بازی رویایی شما و استودیویی که آن را به شاهکار تبدیل می‌کند
بازی رویایی شما و استودیویی که آن را به شاهکار تبدیل می‌کند
بازی رویایی شما و استودیویی که آن را به شاهکار تبدیل می‌کند
بازی رویایی شما و استودیویی که آن را به شاهکار تبدیل می‌کند

گپفا ۶# | بازی رویایی شما و استودیویی که آن را به شاهکار تبدیل می‌کند

محمد حسین کریمی
۲۲:۵۱ ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
بازی رویایی شما و استودیویی که آن را به شاهکار تبدیل می‌کند

در گپفا فرصتی فراهم می‌شود تا در مورد موضوعات مختلف پیرامون بازی های ویدیویی صحبت کنیم و با رعایت احترام به سلایق یکدیگر نظرات خود را به اشتراک بگذاریم.

گپفای ششم به بازی‌های رویایی شما و استودیوی مناسب آن اثر اختصاص دارد. قصد داریم در مورد آثاری صحبت کنیم که همیشه در تخیل ما نقش بسته‌اند. آثاری که همیشه پیش خود می‌گوییم “اگر استودیوی X آن را می‌ساخت، عجب بازی‌ای می‌شد!” بگذارید نویسندگان و خبرنگاران گیمفا بحث را آغاز کنند.

محمد حسین کریمی؛ سردبیر بخش خبری

بازی رویایی شما و استودیویی که آن را به شاهکار تبدیل می‌کند

استودیو: From Software بازی: Berserk

استودیوی فرام سافتور همیشه از آثار میورا، خالق سری مانگاهای Berserk، الهام گرفته است. ما به طور متعدد در بازی Bloodborne و سری Dark Souls شاهد اشارات مختلف به این سری بوده‌ایم، اما هیچ چیز یک بازی مستقیم از این سری نمی‌شود. دنیای Berserk پتانسیل بالایی برای شیوه روایتی میازاکی و فرام سافتور ایجاد می‌کند و دنیای عجیب و غریب آن می‌تواند میزبانی برای دشمنانی با طراحی‌های خارق‌العاده باشد. ساخت یک بازی از سری Berserk توسط فرام سافتور کامیونیتی طرفداران این استودیو را زیر و رو می‌کند و هایپی باور نکردنی ایجاد خواهد کرد. یک بازی Berserk که مسلماََ پروتاگونیستی ثابت مثل Sekiro خواهد داشت، با این تفاوت که المان‌های نقش آفرینی به آن تزریق شده است.

محمد حسین کریمی

مصطفی زاهدی؛ سردبیر بخش تحریریه

بازی رویایی شما و استودیویی که آن را به شاهکار تبدیل می‌کند

استودیو: Rockstar/Santa Monica بازی: اقتباسی از شاهنامه فردوسی

وقتی صحبت از بازی رویایی می‌شود، آثار بسیار زیادی به ذهن من خطور می‌کنند. از عنوانی درجه یک از Attack on Titan و Berserk گرفته، تا عنوانی اقتباسی از رمان سه تفنگدار دوما و جزیره اسرارآمیز ژول ورن. اما اگر بخواهم یک عنوان را انتخاب کنم فکر می‌کنم آثار اقتباسی از شاهنامه فردوسی خصوصا با محوریت شخصیت رستم پتانسیل بالایی برای موفقیت داشته و دارند. البته بدیهی است در مورد عنوانی رویایی صحبت می‌کنیم که هیچگاه ساخته نمی‌شود چرا که بازی‌سازی در ایران محدود به آثار مستقل است. استودیو رویایی برای ساخت چنین عنوانی راکستار (اگر جهان آزاد باشد) و سانتا مونیکا (اگر ساختاری خطی داشته باشد)، آرزویی محال و نشدنی است اما خب همان‌طور که از سوال معلوم است با یک مفهوم رویایی و دور از حقیقت مواجه‌ایم.

مصطفی زاهدی

محمد کرامت فر؛ نویسنده تحریریه و ویراستار

بازی رویایی شما و استودیویی که آن را به شاهکار تبدیل می‌کند

استودیو: BioWare بازی: Game of Thrones

حتی تصورش هم بی‌نظیر است! یک بازی ویدیویی باشد که در آن بتوانید با وایت‌واکرهای مخوف و ترسناک، به مبارزه بپردازید! بتوانید با اژدهایان مبارزه و جنگ کنید و یا حتی سوار بر آن‌ها شوید و باران آتش بر دشمنان خود ببارید.

هرچند استودیوی Telltale قبل‌ها یک بازی تعاملی در دنیای بازی تاج و تخت ساخته است، منتها بنده هم‌چنان چشم انتظار یک بازی گیم‌پلی محور قوی در دنیای پهناور خلق شده توسط مارتین هستم و امیدوارم این آرزوی بزرگ، یک روز با همت استودیوی توانمند Bioware محقق شود که خودش استاد داستان‌گویی و ساخت داستان‌ها و جهان‌های فانتزی است …

محمد کرامت فر

علیرضا کریم‌خان زند؛ خبرنگار

بازی رویایی شما و استودیویی که آن را به شاهکار تبدیل می‌کند

استودیو: Bandai Namco Tales of Studio بازی: Naruto Shippuden

با وجود این‌که همین الان هم می‌شه گفت که بازی Naruto به دست Bandai Namco ساخته می‌شه ولی خب مشکل اصلی من اینه‌ که در حق نه تنها مجموعه‌ی Naruto و Naruto Shippuden، بلکه خیلی از انیمه‌ها در زمینه‌ی بازی‌سازی کم لطفی می‌شه. چراکه تمرکز اصلی سازنده‌های این عناوین اکثراً بر سبک فایتینگ هستش و پتانسیلی که هر کدوم از شخصیت‌ها دارند و داستانی که می‌شه برای بازی در نظر گرفت اصلا به حدی که می‌تونه، نمی‌رسه. اما وقتی به کار تیم Bandai Tales Studios نگاه می‌کنم واقعا به نظرم نه فقط برای Naruto بلکه برای عنوانی مثل انیمه‌ی One Piece هم به شدت فرصت مناسبیه که توسط این تیم، یک مجموعه و یا یک بازی تکی که تمرکزش روی پرداختن به شخصیت‌ها و روایت داستان بازی باشه‌، ساخته بشه. من به شخصه سیستم مبارزه‌ای که Bandai Namco در Tales of Arise استفاده کرد رو (البته به جز Damage Sponge  بودن بیش از اندازه‌ی یه سری از دشمن‌ها به خصوص در نیمه‌ی دوم بازی) خیلی خیلی قبول دارم و روند بیان داستان هم نه فقط در Tales of Arise بلکه در اکثر عناوین فرنچایز Tales of بی‌نظیر بوده. به نظرم پتانسیل بازی‌هایی که خودشون داستان و مانگای‌ مخصوص به خود را دارن برای این‌که بر اساسشون یک jrpg ساخته بشه بسیار بالاست؛ حتی بالاتر از برخی jrpgهایی که فقط در صنعت گیم حضور داشتند. و خب به شخصه نه تنها داستان Naruto Shippuden یکی از مورد علاقه‌هام به شمار می‌ره، بلکه از وقتی که ۷ ساله بودم بازی‌های Naruto  رو به شدت دوست داشتم و در کل طرفدار این دنیای کیشیموتو (Kishimoto) بودم.

علیرضا کریم‌خان زند

معین سلیمانی؛ خبرنگار

بازی رویایی شما و استودیویی که آن را به شاهکار تبدیل می‌کند

استودیو: Rocksteady بازی: MoonKnight

بازی‌های کمیک بوکی سابقه‌ی بلندمدتی دارن ولی هیچ وقت اون طور که باید و شاید از پتانسیل کمیک بوک استفاده نکردن و همیشه از لحاظ کیفی یه لول از بازی‌های عادی پایین‌تر بودن، خوش‌بختانه سری Batman Arkham و Marvel’s Spider-Man از این قاعده مستثنی بودن. حالا چرا MoonKnight و چرا استودیوی راکستدی؟ MoonKnight برخلاف شخصیت‌های بتمن و اسپایدرمن بازی‌ زیادی ازش ساخته نشده و قطعا برای طرفداران بازی‌های کمیک بوکی یک تجربه تازه خواهد بود. MoonKnight علی‌رغم حضور کم در دنیای بازی‌های کامپیوتری به نظرم این شخصیت پتانسیل بسیار زیادی داره و صرفا به ژانر اکشن ماجرایی محدود نمی‌شه، مارک اسپکتر به جز MoonKnight که با تهدیدات ماورایی مواجه می‌شه شخصیت Mr.Knight رو هم داره که بیشتر در حل پرونده‌های جنایی به پلیس کمک می‌کنه. MoonKnight یک ضدقهرمان محسوب می‌شه و به روش خودش با جرم و جنایت مبارزه می‌کنه و بی شباهت به بتمن نیست، استودیوی راکستدی می‌تونه یه عنوان اقتباسی با سبک و سیاق سری Batman Arkham از شخصیت MoonKnight بسازه. MoonKinght همانند بتمن از تجهیزات زیادی بهره می‌بره و مبارزه‌های اون اغلب خشونت آمیز هستن، راکستدی به خوبی تونست از شخصیت بتمن برای ساخت یه گیم‌پلی عالی و سرگرم کننده استفاده کنه، قطعا این کارو با شخصیت MoonKnight که شباهت‌هایی به بتمن داره هم می‌تونه انجام بده. راکستدی خودش رو با سری Batman Arkham ثابت کرده و این استودیو کاربلد قطعا توانایی ساخت‌ بازی‌های بیشتر کمیک بوکی رو خواهد داشت.

معین سلیمانی

احسان شریعت؛ خبرنگار

بازی رویایی شما و استودیویی که آن را به شاهکار تبدیل می‌کند

استودیو: Remedy بازی: Inception

مطمئنا Inception نیازی به تعریف من نداره و تقریبا هرکسی حداقل یک بار اسم این فیلم رو شنیده. درواقع ایده‌ی داستان Inception میتونه خیلی خوب توی یک بازی پیاده شه و گسترش پیدا کنه و به نظر من رمدی با اتسمفر سازی‌ و داستان سرایی‌های بی نظیرش میتونه یک شاهکار اقتباسی از این فیلم بسازه. هممون میدونیم که این استودیوی فنلاندی تو ساختن بازی‌های پیچیده و درگیر کننده استاده و فکر میکنم که Inception میتونه بهترین گزینه برای یک بازی رویایی و یه تجربه‌ی فوق‌العاده باشه.

احسان شریعت

ابو‌الفضل مناف زاده؛ خبرنگار

بازی رویایی شما و استودیویی که آن را به شاهکار تبدیل می‌کند

استودیو: Obsidian Entertainment بازی: Mandalorian

بر حسب علاقه‌ی شخصی به مصر باستان، سامورایی‌ها و البته سریال مندلورین، مدت‌ها منتظر بودم که یک بازی با محوریت موارد فوق منتشر بشه. خوشبختانه ابتدا Assassin’s Creed Origins و سپس Ghost of Tsushima به بهترین شکل ممکن تجارب مورد انتظارمو در اختیارم گذاشتن. اما بعد از این بازی‌ها نوبت به “مندلورین” رسیده بود که امیدوار بودم در آینده یک بازی جهان آزاد عظیم در سبک RPG با محوریت این شخصیت توسط “بتسدا یا آبسیدین” ساخته بشه. در نهایت، مدتی پیش و پس از اینکه آرت‌هایی از بازی Starfield منتشر شد، شدیداً امیدوار شدم که احتمالاً این بازی بتونه تجربه‌ای در سطح اون بازی که در ذهنم از مندلورین می‌خواستم رو در قالبی دیگه برای من فراهم کنه و حتی شاید بیشتر.

ابوالفضل مناف زاده

آرش بوالحسنی؛ خبرنگار

بازی

استودیو: Arkane بازی: Star Wars: Bounty Hunter

یه بازی در جهان Star Wars با سبک و سیاق سری Dishonored که به شما طیف متنوعی از سلاح‌ها و توانایی‌ها و گجت‌های جالب رو میده. جهان بازی متشکل از چندین سیاره باشه و سفینه‌ی شما هم به عنوان هاب مرکزی عمل کنه.

سیستم Chaos رو با سیستم Notoriety عوض کنیم که نشون میده شما چقدر داخل کهکشان به عنوان یک جایزه‌بگیر معروف هستید.

داشتن Notoriety بالاتر باعث میشه تا سیستم امنیتی اهداف شما قوی‌تر باشه، اما در عوض اهداف بیشتری به شما داده میشه و افراد بیشتری از شما میترسن.

حالا نوبت شما است. مشتاقانه منتظریم تا ببینیم عناوین رویایی شما چه هستند؟ شما می‌توانید پست قبلی گپفا، پیشبینی مراسم پلی استیشن، را نیز مشاهده کنید.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بازی رویایی شما و استودیویی که آن را به شاهکار تبدیل می‌کند
بازی رویایی شما و استودیویی که آن را به شاهکار تبدیل می‌کند
بازی رویایی شما و استودیویی که آن را به شاهکار تبدیل می‌کند
بازی رویایی شما و استودیویی که آن را به شاهکار تبدیل می‌کند
بازی رویایی شما و استودیویی که آن را به شاهکار تبدیل می‌کند

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Wild Rage گفت:

    یعنی پشمام. انتخاباتون عالی بود!!!!
    به شخصه عاشق پیشنهاد های ارائه شده برای فرام سافتور و ابسیدین شدم.
    ولی بزارین از همینجا بگم که برزرک خیلی خیلی زیادیه برای مدیوم ها. روزی که یه نفر بتونه بدون اشکال و گیر و … یه بازی از برزرک بسازه و چیزی از داستان رو حذف نکنه (بخاطر اشخاص حساسی که کنسل میکنن اینجور چیزا رو) روزیه که من در میتونم در آرامش بمیرم.
    برزرک خداست. از برترین چیز هایی که یه مغز بتونه بیافرینه و مثلش رو هیچ وقت نخواهیم دید و همه صنایع رو توشون رد هایی داشته.
    ولی زیادی خشنه واسه مدیوم. هر استودیویی که یه بازی از این بسازه میره زیر هزار تا گیر و…

    بنده خدا
    • سلام
      موافقم. برزرک اکه قراره ساخته بشه باید به شدت وفادار باشه به اقتباس و خصوصا مواردی مثل خشونت و اتفاقات مختلف رو باید بدون کم و کاست اجرا کنن.
      به نظرم برزرک اگه ساخته بشه روزی بهتره سینماتیک باشه مثل گاد او وار تا آثار میازاکی. هر چند هر چه از میازاکی رسد نیکوست!

      • آقای زاهدی من با نظر شما در مورد شاهنامه و سانتا مونیکا کاملا موافقم ، اما در صورتی که هرگز بحثی از گاد آف وار و رو در رو شدنش با اساطیر ایرانی نباشه ، چراکه من علاقه ایی به سلاخی شدن اسطوره های کشور عزیزمون توسط کریتوس ندارم….

        فقط یک اقتباس یا یک برداشت بدون تحریف رو قبول میکنم

      • از اونجایی که دنیای Berserk به شکل عجیبی گسترده و عظیمه، ساخت یک بازی سینمایی با کیفیت که بتونی حداکثر Lore و مینی استوری‌ها رو درش جا بدی خیلی سخته، اما با روش روایت محیطی، فرام سافتور خیلی راحت‌تر میتونه این جهان رو ترسیم کنه و به بهترین شکل ممکن Lore رو تزریق کنه بهش. به نظرم یه بازی که مثل The Last of us استوری محدود داره و روی جهان و Lore تاکید شدید نداره باید سینماتیک باشه. آثاری مثل Berserk یا Lord of The Ring یا حتی Harry Potter باید rpgهایی باشن که روایت متکی بر Lore هستش. اینجوری بهتر میشه Scope جهان رو به تصویر کشید. در کنار این موضوع مهم ترین عامل دیزاین دست نیافتنی فرام سافتور هستش. جدای از همه‌ی این موارد تم روایتی برزرک بیشتر به پوچی و تاریکی میل داره تا روایت‌های حماسی شبیه به GOW که فرام سافتور در این زمینه هم بهترین عملکرد رو داره. رویکرد در خلاف جهت سینماتیک شدن اثر و روایت محیطی با مبارزات سخت و … همگی در جهت خلق یک جهان Gritty و خشن قرار می‌گیرن که استاد به وجود آوردن چنین دنیایی فرام سافتوره که بازی‌باز واقعا در این دنیا تنهایی رو با تمام وجودش حس می‌کنه. از هر زمینه‌ای که فکرشو میکنم فرام سافتور بهترین گزینه برای چنین اثری هستش. اگرچه حیف که بعیده این اتفاق رخ بده.

        • من وقتی بهش فکر میکنم مور مور میشم ، موهای تنم سیخ میشه

        • ببین محمد حسین من در وهله‌ی اول گیم پلی رو مد نظر قرار دادم. نه داستان و lore. با توجه به نوع مبارزه گاتس، سلاح‌هایی که داره و دست مصنوعیش، یه گیم پلی سینماتیک با زاویه دوربین مشابه گاد او وار میتونه انتخاب بهتری باشه. شخصیت‌های همراه گاتس رو‌هم فراموش نکن
          در مورد lore باهات مخالفم. ببین دلیلی نداره تمام موارد و اطلاعات یک دنیا در اختیار مخاطب قرار بگیره. الان سه گانه شاهکار ارباب حلقه ها تمام دنیای کتاب‌ها رو شرح داد؟ نه نیازی هم نبود. یک بازی پونزده بیست ساعته همین‌که تجربه کلی مطلوبی رو ارائه بده و از لحاظ داستان، دنیای، شخصیت‌ها و loreهم نکات اصلی را شرح بده کار خودشو کرده
          و فراموش نکن برززک اکه ساخته بشه باید گیم‌پلی محور باشه. روایت محیطی میتونه کمک کنه ولی باید تمرکز ثانویه باشه. یعنی از طریق نوشته‌ها، جنازه‌ها و noc‌ها
          فرام سافتور اگه بسازه کل شخصیت‌های بازی محو میشن. گلتس هم نمیتونه پرداخته بشه. فرام سافتور شخصیت پردازی بلد نیست به شکل عمومی. برززک بر خلاف چیزی که بقیه فکر می‌کنن به شخصیت‌های فرعیش هم متکی
          در مورد لول دیزاین هیچ مغایرتی نمیبینم.

          • این شخصیت فرعی و داستان با این که میگی گیمپلی رو در نظر داشتم خودش تضاده. اگر گیمپلی در نظر بگیریم بازم فرام سافتور بهترین طراحی‌های مبارزه رو داشته که بقیه ازش الگو میگیرن. از Trick Weapon های بلادبورن گرفته تا سیستم مبارزات Sekiro که استودیوهای زیادی وجود ندارن به این سطح برسن. اتفاقا سیستم مبارزاتی مثل بلادبورن و سولز بیشتر به این دنیا میخوره مخصوصا Trick weapons.
            مورد بعدی اینه که دنیای Berserk پس زمینه و Lore داره، خیلی اتفاقات در لحظه رخ میده اما بیش از اون میشه به گذشته‌‍ پرداخت. این بازی اگر سینماتیک باشه هیچ استودیویی نمیتونه مدام فلش بک بزنه و تایم خودش رو به پیشینه‌ی دنیای بازی اختصاص بده. اگر هم به پیشینه‌ی این دنیا اختصاص نداده، کلی پتانسیل و داستان هدر رفته داریم. سانتا مونیکا هیچوقت نمیتونه این همه محتوا رو سینماتیک ارائه بده باید به طور مداوم Cut Content داشته باشن.
            هیچ اثری نیازی نداره تمام داستان رو در خودش جا بده، اما وقتی استودیویی میتونه به این نزدیک بشه و کلی محتوا از پیشینه‌ی دنیا ارائه بده چرا که نه؟ ناتی داگ و سانتا مونیکا هیچوقت زمان بنا کردن پیشینه‌ی این دنیا رو مثل فرام سافتور ندارن چون موشن کپچر و کیفیت ارائه‌ی همون داستان ۲۰ ساعتی اجازه چنین کاری رو نمیده. منتهی دنیای Berserk اونقدر عظیم و به عبارتی غنی هستش که حیفه فقط توی ۱۵ ساعت ارائه بشه. این بازی باید حداقل ۵۰ ساعت گیمپلی و اکتشاف داشته باشه، من شخصاََ نمیتونم چنین اثری رو حتی سینماتیک تصور کنم، من وقتی دنیای بازی رو تصور میکنم ناگهان انتظار یک نقش آفرینی جذاب، با سیستم مبارزه‌ی خارق‌العاده و دنیای غنی و عظیم در ذهنم شکل میگیره که دوست دارم ماه‌ها مورد اکتشاف قرارش بدم درست مثل سری سولز نه این که دنیایی به عظمت Berserk رو سینماتیک بسازن ۱۵ ساعت بازی کنی و تمام پتانسیل دنیای اثر از بین بره و نه اکتشاف غنی‌ای بمونه نه پردازش Lore.

            جدای از این موضوع یه سری محدودیت‌ها وجود داره. استودیوهایی مثل سانتا و ناتی داگ که بازی سینماتیک تولید میکنن بنا بر کیفیت عجیب پروداکشن و سطوح کیفیتی مورد انتظار از میان پرده‌ها و … باعث میشه دیزاین دشمن‌ها محدوتر باشه (مثل gow) مشکلات خلق دنیای Open World پیش بیاد و صد البته در ساخت یک بازی RPG مهارت چندانی ندارن. فرام سافتور در تنوع دشمنان و تولید بازی RPG مهارت کامل داره جدا از تمام موارد مثل تم بازی، Berserk نمیتونه بدون تنوع خلق بشه. سینماتیک شدن بازی موانع زیادی ایجاد میکنه. از محدود کردن گیمپلی، تنوع گرفته تا مدت زمان گیمپلی عدم پرداختن کامل به پیشینه‌ی جهان برزرک. حتی سینماتیک شدن آثار به سرعت گیمپلی و مبارزات هم لطمه میزنه.

            +
            اگر بازی سولزلایک یا RPG نباشه (که به نظرم بهترین حالت ممکنه) در وهله‌ی دوم ترجیح میدم یک بازی هک اند اسلش خشن شدیدا متکی بر گیمپلی شبیه به DMC داشته باشیم. Mercury Steam و Platinum Games میتونن گزینه‌های خوبی باشن.

            • برزرک اگه به شکل dmcبشه اصلا خوب از کار در نمیاد. برزرک باید تا حد ممکن از بازیای ژاپنی فاصله بگیره.
              نکته بعدی اینه تو صد در صد فرام سافتور رو قبول داری و این مشکل سازه. این که یسری بازیا ازش الهام گرفتن چه ربطی داره به این که سینماتیک نباشه؟ کل دنیای اکشن نقش‌آفرینی‌ رو بازیای میازاکی میبینی؟
              در مورد داستان، خودت هم میدونی چی میگم. بزرزک رو فرام سافتور بسازه گاتس اصلا شخصیت پردازی نخواهد داشت. بقیه شخصیت‌ها هم کلا هیچی‌اینو هم رد می‌کنی؟
              در مورد تنوع دشمنا اگه مانگا رو خونده باشی اونقدر هم زیاد نیست
              مشکل اینه چون تو فرام سافتور رو بدون کم و کاست قبول داری دوست داری برززک رو بسازه. به جزئیات هم دقت نمیکنی. گاتس بشه یه شخصیت کاغذی مثل شخصیت قابل بازی سولز مشکلی نداری؟ همین که چهار تا آیتم توضیح داشته باشن قانع میشی؟

              • “بزرزک رو فرام سافتور بسازه گاتس اصلا شخصیت پردازی نخواهد داشت.”
                حرفت مثل این میمونه که بگیم سانتا مونیکا بازی غیر از GOW بسازه بد میشه. فرام سافتور بازی rpg با کارکتر کریتور ساخته که خواست طرفدارها بوده، اگر قصد داشته باشن شخصیت ثابت بذارن مثل وُلف مطمئناََ خوب در میاد.

                شخصیت اصلی سری سولز، جوری نبودن که نیاز به پردازش داشته باشن، ماهیتشون همین بوده که شخصیت رو بسازی. این به خود به خود دلیل نمیشه که اگر برزرک توسط فرام سافتور ساخته بشه این شخصیت کاغذی در بیاد. در خلق دنیا هیچ استودیویی تا حالا تجربه‌ای در این حد نزدیک به برزرک رو نداشته چه در طراحی محیط چه در طراحی دشمنان، روایت پراکنده مناسب اثر هستش و Lore هم که مشخصه چقدر پتانسیل داره. در مورد حرف دیگه ات هم در مورد کارکترهای فرعی اتفاقا فرام سافتور کارکترهای فرعی خوبی شخصیت پردازی میکنه از Onion گرفته تا patches و حتی باس هایی که به خوبی پردازش شدن مثل آرتوریس و گویین، کی گفته فرام سافتور اصلا توانایی شخصیت پردازی نداره؟ اتفاقا خیلی خوب این توانایی رو دارن و اگر شخصیت اصلی پردازش نداشته و ثابت نبوده دلیلش تم داستان و ماهیتش بوده. منتهی قدرتشون در زمینه روایت مستقیم در حد سایر سازنده‌ها نیست و این ربطی به ارائه داستان خوب و شخصیت پردازی نداره که این ضعف رو در Lore سازی خارق العاده برطرف کردن. نمیدونم چجوری اون دنیای به اون غنی‌ای رو ترجیح میدی سینماتیک طی ۱۵ ساعت تجربه کنی در صورتی که میشه ازش یه بازی وسیع با Lore سنگین خلق کرد چیزی در سطح پروژه جدیدشون یا حتی بزرگ‌تر.

                به غیر از تمامی این موارد من ضعف‌های فرام سافتور رو همیشه بهشون اشاره کردم اصلا اینجوری نیست که ایراداتشون به چشمم نیاد از جمله موتورگرافیکی نچندان بهینه. هر استودیویی نقطه قوت و ضعفی داره و در زمینه‌ای مهارت داره. از دید من برای اثری مثل “برزرک” هیچ استودیویی مناسب‌تر از فرام سافتور نیست بنابر دلایل مختلفی که ذکر کردم. تا حالا هیچ استودیو‌ای چنین پروژه‌هایی نداشته که از نظر تم و طراحی هنری شبیه به برزرک باشن، حتی برخی لوگوها مستقیما برگرفته از برزرک هستن. و کاغذی بودن شخصیت اصلی در سری سولز که خود پلیر میسازه اصلا هیچ دلیل منطقی‌ای مبنی بر این نیست که قراره گاتس اینجوری باشه. این صحبت یعنی تم نزدیک، طراحی‌های خارق‌العاده و به شدت نزدیک به برزرک، Lore سازی خارق‌العاده، طراحی مبارزات کم نظیر و الهام بخش و ساختن تجربه‌های چالش برانگیز رو نادیده بگیریم و بگیم چون کارکترهای شخصی سازی پذیر کاغذی بودن پس گاتس هم کاغذی میشه نکات مثبت دیگه هم بریزیم بیرون. هیچکدوم از استودیوهایی که توی این پست ازشون نام بردیم از جمله سانتا مونیکا تا حالا حتی اثری نزدیک به برزرک خلق نکردن، اما فرام سافتور تقریبا تک تک پروژه‌هاش به خوبی حال و هوای برزرک رو دارن و مشخصه که فن این سری هستن اعضای استودیو قدرت و توانش هم دارن.

                اون بحث این که برزرک اگر شبیه هک اند اسلش های ژاپنی باشه خوب در نمیاد سابجکتیوه، آبجکتیو نیست و قرار نیست همه از این پروژه بدشون بیاد. اگر واقعا اصولی و خوب طراحی بشه توسط یه سازنده درست حسابی مثل ایتسونو مطمئناََ ازش استقبال میشه. تفاوتش اینه باید خشونت درش حفظ بشه و توی Art Direction و رویکرد شخصیت پردازی تغییرات اساسی ایجاد بشه.

                من چندین خط توضیح دادم چرا نباید سینماتیک باشه. چون پتانسیل و ارزش پرداختن به Lore، عظمت دنیای بازی و غنای محیط خیلی خیلی بیشتر از این ارزش داره که بیای توی ۱۵ ساعت یه داستان پر جزئیات و پر از کاتسین روایت کنی. هیچ بازی‌ای با این Lore ارزشمند نباید سینماتیک و کوتاه باشه. مثل دور ریختن پتانسیل‌ها هستش. من اگر بخوام یه قصه مثل TLOU 2 روایت کنم نمیام یه Open World بسازم، میام همین رویکرد ناتی داگ رو پیش میگیرم و یه بازی سینماتیک پر جزئیات میسازم چون تنها این قصه مهمه و بخش اساسی بازی هستش نه پیشینه‌ی دنیا اهمیت ویژه داره نه اونقدر گسترده و پر از کارکتره که بخوام از سینماتیک بودن فاصله بگیرم. از طرفی هم داستان باید تاثیرگذار باشه پس جزئیات در روایت مهمه.
                اما وقتی بخوام یه بازی مثل Lord of The Ring یا Game of Thrones یا Berserk بسازم ابداََ سینماتیکش نمیکنم چون اون دنیا، پیشینه، کارکترهای مختلف و جدای از همه ی اینها، گیمپلی اهمیت ویژه رو دارن. سینماتیک بودن بازی یعنی از دست دادن پتانسیل حیاتی برای چنین آثاری. میشه یک بخش از مانگا رو به بازی سینماتیک تبدیل کردن، اما به نظر من هدر رفت پتانسیل‌هاست.

  • Omid_Fsh گفت:

    Remedy/Rocksteady
    خیلی خیلی دوست دارم یکی از این دو استودیو یه بازی تو دنیای ماتریکس خلق کنن حس میکنم این دو استودیو میتونن از اون دنیا یه شاهکار با داستان اورجینال خودشون خلق کنن

    بنده خدا
  • عجب موضوع نابی
    استدیو راکستار از صورت زخمی
    دهه ۱۹۷۰ و مهاجرانی که به امید زندگی امریکایی تووش پا میزارن
    درسته که جی‌تی‌ای آی‌وی بیس کلی داستانش همینه
    اما تصور موشن‌کپچر کردن از آل‌پاچینو جوان و گرافیک نسل نهمی توو ژانر اکشن جهان‌باز فوق‌العادس

  • فقط با سانتا و فرام سافت ور موافقم!
    بقیه ارزش بازیسازی ندارند و تو مدیا سینما و انیمیشن بهترند .
    از اینسپشن و gotنمیشه بازی دراورد، مگر یکی مثل کریتیو اسمبلی بیاد استراتژی ازgotدراره نهrpg عمرا نمیشه )حتی از کتاب نغمه آتش و یخ
    تو زمینه ساختن از کمیک که اینسامنیاک و راک استدی استادن هر چی بخوان میسازند.
    اما monolithو ساکرپانچ هم میتونند، بازی کمیک خوبی بسازند .
    کما اینکه اینفیموس هم کمیک خود ساخته بود .
    ….
    نظر خودم اما اینه که پانیشر ناتی داگ بسازه . جالب میشه

  • zilarom گفت:

    ,آقا اسکوار انیکس،از رو ارباب حلقه ها،به سبک فاینال فانتزی،جی ار پی جی نوبتی حالا یا ریل،اراگرن هم شخصیت اصلی که به مرور باقی شخصیت ها به گروه اضافه شن،و اینکه گل بگیرن سر در کپکام رو!!کپکام دینو کرایسیز جدید بسازه

  • به به چقدر ایده های ناب برای بازی توی این پست بود که هر کدومشون قابل تحسینه و بازی رویایی هرکسی می تونه باشه، منم هرچقدر فکر کردم ایده ای به ذهنم نرسید که از پیشنهاد های شما بهتر باشه و همچنین چند تا از فانتزی های خودم هم مثل بازی شاهنامه توی پیشنهاد هاتون بود.

  • یه بازی که هم شوتر باشه و هم استراتژی که تو دوره الان باشه و باید توش دنیا رو فتح کرد
    ۲k&insmoniac

  • Mahdi Sam گفت:

    بازی رویایی من یه بازی RPG زامبی محور با خطوط داستانی گسترده است(برای مثال این که در ابتدای بازی با چه کسانی متحد شوید و کجا پناه بگیرید کل خط داستانی را تغییر دهد، و گیم‌پلی داشته باشه نه مثل point and clickها،)
    و در مورد استدیوی سازنده راکستار یا بتسدا

  • vas گفت:

    من با آقای مناف زاده موافقم

    خودم دلم میخواد بازی mission:impossible ساخته بشه توسط هرکس که ساخته بشه اگه با کیفیت بسازه مهم نیست اما خودم میگم ناتی داگ خیلی خوب میتونه بسازه. سوم شخص با المان های مخفی کاری و اکشن ناب همراه با خلاقیت های خفن در طراحی مرحله که ناتی داگ استاده‌. شما ببینید تو فیلماش چقدر کارای خفنی میکنن (یجا از دیوار بالا میره، یجا دیگه در حال فرار لباس هاشو عوض میکنه و کاملا گم میشه) حالا بازیش ساخته بشه دیگه فوق‌العاده میشه.

    • vas گفت:

      تازه شخصیت اصلی هم تام کروز😍 دیگه همچی تمومه.

      پ.ن:علاوه بر این، خیلی دوست دارم یک بازی ساخته بشه که ما در اون یک دزد باشیم با داستانی غنی و مراحل متنوع. البته هوش مصنوعی هم باید عالی باشه.

  • MEDIUM گفت:

    استدیو kojima productions بازی metal gear solid

  • ShinjiMikami گفت:

    نظر جناب اقای محمد کرامت فر منو جلب کرد ولی از این نظر که game of thrones رو بدیم به بایوور یکم مخالفم. بنظر من همین رو بدیم دست تاد هاوارد و بتسدا و همچنین ابسیدین که در کنار هم این آیپی رو بسازن خیلی بهتر تره البته بتسدا و ابسیدین باهم گفتم اگر باهم نشد هم بتسدا و تاد هاوارد به تنهایی بسازن.
    من از قبل خیلی دوست داشتم یه بازی با دنیای فانتزی ساخته بشه طوری که دنیایی همراه با جادو داشته باشیم تقریبا یه بازی نقش افرینی در یک محیط شبیه به دیو و دلبر یا سیندرلا و … ( محیط فانتزی بازی منظورمه) ساخته بشه. ولی شرکت بخصوصی در نظر نداشتم چون هیچ شرکتی همچین بازی تا به حال نساخته. که تازگیا پلی گراند نظر منو جلب کرده و فیبل ۴ رو با چنین دنیایی و مطمئنم با کیفیت بالا داره میسازه. از این هم که دارن ریبوت میسازن و قراره کلی تغییرات در این ایپی ایجاد کنن خوشم میاد. با حضور افراد حرفه ای در این شرکت
    همچنین به بازیای ترسناک و هک اند اسلش ناب علاقه دارم که اونارم کپکام زحمتشو کشیده و خیلی وقته داره میسازه.
    در اخر ارزوی دیگه ای که داشتم یه بازی ترسناک اول شخص تقریبا به سبک ایول ۷ و فیلم های سینمایی (پیچ اشتباهی) و یا (تپه ها چشم دارند) با یه داستان خفن و جدید مثل ایول میخواستم که توسط کپکام و یا ناتی داگ درست بشه.
    .
    پس شد یه بازی فانتزی، یه بازی ترسناک اول شخص به سبک پیچ اشتباهی و اخریم همون نظر اقای کرامت فر

    • Shinji is sad گفت:

      فانتزی یعنی یکی سیندرلا بسازه؟😂😶

      • ShinjiMikami گفت:

        خب یه بازی سیندرلا هم ساخته بشه با اینم موافقم😂
        ولی نظر من خود سیندرلا نیست بلکه اون دنیا و محیط سحر و جادوی موجود در فیلم سیندرلا و دیو و دلبر و دیگر فیلم های فانتزی رو میگم. البته یک عنوان خیلی با کیفیت با دوربین سوم شخص میخوام.
        مثلا گیم پلیش در حد ویچر ۳ یا گاد یا اسکایرم خودمون باشه. منظورم اینه که گیم پلیش محتوا دار باشه. داستان عالی داشته باشه. صرفا بخاطر محیط اینجور بازی نمیخوام بلکه یه بازی مشتی و درست حسابی فانتزی میخوام.
        پلی گراند دست گذاشته رو همچین سبکی ولی ببینیم چی از اب درمیاد. البته بخاطر ریبوت و از اول ساخته شدن فیبل بسیار امیدوارم وگرنه فیبل های قدیم طبق اون گفته و تصور من از اون بازی فانتزی که در ذهنم دارم، نیستن. ولی توی فیبل ۴ که تریلر ازش بیرون اومد، از حرف زدن اون اقا که داستان رو تعزیف میکنه و اون قورباغه و فضای فانتزی بازی خیلی خوشم اومد.

    • سلام شینجی میکامی جان
      بله قطعا قطعا تاد هاوارد و بتسدا هم شایستگی ساخت همچین بازی عظیمی رو دارند
      منتها یکی از ویژگی‌های جالب بازی‌های بتسدا از نظر داستانی و عظمت Lore، غیر اقتباسی بودن اون هاست …
      البته این مسئله کاملا برای بایوور هم صادق هست … ولی هنوز شانس این که بایوور بیاد اقتباس کنه رو بیشتر می‌دونم تا بتسدا

      بتسدا به ساخت بیخ و بن دنیاهاش از خودش معروفه
      👍⚘⚘

      • ShinjiMikami گفت:

        سلام اقای کرامت فر
        من بطور کلی این مسئله رو مثل شما جدی نگرفتم. من خیالی فرض کردم😂 حالا بنظر خودم محاله بتسدا بیاد همچین کاری کنه. فقط رویا پردازیمو گفتم. حالا امیدوارم چه بایور چه بتسدا یکیشون این عنوانی که شما گفتید رو بسازن تا تجربش کنیم.
        بایوور تازگیا هم افت داشته، امیدوارم باز به دوران اوج خودش برگرده.
        راستشو بخوای از بین نظرات بقیه، نظر شما رو در رتبه اول و به سلیقه خودم میدونم. چون منم دوست دارم همچین عنوانی به دست یک شرکت موفق ساخته بشه.
        حالا فکر کن بایور و بتسدا باهم بسازن اینو😂 یه رویا پردازی دیگه از طرف من
        به هرحال موفق و سلامت باشی
        با تشکر

    • Avowed fan گفت:

      عه شیجی جون پروفایل عوض کردی🤣🤣🤣

  • اضافه بر چیزی که در پست نوشتم، به نظرم همین inception و پانیشر که بچه‌ها گفتن در کنار یک بازی درست و حسابی در دنیای ماتریکس، واقعا یک چیز رویایی‌ای می‌تونند باشند …

  • راکستار
    یه بازی اکشن ادونچر سند باکس(جهان نیمه باز) واقع‌گرایانه(خیلی مهمه)
    دوست دارم بازی تو دنیای واقعی مدرن دو دهه اخیر روایت بشه
    کاراکتر اصلی یه جوان باشه که یه دفعه وسط یه ماجرای مهم میوفته و با خوش شانسی خطراتی که تهدیدش میکنه رو رد کنه (کلیت کار کلیشه است اما میشه با شخصیت پردازی و روایت قوی یه سوپر شاهکار از این داستان در آورد)

  • Faith گفت:

    یه لحظه موضوع رو دیدم فکر کردم قراره از بهترین بازی عمرمون حرف بزنیم
    بعد دیدم نه مربوط به تخیلاته-_-
    اکتیویژن
    Crash bash remake

  • farshadx گفت:

    تقریبآ تمام بازیهای بالا رو بهشون فکر کرده بودم(بجز Star Wars: Bounty Hunter و Inception)
    یه مدت کلآ کارم شده بود فکر کردن به اقتباس شاهنامه 😁
    تازگی ها فکر میکنم ماکرو باید شبیه ساز پرواز رو با سری فورزا میکس کنه👍
    و وسایل نقلیه دیگه مثل موتور دوچرخه و قایق رو هم اضافه کنه و یه بازی بزرگ بسازه
    البته نقشه بازی خیلی بزرگ میشه ولی میتونن مثلآ اروپا و قسمتهایی از امریکارو اول برای وسایل نقلیه زمینی منتشر کنن بقیه قسمتها رو با اپدیت اضافه کنن(فکر کنم چندین سال طول بکشه کل کره ای زمین)
    فکر کنید تو مسابقه رانندگی هستین بازیکن های دیگه با هواپیما از رو سرتون رد میشن
    یا مسابقه درگ بین ماشین و موتور و هواپیما بزارن👍
    یا مثلآ فکر کنید با ماشین برید جاهای دیدن کشورهای دیگرو ببینید👍
    یا خونه و محل کارتون رو تو بازی پیدا کنید👌
    این مورد خیلی دور از انتظاره و خیلی هزینه بر خواهد بود
    ولی چیز جالبی میشه حتی میتونن تبدیلش کنن به رقیب GTA اگر کارکتر رو هم اضافه کنن
    اون وقت خیلی باحال میشه

  • ☆WKNWS☆ گفت:

    مستر ربات: یوبیسافت مونترال
    سریع و خشن: پلی‌گراند
    پاور رنجرز: راک استدی
    Momentum: اینیشیتیو یا کریستال داینامیکز.

  • MahyarMsm گفت:

    چقدر موضوع این هفته جالبه
    با اقای زاهدی خیلی موافقم
    یک اقتباس از شاهنامه واقعا ایده جالبیه👍👍 امیدوارم حداقل داخل کشور خودمون یه استودیویی یه کسی دست به این کار بزنه. اینکه یه بازی جذاب از هفت خوان رستم ساخته بشه و هر خوان باس بازی باشه خیلی باحال میشه😁
    چیزی که من در نظر دارم:ساخت یک بازی با حضور الهه های ایران باستان توسط فرام سافتور و یا سانتامونیکا
    دنیایی که در اون ایزدان و الهه های ایرانی باشن واقعا پتانسیل زیادی برای روایت یه داستان جذاب و هیجان انگیز داره. چقدر خوب که اون یه بازی باشه و اون بازی توسط سانتا و یا فرام سافتور ساخته بشه:)

    • آقا مهیار عزیز ، ایران هیچ وقت ایزدان نداشته ، همیشه ایزد داشته توجه کنین ، خدا پرستی و یا یگانه پرستی از قدیم در ایران بوده ، کشور ایران چند خدا نبوده ….
      ما الهه هم نداشتیم …. ما فقط اساطیر قدیمی داشتیم ، نظیر نوروز ، ننه سرما ، ضحاک ، دیو سپید و خیلیای دیگه

      • MahyarMsm گفت:

        اریایی ها خدایانی داشتن که ما به اونا مظاهر طبیعت میگیم مثل رزوان که بهش میگن الهه زمان، وایو الهه باد و طوفان، اتر الهه اتش و حرارت و یا میثره و زم و….. که هرکدوم داستان هایی دارن
        منظورم اوناهاس

        • مهیار جان ، هندو ها هم از نژاد آریایی هستن ، هزارتا خدا دارن ، بحث نژاد نیست ، بحث مردمانی هست که سرزمین ایران زمین رو به عنوان موطن خودشون برگزیدن …. اونا از قوم آریایی بودن ، اما قطعا دارای فرقه های چند خدایی نبودن ….
          برای مثال تو اقوام عرب ، چند خدایی رواج داشته ، اما قبیله قریش از اول هم خدای یگانه رو میپرستیدن …

          اگر منظور شما ساختن بازی از روی خدایای اقوام آریایی باشه ، من قبول میکنم نظرتون رو ، اما اگر منظورتون خدایان اقوام ایرانی باشه ، قطعا اقوام ایرانی دارای فرقه های چند خدایی نبودن ، پارت ها ، پارس ها و مات ها ، تک خدایی بودن …..

    • Adler گفت:

      دقیقا من هم خیلی دوست از شاهنامه بازی بسازن کاش کسی مثل سانتا میومد چنین بازی از این تاریخ بسازه واقعا دست کمی ندارن تاریخ ایران از یونان و نورس و مصر

  • Hope گفت:

    Rocksteady یا remedy

    ماتریکس

    حتی تصور یه بازی ماتریکس با کلی مبارزه رزمی و تن به تن با چاشنی اسلوموشن و شلیکها و شیرجه های مکس پین گونه و شیشه هایی و کاشیهایی که با رگبار گلوله داخل ساختمونهای بزرگ خورد میشن با سبک داستان‌گویی رمدی و گیمپلی راک استدی کنار تخریب پذیری محیطی ای که در نسل نهم امکان پذیره هم، دیوانه واره!

  • mugiwara07 گفت:

    بازی: death note
    استدیو:‌ Quantic Dream
    خداییش اگ روزی صنعت گیم برسه به جایی ک بتونه یه بازی که از تمام پتانسیل دنیای دث نوت استفاده کنه بسازه واقعا خفن میشه🗿
    با نظر اقای کریمی بدشت موافقم شاهکار برزرک واقعا حیفه که یه گیم سولز محور اونم ساخته ای فرام سافتور نداشته باشه

  • آقای کریمی احسنت بهتون با این انتخاب فوق‌العاده اصلا حتی فکر کردن به اینکه فرام سافتور بزرک رو بسازه عالیه ولی حیف مانگاکای این اثر فوق خشن و جذاب فوت شدن 😓
    بنظرم اگر از روی invincible راک استدی یا اینسامنیاک بازی بسازه عالیه
    و ساخت یه بازی بر اساس قاضی درد توسط ماشین گیمز یا اید سافتور است یعنی جون میده برا این استودیو ها

  • من به شدت با نظر آقای زاهدی (البته به صورت یک اقتباس کامل ودر صورت حضور نداشتن کریتوس)و در مقام دوم با نظر آقای کریمی موافقم ….

    اما نظر خودم رزیدنت اویلی به صورت اوپن ورد و با المان های rpg و داخل یک محیط شهری بزرگ نظیر نیویورک ، که سراسر محیط دارک بدون امید، که بشه تمام محیط ها رو گشت ، نجات یافتگان رو نجات داد ، معماهارو حل کرد و پیشرفت کرد ، … ساخته دست استودیوی بزرگ راک استار با همکاری با کپکام ….. (میدونم محاله ، ولی آرزو ایراد نیست )
    شاید بعضیا بگن شبیه به لست میشه ، اما قطعا اون چیزی که تو ذهنه منه ذره ایی به لست شباهت نداره ، لست محیطها ویرانه و آخرالزمانی بود ، ولی من محیطهای سالم و با امکان گشت گذار آزاد رو میخوام …..

    در مقام بعدی آرزوهام ، خیلی دوست داشتم که داستانی که خودم نوشتم به بازی تبدیل بشه ، شاید این اتفاق در آینده بیوفته ، شاید ….

  • آقا اگه قرار باشه از رو شخصیت hellboy بازی بسازن کی میتونه بسازتش؟ به نظر من سانتا مونیکا یا ایدسافتور
    نظر شما چیه

  • Nima Zabihi گفت:

    استودیو: square enix بازی : Final Final VIII-2
    نسخه هشتم فاینال فانتزی یکی از غنی ترین دنیا های سری رو دارا می باشد و اگر نظر من رو بخواید در کنار نسخه هفتم و چهارم سری این بازی غنی ترین بازی از نظر روایت داستان و خلاقیت است. این بازی پتانسیل کافی برای یک سری سه گانه حتی بیشتر رو دارا می باشد.

  • آقا بازی پانیشر رو ناتی داگ بسازه 😀🤤🤤 بنظرتون چی میشه ؟ اونم با خشونت بیشتر از است و داستانی دارک مثل رانی که گارث انیس برای این شخصیت نوشت
    حتما تصورشم سخته

  • ShinjiMikami گفت:

    با ایده های جناب کریمی خیلی موافق هستم، فرام سافتور و میازاکی همیشه به دنبال کارهای جدید و آیپی های تازه اند..
    پس اگر واقعاً میشد که ایده های خودمون رو به گوششون برسونیم و اونا هم توجه کنند خیلی عالی میشد.

  • قطعا بهترین انتخاب یه بازی جهان باز از دهه ی ۶۰ ایران هست که خب راک استار باید زحمت ساختش رو بکشه. ❤️❤️❤️👌👌👌 بی نظیر و فوق العاده نوستالژیک و پر معنا میشه…

  • بازی Marvel’s Thor توسط استودیو insomniac games یا rockstady

  • P.morgan 𔓙 گفت:

    بازی Agent راکستار
    شانس ما راکستار از همه ژانر ها بازی داد رسید به مخفی‌کاری استپ کرد 😁😐
    .
    و همینطور قبل تر هم گفتم
    Deadshot
    هم میتونه در سبک تک‌تیراندازی یا شوتر اول شخص (یک چیزی مثل دثلوپ بشه تو آزادی عمل!) گزینه جالبی باشه.
    .
    یا یک چیزی که خیلی آرزوشو دارم و میدونم که محاله (مگه اینکه رئیس راکستار بشم! 😂) اینه که یک بازی اپیزودیک از تمام شخصیت های gta که خلق کرده، درست کنه و پایان کارشون رو نشون بده. و تصمیمات ما هم دخیل باشه تو نوع مرگ شخصیت. یعنی مثلا مثل بازی های تلتیل. هر اپیزود یک شخصیت (دلم نمیاد بمیرن، ول خب جالب میشه دیگه!)
    .
    فعلا همینا…
    اگه بازی دیگه ای باشه باز اضافه میکنم
    ممنون از این موضوع جالب 🍻

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    ژانر : اکشن ادونچر ، اکشن ار پی جی
    استودیو : ناتی داگ
    خب این کجاش رویاییه ؟ یه بازی که دچار طلسم زمان شده و در دو زمان حال و آینده میگذره ، نقش اصلی رو ناتان درک داره ، در میانه های بازی و اون اکشن دیوانه کننده ناتی داگ ، نشون میده که ناتان در حال سقوط کردن هست و هیچ امیدی نیست به زندگی ، خب این کجاش رویایی شد ؟ وقتی که همه چی تمومه و ناتان چشاشو می بنده و آماده سقوط میشه یوهو نشون میده یه نفر از بالا دستاشو دراز کرده و ناتان رو نجات میده ، حالا اون یکنفر کیه ؟ لارا کرافت
    .
    .
    یه بازی اکشن ادونچر که ناتان و لارا نقش اولش باشن زیر نظر بهترین اکشن ادونچر ساز دنیا الحق که رویایه برام ، یه همچین چیزی هم با تم اساطیری با شرکت کریتوس و گرالت با همکاری سانتا مونیکا و سیدی پروجکت رد ، در آخر هم یک رزیدنت اویل درجه ۱ دوربین سوم شخص با بازیه لئون 😍 دیگه سلامتی دوستان 😀

  • پست خیلی خوبی بود. اینا رو هم میشه اضافه کرد :

    آرکین : Deus ex

    ابسیدین : KoToR 3

    بتسدا گیم استودیوز : Lord of the rings

    لاریان : اسپین آف ایزومتریک از The elder scrolls 🥲

    اینسامنیاک : Daredevil

    استودیوی Id: اسپین آف هیلو😁

    راک استدی : Judge dredd

    • کوتور رو فقط باید بایوور بسازه دست کسی دیگه ای نباید باشه ، نود درصد فنا هم میگن یک از دو بهتره ( البته شاید شما جزو ده درصد باشید😁)
      بجز اون با دئوس اکس به شدت موافقم ، ایندفعه یا تمام اول شخص یا تمام سوم شخص

      • خودم یک رو بیشتر دوست دارم ولی تقریبا همه ی فن بیس قبول دارن که writing و دیالوگ خاکستری دو مرزها از یک بهتره. Bioware قدیم شاید ولی درحال حاضر تنها فقط به ابسیدین برای ساخت کوتور ۳ اعتماد دارم

        دئوس اکس هم که بخاطر immersive بودنش ترجیح میدم اول شخص بمونه جز موقع کاور گیری مثل سری Adam jesnen

        • قبول دارم انتخاب های دو بهتر بود ولی انصافا دیالوگ های یک خیلی پشم ریزون تر بود و پلات بازی مخصوصا
          .
          ببین اتفاقا من بخاطر ایمرسیو بودن بازی میگم یا تمام اول شخص باشه یا تمام سوم شخص
          چیزی که هست اینه که سری آدام بازی کلا اول شخصه ، یهو میای کاور میگیری سوم شخص میشه ، خب گند میزنه به غوطه وری تو بازی ( با کاتسین ها مشکلی ندارم ، البته جا داشت مکالمه هایی که کاتسین نیستن اول شخص باشه مثلا )
          در کل سری آدام ایمرسیو سیم های شاهکاری بودن ، ولی تجربه ای که یه اول شخص یا سوم شخص کامل میتونست به آدم بده رو نمیدادن

    • بعد نظر نویسنده ها چقدر با این کامنت و بازی هایی که گفتی حال کردم. قشنگ انگار می دونستی هر کدوم چه بازی ای به سبکشون می خوره.

  • Spider-Mah04 گفت:

    یه بازی از دردویل، سازندشم اینسامنیاک،
    خدایی پتانسیال این شخصیت خیلی بالاس، درسته نابیناس، اما اون اسید باعث شد حس های دیگش تقویت پیدا کنه، برا مثال حس شنوایی مت رو در نظر بگیرین، یکی از کارای جالبی که میشد تو لست آف آس انجام بدیم این بود که از طریق صدا های زامبی ها و دشمنا تشخیص بدیم اونا کجا هستن، این خوراکشه که تو گیمپلی بازی دردویل به کار بره و پیشرفته تر باشه، بعد واسه بازجویی از دشمنامون از طریق ضربان قلب و دمای بدنشون بفهمیم داره دروغ میگه یا داره راست میگه، از اونور مبارزات رزمیه خفنم داشته باشه، اصلا باس فایت با بولزآی میتونه چقدر خفن باشه، داستان roulette در شماره ۱۵۱ کمیک Daredevil نشون میده که چقدر بولزآی خطرناکه، رسما از هر وسیله میتونه به عنوان سلاح ازش استفاده کنه، حال یه مکان پر از وسایل مختلف مثل قیچی، خودکار، چاقو، مانیتور و….. تصور کنین، هر چقدر ازش دور تر بشین ، اون راحتر میتونه شما رو بکشه چون بهش فضا میدین که از همه وسایل و حتی در و دیوار استفاده کنه، هی باید سعی کنین تن به تن باهاش مبارزه کنین، پیشنهاد میکنم مبارزه پایانی قسمت ۶ فصل ۳ سریال دردویل رو ببینین، اصلا یه حس یه باس فایت میده مبارزش،
    از اونورم شخصیت پردازی خود مت مورداک خیلی خوبه و یکی از جالب ترین شخصیت پردازی هارو بین تمام شخصیت های دنیای کمیک داره، مت مورداک یه کاتولیکه و یه وکیل هم هست، دلیل این که دشمناشو نمیکشه به خاطر ایمانش به خدا عه، و از اون ابر قهرماناییه که از ته دلش میخواد دشمن اصلیشو بکشه، کینگ پین، تو همین سری جدید کمیکش که از ۲۰۱۹ تا الان داره چیپ زدارسکی داستانشو مینویسه (که پیشنهاد میکنم اگه کمیک دوست دارید بخونین، این کمیکو از دست ندین، فوق العاده اس) به طور اتفاقی «یه خورده اسپویل از داستان که یه جورایی داستان کلی این کمیک روی همین قضیه روایت میشه، پس زیادم اسپویل نیس ولی بازم اگه دوست دارید هیچی از کمیک ندونید خودتون بعدا بخونید، ادامه کامنتمو نخونین»……..

    مت مورداک به طور اتفاقی باعث مرگ یکی از این جنایتکارای توی خیابون میشه، مردم همه فکر میکنن دردویل دیگه اون دردویل سابق نیست، حتی تو ادامه داستان میبینیم مت لباس پانیشر رو به طور اتفاقی پوشیده که داستان نشون میده مردم حتی نزدیکان خود من، فک میکنن شخصیت دردویل کلا عوض دشه، با اینکه مت سعی میکنه دیگه دردویل نباشه، اما ته قلبش هنوزم اون گناه رو حس میکنه، و فکر میکنه راه ایمانش به خدا داره بسته میشه و شروع میکنه به کشتن بقیه دشمناش و تبدیل به یه هیولایی بدتر از پانیشر میشه، پس پای اعمالش می ایسته، همیشه مت میگه همه در مقابل قانون یکی هستن، حالا مثل اینکه (از نظر مت) خدا میخواد همین دیدگاه مت رو از خود مت آزمون بگیره…..

    همین نشون میده چه شخصیت پردازی عالی ای داره مت مورداک چقدر میشه تو دنیای گیم ، گیمر میتونه با افکار مت مورداک تعامل داشته باشه، خلاصه به نظرم این کاراکتر واقعا آندرریتده، و اقتباس های زیادی هم نداره، و امیدوارم یه بازی ای در حد این شخصیت یه روزی ساخته بشه

  • Adler گفت:

    من دوست دارم
    Remedy
    یک بازی تو دنیای واکینگ دد بسازه واقعا طلا میشه

  • G.LN گفت:

    دوست دارم یه بازی توی ژانر اکشن ادونچر و جهان باز رو ناتی داگ بسازه.
    یا ای کاش سه تفنگدار رو راک استار بسازه.
    با آقای زاهدی موافقم که شاهنامه رو البته فقط سانتامونیکا بسازه اونم با محوریت رستم.

  • Nathan گفت:

    سلام
    خیلی موضوع جالبی بود جدا از اون شوخی ای که کردم به نظرم شاهنامه خیلی عالی میشه و سانتا میتونه خیلی خوب یه خطی حماسی ازش بسازه یا اگه اوپن ورلد بود بدن راکستار
    کلا ایران خیلی پتانسیل داره از شاهنامه (گاد آو وار مانند) و تاریخ باستان ( اساسینز کرید مانند) گرفته تا همین جنگ ( کال آو دیوتی و بتلفیلد و … مانند)
    اما خب صد حیف که دارن خاک میخورن ازون بدتر اگه سازنده های بزرگ هم یه بازی AAA ازش بسازن اینا از دماغمون در میارن که چهمیدونم دارن به تاریخمون توهین میکنند و رهنمون رو شست و شو میدن و از این جور حرفا

  • Kruger گفت:

    آقای کریمی چقدر باهم هم عقیده هستیم اگه واقعا از berserk بازی ویدیویی کاملا وفادار به مانگا ساخته بشه تا آخر عمرم هیچی از دنیا نمی خوام

  • Aldia گفت:

    daredevil – insomniac

    call of cthulhu – quantic dream نمیدونم فکر کنم برای کارهای لاوکرفت بازی های سبک استدیو کوانتیک دریم بهتر جواب بده.

    sherlock holmes – rockstar games

  • شاید این چیزی که من مدنظر دارم دقیقا با این موضوع همخوانی نداشته باشه ولی من دوست دارم یه بازی فاینال فانتزی ساخته شده توسط یوکو تارو ببینم و به چند دلیل به نظرم این بازی میتونه عالی از آب در بیاد.
    ۱- سبک نویسندگی یوکو تارو کاملا با بازیهای فاینال فانتزی جوره
    اگه به بهترین بازیهای سری فاینال فانتزی یه نگاه بندازید میفهمید که داستان این بازیها یه سری وجوه مشترک دارن. مثلا اینکه داستانِ این بازیها حس یک سفر رو دارن که در اون انواع و اقسام لحظات و وضعیت‌های مختلف از شاد گرفته تا غمناک تا جدی تا خنده دار و… وجود دارن و شخصیتها به واسطه این اتفاقاتِ مختلف در طول بازی تغییر میکنن. این ویژگی در داستان بازیهای یوکو تارو به خوبی وجود داره.
    چیزِ دیگه‌ای که در بهترین بازیهای فاینال فانتزی وجود داره شخصیت‌های عالی و قابل درک کردنه و یوکو تارو نشون داده که در نوشتن شخصیتها کارش رو کاملا بلده.
    ۲- نبود محدودیت برای یوکو تارو
    یوکو تارو در سال ۲۰۱۸ در یک کنفرانس گفته بود که دلیل اینکه نقشه بازی نیِر گشتالت و رپلیکنت بعد از دور اول بازی بی تغییر میمونه (در حالی که به بازی محتوای داستانی جدید اضافه میشه) کمبود بودجه برای ساخت بازی بوده و اگه تیم توسعه دهنده به ازای هر دور از بازی یک نقشه جدید درست میکرده بودجه بازی خیلی بالا میرفته. دلیل عوض نشدن نقشه بازی در نیر اوتوماتا هم همین بوده‌. به عبارت دیگه اسکوئر انیکس نمیتونسته روی بازی هایی که مخاطب زیادی ندارن سرمایه گذاری زیادی بکنه (اسکوئر انیکس انتظار همچین فروشی رو از نیر اوتوماتا نداشت) حالا اگه پای یه بازی از سری فاینال فانتزی در میان باشه اسکوئر انیکس بودجه خیلی زیادی به بازی اختصاص میده و یوکو تارو میتونه ایده‌اش واسه یه بازی که بعد از هر بار تجربه کردن داستان و نقشه‌اش تغییر میکنه رو اجرا کنه. این کار به بهتر شدن بازیهای فاینال فانتزی هم کمک میکنه چونکه این بازیها همیشه محتوای خیلی زیاد داشتن و اضافه شدن همچین چیزی به بازی محتوا و ارزش تکرار بازی رو بیشتر میکنه.
    ۳- یوکو تارو گفته بود که دوست داره یه بازی نوبتی بسازه
    یوکو تارو قبلا گفته بود که نیر اوتوماتا در ابتدا قرار بود یک بازی نوبتی باشه ولی طبق نظر اسکوئر انیکس بازیهای نوبتی سهم کمی از بازار رو داشتن و به همین خاطر سبک بازی عوض میشه (هنوز هم در نیر اوتوماتا یک سری از شاخص‌های یک بازی نوبتی دیده میشه. مثلا اینکه در بازی انواع مختلفی از اندرویدها وجود دارن که هر کدومشون نشون دهنده یک کلاس از بازیهای نوبتی هستن. مثلا انرویدهای نوع healer که میشن معادل کلاس white mage در سایر بازیهای نوبتی، نوع attacker که میشه معادل کلاس tank و انواع دیگه ای از اندرویدها مثل defender ,operator ,gunner و…) اما از اونجایی که فاینال فانتزی بزرگترین آی‌پی اسکوئر انیکس محسوب میشه اگه اسم فاینال فانتزی روی بازی باشه دیگه دلیل زیادی وجود نداره که اسکوئر انیکس نگران فروش بازی باشه و یوکو تارو میتونه بازی نوبتی که دلش میخواد رو بسازه.
    به این دلایل به نظر من یه فاینال فانتزی ساخته شده توسط یوکو تارو میتونه خیلی خوب جواب بده. از اونجایی که تیم سازنده بازیهای فاینال فانتزی حالت یه “باشگاه خصوصی” رو داره و در سالهای اخیر تقریبا تمام ارکان اصلی که در ساخت این سری بازی نقش داشتن ثابت بودن احتمال اینکه یه بازی فاینال فانتزی ساخته شده توسط کسی که در این سری دست نداشته ببینیم خیلی کمه ولی امیدوارم که این اتفاق بیوفته.

  • Aiden pearce گفت:

    برای من یوبی سافت بهترین استدیو هست
    بخاطر واچ داگز
    انقدر ایده بازیش خفن بود که خود یوبی سافت نتونست به صورت کامل بیارتش

    • آره واقعا یوبیسافت ایده های فوق العاده ای داره. نمونش انسان های اولیه در Far Cry Primal ، سیستم های باحال هک در واچ داگز ، پرش های فوق العاده اساسین ها از ارتفاع ، سلاح هیدن بلید ، شخصیت های منفی قدرتمند در سری Far Cry ، بازی های مستقل و ورزشی باحال. قدر یوبیسافت رو بدونید.

      Alireza3200
  • من رویایی جز دیدن بازیای بعدی ناتی داگ ندارم

  • daredevil _ Rocksteady Studios
    Kingsman _ Arkane Studios
    البته گزینه اول محاله کینگزمن هم وراک آرکین هست

  • Reversepoint گفت:

    CALL OF CTHULHU و THE THING توسط شرکت Striking Distance Studios, Inc و Glen Schofield افسانه ای
    GHOST RIDER _ INSOMNIAC
    HELL BOY _ ROCKSTEADY کارگردان بازی هم استاد هنرمند Guillermo del Toro باشه
    DONNIE DARKO , SHINING , ALONE IN THE DARK توسط شرکت Ghost Story Games و استاد KEN LEVIN محبوب دل ها

  • Hasan0930 گفت:

    Ninja teori hellblade
    Moon studio ori
    می دونم استودیو های دیگه زیادن ولی اری بازی هست که تو هیچ مقاله ای بهش پرداخته نمیشه و هرکی هم در موردش صحبت می کنه دیس میخوره… امیدورام بازی بعدیش انحصاری نباشه تا بشه راحت تر در موردش و بدون وجود هیترها صحبت کرد…

  • 1100 گفت:

    ۱ . یه مخلوط از deus ex , bioshock , dishonored , wolfenstein , DOOM… که یه اتمسفر سایکدلیک و هوی متال طور داشته باشه /: … استودیوی سازندشم یه استودیو تازه تاسیس از بازیسازای کارکشته و کاردرست باشه (از کن لوین تا وینس زامپلا و …) … ۲ . یه بازی درست و حسابی اکشن ادونچر سوم شخص سندباکس از “جان ویک” … برای ساختش هم به نظرم یه همکاری بین اعضا این ۴ تا استودیو خوبه : bethesda , naughty dog , overkill , remedy … حیف که سرتاسرش رویاست (-_-)

  • هیلو رو بانجی و گیرز رو اپیک دوباره بسازه . کشتی کچ هم بدن ea بسازه . اخه tna بدک نبود .

  • frieza sama گفت:

    شرمنده من از اقای کریمی عذر میخوام چیزی که میخوام بگم ربطی به این پست نداره ولی دوستان امروز اون روزی نبود که قرار بود یه اخباری از the last of us بشنویم؟

  • ERFAN103079 گفت:

    خب به شخصه به جنگ های سرد و سبک قرون وسطایی علاقه داریم که حقیقتا با چیزی که در آنچارتد ۴ و رد دد ۲ دیدیم دوست داریم یک همچین بازی از طرف راکستار یا ناتی داگ رونمایی بشه⚘

  • aliboostani گفت:

    ناتی داگ cowboy bebop
    پلاتینوم گیمز bleach
    اینسامنیاک daredevil
    اینسامنیاک one piece
    آرک سیستم ورکز one piece
    راکستیدی Matrix
    راکستیدی بازی اکشن ادونچر از mortal Kombat
    Id Software بازی judge D
    redd
    راکستار یه بازی در مورد walking Dead
    راکستار یه بازی با محوریت دزدان دریایی
    سانتا مونیکا obi wan Kenobi
    رمدی Constantine

  • ساخت ریمیک نسخه های ۱ و ۲ assassins creed توسط بلوپوینت

  • Ryder گفت:

    یه بازی استیم پانکی با فضاسازی سنگین در حد بلادبورن ساخته‌ی کن لوین و آرکین
    دوست ندارم شوتر باشه ولی ترجیح میدم اول شخص باشه

  • mehdi_1981 گفت:

    شاهزاده ایرانی…………………………… سانتامونیکا
    اساسینز کرید……………………………… راک استار
    شاهنامه……………………………………. فرام سافتور

    • چرا شاهزاده ی ایرانی سانتا؟
      در حالی که ته تلاش سانتا برای خلق معما و پلتفورمر بازی ایه که ته معماش جا به جا کردن سنگاست یا اینکه تصمیم بگیری با تبر بزنی یا اونیکی اسلحه که اسپویله😑
      پلتفورمر هم که نگم بازی دکمه ی پرش هم نداشت حتی

      • mehdi_1981 گفت:

        نه دیگه اینطور نیست که نتونن انجامش بدن مطمئنا اگه همچین وظیفه ای بهشون داده بشه از پسش برمیان. ولی سانتامونیکا میتونه شخصیت خفنی به شاهزاده بده و طراحی محیطهای باستانی هم که تو گاد نشون دادند مهارتشون رو و همینطور داستان رو هم که دیگه نگم. و همونطور که از موجودات اساطیری یونان و نورث به خوبی استفاده کردند از اساطیر ایران هم میتونند استفاده بکننن.

        • هیچ تضمینی نیست ، سانتا تا الان تنها چیزی که خودش ساخته گاد بوده ، تو بقیه ی بازیا استودیوی کمکی بوده ، مثل اوردر و آل استارز و جورنی
          تنها چیزی که تضمین داره سانتا توش هک اند اسلش خالصه
          شاید تو پلتفورمر موفق نباشه ، از این گذشته داستان پرینس جوری نیست که از اسطوره های ایران استفاده شه ، چون پرینس می‌ره تو سایه
          فقط محیط های باستانی رو موافقم ( یوبی هم بخواد می‌تونه بسازه ، مثل اساسین دو و pop 2008)

      • aliboostani گفت:

        چه ربطی داره
        چون گاد مثلا پرش نداشت اگه شاهزاده ایرانی هم بسازن اونم پرش نداره
        یه ذره فکر کردن قبل کامنت دادن هم خوبه مگه اینکه کلا قصد دیگه ای داشته باشی

  • جدا بایوور خیلی برای got خوبه
    حساب کنید بایوور دوتا سری داره که بخوایم حساب کنیم شاید تنها سری ای که از نظر لور بتونه بهش برسه سری الدره ، در حالی که چندین نسخه بیشتر از مس افکت و da داره!
    قطعا اگر برن سمت گات میتونن شاهکار کنن

  • خودم با نظر آقای کریمی و زاهدی یعنی بازی برزرک و شاهنامه خیلی موافقم 👌
    پتانسیل خیلی بالایی دارن که متاسفانه استفاده نمیشه

  • سلام ، من همیشه به این موضوع فکر میکردم شاید از نسخه دوم به بعد بازی مافیا همیشه دوست داشتم بازی از شرکت راکستار با مضمون مافیایی تولید بشه ، البته la noire کمی رویایم رو به حقیقت نزدیک کرد اما بنظرم راکستار پتانسیل ساخت یک فرانچایز تمام عیار با موضوع مافیا در سال های ۱۹۳۰رو کاملاً داره و اگر روزی بسازه بنظرم پتانسیل اینو داره که بعد از فرانچایز بی نظیر Gta در رتبه دوم و چه بسا در رتبه اول فرانچایزهای این شرکت قرار بگیره.تشکر از توجه شما

  • Dreams گفت:

    رویای من یک بازی need for speed هست با شخصی سازی ای به وسعت هیت و پلیسایی به خشونت آندرکاور و ماموریت های فرعی پیبک(دزدیدن ماشین و رسوندن بسته وتعقیب و گریز پلیس و مسابقه های درگ و آفرود) و همچنین آندرکاور(مسابقه های تک به تک تو بزرگراه شلوغ) و با هندلینگ فورزا هورایزن(ماشیناش نچسبیده باشه به زمین تا بشه دریفت های خفنی زد) و همچنین ماشین هایی به تعداد ماشین های فورزا هورایزن داشته باشه.
    نقشه بازی هم هرجایی بغیر از میامی باشه(ترجیحا مثل نقشه پیبک منطقه شهری و خاکی و جنگلی داشته باشه).
    ناشرش هم الکترونیک آرتز باشه(همه این چیزایی که گفتمو داشته باشه دیگه مهم نیست استودیو سازندش کی باشه)
    و مسابقات غیر قانونی شبانه مثل هیت داشته باشه.
    همین.
    لطفا یکی بره اینو به الکترونیک آرتز ایمیل بزنه بگه این فرمول برنده شدنه.
    هنوز رویاهام مونده ولی باشه برا دفعه بعد.

بازی رویایی شما و استودیویی که آن را به شاهکار تبدیل می‌کند
بازی رویایی شما و استودیویی که آن را به شاهکار تبدیل می‌کند