12 نکته‌ای که باید در مورد بازی Sifu بدانیم
12 نکته‌ای که باید در مورد بازی Sifu بدانیم
12 نکته‌ای که باید در مورد بازی Sifu بدانیم
12 نکته‌ای که باید در مورد بازی Sifu بدانیم
12 نکته‌ای که باید در مورد بازی Sifu بدانیم
12 نکته‌ای که باید در مورد بازی Sifu بدانیم

۱۲ نکته‌ای که باید در مورد بازی Sifu بدانیم

ابوالفضل مناف زاده
۱۴:۰۱ ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
12 نکته‌ای که باید در مورد بازی Sifu بدانیم

Sifu با نمایش‌های خود به ما نشان داد که این بازیِ انتقام جویانه و آمیخته شده با هنرهای رزمی، می‌تواند به عنوانی محبوب در بین بازی‌بازان مبدل شود.

هر از چند گاهی بازی‌هایی معرفی می‌شوند که مشاهده‌ی چندباره‌ی تریلرهایشان، بیشتر و بیشتر بازی‌بازان را جذب آن عناوین می‌کند. در واقع، ممکن است در حین تماشای تریلر برخی از عناوین، سرتان را تکان دهید و بگویید “اگر این چیزی است که به ما نشان می‌دهند، پس چه چیزهای بهتر و جذاب‌تری را برای حفظ اصل غافلگیری مخفی نگه داشته‌اند”. در واقع، Sifu را می‌توان یکی از این عناوین قلمداد کرد که استودیوی توسعه دهنده‌اش در آخرین تریلر منتشر شده از آن، ماهیت و ذات این بازی را بیش از پیش برای ما آشکار کرد.

استودیوی اسلوکلپ (Sloclap) در آخرین نمایش بازی Sifu، این بازی را نوعی روگ‌لایت مبتنی بر هنرهای رزمی معرفی کرد و باعث بالا رفتن انتظارات شد. جز بروز تاخیر ناامید کننده در زمان انتشار این بازی، باقی موارد همه امیدوارکننده هستند. در این ماجراجویی، باید یک رزمی‌کار را در سفرش یاری کنیم و از شکست‌های او درس بگیریم. همچنین، او نیز با هر شکست بالغ‌تر شده و هوشمندانه‌تر عمل می‌کند. در واقع، با اینکه این مورد می‌تواند یکی از وجه تمایزهای این بازی با سایر عناوین روز باشد، اما استودیوی اسلوکلپ توضیحات بیشتری از آن ارائه نداد تا همچنان برای تجربه‌ی Sifu هیجان‌زده باشیم.

در ادامه، برخی از مواردی که احتمالاً در این بازی انتظارمان را می‌کشند مرور خواهیم کرد.

۱: Sifu بیش از همه به Sekiro شبیه است

هر رشته از هنرهای رزمی به نبردهایی فیزیکی مربوط می‌شود و مهارت اصلی Sifu نیز بر این اصل استوار خواهد بود. دشمنان بازی، دارای یک نوار Stance هستند که قبل از شکست دادن آن‌ها باید این نوار را شکست و از کار انداخت. البته، شخصیت اصلی بازی نیز چنین ویژگی‌ای دارد و بنابراین، نمی‌توان دائماً از نبردها گریخت. در واقع، ایجاد تعادل در دفاع و حمله از جمله مهم‌ترین مواردی است که بازی‌بازان در تجربه‌ی Sifu باید رعایت کنند.

۲: Sifu یک فیلم سینمایی قابل تعامل رزمی است

طبعاً هر فردی با دیدن تریلرهای این بازی به وضوح می‌تواند شباهت‌های فراوان Sifu و فیلم‌های سینمایی رزمی را مشاهده کند. در واقع، بر کسی پوشیده نیست که این بازی از فیلم‌های رزمی الهام گرفته شده است و هدف اصلی آن، برانگیختن هیجان و تشویق بازی‌بازان برای ادامه دادن مبارزه‌ها و رسیدن به اهداف شخصیت اصلی بازی است. برای مثال، شخصیت اصلی بازی با ورود به هر اتاقی با تعداد فراوانی از دشمنان روبرو شده و پس از یک مکث کوتاه سینمایی، شاهد مبارزه‌های نفس‌گیر وی هستیم.

sifu

این بازی از فیلم‌های رزمی الهام گرفته شده است و قصد دارد تا اشتیاق و هیجان بازی‌بازان را برانگیزد و آن‌ها را به ادامه دادن بازی تشویق کند.

۳: تخریب‌پذیری اسلحه‌ها در Sifu

مشت‌های یک رزمی‌کار مهم‌ترین اسلحه‌های او هستند. اما در این بازی سلاح‌های متعددی در اختیار بازی‌بازان قرار خواهد گرفت. در Sifu می‌توان اسلحه‌های دشمنان را از چنگشان درآورد و از آن‌ها استفاده کرد. البته، نباید فراموش کنیم که حتی قوی‌ترین اسلحه‌ها در بازی پس از مدتی از کار خواهند افتاد. به عنوان بخشی برای حفظ تعادل بازی، اسلحه‌های مختلف دارای دوام و پایداری متفاوتی هستند. بنابراین، یکی دیگر از مهم‌ترین مکانیزم‌هایی که بازی‌بازان باید در انجام Sifu به آن مسلط شوند، تخریب‌پذیری اسلحه‌ها و در نتیجه، استفاده‌ی به موقع از هرکدام است.

۴: مسیرها پس از هر شکست تغییر خواهند کرد

در حالی که استودیوی اسلوکلپ تمامی سعی خود را برای مخفی نگه داشتن جزئیات بازی به کار گرفت تا بازی‌بازان با تجربه‌ی Sifu از وجود آن‌ها آگاه شوند، اما طبعاً با یک بازی روگ‌لایت روبرو هستیم و نمی‌توان آن را بدون شکست به پایان رساند. در نتیجه، پس از هر بار شکست و مرگ شخصیت اصلی بازی، مسیرها تغییر خواهند کرد و حتی می‌توان با رسیدن به مقاطعی خاص، راه‌های میانبر را یافت.

۵: به کارگیری مکانیزم ترس و وحشت

یکی از راه‌های بدست آوردن اطلاعات مختلف در Sifu، بازجویی از دشمنانی است که تسلیم شده‌اند. یک مبارز عاقل، تا جای ممکن از بروز آسیب‌ها جلوگیری می‌کند و حتی اگر مبارز مجبور به کشتن دشمنانش شود، در نهایت یک نفر را برای بازخواست و کسب اطلاعات مختلف زنده نگه می‌دارد. در واقع، این بازی نیز چنین مکانیزمی خواهد داشت و می‌توان شاهد التماس دشمنان در گاهی از اوقات بود. همچنین، اطلاعات کسب شده از آن‌ها می‌تواند مکان برخی از آیتم‌ها، راه‌های میانبر و حتی نقاط ضعف و قوت دشمنان اصلی بازی را آشکار کند.

sifu

یک مبارز عاقل، تا جای ممکن از بروز آسیب‌ها جلوگیری می‌کند و حتی اگر مبارز مجبور به کشتن دشمنانش شود، در نهایت یک نفر را برای بازخواست و کسب اطلاعات مختلف زنده نگه می‌دارد.

۶: همه‌ی دشمنان ترسو و بزدل نیستند

با این حال، گاهی اوقات آخرین دشمن باقی‌مانده نه تنها قصد تسلیم شدن ندارد، بلکه پس از مشاهده‌ی قتل عام شدن دوستانش وارد فاز جدیدی شده و به یک مینی‌باس تبدیل می‌شود. در این موارد، نه تنها مکانیزم ترس و وحشت کارآمد نخواهند بود، بلکه ممکن است که شاهد مبارزه‌های نفس گیر و تمامی تلاش شخصیت اصلی بازی برای از پا درآوردن این دشمنان سرسخت باشیم.

۷: برخی از ویژگی‌های Sifu فوق‌العاده هستند

در حالی که بسیاری از هنرهای رزمی در خیابان‌های جهان Sifu به نمایش گذاشته می‌شوند و عادی به‌نظر می‌رسند، این بازی سهم ویژه‌ای از باورها و اعتقادات شخصیت اصلی بازی را به ارث برده است. داستان بازی در شهری از جهان معاصر در چین روایت می‌شود اما، با پیشروی در Sifu می‌توان به عناصر جادویی و ماورایی دست پیدا کرد. متأسفانه، استودیوی اسلوکلپ در معرفی این ویژگی‌ها محافظ کارانه عمل کرده و به صورت کلی و نامفهوم جزئیات آن‌ها را در اختیار ما قرار داده است.

۸: پنج مرحله‌ی Sifu به پنج عنصر اصلی چینی اشاره دارند

مفهوم پنج عنصر همواره در آثار هنری چینی به چشم می‌خورد و بازی Sifu نیز از این موضوع تمام و کمال استفاده کرده است. این عناصر چوب، آب، آتش، فلز و زمین هستند و پنج سطح مختلف این بازی را تشکیل می‌دهند.

sifu

چوب، آب، آتش، فلز و زمین پنج سطح مختلف این بازی را تشکیل می‌دهند.

۹: ممکن است بیش از حد پیر شوید

با طی کردن روند بازی و مواجه شدن با شکست‌های متعدد، پیرتر و بالغ‌تر خواهید شد و کوله باری از تجربه و خرد و دانش به توانایی‌هایتان افزوده خواهد شد. با این حال، روبرو شدنِ بیش از اندازه با شکست، منجر به پیر شدن بیش از اندازه‌ی شخصیت اصلی بازی خواهد شد و ممکن است که بخشی از توانایی‌های جسمی خود را از دست بدهید. البته، این موضوع بازی‌بازان را به شروع مجدد بازی مجبور نمی‌کند و از قرار معلوم، راه‌حل‌هایی اختیاری برای گریز از این حالت وجود خواهد داشت.

۱۰: Sifu شامل یک درخت مهارت موقت خواهد بود

در طول بازی، تعدادی مهارت به دست خواهید آورد که باعث می‌شود تا شخصیت اصلی بازی به مبارزی ماهرتر تبدیل شود. البته، اگر به اندازه‌ی کافی از مهارت‌های خود استفاده نکنید، به مرور زمان و پیش از شروع چرخه‌ی جدید آن‌ها را از دست خواهید داد. در نقطه‌ی مقابل، استفاده‌ی به موقع از مهارت‌هایتان باعث ارتقای آن‌ها و دائمی شدنشان خواهد شد و در چرخه‌ی جدید بازی نیز می‌توان از آن‌ها استفاده نمود.

۱۱: Sifu در هر پلتفرمی با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شود

به دلیل اهمیت فراوان سرعت عمل در Sifu، هر دو کنسول پلی‌استیشن ۴ و پلی‌استیشن ۵ حداقل از نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه در اجرای این بازی پشتیبانی خواهند کرد. لازم به ذکر است که نسخه‌ی پلی‌استیشن ۵ Sifu، از وضوح 4K نیز پشتیبانی می‌کند.

۱۲: گاهی اوقات دشمنان ضرباتتان را Parry خواهند کرد

شما تنها رزمی‌کار این بازی نیستید که به مهارت‌های این چنینی تسلط دارد. در واقع، دشمنان نیز مهارت‌های مختلفی دارند و برای شکست دادن شما از هیچ عملی دریغ نخواهند کرد. در واقع، جاخالی دادن و Parry کردن از جمله ویژگی‌هایی هستند که دشمنان این بازی در خود می‌بینند و این موضوع به چالش‌ برانگیز شدن بازی کمک شایانی خواهد کرد.

sifu

جاخالی دادن و Parry کردن از جمله ویژگی‌هایی هستند که دشمنان این بازی در خود می‌بینند و این موضوع به چالش‌ برانگیز شدن بازی کمک شایانی خواهد کرد.

بازی Sifu در تاریخ ۳ اسفند ۱۴۰۰ (۲۲ فوریه‌ی ۲۰۲۲) برای کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ و پلی‌استیشن ۵ و پلتفرم رایانه‌های شخصی منتشر خواهد شد.

جان قماربازJin sakai

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

12 نکته‌ای که باید در مورد بازی Sifu بدانیم
12 نکته‌ای که باید در مورد بازی Sifu بدانیم
12 نکته‌ای که باید در مورد بازی Sifu بدانیم
12 نکته‌ای که باید در مورد بازی Sifu بدانیم
12 نکته‌ای که باید در مورد بازی Sifu بدانیم
12 نکته‌ای که باید در مورد بازی Sifu بدانیم
12 نکته‌ای که باید در مورد بازی Sifu بدانیم
12 نکته‌ای که باید در مورد بازی Sifu بدانیم

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Black Knight گفت:

    بازم یه مقاله عالی دیگه از جناب مناف زاده عزیز
    دستتون درد نکنه مقاله عالی ای بود شخصا خیلی واسش هایپ هستم و به نظرم جزء موفق ترین بازی های ایندی انحصاری سونی میشه 🙂

  • sam snake 47 گفت:

    دیگه هر بازی جدیدی شده روگ لایک؟! چ خبرتونه؟!!!!

  • سلام و احترام خدمت جناب آقای ابوالفضل مناف زاده . امیدوارم روز خوبی داشته باشید .
    مقاله ی تحلیلی حضرتعالی را خواندم و باید اذعان کرد با توجه به جلب نظر اینجانب به عنوان فوق ، اطلاعاتی که بنده از عنوان فوق کسب کرده بودم به هیچ وجه در مقام مقایسه با حضرتعالی نبود و اطلاعات ارزشمندی را از مقاله ی فوق کسب نموده ام .
    عنوان Sifu توسط استودیوی فرانسوی نسبتاً تازه تأسیس Sloclap قرار است تا در سال ۲۰۲۲ ( سال ۱۴۰۰ ) برای کاربران پلتفرم های PC ( صرفاً کاربران فروشگاه Epic ) و پلی استیشن عرضه شود . لازم به ذکر است ناشر این عنوان نیز استودیوی سازنده ی آن می باشد .
    بد نیست تا طرفداران و علاقمندان این عنوان بدانند این اثر توسط تیمی کوچک متشکل از ۳۰ نفر توسعه یافته است . علی ایحال اولین اثر این استودیو عنوان Absolver اثری با المان های آنلاین بود که متأسفانه در نگاه منتقدین و اصحاب رسانه نتوانست آن چنان که شایسته است موفق ظاهر شود .
    داستان در عنوان فوق حول و حوش قتل خانواده ی یک رزمی کار جوان می باشد و در ادامه ی آن بحث انتقام بالطبع.
    داستان یک کلیشه ی به تمام معناست و گمان هم نمی کنم با توجه به وضعیت تیم توسعه ی دهنده ی عنوان فوق شاهد یک داستان اثر گذار و با ارزش باشیم ، علی ایحال تمامی تمرکز توسعه دهنده بر روی عناصر Gameplay و Level Design در بازی می باشد .
    سبک بازی در دسته ی عناوین مبارزه ای از راه نزدیک قرار گرفته است که با توجه به سیستم و نحوه ی مبارزات آن ( Pak-Mei Kung-Fu ) شاهد یکی از عجیب ترین و البته منسوخ ترین سیستم های مبارزه در یک بازی ویدیویی هستیم . می توان چندین عنوان قدیمی را نام برد که از شیوه ی این بازی برای پیشبرد استفاده می کرده اند اما امروزه دیگر تقریباً عنوانی یافت نمی شود که بتوان آن را با این عنوان مقایسه نمود .
    امیدوارم توسعه ی دهنده ی اثر بتواند المان های یک عنوان مبارزه ی نزدیک را به خوبی و البته به درستی در بازی خود پیاده نماید زیرا کوچک ترین خطا به منزله ی از بین رفتن تمامی پتانسیل این اثر می باشد .
    تکنیک به کار رفته در فرم نمایش بصری عنوان فوق به واقع یکی از فرم های Stylized می باشد که آن را با نام Speed Painting می شناسیم . سازنده تعمداً از این سبک بصری برای تمرکز هر چه بیشتر بازی باز در نحوه ی تعامل شخص اصلی داستان با دنیای درون بازی بهره برده است . علی ایحال کارگردان اثر در بخشی از مصاحبه ی خود با شخص Alex Avard از رسانه ی Gamesradar متذکر شده است که این عنوان برای نمایش خشونت و خون و خونریزی نیست .

12 نکته‌ای که باید در مورد بازی Sifu بدانیم