تمامی مواردی که در خرید لپتاپ گیمینگ باید بدانیم - گیمفا 
تمامی مواردی که در خرید لپتاپ گیمینگ باید بدانیم - گیمفا 
تمامی مواردی که در خرید لپتاپ گیمینگ باید بدانیم - گیمفا 
تمامی مواردی که در خرید لپتاپ گیمینگ باید بدانیم - گیمفا 
تمامی مواردی که در خرید لپتاپ گیمینگ باید بدانیم - گیمفا 
تمامی مواردی که در خرید لپتاپ گیمینگ باید بدانیم - گیمفا 

لپتاپ گیمینگ بخریم؟ تمامی مواردی که در خرید لپتاپ باید بدانیم

سجاد باقریان
۰۹:۲۷ ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
تمامی مواردی که در خرید لپتاپ گیمینگ باید بدانیم - گیمفا 

لپتاپ گیمینگ یا پی‌سی؟ بدون شک این سوال را بارها پرسیده‌اید و یا از زبان دیگر افراد شنیده‌اید. گیمر‌ها همواره لپتاپ‌های گیمینگ را با پی‌سی یا همان کامپیوتر‌های رومیزی مقایسه کردند و در نود درصد موارد هم برنده این مبارزه، پی‌سی‌های گیمینگ بودند و در شرایط کلی، اکثر گیمرها اعتقاد دارند که لپتاپ‌ها برای گیم به‌درد نمی‌خورند و بی‌مصرف هستند. اما آیا واقعا چنین عقیده‌ای درست می‌باشد؟ یا بهتر است بپرسیم آیا اصلا مقایسه لپتاپ‌ گیمینگ و پی‌سی‌ صحیح است؟

مقایسه این دو پلتفرم،‌ مثل این می‌ماند که ماشین‌ها را با موتور‌ها مقایسه کنیم و به دلیل اینکه ماشین‌ها ۴ چرخ دارند و موتور‌ها ۲ چرخ، آن‌ها را در این مقایسه برتر بدانیم. نمی‌توان گفت این مقایسه کاملا غلط یا درست است، زیرا هرکسی می‌تواند با هردلیلی، یکی از این دو مورد را سرتر بداند، پس این مقایسه هیچ برنده‌ای نخواهد داشت. به همین ترتیب، مقایسه لپتاپ‌های گیمنگ و پی‌سی‌ها نیز برنده‌‌ای ندارد، زیرا هردوی آن‌ها دارای دنیایی کاملا متفاوت هستند و نام‌های یکسانی که در سخت‌افزار و سیستم‌عامل این دو پلتفرم می‌بینید، نباید شما را گول بزند. در ادامه عملکرد لپتاپ‌های گیمینگ را مورد بررسی قرار می‌دهیم و به نقاط ضعف و مثبت آن‌ها در زمینه‌های مختلف اشاره خواهیم کرد و در نهایت این شما هستید که تصمیم خواهید گرفت لپتاپ گیمینگ برایتان ارزش خرید دارد یا خیر.

قابلیت حمل؛ ویژگی‌ای کلیشه‌ای، اما بسیار مهم

لپتاپ های گیمینگ

در هر مقاله‌ای که درمورد لپتاپ‌ها نوشته شده باشد، مطمئنا به قابلیت حمل لپتاپ‌ها اشاره می‌شود و این ویژگی به قدری مهم است که به تنهایی می‌تواند باعث شود شما به سراغ لپتاپ بروید و اصلا به مواردی که در ادامه می‌خواهیم بررسی کنیم اهمیت ندهید. کسی که به یک پلتفرم قابل حمل نیاز دارد، باید از تمامی نقاط ضعف لپتاپ‌ها چشم‌پوشی کند، زیرا لپتاپ تنها راهی است که پیش‌روی خود می‌بیند، البته کنسول استیم‌دک هم می‌تواند در این شرایط گزینه مناسبی باشد، با اینکه استیم دک سایز بسیار کوچک‌تری دارد و می‌توانید بر روی آن ویندوز نصب کنید، اما باز‌هم لپتاپ‌ها آزادی عمل بیشتری به شما می‌دهند.

پس اگر به یک پلتفرم قابل‌حمل نیازمند هستید و علاوه بر گیمینگ، با سیستم خود کار‌های دیگری هم انجام می‌دهید، باید از نقاط ضعف و محدودیت‌ لپتاپ‌ها چشم‌پوشی کنید، شما نمی‌توانید هر روز کیس خود را جمع و جور کنید و با آن به سرکار بروید، آن هم فقط به دلیل اینکه پی‌سی‌ها قدرت پردازشی بیشتری دراختیارتان قرار می‌دهند. لپتاپ‌های گیمینگ به دلیل سیستم‌ خنک‌کننده حرفه‌ای، نسبت به نمونه‌های معمولی حجم و ابعاد نسبتا بیشتری دارند و همین موضوع باعث می‌شود که حمل و نقل آن‌ها اندکی سخت شود، اما مطمئن باشید که حمل بزرگ‌ترین لپتاپ‌ها هم از جابه‌جا کردن کیس آسان‌تر است. به این نکته هم توجه کنید که امروزه ساختار قطعات لپتاپ‌ها به گونه‌ای ساخته می‌شوند که تا حد امکان دمای کمی تولید کنند، همین موضوع این امکان را به شرکت‌های مختلف می‌دهد تا با کوچک‌تر کردن ابعاد لپتاپ‌ها، باز هم دمای کلی قطعات را در یک محدوده مهار کنند.

آیا واقعا لپتاپ‌های گیمینگ قدرت پردازشی چندانی ندارند؟

لپتاپ های گیمینگ

اگر بخواهیم برای جواب به این سوال، ابتدا به سراغ مقایسه لپتاپ‌ و پی‌سی برویم، قطعا به این نتیجه می‌رسیم که لپتاپ‌ها در برابر رقیب خودشان هیچ هستند. اما بیایید این‌بار به این مورد به‌گونه‌ای دیگر نگاه کنیم. لپتاپ‌های گیمینگ ضعیف‌تر هستد و این حرف درست است، اما آیا قدرت پردازشی و توان آن‌ها به قدری ضعیف است که نتوان با آن بازی‌ها را به خوبی اجرا کرد؟ جواب قطعا منفی است، می‌توان گفت لپتاپ‌ها قدرتی کافی در اختیار شما قرار می‌دهند که می‌توانید با آن هر بازی‌ای را اجرا کنید، پس به هیچ وجه فکر نکنید لپتاپ‌های رده بالا و حتی میان‌رده گیمینگ، در اجرای بازی‌ها به مشکل برمی‌خورند، اگر سخت افزار لپتاپ شما بازی‌های روز را نمی‌تواند اجرا کند، مطمئن باشید یک پی‌سی با همان مشخصات هم نمی‌تواند آن بازی را به درستی اجرا کند.

پردازنده‌ و کارت‌گرافیک لپتاپ‌ها، برای این‌که مصرف برق کمتری داشته باشند و دمای پایین‌تری تولید کنند، قدرتشان محدود می‌شود و به همین دلیل، اگر دو کارت گرافیک لپتاپ و پی‌سی یکسان،‌ مانند RTX 3070 را با هم مقایسه کنید، شاهد ۱۰ تا ۳۰ درصد تفاوت در توان پردازشی هستید که حتی با وجود چنین تفاوتی، باز هم RTX 3070 لپتاپ، می‌تواند هر بازی‌ای را به بهترین شکل اجرا کند.

قیمت گران یا به‌صرفه؟

لپتاپ های گیمینگ

باید گفت امروزه در کشورمان برای به روز نگه داشتن سخت‌افزار‌ها یا خرید کنسول‌های نسل جدید، باید هزینه‌های زیادی را پرداخت کرد، حال این موضوع در بین لپتاپ‌ها بیشتر جلوه می‌کند، ارزان‌ترین لپتاپ‌های گیمینگ حداقل ۲۵ میلیون تومان قیمت دارند و در بین مدل‌های بالارده، قیمت‌ها به بالای ۱۰۰ میلیون تومان هم می‌رسد. پس باید رک بگوییم که لپتاپ‌ها گران‌ هستند، یا بهتر است بگوییم در این شرایط هر پلتفرمی برای گیمینگ گران محسوب می‌شود!

زمانی لپتاپ‌ها از قیمت بالاتری نسبت به پی‌سی‌ها برخوردار بودند و برای خرید لپتاپ باید هزینه بیشتری را متحمل می‌شدید، اما امروزه نمی‌توان به‌طور قطع گفت کدام یک هزینه بیشتری را برای شما خواهند داشت. در بعضی مواقع خرید لپتاپ با هزینه‌ کمتر و ارزان‌تر تمام می‌شود و گاهی اوقات هم خرید کیس گیمینگ. شاید بزرگ‌ترین دلیل سینوسی بودن این وضعیت، کمبود و گران‌تر شدن قطعات، به خصوص کارت‌گرافیک‌ها در بازار‌های جهانی است که همانند همیشه، تاثیر این گرانی‌ها در کشور خودمان بسیار بیشتر حس می‌شوند، شما امروزه برای خرید کارت گرافیک مناسب، باید پولی به مقدار کل هزینه‌ای که برای دیگر قطعات پرداخته‌اید را کنار بگذارید. پس می‌توان به این نتیجه رسید که خرید لپتاپ یا پی‌سی، هردو هزینه‌ای نسبتا یکسان را برای شما خواهند داشت و این حرف که خرید لپتاپ بسیار پرهزینه‌تر از خرید پی‌سی است یا برعکس، کاملا اشتباه است.

لپتاپ یا جهنم؛ کدام یک گرم‌تر است؟

لپتاپ های گیمینگ

بزرگ‌ترین مشکل لپتاپ‌ها، دمای تولیدی بیش از حد آن‌ها در هنگام فعالیت‌های سنگین، به‌خصوص اجرای بازی‌ها است که باعث می‌شود خیلی از دارندگان لپتاپ‌ها که از قبل این موضوع را نمی‌دانند، در اولین تجربه خود از اجرای بازی‌ها، به این فکر بیفتند که لپتاپشان مشکل خاصی دارد. اما این‌طور نیست و تمامی لپتاپ‌ها در اجرای بازی‌های مختلف دمایشان حداقل به ۸۰ رسیده و در خیلی از مواقع به ۹۰ درجه هم می‌رسد، حتی دمای قطعات اصلی لپتاپ‌های امروزی مانند سی‌پی‌یو یا کارت گرافیک که به سیستم‌های خنک‌کننده بسیار قدرتمندی مجهز هستند، باز هم به بالای ۸۰ درجه می‌رسد.

دمای بالا باعث کاهش عمر قطعات و از همه مهم‌تر، کاهش عملکرد پردازشی لپتاپ می‌شود. شما در اجرای بازی‌ها حتی نمی‌خواهید یک درصد هم از توان کلی پردازنده پلتفرمتان کاسته شود، پس با توجه به چنین شرایطی، باید بیخیال خرید لپتاپ شویم؟ جواب ما منفی است، زیرا قطعات مختلف لپتاپ با چنین دمای بالایی به مشکل چندان بزرگی بر نمی‌خورند و شرکت‌ها به گونه‌ای قطعات را در ساخته خودشان استفاده می‌کنند که دمای بالا تاثیر کمتری بر روی عملکرد طولانی مدت لپتاپ داشته باشد.

اما شاید دلتان نخواهد لپتاپتان در دمای بالا فعالیت کند، البته بهتر است بگوییم که هیچکس دلش نمی‌خواهد دستگاهش با دمای بالا کار کند. برای رفع این مشکل راه‌های بسیاری دارید و ساده‌ترین آن‌ها، استفاده از یک کول‌پد است. کول‌پد‌ها مدل‌های متفاوتی دارند و شما باید با توجه به محل قرارگیری شیار‌های جریان هوای لپتاپتان، نسبت به خرید مدل مناسب اقدام فرمایید، بعد از استفاده از کول‌پد، می‌توان انتظار کاهش دما را داشت، اما این کاهش دما چندان هم بزرگ نیست، پس بهتر است به سراغ Undervolt کردن پردازنده بروید، اگر هم ریسک این کار را زیاد می‌دانید، سرعت پردازنده را از طریق تنظیمات power در ویندوز، از ۱۰۰ درصد به ۹۹ درصد کاهش دهید، این کار باعث می‌شود که سرعت فرکانس پردازنده از یک حدی بیشتر نشود و همین تغییر کوچک،‌ تاثیر بزرگی بر روی دمای لپتاپ شما خواهد گذاشت و دمای قطعات، در هنگام بازی‌های سنگین هم از ۶۵ درجه سلسیوس بیشتر نخواهد شد، لام به ذکر است که در این شرایط فریم‌ریت بازی اصلا کاهش نیافته و به دلیل دمای پایین لپتاپ، در بعضی مواقع شاهد فریم‌ریت بیشتری در بازی‌ها خواهید بود. پس دمای بالا یک مشکل بزرگ در لپتاپ‌ها است که می‌توان خیلی راحت آن را حل کرد.

محدودیت در ارتقا قطعات

لپتاپ های گیمینگ

شما با خرید لپتاپ، باید دور ارتقا قطعات مهمی مانند سی‌پی‌یو یا کارت گرافیک را خط بکشید و نمی‌توانید همانند پی‌سی، هر چیزی که دلتان خواست را ارتقا دهید. در لپتاپ‌ها، تنها گزینه شما برای ارتقا، به حافظه داخلی و رم خلاصه می‌شود. پس با ارتقا این دو مورد، با اینکه عملکرد لپتاپتان بهتر می‌شود، اما تغییر بسیار بزرگی را حس نخواهید کرد. پس اگر می‌خواهید لپتاپی بگیرید که سال‌های طولانی از آن استفاده کنید، باید سر کیسه را شل کنیدو به سراغ محصولات رده‌بالا بروید تا بدون نیاز به ارتقا، سال‌ها عملکرد مناسبی داشته باشد. در غیر این صورت، باید هر چند سال لپتاپ خود را تعویض کنید.

شرایط باتری

لپتاپ های گیمینگ

یکی از محدودیت‌های لپتاپ‌ها، حتی نمونه‌های گیمینگ مربوط به باتری آن‌ها می‌شود. شما در حالت فول‌شارژ هم نمی‌توانید ساعت‌ها پای لپتاپ بشینید و بازی کنید و نیاز دارید خیلی زود دستگاه خود را به شارژ متصل کنید. شما برای کم‌رنگ‌تر کردن این مشکل، می‌توانید لپتاپ را در حالت unpluged به‌گونه‌ای تنظیم کنید که از تمامی قدرت پردازشی خود استفاده نکند، در این حالت شما می‌توانید زمان بیشتری با لپتاپ به بازی کردن بپردازید، اما باید به این نکته دقت کنید که در این شرایط، در بازی‌ها فریم مناسبی دریافت نمی‌کنید و معمولا به مشکل خواهید خورد.

عموما صاحبان لپتاپ‌های گیمینگ در حالتی که لپتاپ به شارژ متصل است به تجربه بازی‌ها می‌پردازند،‌ زیرا در این صورت لپتاپ در پردازش‌های سنگین هیچ محدودیتی ندارد و شما می‌توانید از صد درصد توان لپتاپ خود بهره ببرید. البته استفاده از لپتاپ در این شرایط، در طولانی مدت به باتری لپتاپ آسیب وارد می‌کند و باعث کاهش طول عمر مفید باتری خواهد شد. پس می‌توان گفت که در این شرایط انتخاب بین بد و بدتر بوده و پیشنهاد ما استفاده از لپتاپ در حالت اتصال به شارژر است.

سخن آخر

لپتاپ‌های گیمینگ، برای خیلی از افراد اولین گزینه برای بازی کردن نیستند و خرید آن‌ها، کاملا به شرایط فرد بستگی دارد، نمی‌توان به راحتی از ویژگی‌ها و امکاناتی که لپتاپ‌ها در اختیارمان قرار می‌دهند بگذریم و آن‌ها را نادیده بگیریم، اما در سوی دیگر، به ازای دریافت بعضی از امکانات، باید توقع وجود مشکلات و محدودیت‌هایی هم داشته باشید که امروزه در لپتاپ‌های جدید، این موارد تا حد ممکن کاهش یافته‌اند، پس نمی‌توان به‌طور قطع گفت لپتاپ‌های گیمینگ ارزش خرید دارند یا خیر. نظر شما چیست؟ با توجه به شرایط خودتان، خرید لپتاپ گیمینگ را مناسب خود می‌دانید؟

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تمامی مواردی که در خرید لپتاپ گیمینگ باید بدانیم - گیمفا 
تمامی مواردی که در خرید لپتاپ گیمینگ باید بدانیم - گیمفا 
تمامی مواردی که در خرید لپتاپ گیمینگ باید بدانیم - گیمفا 
تمامی مواردی که در خرید لپتاپ گیمینگ باید بدانیم - گیمفا 
تمامی مواردی که در خرید لپتاپ گیمینگ باید بدانیم - گیمفا 
تمامی مواردی که در خرید لپتاپ گیمینگ باید بدانیم - گیمفا 
تمامی مواردی که در خرید لپتاپ گیمینگ باید بدانیم - گیمفا 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Silverhand گفت:

    اگه واسه بازی می‌خواید، هیچ وقت لپ‌تاپ نخرید

    • G.LN گفت:

      والا من لپتاپ گیمینگ دارم و خیلی هم ازش راضیم
      در واقع خیلی وقته دیگه با لپ تاپ بازیهای pc رو بازی کردم.
      همین الانش سنگینترین بازیها رو رو حالت الترا و ریتریسینگ فعال بازی میکنم.
      بزار اینجور بگم لپ تاپ با cpu قوی و کارت گرافیک بالارده و رم کافی و ssd هیچوقت کم نمیاره در اجرای بازیها.
      ضمنا از نرم افزارهای خاص شرکت سازنده استفاده بشه خیلی روی عملکردش تاثیر میذاره.
      تازه این مقاله ناقصه، همین الان asus دارم و با شارژر گیم میزنم ضمنا تنظیمات رو یه کاری کردم تا حداکثر ۶۰ درصد شارژ کنه اینجوری همچی آسیبی نمیرسه به باطری.

  • AHM.Gamer گفت:

    منکه بیشتر بازی های ایندی و نیمه قدیمی(مثل L.A Noire)رو بازی میکنم زیاد لپ تاپ داغ نمیکنه مشکلی هم نداشتم کلا اگه زیاد براتون بازی های پر گرافیک و جدید بازی کردن مهم نیست اوکیه…
    البته برا بازی هایی مثل R6 و RE2R و Witcher 3 هم اوکیه فقط داغ میکنه…

  • کلا با این وضع قطعات PC مخصوصا کارت گرافیک اگه میخواید بازی کنید با بودجه بالا (دقت کنین میگم بالا چون PC رو بخواین ببندین با این مشخصات فضایی میشه!) لپ تاپ تنها راه چاره تونه
    دوستم یه لپ تاپ خرید با Core i9 و RTX 3080 و مانیتور ۳۰۰ هرتز و ۱۶ گیگابایت رم ۹۰ میلیون تومن
    همینو بخوای PC ببندی با مخلفاتش تا ۲۰۰ میلیون میتونه برسه!!!
    خلاصه که PC بستن دیگه نمیصرفه
    قطعا اگه میتونین PC ببندین واسه بازی PC خیلی بهتره ولی با این قیمتا لپ تاپ ها خیلی منطقی ترن

    • G.LN گفت:

      معمولا این لپتاپها ۳۲ گیگ رم دارن.
      مثلا نمونه ش asus scar17 که البته فکر کنم الان قیمت دلاریش حدودا ۲۶۰۰ دلار باشه.
      البته از پردازنده amd استفاده کرده که اتفاقا بهتره.
      ضمنا بایستی قدرت و توان مصرفیشو هم در نظر بگیری.
      مثلا یه لپتاپ گیمینگ با rtx 3070 با یکی دیگه با همون کارت گرافیک ولی پردازنده بهتر حدودا ۳۰ میل تفاوت قیمت داره چونکه قدرت کارت گرافیک رو اولی محدود کرده

    • چجحم گفت:

      اون ۳۰۸۰ موبایل اندازه یه ۲۰۸۰ کامپیوتر قدرت داره ، شما میتونی با یکم هزینه بیشتر سیستم با ۲۰۸۰ ببندی در عوضش گرما رو خیلی بهتر کنترل میکنی و در آینده امکان ارتقا داری

  • sajadx01 گفت:

    لپتاپ‌ گیمینگ ؟؟ واقعا ؟؟؟ اونم با این قیمت های تخیلی ؟؟؟؟؟؟ واقعا ؟؟؟؟ کسی هست که اصلا الان بتونه از این لبتاپ ها بخره اونم با این قیمت ها که با دلار ۸۰ ۹۰ هزار تومن دارن حساب میکنند ؟ ؟؟؟

  • Sackboy گفت:

    دمای بالای ۸۰ و ۹۰ در لپ‌تاپ ها متاسفانه مسأله ایه که هیچ فروشنده ای دربارش صحبت نمی‌کنه و کلا هم خیلی کم بهش پرداخته میشه و خریدار هم وقتی که دستگاهو خریده و دیگه کار از کار گذشته متوجهش میشه!
    توصیه می‌کنم اگر سمت لپ‌تاپ رفتید، قبلش رنج دمای معمول دستگاهی که قصد خریدش رو دارین هم بررسی کنید تا غافلگیر نشین. بحث فقط داغ شدن کیبورد نیست. وقتی دارین کلی هزینه می‌کنین باید حواستون به سلامت اجزای دستگاهم باشه. نه این که لزوما مشکل ساز شه، ولی باید مراقبش بود.
    بدون کول پد هم که اصلا بهتره دور بعضی لپ‌تاپ‌ها رو برای گیم خط بکشید!
    گاهی استرس بازی کردن رو لپ‌تاپی که دمای بالای ۹۰ درجه تو گیم براش عادیه، و فقط ۵ تا ۱۰ درجه با نقطه جوش فاصله داره، از اضطراب و هیجانی که خود گیم به آدم میده بیشتره!

  • فرانک گفت:

    من این مدل لپتاپ رو https://dgtamin.com/product/asus-tuf-gaming-fx707zc-i5-12500h-8gb-512gb-ssd-4gb-rtx-3050/ خردیم خیلیم راضی بودم.

تمامی مواردی که در خرید لپتاپ گیمینگ باید بدانیم - گیمفا