ایکس باکس باید از کمیک‌های DC برای رقابت با مارول و پلی‌استیشن استفاده کند
ایکس باکس باید از کمیک‌های DC برای رقابت با مارول و پلی‌استیشن استفاده کند
ایکس باکس باید از کمیک‌های DC برای رقابت با مارول و پلی‌استیشن استفاده کند
ایکس باکس باید از کمیک‌های DC برای رقابت با مارول و پلی‌استیشن استفاده کند

ایکس باکس باید از کمیک‌های DC برای رقابت با مارول و پلی‌استیشن استفاده کند

ابوالفضل مناف زاده
۱۲:۳۰ ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
ایکس باکس باید از کمیک‌های DC برای رقابت با مارول و پلی‌استیشن استفاده کند

همکاری پلی‌استیشن و مارول به ساخته شدن عناوین ممتازی منجر شده است و ایکس باکس نیز می‌تواند از پتانسیل‌های کمیک‌های DC برای رقابت با آن‌ها استفاده کند.

پلی‌استیشن به تازگی اعلام کرد که دو عنوان جدید انحصاری از مارول (Marvel) توسط استودیوی اینسامنیاک گیمز (Insomniac Games) در حال توسعه است. البته، در گذشته نیز عناوینی از مارول توسط استودیوهای دیگر توسعه یافتند که مطلقاً بازخورد Marvel’s Spider-Man از بسیاری از آن‌ها مثبت‌تر بوده است. در نتیجه‌ی این استقبال بازی‌بازان و آشکارشدن استعدادهای سونی و اینسامنیاک گیمز برای بهره‌گیری کارآمد از پتانسیل‌های کمیک‌های مارول، به نظر می‌رسد که همکاری بین پلی‌استیشن و مارول در آینده گسترش یابد.

اما در نقطه‌ی مقابل، ایکس باکس حتی با وجود تصاحب شرکت بتسدا (Bethesda) و ساخت عناوین متعدد در آینده، همچنان در زمینه‌ی تولید بازی‌هایی با محوریت شخصیت‌های ابرقهرمانی ضعف اساسی‌ای دارد. البته، امروز بیش از هر زمان دیگری فرصتی عالی برای مایکروسافت و ایکس باکس برای پوشاندن این خلا در بین عناوین اختصاصی ایکس باکس وجود دارد و کافی است تا بخشی ناچیز از هزینه‌هایی که شرکت مایکروسافت در جهت گسترش دامنه‌ی فعالیت‌های خود انجام می‌دهد، به حساب صاحب امتیاز کمیک‌های DC روانه شود.

هرگز نباید فراموش کنیم که مارول و DC از دیرباز با یکدیگر رقابت سختی داشته‌اند و همانند پلی‌استیشن و ایکس باکس، همواره به دنبال فرصتی برای پیشی گرفتن از یکدیگر هستند. امروزه تنها شباهت ایکس باکس و پلی‌استیشن به عرضه‌ی کنسول‌های خود در زمانی مشترک خلاصه می‌شود و در باقی موارد، سیاست‌های این دو برند کاملاً در تضاد با یکدیگر هستند. در واقع، در حالی که پلی‌استیشن با وسواس، آنالیزها و برنامه‌ریزی‌های متعدد خریدهای خود را انجام می‌دهد، ایکس باکس قصد دارد تا با انجام خرید ناشرین بزرگ، تمامی دارایی‌های آن‌ها را تصاحب کند.

البته، هیچ‌گاه نمی‌توان یکی از این دو روش را برتر از دیگری خطاب کرد اما سیاست‌های مارول با پلی‌استیشن و سیاست‌های DC با ایکس باکس کاملاً همخوانی دارند.

همکاری مارول و پلی‌استیشن

dc ایکس باکس
با شروع توسعه‌ی بازی Marvel’s Wolverine می‌توان چنین حدس زد که احتمالاً در آینده عناوین جدیدی از مارول توسط استودیوهای دیگر سونی توسعه خواهند یافت.

همکاری پلی‌استیشن و مارول با توسعه‌ی بازی انحصاری Marvel’s Spider-Man وارد فاز جدید و جدی‌ای شد. این بازی اکشن جهان آزاد با استقبال بسیار خوب منتقدین و بازی‌بازان نیز روبرو شد تا در نهایت علاوه بر پلی‌استیشن ۴، نسخه‌ای ارتقا یافته و یا اصطلاحاً ریمستر شده‌ای از آن برای کنسول پلی‌استیشن ۵ نیز عرضه شود. علاوه بر این، بازی مستقل دیگری با نام Marvel’s Spider-Man: Miles Morales به عنوان نسخه‌ی فرعی این عنوان منتشر شد و همانند بازی اصلی، مورد استقبال قرار گرفت.

علی‌رغم موارد ذکر شده، اخیراً طی رویداد پلی‌استیشن بازی Marvel’s Spider-Man 2 معرفی شد تا مارول همچنان سونی را به عنوان اولین انتخاب برای ساخت بازی‌ای با محوریت شخصیت Spider-Man قلمداد کند. از آن گذشته، همکاری سونی و مارول گاهاً به عناوین تردپارتی نظیر Marvel’s Avengers نیز ختم شده است. در این بازی شخصیت Spider-Man منحصر به دارندگان کنسول پلی‌استیشن بود.

البته، در انحصار بودن شخصیت Spider-Man برای کنسول‌های شرکت سونی، موضوع چندان عجیبی نیست. با اندکی تحقیق در می‌یابیم که امتیاز این شخصیت از آن سونی است و به طور کلی دو نام Spider-Man و سونی به یک‌دیگر گره خورده‌اند. اما نکته‌ای که ابعاد جدید همکاری مارول و سونی را نمایان می‌کند، این است که استودیوی اینسامنیاک گیمز علاوه بر Spider-Man قصد دارد تا به سراغ شخصیتی دیگر از مارول رفته و بازی جدیدی بر اساس Wolverine تولید کند.

در حالی که توسعه‌ی دو عنوان بزرگ جدید توسط استودیوی اینسامنیاک گیمز اندکی نگران کننده است، اما به هر حال ثابت می‌کند که همکاری‌های سونی و مارول تنها به استفاده از یک شخصیت محدود نخواهند بود. در واقع، با شروع توسعه‌ی بازی Marvel’s Wolverine می‌توان چنین حدس زد که احتمالاً در آینده عناوین جدیدی از مارول توسط استودیوهای دیگر سونی توسعه خواهند یافت.

چرا ایکس باکس باید با DC به رقابت با مارول و پلی‌استیشن بپردازد؟

dc ایکس باکس
به لطف سرویس گیم‌ پس تیم‌های کوچک‌تر می‌توانند روی ساختن عناوینی با بودجه‌های کمتر از شخصیت‌های فراموش شده‌ی DC مشغول باشند و نگرانی‌ای بابت جبران هزینه‌های ساخت بازی خود حس نکنند.

DC Comics در سال‌های اخیر چندین بازی مختلف از جمله مجموعه‌ی Batman Arkham و دو عنوان Injustice را تولید و منتشر کرده است. همچنین، فهرست اسامی قهرمانان و اشرار DC نیز حتی گاهاً تنوع بیشتری از مارول دارد و می‌تواند عناوین بسیار متعددی در ژانرهای مختلف از آن‌ها تولید کرد. از طرفی دیگر، با توجه به شعار ایکس باکس مبنی بر تولید بازی‌های مختلف از هر ژانر، به سادگی می‌توان آینده‌ی همکاری مایکروسافت و DC را روشن پنداشت.

در واقع، وجود طیف گسترده‌ای از شخصیت‌ها و حتی تیم‌هایی متشکل شده از چندین شخصیت ابرقهرمان مانند Suicide Squad ،Hellboy و Teen Titans در DC، همه‌ی امکانات و فرصت‌های مورد نیاز برای ساخته‌شدن طیف وسیعی از بازی‌ها در سبک‌های مختلف را در اختیار ایکس باکس قرار می‌دهند. علاوه بر این، تولید شدن آثار انحصاری شاخص و پرطرفدار توسط یک استودیوی خارجی، جو سنگینی علیه استودیوهای زیر مجموعه‌ی ایکس باکس ایجاد می‌کند تا تلاش خود را برای ارتقای سطح کیفی بازی‌هایشان به کار بگیرند.

ایکس باکس همچنین می‌تواند از امتیاز بسیار ویژه‌ای به نام محبوبیت در جهت جذب بازی‌بازان به پلتفرم‌های خود استفاده کند. واقعیت امر این است که DC علی‌رغم تمامی مزایای ذکر شده، حتی می‌تواند این نقطه‌ی اتکای بسیار کارآمد و تعیین کننده را برای ایکس باکس به ارمغان بیاورد. به عنوان مثال، در انحصار بودن عنوان مورد انتظار Injustice 3 برای پلتفرم‌های ایکس باکس و یا حتی ساخته‌شدن بازی جدیدی از شخصیت Batman به صورت انحصاری، می‌تواند برای ایکس باکس و سرویس گیم‌ پس بسیار مفید واقع شود.

از طرفی دیگر، عامل بسیار مهمی به نام ایکس باکس گیم پس می‌تواند DC را بیش از پیش به همکاری با ایکس باکس سوق دهد. کمیک‌های DC مملو از شخصیت‌هایی نظیر هارلی کویین است که می‌توانند بازی اختصاصی خود را داشته باشند، اما به دلیل ریسک بالا و هزینه‌های سرسام‌آور تولید بازی، به دست فراموشی سپرده شده‌اند. در واقع، به لطف سرویس گیم‌ پس تیم‌های کوچک‌تر می‌توانند روی ساختن عناوینی با بودجه‌های کمتر از شخصیت‌های فراموش شده‌ی DC مشغول باشند و نگرانی‌ای بابت جبران هزینه‌های ساخت بازی خود حس نکنند.

بازی‌هایی که با همکاری احتمالی ایکس باکس و DC می‌توانند ساخته شوند

dc ایکس باکس
علاوه بر بازی‌های اپیزودیک، ایکس باکس می‌تواند یکی از استودیوهای خود نظیر آبسیدین انترتینمنت را (Obsidian Entertainment) مسئول ساخت یک بازی نقش‌آفرینی گسترده‌ی جهان آزاد در زیر اقیانوس از شخصیت آکوآمن (Aquaman) کند.

چندین گزینه به عنوان خروجی حاصل از همکاری احتمالی ایکس باکس و DC وجود دارد. یکی از بازی‌هایی که می‌تواند در پلتفرم‌های شرکت مایکروسافت عملکرد خوبی داشته باشد، عنوانی مشابه با Batman: The Telltale Series است. این بازی یکی از بهترین عناوین ساخته شده توسط استودیوی تل‌تیل گیمز (Telltale Games) است که می‌توان با استفاده از فرمول ساخت آن برای سایر شخصیت‌های DC نیز بازی‌های مستقلی ساخت.

در واقع بازی‌هایی که ساختار اپیزودیک دارند، به اصطلاح خوراکی لذیذ برای سرویس ایکس باکس گیم‌ پس هستند. معمولاً بازی‌بازان قسمت‌های اول این دسته از عناوین را تجربه کرده و در صورت مواجه شدن با اثری با کیفیت، به سراغ تجربه‌ی سایر قسمت‌های آن می‌روند. حتی در مثالی مرتبط می‌توان عنوان Life is Strange را مثال زد که بخش اول بازی خود را در فروشگاه پلی‌استیشن به صورت رایگان منتشر کرد تا خلا نبود این سرویس در اکوسیستم پلی‌استیشن را این گونه رفع کند. اما در ایکس باکس، سرویس گیم‌ پس به راحتی می‌تواند با حذف کردن دغدغه‌های مالی از استودیوهای کوچک و طلب کردن پول بیشتر از بازی‌بازان، تمامی مجموعه را به صورت رایگان عرضه کند.

یا حتی در احتمالی جذاب‌تر، ایکس باکس می‌تواند یکی از استودیوهای خود نظیر آبسیدین انترتینمنت را (Obsidian Entertainment) مسئول ساخت یک بازی نقش‌آفرینی گسترده‌ی جهان آزاد در زیر اقیانوس از شخصیت آکوآمن (Aquaman) کند. این همکاری می‌تواند در آینده گسترش یافته و برخی از پروژه‌های ناتمام DC از جمله Batman: The Dark Knight جانی تازه گرفته و روزی در دسترس بازی‌بازان علاقه‌مند قرار بگیرند.

تنها زمان می‌تواند به ما ثابت کند که آیا DC و ایکس باکس تمایلی به همکاری با یک‌دیگر دارند یا خیر، اما صادقانه بگویم، خرید شرکت‌هایی حتی در ابعاد اکتیویژن، تیک تو و متعاقباً راکستار، تنها به جذب مخاطب بیشتر به یک اکوسیستم منجر می‌شود. در نتیجه، ممکن است که سود یک خرید پر سر و صدا از سوی ایکس باکس برای بازی‌بازان، بسیار کمتر از بستن قراردادی نظیر قرارداد همکاری بین DC و ایکس باکس باشد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

ایکس باکس باید از کمیک‌های DC برای رقابت با مارول و پلی‌استیشن استفاده کند
ایکس باکس باید از کمیک‌های DC برای رقابت با مارول و پلی‌استیشن استفاده کند
ایکس باکس باید از کمیک‌های DC برای رقابت با مارول و پلی‌استیشن استفاده کند
ایکس باکس باید از کمیک‌های DC برای رقابت با مارول و پلی‌استیشن استفاده کند
ایکس باکس باید از کمیک‌های DC برای رقابت با مارول و پلی‌استیشن استفاده کند

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

ایکس باکس باید از کمیک‌های DC برای رقابت با مارول و پلی‌استیشن استفاده کند