تحلیل وضعیت فعلی و آینده بازی‌های فوتبالی - گیمفا 
تحلیل وضعیت فعلی و آینده بازی‌های فوتبالی - گیمفا 
تحلیل وضعیت فعلی و آینده بازی‌های فوتبالی - گیمفا 
تحلیل وضعیت فعلی و آینده بازی‌های فوتبالی - گیمفا 

تحلیل وضعیت فعلی و آینده بازی‌های فوتبالی؛ جهشی رو به جلو، یا سقوطی مرگبار؟

سجاد باقریان
۱۸:۰۰ ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
تحلیل وضعیت فعلی و آینده بازی‌های فوتبالی - گیمفا 

اگر بگوییم بخش بزرگی از عمرمان پای فوتبال و بازی‌های فوتبالی صرف شده است، آن‌چنان بیراه نگفته‌ایم. فوتبال همیشه و در هر زمانی برای ما خاطره ساخته و ما پای تماشای فوتبال عصبانی شدیم، اشک ریختیم و از همه مهم‌تر لبخند زدیم. بازی‌های فوتبالی نیز به همین منوال توانستند ساعات خوشی را برای گیمر‌های اهل فوتبال به ارمغان بیاورند و در یک بازه‌ی زمانی این‌گونه بازی‌ها به قدری پیشرفت کرده بودند که علاوه بر گیمر‌ها، منتقدین هم آن‌ها را ستایش می‌کردند و نمرات خوبی به بازی‌های فوتبالی تعلق گرفته است. اما چند سالی است شاهد این موضوع نیستیم و بازی‌های فوتبالی که دو قطب بزرگ آن PES و FIFA هستند، آن‌طور که انتظار می‌رود نمی‌توانند نظر هواداران را به خود جلب کنند، اما چرا دیگر بازی‌های فوتبالی همانند قبل متحول نشده و از همه مهم‌تر، چرا تغییرات بزرگ با استقبال خوبی مواجه نمی‌شوند؟ اگر به دنبال پاسخ این سوالات هستید، حتما در ادامه با گیمفا همراه باشید. ما در این مقاله سعی کرده‌ایم نگاهی به وضعیت فعلی بازی‌های فوتبالی داشته باشیم و تا حد امکان پیش‌بینی‌ای از آینده آن‌ها نیز داشته باشیم و می‌خواهیم بدانیم که آیا می‌توان به بازی‌های فوتبالی امیدوار بود یا خیر.

آنچه که فعلا در فوتبال می‌گذرد

اگر بخواهیم نگاهی به وضعیت فعلی بازی‌های فوتبالی مثل PES و FIFA بیندازیم،‌ باید چند سالی به عقب برگردیم و ببینیم جدید‌ترین نسخه‌های هر دو بازی، از چه زمانی تکامل یافته‌اند. اول از همه به سراغ FIFA می‌رویم، زیرا جواب کاملا مشخص و واضحی دارد، در سال ۲۰۱۶ و با انتشار FIFA 2017 با موتور جدید، می‌توان گفت انقلابی در این سری محبوب شکل گرفت و طرفداران فیفا، بدون شک از وضعیت بازی محبوب خودشان خوشحال بودند و ساعت‌ها پای کنسول یا کامپیوتر خود می‌نشستند و فیفا بازی می‌کردند. اما از آن زمان نزدیک به پنج سال می‌گذرد و ۴ نسخه جدید از سری فیفا عرضه شدند و به زودی هم FIFA 2022 در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. هنوز نمی‌توان درمورد نسخه ۲۰۲۲ فیفا اظهار نظر کرد، اما با توجه به تجربه شخصی، بدون هیچ اغراقی می‌توان گفت که تمامی فیفا‌های بعد از FIFA 2017 تنها یک کپی ناشیانه از این نسخه بودند و هیچ پیشرفت خاصی در زمینه گیم‌پلی و گرافیک در آن‌ها شاهد نبودیم، تفاوت‌ها هم به قدری کوچک بودند که خیلی از مواقع متوجه آن‌ها نشده‌ایم. به همین دلیل باید گفت که سری فیفا در یک دوره سیاه و تاریک به سر می‌برد، منظورمان در زمینه فروش و سود نیست، بلکه EA Sport مثل همیشه بازی‌هایش فروش می‌روند و سود خودش را خواهد کرد و این یک دوره سیاه برای گیمر‌ها و طرفداران سری فیفا است، زیرا چند سالی است که دیگر شوق و ذوق گذشته را نسبت به فیفا ندارند.

تحیلیل وضعیت فعلی و آینده بازی‌های فوتبالی
از PES 2014 ممنونیم، نه برای اینکه عنوانی فوق‌العاده بی‌کیفیت بوده است، بلکه به این دلیل که سری PES را دچار تحولی بزرگ کرد.

در سوی دیگر، PES از نسخه ۲۰۱۴ دچار تحول شد و تمامی این تغییرات را باید مدیون موتور FOX Engine باشیم، البته اولین نسخه‌ای که با این موتور ساخته شد یک کابوس بود و اصلا نتوانست انتظار طرفداران را برآورده کند. اما کونامی پای تصمیم خود ماند و نسخه‌های بعدی PES را نیز با همین موتور ساخت و هر ساله تغییرات بزرگ و تاثیرگذاری در اثر خود ایجاد کرد، پس می‌توان گفت پیشرفت‌های PES نسب به رقیب خودش بسیار پررنگ‌تر بود و تفاوت‌های بزرگی را بین هر نسخه شاهد بودیم که چند سالی است در سری فیفا نمی‌بینیم. می‌توان گفت کونامی تا سال ۲۰۱۹ بین ساخت یک شبیه‌ساز نزدیک به واقعیت یا آرکید مانده بود و شما با تجربه PES هیچ‌گاه نمی‌توانستید تصمیم بگیرید که قصد این بازی چیست، اما با انتشار آخرین نسخه این بازی، یعنی PES 2021، از سبک تریلر‌ها و تبلیغات کونامی، می‌تواسنتیم حدس بزنیم که دیگر کونامی تصمیم نهایی خودش را گرفته و قرار است با یک شبیه‌ساز کاملا نزدیک به واقعیت مواجه باشیم که این اتفاق هم افتاد، اما مشکل این است که طرفداران PES چندان از نسخه ۲۰۲۱ استقبال نکردند و گویا همان شبیه‌ساز غیر واقعی یا آرکید دلیل اصلی محبوبیت PES بوده است.

تحیلیل وضعیت فعلی و آینده بازی‌های فوتبالی
فیفا بعد از این نسخه دیگر هیچ تغییر خاصی را به خود ندید، اما می‌توان به FIFA 22 امیدوار بود!

این چکیده‌ای از تغییرات و تحولات چند سال اخیر دو سری بزرگ FIFA و PES بود که با مقایسه این دو بند از مقاله، می‌توانید خیلی راحت به این نکته پی ببرید که فیفا چند سالی است هیچ پیشرفت خاصی نداشته و PES هم روز به روز از تعداد طرفدارانش کم شده است، پس هردو فرنچایز وضعیت بی‌نقص و فوق‌العاده‌ای ندارند و خیلی راحت می‌توانند با اشتباهات کوچک یا با ادامه همین روند شکست بخورند، این یک وضعیت حساس برای هردو فرنچایز است‌، فرض کنید بر روی یک طناب هستید و باید از سمت یک دره به سمت دیگر بروید،  هر لحظه امکان دارد سقوط کنید، در این موقعیت ایستادن یا حرکت کردن،‌ هر دو ریسک بزرگی محسوب می‌شوند، زیرا در هر دو صورت احتمال سقوط کردنتان وجود دارد. سری FIFA و PES نیز چنین وضعیتی دارند، کونامی و EA Sports می‌دانند که باید یک تغییر بزرگ در اثر خود به‌وجود آورند، اما این دو سری به قدری بزرگ هستند که تغییرات عظیم می‌تواند هردوی آن‌ها را نابود کند، از سوی دیگر روند فعلی و تکراری هر دو سری دیگر گیمر‌ها را خسته کرده و گیمر‌ها مشتاق دیدن یک تغییر بزرگ هستند. به همین دلیل است عنوانی به نام UFL که تنها یک تریلر کوتاه از آن منتشر شده، به قدری گیمر‌های علاقه‌مند به فوتبال را مشتاق کرده که گویا از همین الان موفقیت این بازی تضمین شده است!

آیا شاهد تغییرات بزرگ و مثبت خواهیم بود؟

گفتیم که تغییرات بزرگ تنها راه نجات بازی‌های فوتبال هستند و خوشبختانه کونامی خیلی زود‌تر از رقیب دیرینه خودش، دست به چنین کاری زد و همان‌طور که همه ما می‌دانیم، نسخه ۲۰۲۱ PES، از ریشه دچار تحول شد و کونامی حتی به نام بازی خودش هم رحم نکرد و آن را به efootball تغییر داد. این بازی قرار است به صورت Free To Play منتشر شود و کاملا آنلاین خواهد بود. اما این تغییرات می‌توانند به موفقیت ختم شوند؟ پاسخ به این سوال کمی زود به‌نظر می‌رسد و این تغییرات به قدری بزرگ هستند که هیچ‌کسی نمی‌تواند به‌طور قطع در این باره نظر بدهد. اینکه بازی به‌طور کاملا رایگان در دسترس گیمر‌ها قرار می‌گیرد، خودش نکته مثبت بزرگی است، اما به این نکته هم دقت کنید که قرار نیست تمامی تیم‌ها در این نسخه وجود داشته باشند و خیلی از ویژگی‌هایی که قبلا در PES شاهدش بودیم،‌ در این نسخه حضور ندارند، حال باید دید که کونامی قصد دارد efootball را کاملا به سمت رقابت‌ها و لیگ‌های آنلاین ببرد، یا مثل همیشه بر روی بخش‌های محبوب دیگر بازی همانند مسترلیگ یا حتی بازی‌های دوستانه کار خواهد کرد؟

تحیلیل وضعیت فعلی و آینده بازی‌های فوتبالی
efootball، جهشی باشکوه یا پایانی غم‌انگیز؟

در اینجا منطقی‌ترین پیش‌بینی این است که کونامی تمرکز اصلی خودش را بر روی بخش آنلاین بگذارد، اما نیم‌نگاهی به دیگر قسمت‌های بازی هم داشته باشد. اما بیایید به این موضوع هم دقت کنید که خیلی از بخش‌های بازی نیازمند این هستند که تیم‌های باشگاهی در بازی وجود داشته باشند، طبق اطلاعاتی که از efootball  منتشر شده است، در این بازی تنها تیم‌هایی که کونامی با آن‌ها قرارداد دارد وجود خواهند داشت و اصلا معلوم نیست که در آینده تیم‌های دیگری به بازی اضافه می‌شوند یا خیر. پس بازی در این شرایط ناخودآگاه به سمت رقابت‌های آنلاین می‌رود و دیگر نمی‌توانیم مثل قبل با دوستانمان بشینیم و ساعت‌ها دو نفره PES بازی کنیم. اگر بخش آنلاین PES 2021 را بازی کرده باشید، با خام بودن و کمبود‌های بزرگ این بخش از بازی آشنا خواهید بود، پس کونامی باید در این شرایط تغییرات اساسی‌ای را ایجاد کند تا حداقل افرادی که می‌خواهند به سمت efootball  بروند، از رقابت‌های آنلاین نهایت لذت را ببرند. چند روز پیش، کلیپی کوتاه از گیم‌پلی بازی efootball  منتشر شد که خیلی از طرفداران این سری با تماشای آن ابراز نارضایتی کردند و باید منتظر ماند و دید کونامی قصد دارد جواب این همه اعتراضات را چگونه بدهد.

اما بیایید نگاهی به سری فیفا داشته باشیم، مثل همیشه امسال هم شاهد یک نسخه جدید از سری محبوب فیفا بودیم که به گفته EA، در این نسخه شاهد تفاوت‌های زیادی خواهیم بود. بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین تغییری که در نسخه جدید می‌بینیم، استفاده از تکنولوژی HyperMotion است که در واقع این امکان را به سازندگان می‌دهد تا انیمیشن‌های بازی به واقعیت نزدیک‌تر شوند، نمی‌توان به طور قطع گفت که HyperMotion  انقلابی را در سری فیفا ایجاد خواهد کرد، اما به هرحال یک پیشرفت رو به جلو محسوب می‌شود که متاسفانه، فقط نسخه‌های نسل نهمی بازی به این تکنولوژی تجهیز شده‌اند و در نسخه‌های نسل هشتمی و حتی در نسخه PC بازی هم خبری از HyperMotion نیست. فیفا برخلاف رقبای خود، به‌صورت رایگان عرضه نمی‌شود و باید برای خرید نسخه معمولی آن ۶۰ دلار خرج کنید، این موضوع شاید در درازمدت به فیفا ضربه وارد کند، اما حتی در سال ۲۰۲۱ هم نمی‌توان انتظار داشت که تنها به دلیل رایگان بودن efootball، همه به سمت این بازی کوچ کنند و فیفا شکست بخورد.

تحیلیل وضعیت فعلی و آینده بازی‌های فوتبالی
تکنولوژی HyperMotion می‌تواند باری دیگر فیفا را متحول کند.

البته شاید EA Sports قصد ریسک کردن نداشته و منتظر است تا عملکرد رقبای رایگان خودش را ارزیابی کند، تا در آن صورت نسبت به رایگان کردن یا نکردن بازی فیفا اقدام کند. رایگان شدن فیفا هم دور از ذهن نیست،‌ حتی همین الان هم که بازی ۶۰ دلار قیمت دارد،‌ در بخش التیمیت فیفا شاهد پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای فوق‌العاده نامتعارفی هستیم که قطعا به تجربه گیمر لطمه وارد خواهند کرد، اگر بازی رایگان شود، EA Sports می‌تواند از این طریق کسب درآمد کند، پس با رایگان شدن فیفا، پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای بیشتر از همیشه تاثیر خودشان را نشان خواهند داد. به هرحال، امسال نمی‌توان انتظار خاصی از فیفا داشت و تنها دلخوشی ما از یک تغییر بزرگ، به HyperMotion خلاصه می‌شود.

مشکلات بزرگ فیفا، همیشه در این سری وجود داشته‌اند و تقریبا همه‌ی ما با آن‌ها آشنا هستیم. فیزیک بعضا غیر منطقی، باگ‌های فراوان و ضعف‌ هوش مصنوعی را باید جزو اصلی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین مشکلات سری فیفا دانست. این مشکلات به صورت ریشه‌ای هستند و با روند فعلی EA Sports، نمی‌توان اتنظار داشت که به زودی این مشکلات رفع شوند.

از FIFA و PES که بگذریم، به یک نام نا‌آشنا مواجه خواهیم شد که اتفاقا بسیاری از گیمر‌ها برای عرضه آن اشتیاق زیادی دارند، این بازی UFL نام دارد که قرار است به صورت کاملا رایگان و با شعار Fair To Play عرضه شود. استفاده از کلمه‌ی Fair را باید یک حرکت هوشمندانه دانست که اشاره به بازی فیفا و فضای نه‌چندان عادلانه آن دارد. تقریبا ما هیچ چیزی از این بازی نمی‌دانیم و فقط Strikerz Inc به این نکته  اشاره کرده است که بازی بر اساس لیگ‌های آنلاین بوده و باید در آن تیم خودتان را بسازید، رفته رفته پیشرفت کنید و به رقابت با دیگر تیم‌ها بپردازید، چیزی که عملا در بخش آلتیمیت فیفا شاهدش بودیم. اما نکته این است که آیا واقعا سازندگان بازی می‌توانند یک محیط  Fair To Play را شکل دهند، اگر چنین چیزی رخ دهد و بازی در زمینه گیم‌پلی هم عملکرد خوبی داشته باشد، UFL می‌تواند یک تهدید جدی برای FIFA و efootball محسوب شود.

تحیلیل وضعیت فعلی و آینده بازی‌های فوتبالی
Fair To Play، شعاری که دوست داریم به واقعیت تبدیل شود.

یکی از مواردی که سال‌ها در بین بازی‌های فوتبالی وجود داشته و خیلی از افراد با آن مخالف بودند، انتشار سالیانه این‌گونه بازی‌ها است. خوشبختانه eFootball دیگر قرار نیست هرساله عرضه شود و با آپدیت‌های بزرگ به روزرسانی خواهد شد. UFL نیز به دلیل رایگان بودن و سبک و سیاق آنلاین خودش، انتظار می‌رود که انتشار سالانه نداشته باشد که این نکته مثبتی محسوب می‌شود. تنها عنوانی که به‌نظر نمی‌رسد دست از این کار بکشد، فیفا است که با این وضعیت باید هم‌چنان شاهد انتشار سالیانه آن باشیم، تنها در صورتی EA Sport از این روند دست می‌کشد که فیفا همانند رقبای خودش رایگان شود، که رایگان شدن فیفا هم، به عملکرد بازی‌های UFL و eFootball بستگی خواهد داشت. مطمئن باشید که اگر این دو بازی مورد استقبال قرار بگیرند، EA Sports اثر خودش را رایگان می‌کند و از روش‌های دیگری برای کسب درآمد استفاده خواهد کرد.

سخن آخر

۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ قرار است سال‌های پرهیاهویی برای گیمر‌های فوتبالی باشد، استفاده از HyperMotion در فیفا، رایگان شدن PES و تغییر نام آن به eFootball و از همه مهم‌تر، معرفی یک بازی فوتبالی جدید به نام UFL باعث شده است که بعد از سال‌ها شاهد یک روند متفاوت از بازی‌های فوتبالی باشم که ما را نسبت به تغییرات مثبت این بازی‌ها امیدوار کرده است. ما در این مقاله سعی کردیم که تا به صورت کامل به وضعیت فعلی و آینده بازی‌های فوتبالی بپردازیم، حال پیش‌بینی شما چیست؟ آینده این سه بازی را چگونه تصور می‌کنید؟ نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تحلیل وضعیت فعلی و آینده بازی‌های فوتبالی - گیمفا 
تحلیل وضعیت فعلی و آینده بازی‌های فوتبالی - گیمفا 
تحلیل وضعیت فعلی و آینده بازی‌های فوتبالی - گیمفا 
تحلیل وضعیت فعلی و آینده بازی‌های فوتبالی - گیمفا 
تحلیل وضعیت فعلی و آینده بازی‌های فوتبالی - گیمفا 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Blackburn گفت:

    خیلی نا امید شدم از کونامی. واقعا دیگه الان فیفا دیگه رقیبی نداره. من گیم پلی نسخه های جدید دیدم بنظرم فیفا فقط یه آپدیت ساده داده . چون رقیبی نداره ترس از فروشش نداشته باشه . خودم اگه با مدیران EA صحبت میکردم فقط همین جمله میگفتم چنان نماند و چنین نیز نخواهد ماند.

    • HSM گفت:

      اقا سجاد این چه حرفیه شمامیزنی مگه میشه ای فوتبال فقط انلان بازی کرد دیگه نشه دونفره بازی کینم یا اینکه فقط باتیمهای که قرداد داره میشه بازی کرد , شما میخوای در مورد چیزی بنویسی اول تحقیق کن بعد بیا بنویس , ای فوتبال هم میشه دونفره بازی کرد هم قراره اینده لیگ ها بهش اضافه بشه , در ضمن ufl روداری با ای فوتبال یا فیفا مقایسه میکنی , ایشالا که بازیه موفقی بشه ولی فیفا و ای فوتبال تجربه ۳۰ ساله دارن در مورد بازیه فوتبال , ی فسقل کمپانی که نمیتونه با این دو رقابت کنه

      • efootball هم میشه دو نفره بازی کرد و درست، اما فقط با ۹ تیم؟ لیگ هم بهش اضافه بشه، احتمالا به‌صورت رایگان اضافه نمیشه و باید براشون پول پرداخت کنیم. در این شرایط خیلی از بخش‌های PES مثل مسترلیگ که نیاز به لیگ دارن، دیگه هیچ جذابیتی نخواهد داشت، چون در ابتدا لیگی نیست که شما بخوای مسترلیگ بازی کنی و کونامی هم اعلام کرده این بخش پولی هستش. پس عملا کونامی داره تمرکزش رو میزاره روی بخش آنلاین.
        در مورد UFL هم که خب این یک بازی فوتبالیه، تازه معرفی شده و باید بهش اشاره می‌شد، چون بحث درموردش زیاده و اگه بهش اشاره نمی‌کردیم، در واقع مقاله ناقص می‌شد. بحث مقایسه هم وجود نداره. UFL می‌تونه به یک بازی خیلی خوب تبدیل بشه و خیلی از فسقل کمپانی‌ها بار‌ها شاهکار ساختن و نمیشه منکرش شد. به عنوان کسی که کل عمرش رو PES و FIFA بازی کرده، امیدوارم UFL موفق بشه.

        • HSM گفت:

          اقا سجاد من اخبارشو پیگیری میکنم بله مسترلیگ پولیه ولی حرفی از اینکه لیگ ها پولیه چیزی گفته نشده شما به شایعات توجه نگن , درسته روزه عرضه قراره نه تیم باشه ولی ابدیت های بعدی تیم ها اضافه میشن اونم مجانی بعدش درسته کمپانیهای کوچیک بازیهای بزرگ ساختن ولی شما خودت بهتر میدونی کونامی , ای اسپورت با ۳۰ سال تجربه نتونستن ی هوش مصنوعی درست برای بازی بسازن , واقعا ساخت بازیه فوتبال از
          لحاظ هوش مصنوعیی از لست , گاد اف وار سختره چون باید ۱۰۰تا حالت رو توی یک موقعیت روی هوش مصنوعی کار کنن حالا امیدوارم بازیه موفقی بشه

  • Arno گفت:

    ۲ نکته رو در نظر بگیرید – اول اینکه فیفا هیچگاه رایگان نخواهد شد چون سالی بیشتر از ۲۰ میلیون نسخه ازش فروش میره با همین قیمت ۶۰ تا ۱۰۰ دلاریش دوم اینکه همیشه بخش آلتیمت فیفا همیشه pay to win خواهد موند چون سودش از این بخش از فروش خود بازی بیشتره هر سال هم هر ترفندی تو آستین داره بکار میبره تا گیمرای بیشتری رو مجبور به خرید های درون برنامه ای و لوت باکس کنه.

  • من تو این چند ساله عدم لایسنس تیمای pes رو تحمل کردم به خاطر گیمپلی بینظیر و تنوع مدای خوبش من خب بخش آنلاین بازی رو توی کنسول نمیرم و مای کلاب رو روی موبایل تجربه کردم و چون کنسول رو آنلاین نمیکردم خودم کل بازی رو ادیت میکردم و هنوزم pes 2021 رو بازی میکنم من خب نسخه های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ pes و نسخه های ۱۱،۱۴،۱۸،۱۹،۲۰،۲۱ فیفارو تجربه کردم میتونم بگم فیفا نون لایسنس تیما و FUT رو میخوره وگرنه نه گیمپلی برتری داره نه طراحی چهرهاش بهتره نه مودای آفلاینش در حد pes هست و هوش مصنوعی و باگای بسیارش که بماند.در کل pes گیمپلی سخت تر و واقعی تری نسبت به فیفا داره و مودای مختلف و متنوعش مدت ها سرگرمتون میکنه بین نسخه هایی که تجربه کردم از فیفا از ۱۹ خوشم اومد چون تقریبا اوکی بود اما توی نسخه های pes فقط نسخه های ۱۴ و ۱۵ ضعیف بودن بقیه همگی عالی بودن نسخه ۲۰۱۹ مشکل جدی تغییرات کم مودها و از دس دادن تعداد زیادی از لایسن تیما و لیگ قهرمانانش بود اما تونست با لیگای جدیدی مث بلژیک و سوییس و اینا و تعویض سریع و بهبود گیمپلی و گرافیکش تجربه نسبتا خوبی بود اما از نسخه ۲۰۲۰ شاهد تحول و بهبود بازی شد و تونست مسیر درستو کامل طی کنه و تیمای خوبی لایسنس کنه و مودا رو عوض کنه و گیمپلی رو بهبود ببخشه توی نسخه ۲۰۲۱ هم گیمپلی و گرافیک رو کمی بهبود ببخشه در کل یکم نامید شدم از این نسخه از بابت محتوای کم در ابتدای عرضه نامید شدم اما به نظر میاد گرافیک و گیمپلیش متحول شده و روی بخش آنلاین حسابی کار شده

  • adams-khersi گفت:

    فقط میتونم بگم متاسفم که سرنوشت فوتبال به اینجا رسید

  • AndroMedia گفت:

    دوستان شاید بخندید یا باور نکنید ، با اینکه نزدیک سال ۲۰۲۲ هستیم اما من هنوزم FIFA 18 بازی میکنم چه آنلاین چه آفلاین . به قدری میچسبه اصلا وصف نشدنیه . یه تار موی حرکات رونالدو و شادی گل های مخصوصش که تک به تک موشن کپچر شده FIFA 18 رو به صدتا FIFA 22 نمیدم . بهترین فوتبال برای من کنار Pes 2013 ..Fifa 08 .. 10 .. 12

تحلیل وضعیت فعلی و آینده بازی‌های فوتبالی - گیمفا 
تحلیل وضعیت فعلی و آینده بازی‌های فوتبالی - گیمفا