بازن و فیلم های عمیق و کم دیده شده یه سینما رو شاهکار میدونن یه سریا که فقط یه تایم محدود دارن در هفته برا فیلم دیدن و حوصله تحلیل و درس گرفتن از فیلم رو ندارن همون سریعو خشنو شاهکار میدونن یه سریا هم جفتشو نگا میکنن. اینجا هم همونه. من خودم بارها شده به خاطر شاهکار بودن بیش از حد یه بازی دلم نیومده همون موقع تجربش کنم به جاش رفتم بازیای سطح پایین تر ولی به جاش فان تر رو بازی کردم.

  • Amir1 گفت:

    بازی بدی نبود ولی هممون میدونستیم نسخه های زوج فارکرای بهبود یافته نسخه های فرد فارکرای مثل ۳و۴ یا۵و۶ درکل بازی چندان جذاب نیست جاداشت که بازی بهتر باشه ولی درکل قابل قبوله ولی آنتاگونیستش چندان خوب نیست آنتاگونیست خوبیه ولی درحد واس و جوزف سید نیست دیالوگ ها بی معنیه ودر داستانش نقص های وجود داره ولی قابل قبوله پایان چندان خوبی نداره ودراواخر بازی بازی روی یک چرخه باطل میوفته ولی به اندازه فارکرای۵ ظرفیت های یازی از بین نرفته
    درکل این یک فارکرای معمولیه واصلا درحد ۳ و۵ نیست و اون حس فارکرای بودنو خیلی به من نمیده
    شخصا اگه من بودم ۸۰ رو بهش میدادم