بررسی بازی eFootball 2022؛ داور دقت کن! - گیمفا
بررسی بازی eFootball 2022؛ داور دقت کن! - گیمفا
بررسی بازی eFootball 2022؛ داور دقت کن! - گیمفا
بررسی بازی eFootball 2022؛ داور دقت کن! - گیمفا

بررسی بازی eFootball 2022؛ داور دقت کن!

سجاد باقریان
۰۹:۰۰ ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
بررسی بازی eFootball 2022؛ داور دقت کن! - گیمفا

«بدترین ساخته کونامی»، «بدترین بازی تاریخ استیم»، «تمسخر و عصبانیت شدید طرفداران سری PES»، «عذرخواهی کونامی به دلیل عملکرد ضعیف eFootball 2022» و صد‌ها تیتر و خبر مختلفی که این چند وقته از eFootball شنیده‌ایم و این بازی چند روزی است در فضای مجازی و در بین گیمر‌ها به یک بمب جنجالی تبدیل شده و سر و صدای بزرگی را به وجود آورده است. تمامی این مسائل باعث شده‌اند که با عرضه نسخه اولیه eFootball که می‌توان آن را نسخه دمو نیز دانست، به سراغ این بازی ناامیدکننده برویم و یک بررسی از آن داشته باشیم تا ببینیم چگونه یکی از محبوب‌ترین عناوین کمپانی کونامی به این وضع ناراحت‌کننده دچار شده است.

از همان روز‌هایی که زمزمه‌های عرضه رایگان eFootball 2022 به گوش می‌رسید، بسیاری از طرفداران این سری که حتی از تغییر نام بازی محبوب خودشان هم ناراضی بودند، پیش‌بینی می‌کردند که eFootball 2022 قرار است به یک شکست برای کونامی تبدیل شود، اما مطمئنا بدبین‌ترین طرفدار سری PES هم فکرش را نمی‌کرد تا eFootball 2022 به بدترین بازی تاریخ استیم تبدیل شود و تا این حد بین گیمر‌ها و جوامع مختلف مورد تمسخر قرار بگیرد. اما همان‌قدر که رایگان شدن eFootball 2022 طرفداران را به شک انداخته بود، از سوی دیگر استفاده کونامی از موتور Unreal Engine امید را در دل طرفداران این سری زنده نگه داشته بود، با توجه به وعده‌های متعدد کونامی، قرار بود که این موتور بازی‌سازی به سازندگان کمک کند تا گرافیکی کاملا نسل نهمی را به نمایش بگذارند و از انیمیشن‌های واقع‌گرایانه استفاده کنند، اما آیا واقعا چنین چیزی رخ داد؟ آیا طبق ادعای کونامی eFootball 2022 به واقعی‌ترین شبیه‌ساز فوتبالی تبدیل شده است؟ اگر به دنبال جواب دقیق این سوالات هستید، حتما در ادامه با ما همراه باشید.

ایده‌ای خوب با اجرایی بد

اولین نکته‌ای که در هنگام تجربه بازی eFootball 2022 به آن پی می‌برید، کند‌تر شدن روند کلی بازی است، کند کردن گیم‌پلی به تنهایی نمی‌تواند به بازی لطمه‌ای وارد کند، اما بیایید این‌گونه بررسی کنیم که eFootball 2022 چگونه نسبت به نسخه‌های قبل خود کند‌تر شده و چرا این موضوع آسیب بزرگی به تجربه گیمر وارد می‌کند. اول از همه باید اشاره کنیم که کونامی هیچوقت نتوانسته مخاطبین خودش را به درستی درک کند و خواسته آن‌ها را دریابد، اگر خودتان PES‌باز هستید یا حتی رفیق PES‌باز دارید، حتما می‌دانید که سرعت بالای این عنوان یکی از مهم‌ترین مسائلی است که طرفدارانش دوست دارند در PES تجربه کنند، چه بسا اکثر این افراد سرعت بازی را در حالت +۲ قرار می‌دهند،‌ پس کونامی باید به این نکته توجه بیشتری می‌داشت و گیم‌پلی بازی را به گونه‌ای پیاده می‌کرد که حداقل گیمر دستش در انتخاب میزان سرعت گیم‌پلی بازی بیشتر باز باشد. به هرحال اگر کند‌تر شدن بازی به درستی و هوشمندانه صورت بگیرد، به هیچ وجه لطمه‌ای به تجربه گیمر وارد نمی‌شود، اما eFootball 2022 در این زمینه هم موفق عمل نمی‌کند. سازندگان این عنوان برای آهسته‌تر کردن روند بازی، سنگینی توپ را بیش از اندازه بالا بردند، به گونه‌ای که شما حس می‌کنید به جای توپ فوتبال، در حال لگد زدن به چرخ کامیون هستید و حتی با پر کردن نوار نیرو، باز هم توپ با سرعتی که شما در ذهن دارید به سمت هم‌تیمی خودتان فرستاده نمی‌شود. حتی شوت‌ها نیز ضرب لازم را ندارند و بهترین شوت‌زن‌ها مانند لواندوفسکی هم شوت‌های چندان قدرتمندی به سمت دروازه‌ها روانه نمی‌کنند.

efootball 2022

دریبل زدن هم به میزان قابل‌توجهی در eFootball 2022 سخت‌تر و آهسته‌تر از نسخه‌های پیشین صورت می‌گیرد و به جرئت می‌توان گفت که نود درصد مواقعی که اقدام به دریبل زدن می‌کنید، در نهایت موفق نخواهید بود و دریبل زدن به یک عذاب در بازی تبدیل شده است که دیگر همانند نسخه‌های قبل سرگرم‌کننده نیست. به هرحال این موضوع می‌تواند بازی را کمی به واقعیت نزدیک کند، زیرا در فوتبال واقعی هم دریبل‌زدن دربرابر مدافعان مدرن کار آسانی نیست، اما آیا یک دریبل ساده و عبور از سد مدافعان از طریق سرعت بالای بازیکنان هم در فوتبال واقعی وجود ندارد؟ بله درست متوجه شده‌اید، در این بازی کند‌ترین مدافعان هم به راحتی به سریع‌ترین مهاجمان می‌رسند و این موضوع نشان می‌دهد سازندگان می‌خواستند به هر نحوی سرعت را تا جای ممکن در این بازی کمرنگ کنند. البته این موضوع باعث نمی‌شود eFootball 2022 را در بخش دفاع مستحکم بدانیم، زیرا مدافعان گاهی اوقات رفتار‌هایی از خود نشان می‌دهند که به کلی از بازی ناامید می‌شوید. در ادامه بیشتر به بخش دفاعی خواهیم پرداخت.

دیگر موردی که روند بازی را به شکل نامطلوبی کند کرده است، تاخیر بازیکن‌ها برای انجام کارها است، برای مثال اگر می‌خواهید به سریع‌ترین شکل ممکن پاس بدهید، بازیکن حداقل یک ثانیه با تاخیر این کار را انجام می‌دهد، این موضوع به پاس دادن خلاصه نمی‌شود، حتی حرکات بازیکن‌ها در جهت‌های مختلف با یک مکث و تاخیر صورت می‌پذیرد و شما کنترل کامل و مناسبی بر روی بازیکن خود نخواهید داشت.

efootball 2022

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بازی eFootball 2022، جایگیری عجیب و غریب بازیکن‌ها است، شما در یک بازی فوتبالی نمی‌توانید به صورت همزمان ده بازیکن و یک دروازه‌بان را کنترل کنید، پس باید جایگیری و رفتار‌های بازیکن‌ها و دروازه‌بان را به عهده هوش مصنوعی بگذارید، حرکت صحیح و هوشمندانه یاران شما می‌تواند بهتان کمک کند تا یک تجربه بسیار بهتری از بازی داشته باشید و خیلی راحت‌تر به گل برسید، اما فرض کنید یارانتان رفتار منطقی‌ای نداشته باشند و باعث شوند خیلی اوقات از دستشان حرص بخورید، قطعا این بازی سرگرم‌کننده نیست! در خط دفاعی بازیکنان جایگیری مناسبی ندارند و خیلی اوقات به حریف فضا‌های خالی را تقدیم می‌کنند که حتی آماتو‌رترین مدافعان جهان هم چنین رفتاری از خود نشان نمی‌دهند. در خط میانی شما به ندرت مشاهده می‌کنید که هافبک‌ها به فضاهای خالی بیایند و درخواست توپ کنند، یا با حرکت بدون توپشان مدافعان حریف را به یک سمت بکشند تا برای دیگر بازیکنان فضا ایجاد کنند، در خط حمله هم مهاجمان به اصطلاح تنبل شده‌اند و حتی بازیکنان سرعتی هم مانند مهاجمان هدف و کلاسیک کند و کم‌تحرک ظاهر می‌شوند، تمامی این مسائلی که به آن‌ها اشاره کردیم، تنها گوشه‌ای از مشکلات هوش مصنوعی بازیکنان هستند که در نسخه‌های قبلی این سری وجود نداشت.

efootball 2022

یکی از بیشترین صحنه‌هایی که در فوتبال می‌بینید، درگیری‌های فیزیکی و تنه به تنه‌زدن بازیکنان است که هنوز هم در هیچ بازی فوتبالی‌ای به بهترین شکل به نمایش در نیامده و درکل بازی‌های فوتبالی در این بخش چندان عملکرد مناسبی نداشته و هم‌چنان هم ندارند. بعد از اینکه کونامی اعلام کرد در اثر جدیدش قرار است از موتور بازی‌سازی Unreal Engine استفاده کند، این وعده به طرفداران داده شد که درگیری‌های فیزیکی در این نسخه قرار است به واقعیت نزدیک شود، اما نتیجه نهایی کاملا برعکس وعده‌های کونامی بود و نه‌تنها درگیری‌ها به واقعیت نزدیک نشدند، بلکه کاملا از واقعیت فاصله گرفتند. حتی می‌توان گفت eFootball 2022 در این زمینه از بازی‌های چندین سال قبل سری PES هم ضعیف‌تر عمل کرده است. ضعیف‌ترین بازیکن‌ها در زمینه قدرت بدنی، در بعضی صحنه‌ها به گونه‌ای رفتار می‌کنند که به یاد پاپ استام و مالدینی خواهید افتاد، کافی است کومان یک دست بر روی رونالدو بگذارد تا او را چندین متر پرتاپ کند. درکل رفتار بازیکن‌ها در درگیری‌ها چندان با منطق جور درنمی‌آید، بار‌ها شاهد هستید با اینکه بازیکنی در اطراف یار صاحب توپ نیست، اما او گارد کاورگیری به خود می‌گیرد و گویا دارد یار نامرئی حریف را از پیش‌رو بر‌می‌دارد. گاهی اوقات هم دفاع حریف با اینکه چند متر از بازیکن شما عقب‌تر است، با یک حرکت عجیب کنار بازیکن شما قرار می‌گیرد، گویا به آن نقطه ریسپاون شده است، به هر حال درگیری‌های فیزیکی بازی پر از باگ و مشکلات مختلفی بوده که بزرگ‌ترین ضربه را به عنوان eFootball 2022 وارد کرده است.

مدافعینی قوی‌تر از دیوار چین، اما نادان

دفاع کردن در eFootball 2022 دچار تحول عظیمی شده است، شما دیگر نمی‌توانید صرفا با نگه داشتن یک دکمه دفاع کنید، چنین ویژگی‌ای در بازی به صورت کامل حذف گشته و باید تمام کار‌های دفاعی را خودتان بکنید، به درستی مدافعان را کنترل کنید و به موقع توپ را از حریف بگیرید. خوشبختانه دیگر برای تکل‌های کوتاه یا پا انداختن دفاع نباید دوبار دکمه ضربدر را بزنید، بلکه همانند عنوان فیفا با یکبار استفاده از دکمه مربع اینکار را انجام می‌دهید. همان‌طور که اول مقاله اشاره کردیم، بازیکنان سریع هم به سختی می‌توانند از سد کند‌ترین مدافعان عبور کنند. اما همانقدر که مدافعان در این شرایط عملکرد فراتر از تصوری از خود نشان می‌دهند، در سوی دیگر جایگیری آن‌ها به قدری افتضاح است که مهاجمان حریف همیشه فضاهای خالی زیادی در خط دفاعی می‌توانند پیدا کنند. یکی از معدود مواردی که در eFootball 2022 می‌بینید و ازشان راضی هستید، وجود تکل‌هایی است که هم‌چنان استفاده از آن‌ها لذت‌بخش است و قطعا به دردتان خواهد خورد.

efootball 2022

ضربات ایستگاهی تغییر بزرگی نسبت به نسخه قبلی این بازی نداشته و قالب کلی آن مشابه عناوین گذشته PES می‌باشد و نمی‌توان ایراد خاصی به آن وارد کرد، اگر ضربات دقیقی بزنید و دروازه‌بان حریف هم جایگری مناسبی نداشته باشد، حتما ضربات ایستگاهی شما به گل تبدیل خواهد شد. البته به این نکته دقت‌ کنید که گل زدن از روی ضربات ایستگاهی در eFootball 2022 اندکی سخت‌تر شده که نکته مثبتی برای این بازی محسوب می‌شود، اگر به یاد داشته باشید، در PES 2021 حتی در حالت سختی Super Star، تمامی ضربات ایستگاهی پشت ۱۸ قدم به گل تبدیل می‌شدند که این موضوع اندکی از واقعیت به دور بود. ضربات کرنر نیز به لطف ساده‌تر شدن گل زدن از روی ضربه سر، دیگر از آن حالت بی‌خاصیتی خودش درآمده و می‌توانید بر روی گل زدن از روی ضربات کرنر‌ نیز حساب باز کنید، البته اگر سانتر خوب و باکیفیتی داشته باشید. در بین انبوهی از نکات منفی و پسرفت‌ها، می‌توان گفت تنها پیشرفت قابل لمس این بازی، راحت‌تر شدن گل زدن از روی ضربه سر می‌باشد، ضربات سر در PES 2021 عملا هیچ کمکی به شما نمی‌کرد و خیلی سخت می‌توانستید از این طریق به گل برسید، اما در eFootball 2022 این مشکل برطرف شده و ضربات سر می‌توانند خیلی بیشتر از قبل به شما کمک کنند.

داور دقت کن!

عملکرد دروازه‌بان‌ها با اینکه در بعضی مواقع از منطق دور می‌شود، اما در کل مناسب است و اگر باگ‌ها را در نظر نگیریم، دروازه‌بان‌ها در مهار ضربات عملکرد بسیار مناسبی دارند و به سادگی‌ها نمی‌توان آن‌ها را تسلیم خود کرد، اما اگر بخواهیم باگ‌هایی که در عملکرد دروازه‌بان‌ها وجود دارد را در نظر بگیریم، باری دیگر باید eFootball 2022 را سرزنش کرده و آن‌ را ناامید‌کننده تلقی کنیم. دروازه‌بان‌ها در بعضی مواقع به کلی عقل خودشان را از دست می‌دهند و بارها شاهد گل به خودی‌های عجیب و غریب خواهید بود. حال اجازه دهید از دوازه‌بان‌ها عبور کنیم و به بخش جذاب داوری برسیم، داور eFootball 2022 یکی از بدترین داور‌های تاریخ سری PES می‌باشد، به‌گونه‌ای که اکثر خطاهای واضح گرفته نمی‌شود، بسیاری از مواقع هم بیخود و بی‌جهت خطا به نفع حریف یا خودتان گرفته شده و شما آخر هم متوجه نمی‌شوید داور بالاخره برای چه چیزی صوت زده بود. در یکی از بازی‌ها در بخش Local، در حال پاسکاری در بین مدافعان بودم و هیچ کدام از بازیکنان حریف در زمین تیم من نبودند، به یکباره داور صوت زد و آفساید به نفع تیم من گرفته شد، این موضوع و مشکلات اصلا قابل قبول نیست و حتی در بازی‌های بیست سال قبل هم چنین مواردی نمی‌دیدیم!

efootball 2022

اگر بخواهیم به باگ‌ها و مشکلات فنی بازی eFootball 2022 اشاره کنیم، مطمئنا می‌توانیم یک مقاله بلند جداگانه برای این مورد درنظر بگیریم. پرت شدن بازیکن‌ها، وقفه‌های بلند مدت برای پرتاپ اوت‌ها و کرنر‌ها، پهن شدن داور‌ بر روی زمین، به دست گرفتن توپ توسط بازیکن برای ضربات کرنر‌ها به شکل دروازه‌بان‌ها که عجیب‌ترین موردی بود که در بازی شاهدش بودم و هزاران باگ و مشکل دیگر که واقعا نمی‌خواهم به آن‌ها اشاره کنم، زیرا همه ما با آن‌ها آشنا هستیم و اگر می‌خواهید چنین مواردی را ببینید، ‌فقط کافی است به یوتیوب بروید و eFootball 2022 را سرچ کنید تا لیستی بلند بالا از باگ‌های بازی برایتان ظاهر شود.

همان‌طور که مطلع هستید، اولین نسخه رسمی منتشر شده از eFootball 2022 دارای محدودیت‌های زیادی است و باید آن را یک دمو بدانیم، شما فقط می‌توانید با ۹ تیم به‌صورت آفلاین بازی کنید، یا در بخش Event به رقابت‌های آنلاین بپردازید. در بخش Local شما فقط می‌توانید زمان ۵ دقیقه‌ای را برای بازی انتخاب کنید و در قسمت Game Plan هم امکانات بسیار محدودی دارید. تمامی این محدودیت‌ها باعث شده است که حتی در خارج از بازی‌ هم چندان احساس رضایت نکنید، با اینکه در آینده این بخش‌ها کامل می‌شوند، اما ما باید حال را دریابیم و این مقاله هم مربوط به وضعیت فعلی eFootball 2022 می‌باشد، پس باید گفت تمامی این محدودیت‌ها آزاردهنده هستند و واقعا آدم نمی‌داند اضافه کردن دقایق مختلف واقعا در آن حدی بزرگ بوده که در نسخه اولیه بازی وجود ندارد؟ بخش آنلاین نیز دچار مشکلاتی مثل بیرون پریدن از سرور را داشته و گاهی اوقات هم Match پیدا نمی‌شود و باید چندین دقیقه منتظر یک مسابقه بمانید.

efootball 2022

درمجموع باید گفت گیم‌پلی بازی در نود درصد بخش‌ها دچار مشکلات ریشه‌ای است و کونامی برای برطرف کردن آن‌ها نیاز به زمان زیادی دارد و باز هم در این شرایط نمی‌توان مطمئن بود که آیا eFootball 2022 در آینده به یک بازی باکیفیت تبدیل خواهد شد یا خیر. باگ‌ها و هوش مصنوعی فوق‌العاده غیرمنطقی عملا بازی را غیر قابل‌تحمل کرده و معدود نکات مثبت و پیشرفت‌ها هم به‌خاطر مشکلات فراوان بازی دیده نمی‌شوند.

گرافیک فنی و طراحی چهره؛ چه بگویم؟

وقتی گیمر‌ها نام Unreal Engine را می‌شنوند، ناخودآگاه یک گرافیک بی‌نقص و فوق‌العاده در ذهنشان شکل می‌گیرد، اما خیلی رک بگویم،‌ eFootball 2022 حتی با درنظر گرفتن استاندارد‌های نسل هشتم هم یک عنوان باکیفیت در زمینه گرافیک و طراحی چهره محسوب نمی‌شود، فقط کافی است نگاهی به میم‌هایی که از چهره‌ی مسی ساخته شده بیندازید. با اینکه به شخصه چنین مواردی مثل انیمیشن‌های ترسناک چهره که در فضاهای مجازی دست به دست می‌شود را مشاهده نکردم، اما باز هم نمی‌توانم بگویم که طراحی چهره بازیکن‌ها قابل قبول است. این نکته را هم در نظر بگیرید که سری PES همیشه به چهره‌سازی فوق‌العاده‌اش مشهور بوده، اما به لطف eFootball 2022، سابقه چندین ساله PES نیر برباد رفته است. البته اگر می‌خواهید به عمق فاجعه پی ببرید، بهتر است نگاهی به تماشاگران بازی بیندازید، واقعا خنده‌تان خواهد گرفت! علاوه بر تمامی این موارد، بازی در زمینه نورپردازی و طراحی چمن هم چندان رضایت‌بخش نبوده و همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، اصلا و ابدا در حد و اندازه‌های وعده‌های کونامی نیست.

efootball 2022

انیمیشن دویدن، پاس دادن، شوت زدن و در کل هرکاری که بازیکن‌ها هنگام بازی انجام می‌دهند، در سطح چندان بدی قرار ندارد، اما باگ‌های مختلف باعث می‌شود که حتی همین انیمیشن‌ها هم آن‌گونه که باید جلوه نکنند. صحنه‌های پیش از بازی مانند پیاده شدن بازیکنان از اتوبوس و رفتن به رختکن، صحبت‌های آن‌ها در رختکن و گرم‌کردن پیش از بازی به شکل جذابی در بازی قرار داده شده و تغییر مثبتی برای این سری محسوب می‌شود. در هر صورت نمی‌توان وضعیت فعلی گرافیک بازی را قبول کرد و فقط باید امیدوار ماند که در آینده بازی در این زمینه بهبود پیدا کند.

همان جو دوست‌داشتنی

ورزشگاه‌ها با توجه به صداگذاری بسیار خوب بازی، جو هیجان‌انگیز و جذابی دارند و واکنش تماشاگران به موقعیت‌های مختلف، تصمیمات داور و اتفاقات هنگام بازی به شکل فوق‌العاده‌ای صورت گرفته و ترکیب این صدا‌ها کنار یکدیگر باعث شده‌اند که به خوبی در جو ورزشگاه قرار بگیرید. ورزشگاه‌ها همیشه شلوغ، هیجان‌انگیز و پرشور به‌نظر می‌رسند و تماشاگران هم همیشه واکنش‌های منطقی‌ای بروز می‌دهند، فقط کافی است در خانه حریف گلی بزنید تا ورزشگاه به سکوت مطلق برود، خوشبختانه در چنین مواردی بازی هم‌چنان عملکرد خوبی دارد.

efootball 2022

یکی از مشکلاتی که همیشه در سری PES وجود داشت و هم‌چنان هم در eFootball 2022 شاهدش هستیم، مربوط به عملکرد گزارشگر بازی می‌شود، در خیلی از مواقع گزارشگر از اتفاقات بازی عقب افتاده و با تاخیر موقعیت‌ها و اتفاقات را تفسیر می‌کند. البته جملات گزارشگر بازی نیز بسیار محدود و اندک بوده که خیلی زود آن‌ها برایتان تکراری و کسل‌کننده می‌شوند و بار‌ها و بارها باید آن‌ها را بشنوید.

سخن آخر

با انتشار اولین نسخه eFootball 2022، خیلی از افراد از این بازی ناامید شدند و نمی‌توان کار آن‌ها را غیرمنطقی دانست، با اینحال کونامی وعده داده که قرار است در آینده و از طریق آپدیت‌های بزرگ بخش عظیمی از مشکلات را برطرف کند که با توجه به ریشه‌ای بودن این ایرادات، اگر کونامی واقعا بخواهد به وعده خودش عمل کند، کار سختی را در پیش خواهد داشت، زیرا ضمن برطرف کردن مشکلات eFootball 2022، باید باری دیگر اعتماد طرفداران این سری را هم جلب کند که این مورد نسبت به رفع مشکلات بازی هم کاری دشوار‌تر برای کونامی خواهد بود. با توجه به وضعیت فعلی eFootball 2022، در مجموع باید گفت که فعلا این عنوان چندان ارزش تجربه ندارد و باید صبر کرد و منتظر آپدیت‌های بزرگ آینده ماند تا ببینیم چه بر سر این بازی خواهد آمد.

نکات مثبت:

  • نقش پررنگ‌تر ضربات سر و ایستگاهی‌ نسبت به نسخه‌های پیشین
  • جو هیجان‌انگیز ورزشگاه‌ها

نکات منفی:

  • هوش مصنوعی ضعیف بازیکنان و رفتار‌های غیرمنطقی آن‌ها
  • کندی آزاردهنده بازی و سنگینی بیش از حد توپ
  • تاخیر بازیکنان در انجام کار‌های مختلف (پاس دادن،‌ شوت زدن و …) که باعث می‌شود نتوانیم بازیکن را به خوبی کنترل کنیم
  • باگ‌ها و مشکلات فنی متعدد
  • عملکرد ضعیف داور بازی و تصمیمات بعضا اشتباه
  • درگیری‌های فیزیکی بین بازیکنان به خوبی پیاده‌سازی نشده‌ است
  • گرافیک و طراحی چهره بازیکنان رضایت‌بخش نیست
  • تاخیر و عدم هماهنگی گزارشگر با اتفاقات بازی
بررسی بازی eFootball 2022؛ داور دقت کن! - گیمفا
به علت این‌که این نقد و بررسی تنها مربوط به نسخه فعلی بوده و در آینده بخش‌های جدیدی به بازی اضافه می‌شوند این نقد و بررسی به ذکر نکات مثبت و منفی بسنده کرده و فاقد نمره نهایی می‌باشد.

کاپیتان قیمتVisible 6-tigh man

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بررسی بازی eFootball 2022؛ داور دقت کن! - گیمفا
بررسی بازی eFootball 2022؛ داور دقت کن! - گیمفا
بررسی بازی eFootball 2022؛ داور دقت کن! - گیمفا
بررسی بازی eFootball 2022؛ داور دقت کن! - گیمفا
بررسی بازی eFootball 2022؛ داور دقت کن! - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Faith گفت:

    خوب شد نمره ندادین 😂😂😂

  • این کونامی هم دیگه شورشو دراورده شرافتن زورش میاد یه سالنتی کستلوانیایی چیزی بده بیرون بعد میاد بازی Sport میده بیرون !!! واقعا که نمیدونم چی بگم

  • همون که باعث شد فیفا یه نسخه خیلی خوب بده از pes ممنونیم.

  • Obsidion گفت:

    مجموعه pes همیشه برای ارکید بودنش جذاب بوده و از چند سال پیش شروع کرده رفتن به سمت واقه گرایانه شدن که این شیب توی eFootball 2022 به اوج خودش رسیده بنظر من کونامی نباید بازی ارکید رو فراموش کنه و راه حل برای این موضع تنها یک چیزه !! از اونجایی که eFootball قراره هر سال بروز بشه و تغییرات گرافیکی و گیمپلی رو توش بهتر کنه هیچ وقت قرار نیست به بازی ارکید مثل pes 2017 یا قبلتر از اون ۲۰۰۶ که اوج هیجان برای گیمرها بود برگرده بایستی نسخه هر سال خود به یه بازی ارکید که همه پسند هست تغییر بده مثلا pes 2023 و در کنار اون eFootball رو هم بروز کنه که قابل بازی کردن باشه در حالت واقع گرایانه – من طرفدار سر سخت فیفا هستم و عاشق سری قدیم pes بودم حیفه این بازی به این روز بیفته

    • دقیقا
      پس از قدیم به حالت آرکیدش معروف بوده و فیفا به شبیه تر بودن به فوتبال واقعی ، فیفا شباهتش رو حفظ کرده ولی پس از اون حالت آرکیدش دور شده نمی‌دونم چرا

      • HSM گفت:

        من واقعا اینایی که میگن فیفا ی بازیه واقعه گرانس رو درک نمیکنم , فیفا در حاله حاظر ی بازیه ارکیده برای همین محبوبت تره , پس بجز این نسخه که فعلا ترکمون زده نسخه های قبل به ی فوتبال واقعی نزدیک بود , واقعا گیمرها هم راضی بودن از گیمپلی بازی

        • از لحاظ تعداد انیمیشن ها و کیفیت انیمیشن ها که فیفا با اختلاف سر تره ، حتی فیفا دوازده هم سرتره از کل نسخه های پس
          از لحاظ تنوع تاکتیکی هم نگاه کنی تاکتیک های بیشتری رو میشه بکار برد ، از پاس تو عمق گرفته ( نه با هر بازیکنی البته ) تا شوت از راه دور و سانتر از جناحین و تیکی تاکا و هر تاکتیکی که تو فوتبال واقعی هست ( این آخری خیلی مهمه ، چون لازم نیست از وضع پاس های نابود پس بگم و البته هوش مصنوعی افتضاحش که فیفا با اون هوش مصنوعی داغون فرسنگ ها بهتره )
          دفاع هم که تو فیفا تاکتیکی تره ، هم میشه پرس کرد هم اتوبوس پارک کرد و کلی تاکتیک *موثر* دیگه ، برعکس پس که شاید اینارو داشته باشه ، ولی ابدا موثر نیست
          حالا بیا تاکتیک های پس رو در نظر بگیریم ، هر کدوم رو فکر می‌کنی اشتباه میگم کافیه یه سرچ ریز بکنی یا اصلا ده دقیقه پس بازی کرده باشی تا بفهمی که درسته
          توپ رو میدی به دمبله ، اسپرینت رو که بگیری دیگه خود خدا هم بیاد نمیتونه جلوشو بگیره😂
          توپ رو میدی کوتینیو ، r2 رو که بگیری از هر جای زمین بزنی توپ کنج دروازست و گله
          با پیکه از وسط زمین شوت کنی صد در صد تو چهارچوبه و احتمال گل شدنش هست😂 ، بماند اینکه شروع به حرکت کنی دفاع ها رو آخرین حالت سختی هم با اون هوش مصنوعیشون نمیتونن جلوت رو بگیرن
          بازم بگم یا بسه؟

          • HSM گفت:

            دوسته عزیز خواهشا فن بازی در نیار , من خودم جفتشو بازی میکنم واقعاهم دوستدارم جفتشون پیشرفت کنن ولی این حرفایی زدی معلومه تجربه پس نداری , حرفات بیشتر به فیفا میخوره تا پس , فیفا قبول کن شبیه فوتبال شائولینه تاواقعیت , بیا رو حرفت وایسا برو فیفا ۲۲ پی اس ۵ روبا پس ۲۱ پی اس فور مقابسه کن و بازی کن ببینم باز از این حرفا میزنی , در ضمن ی فیفا باز نمیتونه پس بازی کنه چون بازی به راحتیه فیفا نیس , پس براش سخته

            • جمله ی آخر فقط سس ماز داشت😑
              خیلی جالبه که پس برای من فیفا باز سخته ولی تا حالا با هر پس بازی ، حتی درجه ی سختی آخر خود بازی بازی کردم نتیجه ای جز برد نداشتم😂 ، معمولا هم بازیامون ده پونزده تا گل دارن😂

              • HSM گفت:

                تروخدا انقد دروغ نگو , قشنگ معلومه داری دروغ میگی , من چندبار تو پس ۱۹ قهرمانه منطقه یوسفاباد امیر اباد شدم خدا شاهده درجه سختی لجندری لیورپول رو نتونستم ببرم , بعدش تو پس نهایت گلی که رد بدل میشه ۴ , ۵ تاس اون فیفا عه ۵۰ موقعیت ایجاد میکنی ۱۰ تاش گل میشه , من میگم بجای بازی کردن رو خودت کار کن انقد دروغ نگی

        • من یادمه فیفا ۲۰۰۴ یا فیفا ۲۰۰۵ بازی میکردم حرکات بازیکنان نسبت به pro5 و pro4 واقعی تر بود سرعت بازی توی پرو اینقدر بالا بود که عرض ۵ثانیه گل میزدی وراحت شوتهای غیر واقعی زیادی گل میکردی ولیفیفا به این اسودگیها نبود همون موقع شیرجه دروازبانهای فیفا تکل بازیکنان شوت بازیکنان حتی گرفتن پیراهن بازیکنان به صورت واقعی بود که حتی بعداز ۱۵ سال کونامی به چنین چیزی که فیفا در سال ۲۰۰۵ بهش رسید کونامی هنوز نرسیده
          ولی خوبه برای کسانی که هیچی از فوتبال حالیشون نیست ودوست دارن تند تند توی بازی گل بزنن کونامی گزینه عالیه چون فیفا سخته براشون

  • mbox گفت:

    خیلی عجیبه معلوم بود که باید نمره می دادید یعنی چی در اینده بخش جدید میاد بهتر میشه !! تا حالا همچین چیزی نبوده خیلی از بازیا در اینده بخش جدید میارن ولی نسخه دی وان نمره میگیره
    تروخدا حرفه ای تر عمل کنید و تعصب رو بذارید کنار

    • درود
      این نسخه دمو هستش، به دمو که نمیشه با قاطعیت نمره داد، باید منتظر موند تا بازی کامل عرضه بشه دوست عزیز.
      در آینده بخش‌های مختلفی که همیشه در سری بودن به بازی اضافه میشه و در اون زمان میشه تصمیم بهتری برای نمره بازی گرفت، حالا میخواد وضع بازی بدتر بشه یا بهتر. تعصبی هم در کار نیست و دلیل نمره ندادن همین موضوعی بود که بهش اشاره کردم. اگر دقت هم کرده باشین خیلی از سایت‌های بزرگ جهان به بازی نمره ندادن و دلیلش هم همین موضوع هستش.

  • سلام خدمت گیمفایی های عزیز و همچنین نویسنده عزیز سجاد باقریان.
    گفتم بعد مدت ها یه نظری بدم.
    pes از کجا رسید به کجا من نمیفهمم که سازنده ها خودشون چجوری متوجه نمیشن که قراره یه بازیه ناقص رو عرضه کنن.
    کونامی فقط یه pes براش مونده بود که اینم مثل بقیه بازی هاش به گور برد خودش هم باهاش رفت.
    تنها امیدواریم برای این بازی این هستش با گذر زمان و با عرضه اپدیت به کیفیت لازم برسه من یکی که کلا دور pes و fifa های جدید رو خط کشیدم اگر هم بخوام برسم سراغشون فقط fifa 17 و pes 17 یا ۱۹.
    دوستان عزیز شرمنده یه سوال بی ربط میپرسم ولی اگه شد جواب بدید 🙂 حجم دانلودی call of duty mobile برا ios قبلا ۳.۹ گیگ بود من نصب کردم تا حدود ۵ یا ۶ گیگ از فضای گوشی رو اشغال کرد بعد مجبورم شدم بازی رو حذف کنم فضای کافی نداشتم و چیز های رو گوشیم رو هم نمیتونستم حذف کنم (چون خیلی مهم هستن) الان میبینم حجم دانلودش شده ۱.۹ گیگ کسی میدونه چرا؟ و اینکه بعد نصب حجمش چقدر میشه؟

  • بازی تکامل زیادی پیدا کرده البته رو به عقب

  • M2Cian گفت:

    ممنون بابت نقد، تو اون تصویری که زیر “همان جو دوست داشتنی” آوردین، ۱ نفر هست که ۵ بار تکرار شده، این نکته منفی بسیار بزرگیه، تو بازی های قبلی pes زیاد میدیدیم که تنوع تماشاچی ها کم باشه و تو یه شات یه نفر، ۲-۳ بار کپی شده باشه ولی تو این نسخه از بازی بعضا تا ۸ تا کپی از یه تماشاچی رو میشه فقط تو یه شات دید…
    من خیلی این نسخه رو جدی نمیگیرم چون مشخصه که از یه جایی به بعد برنامه های کونامی عوض شده و تا اومدن تغییراتی که میخواستن رو اعمال کنن دیدن که باید چندین ماه تاخیر بزنن و خب شبیه ساز فوتبال اونم وقتی که فقط یه رقیب تو بازار داری رو اگه بخوای تاخیر بزنی ینی عملا بازی رو باختی …
    ما که از کونامی دل خوشی نداریم ولی هر سالی که تونستیم با قاطعیت بگیم برنده فیفاست یا برنده پِس هست سال زیبایی نبوده چون تا وقتی این دو سازنده کیفیت بازی هاشون رو بهبود میدن که رقابتی وجود داشته باشه وگرنه گرافیک پِس همون گرافیک ۵ سال پیش میمونه و محتوای فیفا هم همون محتوای تکراری ۵ سال پیش،
    به امید اینکه دوباره کونامی به جایگاهش برگرده و بازی های قوی عرضه کنه

    • اون سفیده پنج بار تکرار شده ، اون پیرمرده که بلند شده دست می‌زنند ج پونزده بار تکرار شده!!!

      • M2Cian گفت:

        آخه لامصب زحمت زیادی هم نداره، انیمیشن های یکسان طراحی میکنن، جزئیات تماشاچی ها هم که اندازه بازیکنا نیست، فک کنم طراحی کردن ۱۰ تا تماشاچی مختلف برای یه گروه آرتیست آبجکت دیزاینر کاربلد جمعا ۲۰ ساعت هم وقت نبره …
        نمیشه این همه کوتاهی رو ندید گرفت، اگه بگیم بازی خوب نبوده یا بد بوده داریم خیلی تعارف میکنیم، واضحه که تو همه بخش ها بیش از حد ماستمالی کردن و بازی که حداقل ۶ ماه باید روش کار میشد تا به تکامل برسه رو منتشر کردن… حتی یه منو درست حسابی برا بازی نذاشتن…
        ماشالا کاربرای استیم هم براشون کم نذاشتن و صفحه ش رو خونی کردن، ولی با این حال دوست دارم برگردن به روزای خوبشون

        • اصلا درک نمیکنم ، عکس رو نگاه می‌کنی کلا پنج تا تماشاگر طراحی کردن ، baseball 9 موبایل تماشاگرای باکیفیت تر و متنوع ترین داره خداوکیلی😑
          واقعا هم چیز سختی نیست ، با عوض کردن رنگ مو یا حذف یا اضافه کردن ریش و سبیل میشه متنوع کرد ، چون بازیباز نمی‌خواد با دقت زل بزنه به تماشاگرا ، تفاوت های جزئی کافیه ، ولی اینطوری کاملا مشخصه لامصب😑

  • Gamer 207 گفت:

    خدا رو شکر نمره ندادین وگرنه الان دعوا بود
    ولی من که چند ساله فیفا بازی می‌کنم زیاد برام مهم نبود که بازی بیاد چی میشه ولی مقاله خوبی بود

  • ROCKGAMER گفت:

    ظاهر مسی و رونالدو😑اگه خودشون ببینم وحشت میکنن.
    باید توی اپدیت های بعدی درست بشه.

  • دوستان pes باز یادشونه سر pes 2014 که موتور بازی عوض شد هم شاهد یک فاجعه بودیم.بازی های فوتبالی فقط ۱ سال برای عرضه زمان دارن و عوض کردن موتور و تغیرات اساسی تو ۱ سال هیچ وقت کامل نتیجه نمیدن.نسخه های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ پس عملکرد خوبی نداشتن اما کونامی با کمی وقت گذاری بیشتر و فهمیدن چیزی که مخطبا از بازی میخوان تونست اکثر ایرادات رو توی نسخه ۲۰۱۶ حل و از pee 2017 به بعد بازی با کیفیتی ارائه بده و تغییرات بازی توی نسخه های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تونست راه کونامی رو کامل کنه به طوری که نسخه ۲۰۲۱ در بهترین فرم pes از نظر گیمپلی و گرافیک و تنوع حالات آفلاین بود.درسته گزارشگری و لایسنس ها هنوزم جزو نقاط ضعف بودن و بخش my club نسبت به FUT چیزی برای ارائه نداشت اما خب کلیت بازی عالی بود الآنم بازی تغییر اساسی دیده این در حالیس که موتور مث موتور قبلی fox مال خود کونامی نیست و اینکه بازی یک عنوان سرویس محوره عناوین سرویس محور همگی ابتدای عرضه مشکلات زیادی اعم از کمبود محتوا و گرافیک ضعیف دارن مثل اونجرز اما در طول زمان نشون میدن که چی دارن این نسخه رایگانه و به نظرم کونامی این فاجعه رو داده بیرون بعد نسخه پولی رو با کمترین مشکلات بده بیرون تا مجبور بشیم اونو بخریم این نسخه حکم جلب توجه و بازاریابی داره باید تا انتشار نسخه پولی صبر کرد و بعدش نظر قطعی داد چون هیچ وقت دمو های pes و فیفا خوب نبودن

  • NicK گفت:

    ای کاش بررسیش نمیکردید تا اپدیت ها وضعیتو بهتر کنن
    ت روز عرضه واقعا این بازی محتوای خاصی نداره یه فوتبال پنج دیقه ای با ۷ یا ۸ تا تیم ک دوتا درجه سختی دارن
    بنظرم صبر میکردید تا وضعیت بازی حداقل از نظر محتوا بهتر میشد ولی بازم دمتون گرم حداقل ب نکات خوب بازی اشاره کردین بعضی جاها همینم نمیگن

  • آرین گفت:

    سلام
    نقد خیلی جامع و خواندنی‌ای بود،دخیلی هم عادلانه و به دور از ناراحتی یا تعصب بود.
    تشکر جناب باقریان!
    فکر کنم این تیکه شعر تو ادبیات نظام جدید هست:
    زاغی از آنجا که فراغی گزید
    رخت خود از باغ به راغی کشید
    .
    .
    نادره کبکی به جمال تمام
    شاهد آن روضه فیروزه‌فام
    .
    .
    زاغ چو دید آن ره و رفتار را
    وان روش و جنبش هموار را
    باز کشید از روش خویش پای
    در پی او کرد به تقلید جای
    .
    .
    عاقبت از خامی خود سوخته
    رهروی کبک نیاموخته
    کرد فراموش ره‌ و رفتار خویش
    ماند غرامت‌زده از کار خویش
    جامی
    متأسفانه مشکلات فنی بازی زیاده و کاملا مشهود.
    ولی اونچه که باعث ناراحتی من شده تیشه زدن به ریشه سری و این فوتبال دوست‌داشتنی ست.
    اینکه پیس بجای رفع مشکلات همیشگی‌اش و برطرف کردن ایرادات، مثل لایسنس و هوش مصنوعی و بخش آنلاین و تماشاچیان و چمن و گزارشگر، اومده تلاش کنه که مثل فیفا بشه اصلا خوب نیست.
    اگر طرفدار پیسی هست و هنوز وجود داره بخاطر همین تفاوت‌های پیس با فیفا ست.
    وگرنه با وجود طرفداران و جامعه‌ی فیفابازان و بزرگی این بازی و لایسنس و پشتیبانی‌هایی که داره، عملا رقابتی وجود نداره و خرید پیس دلیلی نداره حتی اگر رایگان باشه.
    تنها دلیل بقای پیس پشتوانه معنوی و فنی و همین ویژگی‌های متمایز و شاخص سری ست.
    همین سریع بودن و سرعتی بودن.
    فرارهای از کنار، چند سالی هست که مدافعان رو عجیب سریع کردند! ضعیف‌ترین مدافع هم می‌تونه مسی و امباپه و رونالدو رو بگیره!
    و عملا نمی‌شه از گوشه‌ها به خوبی فرار کرد و سانتر کردن معضلی شده.
    هد زدن هم که آقای باقریان گفتند بسیار سخت شده.
    دفاع کردن هم که انگار تو eFootball خراب شده و فیفایی شده.
    شوت زدن هم این eFootball خراب کرده، چیزی که تو این سری خیلی لذت‌بخش بود.
    من به این بازی امید داشتم و اصلا انتظار نداشتم هدف سازنده شِبه‌فیفا کردن پیس باشه.
    و بنظرم پیس هیچگاه نمی‌تواند و نباید هم بخواهد که طرفداران فیفا رو جذب و مال خود کنه.
    چون موفق نمی‌شه و طرفداران خودش رو فقط ناامید می‌کنه.

  • Yaser گفت:

    یکی از مسخره ترین نکات بازی نیاز به سیستم قوی تر از قبله !!! درحالی که بازی نسبت به نسخه قبلی خیلی از نظر گرافیکی افت داشته ولی این سری به گرافیک قوی تری نیاز داره
    دلیلش خیلی واضحه برای اینکه لودینگ هارو کم کنه فشار بالایی به سیستم میاره و پر میکنه بی دلیل حجم گرافیکی که میخواد زیاد شده بدتر اینکه تنظیمات گرافیکیش ناقصه نه vsync داره نه تغییر فریم ریت از ۳۰ به ۶۰ نه میشه روی حالت فول اسکرین تنظیمات اندازه صفحه نمایش رو تغییر داد !!!!!
    امیدوارم بازیش شکست بخوره و بلایی که سر ۲۰۱۴ اومد سر اینم بیاد دقیقا ۲۰۱۴ هم همین شد به شدت گرافیک رو برد بالا بدون بهینه سازی برعکس نسخه قبل حتی ۲۰۱۷ هم همین شد هر دو تاشون نسخه بعدی اصلاح کردن این افزایش گرافیک رو و بهینه شدن و عجیبه کونامی هیچ وقت از اشتباهاتش درس نمیگیره پس محکوم به شکسته

  • SiRSiNa گفت:

    من که از عاشقان pes16 و ۱۷ و ۱۸ بودم (البته ۱۳ سلطانه)
    از ۱۸ به بعد فقط افت کرد…….
    خاطراتم با ۱۸ خصوصا محشره ، یه باز زنگ آخری کل کلاس از مدرسه فرار کردیم بریم فوتبال بزنیم(بعدا از آموزش پرورش استان حسابمونو رسیدن البته😂) ، هیچوقت قوی ترین پلیر فیفا نبودم ولی اون مواقع هر وقت صلاح میفتاد دستم طرف قطعا گل رو خورده بود😁😁
    خلاصه که چی شد پس از اون آرکید خفن و دوست داشتنی رسید به اینجا…. ، لعنت بهت کونامی
    کاش مثل همون فیفا همش تکراری اون سالا رو تحویلمون میداد تا اینکه بیاد گند بزنه
    ممنون بابت نقد و خسته نباشید آقای باقریان🌷

  • کاسگری گفت:

    اقای باقریان شما نمیخای منو تو فیفا ببری؟ 😂

بررسی بازی eFootball 2022؛ داور دقت کن! - گیمفا