تحلیل مراسم PlayStation Showcase 2021؛ قابل پیش بینی اما جذاب
چندی پیش بود که بالاخره پس از ماهها انتظار و سکوت خبری، سونی طی برنامه PlayStation Showcase به معرفی عناوین آینده PS5 پرداخت و لاین آپ کلی این کنسول تا سال ۲۰۲۳ تقریبا به طور کامل مشخص شده است. حال که هنوز اطلاعات و معرفیهای این مراسم داغ است، به سراغ بررسی و تحلیل PlayStation Showcase رفتهایم. سوالهای زیادی اکنون مطرح میشود. آیا نمایشها در حد انتظارات ظاهر شدند؟ آیا لاین آپ پلی استیشن در دو سال آینده قدرتمند است؟ در مقایسه با نمایش E3 مایکروسافت دست کدام کمپانی بازتر بوده است؟
در ادامه به بررسی بازیهای مهم و تحلیل کلی این مراسم میپردازیم.
قابل پیشبینی اما جذاب، Marvel’s Spider-Man 2
پس از عرضه Batman:Arkham City سالها بود که شاهد عنوان ابرقهرمانی با کیفیت بالا و قابلقبول نبودیم و آثار اقتباسی از کمیکها معمولا ناامیدکننده ظاهر میشدند. اما در سال ۲۰۱۸ و با عرضه Marvel Spider-Man بود که شاهد تحولی در عناوین ابرقهرمانی صنعت گیم بودیم. اینسامنیاک به شکل فوقالعادهای توانست عنوان Marvel Spider-Man را خلق کند و بازی نه تنها از لحاظ ساختاری، مبارزات، گرافیک و داستان فوقالعاده در سطح مطلوبی قرار داشت، بلکه به شدت به کامیکها وفادار بود.
این بازی نه تنها مورد تحسین منتقدان قرار گرفت، بلکه به پرفروشترین بازی انحصاری تاریخ PS4 نیز تبدیل شد و موفقیتی همه جانبه را رقم زد. عنوان فرعی Miles Morales نیز هر چند در حد و اندازههای عنوان اصلی ظاهر نشد، اما عملکرد فوقالعادهای در زمینه فروش داشت و تاکنون پرفروشترین عنوان انحصاری PS5 به شمار میآید.
در مورد دنبالهی این سری تنها چیزی که میدانیم و در تریلر بازی نیز دیدیم حضور ونوم بود. Venom با وجود اینکه معمولا کارهای قهرمانانه بسیاری انجام میدهد، اما در نهایت یک ضد قهرمان است. فراموش نکنید انگل Venom برای بقا به خوردن انسان وابسته است و همانطور که میدانید قهرمانهای دنیای مارول و دی سی کاملا از کشتن اجتناب میکنند. به همین دلیل تقابل اعتقادات اخلاقی پیتر پارکر، مایلز مورالز و ونوم میتواند جذاب باشد. بر طبق شنیدهها احتمالا مخاطبان در برخی قسمتها کنترل شخصیت ونوم را نیز میتوانند به دست بگیرند که البته هنوز به طور قطعی مشخص نشده است. بدون شک بازی Marvel Spider-Man 2 یکی از آثار مهم معرفی شده در PlayStation Showcase بود.
عنوان Project Eve، در راه نجات بشریت
عنوان Project Eve یک بازی اکشن هک اند سلش است که به نظر میرسد از مبارزات جذاب و سریعی بهره میبرد. بازیبازان کنترل بازماندهای به نام Eve را بر عهده میگیرند که باید زمین اشغال شده را از دست نیروهای خارجی آزاد سازد. برای قضاوت هنوز زود است اما Project Eve از پتانسیل بالقوه خوبی برخوردار است و باید منتظر ماند و دید آیا نتیجه خروجی به جذابیت تریلرها خواهد بود یا خیر ...
سریع و خشن، Forspoken
عنوان Forspoken که توسط Square Enix در دست توسعه است عنوانی اکشن نقشآفرینی جهان باز است که از المانهای ترکیبی نقشآفرینیهای غربی و شرقی الهام گرفته است. با استناد به تریلرها، گشت و گذار و ماجراجویی و نبرد فوقالعاده سریع است و قابلیتهای شخصیت اصلی بازی یعنی Frey را میتوان مشابه قابلیتهای پروتاگونیستهای Infamous دانست. بازی Forspoken هم برای PC و هم برای PS5 منتشر خواهد شد.
ماجراجویی تمام نشدنی, عرضه Uncharted: Legacy of Thieves Collection
بالاخره پس از مدتها گمانهزنی و شایعات مختلف، سونی رسما از نسخهی ریمستر دو عنوان Uncharted 4 و Uncharted: Lost Legacy در یک مجموعه به نام Legacy of Thieves رونمایی کرد که هم برای PS5 و هم برای PC عرضه خواهد شد. این اولین بار است که نسخهای از فرنچایز Uncharted بر روی PC عرضه خواهد شد. برای آن دسته افرادی که این دو عنوان را بر روی PS4 تجربه کردهاند نیز تجربه دوباره این دو عنوان این بار با فریم ریت ۶۰ فوقالعاده خواهد بود. هر چند منصفانه بررسی کنیم این کالکشن تنها به خاطر سود مالی عرضه خواهد شد.
مرموز به سبک میکامی، Ghostwire: Tokyo
مدت زیادی است که از معرفی عنوان Ghostwire میگذرد اما در این مدت به غیر از برخی شایعههای مختلف و گمانهزنیهای کلی شاهد اطلاعات یا گیمپلی خاصی نبودیم. اما در نهایت در PlayStation Showcase شاهد نمایشی جدید از این بازی بودیم. تریلر جدید بازی، صحنههای متعددی از مبارزات، قابلیتها، دشمنان و موارد مختلف دیگر را به نمایش گذاشت. به نظر میرسد در Ghostwire: Tokyo جادو و قابلیتهای ماوراءالطبیعه مهمترین رکن و اساس مبارزات به شمار میآیند و شاهد المانهای طبیعی مختلف مثل باد و آتش خواهیم بود و از طرف دیگر دشمنان نیز دارای جادو مخصوص خود و ابزار منحصر به فرد خود هستند. همچنین میتوان به این نتیجه رسید که اتمسفر بازی کمی تاریک و سنگین است و از المانهای Horror در مقیاس کوچک نیز استفاده کرده است. Ghostwire هنوز تاریخ انتشار دقیقی ندارد اما اگر دوباره تأخیر نخورد، باید تا قبل از پاییز ۲۰۲۲ عرضه شود.
پایان حماسهی نورس، God of War: Ragnarok
جذابترین و بزرگترین نمایش PlayStation Showcase مربوط به نسخهی جدید God of War یعنی عنوان Ragnarok بود. البته سال قبل بود که با تیزری فوقالعاده کوتاه این عنوان معرفی شده بود اما تازه دو شب پیش بود که شاهد نمایش کاملی از بازی، شخصیتهای موجود و مبارزات بازی بودیم.
این نسخه سالها پس از نسخهی اول در جریان است و Atreus به مراتب بزرگتر شده و از صداپیشه جدیدی نیز برخوردار است. آنتاگونیستهای اصلی بازی تا به اینجا Freya و Thor بودهاند و از طرف دیگر مشخص شد Tyr خدای جنگ نورس نیز در جبهه کریتوس خواهد بود و به او کمک خواهد کرد. Mimir, Brock و Sindri نیز در این نسخه به عنوان مهمترین شخصیتهای مکمل حضور دارند.
در بحث مبارزات و گیمپلی به نظر میرسد SantaMonica کاملا از اساس و پایه مبارزات نسخه قبل استفاده کرده و گیمپلی بازی کاملا آشنا بود. در واقع فکر میکنم مهمترین تغییرات ایجاد شده مربوط به حضور دشمنان و موجودات بیشتر از هر نه Realm و تنوع بیشتر مکانهای بازی باشد. از طرف دیگر فکر میکنم نقش Atreus نیز به مراتب در مبارزات پر رنگتر خواهد بود و در تریلر نیز شاهد این بودیم که او سوار بر حیوانات مختلف به مبارزه مشغول میشود.
از لحاظ داستانی همانطور که از اسم بازی مشخص است ساختار کلی بازی بر روی آخرالزمان نورس یا همان رگناروک متمرکز است. البته کاملا مشخص است که از لحاظ داستانی، Atreus بسیار از کریتوس در اتفاقات رخ داده مهمتر است و به نوعی در مرکز اتفاقات داستانی و Plot کلی بازی قرار دارد.
گرافیک بازی فوقالعاده به نظر میرسید و در بخش مبارزات، مشخص است که SantaMonica دست به تغییرات بزرگ ساختاری نزده چرا که منطقی نگاه کنیم آنها در نسخهی ۲۰۱۸ به ساختار مبارزاتی فوقالعاده دست یافتند و تغییر مبارزات، طراحی مراحل و موارد دیگر کاملا غیر ضروری به نظر میرسد. تنها نکتهای که وجود دارد این است که امیدوارم دو ضعف کلی نسخهی قبل یعنی پایین بودن تنوع دشمنان و باس فایتها در این نسخه برطرف شده باشد. همچنین بد نیست بدانید که کوری بارلوگ کارگردانی این عنوان را بر عهده ندارد و از طرف دیگر، God of War: Ragnarok آخرین قسمت ماجراجوییهای کریتوس در نورس خواهد بود.
بزرگترین سوپرایز مراسم، معرفی Marvel’s Wolverine
بدون هیچ شکی بزرگترین سوپرایز و غافلگیری PlayStation Showcase مربوط به معرفی عنوان Marvel’s Wolverine بود که توسط Insomniac در دست ساخت است. تقریبا هیچ چیزی از این بازی نمیدانیم و با توجه به اینکه اینسامنیاک بر روی اسپایدرمن جدید نیز کار میکند، در خوشبینانهترین حالت ممکن این عنوان در سال ۲۰۲۴-۲۰۲۵ عرضه خواهد شد. اما در هر صورت حضور ولورین در دنیای گیم میتواند فوقالعاده جذاب باشد و با توجه به سابقهی درخشان Insomniac، میتوان امیدوار بود که دوباره شاهد عنوانی فوقالعاده خواهیم بود.
آیا انتظارات از مراسم PlayStation Showcase برآورده شد؟
هم بله و هم خیر. از یک طرف معرفی Marvel Spider-Man 2، سوپرایز Marvel’s Wolverine و نمایش گیمپلی God of War: Ragnarok بسیار جذاب و راضی کننده بود و از طرف دیگر، شاید میتوانستیم شاهد معرفی عناوین بیشتری باشیم. البته منصفانه نگاه کنیم هنوز یک سال نیز از نسل جدید نمیگذرد و بدیهی است سونی هنوز برگهای برنده زیادی را رو نکرده است و احتمالا سال آینده مراسمهای سونی پر بارتر و جذابتر باشند. این مسئله تا حد زیادی برای مایکروسافت و ایکس باکس نیز صدق میکند.
اما در کل به لطف حضور Marvel’s Spider-Man 2 و God of War: Ragnarok، PlayStation Showcase به یکی از مراسمهای ماندگار چند سال اخیر تبدیل شد. همچنین از نمایشهای آثاری مانند Forspoken، نسخهی ریمیک Star Wars: Knights if the Old Republic و Gran Turismo 7 نیز نباید غافل شد.
در مقایسه با نمایش مایکروسافت در E3 کدام شرکت عملکرد بهتری از خود به جای گذاشته است؟
پاسخ به این سوال خود مقالهای مستقل و طولانی را میطلبد چرا که بررسی این سوال به بررسی ابعاد زیادی نیازمند است. مایکروسافت که در نسل هشت با قحطی آثار انحصاری دست و پنجه نرم میکرد، پس از خرید دهها استودیو بزرگ و کوچک مختلف از جمله Ninja Theory و Obsidian و صدالبته خریداری بتسدا، میخواهد نسل نه را با قدرت ادامه دهد. تعداد بازیهای به نمایش درآمده در E3 بسیار زیاد بودند و از Forza Horizon 5 و Halo گرفته، تا Redfall و Replaced شاهد آثار بسیار زیادی بودیم. در واقع باید گفت از لحاظ تنوع سبک و آثار، به نظر میرسد مایکروسافت کمی بهتر عمل کرد هر چند از لحاظ هایپ و انفجار خبری، نمایش God of War: Ragnarok به تنهایی از بسیاری از آثار مایکروسافت روی هم رفته بزرگتر، پر سر و صداتر و مهمتر بود. در هر دو نمایش شاهد معرفی بازیهایی بدون گیم پلی و تاریخ انتشار بودیم. در مراسم مایکروسافت عنوان Redfall تنها یک نمایش سینماتیک داشت و از سمت دیگر Marvel’s Wolverine نیز فقط سی ثانیه تیزر معرفی نشان داد.
البته فراموش نکنید اکنون مهمترین استراتژی مایکروسافت سرویس گیم پس است و این شرکت دیگر قصدی برای رقابت با سونی به شیوه قدیمی را ندارد و به نوعی راه نتفلیکس را پیش گرفته است. به نظر میرسد مدیران ارشد مایکروسافت و در رأس آنها فیل اسپنسر به این نتیجه رسیدهاند که رقابت به شیوه سنتی با سونی نتیجهای نخواهد داشت و استفاده از شیوههای جدید اشتراک محور مانند گیم پس انتخاب بهتری برای آینده برند مایکروسافت است. به همین دلیل نمایش مایکروسافت در E3 به نوعی کاملا با محوریت Game Pass انجام شد و به همین دلیل شاید مقایسه این دو نمایش درست نباشد.
از طرف دیگر سونی دو معرفی بزرگ از دنیای مارول انجام داد. فن بیس مارول فوقالعاده بزرگ و بینالمللی است و همین مسئله به بازاریابی و گسترش اخبار کمک بسیاری میکند. به همین دلیل بدیهی است معرفی Marvel’s Spider-Man 2 در اخبار عمومی، رسانهها و شبکههای اجتماعی پر سر و صداتر از بسیاری از نمایشهای مایکروسافت باشد. همچنین نمایش سونی در PlayStation Showcase بیشتر بر روی آثار AAA مانور داد در حالی که در نمایش مایکروسافت آثار کوچک و مستقل پر تعدادی حضور داشتند. شاید بتوان گفت از لحاظ کمیت مایکروسافت بهتر عمل کرد و از لحاظ کیفیت و سر و صدای خبری، سونی. با این وجود همانطور که گفتم جواب دادن به این سوال و مقایسه این دو نمایش خود به مقاله و زمان دیگری نیازمند است چرا که هنوز به خیلی از موارد مرتبط اشاره نکردم. اما درکل باید بگویم حس میکنم سال آینده نمایشها و مراسمهای دو شرکت سونی و مایکروسافت بزرگتر و پر بارتر خواهند بود و خصوصا به نظر میرسد آثاری که امسال تنها با تیزری کوتاه و بدون گیمپلی یا اطلاعات تکمیلی معرفی شدند، در سال آینده به شکل کاملتر و رسمیتری معرفی شوند و اطلاعات بیشتری از آثاری مانند Marvel’s Wolverine، Redfall و Marvel’s Spider-Man شاهد خواهیم بود.
آیا سیاست پلیاستیشن هنوز به توسعه آثار متفاوت و خاص توجه دارد؟
با توجه به سرسامآور شدن هزینه توسعه بازیهای AAA، به نظر میرسد اکثر شرکتهای بزرگ در ادامه نسل نه سعی کنند کمتر ریسک کنند و آثار خاص و متفاوت پرهزینه تولید کنند. اما با این وجود به نظر میرسد هنوز سونی و مایکروسافت به خلاقیت و تنوع اهمیت میدهند و برای مثال معرفی عنوان Tchia که تم کودک و نوجوان داشت نشان میدهد سونی در کنار توسعه آثار بزرگ و بلاکباستری، نیم نگاهی به آثار کوچکتر، خلاقانهتر و خاصتر نیز دارد. از طرف دیگر در جبهه مخالف وجود Xbox Game Pass میتواند به برخی سازندهها این امکان را بدهد که بیشتر ریسک کنند و به امتحان ویژگیها و ایدههای جدید ترغیب شوند.
در هر نسل شاهد انحصاریهایی از سونی بودیم که کاملا رنگ و بوی خلاقانه بودن را میدادند. از Little Big Planet و Knack گرفته، تا Dreams و آثار مشابه دیگر. اما در کل فکر میکنم تمرکز اصلی سونی همانطور که بدیهی نیز به نظر میرسد بر روی خلق IPهای جدید با پتانسیل بالقوه بالا و فن بیس بزرگ (مانند Marvel’s Wolverine) از یک سمت و توسعهی نسخههای جدید فرنچایزهای محبوب و بزرگ خود مانند God of War, Gran Turismo و Uncharted از سمت دیگر است. در این بین شاهد معرفی و توسعه آثار متفاوتتر و کوچکتری نیز خواهیم بود اما قطعا این عناوین در اولویت اختصاص بودجه، توجه و نیروی انسانی نخواهند بود که کاملا نیز منطقی و بدیهی به نظر میرسد.
با این وجود بر خلاف صحبتهایی که در چند ماه اخیر مطرح شد مبنی بر اینکه سونی از خلاقانه بودن فاصله گرفته است، نمایشهای PlayStation Showcase نشان داد در نسل نه نیز همچنان شاهد عرضه آثار متفاوت و کوچک نیز خواهیم بود. هر چند منطقی نگاه کنیم بازیهای کوچک و خلاقانه هیچ وقت اصطلاحا Console Seller نبوده و نیستند و بیشتر به متنوع شدن لاین آپ انحصاری یک پلتفرم و جذب مخاطبان خاص کمک میکنند.
نگاهی به برخی موارد و بازیهای دیگر
- نسخهی بازسازی شده عنوان Star Wars: knights of the Old Republic نیز برای PS5 معرفی شد. برخی اعضای پروژه اصلی نیز در توسعه این عنوان بازسازی شده نقش دارند.
- شاهد تریلری جدید از عنوان Gran Turismo 7 نیز بودیم.
- تریلر گیمپلی جدیدی از اثر Deathloop انحصاری زمانی PS5 نیز به نمایش گذاشته شد.
- بازی Tchia، یک اثر جهان آزاد با تم بسیار شاد و رنگارنگ است که شخصیت اصلی توانایی تبدیل شدن به حیوانات مختلف و برخی اجسام را در اختیار دارد.
سخن پایانی:
در مراسم PlayStation Showcase شاهد نمایشهای مختلفی بودیم. از معرفیهای جدیدی مثل Tchia و Marvel’s Wolverine گرفته تا نمایشهای مورد انتظار بزرگی مثل Marvel’s Spider-Man 2 و علیالخصوص God of War: Ragnarok. کاملا مشخص است سونی نیز کاملا دست پر نسل نه را شروع کرده و ادامه میدهد و خود را برای رقابتی سخت آماده کرده است.
نظر شما گیمفاییهای عزیز در این مورد چیست؟ آیا از این مراسم راضی بودید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید …
پر بحثترینها
- بازی Intergalactic ناتی داگ را زود قضاوت نکنید
- رسمی: Forza Horizon 5 بهار امسال برای PS5 عرضه خواهد شد
- گزارش: بازی بعدی God of War با محوریت اساطیر مصر در دست ساخت قرار دارد [بهروزرسانی شد]
- کارگردان Ori: پلی استیشن بهزودی استراتژی چندپلتفرمی ایکس باکس را دنبال خواهد کرد
- فیل اسپنسر: بازیهای بیشتری از Xbox برای پلتفرمهای دیگر عرضه خواهند شد
- شایعه: لیان کندی شخصیت اصلی Resident Evil 9 خواهد بود
نظرات
سلام
مقالهی خیلی خوبی بود
اگه پراجکت ایو همین چیزی باشه که نشون دادن، قطعا کلی ازش لذت خواهم برد و با توجه به اینکه عاشق سبک هک اند اسلش هستم، برام از ارزش تکرار بالایی هم برخوردار خواهد بود …
بعد از اون بیشتر از همه هایپ بازی ولورین هستم و یکسال مونده به تاریخ عرضهی بازی شروع میکنم کل فیلمهای ایکس من رو میبینم تا بتونم بعدش حسابی غرق در بازیش بشم
اقای کرامت فر چقدر نقطه مشترک داریم 👌
این بازی واقعا هر چیزی که یه گیم هک اند اسلش خوب نیاز داشت رو داشت . کاتسین های خیلی خوب و باس ها و انمی های خوب و اکشن خوب و مبارزات خوب و طراحی هنری و صد البته موسیقی عالی . واقعا منتظرشم به شدت
سلام دوستِ عزیزم
باعث افتخاره
دقیقا همین طوره
تنوع و کیفیت طراحی دشمنا و باسهاش چیز عجیب و غریب عالیای بود
کلا ژاپنیها تو این زمینه استادن دوست عزیز میدونی؟
والا ژاپنی ها تو چه چیزایی استاد نیستن؟؟!!
صنعت گیم که خیلی چیزاشو مدیون ژاپنی هاست.
صنعت انیمیشن هم داره از انیمه یاد میگیره و میره به سمت استایل های شرقی.
تو همه جا حضور خیلی پررنگی دارن
دقیقا درسته
به شخصه متاسفانه خیلی تا الان انیمه دنبال نکردم ولی دقیقا باهات موافقم
ژاپنیها خیلی خیلی باهوشن و دقیقا میدونن چطور توجهات رو به خودشون جلب کنن
اتفاقا توی فصل سوم سریال کمدی ساوف پارک یه قسمتی هست دقیقا با همین مفهوم و جالبه
چرا هیچکس به GT 7 اشاره نمیکنه ؟ قبول دارم گرافیکش یه کم مشکل داره اما من حدس میزنم یکی از بهترین نسخه های سری خواهد بود . درباره GOW هم به نظرم کار درستی کردن که داستان رو در نسخه دوم تموم میکنن ، شما رو نمیدونم اما تریلر جدید گاد ، در کنار یه حس فوق العاده ، یه حس تکراری بودن هم داشت (ابتدا تریلر گاد به تریلر سال ۲۰۱۶ اشاره داشت که اونجا کریتوس داشت شکار رو آموزش میداد اما حالا آترئوس که بزرگ شده خودش از شکار برگشته بود) . درباره داستان گاد ، به نظرم میتونه بهترین روایت رو در بین نسخه ها داشته باشه . حضور آترئوس ، تییر ، تور و شایعه ۴۰ ساعت گیمپلی بازی نشون میده با یه بازی بزرگ و خفن طرفیم . راستی forspoken هم یکی از بهترین نمایشها بود و خیلی گیمپلی سریع و متفاوتی داشت که اون هم با توجه به نویسنده هایی که داره ، به نظر داستان جذابی داره
رویداد از حق نگذریم رویداد خوبی بود و آخرش حق مطلب رو ادا کرد ولی فکر کنم همه اتفاق نظر داشته باشیم که می تونست بهتر باشه حداقلش اینه که میتونست تریلر دث استرندینگ و معرفی استودیو جدید رو بجای تریلر رینبو سیکس و یا دثلوپ قرار بده.
برای مقایسه کنفرانس مایکروسافت و سونی اشاره کوچیکی کردید که به گفته خودتون واقعا مختصر بود امیدوارم هرچه سریعتر یک مقاله مفصل و پر و پیمون براش تدارک ببینید و با اجازتون من هم دارم روی یک مقایسه اجمالی کار می کنم که گذاشتم حداقل یک هفته از مراسم بگذره تا دوستان هیجانی نباشند و احتمالا تا آخر این هفته تو یه پست مربوط با شما دوستان به اشتراک میذارم🙂
خوشبختانه هم سونی و هم مایکروسافت دارند خوب عمل می کنند
ممنون از رونمایی دوباره جی تی ای
برای من که مراسم بدک نبود پنج دقیقه اخر بمبببب خالص بود اون دقایق قبلش معمولی رو به خوب بودن
گاد رو که حرف نزنم بهترههههه کلا شاهکار پ این گیم که تکلیفش معلومه
بریم سراغ اسپایدی دوووووو
من اتش گرفتم وقتی دیدم ونوم هستش
ینی میتونم یه شاهکار تمام عیار در بیارن از اسپایدی تو مخصوصا با حضور ونوم یکی از بهترین انتاگونیست های جهان
نمره کلی به مراسم:۸
با نظر نویسنده موافقم
متاسفانه هر دو کمپانی انتظارات رو برآورده نکردن ،اون از مایکروسافت با بازی رد فال که بیس طراحیش معلومه خوب نیست و ریت پایینی خواهد گرفت، سونی هم اولین بازی خودش ۲۰۲۳ میاد ولوولین هم معلوم نیست کی بیاد ،گاد هم میان نسلیه ولی احتمالا نمره اش بالای نود میشه ،ولی اون حرفی که درباره نسل جدید زدن تا الان اتفاق خاصی من ندیدم
شما چشماتو بستی نمیخوای ببینی، رچت اند کلنک، ریترنال، دیمن سولز اینا یه چشمهی کوچیک از ورود به نسل نه عه که سونی تا الان ارائه داده
به شدت با شما موافقم تا به امروز با اون مانوری که روی سخت افزار های نسل جدید از طرف چند شرکت مطرح صنعت گیم داده شد هنوز چیزی نمایش داده نشده که ما تفاوتی با نسل قبل ببینیم
مبارک باشه حالا چیکار کنیم مثلا با این مقایسه چی فهمیدیم؟سونی بیشتر طرفدار داره؟یا نمایشش بهتر بود چون بازدیدش بالاتر بوده؟!نمیخوام بحث کنم چون الان جو جوری نیست که بخوام منطقی مقایسه کنم ولی اگه میخوای مقایسه کنیم خیلی چیزا هست که نشون بده کدوم کنفرانس جذاب تر بود.
مشخصه این دو روز جاش مونده انقدر سوزش داری برو شبیه ساز هواپیما یا فضای کشیت با گرافیک نسل هفتت لذت ببر
کمی بزرگ شو نمیدونم تو این مقایسه ها و جنگ ها چی بهتون میدن ولی یقینا یه ادم بالغ این کارارو نمیکنه
حالا چرا کپی میکنی D:
تحلیل مفیدی از مراسم بود دستتون درد نکنه آقای زاهدی
واقعا امسال نمایش پر باری رو شاهد بودیم نمایش Project EVEو ولورین که همه رو شگفت زده کردن کلا انتظارات رو سونی برآورده کرد از حق نگذریم جای سوت و دست تماشاگراها خالی بود، نمایش گاد آف وار رگناروک و اسپایدرمن ۲ هم که عالی بود
ریمیک استار وارز هم واقعا ارزشمنده و گرن توریسمو جدید هم حریف فورزا هورایزن ۵
گوست وایر توکیو هم ساخته جدید استاد میکامی که خیلی خودم به شخصه بهش امید دارم
دلیل دیس هارو متوجه نمیشم که البته اصلا برام مهم نیست
واقعا نمایش از نظر شمای که دیش دادی خوب نبود تریلر گاد جدید، تریلر جدید اسپیدی، رونمایی از ۲ IP جدید، گرن توریسمو جدید، و ریمیک استار وارز و…
البته متوسط رو به ضعیف بود کنفرانس ۶.۵ از ده
مراسم برای من خوب بود ولی عالی هم نبود.
بنظر شخصی بنده مراسم در حد عالی و اونی که فکر میکردم برگزار نشد. به طور کلی سطح کیفی مایکرو و سونی مثل هم بود. از مایکرو هم انتظار بالایی داشتم از جمله نشون دادن هلبلید و ولفنشتاین و فیبل و حتی بازی های جدید تر. ولی در کل بازیای مایکرو بیشتر از سونی بود. از سونی هم انتظار داشتم در کنار گاد یکی دو بازی جدید از سانتا یا ناتی که میگن در دست ساخت هستند حداقل یه تریلر کوچیکی رو نشون میدادن. من خیلی چشم به راه بازی بعدی سانتامونیکا و ناتی داگ هستم. در واقع میخواستم شوکه بشم. گاد و اسپایدر و فوراسپوکن و … کاملا پیشبینی شده بودند و بین بازیا فقط گاد و اسپایدر انحصاری کامل ps هستن.
البته باید گفت سطح کیفی نمایش خوب بود ولی عالی و شوکه کننده نبود.
از کپکام هم خبری نشد. اگر در توکیو هم خبری نشه واقعا ناامید میشم.
بازیهای انحصاری آینده پلی استیشن و سونی:
Deathloop
Kena: Bridge of Spirits
Death Stranding Director’s Cut
Solar Ash
Horizon Frobidden West
Sifu
Gran Turismo 7
Forspoken
Uncharted Legacy of Thieves Collection
Ghostwire Tokyo
Stray
God of War Ragnarok
Tchia
Marvel’s Spider-Man 2
Marvel’s Wolverine
Star Wars KOTOR Remake
Final Fantasy XVI
.
به نظرم همینا کافی بودن برا مراسم. چون نمیشد هر چی دارن نشون بدن. اونطوری برا رویدادهای بعدیشون چیزی نمی موند.
با تیتر موافقم