معرفی برترین بازی های فوتبالی تاریخ - گیمفا 
معرفی برترین بازی های فوتبالی تاریخ - گیمفا 
معرفی برترین بازی های فوتبالی تاریخ - گیمفا 
معرفی برترین بازی های فوتبالی تاریخ - گیمفا 

معرفی برترین بازی های فوتبالی تاریخ؛ عشقی به نام فوتبال

سجاد باقریان
۰۹:۰۰ ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
معرفی برترین بازی های فوتبالی تاریخ - گیمفا 

هیجان، استرس، خوشحالی، غم و هر حس دیگری که ذهن ما با آن آشنا است، همه و همه را در فوتبال پیدا خواهید کرد، ورزشی فوق‌العاده جذاب که عاشقان، یا بهتر است بگوییم دیوانگان زیادی دارد و بدون شک پرطرفدار‌ترین ورزش بر روی این کره خاکی محسوب می‌شود. بازی‌های ویدیویی، طی سالیان طولانی ورزش‌های مختلفی را در قالب یک شبیه‌ساز در اختیار گیمر‌ها قرار داده‌اند و بدون شک محبوب‌ترین آن‌ها شبیه‌ساز‌های فوتبال هستند. در بین تمامی شبیه‌ساز‌های فوتبال، دو سری یعنی FIFA و PES برجسته‌ترین نام‌ها به حساب می‌آیند که ‌سال‌ها است ما گیمر‌ها را سرگرم می‌کنند، حتی افرادی پیدا می‌شوند که صرفا در حوزه گیم تنها PES یا FIFA بازی می‌کنند و همه‌ی ما یک رفیق این‌چنینی داریم.

هیچ‌وقت نمی‌توان به‌طور قطع گفت کدام نسخه از یک بازی فوتبالی بهترین است و کدام بد‌ترین، زیرا این موضوع کاملا به سلیقه شما و خاطرات خوش شما برمی‌گردد، به شخصه با PES 2010 خاطرات بسیاری دارم و مطمئن هستم از دید خیلی از گیمر‌ها این نسخه جزو بدترین بازی‌های سری PES محسوب می‌شود. حال ما سعی کردیم که فاکتور علاقه و سلیقه را تا حد امکان کمرنگ کنیم و نگاهی جدی‌تر به بازی‌های فوتبالی تاریخ داشته باشیم تا لیستی از بهترین‌های آن‌ها را خدمت شما معرفی کنیم. در این لیست به عناوینی اشاره خواهد شد که ویژگی‌های جدیدی به بازی‌های فوتبالی اضافه کردند و توانستند تحولی بزرگ را در سری خود به وجود آورند، هرچند مطمئن هستیم این لیست دقیقا طبق سلیقه و دیدگاه همه افراد نخواهد بود. اگر از عاشقان فوتبال هستید و نگاهی جدی به شبیه‌ساز‌های فوتبالی دارید، حتما در ادامه با گیمفا همراه باشید.

FIFA Street

معرفی برترین بازی های فوتبالی تاریخ - گیمفا 

FIFA Street بدون شک یکی از خاطره‌انگیز‌ترین بازی‌های فوتبالی‌ای است که هیچ شباهتی با نسخه‌های معمولی فیفا ندارد، در این بازی خبری از تاکتیک، منطق و شبیه‌سازی وجود نداشت و مهم‌ترین هدف شما این بود که فوتبال جذاب خیابانی را به نمایش بگذارید و به زیبایی گل بزنید. استفاده از Skill move‌ها در این بازی چندان سخت نبود، اما برای حرفه‌ای شدن باید ساعت‌های زیادی را صرف می‌کردید و وقتی که در بازی به مهارت کافی می‌رسیدید، دیگر به راحتی قادر نبودید بیخیال آن شوید و معتاد بازی می‌شدید.

چندین سال از عرضه این بازی می‌گذرد و EA Sport به کلی آن را فراموش کرده است، البته در FIFA 20 بخشی همانند فوتبال خیابانی به اسم VOLTA وجود دارد که اصلا آن‌طور که فکرش را می‌کردیم جذاب از آب در نیامد و چندان هم مورد استقبال طرفداران قرار نگرفت. عاشقان FIFA Street دلشان برای یک نسخه جدید از این بازی لک زده و افسوس که احتمال عرضه نسخه جدید این بازی بسیار پایین است.

FIFA 2017

معرفی برترین بازی های فوتبالی تاریخ - گیمفا 

بعد از گذشت چند سال از عرضه کنسول‌های نسل هشتمی و پیشرفت چشم‌گیر گرافیک بازی‌ها در آن بازه زمانی، دیگر طرفداران فیفا از طراحی بی‌کیفیت صورت بازیکنان و گرافیک کلی سری محبوبشان خسته شدند و EA Sport هم جواب آن‌ها را به بهترین شکل ممکن داد. در سال ۲۰۱۶ و زمانی که به عرضه نسخه ۲۰۱۷ فیفا نزدیک بودیم، شایعاتی مبنی بر استفاده از موتور فراست‌بایت در نسخه جدید این بازی به گوش می‌رسید که خوشبختانه این شایعات، در نهایت رنگ واقعیت به خود گرفتند و موتور قدیمی و منسوخ شده EA به نام Ignite کنار گذاشته شد و به جای آن موتور قدرتمند فراست‌بایت مورد استفاده قرار گرفت. این موتور بازی‌سازی این امکان را به سازندگان داد تا بتوانند طراحی صورت بازیکنان را به شکل چشم‌گیری بهبود ببخشند و در مجموع گرافیک بازی را دقیقا به گونه‌ای پیاده‌سازی کنند که طرفداران انتظارش را داشتند.

این موتور بازی‌سازی باعث شد برخورد‌های تن به تن بازیکنان، انیمیشن دویدن، شوت زدن و … به شکل مفیدی بهبود یابد، هم‌چنین بسیاری از باگ‌های آزاردهنده‌ در نسخه ۲۰۱۷ از بین رفتند و در مجموع با یک عنوان پولیش شده مواجه شده بودیم که نسبت به نسخه قبلی خود، عملکرد فوق‌العاده بهتری داشت. این نسخه به قدری عالی بود که EA چند سالی می‌شود همین بازی را با عوض کردن عدد بر روی کاور و به همراه تغییرات کوچکی که حتی احساس هم نمی‌شوند، روانه بازار می‌کند. دوستان باور کنید که FIFA 21 یک کپی ضعیف از FIFA 17 است و اگر شما هم به‌طور جدی فیفا بازی می‌کنید، قطعا با این حرف موافق خواهید بود. علاوه بر تمامی این مسائل، FIFA 17 بخش داستانی‌ای هم به سری اضافه کرد که با تمام مشکلات و کمبود‌های این بخش، باز هم تجربه آن لذت‌بخش بود، زیرا تا به حال چنین چیزی را در سری ندیده بودیم.

PES 2017

معرفی برترین بازی های فوتبالی تاریخ - گیمفا 

بعد از انتشار نسخه افسانه‌ای PES 13 (البته افسانه‌ای برای گیمر‌های ایرانی!)، کونامی به طرفداران PES وعده داد که در نسخه ۱۴ این سری شاهد تغییرات انقلابی‌ای هستیم که به لطف موتور FOX Engine میسر خواهند شد. البته بعد از انتشار PES 14، آب سردی بر پیکره گیمر‌ها ریخته شد و بازی اصلا آن چیزی نبود که فکرش را می‌کردیم،‌ انیمیشن‌های مزخرف، منوی افتضاح، طراحی چهره فوق‌العاده بی‌کیفیت و از همه مهم‌تر، گیم‌پلی اعصاب خردکن، از مهم‌ترین مشکلات این نسخه بودند. اما کونامی تسلیم نشد و نسخه‌های بعدی PES را هم با همین سبک و سیاق ساخت و هر ساله بهبود‌های قابل توجهی را بر روی اثر خودش اعمال کرد که سرانجام همه این پیشرفت‌ها PES 2017 بود، عنوانی که باری دیگر ما را به سری PES امیدوار کرد.

این نسخه از نظر گیم‌پلی فوق‌العاده بود، سیستم پاس و شوت‌ بی‌نقص و لذت‌بخش، مهم‌ترین نقطه قوت بازی محسوب می‌شد که نسبت به نسخه‌های قبلی فوق‌العاده بهتر شده بود. بخش مسترلیگ جذاب بازی با وجود بعضی از مشکلات، باز هم می‌توانست ساعت‌ها شما را سرگرم کند. این بازی به معنای واقعی بالانس شده بود، دیگر نمی‌توانستید به راحتی و فقط با یک تاکتیک و روش خاص به گل برسید، باید تیم حریف را تحلیل می‌کردید و با روش‌های مختلفی به دروازه حریف نزدیک می‌شدید تا بالاخره به گل برسید. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این بازی که دیگر در هیچ عنوان PES یا حتی FIFA هم نمی‌توان پیدایش کرد، گل زدن‌های منطقی از روی ضربه سر است، گل زدن با ضربه سر در این نسخه بسیار خوب پیاده‌سازی شده بود، نه آنقدر ساده که با هر سانتر به گل برسید و نه آن‌قدر سخت که اصلا در طول بازی بیخیال سانتر کردن شوید.

FIFA 2014

معرفی برترین بازی های فوتبالی تاریخ - گیمفا 

در سالی که کنسول‌های نسل هشتم عرضه شدند، طرفداران فیفا چشم انتظار نسخه به‌روز شده FIFA 2014 بودند و EA Sport هم به خواسته طرفداران پاسخ داد و نسخه نسل هشتمی FIFA 2014 را منتشر کرد، این بازی خیلی زود توانست به محبوبیت برسد و برخلاف رقیب همیشگی خودش، یعنی PES، توانست طرفداران خودش را راضی نگه دارد. عملکرد افتضاح PES 2014، باعث شد بسیاری از گیمر‌ها از PES به FIFA کوچ کنند. این بازی تقریبا در همه زمینه‌ها عالی بود، گیم‌پلی سرگرم‌کننده، انیمیشن‌های بهبود یافته و … تنها گوشه‌ای از ویژگی‌های این نسخه از فیفا هستند.

نمی‌توان از FIFA 2014 صحبت کرد و یادی از موسیقی‌های منوی آن نکرد،  موسیقی‌هایی که باعث می‌شدند چندین دقیقه به کلی بازی را رها کنیم و فقط در منو بدون هیچ دلیلی جابه‌جا شویم تا به آن‌ها گوش کنیم. Ultimate Team این بازی نیز جذابیت بالایی داشت و مانند نسخه‌های امروزی چندان وابسته به پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای نبود. نسخه جام جهانی FIFA 2014 هم که جای خود دارد و نیازی به تعریف ما نیست، دیگر همه‌ی طرفداران فیفا می‌دانند که ۲۰۱۴ FIFA World Cup Brazil چه‌قدر بی‌نظیر و سرگرم‌کننده بود.

PES 2013

معرفی برترین بازی های فوتبالی تاریخ - گیمفا 

در ابتدا قرار دادن PES 13 در این لیست را چندان منطقی نمی‌دانستم، در کشور خودمان این بازی به  طرز عجیب و غریبی محبوب بوده و از سوی دیگر این نسخه تغییرات بزرگی هم در سری ایجاد نکرده است که آن را جزو بهترین‌ها بدانیم. به هرحال در نهایت تصمیم گرفتم تا نام بازی را در لیست قرار بدهم، چون این بازی کلمه باحال بودن را معنا کرده و خاطراتی برای ما گیمر‌های ایرانی ساخته که نمی‌توان به راحتی از کنار آن رد شد. فقط کافی بود تیم رئال را انتخاب کنید، با اوزیل به رونالدو پاس بدهید، دفاع حریف را با دریبل‌های سریع نابود کنید و به گل برسید، به همین سادگی و به همین باحالی!

PES 13 دقیقا چیزی است که ما از سری PES انتظار داریم، یک تجربه دیوانه‌وار از فوتبال که با هیچ منطقی نتوان آن را هضم کرد. در این نسخه به راحتی می‌توانید جذاب‌ترین گل‌ها را بزنید و هر بازی حداقل ۵ گل خواهد داشت. خلاصه بگویم که PES 2013 باحال است و تمام! این بازی در زمینه لایسنس نیز عملکرد بسیار بهتری نسبت به نسخه‌های جدید PES دارد، برای مثال لیگ‌های محبوب کشور‌های انگلیس و اسپانیا به‌طور کامل لایسنس هستند.

FIFA 2012

معرفی برترین بازی های فوتبالی تاریخ - گیمفا 

FIFA 2012 یکی از سرگرم‌کننده‌ترین نسخه‌های فیفا است که توانست در این سری تغییرات گسترده‌ای را ایجاد کند. شما در این بازی می‌توانستید کنترل بهتری روی بازیکن و توپ داشته باشید و بازیکنان هم قادر بودند در هر جهتی بدون هیچ محدودیتی حرکت کنند، که این موضوع در زمان انتشار FIFA 2012 گام بزرگی محسوب می‌‌شد. EA Sport در این نسخه از اثر خودش گیم‌پلی بازی را به‌گونه‌ای بهبود بخشید که به خوبی فرق بین نسخه ۱۲ و ۱۱ فیفا را حس می‌کردید، چیزی که امروزه در بین نسخه‌های جدید فیفا شاهدش نیستیم، یعنی تغییرات بزرگ!

سیستم دریبلینگ و به‌خصوص فیزیک بازیکنان در این بازی به خوبی پیاده‌سازی شده بود و درگیری‌های فیزیکی برای تصاحب توپ تا حد ممکن طبیعی شده بودند. شما در FIFA 2012 به خوبی فرق بین بازیکنان سطح بالا و پایین را حس می‌کردید، اگر دفاع شما از نظر قدرت بدنی ضعف داشت، نمی‌توانست در برابر مهاجمان قدرتی دوام بیاورد و خیلی راحت جا می‌ماند، یا سرعت بازیکنان فرز و چابک در این نسخه بسیار بیشتر احساس می‌شد. تمامی این تغییرات مثبت باعث می‌شوند تا FIFA 2012 را یکی از بهترین‌ها و خاطره‌انگیز‌ترین بازی‌های فوتبالی بدانیم.

FIFA 2009

معرفی برترین بازی های فوتبالی تاریخ - گیمفا 

بدون شک FIFA 2009 مهم‌ترین نسخه از این سری محبوب محسوب می‌شود که تحول عظیمی در دنیای فیفا به‌وجود آورد. وقتی که این بازی منتشر شد، بسیاری از گیمر‌های کشورمان با بازی‌های آنلاین و مولتی‌پلیر رابطه خوبی نداشتند و به دلیل هک‌ بودن اکثر کنسول‌ها، کمتر کسی به سراغ بازی‌های اورجینال و بخش آنلاین آن‌ها می‌رفت. در آن زمان بازی‌های آنلاین در حال گسترش بودند و EA نیز یک کمبود بزرگ در اثر خودش احساس می‌کرد و آن هم عدم وجود یک بخش آنلاین باکیفیت بود که با معرفی Ultimate Team رفع شد. این بخش برای اولین بار در FIFA 2009 ظاهر شد و توانست سری فیفا را چندین پله بهبود بخشد.

شما در Ultimate Team باید تیم خودتان را با خرید یا به دست آوردن بازیکنان از طریق پک‌های مختلف بسازید و به رقابت با دیگر افراد بپردازید. بدون شک Ultimate Team یکی از مهم‌ترین بخش‌های فیفا محسوب می‌شود که خیلی از افراد تنها بخاطر همین بخش، به تجربه فیفا می‌پردازند. علاوه بر این موضوع، FIFA 2009 خود به تنهایی هم یک بازی فوتبالی بسیار جذاب بود، گیم‌پلی سرگرم‌کننده و بهبود‌های اندک، اما تاثیرگذار نسبت به نسخه‌های قبلی، باعث شده بودند که FIFA 2009 یک تجربه به اصطلاح فان را برای طرفداران فوتبال به وجود آورد.

PES 2006

معرفی برترین بازی های فوتبالی تاریخ - گیمفا 

بعد از شنیدن نام PES 2006، اولین بازیکنی که به ذهنتان می‌آید، آدریانو افسانه‌ای است که با قدرت شوت ۹۹ خواب و زندگی را از ما گرفته بود، شوت‌هایی که ما گیمر‌ها با آدریانو در PES 2006 زدیم، سوباسا هم در کارتون فوتبالیست‌ها نمی‌توانست بزند. این بازی دنیایی از خاطرات را برای گیمر‌ها رقم زد و کمتر عنوان فوتبالی‌ای قدرت انجام چنین کاری را دارد. همه چیز در این بازی عالی است، گیم‌پلی روان و جذاب شاید مهم‌ترین ویژگی بازی باشد، پاس‌‌ دادن، شوت‌ زدن، دریبلینگ و هرچیزی که فکرش را می‌کنید، در PES 2006 به بهترین شکل ممکن پیاده‌سازی شده بود. این گیم‌پلی فوق‌العاده، به همراه امکانات و بخش‌های متنوع، بازی‌ای را شکل دادند که در تاریخ بازی‌های فوتبالی جاودانه گشت.

در این بازی آن‌قدر امکانات جذاب و عجیب و غریب وجود دارد که پیدا کردن و استفاده از همه‌ی آن‌ها به تنهایی سرگرم‌کننده است. طراحی کفش، اسکین‌های عجیبی مثل پنگوئن و تمساح، ماسک‌های مختلف، انتخاب داور بازی و تعیین میزان شلوغی ورزشگاه‌ها تنها گوشه‌ای از این امکانات هستند که در عین عجیب بودن، بسیار جذاب و فان هم می‌باشند. بخش‌های اصلی سری PES، مانند مستر‌لیگ، مسابقات لیگ و تورنومنت‌های مختلف نیز در بازی هستند که هرکدام جذابیت‌های خاص خودشان را دارند. تجربه عنوان PES 2006 حتی در سال ۲۰۲۱ هم سرگرم کننده است و به شما پیشنهاد می‌کنیم که با تجربه دوباره آن، باری دیگر خاطرات خوشی که با این بازی داشتید را زنده کنید.

سخن آخر

بازی‌های فوتبالی به حدی متنوع و زیاد هستند که انتخاب بهترین‌ها از بین آن‌ها واقعا سخت و دشوار است، ما سعی کردیم در این لیست تا آن‌جایی که امکانش هست علایق و سلیقه را کم‌رنگ‌تر کنیم و نگاهی جدی‌تر به بازی‌ها داشته باشیم تا عناوینی را در مقاله قرار دهیم که از هر لحاظ باکیفیت ظاهر شده‌ باشند، با این حال مطمئن هستیم که بسیاری از افراد لیست متفاوتی از بهترین‌ بازی‌های فوتبالی در ذهن خود دارند. نظر شما چیست؟ شما کدام بازی‌های فوتبالی را جزو بهترین‌های تاریخ می‌دانید؟

mamadiii

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

معرفی برترین بازی های فوتبالی تاریخ - گیمفا 
معرفی برترین بازی های فوتبالی تاریخ - گیمفا 
معرفی برترین بازی های فوتبالی تاریخ - گیمفا 
معرفی برترین بازی های فوتبالی تاریخ - گیمفا 
معرفی برترین بازی های فوتبالی تاریخ - گیمفا 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

معرفی برترین بازی های فوتبالی تاریخ - گیمفا 
معرفی برترین بازی های فوتبالی تاریخ - گیمفا